marec 2015 Dragi bralci, pred vami je tretja številka letošnjih e-Novičk Andragoškega centra Slovenije (ACS). Med bogato vsebino bi radi še posebej opozorili na objavo javnega povabila organizacijam, ki izobražujejo odrasle, za sodelovanje v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih. O spletni platformi za izobraževalce odraslih v Evropi smo že pisali. Ker gre za pomemben vir, o katerem želimo sproti obveščati in spodbujati, da se soustvarjalcem pridruži strokovna javnost, smo vpeljali novo rubriko EPALE. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk VSEBINA Domače novičke............................................................................................................................3-4 Uspešno smo izpeljali delavnico Spretnosti učinkovitega poučevanja na delovnem mestu.............................3 Izpeljali smo delavnico o učnih metodah in tehnikah v izobraževanju odraslih...............................................3 Javno povabilo organizacijam, ki izobražujejo odrasle, k sodelovanju v ekspertni zunanji evalvaciji..........4 PIAAC Slovenija...............................................................................................................................5 Najavljamo zaključno konferenco projekta PIAAC .........................................................................................5 Teden vseživljenjskega učenja 2015 ...........................................................................................5-6 Sestali smo se soustvarjalci TVU 2015 ............................................................................................................5 Mednarodno sodelovanje..............................................................................................................6-9 Druga delavnica v projektu SHAPE na Danskem.............................................................................................6 Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III ......................................7 Parada učenj a 2015 še tretj ič ............................................................................................................................8 Vabimo ..............................................................................................................................................9 Vabimo na delavnico Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja ..........................................9 Pomembne publikacije.............................................................................................................10-13 Poročilo o možnostih za vseživljenjsko učenje in izobraževanje v Evropi ....................................................10 Nova tematska študija o zagotavljanju kakovosti v izobraževanju.................................................................10 Izzivi vseživljenjskega učenja v Evropi zbrani v novi knjigi .........................................................................10 Temeljne zmožnosti, ki jih potrebujejo zaposleni ..........................................................................................11 Analitičen vpogled v mednarodno politiko izobraževanja odraslih................................................................12 Zbornik strokovnega tematskega razgovora Za dvig bralne pismenosti.........................................................12 EPALE........................................................................................................................................13-15 Izpeljali smo delavnico, kako animirati spletno skupnost ..............................................................................13 EPALE kot priložnost za vašo predstavitev.....................................................................................................13 Petkovo srečanje o spletni platformi o izobraževanju odraslih v Evropi - EPALE .......................................14 Uradno odprtje EPALE bomo na ACS spremljali prek spleta........................................................................15 Iz drugih virov...........................................................................................................................15-18 Svetovni forum o vseživljenjskem učenju za vse............................................................................................15 Strokovni svet za izobraževanje odraslih o LPIO 2015 ..................................................................................16 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education Poslanica Irene Bokove ob mednarodnem dnevu maternega jezika ..............................................................17 Virtualni seminar ICAE..................................................................................................................................18 Kotiček je vaš............................................................................................................................18-25 Pomen izobraževanja odraslih v moji občini..................................................................................................18 Dodana vrednost projekta za novomeško lokalno okolje ...............................................................................19 Ustvarjati skupaj z njimi in ne za njih ............................................................................................................20 Pestro dogajanje v Simbioza medgeneracijskem centru.................................................................................21 Sodelovanje partnerjev - moč za napredek ....................................................................................................21 Mednarodno srečanje Digitalna Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje........................................22 Branjevec, Veselje in Pravica do avanture so naslovi treh novih slovenskih kratkometražnih filmov ..........22 Dan medgeneracijskega učenja v februarju....................................................................................................23 Svoboda sodelovanja - izzivi povezovanja generacij ....................................................................................24 Ne prezrite.................................................................................................................................25-27 Teden možganov 2015 ...................................................................................................................................25 Zbirajo pripombe na osnutke strateških dokumentov DIGITALNA SLOVENIJA 2020 ..............................26 V aprilu bo skupščina Andragoškega društva Slovenije ................................................................................26 Prijavnice za KA1 in KA2 v slovenskem jezik ..............................................................................................26 Tabela organizacij, ki iščejo partnerje v Sloveniji za sodelovanje v programu E+........................................27 Posveti, konference...................................................................................................................27-30 Rubrika Posveti, konference na spletni strani ACS.........................................................................................30 Knjižnica ACS ................................................................................................................................30 Nova številka bosanske revije Obrazovanje odraslih......................................................................................30 Uporabljene kratice..................................................................................................................30-32 Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 2 DOMAČE NOVICE Us pešno smo izpeljali delavnico Spretnosti učinkovitega poučevanja na delovnem mestu Za zaključeno skupino notranjih predavateljev iz Družbe za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS) smo januarja izpeljali 24-urno delavnico z naslovom Spretnosti učinkovitega poučevanja na delovnem mestu. Na usposabljanju je bilo 14 udeležencev, delavnico je izvajal Miran Morano, zunanji sodelavec ACS. Treniranje na delovnem mestu je kompleksna naloga, ki od strokovnjakov zahteva kombinacijo vodstvenih sposobnosti ter kognitivnih, lingvističnih in komunikacijskih veščin, zato so udeleženci na delavnici med drugim ozavestili svoje sposobnosti za treniranje sodelavcev na delovnem mestu in jih nadgradili z novimi znanji. Izboljšali so tudi svoje trenerske sposobnosti in zakladnico svojih znanj dopolnili z nekaterimi novimi psihološkimi znanji in pedagoškimi instrumenti. Z izpeljanim usposabljanjem in vsebino programa so bili zelo zadovoljni. Všeč so jim bile različne metode dela, ki jih je uporabljal predavatelj, spoznali so veliko novosti in s tem tudi priložnosti za čim večjo motivacijo svojih udeležencev. Eden od prisotnih je napisal: »Res sem presenečen nad učinkom, ki se je prikradel skozi usposabljanje.« Zelo so pohvalili predavatelja, opisali so ga kot odličnega motivatoija in vzornika, ki je med usposabljanjem upošteval njihove želje in predloge. Pomagal jim je spoznati, kako se lahko na predavanje dobro in sistematično pripravijo, zato si želijo z nami sodelovati tudi v prihodnje. