Poštnina pavšaliraua. Uredništvo In upravništvo lista je v Ljubljani Breg Št. 12. Telefon U9. Stev:- ©. V Ljubljani 16. maja 1921. teto JL Celoletna naročnina 120 K, mesečna 10 „ Pc-sr.mezne številke se ra-čunijo po 2 K. Inserati se računajo: po! str. 800 K, manjši sorazmerno. — Pri malih oglasih bese včeraj predpoldne odšli iz je ud nm V ZaKreb. Na ljubljanskem kolodvoru se javlialn i P,?s*ovNa ogromna množica sveta. Kakor sllaino = .£reba, so bili češki pevci v Zagrebu JJ° sPrejeti. ampak sJhiual£ države) naJ ne bo Jugoslavija, v Kraniu ir i ko sklenil novi občinski svet stavil tozadeavn-r čuJemo> bo K* prof. Marinko, ki je svete v odlil™!!«p,redlog> Predložen g. ministru pro-vanje ali vsaj znatno napredovanje. Trgovske vesti. -a dobro*&letlno^padajočo Sden£V°Un'h 'ZE'e 1 Vse prejemnike vnašega lista prosimo, da blagovolijo zaradi reda v upfgvi v najkrajšem času ali poslati raročnino ali pa list vrniti. Upravništvo. Izpcpelaaitev pokrajinske vlade v Ljubljani. Listi javljajo vnovič, da postane dosedanji poverjenik za socialno skrb v Ljubljani g. Adolf Ribnikar poverjenik za notranje zadeve, na njegovo mesto pa da pride g. dr. Nikola Županie. — V političnih krogih spravljajo imenovanje g. A. Ribnikarja v zvezo s predstoječimi razpusti nekaterih občinskih svetov, zlasti mestnih, g. dr. Nikoli Županiču pa pripisu-jojo isto vlogo, kakor jo ima pomočnik finančnega delegata v Ljubljani. Te vesti beležimo kot kronisti. Mi s svoje strani vsa taka imenovanja pozdravljamo, ker kolikor več komisarjev, toliko več zavednih avtonomistov. Kakšnega mnenja bodo pa kontrolirani gospodje vlsdni poverjeniki, to je pa njihova stvar. Pruski profesor in avtanumija. V reviji „Technik und Wirtschaft“ štev. 3, ki izhaja v Berlinu in je glasilo društva nemških inženirjev, jo napisal prof. dr. Oton Gbbel iz Ilanovra, eden najodličnejših nemških nacijonalnih ekonomov o Jugoslaviji velezanimivo razpravo, kjer pravi med drugimi: „Ob koncu koncev moramo smatrati Jugoslavijo, ako ne bodo novi politični preobrati spremenili slike, kot ono državo v jugoiztočni Evropi, ki je za življenje najbolj sposobna, ako se ji bo posrečilo ohraniti zadovoljne bivše avstro-ogrske teritorije in ako se ne bo dala zapeljati, da bi po nepotrebnem zapostavljala interese vtelešenih pokrajin napram koristi bivše Srbije. Soci-jalne razmere ne vzbujajo posebne bojazni vzpričo dosedanje neznatne industrijalizacije in vzpričo izrazito agrarnega značaja, ki ga ima ta država . ..“ Tako sodi objektivno o naši državi odlični nemški nacijonalni ekonom, ki pač nima nobenega vzroka, da bi bil v svoji sodbi pristransko optimističen. — Tako čitamo v „Slov. Narodu" od 8. maja na strani 2. v isti številki, kjer se na prvi strani bori za ceutralizem ! Avtonomija uti? centrelisem? Nikdar ni zadostno povdarjeno in raztolmačeuo vprašanje avtonomije. Razpravljanje o bodoči vstavi v konstituanti gre h koncu. Možje, ki so bili v Sloveniji voljeni na programu avtonomije, zatajili so v sebi čut dolžnosti in se radi osebnih in strankarskih interesov izneverili danej besedi ter propagirajo centralizem. Občinske volitve po vsej Sloveniji pa so pokazale, da narod želi in hoče doseči vsakim načinom samoupravo in to v gospodarskem in upravnem pogledu. Če bi nekateri izvoljeni poslanci glasovali proti volji svojih vohlcev za centralizem in s tem pomogli s to večino k ustavi, ki je nasprotua z mišljenjem večine naroda slovenskega in hrvatskega, ne more in no bode narod odobril ne glasovanja in tudi ne ustave. Dobrobit naroda ne obstoja in ni zasiguran v ustavi, ki bi mu bila vsiljena z