Violeta IrgI HETEROLOŠKA MISELNA METODA V SOCIALNEM DELU OPREDELITEV HETEROLOGIJE Heterološka miselna metoda izvira iz he- terologije, tj., »znanosti o drugačnem« OužNič 1987: 33). Beseda heterologija je grškega izvo- ra. Heteros pomeni drugačno, posebno, raznolično, tudi nasprotno. Heteros je na splošno predpona v sestavljankah in po- meni tuj in drugačen. Nekaj primerov: • heterodoksen: drugače verujoč, heretičen; • heterogen: raznoroden, raznoter, raznolik (Leksikon CZ 1988: 368). Pri heterologiji gre potemtakem za vedenje o drugačnem, tujem in za preva- janje te tujosti v našo običajnost. Defini- cija, ki jo strnjeno podajam na podlagi sinteze Južničevih in Lévi-Straussovih u- gotovitev, namreč omenja, da je heterolo- gija »preučevanje vsega, kar zadeva ema- nacijo (raznolikosti in raznoterosti — op. V. I.) človeškosti, pa našemu kulturnemu, družbenemu, političnemu ali pa zato o- sebnemu izkustvu ni znano /.../ niti ni dostopno« OužNič, 1987: 33). To pa pomeni, da heterologija ni samo vedenje o tem, kar je drugačno in morda celo v vrednostnem smislu nas- protno, marveč omogoča prevajanje te nenavadnosti v svojo navadnost, z name- nom, približati izrazito tujost svojemu iz- kustvu. Ker je torej heterologija vedenje o drugačnem, tujem in to tujost prevaja v nam razumljivo, ni čudno, da je kot prva izmed znanosti prav antropologija odkri- la v heterologiji osnovne smernice svoje- ga delovanja. Prav zaradi vpliva antropologije da- nes v preučevanje heterologije uvrščamo naslednje: • proučevanje prvobitnih družb (da bi na podlagi tega bolje razumeli lastno družbo), • proučevanje drugačnih sodobnih družb oziroma načinov bivanja človeka v sodobnih družbah, ki so nam tuji (druge kulture znotraj okvira lastne družbe, npr. Romi), • preučevanje tistega, kar (obstaja znotraj naše družbe, vendar pa) našemu osebnemu izkustvu ni znano, ali pa niti ni dostopno (preučevanje drugega spola, doživljanja starosti, smrti in bolezeni; vživljanje v neznano — aids, duševna in telesna prizadetost). Heterologija je torej poskus vživ- Ijanja v tuje oziroma drugačno. Vendar pa njena naloga ni v ocenjevanju in vred- notenju te drugačnosti v smislu večvred- nosti ali manjvrednosti. To pomeni, da se heterološko preučevanje ograjuje od raz- vrščanja oziroma hierarhiziranja razlik. Naloga heterologije je potemtakem iskanje opornih točk, s pomočjo katerih je mogoče pojasniti drugačno človeškost. Ker pa jo opazuje brez predsodkov, na podlagi tega pomembno prispeva k obli- kovanju in razvoju takega vrednostnega sistema, kjer so enakovredne vse družbe, v socialnem delu pa vsi posamezniki v vseh pogledih, v katerih jih primerjamo oziroma spoznavamo. Prav v tem pa se pomembno razkriva tudi njeno humani- stično poslanstvo. 329 VIOLETA IRGL ZNAČILNOSTI IN POSEBNOSTI HETEROLOGIJE IN IZ NJE IZHAJAJOČE HETEROLOŠKE MISELNE METODE Če smo opredelili heterologijo kot zna- nost o drugačnem, morda v vrednostnem smislu celo nasprotnem, pa heterološka miselna metoda to drugačnost približa. Je namreč pot k razumevanju drugačnega, s tem da nenavadnost drugačnega prevaja v našo lastno navadnost. Konkretno prevajanjete nenavadno- sti v svojo navadnost pa je zlasti in v svoji osnovi sprememba v načinu dojemanja drugačnega in razmišljanja o njem. To je lastnost, ki je univerzalna in tudi vse- splošno uporabna, kjer se srečujemo z drugačnostjo, in je miselni premik temelj vsakršnemu nadaljnemu delovanju. Heterološka miselna metoda je torej preskok k objektivnejšemu dojemanju in razumevanju drugačnosti, zaradi česar jo opredeljujemo