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Izpeljali smo delavnico o učnih metodah in tehnikah v izobraževanju odraslih 26. in 27. januarja 2015 smo na ACS izpeljali delavnico Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih, na kateri je bilo 23 udeležencev. Od tega je bila večina, kar 91 %, predstavnic ženskega spola, največ udeležencev, skoraj 70 %, je bilo z visoko oz. univerzitetno izobrazbo. Prihajali so iz različnih izobraževalnih organizacij, v katerih jih petina opravlja vlogo organizatorja izobraževanja, med drugimi pa so bili tudi vodje izobraževanja in programskih področij, učitelji ter drugi strokovni delavci. Glavni cilji programa so bili: usvajanje različnih metod, pristopov in tehnik za delo z odraslimi, ozaveščanje pomena uporabe različnih aktivnih metod dela v izobraževanju odraslih, spoznavanje kriterijev in dejavnikov, ki vplivajo na izbor učnih metod, izmenjava izkušenj udeležencev in vsebin ter načinov posredovanja, praktični preizkus metod, tehnik in aktivnih pristopov v izobraževanju odraslih, oblikovanje 3 lastnega načrta uporabe novih načinov pri izvajanju programov izobraževanja ter vrednotenje in analiza izobraževanja. Z izpeljano delavnico in njeno vsebino so bili zelo zadovoljni, tudi razmerje med teoretskim in praktičnim delom je večina udeležencev ocenila kot ustrezno. Kot najzanimivejše vsebine so izpostavili: spoznavanje različnih učnih metod dela in njihova uporaba, motivacija udeležencev, praktično delo in primeri, postavljanje ciljev, timsko delo itd. Nekateri so nam povedali, da bi si želeli še več praktičnega dela, želeli bi si izvedeti še kaj več o učnih tipih in delovanju možganov. Z metodami dela so bili udeleženci zelo zadovoljni, všeč jim je bilo delo v skupinah. Zelo so pohvalili tudi predavatelja Mirana Morana, ocenili so ga kot predavatelja z veliko pozitivne energije, odprtega za pogovore in dvosmerno komunikacijo, predavatelja, ki zna poslušati in povzeti zadeve ter se vedno tudi prepriča, da so res vsi udeleženci razumeli povedano. Zahvalili so se za odlično izpeljano delavnico in napisali, da se že veselijo naših naslednjih izobraževanj. Mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Javno povabilo organizacijam, ki izobražujejo odrasle, k sodelovanju v ekspertni zunanji evalvaciji izobraževanja odraslih ACS v sodelovanju z Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) v letu 2015 načrtuje izpeljavo ekspertne zunanje evalvacije v organizacijah, ki izobražujejo odrasle. Za to vabimo k sodelovanju organizacije, ki izobražujejo odrasle in so pripravljene sprejeti izziv, da se pri njih opravi ekspertna zunanja evalvacija izobraževanja odraslih. Organizacije, ki bi želele prostovoljno sodelovati pri izpeljavi ekspertnih zunanjih evalvacij izobraževanja odraslih, vabimo, da se najkasneje do četrtka, 26. marca 2015, s pisno vlogo prijavite na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, s pripisom 'Ekspertna zunanja evalvacija izobraževanja odraslih'. Prosimo vas, da izpolnjen prijavni obrazec, ki je dostopen na spletnem naslovu http://kakovost.acs.si/ekspertna_zunanja_evalvacija/trenutne_dejavnosti, do omenjenega datuma pošljete tudi po elektronski pošti na naslov: tanj a.mozina@acs.si. Podrobnejše informacije o pogojih za prijavo na razpis si lahko ogledate tudi tukaj. Dodatne informacije dobite pri dr. Tanji Možina (T: 01 5842 577, E: tanja.mozina@acs.si) oziroma pri Aleksandri Radojc (T: 01 5842 557, E: aleksandra.radojc@acs.si). Aleksandra Radojc (aleksandra.radojc@acs.si), ACS V 4 PIAAC SLOVENIJA Najavljamo zaključno konferenco projekta PIAAC V torek, 26. maja 2015, bomo s konferenco zaključili dveinpolletni projekt Evropskega socialnega sklada (ESS) Merjenje učinkovitosti sistema izobraževanja in usposabljanja za izboljšanje usposobljenosti izobraževalcev odraslih 2013-2015. V njem je pod okriljem Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD) potekala raziskava Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for International Assessment of Adult Competences - PIAAC) v Sloveniji. Na zaključno konferenco z naslovom Analitični potencial raziskave PIAAC - prispevek k izobraževanju in razvoju Slovenije vabimo izobraževalce odraslih in raziskovalce področja izobraževanja odraslih, načrtovalce politik izobraževanja in drugih sektorskih politik. Z zaključno konferenco PIAAC želimo predvsem opozoriti slovensko strokovno javnost na nekatere uvide v vsebino slovenskih študij PIAAC z vidika mednarodnih podatkov in jo s tem pripraviti na slovenske rezultate. Predstaviti želimo tudi novejša spoznanja o kompetencah odraslih ter spregovoriti o pomenu kompetenc za izobraževanje, trg dela in socialno vključenost. Spodbuditi želimo temeljit razmislek k načrtovanju ukrepov za skladnejši razvoj na podlagi rezultatov raziskave PIAAC. Prav zato smo k plenarnemu predavanju povabili dr. Andreasa Schleicherja, direktorja Direktorata za izobraževanje in spretnosti pri OECD, in ga prosili, da med drugim pove, kako so se države odzvale na rezultate PIAAC in zakaj so rezultati raziskave tako pomembni z vidika izobraževanja in trga dela. Projekt in zaključno konferenco omogoča Slovenija iz sredstev ESS in MIZŠ. Zaključna konferenca PIAAC bo potekala v prostorih MIZŠ, Masarykova 16 v Ljubljani. Prijave za udeležbo bomo zbirali prek spleta mesec dni pred dogodkom. Več o projektu in raziskavi PIAAC najdete na projektni spletni strani (http://piaac.acs.si) in na spletni strani OECD ( http://www.oecd.org/site/piaac). Vabimo vas, da preberete članek v celoti. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2015 Sestali smo se soustvarjalci TVU 2015 Na tradicionalnem pripravljalnem sestanku mreže Tedna vseživljenjskega učenja (TVU) se je 12. februarja na ACS zbralo 84 udeležencev, 61 % jih je zastopalo ustanove, ki bodo poleg prirejanja lastnih dogodkov prevzele tudi koordinacijo TVU. Drugi del sestanka je bil namenjen le njim, saj bodo njihovo delo krojili prenovljeni Napotki in priporočila za koordinacijo TVU. Ti prinašajo ostrejše pogoje za pridobitev statusa koordinatorja ter višje 5 V) PIAAC Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih prage za tarifne razrede, po katerih bodo koordinatorji sofinancirani. Dogovorili smo se za oddajo pisma o nameri in načrta dejavnosti koordinacije TVU do 16. marca, teden dni kasneje pa bo ACS objavil končni seznam koordinatorjev TVU 2015. Ti bodo predlagani MIZŠ za sofinanciranje. Več o koordinaciji TVU najdete na http : //tvu.acs.si/koordinatorj i. Sicer pa je bil sestanek namenjen pregledu kazalnikov uspešnosti TVU 2014 in predstavitvi izhodišč za TVU 2015, ki bo tekel od 15. do 22. maja 2015 oziroma od 15. maja do 30. junija (t. i. razširjeni termin TVU). Največ pozornosti in izmenjave mnenj so bile deležne naslednje teme: sofinanciranje TVU, tematska opredelitev TVU 2015, proslavitev 20. obletnice projekta na državni in lokalni ravni, skupno promocijsko gradivo, priložnosti za sodelovanje prek Borze TVU (projekta Izzivi mladim in Spoznaj svoj življenjski slog - KYL) ter platforma EPALE. Predstavnica Zavoda za izobraževanje in kulturo Črnomelj (ZIK Črnomelj) je povabila na nacionalno odprtje TVU, ki bo 15. maja v Črnomlju, in na belokranjsko kolo, ki bo udeležence povedlo na črnomaljsko Parado učenja (PU). Na sestanku smo predstavili tudi drugih šest prizorišč PU 2015. Podrobnosti o sestanku mreže TVU najdete na http : //tvu.acs.si/zapisniki. Naslednji formalni korak bo seja Nacionalnega odbora za TVU, načrtujemo jo sredi marca, medtem pa bodo tekle živahne priprave na letošnji jubilejni festival učenja na vseh ravneh. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Druga delavnica v projektu SHAPE na Danskem V e-Novičkah smo projekt Izmenjava dobrih praks v izobraževanju odraslih v petih evropskih državah (Shared expertise in provision of adult education in 5 European countries - SHAPE; osebna izkaznica projekta) že predstavili (november 2014 in januar 2015). Tokrat povzemamo vtise z druge delavnice na Danskem, ki smo se je poleg kolegov z Danske, s Finske, iz Francije in Italije udeležile tudi štiri sodelavke z ACS. Od 2. do 6. februarja 2015 so nas na srečanju z naslovom Strokovna usposobljenost v visokošolskem izobraževanju, implementacija v izobraževanju odraslih gostili kolegi iz kompetenčnega centra Tietgen (Tietgen Kompetencecenter) v Odenseju. Prvi dan so nas organizatorji delavnice seznanili s kopenhagenskim in bolonjskim procesom ter projektom PHEXCEL, nato pa smo partnerji v projektu predstavili primere izvajanja Evropskega ogrodja kvalifikacij (EQF) in Evropskega sistema kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (ECVET) ter 6 kazalnikov kakovosti na področju poklicnega izobraževanja in usposabljanja odraslih. Primer iz Slovenije sta predstavili mag. Tanja Vilič Klenovšek (na fotografiji) in Vera Mlinar. Drugi dan smo obiskali visoko ljudsko šolo Askov Hojskole, kjer izvajajo neformalno izobraževanje s področja novinarstva, filma in glasbe. Šola je na Danskem zelo priznana, visoko cenjena in prepoznavna. Imeli smo priložnost spoznati študentke 6-mesečnega programa novinarstva in študenta programa Film in televizija, ki so z nami podelili svoje izkušnje, želje in jasno oblikovane cilje, kakšen poklic želijo opravljati. Pot smo nadaljevali do vasice Thyregod Kirke, kjer je odraščal in se šolal za duhovnika Nikolaj Frederik Severin Grundtvig, idejni oče danskih visokih ljudskih šol. Vodič nam je pripovedoval zanimive zgodbe o njegovem prihodu na polotok Jutland, otroštvu, pisanju pesmi, njegovih reformacijskih idejah, ki so vplivale na razvoj izobraževanja na Danskem. Vabimo vas, da preberete celotno poročilo o petdnevni delavnici. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS Mednarodna konferenca Grundtvig projekta European InfoNet Adult Education III V Lizboni j e med 24. in 27. februaij em 2015 potekala tretj a in hkrati zadnj a mednarodna konferenca proj ekta Grundtvig Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III). Dogodek je bil namenjen srečanju dopisnikov InfoNeta iz številnih evropskih držav. ACS sodeluje v projektu kot partner, in sicer v vlogi dopisnika, prispeva pa tudi k širjenju informacij, povezanih z delovanjem InfoNeta. V plenarnem delu so bile predstavljene dejavnosti upravljalnega in uredniškega odbora, skupin za znanost, trženje, družbene medije, mreženje, trajnostni razvoj in kakovost. Rezultatom projekta smo prisluhnili v evalvacijskem poročilu, iz katerega je bil razviden zadovoljujoč podatek o tretjem mestu Slovenije glede na število bralcev. V obdobju od junija 2014 do februarja 2015 je bil med petimi najbolj branimi članki tudi 7 julija objavljen članek sodelavke ACS, dr. Tanje Možina, z naslovom Svetovalcem za kakovost sta pomembna strokovnost in etika (Professionalism and ethics are important for quality counsellors). Rdeča nit drugega dne konference je bil trajnostni razvoj InfoNeta in s tem še tesnejše sodelovanje s finskim partnerjem, revijo Vseživljenjsko učenje v Evropi (Lifelong Learning in Europe - LLinE), ob načrtovanju skupne publikacije pod novim imenom, katere prvi izid je načrtovan septembra 2015, ko se zaključi projekt InfoNet. V delovnih skupinah smo razpravljali o promociji, trženju in bralstvu nove publikacije, položaju novinarstva spletnih revij, vlogi družbenih medijev ter njihovem vplivu na nastanek nove publikacije. Konference so se udeležili tudi različni deležniki izobraževanja odraslih na Portugalskem ter s svojimi pogledi in izkušnjami odprli možnosti za nadaljnje povezovanje. Poseben pečat so dogodku dala srečanja z učečimi se v skupnostnem in kulturnem centru ter na lizbonski univerzi. Več o dogodku najdete v članku na spletni strani InfoNeta in v publikaciji, ki jo je pripravil portugalski dopisnik InfoNeta. V prihodnjih mesecih vabljeni k branju člankov o trendih izobraževanja odraslih v posameznih evropskih državah, s katerimi bomo dopisniki zaključili projekt InfoNet, in seveda na FB stran InfoNeta. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Parada učenja 2015 še tretjič V januarski izdaji smo poročali o tem, da začenjamo drugo fazo projekta za uresničevanje prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO). Tako bo v okviru TVU 2015 tudi letos na sedmih novih prizoriščih po Sloveniji potekala Parada učenja, nekateri nosilci PU 2013 in 2014 pa jo bodo ponovili. Informacije o vseh izpeljavah bodo objavljene na spletni strani projekta Uresničevanje prenovljenega EPUO 2014-2015 v Sloveniji (http://tvu.acs.si/paradaucenja), za zdaj pa objavljamo podatke o sedmih PU, sofinanciranih iz omenjenega projekta: Prizorišče Datum Koordinator Črnomelj petek, 15. maj Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj Kranj ponedeljek, 18. maj Ljudska univerza Kranj Ptuj torek. 19. maj Ljudska univerza Ptuj Celje sreda, 20. maj Šolski center Celje Krško četrtek, 21. maj Ljudska univerza Krško Ajdovščina petek, 22. maj Ljudska univerza Ajdovščina Trbovlje sobota, 23. maj Zasavska ljudska univerza Trbovlje Paradi učenja se bo tokrat pridružilo enaindvajset 'strokovnih dogodkov EPUO' na temo spodbujanja temeljnih zmožnosti odraslih. Izpeljali jih bodo nosilci PU 2013, 2014 in 2015, ki so se 12. februarja sestali na ACS, da bi prejeli napotke za njihovo pripravo. Namen teh dogodkov je na lokalni ravni prikazati raznovrstne obstoječe dejavnosti na področju spodbujanja temeljnih zmožnosti odraslih, predstaviti dosežke ter opredeliti priložnosti in izzive. Mnenja različnih deležnikov bodo prispevala k nadaljnjemu razvoju te 8 prakse, njeni implementaciji in vključevanju v procese, ki bodo sledili objavi rezultatov o pismenosti odraslih (PIAAC) v Sloveniji. Prav ta raziskava bo na polovici prizorišč tudi predstavljena. Nosilci strokovnih dogodkov EPUO bodo do 16. marca na ACS poslali orise svojih dogodkov in v njih opredelili ciljno skupino, povabljene deležnike ter predvideno vsebino strokovnega in praktičnega dela. Povzetek dogodkov bo predstavljen na letošnjem andragoškem kolokviju, ki bo predvidoma 16. junija, in v kratki video publikaciji. Spremljajte nas! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS VABIMO Vabimo na delavnico Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja 9. aprila 2015 pripravljamo delavnico z naslovom Ugotavljanje izobraževalnih potreb posameznika in okolja. Raziskovanje izobraževalnih potreb je eden od temeljnih elementov načrtovanja izobraževalnih programov. Za načrtovalce izobraževalnih dejavnosti je zelo pomembno, da znajo identificirati in razumeti (nove) potrebe po izobraževanju v procesu nastajanja (kako nastajajo potrebe) in na različnih ravneh (kje nastajajo). Pomembno je tudi, da znajo pridobiti ustrezne informacije, jih interpretirati in izločiti (oblikovati) niz tistih potreb po izobraževanju, glede na katere bodo oblikovali cilje in izbirali vsebine izobraževanja. Delavnica je namenjena pedagoškim in andragoškim delavcem, učiteljem različnih strok, ki delate v osnovnošolskem, srednješolskem in višješolskem izobraževanju odraslih, vodjem in organizatorjem izobraževanja odraslih, strokovnim aktivom, andragoškim, učiteljskim in predavateljskim zborom, ravnateljem, direktorjem in menedžerjem v vzgoji in izobraževanju. Podrobnejše informacije o delavnici najdete v vabilu. Vaše prijave zbiramo najkasneje do 2. aprila 2015 oziroma do zapolnitve prostih mest na e-naslov neda.dordevic@acs.si. Neda Đorđević (neda.dordevic@acs.si), ACS Л ANDRÄGQSKQ spofolnjevanje PROGRAM SPOPOLNJEVANJA UGOTAVLJANJE IZOBRAŽEVALNIH POTREB POSAMEZNIKA IN OKOLJA ANDRAGOŠKI CENTER SLOVENIJE 9 POMEMBNE PUBLIKACIJE Pp ročilo o možnostih za vseživljenjsko učenje in izobraževanje v Evropi Približno eden od petih odraslih ima nizko stopnjo pismenosti in numeričnih spretnosti ter skoraj eden od treh ima zelo malo sposobnosti za uporabo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) ali pa jih sploh nima. Odrasli z največjimi potrebami po izobraževanju in usposabljanju imajo najmanj možnosti za vključitev v programe vseživljenjskega učenja. Ti dejstvi sta le dve izmed mnogih, ki jih navaja novo poročilo Eurydice z naslovom Izobraževanje in usposabljanje odraslih v Evropi: širitev dostopa do priložnosti za učenje (Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning Opportunities). Poročilo ponuja vpogled na področja izobraževanja in usposabljanja odraslih v Evropi, pri čemer se opira na prednostne naloge prenovljenega EPUO. Na podlagi vsebinskih kazalnikov o izobraževanju in usposabljanju odraslih poudarja pomen politike in ukrepe za lažji dostop do priložnosti za izobraževanje odraslih, ki nimajo osnovnih spretnosti ali niso dovolj kvalificirani. Poročilo tako spodbuja celostni pristop k vseživljenjskemu učenju, hkrati pa poudarja pomen ukrepov, ki jih mora zagotavljati politika, da bi se odrasli izobraževali in učili. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@,acs.si), ACS Nova tematska študija o zagotavljanju kakovosti v izobraževanju Izboljšanje kakovosti izobraževanja in usposabljanja je središče nove tematske študije Zagotavljanje kakovosti v izobraževanju: politike in pristopi k evalvaciji šol v Evropi (Assuring Quality in Education Policies and Approaches to School Evaluation in Europe), ki ponuja primerjalni pogled na vrednotenje šol po Evropi. S tem želi spodbuditi izmenjavo znanja o pristopih k izboljšanju kakovosti izobraževalnega sistema. Ukvarja se z vrednotenjem šol, ki opravljajo obvezno primarno in sekundarno izobraževanje v vseh državah članicah Evropske unije (EU) ter na Islandiji, Norveškem, v Makedoniji in Turčiji. V letih 2013/14 so ustvarjalci tako pregledali ključne strukturne značilnosti ter organizacijo zunanjega in notranjega vrednotenja evropskih šol. V poročilu poleg ugotovitev najdete tudi nacionalne pobude za prihodnji razvoj politike na obravnavanem področju. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Izzivi vseživljenjskega učenja v Evropi zbrani v novi knjigi Na področju izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja je izšla publikacija z naslovom Izzivi vseživljenjskega učenja v Evropi (Challenging the European Area of Lifelong Learning). Delo je zbirka 10 člankov 37 avtorjev, ki predstavljajo nekakšno akademsko skupnost na področju evropskega izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja. Ponuja njihovo kritično razmišljanje o evropski organizaciji politike in prakse. Mji-J ri Слшгм Шт Challenging the 'European Area of Lifelong Learning' Delo kritično interpretira sporočila Memoranduma o vseživljenjskem učenju, tj. najpomembnejšega političnega dokumenta tega področja, ki po desetih letih še vedno ostaja osnova za vse razvoje dogodkov v vseživljenjskem učenju v Evropi. Tudi strukturno knjiga sledi Memorandumu: razdeljena je na pet delov, ki po besedah urednikov, Marie N. Gravani in Georga K. Zarifisa, »predstavljajo ključna vprašanja, s katerimi se danes srečuje Evropa pri ideji o ustvarjanju 'evropskega prostora vseživljenjskega učenja'«. Knjiga pomaga pri razumevanju in tolmačenju različnih razsežnosti vseživljenjskega učenja, v ospredje pa postavlja nove vidike vseživljenjskega učenja, ki so postavljeni v smer evropske politike. Knjiga v slovenščini in slovenskih knjižnicah (za zdaj) ni na voljo, več o njej pa si lahko preberete na spletni strani InfoNeta. Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Temeljne zmožnosti, ki jih potrebujejo zaposleni Globalna povezljivost, pametne naprave in novi mediji so samo nekatere okoliščine, ki povzročajo spremembe na vseh ravneh. Spreminjajo se zahteve, s katerimi se spoprijemajo podjetja, ki se morajo in želijo dokazovati v nenehno spreminjajočem se digitaliziranem svetu. Zaposleni se sprašujejo, kaj vse morajo obvladati, da bodo v službi napredovali. Inštitut za prihodnost (Institute for the Future - IFTF) iz Silicijeve doline je v študiji z naslovom Future Work Skills 2020 predstavil temeljne zmožnosti (kompetence) do leta 2020, ki bodo za zaposlene nujno potrebne, kot sta na primer izbor in določanje pomembnih informacij iz poplave podatkov ter prenos le-teh v strateške koncepte. Ob strokovnem znanju je še veliko pomembnejša socialna inteligenca s sposobnostmi, kot so: zavzetost, prilagodljivost, ustvarjalnost, radovednost, pogum za nove izzive, empatija, sposobnost navduševanja. Študija se ne osredotoča na prihodnja delovna mesta, ampak se posveča temeljnim zmožnostim, ki bodo potrebne za različna delovna mesta in v raznovrstnih delovnih okoljih. Viri: DOBA E-novice Februar 2015, spletna stran IFTF Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 11 Analitičen vpogled v mednarodno politiko izobraževanja odraslih V knjižnici ACS že lahko prelistate novo knjigo Katarine Popović, Globalna i evropska politika obrazovanja odraslih: koncepti, paradigme i pristupi. Študija predstavlja izjemen znanstveni prispevek k premisleku o izobraževalni politiki in jasno pokaže pomen interdisciplinarnosti resnih andragoških študij. Delo predstavlja ključne mednarodne akterje v izobraževanju odraslih in njihovo vlogo na svetovnem prizorišču. Vsebuje kritične analize politik EU, Organizacije Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (Unesco), OECD-ja in Svetovne banke, pri čemer ponuja analitičen vpogled v njihove cilje, instrumente, uspešnost njihove izvedbe ter v posledice teh politik. Pobude mednarodnih organizacij tako lahko na podlagi te knjige umestimo v širši kontekst njihovih idej, politik in interesov. Globalna i evropska politika obrazovanja odraslih Knjiga bo kmalu na voljo tudi za izposojo. Povzela: Simona Kavčič (simona.kavci c@acs.si), ACS Zbornik strokovnega tematskega razgovora Za dvig bralne pismenosti V digitalni knjižnici Zavoda RS za šolstvo (ZRSŠ) je objavljen zbornik strokovnega tematskega razgovora Za dvig bralne pismenosti, ki je potekal na MIZŠ 7. februarja 2014. Kot v uvodniku pravi državna sekretarka, dr. Andreja Barle Lakota, zbornik ponuja »pogled na opravljeno razpravo na to tematiko, ki jo je MIZŠ, spodbujeno z izidom mednarodne raziskave PISA, opravilo s strokovnjaki. Zbornik povzema njihove prispevke, v katerih analizirajo stanje, razmišljajo o okoliščinah, nakazujejo možne rešitve za izboljšanje bralne pismenosti in je namenjen strokovni javnosti kot podlaga za nadaljnje aktivnosti. Zbornik predstavlja koristno branje tudi za širšo javnost, saj nakazuje pomembnost vseh oblik pismenosti. « V zborniku so poleg zapisa pogovora objavljeni naslednji prispevki: Boris Aberšek: Splošna bralna pismenost ali funkcionalna pismenost, dr. Anton Meden: Kako do boljše bralne pismenosti - predlogi staršev, dr. Fani Nolimal: Kaj nam sporoča projekt Opolnomočenje učencev z izboljšanjem bralne pismenosti in dostopa do znanja, dr. Mojca Štraus: Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, prof. dr. Igor Saksida: Kako do bolj še bralne pismenosti, Marjan Gujtman: Vloga splošne knjižnice v razvoju bralne pismenosti, Tjaša Urankar: Vloga Javne agencije za knjigo RS pri razvoju bralne pismenosti, Gabi Čačinovič Vogrinčič: Učitelj spoštljiv in odgovoren zaveznik učenca v procesu soustvarjanja bralne pismenosti, dr. Sonja Merljak: Bralna pismenost - ne iščimo neznanja, ampak vire moči, mag. Estera Možina: Pismenost odraslih v Sloveniji - na razpotju politike in stroke, prof. dr. Milena Ivanuš Grmek: Učni pogovor kot pomemben dejavnik bralne pismenosti. 