Mitos kot način prisotnosti forme v pesniški umetnosti VALENTIN KALAN sophia de klčptei pardgoisa mythois (Pind. N. 7. 22) "L'art nous trompe en sčduisant par des fables."1 ^ POVZETEK R. Zimmerman je v svoji Geschichte derAesthetik (1858) zapisal, daje "forma princip antične umetnosti", medtem ko M.Fuhrmann začenja svojo interpretacijo Aristotelove teorije literature s stavkom : "Die aristotelische Poetik ist eine Gattungspoetik". Izhodišče te razprave, v kateri bomo skušali pomiriti ti dve disparalni lezi, je razumevanje koncepta mimesis kot predstavljanje forme, občega, ideala (morphe, katholou), v njegovi lepoti in sub Umnosti (epieikeia, paradeigma). Obče, univerzalno v besedni umetnosti pa je mitos, kije po Aristotelovih besedah duša, tj. formalni in s tem notranji urejevalni princip umetniškega dela. Skozi teorijo ustvarjalnosti kot produkcije in oblikovanja dobi pojem forme nov pomen: forma pesniških zvrsti, kijih obravnava Poetika, ni nič več transcendentna lepota kot ideja (Platon), temveč je forma zdaj notranja organizacija oz. struktura umetnine. Univerzalnost, občečloveška veljavnost pesniške reprezentacije se ustvari s pesniškimi postopki naracije. Ker je mitos pesniška reprezentacija človeške dejavnosti (praxis), kije človekovo bistvo, ima vzpostavljanje pravil za kompozicijo zgodbe tudi svojo etično razsežnost. S teorijo mitosa pa Aristotelova filozofija umetnosti postane tudi teorija umetniške fikcije in umetniške iluzije kot modusa bivanja pesniške resnice. ABSTRACT MYTHOS AS MODE OF THE PRESENCE OF FORM IN L1TERA TURE R. Zimmermann wrote in his History of Aesthetics (1858), that" form is the principle of ancient art", whereas M. Fuhrmann begins his interpretation of Aristotle's theory of *) Ta članek, kije bil v angleški verziji že objavljen v Filozofskem vestniku (XII/1991 fit.l, str. 80-108), je drugi del obsežnejše analize Aristotelove Poetike z naslovom Aristotelova apologija resnice v umetnosti, katere prvi del "Aristotelova teorija umetnostnega predstavljanja - mimesis" je bil objavljen v reviji Primerjalna književnost (14/1991 št. 2, str. 1-22). 1) Cit. po H. Fournier, Les verbes "dire" en grec ancien (Paris 1946), str.216; "Art beguiles and cheats with its tales" (prev. Bowra). literature with the statement: "Aristotelian poetics is " eine Gattungspoetik"". The presupposition of this article, in which we shall try to reconcile these two disparate assumptions, is an understanding of the concept of mimesis as representation ofform, the universal and ideal (morphe, katholou) in their beauty and sublimity (epieikeia, paradeigma). The universality of the literary art is mythos, which is "like the soul" i. e. the formal and in such way the inner organising principle of a work of art. Through the theory of creativity as production and fashioning, the concept of form gains a new meaning: the form of the poetical genres, treated in Poetics, is thus no longer the transcendent beauty as idea (Plato), but rather the disposition, the inner organisation and structure of the very works of art. The universality and validity of the poetical representation is established through the style of literary narrative. As the poetical mythos is a representation of human activity (praxis), which is an essential characteristic of human being therefore the exposition of