TIM revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine kazalo lSfifiTl Kamion TAM 4500 prekuc¬ nik, čigar načrt objavlja¬ mo v tej številki. Spodaj slika bojnega letala iz pr¬ ve svetovne vojne. Članke o teh letalih bomo objav¬ ljali skozi vse leto. Osnove tehniškega risanja .2 Za prve poskuse izdelovanja modelov.3 Beležnica, mapa za zvezke in še kaj . • 4 MODELARJI Polarno vozilo. 5 BIOLOGI Kako vzgajamo kanarčke.10 KEMIKI Poskusi z obarvanim plamenom.11 ELEKTROTEHNIKI Preprosta naprava za elektriziranje.12 Napravimo si detektorski sprejemnik.14 MODELARJI Trenažni motorni model ..17 TIMOVA PRILOGA Kamion TAM 4500 prekucnik.20 IZ ZNANOSTI IN TEHNIKE Letala prve in druge svetovne vojne.21 TIMOVA PANORAMA..24 SLIKA NA NASLOVNI STRANI: Načrt preproste naprave za elektriziranje p# 12 s#/ Tudi letos naj bi ostala revi¬ ja TIM vaš stalni spremljevalec in prijatelj ob šolskem delu, pri urah tehniške vzgoje in seveda doma, kjer se marsikdo od vas ubada z najrazličnejšimi prob¬ lemi modelarstva, skrivnostnimi zakoni kemije, fizike, biologije — skratka s kopico stvari, ki zani¬ majo vas bralce in tudi nas v uredništvu. Nova zunanja oblika in notra¬ nja ureditev Tima naj pričata o tem, da smo vse počitnice pre¬ mišljevali, na kakšen način naj razporedimo raznovrstne članke, tako da bo v reviji v resnici za vsakogar nekaj. Kot smo že lani obljubili, smo pričeli letos z ob¬ javljanjem vrste prispevkov za ra¬ dioamaterje. Timovo prilogo, ka¬ kršno smo priložili prvi številki, bomo odslej prilagali le še dvak¬ rat v letu. Seveda ne namerava¬ mo s tem ukiniti izdajanja takš¬ nih prilog. Načrte za prilogo bo¬ mo vsakokrat objavili, le da ne bodo tiskani v merilu 1 : 1, tem¬ več v pomanjšani obliki. Kdorkoli med vami pa se bo odločil, da bo izdelal model po objavljenem načrtu, bo pisal uredništvu in do¬ bil zaželeni načrt posebej po po¬ šti. Že v prihodnji številki namera¬ vamo pričeti objavljati zanimive uganke in probleme iz kemije, fi¬ zike, prav tako tudi nagradno kri¬ žanko. Veseli bomo, če nam bo¬ ste sporočili svoje želje, kaj naj bi v reviji še objavili. Mi pa vam predlagamo, da bi uvedli v reviji tudi posebno rub¬ riko, ki bi se imenovala kar Timo¬ vi mali oglasi. Seveda bi jih ob¬ javljali brezplačno, menimo pa, da bi vam bili v veliko pomoč. V teh oglasih bi namreč sporočali, kaj vse imate na razpolago za zamenjavo ali prodajo. Denimo, da kdo med vami želi zamenjati ali prodati kako zanimivo knjigo, morda celo gramofonske plošče. Objavljali bomo vse oglase, se¬ veda predvsem tiste, ki sodijo v našo revijo. Povemo pa naj, da tudi pred ostalimi ne bomo zati¬ snili oči. Prav tako pa vam bomo odgovarjali tudi na vsa vpraša¬ nja, ki jih boste pošiljali na uredništvo. Vsi, ki ste med počitnicami iz¬ delali kak zanimiv model ali na¬ pravo, nam pišite o tem. Obiska¬ li vas bomo in objavili v reviji članek o vašem delu. Ob koncu naj vam še zatrdno obljubimo, da ne bomo letos za¬ res prav nič zaostajali s tiskom Tima. Prav dobro vemo, da ni bi¬ lo prav, ko ste lani šele tik pred koncem šolskega leta dobili kar tri številke revije. Tudi o ceni bi veljalo kaj napi¬ sati. Kot vidite, smo jo kljub bolj¬ šemu tisku povišali le za deset di¬ narjev. Sodimo, da boste revijo kljub temu kupovali in naročali še naprej. Najbrž veste že sami, da stane vsaka številka revije več kot sto dinarjev. Torej, prva številka je pred va¬ mi. Želimo vam obilo uspeha pri izdelovanju prvih modelov, grad¬ nji transistorskega sprejemnika, poskusih iz kemije in v vsem, kar boste delali po navodilih v Timu. Predvsem pa seveda, da bi vam v letošnjem šolskem letu šlo po sreči tudi v šoli I Uredništvo 1 spretne roke osnove tehniškega risanja Za današnji čas lahko zapiše¬ mo, da je obdobje tehnike, s ka¬ tero se srečamo skoraj na vsa¬ kem koraku. Zato v revijah, ča¬ sopisih in knjigah prav pogosto srečujemo tehniške risbe, ki nam ponazarjajo obliko najrazličnej¬ ših tehniških predmetov. Da bo¬ mo te risbe razumeli, se moramo seveda seznaniti vsaj z osnovni¬ mi pojmi tehniškega risanja. Do¬ slej v reviji TIM še nismo posegli na to področje in zato smo za le¬ tošnji letnik pripravili nekaj kraj¬ ših sestavkov, s katerimi vam bo¬ mo posredovali osnove pravilne¬ ga tehniškega risanja, tako da boste kot amaterji lahko razume¬ li načrte in jih morda znali tudi narisati. Najprej si oglejmo, kako na¬ rišemo predmet v prostoru in kak¬ šne črte pri tem uporabljamo. Za primer vzemimo kolešček od su¬ kanca. Na prvi sliki je kolešček nari¬ san z neprekinjenimi črtami, ki označujejo njegovo obliko. Tako sliko imenujemo NARIS. Zanj iz¬ beremo vedno tisti pogled, na katerem vidimo največ. Telo mo¬ ra biti v osnovnem položaju, ta¬ ko kot stoji v resnici in nikakor ne smemo izbrati kako zvrnjeno ali stransko lego. Naris je torej osnovna risba, iz katere lahko vi¬ dimo osnovne dimenzije predme¬ ta, to je dolžino in višino, in na kateri lahko predmet tudi spoz¬ namo. Na prvi sliki smo pri risanju uporabljali samo neprekinjene črte, zato iz nje še ne izvemo, kakšen je predmet; morda je plo¬ ščat, morda okrogel. Zato na isti risbi narišemo še to, da je pred¬ met okrogel. Za označevanje okroglih predmetov uporabljamo tanjšo prekinjeno črto, kjer si v izmeničnem zaporedju sledita čr¬ ta in pika (glej sliko 3). Taka sli¬ ka nam že kar veliko pove o zu¬ nanji obliki predmeta, toda nje¬ gova notranjost nam ostane pov¬ sem neznana. Kot vemo, je kole¬ šček po sredini preluknjan. Za ponazoritev izvrtine bomo upora¬ bili prekinjeno črto, ki jo nariše¬ mo v osišču predmeta. S prav tako sliko je predmet podan od ene strani in če ji dodamo še mere za dolžino, višino, premer izvrtin in podobno, je z njo po¬ dana tudi velikost predmeta. Na sliki 2 vidimo, kako vrisujemo po¬ samezne mere. Pri tem uporab¬ ljamo zelo tanke črte, da ostane preglednost predmeta jasna. Doslej smo opazovali predmet samo z ene strani in to od spre¬ daj, kar smo imenovali naris. Po¬ glejmo še, kakšen je videti pred¬ met od zgoraj. Kaj hitro bomo ugotovili, da je v našem primeru popolnoma enak; torej smo za risanje izbrali res enostaven pred¬ met. Risbo, narisano iz pogleda od zgoraj, imenujemo TLORIS. S pomočjo dveh risb spoznamo predmet z dveh strani (projekcij), K "7 TT 50 slika 2 vendar pa moramo tudi vedeti, kako narišemo predmet, če ga opazujemo od strani. Primer tak¬ šne risbe je slika 4. To risbo imenujemo STRANSKI RIS. S temi slikami je oblika pred¬ meta docela podana. Sedaj zdru¬ žimo vse tri slike v eno samo, ta¬ ko da je prva slika (naris) zgoraj, pod njo druga slika (tloris) in na desni strani tretja slika (stranski ris). Tako sestavljena slika je že prava tehniška risba, ki nam po¬ da predmet v celoti (slika 5). Omenili smo že, da je naš predmet enostaven — in zato v tem primeru ne potrebujemo do¬ datne risbe. Povemo lahko še to, da je lesen. Za bolj komplicirane predmete, ki so tudi sestavljeni iz različnih materialov, pa bomo potrebovali še dodatne risbe, to je razne preseke. Te pa bomo razložili v enem od prihodnjih člankov. I i slika 4 2 za prve poskuse izdelovanja modelov Nima vsakdo spretnih rok. Mno¬ go jih je, ki se razjeze že pri rez¬ ljanju le nekoliko bolj zapletenih modelov. Kratkomalo, nimajo pravega potrpljenja za delo, ki poteka včasih kar nekako dolgo¬ časno. Vendar ga skoraj ni med nami, ki bi ne želel vsaj enkrat poskusiti izrezljati modelček. Za take in seveda tudi vse ti¬ ste ostale, ki šele začenjajo svo¬ jo modelarsko pot, objavljamo spodnji dve risbi, ki kažeta, kako moremo le s kančkom iznajdlji¬ vosti in skoraj brez vsakega rez¬ ljanja izdelati prav prijetne stva¬ ri. Na levi sliki sta dve jadrnici, izdelani iz orehovih lupin, na de¬ sni pa kača klopotača iz starih zamaškov. 