12 O pismenosti odraslih smo na strokovnem posvetu spregovorili z vidika razvojnih in raziskovalnih dosežkov v zadnjem desetletju. Govorimo o tem, da ima pismenost pri odraslih drugačen pomen in razsežnosti, ki jih moramo poznati in upoštevati, ko načrtujemo izobraževalne in druge ukrepe. Opozarjamo, da bodo rezultati raziskave PIAAC, ko bodo na voljo (maja 2016), omogočili nove vpoglede v problematiko pismenosti odraslih v Sloveniji. Prejšnji minister za izobraževanje, znanost in šport, dr. Jernej Pikalo, je na podlagi rezultatov raziskave PISA imenoval posebno komisijo za posodobitev Nacionalne strategije za razvoj pismenosti iz leta 2006. Komisija je začela delo februarja letos. O prvi, ustanovni seji smo v e-Novičkah že poročali (februar 2015). Priredila: mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS EPALE Щ) eljali smo delavnico, kako animirati spletno skupnost V projektu EPALE - spletna platforma za izobraževanje odraslih v Evropi smo 13. februarja na CMEPIUS-u organizirali delavnico Animacija spletnih skupnosti (Online community animation). S strategijami spletnega komuniciranja in animiranja spletnih skupnosti nas je seznanil strokovnjak za spletno komuniciranje, Richard Medic iz Belgije. V okviru projekta bomo v naslednjih mesecih izpeljali še delavnici na temo uporabne video produkcije in spletnega pisanja - vse za to, da naše vsebine naredimo še zanimivejše in privlačnejše za uporabnike naših spletnih strani in portalov. CMEPIUS je tudi odprl novo Facebook stran EPALE Slovenija (https://www.facebook.com/EPALE.SI), kjer vsak dan objavljajo koristne in zanimive informacije o izobraževanju odraslih tako na nacionalni kot evropskem ravni. Vabljeni k spremljanju in všečkanju! Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS EPALE kot priložnost za vašo predstavitev Slovenija EPALE ni le spletna platforma za izobraževalce odraslih v Evropi, kjer se seznanite z novicami in spremljate dogodke drugih. Je tudi mesto priložnosti, da predstavite svoje projekte, povabite na svoje dogodke ter predvsem izmenjate mnenja s strokovnjaki iz vse Evrope. Z izmenjavo informacij prihaja tudi do izmenjave kontaktov in priložnosti za sodelovanje v novih projektih. Navajamo nekaj primerov, ki smo jih na EPALE že predstavili. Natalija Žalec iz ACS-a je predstavila zanimiv projekt Spoznaj svoj življenjski slog. Mag. Brigita Kruder, direktorica Ljudske univerze Slovenska Bistrica, se je na nas obrnila s predstavitvijo nagradnega natečaja Naša prihodnost, ki bo v njihovem lokalnem okolju potekal v okviru Tedna vseživljenjskega učenja. V kratkem bo predstavljen tudi 13 projekt Lady Cafe Mestne knjižnice Ljubljana, ki ga bo predstavila Simona Sinko. Blog o množičnih odprtih spletnih tečaji (MOOC-i, dobrodošla orodja v izobraževanju odraslih) je napisala Petra Kirn, ljubiteljica tovrstnega izobraževanja, predvsem pa njegova odlična poznavalka. Možnost za sodelovanje pa so prepoznali tudi drugi. Spletna platforma bo kmalu omogočala tudi prevajanje vsebin. Evropska razsežnost in večjezičnost je tisto, kar na platformi izpostavljamo. Vsebine, ki jih objavljamo, tako niso zanimive le za domačo strokovno javnost, ampak tudi za tuje strokovnjake. V Sloveniji izvajamo kakovostne projekte, s katerimi javnost dostikrat žal ni seznanjena. Številni so dobili tudi različne nagrade in priznanja, kot je npr. nagrada jabolka kakovosti. Zato je EPALE odlična priložnost, da promovirate svoje delo in upravičite mnenje mnogih iz tujine, da v Sloveniji izvajamo kakovostne projekte, s številnimi inovativnimi pristopi, ki so za zgled mnogim. Pridružite se in vaše vsebino bomo objavili tudi na FB EPALE Slovenija. Za več informacij pišite avtorici prispevka. Ajda Turk (ajda.turk@cmepius.si), CMEPIUS Petkovo srečanje o spletni platformi o izobraževanju odraslih v Evropi - EPALE Spletno mesto EPALE j e večj ezična skupnost, namenj ena izobraževalcem odraslih v Evropi. Pripravila ga je Evropska komisija (EK) z namenom izboljšanja kakovosti izobraževanja odraslih v Evropi. Na spletni platformi lahko koristne informacije najdejo izobraževalci, raziskovalci, akademiki, mentorji, odločevalci ter vsi tisti, ki imajo dejavno vlogo v izobraževanju odraslih v Evropi. Objavljene so najrazličnejše novice o aktualnih vsebinah v izobraževanju odraslih v Sloveniji in tudi drugod po Evropi. Prav tako so na voljo viri (npr. primeri dobrih praks, pomembni dokumenti), glosar in blog, ki je namenjen širši javnosti, da objavlja svoje komentarje in izmenjuje mnenja. V koledarju dogodkov so redno objavljeni aktualni dogodki s področja izobraževanja odraslih (seminarji, konference in druga izobraževanja). Slovenska Nacionalna podporna služba (NSS) na Centru Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS) bo skupaj s Centralno podporno službo (CSS), ki ima sedež v Veliki Britaniji, in z ACS-om skrbela za uspešno vključevanje različnih deležnikov. Vsebine, ki jih bodo strokovnjaki prispevali, bodo razporejene po petih ključnih temah izobraževanja odraslih: podpora učečim se, učna okolja, življenjske spretnosti, kakovost ter politika, strategije in financiranje. K sodelovanju vabimo vse, ki soustvarjate izobraževanje odraslih v Sloveniji. Veselimo se sodelovanja z vami in vas vabimo, da čim prej obiščite angleško spletno mesto EPALE in slovensko različico platforme. 14 Petkovo srečanje bo 27. marca 2015 ob 9. uri v sejni sobi ACS. Predstavitev bo trajala do 10.30. Udeležbo lahko potrdite Nedi Đorđević (E: neda.dordevic@acs.si). Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Uradno odprtje EPALE bomo na ACS spremljali prek spleta Čeprav EPALE, spletna platforma za strokovnjake v izobraževanju odraslih, deluje že nekaj mesecev, bo njeno uradno odprtje, 15. aprila v Bruslju, prelomnica, ki jo bomo proslavili tudi na ACS. V zadnjih mesecih namreč tesno sodelujemo z Nacionalno podporno službo za EPALE na CMEPIUS-u in s skupnimi močmi uresničujemo poslanstvo tega spletnega okolja: pišemo novice in bloge, ■ ,,,.„,,„„„,„, zapolnjujemo koledar dejavnosti in nizamo vire, pomembne za deležnike v izobraževanju odras^ pa slednje vabimo k vključevanju v EPALE. ^ EPALE ih, obenem Predstavniki ACS-a in CMEPIUS-a bomo 15. aprila še slovesno obeležili naše sodelovanje, tako da bomo skupaj v živo spremljali program otvoritvene konference, ki bo v Bruslju zbrala več kot 250 udeležencev, nosilcev politike, stroke in prakse izobraževanja odraslih. Z zanimanjem pričakujemo nagovore evropskega komisarja za izobraževanje, kulturo, mladino in šport, Tiborja Navracsicsa, in generalnega direktorja za zaposlovanje, socialne zadeve in vključenost, Michela Servoza, saj gre za enega prvih skupnih nastopov obeh resorjev, odkar je izobraževanje odraslih umeščeno v prej omenjeni direktorat. O pomenu evropskega sodelovanja - zdaj pač tudi prek e-platforme - bo v plenumu spregovoril priznani zagovornik izobraževanja odraslih, Alan Tuckett, predsednik Mednarodnega sveta za izobraževanje odraslih (ICAE) in naš stari znanec na področju promocije izobraževanja odraslih. Tudi drugi plenarni govorci in panelisti bodo osvetljevali pomen platforme in njeno vlogo pri interakciji evropskih deležnikov ter izmenjavi novic in virov. Ključen pa bo vidik uporabnikov, ki bodo v delovnih skupinah izražali svoja mnenja in pobude. V seminarski sobi ACS bomo 15. aprila od 10. ure naprej sicer le enostransko spremljali omenjeno dogajanje, živahno pa bo med odmori, ko si bomo lahko izmenjali poglede in informacije o EPALE in drugih aktualnih dejavnostih. Če vas dogodek zanima, se nam pridružite, še prej pa udeležbo potrdite na naslov mateja.pecar@acs.si. Program dogodka bo v kratkem objavljen na slovenskih spletnih straneh EPALE (https://ec.europa.eu/epale/sl) in ACS (http://www.acs.si), o dogajanju v Bruslju (morda pa tudi o tem, kako je bilo na ta dan na ACS) boste lahko prebrali v majskih e-Novičkah. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Svetovni forum o vseživljenjskem učenju za vse Unescov Svetovni forum 2015 o vseživljenjskem učenju za vse je potekal 5. in 6. februarja letos v Parizu (program). Sedemsto udeležencev so najprej pozdravili Irina Bokova, direktorica Unesca, Arne Carlsen, direktor Unescovega Inštituta za vseživljenjsko učenje (UILj, Alan Tuckett, predsednik ICAE, in Yves Attou, 15 predsednik Svetovnega komiteja za vseživljenjsko učenje (CMA - LLL). Govor Alana Tucketta lahko preberete v februarski številki revije ICAE, Voices Rising, na straneh 4-6. Predstavitvi stališč CMA - LLL o današnjem položaju vseživljenjskega učenja in stališč o prihodnosti izobraževanja so sledile razprave na štirih okroglih mizah. Izhodišča razprav so bila naslednja: • izboljšati pogoje za dostop do osnovnih znanj za vse, od zgodnjega otroštva do konca življenja, • delovati, izobraževati in usposabljati za trajnostno zdravje, • priznati in razvijati vlogo podjetij v vseživljenjskem učenju, • ceniti in omogočiti oblikovanje medkulturnih spretnosti. Zaključke okroglih miz je predstavil Paul Belanger, direktor Interdisciplinarnega raziskovalnega centra za nadaljevalno izobraževanje Univerze v Quebecu v Montrealu. Forum so zaključili z globalno okroglo mizo z naslovom Kakšne so smernice za delo? Za koga? In kdaj? Vabljeni na FB stran CMA - LLL ! Vir: spletna stran CMA - LLL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Strokovni svet za izobraževanje odraslih o LPIO 2015 Na 80. seji Strokovnega sveta Republike Slovenije za izobraževanje odraslih (SSIO), ki je bila 12. februarja letos na MIZŠ, je tekla burna razprava ob obravnavi Letnega programa izobraževanja odraslih Republike Slovenije za leto 2015 (LPIO 2015). Članice sveta so gradivo obravnavale in med razpravo oblikovale mnenje, v katerem so med drugim ugotavljale, da LPIO ponovno sprejemajo brez uvida v poročilo predhodnega leta ter da njegova struktura zopet ni takšna, kot so že mnogokrat predlagale. Sestavljen naj bi bil bolj transparentno, da bi bilo iz njega mogoče razbrati povezave med ukrepi, akcijami, učinki, rezultati ter sredstvi. V strukturi LPIO do zdaj ni bilo večjih vsebinskih premikov, saj so podatki nepovezani in kažejo le sredstva, ki so zanj namenjena. 