rules for the composition of story assumes a genuine ethical dimension. Through the theory of mythos the Aristotelian philosophy of art becomes a theory of artistic fiction and illusion as a mode of existence of the poetical truth. To razpravljanje o mimesis pa ne sme zakriti dejstva, da je po Aristotelu bistvo pesništva mythos in ne mimesis. Kakor bomo videli, je mitos v literaturi besedna prezentacija občega, forme, enosti, enotnosti. Da bi prišli do obravnave mitosa, je treba vprašanje resnice umetnosti začeti pri sami Aristotelovi obravnavi besedne umetnosti ne pa ostajati pri likovnih analogijah. Razprava o mitosu v literaturi bo imela tri dele: 1) mitos kot eksplikacije pesniških univerzalij, občosti; 2) mitos kot iluzija oz.fikcija ("laž"); 3) mitos kot naracija (pripoved) ter Aristotelova teorija metafore. Vprašanje o bistvu pesniške umetnosti bomo tako zastavili ob proučevanju jezikovnih, literarnih umetnin, tj. epa in drame, se pravi komedije in tragedije. V analizi bomo zanemarili dejstvo, da trago(i)dia (kozlovska pesem, žaloigra) ni samo besedna umetnina, kar velja tudi za komo(i)dia (vesela igra, šaloigra) in epopoiia (epsko pesništvo). Prav tako bomo dali v oklepaj dejstvo, da klasična grščina ni poznala izraza za jezik, čeprav ima cel niz izrazov za besedne oz. jezikovne fenomene: glotta, phonč, 16gos, dišlektos, hermenefa, phčme, mythos, phšsis, phštis, 16xis, čpos, rhema, rhesis, idfoma, 6noma, grdmma, ainos, alnigma, phrdsis; pa še audč, akoč, boč, prosegorfa, kategorfa, euangelfa, kdrygma, tčnos, gerys, phth6ngos, ps6phos.2^ Izhajajmo ponovno od 4. poglavja Poetike, kjer je človek določen kot bitje, ki je mimetikdtaton (1448b 7):3-1 najbolj mimetično smo rekli zgoraj, sedaj bomo rekli tudi najbolj sposobno izražanja in predstavljanja. Toda človeka zmožnost za izražanje, predočevanje in predstavljanje ne zadeva samo gibov in kretenj (plesa) in pesmi, temveč tudi jezik oz. govor: to presenetljivo tezo najdemo v Aristotelovi "Retoriki": he phoni pdnton mimetikdtaton tdn morion hemin ... "Izmed vseh naših organov in zmožnosti je glas oz. govor najbolj primeren za izražanje in predstavljanje" (Rh. Ill 1,1404a 21-22). 2) Prim, še H. Fournier (1946), 4žme partie: "Noms de la parole", ib. str. 211-227. 3) Ta določitev človeka spada med idiografska določila človeka, kakršna so še npr. človek je "živo bitje, ki se smeje", človek je "pokončno živo bitje" ipd., medtem ko je za aristotelizem stroga ontološka definicija človeka ta, da je človek z6on l6gon dehon (animal rationale) oz. z6on politik6n (animal sociale). Da pa bi videli vlogo jezika v besedni umetnosti, je treba izpostaviti nekatere aspekte Aristotelove teorije tragedije, in sicer tiste, ki bodo poleg jezikovnega aspekta dali videti tudi "formalne" komponente besedne umetnosti. V aristotelski optiki forma, ki jo predstavlja umetniško delo, ni z dialektiko vzpostavljena transcendentna forma, temveč je umetniško delo in umetniška dejavnost, opazovana glede na njen avtonomen proces produkcije. Namesto teorije idej dobimo teorijo žanrov oz. umetnostnih zvrsti. Splošno znana je in communis opinio je postala Aristotelova določitev tragedije kot "mimesisprdxeos spoudalas kai telelas megethos echoiises...", "predstavitev resnobnega in v sebi dovršenega dejanja, ki ima primeren obseg..." (c. 6,1449b 24-5). V tej