DUHOVNI PASTIR. C 1 Izhaja vsak mesec. — Velja 8 K na leto. XXVII. letnik. 1 V Ljubljani, ju 1 nij 1910. VI. zvezek. Torej še enkrat rečem: Varujte se tega grdega greha, medsebojnega zaničevanja in zmerjanja, da ne boste goreli v peklenskem ognju. Vtisnimo si v spomin in v srce prelepe besede sv. apostola Petra, ki nas v današnjem listu tako lepo opominja rekoč: „Predragi! bod te vsi ene misli, usmiljeni, bratoljubni, milosrčni, krotki, ponižni. Ne povračujte hudega za hudo, ne kletvine za kletev, ternuč nasproti (vsem) dobro voščite, ker ste v to poklicani, da blagodar (t. j. nebeško veselje) v delež dobite." (L Pet. 3, 8, 9.). Amen. f J. Kerčon. Šesta nedelja po binkoštih. A Potreba in korist pogostnega in vsakdanjega sv. obhajila. Množica se mi smili. Mark. 8, 1. Veliko ljudstva je bilo pri Jezusu, tako nam pripoveduje, kakor smo slišali, sv. Marko, in niso imeli kaj jesti. Videč toliko ljudi okoli sebe je vzdihnil Jezus: „Množica se mi smili, ker glejte, tri dni so že pri meni, pa nimajo kaj jesti. In ako jih lačne spustim na njih dom, bodo omagali na potu; nekaj jih je namreč od daleč prišlo." Da jih je nasitil, naredil je velik čudež. Tudi mi imamo pred seboj dolgo pot — pot v večnost, polno nevarnosti za našo dušo. In glejte, bolj čudovito kot za Izraelce je poskrbel Zveličar za nas. Postavil je zakrament presv. Rešnjega Telesa, ki daje moč naši duši, da premaga vse nevarnosti. Kakor je namreč telesno življenje odvisno od združenja z dušo, tako je odvisno nadnaravno življenje naše duše od njenega združenja z Bogom. Čim tesnejša je ta vez, tem močnejša je duša. Nikjer se pa naš Zveličar Jezus Kristus tako tesno ne združi z nami, kakor v svetem obhajilu, nikoli ne moremo ž njim občevati tako domače in prijateljsko kakor tedaj, ko pride v podobi kruha v naše srce, nikjer nam ne deli toliko milosti v težkem boju zoper strasti in izkuš-njave tega sveta. Zato se združujmo pogosto z Jezusom Kristusom v presv. Rešnjem Telesu: 1. ker tukaj bomo zajemali pomoč v boju zoper svoje strasti, 2. tukaj bomo spoznali ono ljubezen in veselje, ki ju prinaša Zveličar s svojim prihodom v naše srce. 1. Sv. obhajilo nam daje moč v boju zoper naše strasti. Naša narava je nagnjena k slabemu. Greh prvih staršev je prešel na ves človeški rod in z grehom tudi kazen — nagnenje k slabemu. Razne strasti so se naselile v našem srcu in nikoli jih ni mogoče popolnoma izruvati. Če jih še tolikokrat premagamo, če jih še tolikokrat pristrižemo, kakor pristriže vrtnar na vrtu škodljive rastline prav pri korenini, vedno izkušajo zopet oživeti, da bi zavladale nad nami. Zlasti boj za sv. čistost je tako težak, skoro bi dejal nemogoč brez božje pomoči. Strast se vzbudi in slika našim očem raj veselja. Vrhu tega pridejo zapeljivci, ki jo še bolj vzbujajo, zagovarjajo in izkušajo opravičiti, obenem pa zamorijo tako potrebno sramežljivost. Komaj mladenič, deklica nekoliko odraste, že mora bojevati težki boj. Kako bo zmagal? To ni samo boj enega dneva ali enega tedna. Leto za letom, celo življenje veden boj, vedno enako težak, morda vedno težji, vedno nastopa v novi obliki. Kdo bo zmagal v tem boju? Morda odbijem prvi napad strasti; toda za njim pride drugi, tretji, deseti, nobeden ni zadnji. Sovražnik je morda za trenotek premagan, oslabljen ; toda