16 Opažajo tudi manjšanje sredstev dveh ključnih ministrstev, resornega in Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ), in sicer za 60 odstotkov od leta 2009. Celoten obseg sredstev za LPIO 2015 znaša 45 milijonov evrov, kar je v primerjavi z lanskim letom 2 milijona manj. Največ sredstev je namenjenih brezposelnim, čeprav učinki in rezultati njihovega izobraževanja niso znani. Povečala se je postavka za programe usposabljanja za dvig poklicnih možnosti, ki so namenjeni predvsem brezposelnim, medtem ko so se sredstva za svetovanje in informiranje zmanjšala. EU že mnogo let poudarja velik pomen izobraževanja, zlasti izobraževanja odraslih, in tudi večina držav članic izobraževanje odraslih finančno podpira bolj, kot to počnemo pri nas. Manj sredstev, ki jih namenjamo izobraževanju odraslih pri nas, je skrb vzbujajoče, saj se vzporedno s tem nižajo tudi kazalniki, kot je na primer udeležba odraslih v izobraževanju, ki je upadla s 16 odstotkov na 12. Prisotni so se strinjali, da manj sredstev za izobraževanje odraslih posledično pomeni tudi manjšo udeležbo na vseh področjih, zlasti ciljnih skupin, kar bo imelo v prihodnosti posledice, za katere bo treba prevzeti odgovornost. SSIO je med drugim obravnaval tudi Predlog Združenja izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije (ZiSSS) za oblikovanje javne mreže na področju izobraževanja odraslih. Predlog je ocenil kot eno izmed mogočih izhodišč pri oblikovanju javne mreže izobraževanja odraslih in ob tem izpostavil, da je treba pred vzpostavitvijo javne mreže izobraževanja odraslih spremeniti zakonodajo, ki je zastarela in v nekaterih točkah morda celo škodljiva. Seznanil se je tudi z vmesnim maturitetnim poročilom o poklicni maturi 2014, ki uvodoma uvaja izraz odrasli udeleženci izobraževanja, a se pri prikazu podatkov žal zgubi; zamenja ga problematični izraz drugi, ki zajema vse, ki niso dijaki. Predsednica sveta je prisotne seznanila tudi z vsebino pogovora z dr. Andrejo Barle Lakota, državno sekretarko na MIZŠ, v katerem jo je opozorila na zastarelo zakonodajo ter problematiko pristojnosti SSIO, ki že mnoga leta opozarja na iste stvari, ne da bi se kaj premaknilo. Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@gmail.com), ADS Poslanica Irene Bokove ob mednarodnem dnevu maternega jezika Unesco je 21. februar razglasil za mednarodni dan maternega jezika. Od leta 1999 ga zaznamujemo v spomin na protest in smrt bengalskih študentov, ki so leta 1952 v Pakistanu zahtevali enakopravnost za svoj jezik. Unesco je z dnevom želel opozoriti na potrebo po ohranjanju kulturne in jezikovne raznovrstnosti po svetu. Generalna direktorica Unesca, Irina Bokova, je v svoji poslanici ob mednarodnem dnevu maternega jezika (Message from Ms Irina Bokova, Director-General of UNESCO on the occasion of International Mother Language Day) med drugim zapisala, da je leto 2015 prelomno leto za mednarodno skupnost, ko bo tekla razprava o oblikovanju nove razvojne strategije (Post 2015 Development Agenda). Poudarek mora biti na kakovostnem izobraževanju za vse - širjenju dostopa, zagotavljanju enakosti in vključenosti ter spodbujanju izobraževanja za globalno državljanstvo in trajnostni razvoj. Izobrazba v maternem jeziku je bistveni del za doseganje teh ciljev. Svojo poslanico je zaključila z besedami: »Vsako dekle in vsak fant, vsaka ženska in vsak moški mora imeti orodja, da polno sodelujejo v življenju svoje skupnosti - to je temeljna človekova pravica in gonilna sila trajnosti v vsakem razvoju.« 17 Vir: spletna stran Irine Bokove Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Virtualni seminar ICAE ICAE je 25. februarja odprl virtualni seminar z naslovom Izobraževanje odraslih in razvoj: Skupnosti s podnaslovom Globalne obveze - lokalne prakse. Do 20. marca bodo na spletni strani objavljali prispevke znamenitih strokovnjakov v izobraževanju odraslih in odzive nanje, udeleženci iz vsega sveta pa smo vabljeni, da objavimo svoja mnenja. Dostop do virtualnega seminarja z napotki za dejavno udeležbo najdete na spletni strani http://www.icae2.org/index.php/en/news-2/136-virtual-seminars/292-icae-vs-adult-education-and-development-communities. Teme seminarja izhajajo iz istoimenske publikacije ICAE in Inštituta za mednarodno sodelovanje Nemške zveze ljudskih univerz (DVV international). Namen plenarnih prispevkov in spletnih razprav pa je izmenjava oblik skupnostnega učenja v različnih svetovnih regijah in lokalnih okoljih v povezavi z globalnimi konteksti (CONFINTEA VI, cilji Izobraževanje za vse - EFA, Tisočletni razvojni cilji in program po letu 2015 - Post 2015 Development Agenda). ICAE Virtual Seminar Adult Education and Development: "Communities" Global commitments - local practices February 25 - March 20, 2015 Vabimo vas, da si preberete uvodni prispevek Alana Tucketta, predsednika ICAE, o moči in opolnomočenju učečih se skupnosti ter prve prispevke o skupnostnem učenju in splošnem izobraževanju odraslih. Vir: spletna stran ICAE, 23. februar 2015 Priredila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Pp men izobraževanja odraslih v moji občini Andragoško društvo Slovenije (ADS) je lani novembra izpeljalo razpravo o pomenu izobraževanja odraslih za slovenske občine. Sodelovala sta župana Milan Kerman (Beltinci) in Nejc Smole 18 (DADS/ --- --- AMI ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoško društvo Slovenije - ADS Slovenian Aduli Educalion Association - SAEA (Medvode), slovenjegraškega župana Andreja Časa je nadomeščala Lidija Konečnik Mravljak, županja Jasna Gabrič (Trbovlje) in župan Uroš Brežan (Tolmin) pa sta odgovore poslala pisno. Razprava je potekala v fokusni skupini. Župani so odgovarjali na devet vnaprej poslanih vprašanj, ki so bila razvrščena v tri skupine: • vloga in odgovornosti občine pri razvijanju različnih oblik izobraževanja odraslih, • občinski dokumenti, ki vključujejo izobraževanje odraslih, vključno z viri financiranja, • LPIO in razvoj izobraževanja odraslih v občini. Povzetek razprave lahko preberete tukaj. Župani se zavedajo pomena izobraževanja odraslih v svojem okolju in podpirajo to dejavnost v vseh pojavnih oblikah. Podpirajo nevladne organizacije (NVO) zaradi njihovega prispevka k oblikovanju lokalne identitete, razvijanju vedoželjnosti, solidarnosti in povezanosti med občani. V lokalnem okolju si želijo tudi dejavnost ljudskih univerz in šol, posebej tam, kjer teh organizacij ni. Zavedajo se tudi pomena izobraževanja, ne samo za ekonomski razvoj občine, ampak tudi za blaginjo, zadovoljstvo in razvoj posameznika, socialnega in kulturnega okolja, zato podpirajo in so ponosni na vse, ki organizirano k temu prispevajo. Sledili bodo svojim vizijam o podpori izobraževanju odraslih in še naprej z veseljem sodelovali na podobnih srečanjih. Olga Drofenik (olga.drofenik@guest.arnes.si) in Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), ADS Dodana vrednost projekta za novomeško lokalno okolje Dvoletni projekt Prostovoljno delo starejših (Medgeneracijski mostovi - prostovoljstvo nas povezuje) je povezal Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC Novo mesto) in poljsko ustanovo Bytomski Osrodek Edukacji (BOE) iz mesta Bytom. Projekt se je zaključil v letu 2014, financiran je bil v okviru programa Vseživljenjsko učenje (podprogram Grundtvig). ® Г m RAZVOJNO 1 I IZOBRAŽEVALNI Ш CENTER NOVO MESTO Spomladi 2013 smo v Novem mestu tri tedne gostili štiri starejše odrasle (na fotografiji spodaj), v letu 2014 pa so se štirje člani Univerze za tretje življenjsko obdobje (UTŽO), ki deluje pri RIC Novo mesto, prav tako za tri tedne odpravili na prostovoljno delo na UTŽO k poljskemu partnerju. Tam so izmenjali znanja in spretnosti iz zakladnice slovenske dediščine, še posebej dolenjske. Sodelovanje v projektu ni vplivalo le na prostovoljce (izboljšanje jezikovnih spretnosti, spoznavanje novih ljudi, nove kulture in zgodovine, dvig samozavesti itd.), ampak tudi na obe sodelujoči organizaciji. Ti sta v obdobju bivanja prostovoljcev organizirali dogodke, ki so bili odprti za javnost, ter sodelovali z drugimi ustanovami v lokalnem in širšem okolju, kar je omogočilo izmenjavo različnih izkušenj (npr. sodelovanje s poljsko ambasado v Sloveniji 19 pri pripravi predstavitvenega filma o Sloveniji v poljskem jeziku; nastopi učencev novomeške glasbene šole pri izvedbi medkulturnega večera, na katerem so slovenski in poljski prostovoljci predstavili poezijo obeh narodov v slovenskem, poljskem, angleškem in ruskem jeziku; sodelovanje na občinskem dogodku Starosti prijazno mesto; vključitev v Parado učenja; povezovanje z drugimi organizacijami in institucijami preko obiskov različnih lokalnih znamenitosti itd.). Udeleženci - tako sodelujoči kot obiskovalci - so imeli priložnost spoznati podobnosti in razlike obeh evropskih držav. Povezovanje sodelujočih organizacij in gostujočih prostovoljcev s širšim lokalnim okoljem (z izvedbo kulinaričnih, ustvarjalnih, etnoloških delavnic, geografskih in zgodovinskih predstavitev) je bila priložnost, da tudi druge generacije spoznajo pomen in vrednost znanja in izkušenj starejših (medgeneracijsko sodelovanje). Ob zaključku projekta pa smo izdali tudi e-knjižico receptov v treh jezikih (slovenskem, poljskem in angleškem), ki je na ogled na spletni strani. Dodana vrednost projekta je bila zagotovo tudi v tem, da je RIC Novo mesto utrdil vez s partnerjem v tujini, s čimer pričakujejo trajno sodelovanje tudi v prihodnje. Mag. Gabi Ogulin Počrvina (gabi.ogulin.pocrvina@ric-nm.si), RIC Novo mesto Ustvarjati skupaj z njimi in ne za njih Zimski dnevi so včasih pusti, turobni, hladni, nič kaj prijazni. Po norem decembru, polnem pričakovanj, se vse umiri. Kako začeti prihajajoče leto? REPUBLIKA SLOVENIJA MINISTRSTVO ZA IZOBRAŽEVANJE, ZNANOST, KULTURO IN ŠPORT ^ qasspar V društvu Anbot Piran zaupamo mladim, saj star pregovor pravi, da na mladih svet stoji. Le kako jih pritegniti k medgeneracijskemu druženju? Prav zagotovo najlažje z lastnim zgledom, ob kakšni prijetni skupni dejavnosti. S tem ko se družimo in spoznavamo ob skupnem ustvarjanju, se tkejo prijazni medsebojni odnosi in spoštovanje, mladi pristno radost, veselje in del otroške igrivosti prenašajo na odrasle. Marsikateri otrok v vsakodnevnem življenju nima priložnosti za druženje s starejšimi, saj današnji ritem in način življenja to večkrat onemogočata. Otroci so se razveselili pisemca s povabilom na praznovanje rojstnega dne pesnika Otona Župančiča: »Prišlo je pismo iz daljne dežele ...