večino par glasov, temveč je v resnici potreba v sporazumu vseh treh plemen vstvariti ustavo za katero bode vsak in vsi skupaj delali z vnemo in navdušenjem. Kaj Ja slosessaki jezik? Odgovor na to vprašanje beremo v „Srpski čitanki" za 4. razred ljudskih šol: „Slovenački govor je doista samo narečje lepog srpskog jezika. Poneka reč ima i drukčija, ali to ne znači, da oni imaju drngi govor, več se to kaže, da imaju svoje narečje". Slično piše tudi g. dr. France Ilešič v beogradskem listu „Demokratija“. Zato se ne čudimo, če piše radikaluo-srbski list „Baikan“, ki zagovarja ime »Velika Srbija" kot naziv naše države, da Velika Srbija ne sega do Vinkovcev, ampak tja do Logatca. Ker pa trdi menda isti dr. Ilešič, da je ime Srb, Hrvat ali Slovenec vse eno, zato ni dvoma, da se bodo našli ljudje, ki bodo trdili, da Velika Slovenija ne sega le do Brežic, ampak preko Bitolja in potem bomo doživeli sijajne učenjaške debate o tem, kdo ima prav. Pa brez zamero: Kaj bi rekli Srbi če bi brali v slovenski ljudskošolski knjigi, da je »srbski jezik samo narečje lepega slovenskega jezika?" Po teoriji dr. Ilešiča (naj nam oprosti da ga citiramo) bi bil tak stavek v naših berilih popolnoma logičen in korekten. Dober za 5e tele. V centralističnem „Jutru" smo čitali te dni propagandni članek za nameravano notranje državno posojilo.5 V tein članku se omenja tudi »slovenska pokrajina" in njeni interesi. Kadar naj Slovenci kaj dajo, takrat jim centralisti že priznavajo »slovensko pokrajino", drugače pa ne slišijo radi o njej. Živijo ruski car! V »Slov. Narodu" je priobčil serijo člankov o avtonomiji in centralizmu, o srbstvu in frankofilstvu g. Lenard, ki je gospod in doktor obenem. V enem teh člankov pravi, da je boljša močna centralna oblast, kakor kakšen pokrajinski fevdalizem že iz tega vzroka, da so ljudje lahko pri centrali pritožijo z upanjem na uspeh; slaba centrala pritožbam ne more ugoditi, ker ima premalo moči. Mi tej misli nimamo dostaviti druzega kakor besede: živijo ruski absolutistični car. Ta je bil najmočnejša centralistična oblast, dokler so Rusi tako mislili, kakor misli še danes g. dr. Lenard. Zanimava izjava. Dnevni listi so prinesli v četrtek prošlega tedna zanimivo notico o važni seji, ki se je vršila dan poprej pri predsedniku vlade g. Pašiču. Seje so se udeležili najodličnejši politini iz Hrvatske in Slovenije. Dr. Korošec je govoril med drugim tudi o »obznani" za Slovenijo. Gospod Pašič pa je izjavil v svojem odgovoru, da on o kaki taki »obznani" ničesar ne ve, — Tako so poročali dnevni listi. Včasih so bilo take stvari precej drugačne. Spominjamo se še prav dobro raznih interpelacij proti različnim civilnim in vojaškim dostojanstvenikom v starem dunajskem, v beogradskem in v drugih evrop^ih parlamentih in vemo, s kakšno zvito zofistiko in advokatsko pretkanostjo so različni resoitni ministri branili svoje podrejene organe že zaradi avtoritete na zunaj, čeprav so bili prepričani, da je obtoženi uradnik res kaj zakrivil. O krivcu se je potem obračunalo med štirimi stenami pod pečatom uradne tajnosti. Gospodu Pašiču ta parlamentarni običaj gotovo ni neznan. To je sicer res, da Korošec ni stavil formelne interpelacije gledo »obznane", ampak v stvari sami se besede dr. Korošca ne razlikujejo mnogo od bistva interpelacij. A glej - g. Pašič pravi, da nič ueve! Niti besedice opravičevalnega zagovora ali obrambe od zgoraj, tudi najskromnejšega poskusa »držati" svojega zastopnika v Sloveniji nismo čuli, ampak samo kratko in suhoparno izjavo, da g. Pašič nič ne ve! To je važna ugotovitev. Gre se namreč sedaj samo še