uničen ni nikoli: vsak čas moramo pričakovati novega napada. Celo veliki apostol sv. Pavel je čutil utrudljivost in muko tega boja in je zato tožil: „lmam dopadajenje nad božjo postavo po notranjem človeku, čutim pa drugo postavo v svojih udih, ki se bojuje zoper postavo mojega duha, ki me deva v sužnost pod postavo greha, katera je v mojih udih. Jaz nesrečni človek! Kdo me bo rešil telesa te smrti?" (Rim. 7, 22—4). »Milost božja po Jezusu Kristusu Gospodu našem," pristavi sv. Pavel. Da, dragi verniki, z božjo milostjo, z božjo pomočjo moremo tudi to. Kdaj pa bomo prejeli več milosti, kakor ravno pri sv. obhajilu, ko se naš Gospod tako tesno združi z nami? Seveda, boj bo še ostal, a mi bomo zmagali, mi bomo vedno zmagovali, mi bomo popolnoma zmagali s pomočjo presvetega Rešnjega Telesa. „Vse premorem v njem, ki me krepča," pravi sv. Pavel na drugem mestu. Tukaj velja prav posebno obljuba božjega Zveličarja: Jaz sem kruh življenja, kdor je od tega kruha, bo živel večno" (Jan. 6, 48 -52). Vihar divja na morju. Visoko se kopičijo valovi. Zveličar zapove vodam in morje je mirno. Tako divjajo tudi strasti v duši človekovi. Pride pa Zveličar v podobi kruha in govori: »Mir vam bodi", in besneče strasti se poležejo. Dan svetega obhajila je dan miru in svetega veselja, to mi boste potrdili iz lastne izkušnje. Zakaj bi si privoščili to veselje samo enkrat v letu, ali samo parkrat, ali tudi samo vsak mesec? Saj tudi boj zoper izkušnjave ni samo enkrat v letu in tudi ne samo vsak mesec; vsak dan se moramo bojevati. Zakaj bi ne iskali pomoči pri Zveličarju vselej, kadar grešimo? Gospod nas prijazno vabi: »Pridite k meni vsi, ki ste obteženi in jaz vas poživim." Zakaj bi se ne odzvali vabilu, če nam je zagotovljena pomoč? Tako so delali vsi veliki svetniki. Angelsko čistost sv. Alojzija občudujemo, a on ni postal tolik svetnik sam po sebi; zajemal je moč v sv. obhajilu. Isto opazujemo pri njem, kar nam o sebi zatrjuje tudi sv. Karol Boromejski: »Zato sem ohranil sv. čistost, ker sem vsako nedeljo in vsak praznik pristopal k mizi Gospodovi." Za večno zveličanje nam gre! Zakaj bi ne porabili tako lahkega sredstva, od katerega je odvisna naša srečna večnost? Sveti tridentinski cerkveni zbor imenuje sv. obhajilo /zagotovilo naše bodoče slave in večne blaženosti1. Vprašam vas, kdo bi ne dobil rad zagotovila, da bo po smrti užival večno veselje? Gotovo vsi. In Jezus Kristus v presv. Rešnjem Telesu je tako zagotovilo, če ga pogosto prejemamo. O prosimo Boga, da vlije v naša srca živo vero! Če bomo živo prepričani o tej resnici, če bomo Jezusa Kristusa v sv. zakramentu takorekoč s telesnimi očmi gledali, če bomo v svojem srcu čutili, kako nas Zveličar vabi k sebi, kako se želi z nami združiti: »Pridite k meni vsi, ki ste obteženi in jaz vas poživim", c potem bomo tudi mi hrepeneli po Jezusu in izkušali premagati ovire, ki nas ločijo od njega. Potem se ne bomo zadovoljili samo z enim obhajilom na leto, tudi ne z enim na mesec, kadar nam bo mogoče, bomo prišli k Gospodu. O Gospod pomnoži nam vero! 2. Najizdatnejše sredstvo v boju zoper strasti je torej sveto obhajilo, a koliko drugih milosti prejmemo še vrhutega tedaj, ko se združimo s svojim Zveličarjem; zlasti se naše oslabele moči nanovo požive, in mir in veselje se vseli v naše srce. Utrujen je sedel Jezus Kristus ob vodnjaku v Samariji in je prosil ženo, ki je prišla vode zajemat: „Daj mi piti." (Jo. 4, 7.) Tedaj mu je rekla samarijska žena: „Kako ti, ki si Jud, mene piti prosiš, ki sem Samaričanka?