3 beležnica, mapa za zvezke in še kaj Usnje, polivinil in podobni ma¬ teriali so zelo primerni za izdela¬ vo najrazličnejših uporabnih pred¬ metov. Tako si iz njih lahko nare¬ dimo tudi nekatere šolske pripo¬ močke, na primer mapo za zvez¬ ke, beležnico, etui za ključe ali kaj podobnega. Ob začetku šol¬ skega leta te stvari kar nujno potrebujemo in v trgovini bi mo¬ rali zanje odšteti lepe denarce. Namesto tega se raje lotimo dela ter si skušajmo nekaj šolskih pri¬ pomočkov izdelati sami. Beležnica s svinčnikom Blok, ki ga za majhne denarje kupimo v papirnici, se nam pona¬ vadi prav hitro raztrga, če pa je lepši in trdnejši, je seveda tudi predrag. Zato si kupimo cenejši blok ustrezne velikosti, potem pa ga vdelajmo v lep etui, ki si ga bomo naredili sami (slika 1). Najprej izrežemo iz trše lepen¬ ke štirioglato ploskev, ki naj bo nekoliko večja od dvakratne veli¬ kosti bloka. Po sredini lepenko trikrat narahlo zarežemo, tako kot vidimo na sliki 2, nato pa lepen¬ ko po zarezah zapognemo. Brž ko smo to opravili, lepenko spet zravnamo, jo premažemo s pri¬ mernim lepilom, položimo na us¬ nje in obtežimo. Ko je lepilo po¬ polnoma suho in usnje trdno pri¬ lepljeno na lepenko, odstranimo obtežilo in odrežemo nekaj od¬ večnega usnja, ki gleda čez ro¬ bove lepenkaste ploskve. Pri tem pa usnja ne smemo odrezati prav ob robu lepenke, ampak mora¬ mo na vseh straneh pustiti nekaj milimetrov širok usnjen rob, ki ga bomo kasneje zapognili navzno¬ ter (slika 2). Sedaj je na vrsti notranja stran beležnice, ki jo moramo tu¬ di prelepiti. V ta namen bomo uporabili kos tenke tkanine tem¬ nejše barve, s katero prelepimo lepenko. Ko je lepilo suho, odre¬ žemo odvečno tkanino prav ob robu lepenke, usnjeni rob pa za¬ pognemo navznoter in ga z de¬ belo nitjo lepo enakomerno ter z velikimi šivi prišijemo k tkanini (glej sliko 3). Na notranjo stran beležnice prišijemo še usnjen trak, za katerega zataknemo hr¬ bet papirnatega bloka, ter trak slika 3 iz tkanine za namestitev svinčni¬ ka. Etui za ključe Izdelava etuia za ključe je še bolj enostavna kot izdelava be¬ ležnice, poleg tega pa zahteva tudi manj materiala, saj v tem primeru ne potrebujemo niti le¬ penke niti tkanine. Iz usnja izre- slika 4 4 žemo pravokotnik, ki naj meri v dolžino približno 15 cm, po viši¬ ni pa mora biti za okoli 2 cm širši od dolžine ključev. Usnje na¬ to na vsaki tretjini dolžine za¬ pognemo, potem pa ga obšijemo z debelo vrvico ali z usnjenim trakom. Pritrdimo še gumb za za¬ penjanje in etui, kakršnega kaže slika 4, je narejen. Mapa za zvezke Mapo za zvezke izdelamo iz tršega polivinila ali usnja. Ma¬ terial mora biti namreč nekoliko bolj trpežen, saj bomo mapo u- porabljali vsak dan ter jo nosili v šolo. Način izdelave je skoraj enak načinu izdelave beležnice, ki smo ga že opisali. Povedati mo¬ ramo samo to, da mapo ne bo¬ mo mogli obšiti z navadno iglo, ampak si bomo morali pomagati s kvačko, še prej pa moramo po robovih usnja z luknjačem nare¬ diti dovolj velike luknje, skozi ka- slika 6 tere bomo obšili robove (glej sli¬ ko 6. Notranjost mape opremi¬ mo z žepi. Teh naj bo toliko, ko¬ likor jih potrebujemo. Narejeno mapo nam kaže slika 5. Z nekaj potrpljenja in truda bomo mor¬ da naredili še lepšo. modelarji polarno vozilo Za osvajanje Antarktike so bile dolgo časa sani kot edino pre¬ vozno sredstvo, ki so jih vlekli vzdržljivi polarni psi. Vendar je tehnični razvoj in vedno večje za¬ nimanje za ta neraziskani kon¬ tinent pripeljal do izdelave vozi¬ la, ki je zamenjal pse in sani. Vozilo je bilo izdelano na več načinov, vendar je do sedaj naj¬ popolnejše vozilo »Snow Cat«, ki se je čudovito obneslo na še ta¬ ko zahtevnem terenu. Seveda so bili izdelani tudi drugi tipi vozil, le da je »najslavnejše« vo¬ zilo ravno »Snow Cat«. Vsa vo¬ zila pa imajo isto skupno stvar —• gosenice, saj se z njimi precej zmanjša pritisk na zemljo in vo¬ zilo se na mehkem terenu manj pogrezne. Moje vozilo je prirejeno tako, da bo skozi več številk revije me¬ njalo svojo obliko od polarnega vozila do nosilca raket in amfi¬ bijskega vozila. Za pogon bo potrebovalo dva motorja s polžastim reduktorjem 1 : 30, ki ga izdeluje tovarna »Me- hanotehnika« iz Izole in ga pro¬ daja »Mladi tehnik« v Ljubljani. Vsako gosenico poganja motor ter sta tako neodvisni druga od druge. S stiskalno ročko, ki jo modelar drži v roki, lahko vozi model naprej in nazaj ter levo in desno. Z vozilom pa lahko pre¬ magamo tudi manjše strmine in ovire. Model je voden preko žic. V današnji številki je objavljen načrt modela, da bo model že pripravljen do naslednje številke, kjer bo še nekaj besed o elek¬ trični vezavi, pogonu in ročki ter načrt za vozilo z raketo. Izdelava vozila je nekoliko zah¬ tevnejša zaradi koles in gosenic. Za izdelavo bomo potrebovali: vezani les 3 X 500 X 1000 mm, ploščico smrekovega lesa 10 X 100 = 200 mm, smrekovo letvico 2X2X4000 mm (lahko so koščki!), medeninasto pločevino 0,8 X 100X300 mm, varilno ali jekleno žico 0 2 X 1000 mm (lahko špice za kolo), žebljička 0 0,8 — 1 X 12—15 mm, nekaj lesnih vijakov, celuloid 0,5 X 100 X 300 mm, kos debelejšega blaga ali tan¬ kega usnja 40 X 600 mm, celonsko lepilo, kontaktno le¬ pilo, nitrolak za lakiranje (prozoren, rumen ter rdeč), Za obdelavo tega materiala pa potrebujemo: rezljačo s priborom klešče kladivo vrtalni stroj s svedri 2 in 3 mm rašpe in pile za obdelavo lesa pile za kovine grob in fin raskavec 5 izvijač škarje spajkalo s priborom risalni pribor indigo papir čopič s posodico za lak Kosovni seznam materiala in delov je na kraju opisa izdelave modela! Pričeli bomo z izdelavo dna vo¬ zila. Z indigo papirjem prerišemo na vezani les vse dele dna. (Oz¬ načeni so s črko dl). Stranici (d3) prerišemo dvakrat. Ko smo vse prerisali, skrbno izžagamo z rez- Ijačo in robove lepo obdelamo. Posebno moramo paziti, da so stiki med ploskvami stranic dob¬ ro in točno obdelani. Tu si po¬ magamo s pilo in raskavcem, ki smo ga predhodno pritrdili na ravno ploščico lesa. Vse na na¬ črtu označene luknje izvrtamo z 2 mm svedrom. Paziti moramo, da je to res točno izdelano, saj od točnosti zavisi uspeh modela. Ko smo tako izdelali vse dele, jih paz¬ ljivo sestavimo in zlepimo. Ko se je lepilo posušilo, robove, kjer se stikajo deli še lepo obdelamo s pilo in raskavcem. Nadaljujemo z izdelavo koles in gosenic. Najprej prerišemo in izžagamo opore koles k4, ki jih prilepimo na stranici dna vozila. Samo pri napenjalnem kolesu ni teh opor. Sedaj prerišemo kole¬ sa. Za vsako kolo 4 zunanje dele in en notranji del. Tu moramo biti zelo natančni posebno pri pogonskem kolesu, sicer se nam lahko maščuje. Pri srednjem delu pogonskega kolesa K2 moramo še posebej paziti, da je točno iz¬ delan zaradi robov gosenice, kise uležejo v odprtino. Tudi kvadra¬ tasti izrez mora biti natančno iz¬ delan. Ko smo vsa kolesa očistili in obdelali, jih s kontaktnim lepi¬ lom pričnemo lepiti. Kontaktno lepilo lahko kupimo v trgovini z laki ali pa ga dobimo v tubi pri podjetju »Borovo«. Oba dela pre¬ mažemo z lepilom zelo na tanko, počakamo nekaj minut, da izg le¬ da kakor suho, nato pa staknemo dela skupaj in že je lepilo prije¬ lo. Paziti moramo, da takoj za¬ denemo točni položaj, ker lepilo