evaristo cian ubijanje ravnodušnosti © 2012, Evaristo Cian, Božidar Stanišic, Marjan Pungartnik, JSKD, OI Maribor CIP - Kataložni zapis o publikaciji Univerzitetna knjižnica Maribor 75.071:929Cian E.(083.824) CIAN, Evaristo Ubijanje ravnodušnosti : Galerija RRRudolf, [ob otvoritvi razstave 8. februarja 2012] / Evaristo Cian ; [spremna beseda Božidar Stanišic in Marjan Pungartnik ; prevod Marjan Pungartnik]. - Maribor : Javni sklad RS za kulturne dejavnosti, Območna izpostava, 2012. - (Katalogi / Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti, Območna izpostava Maribor ; 1) ISBN 978-961-6819-32-9 Več kot dvajset let je preteklo, kar je Maribor gostil kakšnega furlanskega slikarja TAKRAT JE TO BIL IZJEMNI RENATO CALIGARO IN PRED NJIM ENKRATNA ZBIRKA GRAFIK ENAKIH formatov Maria de Cesareja. Kandinski namreč zlepa ne zaide k nam in prišel je k nam prav PREKO FURLANIJE. KDOR IMA SLIKARSTVO RAD, SE TEH DVEH RAZSTAV Z VESELJEM SPOMNI. ZDAJ JE PRED NAMI EVARISTO CIAN, DO KATEREGA ME JE POPELJAL PRIJATELJ IZ ODMAKNJENIH ČASOV, TAKRAT šE MLAD LITERAT IN PROFESOR BOŽIDAR STANIŠIČ. ZARADI SVOJEGA PROTIMILITARISTIČNEGA delovanja je moral v času vojne oditi iz Maglaja in udomačil se je v Furlaniji in eno od njegovih delovanj je tudi skrb za sprejemni center Ernesto Balducci v Zuglianu pri Vidmu, KJER JE DRUŽINO NAŠEL DOM. PONOVNO SO NAJU POVEZALE OBJAVE V LOCUTIO IN NJEGOVO gostovanje v Mariboru. O tem ne govorim zato, ker bi bil naklonjen navajanju osebnih podatkov, temveč zaradi tega, ker se je znova izkazalo, da samo tako lahko pridemo do Drugega. Nobene prestolnice, nobena formalna povezovanja in partnerstva ne pomagajo, ČE NE NASTAJAJO POVEZAVE MED LJUDMI. V kratkem prehodu skozi Furlanijo - od Vidma do Rude, ko sva z Božidarjem šla obiskat EVARISTA CIANA - SE MI JE SILOVITO ZBUDIL SPOMIN NA OGLEJ, NA CELANOV VERZ »IN NAPOTILI SMO se tudi v Furlanijo«, na vzdih Gottfrieda Benna »ah, daljna dežela«, ki odmeva v vseh ČASIH POEZIJE KOT HREPENENJE PO NEKEM DRUGEM ŽIVLJENJU, IN NA BLIŽNJI ASOLO, KAMOR SO PREPELJALI POKOPAT ELEONORO DUSE IN KAR PONUJA SE PRISPODOBA, DA JE FURLANIJA Z VSEM, KAR SE TAM DOGAJA, S FURLANI, SLOVENCI IN ITALIJANI, PRAVZAPRAV NEKA DLAN, SKORAJ ANTROPOMORFIZIRANA. Modrina s Cianovih slik je bržkone modrina neba nad Furlanijo, kakor so silhuete OBREZANIH MURV, TRT BREZ LISTOV, SPOMENIKOV ZA USTRELJENIM PSOM, PORTRETOV S PRELEPLJENIMI USTI IN OČMI VIDENJE TE ISTE FURLANIJE OD ZNOTRAJ, Z BOLEČINO, KI GOVORI, DA JE TA DEŽELA, H KATERI SE ZATEKAJO VSE NADE, TAM ONSTRAN, NEKJE. Marjan Pungartnik EVARISTO CIAN Vč asih, v dobrem razpoloŽenju, zaČ nem svoje telefonske pogovore z Evaristom Cianom tako: »Govorim s slikarjem gavranov, golih žensk in moških, psov in osamljenega drevja?