“ Jezus pa ji je odgovoril in ji rekel: „Ako bi spoznala dar božji in kdo je, ki ti pravi: ,daj mi piti,1 bi ti njega morda prosila in dal bi ti žive vode." Gospod Jezus ji je hotel povedati, kako silno hrepenenje bi se v njej zbudilo, če bi jasneje spoznala ono božje življenje, ki ga je prinesel na zemljo. Enako kakor oni ženi, govori Kristus tudi nam v presvetem Rešnjem Telesu. Da bi vendar spoznali dar božji! Ne zadovoljili bi se stem, da bi se me samo spominjali, da bi se združili z menoj samo nekaterikrat v letu, vaša zahvala bi ne trajala samo nekaj minut. Spoznali bi, da sem zato tukaj, da vas obogatim; tako pa ostanete ubogi. Spoznajte vendar, kaj sem vam pripravil! Dati vam hočem žive vode, ki bo ugasila žejo vaših duš." Da! Srce človeško je nemirno, dokler ne počiva v Bogu, svojem Stvarniku. Ko se združimo s Kristusom svojim Bogom, tedaj se nam odpre studenec žive vode, tedaj se čutimo srečne in zadovoljne. Naša narava se združi s Kristusovo, mi sami postanemo sveti. Kaj čuda, če se pri tako tesni 'združitvi naše oslabele moči nanovo požive? — Glejte popotnika, rokodelca, poljedelca: po dolgi poti, po utrudljivem delu počiva popotnik v hladni senci, rokodelec zapusti svojo delavnico, kmet se usede na polju, vsi krepčajo svoje moči z zdravo jedjo in pijačo. Potem pa popotnik zopet veselo koraka, rokodelec gre z novimi močmi v svojo delavnico, poljedelec zopet preobrača s plugom težke brazde. Tako oslabi tudi naša duša v vednem boju s strastmi, pod težo vsakdanjih opravil in pogosto čuti, kako ji pešajo moči. Tedaj se mora tudi ona odpočiti in si poiskati novih moči v studencu življenja. In ko se je okrepčala s kruhom življenja, tedaj nastopi srčno svojo pot proti večnosti in se bojuje pogumno proti svojim sovražnikom — svojim strastem. A potrebna je taka pomoč pogosto. Saj tudi svoje telo vsakdan hranimo in dušno zdravje gotovo ni manj vredno kakor telesno. Izkušnja nas uči, da ravno tisti najmanj greše, ki najpogosteje pristopajo k mizi Gospodovi. In dalje: Ali se ne čutite srečne tedaj, ko prejmete Zveličarja v svoje srce? Ali ni dan obhajila dan veselja? Človek bi tedaj v radosti objel ves svet. Nikogar bi ne mogel žaliti, vsem bi rad pomagal. Gospod, Stvarnik moj, se je ponižal in osrečil mene, kako bi mogel jaz, nevredna stvar, žaliti svojega bližnjega? Dragi verniki! Zakaj bi si ne privoščili tega veselja kolikorkrat nam je mogoče ? Vrhu tega pa to veselje tudi vedno raste s pogostnim sv. obhajilom. Kolikor večkrat prejmemo Zveličarja, kolikor bolj skrbno se na njegov prihod pripravimo, toliko večje bo tudi to naše nadnaravno veselje. Strasti izgube svojo moč, nasladnosti tega sveta niso več tako mikavne, z lahkoto izpolnjujemo svoje dolžnosti. Tedaj šele prav spoznamo, kako resnične so Gospodove besede: »Moj jarem je sladak in moje breme je lahko." Spoznali smo torej potrebo in koristi pogostnega sv. obhajila. Ali naj navajam še besede Gospoda našega Jezusa Kristusa, ki nas k temu naravnost opominjajo? »Resnično, resnično vam povem: ako ne boste jedli mesa Sinu človekovega in pili njegove