PRIKAZI IN OCENE Alain de Libera, La querelle des universaux. De Platon à la fin du Moyen Age, Seuil, Pariz 1996, 512 str. Tako »obča filozofska zavest« ka- kor tudi t radic ionalno filozofsko zgodo- vinopisje običa jno enači ta srednjeveško filozofijo s t. i. »sporom o univerzalijah«, ki n a s t o p a v u č b e n i k i h skupa j s t remi »strankami« v sporu - nominalist i , kon- ceptualisti in realisti - pri čemer naj bi vsaka od teh pozicij ponu ja l a svoj odgo- vor na vprašan je , ali obs ta ja jo univer- zal i je s a m o k o t b e s e d e , k o n c e p t i ali r esn ično , v stvareh. Zaradi tega ni nič presenet l j ivega, d a j e Alain de Libera, e d e n vodilnih poznavalcev srednjeveške f i l o z o f i j e v F ranc i j i , av tor d e l ko t so Introduction à ta mystique rhenane, Albert le Grand et la Philosophie, Penser au Moyen Age, La Philosophie medievale, svoje zadnje, zelo obsežno in i z č rpno de lo posvetil prav problematiki spora o univerzalijah: La querelle des universaux (De Platon à la fin du Moyen Age). V e n d a r L ibe ra postavl ja ce lo ten spor v d r u g a č n o perspektivo: ne izhaja n a m r e č iz v i s o k e g a s r e d n j e g a veka , a m p a k poskuša ce lo tno p r o b l e m a t i k o razviti iz p o p o l n o m a novih izhodišč. Ker j e knjiga, ki nas vodi skozi zgodovinski labir int razprave, p reobsežna , da bi j o l ahko u s t r ezno predstavil i v vsem nje- n e m bogastvu (vsako poglavje j e knjiga v knjigi), se b o m o morali omejiti zgolj na opis poglavij, malo več prostora pa bomo namenil i metodološkim predpostavkam, iz ka ter ih pravzaprav izhaja vse, kar j e kasneje razvito v knjigi. Osnovna, zelo splošna teza Alaina de L i b e r a j a j e , d a j e srednjeveški ( tudi danes obstajajo »realisti« in »nominali- sti«, toda avtorja to ne zanima, njegova k n j i g a j e knjiga o zgodovini) p rob lem univerzal i j f i g u r a razprave , ki vse od pozne antike hkrati nasprotuje platoni- zrau in ar is totel izmu ter j u zagovarja. Knjiga, pravi, ima svoj predmet , me todo in predpostavko, vse troje p a j e seveda povezano. Njegova koncepcija srednjega veka in zgodovine srednjeveške filozofije j e translatio studiorum, kar pomen i , da f i lozofi ja ni zamrla z zapr t j em zadn je poganske šole, temveč se je s tem začela n j ena dolga migracija {translatio), naj- p r e j p r o t i m u s l i m a n s k e m u v z h o d u , kasneje na krščanski zahod. Njene po- staje (studia) so b i le Atene , Bagdad , Kordoba, Toledo, kasneje Pariz, Oxford, Koeln in Praga. Grška filozofija j e tako spregovorila arabsko in latinsko, nekaj stvari j e ostalo, veliko j i h izginilo, na- stopile so nove, ki še niso bile izrečene. Pisati zgodovino problema pomeni slediti neki realni epistemološki sledi; opazova t i , kako se i z o b l i k u j e n j e n a mreža, kako se distribuirá, kako se raz- p l e t a v d o l o č e n o število e l e m e n t o v ; premisliti spodrsljaje, ponovne nastope, toda o b e n e m p o m e n i tud i premisl i t i dejstva strukture, k i j e določena s stan- j e m dostopnega korpusa. Metoda, ki j o zahteva tako dolg kader , j e tista, ki j o n a r e k u j e na rava p r e u č e v a n e g a p ro- b l e m a : p r o b l e m un ive rza l i j ni večni filozofski p rob lem, ni vprašanje , ki bi presegalo zgodovino in njene »epistemo- loške prelome«, znanstvene revolucije in 221 Prikazi in ocene os ta le s p r e m e m b e episteme, t emveč , nasprotno, razkriva te spremembe. Traj- n a vprašan ja obs ta ja jo samo tako, da ustvarjajo svoje lastno trajanje. Naloga z g o d o v i n a r j a f i l ozo f i j e j e d e f i n i r a t i k o n c e p t u a l n e mreže, ki so rodi le sre- d n j e v e š k e f i g u r e r azp rave Ar is to te l - Platon. Kaj j e , ob teh pogoj ih, pravza- prav »predmet« knjige? O b i č a j n o h i s t o r i o g r a f i j a zvede p r o b l e m univerzali j na »konflikt m e d realisti, konceptualisti in nominalisti«, to j e konflikt, ki zadeva status univerzalij: ali so univerzal i je stvari, koncep t i ali imena? Vprašanje se zdi naravno: spor o univerzalijahje nek drug način izrekanja stvari, konceptov in besed. Toda ravno zato tu ni nič »naravnega.