prime trenutno in ne moremo več popravljati lege delov. Najprej zlepimo zunanje dele. Nato pri¬ lepimo srednji del. Pri pogon¬ skem kolesu vstavimo os K II, ki smo jo izdelali iz jeklene žice 0 2 mm in smo ploščico K 13 pri- spajkali na svoje mesto, razvid¬ no iz načrta. Os dobro zalepimo v kolo, nakar prilepimo še preo¬ stali zunanji del s kontaktnim le¬ pilom. Isto ponovimo pri ostalih kolesih, le da tu ne potrebujemo osi. Pri srednjem delu pogonske¬ ga kolesa moramo paziti, da ga nalepimo tako, da kraki pokrije¬ jo oglišča zunanjih koles. Prav tako pa moramo paziti, da je os res pravokotno vlepljena v kolo in da sta oba zunanja dela res pokrita eden z drugim, sicer kolo ne bi pravilno delovalo in bi hit¬ ro uničili gosenice. Ko smo izde¬ lali vsa kolesa, pričnemo z iz¬ delavo gosenic. Najprej izžagamo iz vezanega lesa 114 komadov členov gosenic g 1. Natančno v sredi izvrtamo kar z žebljičkom, ki smo mu od- ščipnili glavico, luknjo, v katero bo kasneje prišel zabit žebljiček, ki služi kot opora pri pogonskem kolesu. Ko smo vse izdelali in se prepričali, da so vsi deli res ena¬ ko izdelani, jih pritrdimo med dve letvici na samo podlago, ta¬ ko da jih 57 tvori eno gosenico. Paziti moramo, da med členi ni razmaka, temveč da so res tesno skupaj. Iz močnega blaga ali tan¬ kega usnja izrežemo dva traka širine 20 mm pri čemer je dolžina malo daljša od sestavljenih čle¬ nov gosenice. To sedaj prilepimo na člene. Tako smo vse člene povezali med seboj. Ko se je le¬ pilo posušilo, člene malo razgi¬ bamo, da se odlepijo, v kolikor je slučajno prišlo med člene. Sedaj vstavimo žebljičke v luk¬ njice. Preko tako vloženih žeb¬ ljičkov pa prilepimo še oprijemal- ni del člena g 2, ki je izdelan iz letvice 2X2 mm in služi, da vo¬ zilo na strmini manj drsi. Sedaj odščipnemo žebljičke v višini 4 mm od gosenic. Oba konca go¬ senic še zlepimo, tako da daljši konec blaga, ki sega preko gose-_ nic, prilepimo na člen. Izdelamo os napenjalnega ko¬ lesa K 10, ki jo zakrivimo, kot je razvidno v načrtu in jo vstavimo v luknjo za os napenjalnega kole¬ sa. Preostale osi za napenjalna ko¬ lesa pa odrežemo od jeklene ali varilne žice 0 2 mm. Potrebuje¬ mo 3 komade dolžine 145 mm. Iz medeninaste pločevine izžagamo podložke K 3 in K 9 ter nalepimo na ojačani del dna vozila, kjer so osi. Izžagamo še ščitnik koles g 5 in vezane plošče, kakor tudi iz¬ delamo opore g 6—-10 iz smre¬ kove ploščice. V ščitnik izvrtamo luknje za osi, pri napajalu pa iz¬ žagamo podolžno zarezo. Tudi na ščitnik prilepimo s kontaktnim le¬ pilom podložke. Vse podložke pri¬ lepimo na notranjo stran. Konč¬ no prilepimo podložke še na ko¬ lesa. Tako pripravljeno vozilo je najprimernejše za lakiranje. Polarna vozila so lakirana z rumeno in rdečo barvo, da jih je iz zraka hitro opaziti, če se jim kaj pripeti. Tako bomo polovico modela po vzdolžni osi pobarvali rdečo, drugo polovico pa rumeno. Prebarvamo dno, kolesa, ščit¬ nik in opore ščitnika. Ne smemo pa barvati osi in podložk. Sedaj prilepimo na svoje mesto še opo¬ re ter jih, ko se je lepilo že po¬ sušilo, še privijemo na dno vozi¬ la. Nato nataknemo na osi vsa kolesa in prilepimo na opore še ščitnik. Tudi ščitnik pritrdimo z lesnimi vijaki. Pri tem delu iz¬ delave moramo paziti, da je ščitnik prilepljen popolnoma pra¬ vokotno na osi koles. Ko se je lepilo dobro osušilo, vstavimo gosenico, ki smo jo tu¬ di prelakirali z nitro lakom. Potrebno je izdelati še kabino. Na preostali vezani les prerišemo vse dele, ki so označeni z »s« in jih izžagamo. Tudi tem robove le¬ po obdelamo, predno jih zlepi¬ mo. Ko je lepilo suho, kabino očistimo in jo prelakiramo z nitro lakom na isti način, kot dno vo¬ zila. Z notranje strani prilepimo še celuloid, ki nam služi kot steklo v oknih. Izdelamo še radar in njegov vrtljivi del r 2 z anteno r 3 pri¬ trdimo z žebljičkom na nosilni del r 1. Za anteno rabimo črn nitro lak, vse ostale dele pa prelaki¬ ramo v isti barvi, kot vse vozilo. Toliko za danes, prihodnjič pa še o električni napeljavi in po¬ gonu. 8 Kosovni seznam 9 biologi kanarček Gojenje kanarčkov ima že dol¬ goletno tradicijo in žlahtni ka¬ narčki vrvivci, ki so jih vzredili slovenski gojitelji, so se v zad¬ njih letih prav lepo izkazali. Pred strogimi komisijami ocenjevalcev so nam s svojim čistim in šola¬ nim petjem priborili marsikatero mednarodno priznanje. Da, šolanje kanarčkov pevcev je prava umetnost, pri kateri ne gre brez dobršne mere potrplje¬ nja in posluha. Kanarčki namreč niso vedno peli tako kot pojejo danes njiho¬ vi šolani potomci. Žvrgolenje div¬ jih kanarčkov, ki gnezde in vale svoj zarod na sončnih Kanarskih otokih v Atlanskem oceanu, je namreč daleč, zelo daleč od pet¬ ja žlahtnih kanarčkov vrvivcev. Si¬ cer pa je zgodovina zabeležila vso to dolgo pot. Na evropski kontinent so divje kanarčke prinesli Spanci, ki so leta 1478 zasedli Kanarske oto¬ ke. Prav kmalu pa se je v Špa¬ niji reja kanarčkov tako razširila, da so jih začeli izvažati v sosed¬ nje evropske dežele. Cena ka¬ narčka pevca je bila takrat zelo visoka in so si nakup kanarčka privoščili le najbogatejši. Strogi španski cariniki pa so pazili, da ni nihče odnesel iz Španije nobene samičke; dovoljen je bil le izvoz samcev. Toda okrog leta 1550 je vihar razbil blizu itali¬ janske obale neko špansko ladjo, ki je imela na krovu tudi nekaj kletk s kanarčki. Močan veter je zanesel pernate brodolomce na otok Elbo in tam so se v ugodni klimi kmalu razmnožili. Otočani so jih seveda začeli loviti ter pro¬ dajati v številna italijanska mesta in odtod v druge evropske deže¬ le. Najbolj se je vzreja kanarč¬ kov razširila v nekaterih krajih na Tirolskem in v Nemčiji, poseb¬ no v pokrajini Harz, odkoder so doma po vsem svetu znani ka¬ narčki — harški vrvivci. V posameznih obdobjih so sku¬ šali rejci vzgojiti različne vrste kanarčkov nenavadnih oblik in perja. Belgijski, francoski, holand¬ ski in angleški gojitelji so v tistih časih vzgojili s križanjem in se¬ lekcijo številne nove vrste, ki so do danes v glavnem izumrle. Se¬ veda pa tudi današnji čas ni brez mode v gojenju kanarčkov. Tako se je v zadnjih letih pri nas razširila reja barvastih kanarčkov in na razstavah ptic, kjer imajo, vsaj pri nas, še vednp prvo bese¬ do vrvivci, vidimo čedalje več be¬ lih, čopastih, modrikastih in rdeč¬ kastih kanarčkov. Posebno v mo¬ di so zadnje čase kanarčki rdeč¬ kaste ali oranžne barve, ki so proizvod križanja rumenih ka¬ narčkov z neko vrsto rdečega juž¬ noameriškega čižka. Vse kaže, da lepemu, preliva¬ jočemu se petju kanarčkov vr¬ vivcev današnji čas ni naklonjen. Vzgoja prvovrstnih pevcev zahte¬ va namreč precej časa. Število vrvivcev zato v zadnjih letih hitro pada, medtem pa je čedalje več njihovih glasnejših in pevsko manj izbrušenih bratrancev, ki jih gojitelji kanarčkov vrvivcev mal¬ ce prezirljivo imenujejo »čivkači«, ki pa so zato pestrejših barv. V splošnem pa je število ka¬ narčkov vseh vrst zadnja leta močno za številom papigic skob¬ čevk. Eden od glavnih vzrokov je bržkone v tem, da je reja ka¬ narčkov zamudnejša in zahtev¬ nejša od reje papigic skobčevk, 10 in da jih je zato pač manj na¬ prodaj. Sicer pa ima kanarček vrsto prednosti pred papigico skobčev¬ ko, vsaj za družine, kjer po ves dan ni nikogar doma. Papigica skobčevka se namreč silno nave¬ že na človeka in je vsak uspeh v pouku govorjenja le sad potrpe¬ žljivega in rednega pouka. Ka¬ narček pa svoj pevski talent pri¬ nese že seboj in ne potrebuje nobenega