kot temeljno miselno me- todo. Še zlasti, ker na podlagi razume- vanja drugačnosti spoznavamo in bolje razumemo tudi sebe. Nekatere značilno- sti heterologije in iz nje izhajajoče hete- rološke miselne metode sem že omenila. Velja pa še enkrat poudariti njene glavne značilnosti, ki so povzete po Južniču: • proučuje drugačnost in prevaja to drugačnost v nam razumljivo navadnost in s tem omogoča relativizacijo druga- čnega oziroma vzpostavitev objektivnej- šega odnosa tako do drugačnega kot na tej osnovi tudi do lastnega, • je temeljna metoda, saj je kot naj- pomembnejša miselna metoda načrtna o- snova drugih metod, ki izhajajo iz nje kot tehnike, • je univerzalna metoda, zaradi svo- je temeljnosti načrtno interdisciplinarno uporabna, zato zlasti primerna in nujna v humanističnih vedah. Njena načrtnost se kaže tudi tako, da je odvisna ne le od po- sameznikovih nagnjenj, temveč tudi od zavestnega, sistematiziranega vživljanja v drugačno in njegovega prevajanja. Na te značilnosti lahko navežemo tudi nekatere posebnosti, ki spremljajo heterologijo in iz nje izhajajočo hetero- loško miselno metodo. 1. Med najpomembnejšimi je gotovo njeno izrazito humanistično poslanstvo, ki ga je treba negovati in razvijati kot os- novno obliko pozitivnega odnosa do dru- gačnosti. Humanistično poslanstvo heterolo- ške miselne metode se kaže v tem, da spodbuja: • razumevanje, • sprejemanje, • spoštovanje, • nevrednotenje opazovane drugač- nosti, kar v svoji končni obliki pripelje do • relativizacije lastnega in • tolerantnosti do drugačnega nas- ploh. 2. Ob tem pa je treba omeniti tudi posebnosti, ki se vežejo na možnost spo- znavanja drugačnega kot takega. a) Na podlagi heterološkega preuče- vanja je mogoče spoznati drugačne obli- ke oz. načine bivanja, čeprav je ta mož- nost odvisna tudi od empatije. Vsak posa- meznik (ne glede na socializacijo) lahko opazuje posameznike iz svoje ali druge kulture brez predsodkov do drugačnosti in pride pri tem do precej objektivnih rezultatov. b) To je nujno • za razbijanje egocentrizma, etno- centrizma, »strokocentrizma«, rasizma, seksizma in vseh drugih izmov, ki so v os- novi netolerantni do drugačnosti, • za spoznavanje sebe, ker je osnova zanj prav naše vedenje o drugem in dru- gačnem. c) Človek je subjekt in objekt znan- stveno-spoznavnega procesa, kar pomeni, da spoznavalec (subjekt) nikoli ne more povsem do konca spoznati spoznavanega (objekta), saj je spoznavani človek navad- no precej različen od svojega spoznaval- ca, razen v primeru, ko sta spoznavalec in spoznavani ena in ista oseba. Če sta nam- reč spoznavalec in spoznavani različni osebi, spoznavalec nikoli ne more popol- noma prestopiti v spoznavano osebo, če- tudi naj bi se v spoznavnem procesu oba kar najbolj približala. To velja tudi v po- vsem specifičnih primerih (smrt, spol, bolezen, starost). 330 HETEROLOŠKA MISELNA METODA V SOCIALNEM DELU NAČIN UPORABE HETEROLOŠKE MISELNE METODE Omenila sem že, da je heterološka mi- selna metoda znanstvena takrat, ko je na- črtna. Vendar tudi v vsakdanjem življenju v stiku z drugačnim povsem intuitivno, če se tega zavedamo ali ne, uporabljamo nekaj podobnega heterološki metodi. Zato humanistične znanosti, pri katerih gre za delo z ljudmi, kar je pogosto pre- pleteno z dojemanjem in razumevanjem drugačnosti, ne bi smele temeljiti zgolj na intuitivnem razumevanju. Humanistične znanosti so naravnane na znanstveno objektivnost, ki zagotavlja preverljivost drugačnosti, s tem da omogoča načrten dostop do nje vsem, ki se želijo z njo seznaniti. Načrtnost namreč ne pomeni zgolj ponovljivosti, temveč širšo dostop- nost v rabi omenjene metode tudi vsem tistim, ki nimajo enakih intuitivnih zmož- nosti dojemanja drugačnega, pa se hkrati pri svojem delu s to drugačnostjo vsakič znova srečujejo. 