Iz deržavnega zbora. Solska debata v gosposki zbornici (še enkrat). Boj za osemletno šolsko dolžnost je začasno končan. Poslanska zbornica se bode o tem še en- krat posvetovala, in stvar resno prevdarila. — Povsod so spoznali, da je treba vlajšati šolsko dolžnost, le zarad forme (kako naj se to zgodi) so bili različnih misli, ali se ima to zgoditi po nakazni poti (Verordnungswege), ali po postavi. Perva pot je negotova, ker šolske oblasti se menjujejo, in so različnih misel, druga pot je bolj vavna, stanovitneja, ter ima več veljave in stanovitnosti. Važni govori so se čuli tu in tam, tudi politiko so vmes tlačili, naj bolj temeljito je govoril grof Leon Thun, posebno pa je obžaloval, da se je vzel šoli verski značaj, dasiravno je ljudstvo v veliki večini katoliško. — Kar se pedagogike tiče, rekel je: ako jo ljudstvu sploh potrebno še višjih vednost, momjo se sedanje šole razšhiti, ljudstvo pa uže sedaj omaguje pod šolskimi bremeni; kar pa se gospodarstva in njega razuier sploh tiče, je neogibljivo potrebno, da se otroci pri dvanajstih letili morajo delu priučiti. Opomba. Sleherni ve, da se otroku pri 12. letih razum še le prav za prav odpira, a dajte ljudem pred kruha, kruha; potem se bodo veselili šolskih palač in učenosti. — Otrok, kateremu želodec kruli, se bode malo unemal za učenost, iu stariši katerim otroci zgodaj poinagajo kruh služiti, jih le s težkim sercem pošiljajo v šolo. To pa vendar vsakdo ve, da čversti dečki pri 12. letih lože delajo, kakor slabotni starčki; na kmetih nikdo ne praznuje.