učitelja petja (izjema so seveda vrhunski pevci vrvivci, ki jih je treba posebej šolati). Tudi glede prostora je kanar¬ ček precej skomnejši od papigice skobčevke. Prav dobro se bo po¬ čutil v kletki, ki je dolga 40, ši¬ roka in visoka pa po 30 centi¬ metrov. Kletke s kanarčkom nikoli ne postavljamo na sončno pripeko ali preblizu peči, ker mu hitre iz- premembe temperature škoduje¬ jo, Zelo nevarno je tudi prenašati kletko s kanarčkom iz hladnejše sobe v močno zakurjeno kuhinjo ali narobe. Hudo napako delajo tudi tisti, ki kletko s kanarčkom, ki je mesece in tedne prebil v zmerni in enakomerno topli sobi, naenkrat in brez pomisleka obe¬ sijo na balkon, kjer je živalca iz¬ postavljena vetru, sončni pripeki in vremenskim spremembam. Mar¬ sikateri. kanarček zboli in pogine zaradi takšne nepremišljenosti. Kaj pa hrana? Najbolje je, če našega pevca krmimo z mešanico najboljših se¬ men, ki jih kupimo v semenarni in jih sami sestavimo po določe¬ nem receptu. Teh receptov je ve¬ liko. Nekateri gojitelji kanarčkov, so pravi mojstri v sestavljanju mešanic zrnja po svojih lastnih in preizkušenih receptih, ki so različni za odrasle kanarčke med prezimovanjem, med valjenjem ali med menjanjem perja, pa dru¬ gačni za mladiče pred začetkom učenja petja ter spet »tajni« in »posebni« za hrano bodočih moj¬ strov pevcev med njihovim napor¬ nim študijem. Za odrasle kanarčke pevce lah¬ ko omenimo naslednjo mešanico: 500 gramov svetlega semena, 100 gramov semena niger, 100 gramov konoplje, 100 gramov makovega semena, 75 gramov luščenega ovsa, 75 gramov solatnega semena, 50 gramov lanenega semena. To mešanico semenja dajmo kanarčku le v majhnih količinah, toda redno vsak dan, v posebni posodici, v drugi posodici pa naj ima vedno dovolj semena sladke repice, ki je in ostane glavna hrana kanarčkov. Poleg zrnja pa potrebuje ka¬ narček vsak dan tudi listič solate, špinače ali košček sladkega ja¬ bolka ali hruške, rudninske snovi pa bo dobil v pesku, ki ga nikoli ne sme manjkati v kletki. Neizo¬ gibno potrebna je tudi kost sipe (Ossa sepiae), ki vsebuje obilo apnenca. Poglavje zase je seveda nakup kanarčka, ki ga kupimo vedno le pri zanesljivem rejcu in ob po¬ moči strokovnjaka. Ta bo lahko izbral res zdravega, krepkega in živahnega samčka. Naslove rejcev kanarčkov iz raznih krajev Slovenije lahko do¬ bite, če pišete na Zvezo društev za varstvo ptic Slovenije —• Ljub¬ ljana, Parmova 47. Vsem tistim, ki pa bi radi go¬ jili kanarčke tudi sami, pa pripo- ročaimo najnovejšo knjižico GA- JENJE KANARINACA, ki je ne¬ davno izšla v založbi beograjske ZADRUŽNE KNJIGE. Ta knjižica res obširno obravnava vsa vpra¬ šanja okrog nakupa, vzreje in ne¬ ge kanarčkov, stane pa 600 di¬ narjev. kemiki poskusi z obarvanim plamenom Kemika bi nemalokrat lahko imenovali znanstveni detektiv. Pri svojem delu namreč rešuje zaple¬ tene uganke. Tako denimo ugo¬ tavlja, kateri elementi sestavlja¬ jo neko spojino. Pri določanju mnogih elementov pa si v kemiji lahko pomagamo tudi s plame¬ nom. Snov enostavno razžarimo v plamenu Bunsenovega gorilnika in ker posamezni elementi obar¬ vajo plamen z značilno barvo, prav hitro ugotovimo, iz katerih elementov je snov sestavljena. Natrij denimo, obarva plamen rumeno. Če gori kalij, je plamen vijoličast do karminsko rdeč. Pla¬ men kalcijevih spojin je opečno rdeč, plamen barijevih spojin ze¬ lenkast do rumeno zelen, bakro¬ ve spojine pa obarvajo plamen svetlo zeleno do modrikasto. Poskusov z obarvanim plame¬ nom se lahko lotimo v šolskem ali domačem laboratoriju. V pla¬ menu Bunsenovega gorilnika raz¬ žarimo najprej drobec natrijeve¬ ga klorida — kuhinjske soli (NaCI). Za poskus potrebujemo poleg gorilnika in natrijevega klorida še žico ali paličico iz sno¬ vi, ki se v plamenu ne bo stalila in ki plamena ne bo obarvala. V laboratorijih uporabljajo v ta na¬ men platinasto žico, ki je za nas seveda predraga. Zato pa si lah¬ ko pomagamo s paličico iz mag¬ nezijevega oksida. Na takšno pa¬ ličico položimo zrno kuhinjske so¬ li in ga nato porinemo v plamen gorilnika. Plamen bo zažarel v rumeni svetlobi, kar je dokaz, da kuhinjska sol vsebuje natraj (Na). Značilna rumena barva natrijeve¬ ga plamena nastane že v prime¬ ru, če vsebuje žareča snov samo nekaj milijonink miligrama natri¬ ja. Omenili smo že, da tudi drugi elementi obarvajo plamen z zna¬ čilnimi barvami. Zato si priskrbi¬ mo vzorce spojin, pri katerih bo¬ mo v plamenu lahko ugotovili barve kalcija, barija, kalija ali bakra. Vendar pa moramo naj¬ prej povedati, da spojine teh ele¬ mentov največkrat vsebujejo vsaj sledove natrija in da je natrije¬ va rumena svetloba zelo močna, tako da prekrije značilne barve barve drugih elementov. Zato mo¬ ramo opazovati plamen teh spo¬ jin skozi modro kobaltovo steklo, ki vsrka rumeno natrijevo svetlo¬ bo. Če takšnega stekla nimamo, 11 lahko opazujemo plamen skozi modro obarvane steklenice za zdravila, ali pa skozi kozarec, v katerem smo z vodo razredčili modro črnilo. Barve posameznih elementov, ki jih sedaj opazimo v plamenu Bunsenovega gorilni¬ ka, so značilne in izrazite, zato si jih lahko dobro zapomnimo. Zdaj ko vemo, da nekateri ele¬ menti značilno obarvajo svetlobo plamena, si lahko naredimo sve¬ tilke, ki bodo svetile s svetlobo določene barve. V ta namen po¬ trebujemo nekaj majhnih stekle¬ ničk. Vsako stekleničko zapremo s pločevinastim zamaškom, tega pa prevrtamo in skozenj potegne¬ mo stenj iz bombažnega prediva. Svetilke so s tem že pripravljene, dobiti moramo samo še snovi, ki bodo svetile v določenih barvah. Pri tem upoštevajmo sledeča na¬ vodila : Plamen bo svetil rumeno, če v 35 g alkohola raztopimo 9 g ku¬ hinjske soli. Z rdečo svetlobo bo gorel pla¬ men, če smo 35 g alkohola doda¬ li 10 g živosrebrnega sulfida. Modro svetlobo dobimo tako, da 35 g alkohola dodamo 8 g svinčevega nitrata. Za plamen oranžne svetlobe moramo že omenjeni količini al¬ kohola (35 g), dodati 10 g kalci¬ jevega klorida. V svetilko, ki bo svetila zeleno, moramo naliti 35 g alkohola, v katerem smo raztopili 10 g ba¬ krovega nitrata. Vijoličasto svetlobo pa bomo dobili takrat, ko bo v svetilki go¬ rel alkohol (spet 35 g), ki smo mu dodali nekoliko vodne razto¬ pine kalijevega klorida. Poskusite •— in bodite previdni. Gorenje različnih snovi v plame¬ nu Bunsenovega gorilnika vam bo povedalo marsikaj, svetilke z različno obarvano svetlobo pa vam bodo morda tudi prišle prav. elektrotehniki preprosta naprava za elektriziranje Aparat za elektriziranje, ki si ga lahko izdelate po naslednjih navodilih, je zelo enostaven, po¬ leg tega pa za gradnjo potrebu¬ jemo le najenostavnejše orodje in material. Da nam bo delovanje aparata za elekriziranje razumljivo, si naj¬ prej oglejmo električni načrt (sli¬ ka 1) in lastnosti posameznih ele¬ mentov. Za delovanje potrebuje¬ mo napetost ene ploščate bateri¬ je, to je 4,5 V. Ta napetost pa je premajhna, da bi z njo lahko elektrizirali. Zato si bomo poma¬ gali s preprostim transformator¬ jem. Ker je pri tej napravi trans¬ formator najvažnejši sestavni ele¬ ment, se moramo z njim dobro seznaniti in ga skrbno izdelati. Namesto običajnega transfor¬ matorskega jedra bomo v našem primeru uporabili kar navaden žebelj iz mehkega železa. Ce imate doma kako staro trans¬ formatorsko jedro, se boste go¬ tovo vprašali, zakaj ne bi upo¬ rabili kar tega? Odgovor je eno¬ staven. Pri naši napravi potrebu¬ jemo poleg transformatorja še elektromagnet za prekinjanje (enosmerne) baterijske