« Če pog ledamo filozofski korpus pobliže, vidimo, d a j e struktura problematike, ki se uporabl ja pri univerzali jah ( t ro jno razumevanje realizma, koncep tua l i zma in nomina- l izma) v bis tvu p r o b l e m a t i k a p o z n e antike, ki j o j e neoplatonizem petega in šestega stoletja uporabljal za dešifriranje pri b ran ju Aristotelovih Kategorij. Če so se v visoki sholasdki spraševali, ali so univerzalije stvari, koncepti ali imena, so se neoplatoniki spraševali, ali so Aristo- telove kategorije bivajoče stvari (onta), »koncepti« (noemata) ali zvoki (Jonai). V p r a š a n j e , n a k a t e r e g a j e p o t r e b n o odgovori t i , se glasi: zakaj j e ta mreža prešla (in na čigavo pobudo) s kategorij na univerzalije? Toda to vprašanje pred- postavlja odgovor na vprašanje, zakaj so univerzali je prešle v onto loško »opre- mo« f i lozof i je . Čeprav j e tu odgovor p r e p r o s t - za rad i Po r f i r i j evega d e l a Isagoge, zamišljenega kot uvod v Aristote- love Kategorije, in n jegovega d r u g e g a prevajalca (prvi j e bil Marij Viktor in) Boe t i j a -vseeno ni popolnoma ustrezen. Porf i r jevo delo, ki obravnava quinqué voces (rod, vrsto, razliko, svojstvenost in a k c i d e n c o ) , pr i » p r e d p o d s t a v l j e n i « predstavitvi »univerzalij« ne uporab i te besede. O d kod torej izvira »problem« univerzalij? Po avtoiju pokriva »problem univerzalij« mrežo vprašan j , ki so se v kompleksnem gibanju eksegeze celotne- ga Aristotelovega korpusa izkristalizirala oko l i spisa Isagoge, n e d a bi b i la vsa n a k a z a n a v n j e m . P o v e d a n o v e n e m stavku: Porfirijevo drevo skriva cel gozd. T o d a kako naj se lo t imo tega pro- b lema? L ibe ra zavrača tako intui t ivni , ah is tor ičn i pr is top, ki izhaja z n e k e g a navidez i n t i u d v n o in p e r c e p t i v n o raz- v idnega stališča o tem, kaj j e rea l izem (ali nomina l izem) , na podlagi ka terega se p o t e m klasif ic i ra s r e d n j e v e š k e po- zicije, k a k o r tud i p r i s top , ki i zha ja iz sodobn ih filozofskih definici j real izma ( n o m i n a l i z m a ) , ki s luži jo k o t m e r i l o srednjeveškim. Ko zgodovinar s rednje- veške f i l o z o f i j e p r e d p o s t a v l j a , d a j e realizem (nominal izem) neka do ločena filozofska pozicija, mora , pravi Alain de Libera , v e d n o ko govori o »real is t ih« (»nominal i s t ih«) , de f in i ra t i p r edvsem kader , področ je problemov, koncep tu- a l n i j e z i k , » t e o r e t s k i u n i v e r z u m « , v k a t e r e m imajo nauki , a r g u m e n t i , pro- b lemi svoj p o m e n , i d e n t i t e t o in svojo lastno fizionomijo. Hkrat i zavrača tudi »teološko« oz i roma te leo loško b r a n j e srednjeveške filozofije, ki g a j e uveljavil E t i e n n e Gi l son , p o k a t e r e m j e p r e d - stavljala vrh s rednjeveške f i lozofi je to- mistična metafizika »čistega deja (actus purus essendi): vse, kar j e bilo p red tem, na j bi bilo zgolj težavno vzpenjanje na ta vrh, vse, kar j e sledilo, pa n a j bi bilo že ses topanje z vrha. Te j teleologij i , ločevanju tistega, kar j e v srednjeveški filozofiji z današ- n jega stališča živo ali mrtvo, zoperstavi Alain de L ibera v idenje , ki t emel j i n a d i skon t inu i t e t i ep i s temolog i j . Na loga zgodovinarja j e , pravi, razbrati , kolikor j e to m o g o č e , k o m p l e k s n o i g r o po - 222 Prikazi in ocene novitev, transformacij in prelomov, ki us- tvarjajo videz zgodovinskega razvoja - v te j p e r s p e k t i v i š t i r i n a j s t o s t o l e t j e ne nas topa kot telos tr inajstega stoletja. Zanj j e p o m e m b e n a r h e o l o š k i r ed : ekspli- cirati želi, kako j e srednjeveška filozofija »na le te la« n a m r e ž o k o n c e p t o v , teo- retskih objektov in problemov, iz katerih j e , kot e n o svojih možn ih figur, zasno- vala p r o b l e m univerzalij . Pokazati želi, kako s e j e tisto, kar historiografi ja ime- n u j e » r e a l i z e m « ali » n o m i n a l i z e m « , konsti tuiralo: n e zanimajo ga že konsti- t u i r a n a de j s tva , a m p a k k o n s t i t u c i j a sama. Ker do problemov, ki so zastavljeni v zgodovini filozofije, n i m a m o nezgodo- vinskega dos topa , m o r a m o k vsakemu p r o b l e m u pristopit