za to, ali se smatra predsednik pokrajinske vlade za Slovenijo samo za državnega uradnika, ali pa se smatra tudi za političnega zastopnika vladne večine. O njem kot o državnem uradniku ne bomo govorili in mu priznavamo kot takemu vse dobre in najboljše lastnosti. Zdi se nam pa, da on ni samo državni uradnik, ampak da je tudi političen faktor v vladi, ki po večini ni sestavljena iz uradnikov, ampak iz političnih poverjenikov. Toda naj bo predsednik pokrajinske vlade za Slovenijo kar heče, uradnik ali politik ali pa vsakega nekaj, na noben način ne sme in ne more o Juti izjeva, kakoršno je del g. Pašič, neopažena c d njega. Fakt je, da g. Pašič za svojega najvišjega uradnika v Sloveniji ni imel niti ene opravičevalne besedice in da ga je »spustil", — da rabimo ta neparlamentaren izraz, — kar je jako občutljiva stvar, iz kakoršne so gospodje svojčas izvajali prav hitro potrebne posledice. Danes seveda ni več tako kakor je bilo, ampak bodo že še časi p išli, ko ho zopet tako. Gospodarstvo. Notranje državno posojilo. Naša država se nahaja v neprestanih dena nih neprilikah, ker izdatki za državne potrebe vsled vedno naraščajoče draginje tudi rastejo in jih ni mogoča pokriti z rednimi dohodki. Prometna sredstva zahtevajo nujne obnove, graditi bo treba državna poslopja, skrbeti je treba za invalide in zadovoljiti še stotero drugih socijalno političnih potreb, a vseh teh stroškov, ki gredo v miljarde, država ne more pokriti iz svojih rednih dohodkov, ampak si mora denar izposoditi ali od lastnih državljanov, ali pa mora odpreti vrata na stežaj tujemu kapitalu. Če izda država zadolžnice bodisi domačemu, bodisi tujemu kapitalu so to lahko dvoje vrste: ali tvorijo takozvano »večno" rento, t. j. da država skrbi samo za redno obrestovanje, ker pričakuje, da ne bodo nikdar vsi njeni upniki naenkrat zahtevali svojega državi posojenega denarja nazaj (posameznik pa vedno lahko svoj papir proda v vsaki poljubni banki, ki ga proda dalje), ali pa plačuje a obrestmi vred tudi del kapitala, t. j. država amortizira posojila tekom gotovega števila let, kar se navadno zgodi z izžrebanjem določenega števila državnih zadolžnic. Tretja vrsta posojil so posojila, kjer je izžrebanje združeno z dobitkom; te vrste posojil Se pa poslužujejo države navadno le v najskrajnejših slučajih. A najsi se odloči država za eno vrsto posojil ali pa za drugo, naj apelira na domači kapital ali pa na tuji, vselej mora izpolniti gotove predpogoje, ako hoče imeti v svojih finančnih operacijah uspeh. V denam** neprilike pride lahko kmet, pride trgovec, pride uradnik. Če hoče dobiti kmet kredit, mora nekaj imeti. Če nič nima, so težave. Drugič mora to, kar ima, tudi obdelavati. Prazna in s plevelom zarasteaa zemlja ne nese nič in iz nič se ne dajo plačevati riti obresti niti kapital. A tudi če ima zemljo in jo obdeluje, to še ni dovolj. On mora tudi dobro gospodariti s pridelkom. Kdor vse zapravi po neumnem, nima kredita, ker tak gospodar tudi ne daje nobene garancije za točno plačsvanje obresti. Tako je tudi pri trgovcih, tako je pri uradnikih in povsod. Tudi z državnim kreditom je tako. Država ki hoče dobiti denar na posodo, mora uživati zaupanje kakor zasebnik. Podlago za zaupanje tvorita v prvi vrsti mir in red v državi. Red zlasti v državnem gospodarstvu. Važno podlago zaupanja tvorijo tudi mednarodni odnošaji države. Kadar groze vojske, denarja ni. Kdor k=omu denar zaupa, mora vedeti, komu ga da in na kaj, oziroma pri državi mora vedeti, kdo bo plačnik. Kajti država je v finančnem oziru kontinuum in finančniki se ozirajo malo nato, kakšna je notranja