krvi, ne boste imeli življenja v sebi. Kdor je moje meso in pije mojo kri, ima večno življenje in jaz ga bom obudil poslednji dan. Zakaj moje meso je res jed in moja kri je res pijača. Kdor je moje meso in pije mojo kri, ostane v meni in jaz v njem." (Jo. 6, 54—7.) Besede so dovolj jasne. Prvi verniki so zato tudi pristopali k sv. obhajilu vselej, kadar so bili pri sv. maši. In sveti oče Pij X. želi, da bi se tudi med nami razširila ona lepa navada prvih časov. Saj ni tako težko. Samo pričeti je treba in sveto obhajilo nam bo v veselje in kmalu tudi v potrebo. Izročimo se popolnoma svojemu izpovedniku, on naj odloči in naša vest bo mirna. Kako se bo izpremenilo krščansko življenje, če bomo izpolnjevali željo svetega očeta. V družinah ne bo prepira in razprtij, ampak mir, zadovoljnost in vdanost v voljo božjo. Starši Pa«tlr, 1910. 23 bodo svoje otroke že v mladih letih vodili k mizi Gospodovi, a tudi sami bodo dajali lep zgled. Strasti se bodo ublažile, greha bo vedno manj. Skratka: prvi časi krščanstva se bodo povrnili. Bilo je proti koncu XII. stoletja. Sveto deželo so osvojili neverni narodi v veliko žalost vsega krščanskega sveta. Samo z nevarnostjo lastnega življenja so mogli pobožni verniki obiskovati svete kraje. Da bi to deželo, kjer je živel in trpel naš Zveličar, iztrgal iz rok nevernikov, je sklical papež Urban II. zbor v Cler-mont, kjer je v gorečem govoru izpodbujal navzoče za boj proti nevernikom. Navzoča množica mu je navdušeno pritrjevala in že med govorom klicala: Bog hoče! Bog hoče! Vsak si je pripel križ v znamenje, da je pripravljen iti v boj. Navdušenje se je razširilo po vsem krščanskem svetu, tisoči in stotisoči so sprejeli križ in šli v sveto deželo. Niso se strašili truda in težav, ne dolge poti in krvoločnega sovražnika, darovali so svoje življenje, samo da so bili sv. kraji oteti iz rok nevernikov. Tudi sedaj je nevernik zasedel svete kraje. Nevera in brez-božnost se širi po svetu, strasti hočejo vladati v naših srcih. Tudi sedaj je povzdignil sv. oče svoj glas in napovedal boj strastem in neveri. Orožje, ki ga nam izroča, je presveto Rešnje Telo. Sprejmimo ga v zavesti svoje nevrednosti, a z veseljem, stopimo v vrsto bojevnikov, dajajmo drugim dober zgled. Bog hoče! Amen. I. O. 2. Vrednost otroka. (Obenem priložnostni govor za praznik sv. Janeza Krstnika.) Veliko se jih bo veselilo njegovega rojstva. Lc. 1, 14. Sv. Cerkev obhaja praznike svetnikov na dan njih smrti, ker je bil ta dan pričetek njih večnosrečnega življenja v večnosti. Le rojstni dan Matere božje in rojstni dan sv. Janeza Krstnika, ki je bil v petek, vsako leto slovesno obhajamo. Kaj je vzrok temu? Pred rojstvom sv. Janeza Krstnika je govoril nadangel Gabriel očetu Cahariju: „ Vesel boš in od veselja boš poskakoval in veliko se jih bo veselilo njegovega rojstva, zakaj velik bo pred Gospodom, vina in močne pijače ne bo pil, že v telesu matere bo napolnjen s sv. Duhom, veliko Izraelovih otrok bo izpreobrnil h Gospodu in Odrešeniku bo pot pripravljal." Res, za Jude važni vzroki, povoda dovolj za veselje, in vzroki, da tudi kristjani slovesno obhajamo rojstni dan sv. Janeza Krstnika. Še več veselja pa ob- čutimo na rojstni dan Matere božje. Saj ona je za Bogom največja, najsvetejša, prva stvar, ni živela le spokorno, temuč na