1. Da bi lahko načrtno uporabljali heterološko miselno metodo v znanst- vene namene, morajo biti torej najprej iz- polnjeni določeni pogoji. Mednje uvrščamo zlasti naslednje: • seznanjenost z obstoječo metodo; to pomeni, da smo v njej sposobni odkriti oporne točke, ki so nam v pomoč pri do- jemanju in razumevanju drugačnosti, ter da v tem nismo prepuščeni zgolj svo- jemu, večkrat tudi s predsodki obremen- jenemu lastnemu in osebnemu stališču v ravnanju z drugačnostjo; • sistematičnost uporabe; to pome- ni doslednost uporabe v vsakem stiku z drugačnostjo v smislu nevrednotenja in nerazvrščanja te drugačnosti; • osvojeno znanje in pridobljene iz- kušnje so nujen predpogoj načrtne upo- rabe heterološke miselne metode, ki je torej v tem smislu njuna kvalitativna nad- gradnja, in brez zadostnega znanja in iz- kušenj le s težavo načrtno in znanstveno uporabljamo to metodo. 2. Heterološka miselna metoda pre- učuje drugačnost. V svojem odnosu do drugačnosti pa upošteva zlasti naslednje pravilo, ki ga sestavljajo tri ključne opor- ne točke: • Vsak posameznik je neponovljiv individuum s svojo osebnostjo, zasebno- stjo in posebnostjo. V tem se razlikuje od drugih individuumov, četudi je kot izra- zito družbeno bitje nekako obsojen živeti skupaj z drugimi, da lahko preživi. • Ljudje smo torej različni, ker smo se taki rodili, zlasti pa, ker smo zrastli v različnem okolju, ki poudari prirojene razlike, na kar heterološka miselna meto- da tudi opozarja. Različne variante človeš- kosti so potemtakem dejavnik, v katerem heterološka znanstvena usmerjenost od- kriva bistvo etnoloških, prehranjevalnih, spolnih, religioznih in nasploh vsakršnih družbeno-kulturnih razlik. • Ljudje nismo le bitja razuma. Vse tisto smo, kar smo v življenju doživeli in kar pogosto nezavedno nosimo s seboj. Izoblikovale so nas prisile in travme, na- grade in kazni, uspehi in neuspehi, vzpo- ni in padci. Naše enkratnosti torej ne oblikuje samo razum. Oblikujejo jo tudi naša dejanja in naše vedenje. Pogosto rav- namo nelogično in neracionalno. Marsi- kdaj smo podloženi nerazumljivim ču- stvom, ki nas znajo v trenutku preplaviti in v katerih se naša individualnost še izdatneje izrazi. Tudi v tem se razliku- jemo drug od drugega. 3. Sam postopek heterološke misel- ne metode pri proučevanju drugačnosti pa lahko konkretno razgradimo na na- slednje ključne elemente, ki se med seboj prepletajo in dopolnjujejo: • Vživljanje (empatija) in z njo po- vezana introspekcija pomeni vživljanje opazovalca v opazovano in približa opa- zovalca opazovanemu. Bližina olajša em- patijo, vendar se opazovalec ne sme do- cela identificirati z opazovanim, saj v tem primeru njegovo proučevanje opazova- nega izgublja objektivnost. Na področju socialnega dela pa to hkrati pomeni, da lahko identificiranje z ljudmi in njihovimi težavami pelje v izgorevanje opazovalca. • Inverzija pomeni preskok v razu- mevanju opazovanega oz. prevajanje dru- gačnega in nenavadnega v našo lastno navadnost oziroma v jezik opazovalca. V 331 VIOLETA IRGL nasprotju z vživljanjem na eni in distan- čno držo na drugi strani, ki sta stalnici v heterološkem procesu, pa je inverzija tisti element, ki je navidez predvsem trenut- nega značaja, četudi je sam še kako po- vezan z vživljanjem in z distančno držo. • Distančna drža je