« Člani društva že vrsto let konec januarja spremenimo svojo restavratorsko delavnico v ustvaijalnico, v kateri skupaj z najmlajšimi prebiramo otroško poezijo, se učimo novih pesmic, izdelamo lutke, rešujemo uganke, plešemo, prepevamo. Člani se ta dan spremenimo v otrokove 'pomočnike'. Ob skodelici toplega čaja, ki ga ponudi čebelica Maja, pa je druženje še prijaznejše. Osmošolci OŠ Lucija, ki so raziskovali na temo 'tradicionalne obrti', so nas obiskali s ciljem povezati šolo in društvo, spoznati učence z ustvarjalnimi krajani ter jih ob tem seznaniti s tradicionalnimi običaji in etno vrednotami kraja. Pripravili smo program dejavnosti in jim predstavili razvejane dejavnosti društva. Ob pomoči predanih članov so si spletli ribico iz beke (vrbovo šibje - osnova za pletenje istrskih košar), obnavljali stare stole, izdelali obešanko dišavnico iz 20 lovorovih listov, se naučili v kaligrafski oz. lepopisni pisavi izpisati svoje ime ter za nagrado prejeli knjižno kazalko z reliefno podobo Prešerna in srček s semenom za valentinovo, ki je v slovenskem ljudskem izročilu dan, ko se začne prebujati narava: Valentin, ki ima ključe od korenin. Člani društva pa še vedno po kleteh, podstrešjih in smetiščih brskamo za zavrženimi predmeti, ki pod našimi rokami oživijo in ponovno pridobijo uporabnost ter krasijo naše domove. V študijskih krožkih poteka vseživljenjsko učenje, utrjevanje že znanih tehnik mozaika, nova skupina članov pa z željo pridobiti spretnosti tradicionalnega spletanja istrskih košar že veselo deluje (na fotografiji zgoraj). Natalija Planinc (natalija.planinc@gmail.com), Društvo Anbot Pestro dogajanje v Simbioza medgeneracijskem centru Simbioza Genesis, socialno podjetje, ki bo kmalu praznovalo svojo prvo obletnico, v teh dneh širi spekter dejavnosti, ki jih vsakodnevno predstavljajo v svojih prostorih na Dunajski 22 v Ljubljani. Tam že več kot leto dni deluje Simbioza medgeneracijski center Na Triglav spreminjat svet! Ekipa Simbioze se je odločila, da bo v leto 2015 vstopila s trajnostno zgodbo. V projektu e-Simbioz@, nadgradnji projekta Ypsilon Mladi, bomo tako mlajši kot starejši generaciji ponujali cenovno ugodne delavnice in dejavnosti na področju IKT veščin. V lanskem letu smo izobrazili več kot 600 mladih in pri tem ugotovili, da e-znanje primanjkuje tudi starejši generaciji. Tako so nove delavnice in vse koristne informacije strnili na spletni strani http://www.e-simbioza.com, kjer si lahko ogledate tudi kratke video priročnike in aktualne informacije s področja IKT veščin. Poleg projekta e-Simbioz@, ki na Dunajsko 22 skoraj dnevno pripelje nove obiskovalce, pa v istih prostorih vsak dan med 9. in 17. uro (petek do 15. ure) vrata odpira medgeneracijski center. Tu dnevno potekajo delavnice tujih jezikov, v tem mesecu so se na primer lotili še španščine, prav tako pa se lahko udeležite kvačkanja in pletenja, delavnice ustne higiene, se podružite na večeru družabnih iger ali opravite trening na možganskem fitnesu z Jasmino Lambergar. Vse to in še več najdete v mesečnih koledarjih, ki so tudi na spletni strani http : //www .simbioza.eu. Ana Pleško (ana.plesko@simbioza.eu), Simbioza Genesis Sodelovanje partnerjev - moč za napredek Svetovalno središče Velenje in Šolski center Velenje (ŠC Velenje) sta že sedmo leto s skupnimi močmi organizirala veliki predinformativni dan. Osnovni namen dogodka, ki smo ga pripravili 26. januarja 2015 na dveh lokacijah (v ŠC Velenje in na Andragoškem zavodu Ljudski univerzi Velenje - AZ LU Velenje), je bil omogočiti dijakom in odraslim pridobitev čim več potrebnih 21 informacij za lažjo izbiro študija. Pred njimi je namreč zelo pomembna življenjska odločitev. Predstavniki kar 55 različnih ustanov: fakultet, akademij, višjih in visokih šol so predstavili svojo dejavnost, študijske programe, ki jih izvajajo, dijakom so neposredno odgovarjali na vsa vprašanja in jih motivirali za sodelovanje. Dijaki zaključnih letnikov srednjih šol so bili na ta dan pouka prosti, obvezno udeležbo pa so morali imeti na petih predstavitvah, ki so v skladu z njihovimi študijskimi interesi v prihodnjem letu. V množici informacij na spletu in drugje je osebni stik še vedno tisti, ki da odgovore na vsa vprašanja, lahko navduši ali obratno. Vpisna služba univerze je predstavila vpisni postopek ter izpolnjevanje prijave. Upravna enota Velenje pa je sprejemala vloge za izdajo certifikata, ki ga dijaki potrebujejo pri vpisu. Vsako leto več ustanov, ki se želijo predstaviti, ter zadovoljstvo dijakov in ravnateljev sta pokazatelja, da je predinformativni dan organizacijsko in vsebinsko dober projekt. Žal ni financiran, a ga vendar izvajamo v prepričanju, da delamo dobro za vse udeležence. Uspešno sodelovanje obeh strokovnih partnerjev pa dokazuje, da je v sinergiji moč. S skupnimi močmi lahko dosežemo mnogo več, smo primer dobrega partnerskega sodelovanja, zato upam, da bomo po tej poti v prihodnje lahko tudi nadaljevali. Biserka Plahuta (biserka.plahuta@lu-velenje.si), AZ LU Velenje Mednarodno srečanje Digitalna Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje HS podporo V Ljubljani se je zaključil prvi v nizu srečanj partnerjev v projektu Digitalna Donava, ki ga sofinancira EU s programom Erasmus+ (E+). Partnerjem smo med 25. in 27. januarjem predstavili delo Slovenske univerza za tretje življenjsko obdobje (SUTŽO), sprehodili smo se po poteh ljubljanskih kavarn z vodniki iz študijske skupine Trgi, ulice in stavbe okoli nas, predstavili smo tekoča evropska projekta Evropski film za dejavno staranje - CINAGE in Evropsko spričevalo medgeneracijskega učenja - ECIL. Skupaj s projektnimi partnerji smo začrtali prihodnje sodelovanje. Dogovorili smo inovativne dejavnosti, kot so denimo: skupne konference naših študentov po Skypu, projektne tema Tu je bila nekoč tovarna, teme o industrijski dediščini, povojnem vsakdanjem življenju v Evropi itd. Naslednji srečanji partnerjev bosta v Zagrebu in Sofiji. Dušana Findeisen (dusana.findeisen@guest.arnes.si), SUTŽO Branjevec, Veselje in Pravica do avanture so naslovi treh novih slovenskih kratkometražnih filmov Projekt Evropski film za dejavno staranje (European cinema for Active Ageing - CINAGE) sofinancira EK. V glasilu e-Novičke smo ga že predstavljali, tokrat ga bomo povezali z razmišljanjem o medgeneracijskem učenju. Nekateri avtorji trdijo, da o medgeneracijskem učenju govorimo, kadar se ena generacija uči o gflgSBEP C I NAGE drugi ali več generacij druga o drugi. Na UTŽO pa, izhajajoč iz svojega izkustvenega znanja in refleksije, trdimo drugače. Medgeneracijsko učenje ni vprašanje načrtnega razvijanja posameznih kompetenc za življenje v skupnosti, skupnega pridobivanja novega znanja pri predavanjih, nikakor ni posledica te ali one politike, ne zgodi se po kratkotrajnih, umetno sproženih enodnevnih dogodkih (tudi takšne izkušnje imamo na UTŽO!). Nasprotno, zgodi se le v skupini, ob daljšem sodelovanju generacij (tečaj CINAGE je trajal 100 ur, filmska delavnica 30 ur), ob skupnem učenju in predvsem skupnem ustvarjanju, katerega rezultati zmorejo preverjanje v očeh javnosti. Sredi ustvarjalnih procesov se v medsebojnem stiku in ob skupnem delovanju spreminjajo vsi, mladi in stari, odkrivajo drug drugega. Snemanje treh igranih kratkometražnih filmov, skupinsko pisanje scenarija, risanje risbo sledov, pisanje scenosledov, dispozicij vseh vrst, igra, odkrivanje kadriraranja prizorov, privzemanje jezika filmskih ustvarjalcev, učenje komunikacije, skupna kosila, skupna organizacija snemanja, prevzemanje vlog scenarista, režiserja, tajnice režije, snemalca ... in na koncu še filmska post produkcija, montaža ... Branjevec, Veselje in Pravica do avanture so naslovi treh novih slovenskih kratkometražnih filmov. Kmalu v kinu. V tečaju CINAGE sta se združili dve ustanovi/organizaciji, ena nevladna (SUTŽO), druga javna (Akademija za gledališče, radio, film in televizijo - AGRFT). Tudi to pomaga. Dobimo okvir dolgotrajnega sodelovanja tako imenovanega tretjega izključenega partnerja v odnosu mentorjev in mentorirancev. Kdo je bil komu mentor? Študenti UTŽO, tečajniki? Odgovor je da. Študenti AGRFT? Odgovor je da. In kdo mentoriranec? Drug drugemu. Veliko smo si imeli povedati, navezali smo se drug na drugega, začrtali kopico novih dejavnosti. Srečamo se v mestu. Veseli smo drug drugega. Vzdržujemo odnose, tako kot jih vzdržujemo z vsemi, ki so nam blizu. Dušana Findeisen (dusana.findeisen@guest.arnes.si), SUTŽO Dan medgeneracijskega učenja v februarju V projektu Center medgeneracijskega učenja (CMU) je 18. februarja v Javnem zavodu Cene Štupar - Center za izobraževanje Ljubljana (zavod Cene Štupar - CILJ) potekal zelo živahen februarski dan medgeneracijskega učenja. Zvrstilo se je veliko brezplačnih delavnic, namenjenih širjenju znanj med različnimi generacijami. Zavedamo se, da je medgeneracijsko učenje ključno za dobre medgeneracijske odnose in kakovostnejše življenje, zato se trudimo ponuditi udeležencem raznovrstne, skrbno načrtovane in vsebinsko pestre delavnice. Uvodno dogajanje je popestrila delavnica Pojemo po angleško z upokojenci, kjer so otroci stopili v svet tujih jezikov in spoznavali angleščino. Starejši udeleženci so skupaj z mentorico Kristino Milanovski Brumat mlajši generaciji predstavili otoško državo Anglijo in osnovne besede v angleščini ter z njimi zapeli in zaplesali v angleščini. Veliko navdušenosti je požela tudi delavnica 3D tiska, kjer so nekateri udeleženci prepoznali tudi priložnost, kako uresničiti svoje poslovne ideje in inovativno uporabiti novo pridobljeno znanje. 