vrhuncu popolnosti, ni bila šele v materinem telesu, ampak že v prvem trenutku spočetja obvarovana izvirnega greha, ni izpre-obrnila veliko Judov, pač pa neštete trume iz vseh rodov, krajev, časov, stanov k Jezusu, ni le hodila pred Jezusom, ampak nam ga je dala, rodila, darovala. — Imenitnost sv. Janeza Krstnika uvidimo iz njegovega življenja in iz besed Kristusovih „ni vstal večji med rojenimi od žene" (Mt. 11, 11. Lc. 7, 283 in „večjega preroka nobenega ni kakor Janez Krstnik, ki je poslan kakor angel pred obličjem Gospodovim." — Še laže spoznamo imenitnost Marijinega rojstva: kraljevega je rodu, svetih staršev, brez izvirnega madeža spočeta živi življenje polno svetosti in čednosti. Od grešne žene v hudobiji spočet (Ps. 50, 7.) in v solzah rojen se tema dvema detetoma ne more nihče primerjati; vendar si drznem o času, ko obhajamo spomin rojstva Janeza Krstnika, opozoriti vas na imenitno vrednost vsakega človeškega deteta, posebno od krščanskih staršev rojenega in kmalu po rojstvu krščenega. Kdor dete prav premisli, spozna njegovo vrednost in volja božja je, da bi se nad rojstvom kristjana tudi jih mnogo veselilo: starši, sorodniki, sosedi, domovina, katoliška Cerkev, angeli, Marija, Bog sam. Dete je iz mesa in duha. Telesce je zrastlo sicer po naravnih postavah, a ne brez pripuščenja volje božje, brez katere ne pade niti las iz glave. (Mt. 10, 30.) Dete dobijo tisti starši, katerim je on zaupa in takrat, kadar on pripusti. — V telescu počiva za nekaj let priklenjen neumrjoč duh, ki ima živeti brez konca med najsvetejšimi duhovi. Ta duh je obdarjen pred vsemi živimi stvarmi na zemlji s posebnimi prednostmi: umom, voljo, spominom. Orodje duševnega delovanja, hotenja, mišljenja, po-željenja, govorjenja... pa so za nekaj let udje telesa, ki ima enkrat vstati in izpremenjeno živeti vekomaj. Te lastnosti človeškega deteta spoznajo lahko celo pogani, Turki, Judi. (Rimljanka Kornelija je pokazala bogati prijateljici kot svoje hisere dvoje svojih mladih sinov, Grakov . ..) Nam kristjanom je v sv. pismu razodeto, kaj je vreden otrok. — Če je hotel Bog v stari zavezi koga odlikovati, obljubil in dal mu je otroke, veliko otrok, velik zarod. Zato se naravnost fiazivljejo otroci dar, blagoslov, plačilo Gospoda. Nerodovitne so bile žalostne, zaničevane od ljudi, ki so to smatrali za kazen božjo. Storile so v svoj namen Gospodu obljube, njemu darovati prvorojenca. Ako le ni bilo otrok, pomagali so si s posinovljenem tujih, zlasti pa sorodnih. Sv. pismo govori na mnogih krajih o tem, kaj je vreden otrok. „Modri sin razveseljuje očeta.“ (Prov. 10, 1.) „Oče pravičnega se z veseljem raduje; kdor je modrega rodil, ga je vesel. Veseli naj se tvoj oče in raduje naj se ona, ki te je rodila!" (Prov. 23, 25.) kar pomeni, naj bo otrok pravičen in moder, radost in veselje, bogastvo in zaklad staršev. „Devet reči je, o katerih nihče hudo ne misli (ampak vsak dobro), in jih visoko čislam: (na prvem mestu) človek, ki ima veselje nad (dobrimi) otroci." (Eccli 25, 10.). „Žena, kadar je na porodu, ima žalost, ko pa je rodila dete, ne misli več na bridkosti od veselja, da je človek rojen na svet." (Jo. 16, 21.). Dobri starši so v vseh časih spoznali vrednost četudi k slabemu nagnjenega otroka in so ljubeznivo skrbeli zanje. — Zgled zato so nam: očak