definiciji tragedije, ki je nismo citirali v celoti, mitos ni omenjen, ker je predpostavljen in celo definiran. Ob naštevanju šestih delov tragedije Aristotel ponovno reče, daje tragedija "prdxeos mimesis", "izvedba nekega dejanja", "predstavitev nekega dclovanja"(ib. 1449b 36)4). Nato razlaga posamezne "dele", komponente tragedije, ki jih je šest: mitos, značaji, misel, jezik, uglasbitev, mizanscena (c. 6,1450a 9-10), ter ob tem prvič definira mitos kot "predstavitev delovanja: čstin di tes mčn prdxeos ho mythos he mimesis - "mitos pa je prikaz dejanja" (ib. 1450a 3-4). Razlika med definicijo tragedije in določitvijo mitosa je samo v tem, da je v definiciji tragedije beseda praxis rabljena brez člena, v definiciji mita pa je praxis rabljen s členom, kar pomeni, da je mitos vedno pripoved o določenem dejanju, prikaz nekega določenega poteka dogodkov - mitos je konkretna življenjska zgodba. S tega aspekta bi tedaj definicijo tragedije lahko brali tudi takole: tragedija je mitos, resnoben in v sebi dovršen, s primernim obsegom... Iz te osnovne definicije so nato tako rekoč deducirani osnovni "nujni" deli tragedije: mitos, značaji, govor ali jezik ali "libretto"5\ mišljenje oz. miselnost, glasba ali uglasbitev ali melodija \ gledališka mizanscena (ho tes čpseos kčsmos oz. ops is, 1449b 32-33)7)(c. 6,1450a 8-11). Komponente tragedije so vzpostavljene na eni strani po kriteriju, ki ga terja koncept predstavljanja, mimesis, na drugi strani pa z vidika bistva pesništva. Po kriterijih razvrščanja mimetičnih produktov, ki so bili predloženi v poglavjih 1 do 3, je mogoče ta seznam delov ali elementov takole razporediti: a) dva dela, ki sta "sredstvi" ali rajši medij predstavljanja (hois oz. en hois, 1448a 25): govor in skladanje glasbe; b) en del, ki pomeni "način" (hds) predstavljanja: to je gledališka uprizoritev; c) trije deli, ki zadevajo "predmet" oz."predmete" predstavljanja (hd): mit, značaji in misel.8'To ponavljanje še preveč znane klasifikacije delov tragedije lahko služi temu, 4) V tem prevodu sledimo predlogu A. Neschke-Hentschke (1979), str. 86sl., ki govori o "Auffiihrung einer Handlung", "Darstellung einer Handlung". 5) H. Fournier (1946), str. 227 6) Za glasbo v besedni umetnosti Aristotel uporablja tri izraze: harmoma (soglasje, blagoglasje, skladba, pesem harmonija), melos (lirična pesem, napev, melodija, žalostinka) in melopoiia (skladanje, uglasbitev pesmi, glasba). Ne uporablja pa Aristotel v Poetiki gr. besede melo(i)di'a (pesem, petje, uspavanka, petje ob spremljavi, lirično pesništvo). Zanimivo je, da se je ravno "melodija" vsilila kot termin v "Poetiki". 7) Pri Dupont-Rocovi in I^allotu (1980) prevedeno kot "Porganisation du spectacle"; Prevod s "spektakel" se mi zdi neumesten, ker je "spektakel" speciflka določenega pogleda na rimsko gledališče. Pri Aristotelu 6psis meri ravno na uprizoritev kot komponento tragiške predstave. 