ureditev itd. kake države, samo če vedo, da bo n. pr. republikanska vlada priznala tudi obveznosti, ki jih je skleniia monarhija. Francija še danes plačuje obveznosti, ki so bile sklenjene za časa cesarstva> Rusija pa ne plačuje starih obveznic. Zato ima Francija kredit, Rusija ne. To so glavni faktorji, s katerimi računa kapital, domač kapital ravno tako kakor tuj. To smo videli ža v početku naše države, ko še ni bila kraljevina SHS. mednarodno priznana. Takrat naši državi ni nihče nič posodil, ker nihče ni vedel kdo bo plačal, ali SHS. ali S in H in zopot S posebej ali pa nihče izmed teh treh. Mogoče bo po sprejetji ustavo bolje. Bolje bi bilo za naš finančni položaj na vsak način, če ne bi merodajni faktorji usiljevali ustave, proti kateri je večina hrvaškega in slovenskega ljudstva, ampak če bi se sporazumeli. Če bodo pa vztrajali na poti, na katero so krenili, ne bo dobro, ali vsaj ne tako dobro, kakor bi bilo treba in tudi lahko mogočo. Uspeh posojil je najboljše merilo za notranjo moč in konsolidacijo države in obratno. Kjer je dobra in solidna uprava, kjer so ljudje zadovoljni, tam se čutijo ljudjo doma in zaupajo. Kadar pa ljudje ne zaupajo, potem je to najboljši dokaz, da v hiši ni vse v redu in vsak pameten upravnik bo poskušal take vzroke nezaupanja odpraviti, da si zopet pridobi potrebniikredit. Posamezne odredbi iz najnovejšega časa kažejo, da finančna nprava mnogo premalo računa s faktorj', s katerimi bi si pridobila zaupanje iu ugled pri svojih državljanih. Ena taka naredba n. pr. je trenotno razveljavljenje vrednosti starega vojnega drobiža. S to naredbo so bili prizadeti ravno najrevnejši ljudje, ki že itak nimajo mnogo. A tudi oni, ki imajo nekaj; ravne ti še bolj računajo z vsakim vinarjem kakor reveži. Ali bodo ti ljudjo sedaj zaupali stotake in tisočake finančni upravi, ki niti njihovih borih „desetic“ ne rešpektira? Pri računih ljudje ne poznajo šale! Takih primerov bi lahko našteli še mnogo, ampak ne maramo se izpostavljati očitku protidržavne, agitacije, ki ni naš namen, pač pa je naš namen opozoriti centralno finančno upravo na okolnoBti, ki jih ne sme nobena finančna uprava prezirati, ako hočo uživali zaupanje. Finančna uprava naj popravi, kar se še da, in naj n. pr. pri vojnih posojilih postopa pametneje kakor z železnim drobižem. Kaj btt z vojnim posojiSona? Vse nasledstveno države, ki so nastale iz Avstro - ogrske, so že uredile tudi pereče vprašanjo vojnega posojila. Samo pri nas v Jugoslaviji je to vprašanje še odprto. Po izjavi finančnega ministra mentalitet v Srbiji ni ugoden temu posojilu, kar jo v sebi razumno, za kar so pregovori o sanaciji vojnega posojila skoraj onemogočeni. Država pa potrebuje veliko notranje posojilo, katerega Gospodarska zveza, centrala za skupni nakup in prodajo reglstrovara zadruga je omejeno zavezo v LjufoBjani, Dunajska cesta št. 29 Ima na zalogi špecerijske predmete, kolonijalno blago, vse vrste žita, moke i, t. d. prvovrstno češko In angleško manufakturo, najboljši splitski cement, lahki in težki bencin, vsakovrstne poljedelske stroje in železnino, kakor grablje, kose, lopate, krampe, žage i. t. d. Največja izbira vseh vrst mesnih Izdelkov, pristnih kranjskih klobas ter domače masti, najfinejša vina domača In banatska. Lastna zeljarna. Izdelovanje mila in sveč v svoji tovarni. Nakup in prodaja vsakovrstnega lesa. Lastne žage. MM**« gg: Štiri milijone kron -M zadene v najbolj srečnem slučaju igralec državne razredne loterije. Praraijo 320.000 - ta mijo v četrtem razredu 100.000'- kron kupljeni pri" Zadružni gospodarski banka v Ljubljani, Hgvo