Jakob z Benjaminom in Jožefom — Tobija in Ana z mladim Tobijem — David s sinčkom Betzabeje, Absalonom — Jožef in Marija z 121etnim Jezusom — Kananejka z obsedeno hčerjo — oče mesečnega pod goro Tabor — kraljič z bolnim sinom v Kafarnaumu — evangeljski oče z izgubljenim in najdenim sinom! Zato vpraša Kristus: „Kdo pa izmed vas očeta kruha prosi, pa mu bo kamen dal, ali ribe, mu bo li namesto ribe kačo dal?" (Lc. 11, 11.) Isto resnico nam potrjujejo sv. cerkveni učeniki. Sv. Avguštin pravi: »Sram ga bodi, ki svojih otrok ne ljubi." In sv. Krizostom uči: „Velik in silno imeniten je zaklad, ki vam ga je izročil Bog, otročiči namreč. Gorečo skrb torej imejte zanje in na vso moč si prizadevajte, da vam prekanjen tat tega zaklada ne izmakne. Nobeno blago, nobeno posestvo vam nima biti toliko ljubo in prijetno kot otroci, za katere svetno blago hranite. Napeljujte k čednosti in pobožnosti rahla srca otroška, vse drugo šele za tem iščite! Če bodo otroci hudobni, jim denar ne bo nič pomagal, če pa dobri, ne bodo imeli iz uboštva nobene škode. Ako se pa otroci ne odgojijo kakor gre, je bolje, da so ubožni kot bogati. Uboštvo jih zadržuje v mejah čednosti in v njej ohrani tudi tiste, ki se branijo; bogastvo pa še tistim brani zmerno in sramežljivo živeti, ki hočejo, marveč stori, da se izpridijo." (Chrys.) »Slab vrtnar, ki se ne veseli rožic in cvetlic, še slabejši starši, ki se ne veselijo otročičev," pravi škof Slomšek. Ob viharju je padla z barke bogata, plemenita mati z detetom. Da bi jo rešil, skoči za njo njen zvesti strežaj. Dvakrat ga pahne mati od sebe in mu z roko kaže dete na smrtnonosnih valovih. Strežaj razume, reši otroka in zamudi mater, ki je dala tako svoje življenje, da je rešila smrti svoje dete. Še ob smrti so staršem dobri otroci tolažba: „V svojem življenju je (oče sina) videl in se ga veselil in ob smrti ne žaluje in ne sramuje se pred sovražniki, zakaj zapustil je svoji hiši branivca zoper sovražnike, prijateljem pa hvaležnega povračnika." (Eccli. 30, 6.) Poseben slavospev otrok pa je nauk Jezusa, zapisan pri sv. Matevžu. (18, 2. — 6, 10.) Na vprašanje, kateri je večji v nebeškem kraljestvu, pokliče Jezus otroka in ga postavi v sredo med množico; dovolj jasno je odgovoril in s tem pokazal vrednost otroka pred Bogom. Kristus začne govoriti: „Ako se ne izpreobrnete in niste kakor otroci, ne pojdete v nebeško kra-» ljestvo." Sv. Hilarij (coment. Matth. cp. 18.) našteva zveličalne lastnosti nepokvarjenega otroka: resnicoljubnost, vernost, zaupljivost, krotkost, dobrotljivost, spravljivost, odkritosrčnost, zadovoljnost . . . same čednosti, katere na drugi strani sv. vera zahteva tudi od odraslih, če se hočejo zveličati. Pojdimo torej vsi vkup v šolo k nedolžnemu otroku. »Kdorkoli se poniža kakor ta otrok, bo večji,“ tako izmed lepih lastnosti pridnega otroka Gospod še posebej poudarja temelj vseh čednosti: ponižnost, pohlevnost, ki je res otroku grofovskemu ali cesarskemu prirojena, dokler mu je posvetna slavohlepnost ali družabni oziri od-gojiteljev ne zagrenijo, iz glave izbijejo, iz srca ne iztrgajo. Kdor se ponižuje, bo povišan. (Lc. 14, 11.) Ne bodite otroci v razumnosti, v hudobnosti bodite otroci! (1. Cor. 14, 20.) Še več: »Kdor sprejme takega otroka . . . mene sprejme," Kristusa, Boga. Starši, si morete