« Mislim, da jet o ena od mojih najresnejših furlanskih šal. Ob mojem prvem sreč anju s Cianovim slikarstvom - bilo je to pred mnogo leti v njegovi hiŠi v mestecu Ruda - se mi je ponudil zelo enostaven vtis, ki ga tudi strokovna kritika, č eprav mislim, da to dela nenamerno, vendarle zaobhaja: Cian gledalca svojih slik teŽ ko pusti ravnoduŠnega. Njegovo slikarstvo je kot takšno resnično ubijalec ravnodušnosti. Prva slika, ki sem jo takrat videl v Cianovi hiŠi, pravzaprav freska na zidu sobe, iz katere se pride v njegov atelje, je portret neke starke. »To je moja teta Valeria ...« mi je rekel ob tej priloŽnosti. »Živela je in umrla v tej hiŠi.« V tistem trenutku sem pomislil, da bi lahko bil Cian eden od redkih prepriČ ljivih slikarjev plakata recimo za Lorcov Dom Bernarde Albe, vznemirljivo dramo nekega kriŽanja oseb njegovih kompleksnih Ženskih likov, morda tudi za Antigono. Tudi ob tej priložnosti verjamem, da imajo zelo prav tisti, ki so mislili in č utili, da je velika skrivnost portreta v njegovem izdvajanju iz vsega, kar osebo obkroŽa. Cian bi prav lahko bil eden od slikarjev po njihovi meri, v kateri se dotikajo komponetne stvarnega in misteriozneva v doŽivljanju nekega lika. Nič manj ekspresiven ni takrat, ko se na njegovih platnih pojavljajo psi, katerih nosovi imajo č loveŠke č rte, oč i pa odsev č loveŠke bliŽine . Kako r s e spontano odloča, da osam i človeŠko figuro , v eksterieru al i interieru, jo postavit i pre d neka samo njej vidna ogledala, tako Cian osamlja ptice in drevje furlanske ravnice. Ni teŽko opaziti, da je on umetnik doŽivljenega in preŽivljenega, kakor da nam jasno govori, da vse to, kar ustvarja, ni samo doloČ eno s katuro njegovih slik, temveČ tudi z njegovo Življenjsko izkuŠnjo. Top a je vsekakor svobodno izbrani imperativ, ki odloČilno vpliva na njegov naČin slikanja. K temu ima priloŽnost pisec teh vrstic prenesti obiskovalcem te razstave: Cian je resniČno slikar, ki ne prenese niČ, kar tematsko in ekspresivno ni avtentiČno. Stvarno, sijajno izostren posluh ima za prepoznavanje zanj avtentiČnih obrazov in stvari, ki jim dodaja neko intimno bliŽino tudi v okoliŠČinah, v katerih se njegova slikarska ironija usmeri na podroČje sarkazma.Se ne rojeva v vsem tem, vedno znova z vsako novo sliko nukleus fenomena, ki ga Še vedno, v Cianovem in tudi v vsakem drugem primeru vztrajanja pri lastni poetiki slikanja, lahko imenujemo kot subjektivnost brez meja? Pred nekaj leti je imel veliko retrospektivno samostojno razstavo v mestu Gradisca sul'Isonzo, v renomirani galeriji Spazzapan. Bila jet o odliČna priloŽnost za popolnejŠe videnje in doŽivljanje Cianovega slikarsta. Tako tudi za spomin, da je v svojih zgodnejŠih fazah bil nagnjen pri svojih oljih h gami temnejŠih barv in prav tako nekem posebnem senČenju kontur v risbah. V tej novejŠi fazi se zdi, da je zaČel z neko posebno igro z barvami in oblikami, stvarmi, obrazi in figurami, v kateri prevladujoČi kontrasti ustvarjajo uČinke preseneČenja in v vsakem primeru ironije v pogledu na svet, Človeka in č as. Verjamem, da je to Cian, ki znova postavlja opazovalca pred misterij