najpomembnej- ša pri vživljanju v drugačno, saj omogoča ohraniti objektivnost opazovanja, ki je za vsako znanstveno metodo nujna in po- trebna. Omogoča celovit vpogled v opa- zovano; tako je sposobnost za distanco sposobnost iz različnih zornih kotov videti celoto, pa tudi njene posamezne segmente skupaj in posebej, ter iz tega izluščiti nov vzorec, ki se ustvarja. Di- stančna drža potemtakem ne omogoča samo drugačnega in s tem objektivnej- šega pogleda na celovito problematiko, temveč hkrati onemogoči identifikacijo z enim samim zornim kotom. Kljub temu pa je distančna drža pomembno poveza- na z empatijo. Preveč poudarjena distan- čna drža namreč onemogoči vživljanje v opazovano in s tem zmanjša objektivnost, podobno kot premalo poudarjena distan- čna drža, v kateri objektivnost izginja v procesu izgorevanja preveč vživetega opazovalca. Pravo mero med empatijo in distančno držo mora kljub načrtnosti he- terološke metode najti vsakdo sam. 4. Ob koncu velja opozoriti tudi na element opazovanja in samoopazovanja. Oba navedena elementa se pomembno navezujeta na uporabo heterološke misel- ne metode in sta različna, dopolnjujoča se pristopa v dojemanju in preučevanju drugačnega. Opazovanje je na splošno namreč pogoj vživljanja in je torej po- membno povezano z vzpostavitvijo dis- tančne drže. Razlika med opazovanjem in samoopazovanjem je v tem, da pri opazo- vanju opazovalec ni ista oseba kot opazo- vani, medtem ko sta pri samoopazovanju opazovalec in opazovani ista oseba. Ra- zlika med opazovanjem in samoopazo- vanjem potemtakem nastopi pri inverziji oziroma pri prevajanju razumevanja dru- gačnega. Pri opazovanju približujemo in prevajamo drugo sebi, pri samoopazova- nju pa se približamo lastni drugačnosti in tujosti in ju prevajamo. Samoopazovanje omogoča opazovanje lastnih reakcij na opazovano in s tem boljše poznavanje sebe, prav v tem pa se kaže največja vred- nost samoopazovanja in hkrati opazo- vanja. Samoopazovanje in opazovanje z boljšim razumevanjem drugega in dru- gačnega pomembno prispevata in olajšu- jeta vpogled tudi v razumevanje sebe in s tem omogočata vzpostavitev lastnega od- nosa do sveta in družbe, v kateri živimo. POTREBA PO UVAJANJU HETEROLOŠKE MISELNE METODE VSOCIALO Heterološka miselna metoda in način nje- ne uporabe, prikazan v prejšnjih razdel- kih, nakazuje primernost in celo nujnost vpeljave te metode pri delu z ljudmi tudi na področju socialnega dela. Socialno de- lo namreč »ni nikoli bilo in ne more biti pozitivistično, >objektivno< delo z ljudmi, temveč vedno izhaja iz prepletanja dveh biografij, dveh spolov in dveh izkušenj sveta, tiste ali tistega, ki ponuja svoje znanje, in tiste ali tistega, ki ga potrebuje« (Zaviršek 1994: 25). Pri študiju seminarskih nalog o dvoj- ni diskriminaciji sem ugotovila, da se diskriminacija dogaja tudi ali zlasti v so- cialnih službah in pri strokovnih delavcih in delavkah, ki vse prevečkrat spregledajo drugačnost svojih strank. Naše stranke so namreč enkratni, neponovljivi individu- umi, ljudje s svojo osebnostjo, zasebnost- jo in posebnostjo, ki jo je treba tako tudi razumeti in upoštevati, če že ne sprejeti. To pa pomeni v prvi vrsti videti, razumeti in sprejeti njihovo drugačnost in jih kot take z našo »posojeno« močjo podpreti pri preseganju naključnosti njihovega bivanja. Enako kot uporablja antropologija heterološko znanje o drugačnem za po- trebe svoje stroke, bi moralo torej veljati tudi za socialno delo, saj ima prav zavoljo svoje univerzalnosti heterologija tudi na področju socialnega dela gotovo svoje mesto. Glede