8) Prim, o teh delih še R. Ingarden (1978), str.36 in B. Kante (1980), str. 44. Strukturo tragedije lahko ponazorimo z naslednjo tabelo, ki jo povzemamo po Dupont-Rocovi in Lallotu (1980), str. 200: Criteres OBJETS MOYENS MODE (ha) (en hois) (hos) histoire expression Parties caractires composition du spectacle pens^e chant da v teh opredelitvah ne moremo uporabljati izraz "posnemanje", če nočemo "pogoltniti" naslednjega absurda: tragedija je posnetek dejanja (1), predmet, ki ga tragedija posnema, je mit (2), mit je posnetek dejanja (3). Če ne sprejmemo preproste ugotovitve, daje tragedija mitos kot ubeseditev dejanja, pridemo do teze, daje tragedija posnetek nekega objekta, ki je sam spet posnetek nekega drugega objekta. Drugače rečeno: ta nesmisel je razrešen, brž ko mimesis razumemo kot predstavljanja, uprizarjanje. Rekli smo, daje mitos definiran z istimi elementi kakor tragedija. Toda to ni edina ekvivokacija v definiciji tragedije. Mit je opredeljen še kot "synthesis ton pragmčton", "povezava dogodkov" (c. 6, 50a ali systasis ton pragmčton, "skladanje, zlaganje, sestavljanje dogodkov" (c. 7,1450b 22 in 1450a 32).1, pri katerih je misel, ki misli njihovo kajstveno bit, nerazdeljena ter jih ne more razločevati niti časovno niti prostorsko niti diskurzivno, izmed takšnih stvari pa zlasti tiste, ki so substance " (Metaph. Delta (V) 6, 1016b 2-3). Celota (h61on) je tisto, kar ima enotno formo (eidos hčn) (ibid., 1016b 13). Enotnost in celovitost pesniškega mitosa Aristotel primerja s celovitostjo lepega živega bitja (kalčn zo(i)on, c. 7,1450b 38). Pri tem v tej prispodobi zoion obravnava skoraj z njeno homonimno konotacije, tj. "slika, podoba, kip". ^ To živo bitje mora imeti določeno velikost ali obseg (mčgethos), mora imeti določeno kvantitativno mero: velikost je ravno takšna "merljiva količina" (Metaph. Delta (V) 13,1020a 9-10). Vprašanje poetike zdaj je, kakšna naj bo določitev velikosti mitosa, kakršna bo mogla imeti status definicije glede na naravo stvari (kat' autčn tčn physin tofi pršgmatos, c. 7,1451a 9-10). To merilo je naša lastna zmožnost opazovanja in predstavljanja. Odločilen Aristotelov tekst se glasi: "Saj je lepo v velikosti in v redu, zato ne bi moglo biti lepo niti čisto majhno živo bitje, saj se opazovanje zamegli in izbriše, kadar pride tik do nezaznavnega časa, niti silno veliko živo bitje, saj pogled ne nastane istočasno, temveč se enota in celota izmikata predstavljanju ali pogledu opazovalcev < gledalcev >" (tč gžr kal6n en megethei kai tšxei estfn, di6 oute pžimmikron An ti gčnoito kal6n zoion (syncheitai gar he theoria engys tou anaisthdtou hronoi36^ ginomdne) oute pammdgethes (ou gar h£ma he theoria gi'netai all' oichetai tois theorotisi t6 hčn kai t6 h61on ek tes theorias)..."(Po. c. 7, 1450b 36 - 1451a 2) Kakor mora biti živo bitje ali slika primerno velika, da bi bila pregledna, eu-syn-opton (ib. 51 a 4), tako mora imeti mitos primerno dolžino, da bi bil spominsko obvladljiv (eumnemčneuton, ib. 51a 5-6). Zadostna velikost je takšna, v kakršni je mogoče predstaviti razvoj in "obračanje", pravzaprav "spreminjanje" (metabcillein) človeške situacije. Vprašanje o celovitosti mitosa je tako neposredno povezano z vprašanjem enotnosti. Preden potemtakem moremo preiti k interpretaciji zgornjega citata, poglejmo Aristotelovo določitev enotnosti mitosa (c. 8 in 9). Osmo poglavje "Poetike" se začenja z ekvivokacijo pojma "eden" (heis), ki pomeni (1) eno kot posamezno v nasprotju z množico, množino in (2) eno kot enotnost, kar v primeru človeškega delovanja pomeni dejanje, kjer je prisotna notranja kohezija komponent. Mitos ni enoten že kar s tem, da govori o eni osebi, npr. o Heraklu. Mitos je enoten, kadar prikazuje enovitost delovanja, enotnost dejanja (mi'a praxis, c. 1451a 