i v epis temični per- spektivi , kar p o m e n i , d a j e t r e b a po- skus i t i i n t e r p r e t i r a t i e p i s t e m o l o š k o različne e lemente , včasih he terogene , ki j i h j e z g o d o v i n o p i s j e a r t i k u l i r a l o ali nevtraliziralo v skladu s svojimi lastnimi k r i t e r i j i . Ka te ra » o r o d j a in snovi« so u p o r a b n a pri »p rob lemu univerzalij«? Najpre j j e tu Porfir i jevspis Isagoge, ki predstavlja » le texte ou plutôt le pretexte« za » p r o b l e m a t i k o univerzal i j« , in nje- gova i n t e r p r e t a t i v n a t r a d i c i j a . Sledi corpus aristotelicum, tj. teoremi , k i j i h ta vsebuje , in filozofske geste p r e l o m a s pla tonizmom. Tretj i e lement predstavlja n a b o r razpoložlj ivih izjav, ki v vsakem m o m e n t u zgodovine filozofskemu delu def in i ra hor izon t vprašanj - v s redn jem veku so to auctoritates, kar p o m e n i filo- zofske propozicije, za katere se meni , da ima jo d e f i n i t o r i č n o ali ope r ac iona lno vrednost. In končno j e tu tudi logika raz- prave same. Po De L ibe ra ju j e vprašanje univer- zalij p r o d u k t aristotelizma, aristotelske kritike p la ton izma in p la tonizma, k i j e i n h e r e n t e n ar is to te l izmu; r o j e n o j e iz konf ron tac i j e Aristotelovega corpusa in n j e g o v i h Kategorij; r o j e n o j e iz Por- firijevih »razlag« iz spisa Isagoge, ki naj bi uvedel v branje kategorij. To natančneje p o m e n i , d a j e skr ivnos t rojs tva p ro- blematike univerzalij t reba iskati v treh smereh: pri Porfiri ju in njegovih para- doksih , povezanih z univerzal i jami, v analizi povezave prob lemat ike univer- zalij in nauka o kategorijah ter v analizi platonist ičnih virov problemat ike uni- verzalij ( a rgument iz Menona, k i j e bil protodiskurz vseh realizmov, in teorija e p o n i m i č n i h oblik, ki skrivoma para- zitirajo v aristotelizmu). Na podlagi tega Alain de Libera izpostavi dve splošni tezi. Prvaje, d a j e srednji vek podaljšal aristo- telsko kritiko nauka o Idejah in d a j o j e re in terpre t i ra l na način reart ikulaci je razmeija med inherenco (esse in subiecto) in predikacijo (dici de subiecto), druga pa, da problem univerzalij skriva cel sveženj p rob lemov: status i n t enc iona ln ih ob- jektov in teorijo intencionalnosti , onto- logijo oblik, teorijo percepcije , teori jo spoznavanja, deskriptivno metafiziko itd. Ti dve splošni tezi ( skupaj s šte- vilnimi drugimi »podtezami« in »pod- pod tezami«) , sta razviti in ana l i t i čno razdelani v poglavjih, ki sledijo. Tako d rugo poglavje, ki zajema obdob je od grškega n e o p l a t o n i z m a do a rabskega peripatizma, analizira antiplatonizem in neopla ton izem, teor i jo univerzalnost i pri Aristotelu, neoplatonistično teorijo o treh stanjih univerzalnega ter arabske teorije abstrakcije in iluminacije (vpliv al-Farabija). V okviru tretjega poglavja, ki nosi naslov »Visoki srednji vek in spor o u n i v e r z a l i j a h « , govor i o Boet i jev i teoriji univerzalij, raznih »sektah« dva- n a j s t e g a s to le t ja , P e t r u A b e l a r d u in njegovi kritiki realizma, realistični teo- riji, ki j o j e mogoče rekonstruirati iz Ars Meliduna t e r n a u k p o r e t a n s k e šo le . Če t r to poglavje j e posvečeno arabski sholastiki (Avicenna in Averroes), pe to pa latinski sholastiki trinajstega stoletja 223 Prikazi in ocene (šolska logika, teološki realizem Roberta Grossetesta in Alberta Velikega, nauk o univerzal i jah pri Tomažu Akvinskem, modistična teorija intenc). Šesto, zadnje poglavje, pa govori o revoluciji štirinaj- stega stoletja (intiutivno in abstraktivno spoznanje, univerzalno pri Dunsu Scotu- su, O c k h a m in n o m i n a l i z e m , p o z n i realizmi in antiokamistična reakcija). Knjigi Alaina de Liberaja, ki, poleg vsega drugega, izvrstno ilustrira problem univerzalij kot kondenza to i ja inovacij, ki bol je kot katerikoli d r u g p r o b l e m raz- kriva p rocese izobl ikovanja , s p r e m i n - j a n j a in kodif iciranja novih teore t ičnih jezikov, analit ičnih modelov in orodij , j e resn ično »usojeno, da u s o d n o prenovi srednjeveške študije in nj ihovo mes to v zgodovini filozofije.« Matjaž Vesel 224