napetosti, tega pa lahko dobimo že iz jed¬ ra našega transformatorja in si¬ cer v primeru, če jedro ni izklju¬ čeno. Prihranimo si delo in iz¬ datke, ter vzemimo torej namesto jedra običajen debelejši žebelj in si s tem prihranimo nekaj de¬ la in izdatkov. Osnovna lastnost transforma¬ torja je ta, da z njim ne moremo transformirati enosmerne nape¬ tosti (kot jo daje naša baterija). Torej moramo najprej enosmerno napetost pretvoriti v neko drugo, primernejšo obliko. To dosežemo s pomočjo elektromagneta in prekinjala. Sedaj, ko že imamo ustrezno napetost, jo v sekun¬ darnem navitju transformatorja večkrat povečamo. Kako visoka bo sekundarna napetost, je od¬ visno od velikosti prestavnega razmerja števila primarnih navo¬ jev proti številu sekundarnih na¬ vojev. To prestavno razmerje je 1 : 10, kar pomeni, da bomo vsak primarni navoj nadomestili z 10 navoji na sekundarni strani. V enakem razmerju kot je primar¬ no in sekundarno navitje, se bo povečala tudi napetost. Ker ima¬ mo na primarni strani priključe¬ no baterijo, to je napetost 4,5 V, 12 bomo dobili zaradi prestavnega razmerja 1:10 na sekundarni strani napetost 10X4,5, to je 45 V, Tolikšna napetost pa je za elektriziranje primerna in ni nevarna. Delovanje transformatorja Ko priključimo baterijo na pri¬ marno stran transformatorja, ste¬ če tok skozi primarne navoje, za¬ radi česar postane jedro mag¬ netno in pritegne ploščico G. Ploščica G ima kontakt F, ki pre¬ kine tokokrog primarnega navit- ja. Sedaj pa se ploščica G zara¬ di sile vzmeti H vrne v prvotno lego k kontaktu F, zopet sklene tokokrog primarnega navitja in vse skupaj se venomer ponavlja. Sedaj nam je tudi razumljivo, da skozi primarno navitje ne teče enosmerni tok, ampak tok, ki se nenehno prekinja. Taka napetost pa je že primerna za transformi¬ ranje. Izdelava transformatorja Za jedro transformatorja vza¬ memo 5 mm debel žebelj, ga ovi¬ jemo s papirjem ter prilepimo obe stranici K. Stranici izrežemo iz močnejšega kartona, da se nam ne bi med navijanjem de¬ formirali. Za primarno navitje na¬ vijemo 300 ovojev 0,2 mm debele izolirane žice, začetek in konec pa ojačimo z debelejšo žico in nato navitje prilepimo s papir¬ jem. Čez primarno navitje navi¬ jemo sekundarno navitje, to je 10 krat več ovojev (3.000) zelo tanke žice (0 = 0,1 mm), pri ka¬ terem začetek in konec zopet oja¬ čimo, vse skupaj pa izoliramo s papirjem. Izdelava prekinjala Ploščico G, ki je iz mehkega železa, prikovičimo na vzmetno pero H, drugi konec peresa pa na podlago I. Vzmetno pero mo¬ ra biti mehko, da bo za priteg ploščice G potrebna čim manjša sila. Kontakt F je bakren in ga prikovičimo. Drugo polovico pre¬ kinjala nadomestimo z vijakom D in ploščico E, ki nam omogo¬ čata regulacijo delovanja naše naprave. Načrt za izdelavo naprave za elektriziranje ter njen zunanji iz- gled si oglejte na slikah 1 in 2. Črke na sliki pomenijo: A — Primarni kontaktni plošči, B —- Sekundarni kontaktni plošči, C — Navitje elektromagneta (transformatorja), D — Regulacijski vijak, E — Kovinska opora, F — Kontakt iz bakra, G, H, I — prekinjalo. MATERIAL IN ORODJE, KI GA POTREBUJETE ZA IZ¬ DELAVO NAJRAZLIČNEJŠIH MODELOV ALI NA¬ PRAV, DOBITE V TRGOVINI ..MLADI TEHNIK« NA MESTNEM TRGU V LJUBLJANI 13 napravimo si radio Pod tem naslovom bodo izha¬ jali v naši reviji članki, ki Vas bodo seznanili z gradnjo prepro¬ stih in cenenih radijskih spre¬ jemnikov. Začeli bomo z eno¬ stavnim detektorskim sprejemni¬ kom in nadaljevali, tako da bo¬ mo vsakokrat zgradili nekoliko boljši sprejemnik. Pri vsakem no¬ vem sprejemniku bomo uporabili sestavne dele prejšnjega. detektorski sprejemnik Za gradnjo enostavnega de¬ tektorskega sprejemnika potrebu¬ jemo: 1 par slušalk z upornostjo 2 X 2000 ohm (uporabne so tudi slu¬ šalke z upornostjo od 2X1000 ohm do 2 X 4000 ohm, za silo ce¬ lo telefonske slušalke); 1 kondenzator s kapacitivnost- jo 2200 p F (do 4700 pF); 1 kristalno diodo ISKRA AA130 (lahko je tudi katerakoli druga germanijeva dioda z oznako AA ali OA, na primer: AA101, AA120, AA121, AA131, OA72, OA81 itd.); 1 spremenljivi (»vrtilni«) zračni kondenzator s kapacitivnostjo 420 pF ali 500 pF —• najbolje je, če se takoj na začetku odločimo za nakup dvojnega kondenzator¬ ja, ki ima na isti osi dva enaka kondenzatorja (torej: 2 X 420 pF ali 2 X 500 pF), ker ga bomo po¬ zneje potrebovali pri gradnji bolj¬ ših sprejemnikov; 1 gumb za spremenljivi kon¬ denzator; 15 m s svilo ali bombažem izo¬ lirane 0,5 mm debele bakrene ži¬ ce (lahko je izolirana tudi samo z lakom, debela pa je lahko od 0,3 mm do 0,8 mm); 4 vtikalne puše; 1 m izolirane ali gole 0,6 mm do 0,8 mm debele bakrene žice za vezavo sestavnih delov; papir, lepilo, trdo lepenko ali lesonit, les, žebljičke: za izdelavo tuljavnika in podstavka, na kate¬ rega bomo pritrdili sestavne dele sprejemnika. Slika 1 prikazuje električni na¬ črt sprejemnika. Vidimo, da je ze¬ lo enostaven. Kupimo lahko vse sestavne dele razen tuljave, ki jo moramo naviti sami. Tuljavo navijemo na več nači¬ nov. Za prvi sprejemnik si bomo napravili ploščato tuljavo. Tuljav- nik je iz 1 mm do 2 mm debele trde lepenke, mere in obliko vi¬ dimo na sliki 2. Število zarez, ki so 2 mm široke in segajo od zu¬ nanjega kroga do notranjega, je liho — napravimo jih 7 ali 9, eden izmed 7 (oziroma 9) krakov je za 2 do 3 cm daljši od ostalih in služi zn pritrditev tuljave. Na Električni načrt enostavnega de¬ tektorskega sprejemnika: A ante¬ na, Z zemlja, L tuljava, C spre- notranji strani manjšega kroga in na zunanji strani večjega kro¬ ga sta po dve luknjici za začetek in za konec žice. Začetek žice pustimo 15 cm dolg in ga pre¬ taknemo skozi obe luknjici na notranji strani manjšega kroga. Z žico gremo do prve zareze na levi ali na desni strani daljšega kraka in jo skozi zarezo poteg¬ nemo na drugo stran tuljavnika, pri drugi zarezi preide žica zopet na prvo stran, pri tretji znova na drugo itd. Prvi ovoj je zaključen, ko pride žica po notranjem kro¬ gu zopet do daljšega kraka. Ta¬ ko nadaljujemo, dokler ni vseh ovojev 60, konec žice, ki ga pu¬ stimo 15 cm dolgega, pa pretak¬ nemo skozi obe luknjici na zu¬ nanji strani večjega kroga. Pri 15., 30. in 45. ovoju je odcep. Odcepe naredimo tako, da žice ne pretrgamo, temveč napravimo kak centimeter veliko zanko in žico tik ob tuljavniku 3 krat ovi¬ jemo (zasukamo), nakar nadalju¬ jemo z navijanjem. Namesto ploščate tuljave bi lahko uporabili valjasto tuljavo. V ta namen bi potrebovali 8 cm menljivi kondenzator, D kristalna dioda, C kondenzator 2200 pF, S slušalke 14 tuljava 15 dolg valj z zunanjim premerom 6 cm. Valj je lahko iz lepenke, Juvidura, pertinaksa ali lesa —- naredimo pa si ga tudi sami iz 8 cm širokega papirnatega traku, ki ga navijemo na primeren mo¬ del, denimo na 5,5 cm do 6 cm debelo steklenico. Naviti je treba vsaj 10 do 20 plasti papirja in med navijanjem vsako plast pre¬ mazati z redkim lepilom. Ko se navit papirnat valj dobro osuši, ga snamemo z modela in začne¬ mo navijati tuljavo. Začetek in konec utrdimo na enak način kot pri ploščati tuljavi, vseh ovojev je 60, odcepe naredimo na enak način kot pri ploščati tuljavi. Kakšno tuljavo, ploščato ali valjasto, bomo uporabili, sploh ni pomembno — saj je razlika med njima tako majhna, da je pri detektorskem sprejemniku sploh ne čutimo. Treba je le, da je tuljava skrbno izdelana in da nima kratkega stika med ovoji. Podstavek je izdelan iz lesonit- ne ali vezane plošče 10X15 cm i ki je pribita na dve 15 