31-32). Takšno dejanje mora imeti karakteristike urejene celote (t6 h61on). Ta celostnost mitosa bo v 9. poglavju določena kot občost (kathčlou), s čimer se kompozicija mitosa razlikuje od historiografskega prikazovanje človeške prakse. Vprašanje enotnosti in celote mitosa je tako razvito na ravni pesniške občosti, s čimer je bilo Aristotelu mogoče, da je vzpostavil še razlikovanje med enostavnim in zapletenim mitosom (c. 10); to slednje razlikovanje zadeva način, kako je izvedeno napredovanje (metdbasisy^ dogodkov in njihov eventualni preobrat (mctabolf) (c. 11). 35) Toda prim, opombo D. W. Lucasa (1990), str. 112-3, kjer je pojem organske enotnosti pojasnjen z izrazom somatoeidčs (Rh. Al. 1436 a 29,1438 b 24), ki je tehnifni termin retorike za "structurally coherent". 36) chrtSnou - del. Bonitz, spremebo sprejel npr. Kuzmič (1912) (I); Gudeman je sprejel Tkatschovo konjekturo chronoi (dativ) (II) : "dass die Ausschliessung des pammikron oder des "minimum visibile" nicht von der iibermassigen Kiirze der Betrachtungsdauer abhangig gemacht werden kann" (Gudeman, str. 195); (III) D. W. Lucas ohranja rokopisno verzijo z genitivom chr6nou. Po Aristotelu obstaja povezava med velikostjo objekta in časom, kije potreben, da ga vidimo (Fizika, IV 13, 222b 15). 37) Kuzmičev prevod: "razvoj". Aristotelova teorija o velikosti, celovitosti in enotnosti mitosa je imela daljnosežne recidive v kasnejši poetiki in estetiki.38'1 Za Aristotelovo pozicijo je pomembno, da sta enotnost in celota mitosa doseženi s pesniškim postopkom, ki prikazuje dogodke v takšnem njihovem zaporedju, ki upošteva pravila verjetnosti oziroma nujnosti (c. 7, 1451b 12-14 in c. 9). Toda takšne ureditve dogajanja ni lahko doseči: svet človeške prakse, ki ga obravnava praktična filozofija, tj. etična in politična teorija, je namreč svet kontingence, ki ne dopušča enake stopnje eksaktnosti spoznanja kakor npr. matematika, še več, o človeškem svetu velja takšna "tavanje in razhajanje" (plšne kai diaphora), da ni soglasja niti o tem, ali so "kala kai dfkaia", "lepe in pravične stvari" stvar konvencije ali narave (EN A (I) 1, 1094b 14-19).39) Tako se dogaja, da pesniki ne morejo doseči primerne nujnosti ali verjetnosti v kompoziciji dogodkov, tj. mitosa, kakor imajo filozofi tako rekoč nepremostljive težave pri opisu strukture človeškega delovanja. Zato se nadalje dogaja, da pesniki mitosa ne zmorejo graditi po imanentnih pravilih pesništva, temveč se zatekajo k božjim posegom, ko razpletajo mitos s pomočjo "stroja", deus ex machina (the6s ap6 mechanes, prim. c. 15, 1454b 1-3). Aristotel dopušča takšen kompozicijski poseg z obrazložitvijo, da človek ne more vsega vedeti, medtem ko "seveda bogovom pripisujemo, da vidijo prav vse" (hdpanta gdr apodidomen tois theois hordn) (ibid., 1454b 5-6) Vprašanje kompozicije postane tako vprašanje vednosti, poetika pa postane "sophfa". Ker človek ne more imeti božanskega, univerzalnega oz. totalnega pogleda, absolutnega vedenja, se dogaja, da mora pesnik zaplet oz. intrige (mechanč) človeške prakse razreševati z božjim posegom.41' Teoretski ideal mitosa kot "neke organske enote in celote" (hčsper zoon hčn hčlon, c. 23, 1459a 20)42^ je nekaj, kar presega človeške možnosti, oziroma nekaj, kar je na skrajni meji človeških zmožnosti. Znotraj pesniške techne pa nastopajo pravila kompozicije