misliti večje časti? Kako bi ravnali z Jezusom? Ravnajte tako z otroci, njegovimi namestniki, poslanci. Res se je večkrat Zveličar prikazal svojim izvoljenim podoben otroku! »Kdor pohujša katerega malih, ki v me verujejo ..." s to grožnjo razodene Jezus, koliko mu je za eno nedolžno dušo. Kaj šele, če pohujša otroka oče, mati, predstojnik, varih; angel postane satan. Da bi donele te besede Gospoda v vsako hišo po vsej deželi, vsak dan, zlasti še ob nedeljah in praznikih! Vi pa skrbite krščanski starši, da boste ob smrtni uri Bogu mogli govoriti: »Katere (otroke) si mi dal, nisem nobenega izgubil." (Jo. 18, 9.) »Glejte, da ne zaničujete . . njih angeli gledajo nebeškega Očeta pa iz nebes tudi zaničevavca, zapeljivca, pohujšljivca in ne bodo prizanesli. (Exod. 23, 21.) „Večjega veselja nimam, kakor to, če slišim, da moji otroci po resnici žive,“ govorite s sv. Janezom (111. 4.) in vodite otročiče skrbno k njih nebeškemu prijatelju in zagovorniku in )ih bo sprejel ter blagoslovil kakor Galilejke, saj je naročil „pustite otročiče in nikar jim ne branite k meni priti, zakaj takih je nebeško kraljestvo." (Mt. 19, 14.) — Amen. Af. Volčič. Praznik sv. Petra in Pavla. /. Sk. Oče je varih resnice in voditelj človeštva. • Ti si Peter skala in na to skalo bom zidal svojo cerkev. Mat. 16, 18. Bilo je pred 100 leti. Dne 29. avgusta I. 1799. je umrl na Francoskem kot jetnik v pregnanstvu Pij VI. star 80 let. Rim, papeževa prvostolica, je bil v rokah brezvernih upornikov. Sveti zbor kardinalov je bil razpršen, nekateri škofje pregnani, drugi voljno orodje v rokah sovražnikov sv. Cerkve. Brezbožni svet je veselja rajal, češ, ime katoliško je izginilo s površja zemlje, in papeštvo, ki je preživelo toliko viharnih stoletij ter jih vladalo, se je razdrobilo v nič. Tako pred 100 leti. In danes? Kmalu bo 40 let, odkar je papež jetnik. Od Petrovega novčiča, ki ga mu podarijo vdani verniki, živi sam, od tega plačuje stroške velikanske cerkvene uprave. A vendar, dragi v Gospodu, kdo bi se drznil danes trditi in reči: Katoličanstva ni več, papeštvo je izginilo? Tudi iz katoliških ust se slišijo nepremišljene besede: Dandanes se ne gode več čudeži. Kaj, ali ni papeštvo v Rimu koncem devetnajstega in pričetkom dvajsetega stoletja tak neprestani čudež naših dni ? Kar nemo in molče stojimo tu pred dejstvom, katerega si nihče ne more navadnim potom razlagati ? „Visoko mesto bo ponižal, ponižal ga bo do tal, potegnil v prah, poteptala ga bo noga, noga revnega, stopinje potrebnih." (Is. 26, 5 sq.) Te besede se neprestano izpolnujejo pred našimi očmi. Začetkom 19. stoletja je vzdignil glavo brezbožni liberalizem. Koliko denarja, koliko moči, koliko talentov v vseh znanostih in umetnostih mu je bilo na razpolago 1 Ponosno se je dvigala stavba liberalizmu v državi, zasegel je liberalizem v temelje člo- veške družbe, družino; vse, visoko in nizko je prekvasil ta nauk. In posledice, uspehi? Že davno je začel pešati ta nauk, omagal je in v današnjih dneh pojema hitro, dasi silovito in krčevito. A moč papeštva, dasi ni moč v topovih in puškah in vojakih, ta moč se vkljub uboštvu dviga, vstaja kakor žarko solnce po viharni noči in iz viška svoje poti lije blagodejne žarke na vse strani. Odkod ta moč Pija X. v Vatikanu, vladajočega svet? „Ti si Peter (to