cm dolgi in 2 cm visoki letvici. Nanj pritr¬ dimo vse sestavne dele in jih na¬ to povežemo po načrtu. Vezavo opravimo z 0,6 mm do 0,8 mm de¬ belo bakreno žico. Vsa stična me¬ sta spajkamo, pri čemer uporab¬ ljamo električni spajkalnik, cin ali tinol in rumeno kolofonijo, ni¬ kakor pa ne kislino. Ker je kristal¬ na dioda zelo občutljiva za viso¬ ko temperaturo in za visoko na¬ petost, jo spajkamo nazadnje — potem ko smo že napravili vse ostale zveze — z nepriklopljenim spajkalnikom, ki ga odklopimo od omrežja, tik preden začnemo spaj- kati diodo. To pa zato, ker izo¬ lacija električnih spajkalnikov ni vedno brezhibna. Med spajka- njem se kristalna dioda ne sme segrevati dalj, kot je potrebno, da cin steče in lepo zalije, ker diodo lahko pokvarimo. Zaradi tega je dobro, če ostanejo pri¬ ključne žice neskrajšane. Če ni¬ mamo pri roki spajkalnika, si lah¬ ko pomagamo tudi tako, da kon¬ ce žic zvijemo, ali pa jih trdno ovijemo s koščkom neizolirane tanke bakrene žice. Tak način povezave je le izhod v sili in ni¬ kakor ne more nadomestiti spaj- kanja. Na strani 15 vidimo detektorski sprejemnik s ploščato tuljavo. Debele črte pomenijo žice, ki po¬ vezujejo sestavne dele. Če je sprejemnik pravilno zgrajen, bo prav gotovo »igral« — če so le vsi sestavni deli v redu. Naš prvi sprejemnik je izdelan in ga želimo preizkusiti. Z banan¬ skimi vtikači priključimo slušalke, anteno in »zemljo«, nato pa za¬ vrtimo gumb spremenljivega kon¬ denzatorja in »poiščemo postajo«, oziroma strokovno povedano: uglasimo sprejemnik na frekven¬ co oddajnika, ki ga želimo po¬ slušati. V bližini močnega oddaj¬ nika (v razdalji kakih 10 km) se to brez nadaljnjega posreči; če le oddajnik oddaja in če je an¬ tena vsaj količkaj dobra. Spre¬ jem oddajnikov, ki so oddaljeni več kot 20 ali 30 km, je mogoč večinoma samo zvečer in ponoči in še to le z dobro anteno in zemljo. Včasih se zgodi, da sli¬ šimo hkrati dva oddajnika, ki ju z vrtenjem spremenljivega kon¬ denzatorja ne moremo popolno¬ ma ločiti. Delno si tu lahko po¬ magamo, tako da priključimo dio¬ do na enega izmed odcepov tu¬ ljave in ne na vrh, kot je narisa¬ no v načrtu. Čim nižje priključi¬ mo diodo na tuljavi, tem bolje lahko ločimo med seboj oddaj¬ nike, vendar se obenem zmanjša tudi jakost sprejema. Najugod¬ nejši odcep je treba pač poiskati s poskusom. Podobno kot diodo, lahko tudi anteno priključimo na enega izmed odcepov. Včasih je 16 sprejem celo močnejši, če je an¬ tena na nižjem odcepu — kar je odvisno od antene in od krajev¬ nih pogojev. Večinoma lahko brez škode iz¬ pustimo kondenzator 2200 pF, ki je vezan vzporedno s slušalkami — saj le neznatno vpliva na ja¬ kost sprejema in se razlika le malokdaj občuti. V bližini močne¬ ga oddajnika je sprejem le-tega tako močan, da preglasi vse osta¬ le oddajnike, V tem primeru lah¬ ko shajamo brez spremenljivega kondenzatorja in ga zato sploh ne vgradimo. Delno lahko ugla¬ šujemo — če je to sploh potreb¬ no — tako da priključujemo an¬ teno na različne odcepe tuljave. Antena in zemlja Videli smo, da je sprejem z de¬ tektorskim sprejemnikom zelo od¬ visen od kakovosti antene in zemlje. Zato si bomo na kratko ogledali, kako si lahko postavimo dobro anteno in zemljo. V hišah, ki imajo vodovod, z zemljo res ni preglavic: zemeljsko pušo spre¬ jemnika z bakreno žico zvežemo z vodovodno pipo in stvar je o- pravljena. Kjer ni vodovoda, za¬ bijemo v zemljo kak meter dolgo kovinsko palico ali pa zakoplje¬ mo pol metra globoko Kovinsko ploščo in priključimo nanjo žico za ozemljitev sprejemnika. Ante¬ na je iz bakrene ali aluminijaste 2 mm do 3 mm deoelc ž'ce ali vrvi. Dolga naj bo vsaj 15 m, vendar naj ne bo daljša kot 30 metrov, Napeta naj bo vsaj 6 m nad tlemi: čim višja je, tem bolj¬ ši je sprejem. Ker antena ne sme imeti stika niti i zemljo, niti z drevesi ali stavbami, jo ločimo od nosilnega droga z antenskimi izolatorji iz porcelana (»jajčasti izolatorji«). Večinoma zadostuje na vsakem koncu po 1 izolator, vendar je bolje, če damo 2 ali 3 izolatorje v medsebojni razdalji po 20 do 30 cm. Sliki 4 in 5 kaže¬ ta, kako lahko postavimo dobro anteno. Ker je antena visoko v zraku, se moramo zavedati, da vanjo lahko udari strela. Zato moramo pri postavljanju antene predvideti možnost, da med ne¬ vihto zvežemo antenski dovod z zemljo in ga tako ločimo od sprejemnika. V ta namen je zelo Pripravno antensko stikalo, ki ga dobimo tudi v trgovini. modelarji trenažni motorni model timov načrt meseca Počitnice so resda že za nami, vendar pa so tudi jesenski mese¬ ci primerni za spuščanje letal¬ skih modelov. Še poseben čar ima motorno letalsko modelar¬ stvo, ki nikakor ni tako težavna modelarska panoga, kot si mor¬ da mislite. Za začetek si lahko izdelate trenažni motorni vezani model. Zanj potrebujete zelo ma¬ lo materiala, izdelava je enostav¬ na, model pa se odlikuje po iz¬ redni trdnosti, tako da je še po¬ sebej primeren za začetnike in mlajše modelarje, ki jim marsi¬ kateri polet ne uspe najbolje. Vendar pa predstavlja gradnja trenažnih motornih vezanih mo¬ delov prvo stopnjo te panoge le¬ talskega modelarstva. Kasneje vam bo zato uspela tudi gradnja zahtevnejših modelov, in z njimi boste znali tudi prav ravnati. Načrta za naš model nismo mogli objaviti v razmerju 1:1. Zato ga sami povečajte do ustrez¬ ne velikosti. Pri tem zadostuje, če vam povemo naslednje: model mora biti tako velik, da boste v utor, ki je prav v ta namen izre¬ zan v konici trupa, lahko pritrdi¬ li pogonski motor. Velikost mo¬ dela mora torej ustrezati velikosti motorja. To seveda pomeni, da za pogon lahko uporabite kakr¬ šenkoli motorček za letalske mo¬ dele, še posebej primerni pa so motorji s prostornino 1,5 do 2,5 kubičnih centimetrov. Ti motorčki so tudi najpogostejši. Model je v celoti izdelan iz ve¬ zanega lesa. Za krilo in trup uporabimo topolov les debeline 8 mm, za oblogi trupa ter za vo¬ doravni in navpični rep pa bu¬ kov vezan les debeline 3 mm. S pomočjo povečanega načrta na¬ rišemo najprej posamezne dele letala na vezano ploščo, nato pa jih skrbno in natančno izžagamo. Še preden začnemo model do¬ končno sestavljati, prilepimo na trup obe stranski oblogi, s kate¬ rima ojačimo sprednji del. Ta del trupa mora biti močnejši zato, ker nosi motor. Sedaj je na vrsti krilo. Tega obdelamo tako, da ostane spod¬ nja ploskev ravna, zgornja plo¬ skev pa je izoblikovana v profil. Krilo in trup natančno zgladimo s finim smirkovim papirjem, potem pa oba dela sestavimo in ju trd¬ no zalepimo. Z žago rezljačo za¬ režemo v trup še posebna utora, v katera bomo nato zalepili nav¬ pično in vodoravno repno krmilo. Navpični rep je pritrjen nekoliko postrani in sicer zato, da bo pri poletu potiskal model ven iz kro¬ ga. To je še posebej primerno za začetnike, ki bodo tako lažje vo¬ dili model po zraku. Vodoravno, torej višinsko repno krmilo je sestavljeno iz dveh de¬ lov, ki sta med seboj gibljivo po¬ vezana. Oba dela izoblikujemo iz 3 mm debelega bukovega lesa, med seboj in ju spojimo s košč¬ ki platnenega traku. Vodoravni rep pritrdimo v ustrezno zarezo na zadnjem delu trupa, končno pa ga še povežemo z vagico, s pomočjo katere krmarimo model. Vagica je narejena iz 1 mm de¬ bele aluminijeve pločevine, ko- madne žice pa so jeklene in me¬ rijo v premeru 1,5 mm. 17 Podvozje našega modela izo¬ blikujemo iz 2 mm debele jeklene žice, ki jo zapognemo preko po¬ sebnega utora, zarezanega na trupu pred kabino. V spodnji del trupa pa zarežemo globjo zarezo in