23 Slediloje prijetno medgeneracijsko druženje na številnih delavnicah, prilagojenih najrazličnejšim starostnim skupinam in okusom. Nekateri so se podali v ustvarjale vode in pridno izdelovali vaze iz recikliranih materialov, drugi pa so pod mentorstvom dr. Kaje Antlej svojo kreativnost preizkusili s spoznavanjem 3D tehnologije za kreativno podjetništvo, ki omogoča prenos realnih objektov v 3D računalniške modele. Starejše generacije so lahko pridobile znanje digitalne fotografije, malo mlajši pa so se seznanjali z demenco, odkrivali, kako prepoznati njene znake, in tako bodo morda lažje razumeli svojce s to boleznijo. Spoznavali pa smo tudi moč čustvovanja v medsebojnih odnosih za lažje razumevanje sebe in odnosov, v katerih živimo. Dnevi medgeneracijskega učenja v organizaciji zavoda Cene Štupar - CILJ in ob partnerstvu različnih (ne)vladnih organizacij na območju Mestne občine Ljubljana potekajo vsako tretjo sredo v mesecu. Vabimo vas, da se nam pridružite na naslednjem, ki bo 18. marca 2015 na Linhartovi 13 v 2. nadstropju. Več o vsebinskem dogajanju na brezplačnih delavnicah si lahko preberete v napovedniku. Ana Strniša (ana.strnisa@cene-stupar.si), Zavodu Cene Štupar - CILJ Svoboda sodelovanja - izzivi povezovanja generacij UTŽO Ljubljana in Mladinsko informativno svetovalno središče Slovenije (MISSS) bosta od februarja do maja 2015 organizirala niz medgeneracijskih srečanj. Posvetili jih bodo povezovanju starejše in mlajše generacije. Skupaj bodo odkrivali izzive in potenciale sodelovanja. Raziskali bodo skupna področja in modele za prenos znanja in kompetenc, ki bi prispevali k vključevanju in prepletanju mlajše in starejše generacije v lokalnem okolju. Skupna srečanja bodo namenjena odkrivanju vsebinskih področij in možnosti za sodelovanje generacij ter delovanje v praksi. Ugotovljeno bodo podkrepili s kvantitativno analizo, ki jo bodo izvedli vzporedno, zaključke pa bodo predstavili na srečanju v maju. IS S S /Hj^j^za tretje življenjsko obdobje ^^H Mi/ßäw v inši prihodnost Partnerja v projektu Mreža za izobraževanje starejših in medgeneracijsko sodelovanje, ki je deležen podpore ESS in Ministrstva za javno upravo RS, vabita na srečanja predstavnike UTŽO in drugih organizacij, ki izobražujejo starejše, predstavnike NVO, ki delujejo z mladimi, in zainteresirane mlade in starejše. Februarsko srečanje so že izpeljali. Zbrali so se predstavniki mladinske organizacije in starejši, predsednice in študentje slovenskih UTŽO z izkušnjami v medgeneracijskem sodelovanju: Ana Krajnc (SUTŽO), MatjažMedvešek (MISSS), Barbara Goričan (Slovenska filantropija) in Alenka Blazinšek (Zavod Nefiks). Udeleženci so bili zadovoljni s teoretičnim uvodom v posvet, s posebej pripravljenim reportažnim filmom o prostovoljstvu mladih, z 24 delavnico, kjer so v majhnih skupinah odkrivali posebnosti naših praks in podali številne zamisli za sodelovanje. Drugo medgeneracijsko srečanje bo v sredo, 18. marec 2015, ob 9. uri v prostorih UTŽO, na Poljanski 6 v Ljubljani. Vir: e-novice Slovenske UTŽO, Marec 2/2015, spletna stran MISSS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS NE PREZRITE Tie den možganov 2015 Slovensko društvo za nevroznanost - SiNAPSA organizira od 16. do 22. marca že dvanajsti Teden možganov, tokrat pod naslovom Zakulisje pogleda. Naj za odločitev, da se udeležite kakšne od prireditev, ki jih pripravljajo v tem tednu, povzamem nekaj misli iz spletne strani organizatorjev: »S širokimi zenicami drug drugemu strmiva v oči. Vid nama omogoča, da brez besed z obraznih izrazov prebereva, katero čustvo ta trenutek doživlja drugi. Resnično, drug drugemu gledava v dušo. Svetloba pade na mrežnico in od tam potujejo električni signali v zakulisje. Šele v zatilnem režnju se ustvari slika, za katero se zdi, da obstaja neodvisno od nas. Ljudje smo vizualna bitja, saj večino informacij iz okolja prejmemo ravno preko oči. Te informacije pa niso enake sliki iz mrežnice - ves čas jih obdelujemo, interpretiramo, iščemo pomen. O tem nam pričajo že optične iluzije, ki v bistvu prevarajo naše možgane, ko si situacije, ki jih tekom evolucije niso bili vajeni, razlagajo na način, neskladen z realnostjo. Gledamo z očmi, a vidimo z možgani. « Letošnji program Tedna možganov bo pregovorno pester - skupaj si bomo lahko ogledali predavanja, filme, okroglo mizo in se preizkusili na delavnicah. Tekel bo na dveh lokacijah: v Atriju ZRC SAZU ter Slovenski Kinoteki. Številna predavanja pa bodo tudi drugod po Sloveniji (Grosuplje - 19. marec, Idrija - 16. marec, Koper - 17. marec, Kranj - 18. marec, Maribor - 17., 18. in 20. marec, Murska Sobota - 20. marec, Novo mesto - 18. marec, Tolmin - 20. marec, Velenje - 17. marec.) Vir: spletna stran SiNAPSA Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS SiNAPSA SLOVENSKO DRUŠTVO ZA NEVROZNANOST SLOVENIAN NEUROSC1ENCE ASSOCIATION 25 Zbirajo pripombe na osnutke strateških dokumentov DIGITALNA SLOVENIJA 2020 MIZŠ pripravlja strateško pobudo DIGITALNA SLOVENIJA 2020, s katero bo Vlada Republike Slovenije postavila strateške usmeritve razvoja informacijske družbe do leta 2020. V okviru priprav pobude so objavljeni osnutki novih strateških dokumentov: • Strategija razvoja informacijske družbe do leta 2020, • Načrt razvoja širokopasovnih omrežij naslednje generacije do_ • Nacionalna strategija kibernetske varnosti. Zainteresirano javnost vabijo, da pripombe na osnutke strategij poda do 23. marca 2015 na naslov gp.mizs@gov.si, s pripisom za 'DSI2020'. Vir: spletna stran MIZŠ, 9. marec 2015 Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS V aprilu bo skupščina Andragoškega društva Slovenije Vabimo na skupščino ADS-a, ki bo 7. aprila 2015 ob 16. uri v prostorih ACS. Po standardnih vsebinah - obravnavi in sprejetju poslovnega in finančnega poročila za leto 2014 ter programa dela za leto 2015 - bomo izpeljali zanimiv pogovor, ki smo ga naslovili z Delajmo skupaj za izobraževanje odraslih. Vabilo bodo člani pravočasno prejeli po elektronski pošti. Vabljeni! Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), ADS Prijavnice za KA1 in KA2 v slovenskem jeziku CMEPIUS je na slovenski spletni strani E+ pod rubriko Razpis Erasmus+ 2015 objavil prijavnice za aktivnosti programa E+, Ključni ukrep 1 (KA1) - Učne mobilnosti posameznikov in Ključni ukrep 2 (KA2) - Strateška partnerstva v slovenskem jeziku. Prijavnico je treba izpolnjevati skupaj z Vodnikom za prijavitelje Erasmus+, pomagala pa vam bodo tudi Tehnična navodila za izpolnjevanje prijavnic. Za pravilen izračun pavšalov za potne stroške uporabite t. i. kalkulator razdalj EK. Urša Bajželj (ursa.baj zelj @cmepius.si), CMEPIUS 26 leta 2020, (DADS/ V — ANI ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoška društvo Slovenije - ADS Slovenian Aduli Education Association - SAEA H Erasmus* Tabela organizacij, ki iščejo partnerje v Sloveniji za sodelovanje v programu E+ Na spletni strani E+ (pod rubriko Razpisi v zavihku Iskanje partnerjev) je objavljena tabela tujih ustanov, ki iščejo partnerje v Sloveniji za prijave v okviru programa E+. Tabelo tedensko posodabljajo glede na prejete ponudbe. Potencialni prijavitelji lahko v tabeli najdejo naziv organizacije, državo, iz katere organizacija prihaja, področje prijave, akcijo v programu E+, kratko vsebino predlaganega partnerstva ter kontakt. Več informacij najdete na spletni strani http: //www .erasmusplus.si/razpisi/iskanj e -partnerj ev. Urša Bajželj (ursa.bajzelj@cmepius.si), CMEPIUS H Erasmus+ POSVETI, KONFERENCE EIU CIS-LLL Policy Debate: Intergenerational learning for inclusive societies (Razprava Evropske platforme civilne družbe za vseživljenjsko učenje: Medgeneracijsko učenje za vključujoče družbe) Bruselj, Belgija, 31. marec 2015 Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje (European Civil Society Platform on Lifelong Learning - EUCIS-LLL) pripravlja razpravo o vlogi medgeneracijskega učenja v vključujočih družbah, s katero želijo spodbuditi izmenjavo praks in stališč o tem, kako je treba medgeneracijsko razsežnost vključiti v strategije vseživljenjskega učenja in zakaj. Udeleženci bodo lahko razpravljali o pomembnih vprašanjih, kot so na primer: kako razumeti medgeneracijsko solidarnost, kakšne so potrebe in ovire, kako spodbujati dejavno staranje, kako pospešiti izmenjavo dobrih praks ipd. Več o dogodku lahko preberete na spletni strani EUCIS-LLL, če pa želite v razpravi sodelovati, se lahko prijavite tukaj. 3rd International Festival: Knowledge and Culture in Later Life (3. mednarodni festival znanja in kulture starejših) Velenje, Slovenija, 15. april 2015 Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje 3. mednarodni festival ZNANJA IN KULTURE STAREJŠIH 3rd International Festival KNOWLEDGE AND CULTURE IN LATER LIFE Sreda, 15. april 2015, ob 10.00 uri Kulturni dom Velenje, Titov trg U, Velenje SUTŽO v sodelovanju z UTŽO Velenje prireja mednarodni festival znanja in kulture starejših. Dogodek, ki poteka pod častnim pokroviteljstvom predsednika Republike Slovenije, Boruta Pahorja, je namenjen predstavitvi vrednih dosežkov starejših študentov slovenskih UTŽO in sorodnih organizacij iz tujine. Svoje dosežke bodo predstavile UTŽO iz Ljubljane, Murske Sobote, Slovenj Gradca, Velenja, Zagreba in Žalca ter društvo Šećerlije iz Tuzle. Festivalsko dogajanje spremlja razstava fotografij študentov UTŽO 27 Velenje z naslovom Velenje, moje mesto (program). Open Education Global Conference 2015: Entrepreneurship and Innovation (Globalna konferenca o odprtem izobraževanju 2015: Podjetništvo in inovacije) Banff, Alberta, Kanada, od 22. do 24. aprila 2015 ■ Na konferenci bodo predstavljene novosti v odprtem izobraževanju, rezultati raziskav, inovativne tehnologije, razvojne politike in praktične rešitve za izzive, s katerimi se srečuje izobraževanje po vsem svetu. Raziskovalci, praktiki, oblikovalci politik in izobraževalci bodo imeli priložnost za izmenjavo idej in praks ter razpravo o vprašanjih podjetništva in inovacij, s poudarkom na zanimivih smereh in gibanjih v odprtem izobraževanju po vsem Podrobnejše informacije so na voljo na konferenčni spletni strani. Learning Innovations and Quality - LINQ 2015: The Need for Change in Education: Openness as Default? (Mednarodna konferenca o učnih inovacijah