odnosa med spominom in prezenco, Cian, raziskovalec fenomena erotike v njeni stvarnostni ironiji, Cian, ki se tudi tokrat ne želi izneveriti sebi in tako ne vstopa v patos, da bi bil vŠeČ en. Ugajati, č e tega še nismo pozabili , n i imperativ umetnikov, ki imajo kritični odnos do sebe in do drugih. Božidar Stanišic Avtoportret TEMPERA NA PLATNU 50X70 CM, 2005 Kontra portret in portret ČRNA TEMPERA NA PLATNU, 80X80 CM, 2011 Kontraportret TEMPERA NA PLATNU 100X120 CM, 2011 Krokar, trte in pes TEMPERA NA PLATNU CM 100X120 (2011) Dvoje v enem TEMPERA NA PLATNU 80X100 CM, 2011 Dvoje v enem TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2011 Glej, mačka TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2010 V ateljeju TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2010 Moja teta TEMPERA NA PLATNU 60X60 CM, 2012 Spomenik TEMPERA NA PLATNU 80X80 CM, 2011 Portret A. C. TEMPERA NA PLATNU 100X120 CM, 2011 Portret Cojaniza TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2011 Portret in umivalnik TEMPERA NA PLATNU 100X120 CM, 2010 Portret TEMPERA NA PLATNU 80X100 CM, 2012 Brez naslova TEMPERA NA PLATNU 80X80 CM 2012 Na stojalu TEMPERA NA PLATNU 70X70 CM, 2010 Na stojalu TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2011 Slika, ki jo moram narediti TEMPERA NA PLATNU 100X100 CM, 2011 Slika, ki jo moram narediti TEMPERA NA PLATNU 100X120 CM, 2010 Trte in kljuka TEMPERA NA PLATNU 100X100 (2010) Trte in murva TEMPERA NA PLATNU 100X120 CM, 2011 Evaristo Cian (*1948, Ruda, Furlanija, Italija) Samostojne razstave: 1971 Galerija »il Torchio«, Gorica 1996 Občinska palača, Ruda 1997 Občinska palača, Campolongo al Torre 1998 Center grafičnih umetnosti, Saciletto 2000 Galerija »La Bottega«, Gorica 2001 Dvorana patriarhov, Oglej 2002 Kulturni dom, Gorica 2002 Galerija »Nuovo Spazio«, Mestre 2003 Galerija »Ai Mulini«, Portogruaro 3003 »il Muro del Tempo«, Piedimonte 2005 Knjigarna »Equilibri«, Gorica 2005 Galerija »La Bottega«, Gorica 2006 Umetniški koledar za »Centro Colori«, Gorica 2008 Galerija »Florido Esercizio«, Bologna 2008 Galerija »Luigi Spazzapan«, Gradisca d'Isonco 2009 Razstavišče »Tilt« Cormons 2010 Bianco d'autore Giasbana Gorizia 2010 Galerija »La Fortezza« Gradisca d'Isonzo 2010 Al Naviglio Milano 2011 Občinska palača Campolongo -Tapogliano 2011 Loggia della Gran Guardia Palmanova 2011 Dvorana »Tigli Fiumicello« Udine 2011 Galerija »Florido esercizio« Bologna Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti • Območna izpostava Maribor • Evaristo Cian: UBIJANJE RAVNODUŠNOSTI • Uredil Marjan Pungartnik • Spremna beseda: Božidar Stanišič in Marjan Pungartnik • Prevod, grafična priprava in izdelava e-kataloga: Marjan Pungartnik • Izdal: Javni sklad RS za kulturne dejavnosti "Območna izpostava Maribor • V Mariboru, februar 2012 • Ob otvoritvi razstave 8. februarja 2012 • Publikacija nima cene " ISBN 978-961-6819-32-9 galerija rrrudof 9789616819329