tesno ob žici navijemo 5 do 8 mm širok trak bele pločevine. Ta trak nato potisnemo v zarezo in ga dobro prispajkamo na žico. Sele sedaj žico na konceh razši¬ rimo in pritrdimo kolesi. Pod rep¬ no krmilo pritrdimo končno še ostrogo, ki je tudi iz 1,5 mm de¬ bele jeklene žice. Model prelakiramo s prozornim nitro lakom, da ga tako zaščitimo pred gorivom. Nato pritrdimo mo¬ tor, namestimo vagico in ko¬ mandni žici, vstavimo še rezer¬ voar za gorivo in model je sedaj pripravljen za polet. Povejmo še to, da mora biti motor nekoliko nagnjen proti desni polovici kri¬ la. Tako ga boste s pomočjo je¬ klenih žic še lažje krmarili v kro¬ gu. timova priloga kamion TAM 4500 prekucnik Tudi v letošnjem letniku naše revije bomo v obliki prilog obja¬ vili nekaj načrtov za gradnjo enostavnejših in manj zahtevnih modelov. Za začetek smo se od¬ ločili, da objavimo načrt našega zelo znanega tovornega avtomo¬ bila »TAM 4500 ■—- prekucnik«. To vozilo je izdelek mariborske tovarne »TAM«, njegova nosilnost je 4500 kg, zaboj za tovor pa lah¬ ko nagibljemo s pomočjo motor¬ ja. Tovarna izdeluje te avtomobi¬ le tudi v številnih drugačnih iz¬ vedbah, kot na primer TAM 4500 — cisterna, gasilski avtomobil, avtobus in razne specialne kon¬ strukcije. Načrt, ki ga objavljamo v pri¬ logi, je v merilu 1 : 1. Material, ki ga potrebujemo za izdelavo, je v glavnem vezani les debeline 4 mm. Iz priloge prerišemo vse označene dele na vezano ploščo, nakar jih po črtah izžagamo. Predno začnemo s sestavljanjem, moramo vse sestavne dele zgla¬ diti z brusilnim papirjem. Najprej bomo sestavili šasijo, to je nosilno ogrodje. Pri tem ne pozabimo vstaviti vzvod za pre¬ kucnik, ker ga pozneje, ko je ša¬ sija že sestavljena, ne moremo vgraditi. Obe strani spojimo med seboj s pokrovom, vstavimo še oba distančnika, ki držita steni v pravilni medsebojni razdalji, potem pa vse skupaj zlepimo. Sedaj že lahko pričnemo sestav¬ ljati kabino, motor in blatnika. Ko bomo sestavljali motor, po¬ ševno posnemimo robova obeh stranic motorja, tako da se bosta stranici povsem prilegali zgor¬ njemu delu. Nekaj več težav bo¬ mo imeli s sestavljanjem blatni¬ kov, ker sta sestavljena iz več de¬ lov. Najprej prilepimo zgornja vodoravna dela, nato oba nav¬ pična dela, oba poševna dela pa vstavimo pozneje in ju natančno prilagodimo prostoru med že pre¬ je zalepljenimi deli blatnika. Zaboj za tovor ima pomično zadnjo steno, tako da se pri na¬ gibu tovor izprazni sam. Skozi luknjice v steni zabijemo v zad¬ njo steno dva drobna žebljička, okoli katerih se giblje zadnja stena. Oba nosilca zaboja pritr¬ dimo na šasijo z dvema vijakoma M 3. Kolesa za ta model bomo mo¬ rali narediti sami. Najbolje je, če jih izdelamo na stružnici. Za os koles uporabimo žico, ki jo na enem koncu tako stisnemo, da postane poščata. Na os najprej nataknemo podložko, nato kolo, vtaknemo os skozi šasijo, natak¬ nemo nanjo drugo kolo in nato zopet podložko, ter konec osi po¬ novno sploščimo. Tako, kamion je zdaj izdelan. Povedati moramo, da se prednja os ne premika, kabina pa je brez sedežev; vse to smo namerno iz¬ pustili. Za začetnike bo izdelava dovolj zahtevna, tisti, ki pa mo¬ delarstvo kolikor toliko obvlada¬ jo, naj si te izpolnitve omislijo sami. Vsakdo si lahko izdela po¬ mično prednjo premo ali pa o- premo kabine, v kateri lahko na¬ mesti sedeže, volan in celo stek¬ la. 20 iz znanosti in tehnike letala prve in druge svetovne vojne Pod tem naslovom vas bomo seznanili z letali, ki so se borila v I. in II. svetovni vojni. Začeli bomo seveda s prvo svetovno vojno. Takrat so bila letala le¬ sena in prekrita s platnom. Bila so skoraj vedno dvokrilna. V za¬ četku vojne, ko streljanje še ni bilo sinhronizirano z obračanjem propelerja, je imel pilot četo to možnost, da se je sam sestrelil. Piloti so bili pravi heroji, saj je bila drznost sesti v šibko letalo ter odleteti v boj. Zato so se sov¬ ražniki borili viteško. Vsaj večina med njimi. Nekaj različnih tipov letal SE 5a. Vidimo, kako so konstruktorji le¬ tala še in še poskušali, da bi zgradili res imenitni bojni avion 21 SE 5a Za začetek smo izbrali enega izmed štirih najslavnejših letal; angleško letalo SE5a. SE 5a je bil tekmec letala Sop- with Camel, ki se je potegoval za naslov najboljšega letala An¬ glije. Konstruirali so ga H. P. Fol- land, J. Kentwortny in major F. W. Gooden v Royal Aircraft Fac- tory. Bil je dvokrilec, izdelan iz lesa in prekrit s platnom. Prototip S. E. 5 je poletel v decembru 1916. leta z motorjem Hispano-Suiza za 150 KM. Zani¬ mivo je, da se je v januarju 1917 ubil z njim eden od konstruktor¬ jev, major Gooden; letalu so se namreč zlomila krila. Nato so krila ojačali in izpopolnili. Letalo so oborožili z Vickers strojnico, ki so jo namestili na levi steni letala ob trupu zgoraj, tako da je pilot streljal iz kabine skozi propeler. Streljanje je bilo že sinhronizirano. Druga strojnica je pa bila na vrhu zgornjega krila. Bila je tipa Levvis in z njo je pilot lahko streljal tudi navz- gor. Modificirani SE 5 je imel že motor Hispano-Suiza za 200 KM in so ga izdelali junija 1917 pod imenom SE5a. Vendar so bile z motorjem težave ter so pričeli iz¬ delovati letala v večjem številu šele z novim motorjem Wolseley W 4a Viper za 200 KM. Žele te¬ daj je letalo zaslovelo. Prijatelji in sovražniki so ga imenovali letalo z najboljšimi ma- manevrskimi sposobnostmi. V zra¬ ku je bil boljši od tedaj najbolj¬ ših Albatros D-lll in D-V, Pfalz D-lll in Fokker Dr-I ter je bil ena¬ kovreden izrednemu Fokker D- VII, ki je prišel na bojišče maja 1918 . Z SE5a so leteli največji »asi« I. svetovne vojne Anglije; Man- nock — 37 zmag, Bishop —72 zmag in McCudden 57 zmag. Tehnični podatki: Razpetina 7,080 m, dolžina 6,360 m, višina 2,880 m teža polnega letala 900 kg, hitrost na višini 3000 m 195 km/h. C C 22 Bojna letala SE 5a v zračni bitki z nemškim Fokkerjem D-VIl ZALOŽNIŠKI ZAVOD ŽIVLJENJE IN TEHNIKA BO LETOS IZDAL V KNJIŽNI ZBIR¬ KI TVOJA KNJIGA TEHNIKE TUDI ZANIMIVO NAPISANO IN IMENITNO ILU¬ STRIRANO KNJIŽICO LETALA. KNJIGO JE NAPISAL VLADO RIBARIČ, ILUSTRI¬ RAL PA VIRGIL DARIŠ 23 timova panorama iv Motorno kolo V Pragi so razstavili zanimivo oblikovano motorno vozilo na treh kolesih. Praktična vrednost: motocikel, ki se v njem ni treba bati dežja. Najmanjši televizor Znana japonska tovarna »Son- ny« je izdelala doslej najmanjši televizor. Ohišje televizorja je ve¬ liko 156 X 108 X 184 mm, diago¬ nala ekrana pa znaša 125 mm. Najmanjši evropski sesalec Najmanjša živalca, ki sodi med žužkojede sesalce, je rovka. Prit¬ likava rovka tehta komaj 2 gra¬ ma, velike pa so 60 do 75 mm. Podobne so mišim in imajo okoli 30 mm dolg rep. Rovke so znane kot živali, ki veliko pojedo, saj pospravijo na dan količino hra¬ ne, ki znaša vsaj dvakratno tele¬ sno težo. Muzejski avtomobil Lastnik tegale šestdeset let starega avtomobila je porabil nad 1500 ur dela za to, da je usposobil vozilo za ponovno vož¬ njo. Ne gre sicer kaj prida hitro, za vožnje med paviljoni medna¬ rodne tehniške razstave v Luzer¬ nu pa je seveda kar primerno. 