in kakovosti v učenju 2015: Potreba po spremembah v izobraževanju: Odprtost kot privzeto?) Bruselj, Belgija, od 11. do 13. maja 2015 Mednarodna konferenca o učnih inovacijah in kakovosti v učenju (Learning Innovations and Quality - LINQ) bo s svojim interaktivnim pristopom združil vodilne strokovnjake z vseh področij evropskega in svetovnega izobraževanja in usposabljanja v razpravi o prostoru odprtega izobraževanja in raziskovanja v sodobni družbi. Informacije o dogodku so objavljene na spletni strani LINQ 2015. AMATEO Conference 2015 (Konferenca združenja AMATEO 2015) Helsinki, Finska, od 25. do 27. maja 2015 Dogodek bo povezal konferenco in generalno skupščino združenja AMATEO. Namen konference je združiti najboljše prakse na področju mladinskega dela v kulturi in izobraževanja v umetnosti ter razvoju tega koncepta v prihodnje. Več o dogodku najdete na spletni strani http : //www .amateo. info/home. 28 Kompetence 21. stoletja: od besed k dejanjem Laško, Slovenija, 27. in 28. maj 2015 Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije (JSRSRKŠ) bo letošnjo strokovno konferenco organiziral kot dvodnevni dogodek. Rdeča nit bo vlaganje v razvoj kompetenc v vseh življenjskih obdobjih za napredek posameznika, gospodarstva in družbe. Namen konference je skozi uspešne zgodbe potrditi, da se vlaganje v ljudi splača, in prispevati k povezovanju podjetij, izobraževalnih in strokovnih institucij ter ministrstev. Podrobnosti o programu in prijavi bodo objavljene na spletni strani JSRSRKŠ v aprilu. Udeležba na konferenci je brezplačna. Več informacij o konferenci najdete tukaj. REPUBLIKE SLOVENIJE ZA RAZVOJ KADROV IN ŠTIPENDIJE MakeLearn & TIIM 2015 (Mednarodna znanstvena konferenca o managementu znanja in učenja in Mednarodna konferenca o tehnologijah in inovacijah v upravljanju industrijske dejavnosti) Bari, Italija, od 27. do 29. maja 2015 Mednarodna znanstvena konferenca o managementu znanja in učenja (International Scientific Conference on Management of Knowledge and Learning - MakeLearn), ki jo organizira Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije (MFDPŠ) iz Celja v sodelovanju s tujimi partnerskimi organizacijami, je letos združena z Mednarodno konferenco o tehnologijah in inovacijah v upravljanju industrijske dejavnosti (Technology, Innovation and Industrial Management International Conference - TIIM). Konferenca MakeLearn spodbuja izmenjavo najsodobnejših ugotovitev s področja managementa znanja in učenja med domačimi in tujimi strokovnjaki ter promovira visokošolske zavode in visoko šolstvo v osrednji in jugovzhodni Evropi. Mednarodna konferenca TIIM spodbuja izmenjavo znanj in razprave o tem, kako inovativnejše in učinkovitejše upravljati industrijske dejavnosti. Pri tem sta ključna tehnologija ter povezovanje človeškega kapitala in organizacijske kulture. Več lahko preberete na konferenčni spletni strani. EDEN 2015 Annual Conference: Expanding Learning Scenarios (Letna konferenca EDEN: Širjenje učnih scenarijev) Barcelona, Španija, od 9. do 12. junija 2015 Letna konferenca Evropskega omrežja za e-učenje (European Distance and e-Learning Network - EDEN) je namenjena znanstvenikom in strokovnjakom, da razpravljajo o raziskavah, projektih in izkušnjah, povezanih s temo konference, in se povezujejo v nova partnerstva. Podrobnosti so objavljene na konferenčni spletni strani. 29 Rubrika Posveti, konference na spletni strani ACS V tokratnih e-Novičkah napovedujemo konference, posvete in druge strokovne dogodke, namenjene različnim strokovnjakom v izobraževanju odraslih, vse tja do junija. Celoten pregled dogodkov se kar nekako porazgubi, zato vas vabimo, da obiščete spletno stran ACS in pregledate rubriko Posveti, konference, sejmi: http://www.acs.si/posveti_konference, ki jo najdete v razdelku O izobraževanju odraslih: http : //www.acs. si/izobrazevanj e odraslih. Dogodki so razvrščeni v dva razdelka: Strokovni dogodki v Sloveniji in Strokovni dogodki v tujini, znotraj tega pa so kronološko urejeni. Veseli bomo tudi vaših informacij o dogodkih, ki jih nismo zajeli, pa bi morali biti na objavljenem seznamu. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KNJIŽNICA ACS Mrva številka bosanske revije Obrazovanje odraslih V knjižnici je na voljo nova številka revije Obrazovanje odraslih. Revijo za izobraževanje odraslih in kulturo izdajata Bosanski kulturni center Sarajevo in DVV International, Urad v BIH. Izideta dve številki letno, v katerih lahko prebirate o različnih temah s področja izobraževanja odraslih. Tokratno številko uvaja prispevek o razlikah v ocenah pomembnosti učiteljevih lastnosti, ki so jih podali študenti v raziskavi, opravljeni v Sarajevu. Poleg tega pa številka ponuja tudi zanimivo branje o izobraževalnih principih podeželskega življenja v sodobni urbani družbi ter o preprečevanju poklicne izgorelosti učiteljev v visokem šolstvu. Preberete pa si lahko tudi prispevka o medijski upodobitvi in medijski sliki prehodnih družb na Balkanu ter o človeškem kapitalu, izobraževanju in socialni mobilnosti zunaj domovine v primeru priseljencev iz BIH in njihovih potomcev v Avstriji. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS UPORABLJENE KRATICE AC S - Andragoški center Slovenije ADS - Andragoško društvo Slovenije AGRFT - Akademija za gledališče, radio, film in televizijo AZ LU Velenje - Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje BOE - Bytomski Osrodek Edukacji (poljska izobraževalna ustanova) CINAGE - European cinema for Active Ageing (Evropski film za dejavno staranje) CMA - LLL - Comité mondial pour les apprentissages tout au long de la vie (Svetovni komite za vseživljenjsko učenje) CMEPIUS - Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja CMU - Center medgeneracijskega učenja 30 CONFINTEA VI - Šesta mednarodna konferenca o izobraževanju odraslih CSS - Central Support Services (Centralna podporna služba) DARS - Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji DVV International - Inštitut za mednarodno sodelovanje Nemške zveze ljudskih univerz (Institut für internationale Zusammenarbeit des Deutschen Volkshochschul-Verbandes) E+ - Erasmus+ ECIL - European Certificate of Intergenerational Learning (projekt Evropsko spričevalo medgeneracijskega učenja) ECVET - The European Credit system for Vocational Education and Training (Evropskega sistema kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju) EDEN - European Distance and e-Learning Network (Evropsko omrežje za e-učenje) EFA - Education for All (Izobraževanje za vse) EK - Evropska komisija EPALE - Electronic Platform for Adult Learning in Europe (elektronska platforma za izobraževanje odraslih v Evropi) EQF - European Qualifications Framework (Evropskega ogrodja kvalifikacij) Erasmus+ - EU programme for education, training, youth and sport (program EU za izobraževanje, usposabljanje, mlade in šport) ESS - Evropski socialni sklad EU - Evropska unija EUCIS-LLL - European Civil Society Platform on Lifelong Learning (Evropska platforma civilne družbe za vseživljenjsko učenje) FB - Facebook ICAE - International Council for Adult Education (Mednarodni svet za izobraževanje odraslih) IFTF - Institute for the Future (Inštitut za prihodnost) IKT - informacijsko-komunikacijska tehnologija (Information and communications technology - ICT) InfoNet - Evropski InfoNet o izobraževanju odraslih III (European InfoNet Adult Education III) IO - izobraževanje odraslih JSRSRKŠ - Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendije KA1 - Ključni ukrep 1: Učne mobilnosti posameznikov KA2 - Ključni ukrep 2: Strateška partnerstva KYL - Know your Lifestyle - Introducing Sustainable Consuption in 2'nd Chance Education (projekt Spoznaj svoj življenjski slog - Osveščanje za trajnostno (vzdržno) potrošnjo v izobraževalnih programih za manj izobražene odrasle) LINQ - Learning Innovations and Quality (učne inovacije in kakovost v učenju) LLinE - revija Lifelong Learning in Europe (Vseživljenjsko učenje v Evropi) LPIO - Letni program izobraževanja odraslih LU - ljudska univerza MakeLearn - International Scientific Conference on Management of Knowledge and Learning (Mednarodna znanstvena konferenca o managementu znanja in učenja) MDDSZ - Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MFDPŠ - Mednarodna fakulteta za družbene in poslovne študije MISSS - Mladinsko informativno svetovalno središče Slovenije MIZŠ - Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport MOOC - Massive Open Online Course (množični odprti spletni tečaji) NSS - National Support Services (Slovenska Nacionalna podporna služba) NVO - nevladne organizacije 31 OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development (Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj) PHExcel - EU Project on Testing the Feasibility of a Quality Label for Professional Higher Education Excellence (projekt EU, namenjen testiranju izvedljivosti znaka kakovosti za visokošolsko poklicno odličnost ) PIAAC - Programme for International Assessment of Adult Competences (Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih) PISA - Programme for International Student Assessment (mednarodna raziskava o bralni, matematični in naravoslovni pismenosti) PU - Parada učenja RIC Novo mesto - Razvojno izobraževalni center Novo mesto RS - Republika Slovenija SHAPE - Shared expertise in provision of adult education in 5 European countries (projekt Izmenjava dobrih praks v izobraževanju odraslih v petih evropskih državah) SiNAPSA - Slovensko društvo za nevroznanost SNKU - Slovenska nacionalna komisija za Unesco SSIO - Strokovni svet za izobraževanje odraslih SUTŽO - Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje TIIM - Technology, Innovation and Industrial Management International Conference (Mednarodno konferenco o tehnologijah in inovacijah v upravljanju industrijske dejavnosti) TVU - Teden vseživljenjskega učenja Unesco - United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo) UIL - Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (Unesco Institute for Lifelong Learning) UTŽO - Univerza za tretje življenjsko obdobje Zavod Cene Štupar - CILJ - Javnem zavodu Cene Štupar - Center za izobraževanje Ljubljana ZIK Črnomelj - Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj ZiSSS - Združenje izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije ZRC SAZU - Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti ZRSŠ - Zavod Republike Slovenije za šolstvo 32