na značilnosti socialnega dela je heterološko preučevanje usmerjeno predvsem k preučevanju in razumevanju 332 HETEROLOŠKA iMISELNA METODA V SOCIALNEM DELU drugačnih sodobnih družb oziroma raz- ličnih načinov bivanja človeka v sodob- nih družbah, ki so nam tuje (druge kulture znotraj okvira lastne družbe - npr. begunci). Tovrstno preučevanje se v veliki meri navezuje na področje social- nega dela, ne le v smislu proučevanja, pač pa se odraža predvsem kot konkretno de- lovanje na podlagi razumevanja drugač- nosti. Drugič, usmerjeno je k proučeva- nju tistega, kar (je lahko znotraj naše družbe, vendar pa) našemu osebnemu iz- kustvu ni znano in ni dostopno (spol, sta- rost, smrt, bolezen). Izmed značilnosti in posebnosti bi rada v kontekstu razmišljanja o uporabi heterološkega znanja na področju social- nega dela še zlasti izpostavila humani- stično poslanstvo, ki ga vzpostavlja in omogoča uporaba heterološke miselne metode. To poslanstvo se najjasneje raz- kriva pri spoštovanju človekovih pravic, kot so pravica do drugačnosti, pravica do izbire in do odgovornosti za lastno živ- ljenje. Prav razumevanje, . sprejemanje, spoštovanje in nevrednotenje opazovane drugačnosti naj bi končno pripeljala tudi do relativizacije lastnega in s tem do to- lerantnosti do drugačnega nasploh. Pri tem pa načrtna uporaba heterološkega znanja odnos do drugačnega spreminja iz dobrih namenov v konkretna dejanja. Pogoj za uporabo heterološke misel- ne metode je v socialnem delu, tako kot v antropologiji in nasploh v vsaki znanosti, odvisen od osvojenega znanja in izkušenj. Pri tem mora tudi socialno delo u- poštevati osnovno pravilo uporabe hete- rološke miselne metode, ki ga v temelju sestavljajo tri ključne točke. Da je posa- meznik neponovljiv individuum s svojo osebnostjo, zasebnostjo in posebnostjo, kar sem že večkrat omenila. Da je posa- meznik tudi družbeno bitje z vsemi vplivi socializacije in ne zgolj bitje razuma, tem- več tudi bitje čustev. In da je v vseh treh komponentah drugačen od drugih. Te tri ključne točke sestavljajo pravi- lo uporabe heterološke miselne metode in bi ga morali imeti socialni delavci pri svojem delu, ki temelji na srečevanju z drugačnostjo, nenehno pred očmi. Na splošno se tako pomen hetero- loške miselne metode v socialnem delu izraža zlasti v sprejemanju, nevrednote- nju in razumevanju drugačnosti, ki jo omogoča razmišljanje o drugačnosti, ne- obremenjeno s predsodki ali nujnostjo razvrščanja. To vpeljevanje v drugačno pa se dogaja s pomočjo opazovanja in samo- pazovanja, pri čemer opazovanje drugač- nega pripomore tudi k spoznavanju in s tem k relativizaciji lastnega, torej k razu- mevanju drugačnega in s tem k razume- vanju sebe. Socialni delavec ali delavka, ki po- zna in pri svojem delu uporablja hetero- loško miselno metodo, tako v srečanjih s strankami, katerih značilnost je prav dru- gačnost, ne more otežiti njihovega polo- žaja še s svojim (zavestnim ali nezaved- nim) diskriminirajočim odnosom. Literatura S.}\ilmC.il9Sl\ Antropologija. Ljubljana: DZS. — (1983), Lingvistična antropologija. Ljubljana: FSPN in Dopisna delavska univerza Univer- zum. - (1990^, Identiteta. Ljubljana: FDV. B. Mesec (1994), Poglavja iz metodologije raziskovanja v SD IL Ljubljana: VŠSD (Študijsko gradivo za interno uporabo). E. L. Sponsel, t. Gregor (1994), The antropology of peace and nonviolence. London: Lynne Ri- enner publishers. Inc. T. ŠUČUR (1994), Kaj je drugačnost? Socialno delo 32, 3-4. D. Zamršek (1994), Ženske in duševno zdravje: O novih kulturah skrbi. VŠSD. 333