mitosa na ta način, da bo dosegal enotnost in celovitost, s tem pa postulirano "lepoto". Vprašanje kompozicije mitosa vsekakor ostaja prvenstvena tema Aristotelove filozofije besedne umetnosti. Zato ni slučajno, da Aristotel že v uvodnem stavku poetike napoveduje razpravo o tem, "kako je treba oblikovati mite, če naj bo pesnitev lepa" (c. 1,1447a 19-10). Mitos je pri Aristotelu zelo polimorfna zadeva, saj je predstavitev človekovega bistva, se pravi zgodba ali pripoved o njegovem delovanju. Dokončna razrešitev vprašanja zgradbe tragiškega mitosa bi pomenila odgovor na vprašanje o človekovi eksistenci. Kakorkoli pa je že fragmentarna določena teorija mitosa, vedno mora oblikovanje mitosa slediti vpraševanju o strukturi človeške prakse, človekove usode. Tragiški mitos je "dramski" ali "dramatičen", ker mora biti vanj vkomponirano napredovanje in razvoj (metabšsis, c. lO, 1452a 16) dejanja ter njegova spremenljivost (metabolč, c. 11,1452a 23), njegov prehod iz sreče v nesrečo. Vsak tragiški mitos ima po Aristotelu naslednje (znane) tri elemente: 38) Prim. M. Fuhrmann (1973), str. 185sl. 39) O tem Se N. Gulley (1979), str. 168. 40) Uporabo mechane Aristoteles nakazuje tudi v 9. pogl., kjer govori o dogodkih, ki so bolj presenetljivi kakor dogodki, ki se pripetijo samodejno (apd toQ automatou) ali po naključju (ap(5 tyches) (c. 9, 1452a 4-6). 41) To Aristotelovo teorijo pesniške kompozicije je uporabil tudi Porfirij v svoji kritiki Homerja, ko obravnava odhod ladjevja v 2. spevu Iliadc (II. 2, 73): "L'art poitique interdit (apoieton) de ddnouer l'intrigue (to mechanema lyein) autrement que par 1'histoire elle-mčme (ex autou tou mythou); Aristote dit bien que ce qui est poitique (poietikon), e'est de representor (mimeisthai) ce qui arrive habituellc-ment...", cit. po Dupont-Roc - Lallot (1980), str. 264-5. 42) Bywater "a single and coherent picture of a living being"; Dupont-Roc - I .allot: "semblable ž un epo - Forma - Stvaralaštvo - Podražavanje - Estetski doživljaj - Dodatak: O savršenstvu (Beograd: Nolit) (poljski izvirnik - Warszawa 1975-1976). Vahlen, Johannes (1914) Beitrage zu Aristoteles' Poetik, hg. H. Schoene (Leipzig & Berlin: Teubner). Vernant, Jean-Pierre (1979) Religions, histoires, raisons, Petite collection Maspero 233 (Paris: F. Maspero). Vickers, Brian (1988) "Rhetoric and poetics", v. The Cambridge History of Renaissance Philosophy, ed. Ch. B. Schmitt, Q. Skinner (Cambridge: Cambridge University Press), pp. 715-745. Volkmann-Schluck, Karl-Heinz (1978) "Učenje o katharsis u Aristotelovoj Poetici", Književna smotra X, nr. 312-33,59-64. Warty J. G., (1978) "Aristotel o umjetnosti i ljepoti", Književna smotra X, nr. 31-33, 49-53; prev. iz: J. G. Warry, Greek aesthetic theory, A Study of callistic and aesthetic concepts in the Works of Plato and Aristotle, London 1962. Weil, Raymond (1965) "Philosophic et l'histoire", v: La "Politique" d'Aristote, Entretiens Hardt XI (Van-doeuvres-Genive). Weitz, Monroe (1968) Geslo "Tragedy", v. The Encyclopedia of Philosophy, ed. P. Edwards, vol. VIII, pp. 155-161 (New York: Macmillan). Wellek, Rene - Warren, Austin (1956) Theory of literature (New York: Harcourt, Brace et World). Zeller, E.- Mondolfo, R (1966) La Filosofia dei Greci, vol. II/6: Aristotele e i Pcripatetici piu antichi, a cura di Armando Plebe (Firenze).