24 Antena velikanka V mednarodno službo za kon¬ trolo satelitov in sprejemanje nji¬ hovih podatkov je vključeno že veliko število držav. Tako so denimo Angleži pred nedavnim postavili tole veliko di¬ skasto anteno, ki sodi med naj¬ močnejše na svetu. Sprejemala bo prekoatlantske telefonske in televizijske signale. Čas, ki ga bo tak signal rabil za pot, dolgo 80.000 km, bo dve tretjini sekun¬ de. Mesojede rastline Vsi vemo, da črpajo rastline hranljive snovi iz tal. Toda na Zemlji raste tudi okoli 500 vrst takšnih rastlin, ki love in prebav¬ ljajo — žuželke. Nekateri listi takšnih rastlin so spremenjeni v pasti. Žuželke, ki zaidejo vanje, ne najdejo več poti iz njih. Na dnu takšnih rastlinskih lovilnih naprav so namreč posebne žlez¬ ne celice, ki izločajo sokove, ki lahko razgrade tudi ujeto žužel¬ ko, hranljive snovi pa nato lahko rastlina vsrka. Največji botanični vrt v Evropi Največji botanični vrt v Evropi je Botanični vrt Sovjetske Akade¬ mije znanosti pri Moskvi. Vrt po¬ kriva površino 360 ha. V njem ra¬ ste 1800 vrst dreves in grmov, ki jih najdemo v mnogih pokrajinah na svetu. Poleg tega goje v njem tudi 3000 vrst lesnatih rastlin, ki uspevajo v Sovjetski zvezi, 2000 vrst kulturnih rastlin in 5000 raz¬ ličnih vrst okrasnih rastlin. V za- steklenih zimskih vrtovih goje tu¬ di 25000 vrst tropskih in subtrop¬ skih rastlin. Letališka naprava Tudi najmogočnejše zračne ve¬ likane je treba skrbno čistiti in pregledati pred vsakim novim po¬ letom. Na londonskem letališču so si izdelali v ta namen poseb¬ no premično dvigalo, napravo, ki je močno podobna dvigalom, s katerih popravljajo monterji po¬ škodovane trolejbusne vode. 25 Gasilska črpalka Na mednarodni gasilski raz¬ stavi v Londonu so poleg moder¬ nih varnostnih naprav pokazali tudi 250 let staro gasilsko črpal¬ ko. Pravijo, da je kljub okorni ob¬ liki nemalokrat prav uspešno slu¬ žila svojemu namenu. Viseči mostovi Doslej so zgradili preko rek že nešteto mostov. Razlikujejo se po načinu gradnje in po obliki. Med njimi so tudi viseči mostovi. Prvi viseči most na svetu so zgradili v letih 1869 do 1883 čez Vzhodno reko v New Yorku v ZDA. To je znani Brooklynski most, ki je dolg 585 m in še da¬ nes služi svojemu namenu. Najdaljši viseči most na svetu pa je v San Franciscu. Dolg je okoli 3 km, njegove nosilne vrvi so debele po 92 cm in spletene iz 27 572 jeklenih žic. Ta most so zgradili v letih 1933 do 1937. V Evropi pa je najdaljši viseči most v Franciji. Pelje čez reko Seino v Taucarvilleu. Omenjeni most je dolg 1400 m na 123 m vi¬ sokih nosilnih stebrih je speljano vozišče v višini 51 m, tako da lah¬ ko plovejo pod mostom tudi ve¬ like prekooceanske ladje. Novi Major Oblikovalci avtomobilskih ka¬ roserij pri francoski tovarni Re¬ nault so se odločili, da bodo ob¬ lekli vozilo R 8 Major v novo, se¬ veda lepšo in trdnejšo karoseri¬ jo. Na zgornji sliki je viden re¬ zultat njihovih prizadevanj, novi avtomobil R 10 Major, ki se ra¬ zen po obliki razlikuje od svoje¬ ga starejšega brata tudi po ko- oici izboljšav v notranjem ustroju. Knjige v starih časih Nekoč so bile knjige precej drugačne kot danes. Zgodovina nam pove, da so knjige — če jih lahko tako imenujemo — poznali že približno pred 50 stoletji. Naj¬ starejše papirusne zvitke so nam¬ reč napisali že Stari Egipčani v 26 30. stoletju pred našim štetjem. Kasneje so pisali zvitke tudi Sta¬ ri Rimljani in Stari Grki. Prve ki¬ tajske knjige pa so bile bambu¬ sove deščice in kasneje, nekaj stoletij pred našim štetjem, sp Kitajci pisali na svilene zvitke. Arheologi so našli tudi zapiske Starih Asircev in Babiloncev iz časov približno 2500 let pred na¬ šim štetjem. To so žgane glinaste ploščice. V starem veku so pisali na ličje, drevesno skotjo, palmo¬ ve liste, živalske kože, različne tkanine, lesene ploščice, voščene ploščice in na ploščice iz slono¬ vih kosti. V 2. stol. so na Kitajskem izna¬ šli papir in tedaj se je pri njih začela spreminjati tudi knjiga. V naslednjih stoletjih so prinesli papir tudi v druge dežele; v 8. stol. so ga Arabci prinesli v Bi¬ zanc, nato pa so ga spoznale tudi evropske dežele. Z iznajdbo tiskarstva so dobili v Evropi v 15. stol. prve tiskane knjige. Napisa¬ ne strani so polagali med dve leseni deščici, te pa so okrasili z živalskimi kožami, svilo ali dru¬ gimi dragocenimi tkaninami ter celo z zlatimi ornamenti. Že v 16. stol. pa so mojstri začeli vezati knjižne stroni v prave knjige. Reaktivni »Delfin« Neka italijanska tovarna je iz¬ delala majhno plovilo, ki so ga konstruktorji imenovali »Delfin«. Že po sliki lahko presodite, da ni čoln, kakršnega smo sicer nava¬ jeni, ampak z motorjem oprem¬ ljena napravica, ki vleče enega ali več plavalcev po vodi. Njego¬ va pogonska moč je tolikšna, da lahko potegne za seboj pet zrač¬ nih blazin, na katerih leže kopal¬ ci. Plovilo je iz plastične mase in opremljeno z reakcijskim motorč¬ kom. Brž ko ga plavalec izpusti, začne »Delfin« v enakomernih krogih krožiti po vodi. Že nekaj tehničnih podatkov; dolžina 1,10 m, širina 0,72 m, višina 0,44 m in teža 34 kg. Delovanje motorja re¬ gulira plavalec z ročico, za ka¬ tero se obenem tudi drži. Tovarna vode V področjih, kjer primanjkuje sladke vode, morske pa imajo na pretek, že dalj časa na veliko predelujejo morsko vodo v slad¬ ko. Na sliki je ena največjih »to¬ varn« te vrste, ki ima dnevno ka¬ paciteto 4,550.000 litrov sveže vo¬ de. Tovarno so postavili letos v Curacau. ŠE ENKRAT VAS VABIMO, SODELUJTE V REVIJI TIM! NE POZABITE SPOROČATI UREDNIŠTVU VAŠE ŽELJE. PRAV VSAKA BO KORISTILA PRI OBLIKOVA¬ NJU VSAKE NOVE ŠTEVILKE. NE POZABITE TUDI NA TIMOV MALI OGLAS! 27 28 Verrazano Narrovs Tehnika in tehnologija sta posegli na področje ne¬ mogočega. Ljudje in elek¬ tronski računalniki so zgra¬ dili največji viseči most na svetu. Stoji razpet čez mor¬ sko ožino pri New Yorku in zmore dvanajst milijo¬ nov vozil na leto. Če bi jih postavili v kolono, bi se ta kača ovila dvakrat okoli zemlje. Skica na desni pa kaže šest največjih visečih mostov na svetu. 29 Tiskana vezja V Philipsovi tovarni na Holand¬ skem, ki spada med največje elektronske industrije na svetu, izdelujejo tudi takale tiskana vezja za zapletene elektronske naprave. Še enkrat Major Vozilo, čigar sliko objavljamo, ste verjetno že videli na naših cestah. To je najmočnejši brat iz družine Renaultovih Majorjev in se imenuje Major R 16. Te dni smo izvedeli, da ga je tudi v Slo¬ veniji naročilo že preko sto kup¬ cev. 30 Ladje brez posadke V ladjedelnicah po svetu že gradijo kakih šest novih ladij, ki bodo plule po morjih le z nekaj možmi posadke. To bodo velikanske plovne enote, zgrajene predvsem za prevoz nafte. Na zgornji sliki vidimo komandni pult v strojnici takšne ladje. Za kontrolo 50 različ¬ nih merilnih naprav zadostuje en sam mornar. Umetna človeška roka Skoraj nedosegljivo popolno zgrajena člo¬ veška roka, ki jo vidite na desni sliki, bo opravljala dela, ki bi bila za ljudi preveč ne¬ varna. Poganjal jo bo majhen elektromotor. Za njeno uporabo se zanimajo predvsem naj¬ različnejše družbe, ki pripravljajo polete in bi¬ vanje v vesolju. 31 : Preizkušanje in trening Kako preizkušajo nalivna peresa, vidimo na zgornji sli¬ ki. Vpeta v poseben mehani¬ zem, rišejo peresa krog za kro¬ gom, po desetih kilometrih takšnega »pisanja« pa potem strokovnjaki ugotavljajo, v ko¬ likšni meri so se obrabile ko¬ nice peres. Na spodnji sliki je vesoljska kabina »Gemini«, s kakršno sta letošnjega avgu¬ sta dva ameriška astronavta poletela v vesolje. Naš posne¬ tek prikazuje, kako so takšno kabino preizkušali v laborato¬ riju. 32 RADIOAMATERJI POZOR! ZBIRAJTE ODPADNI BAKER IN GA OD¬ DAJTE PODJETJU dinos KI ZBIRA ODPADNE SUROVINE NA POTRDILO, KI GA BOSTE PREJELI NAPIŠITE: »ZA MLADI TEHNIK« IN GA POŠLJITE NA NASLOV MLADI TEHNIK LJUBLJANA — STARI TRG 5, KI VAM BO ZATO LAHKO PRESKRBEL VSE VR¬ STE BAKRENE LAKIRANE ŽICE