žrebanje se vrši od IZ. moja do Z. junija. zamenjati srečke IV. razreda za nove srečke V. razreda do 7. maja. Nova srečka stane kolikor stara: cela 192 K, polovica 96 K, četrtinka 48 K, osminka 24 K. Kdor še ni igral, a hoče igrati v petem razredu, mora plačati srečke vseh petih razredovj torej petkratni iznos. Zadnja ppilika! Nekaj srečk ima še na razporago Zadružna gospodarska banka d. d. v Ljubljani, Dunajska c. ZB/1. namerava dobiti le pri Prečanih, o katerem posojilu pa je tudi izključeno voditi kake pregovore, dokler se narod ne uveri, da imajo državna posojila boljo vrednost in da, če propade država, ni propadlo njeno premoženje, in nje kredit in da imajo državni papirji b)ljo vroduo3t kakor navadne delnice ia deleži privataih podjetij. Zato ne bodo gledali na mentalitet naroda, temveč trezno s svinčnikom v roki računati, ima-li država, ako sanira vojno posojilo, od tega dobiček ali ne, in ako se izkaže, da država napravi s to sanacijo dobro kupčijo, potem menimo ni vzroka, ki bi zaviral rešitev tega perečega gospodarskega vprašanja. Razprave o novi uvozni carini. „Jutro,, poroča iz Beograda: Generalna direkcija carine nadaljuje razpravo o uvozni carini. Razpravam predseduje generalni direktor Kukič, referent je dr. Konrad Šmid. Komisija se ravna po principu, ds, treba uvesti na blsgo, ki se producira v državi, kar najvišjo uvozno carino, izvzemši blago, pri katerem se ima pobirati fiskalna carina. Pri blagu, ki se producira pri nas, se skuša uvesti take visoka carina, da bo našim producentom mogoče konkurirati z inozemstvom. Naši producenti trdijo, da je konkurenca iz inozemstva že tako huda, da je tuje blago cenejšo kot domače. Nekatere tovarne sa morale zaradi tega ustaviti delo in delavce odpustiti. S carinskimi postavkami, ki se imajo sedaj uvesti, se hočo preprečiti uvoz tujega blaga in s tem izboljšati našo trgovsko bilanco, kar bo imelo za posledico tudi izboljšanje naše valute. Pri blagu, ki se ne producira pri nas, pa se ima mesti čim najnižja carina. — Proti nameravani novi uredbi ne bo ugovarjal nihče drugi kot konzument, ker obstoji nevarnost, da sa bodo združevali producentje v truste za izkoriščanje uvozne carine. V glavnem je pa treba počakati na to, kako se bo naredba izvrševala, ako jo bodo odločilni krogi sprejeli. Enoten zakon ajSede uporabe elektrike je sklenilo ministrstvo javnih del v Beogradu. Ta načrt je pa naletel na hud odpor v slovenskih in-ženerskih krogih. Stalua električna komisija, ki jo je postavila v svojem delokrogu Zveza industrijcev, je načrt ministrstva po poročilu g. inž. Milana Šukljeja, odklonila, „ker ni primerna za naše prilike“ (*Slov. Narod" od 30. aprila t. 1.). — Kar seveda nikogar ne bo oviralo, da se navdušuje še dalje za centralistično vladanje, ki tako vestno upošteva naše slovenske razmere in potrebe naša industrije. Izdajatelj: ALBIN PREPELUH. - Odgovorni urednik: JOŽE PETRIČ. — Tiska: Tiskarna J. BLASNIKA NASL. V LJUBLJANI. TISKHRNH IN L1TOGRHFICN1 H 2HV0D Š f................. *...."f ; se priporoča za nat$čbo vseh tiskarskih in Utegrafičnlh tiskovin, ki jih izvršuje po Ikorumrencfiih cenah. Podjetje je popolnoma prenovljeno in opremljeno = z najmodernejšimi stroji in je = zmožno izvrševati dela od navadne do umet* i niške izpeljave. J. BLHSNIKH NHSL. LJUBLJHNH BREG 12. IScMumlA slo^irenslci ^a^irsai^o^iralMLii Vzajemna zavarovalnica v Unbliani, Dunaj, cesta 17. li življensMcm oddelku: Sprejemal V požarnem oddelku: II življensta oddelku: nejši pogoji za otroško doto in pogrebne stroške. Zahtevajte cenike. Zanesljivi poapedovalci ae sprejemajo.