je skala), in na to skalo bom zidal svojo cerkev, in peklenska vrata je ne bodo premagala." (Mat. 16, 18.) — Kar je Kristus slovesno zatrdil Petru, prvemu papežu, to velja i Piju, sedanjemu papežu. Kruti Neron je hotel zatreti Cerkev, s tem, da ji je odbil glavo. Zastonj, sv. Peter je umrl, a ni umrlo papeštvo, ni umrlo ne pod udarci Napoleona, ne pod udarci Viktorja Emanuela. Sv. Peter je še velikokrat umrl v svojih naslednikih, a ni umrlo papeštvo. Zato je pa praznik prvaka apostolov sv. Petra sicer njegove osebe smrtni dan, a ne smrtni dan njegove časti: nasprotno, praznik sv. Petra je praznik zmage papeštva. Pomudimo se danes pri tej resnici in preudarimo, kaj je papeštvo kot varih resnice in kot voditelj človeštva. Poromajmo v duhu danes na grob sv. Petra in te resnice premiš-ljevaje poživimo svojo katoliško zavest in prepričanje ob obljubi Kristusovi, dani sv. Petru: „Ti si Peter..." Da se to zgodi, naj nam izprosi sv. Peter pomoči in blagoslova od zgoraj! I. Naslednik sv. Petra, rimski papež, od Kristusa nilprejel obljube, da bo svetu po papeštvu napočila zlata doba. Pač pa so bile zadnje besede, katere je Kristus govoril sv. Petru tele: „ Resnično ti povem, ko si bil mlad, si se sam opasal in šel kamor si hotel. Ko se pa bodeš postaral, boš iztegnil svoje roke in drugi te bo peljal, in šel boš, kamor ne boš hotel." (Jan. 21, 18.) In evangelist pristavi: „To pa je rekel Jezus, da bi pokazal, s kakšno smrtjo da bo Peter Boga poveličal," namreč s smrtjo na križu. Seveda je resnica, neovrgljiva resnica, dokazana zgodovinsko, da je blagostanje narodov in njih zemska čast ravno v onih časih dospela do vrhunca, ko so vladarji in postavo-dajalci slušali klic papeža, kot prvega oznanjevalca krščanske vere. Toda prvi in pravi namen papeštva to ni, marveč, da bi se po njem vsi vkup in vsak posamezen zveličali. To zveličanje pa moremo doseči le s tem, da verujemo, kar je Bog razodel, kar je Jezus Kristus učil, kar so apostoli oznanovali. In enemu teh apostolov, sv. Petru namreč, je Jezus Kristus izročil in poveril pravico ter nalogo, ves ta nauk ohranjati nepokvarjen in čist. Ta častna predpravica je pa prešla po smrti sv. Petra na njegovega naslednika i. t. d. do današnjega dne, do Pija X. Prvi namen papeštva je torej ta, da bi se po papeštvu ohranila resnica Kristusova čista nepokvarjena, ter bi se ljudje tako zveličali. — Res, nekaj veličastnega je ta zaklad vere, ki ga je Jezus Kristus izročil svoji Cerkvi. Časi in stoletja so se menjavali, padali in vstajali so prestoli, cvetele in propadale so vednosti in znanosti, prišli in izginili so narodi: solnce vere, katero je Jezus Kristus postavil na obnebje Cerkve, sveti z isto močjo, z isto svetlobo, z istim žarom in bo svetilo do konca dni. Resnica je samo ena in se ne izpremeni: zato pa samo en papež, vedno nezmotljiv. Četudi ves svet na vse mogoče načine taji in blati Kristusa, sv. Peter še vedno po svojih naslednikih glasno in neustrašeno daje pričevanje Jezusu Kristusu: „Ti si Kristus, sin živega Boga.“ Razsvetljen od Sv. Duha obrača vidni poglavar sv. Cerkve svoj pogled v prošla stoletja, bere v sv. pismu in v cerkvenih očetih, kako se je razodel on, ki je dejal o sebi: Jaz sem življenje, pot in resnica." In potem sodi in določuje v vsakem po-samnem slučaju, kje je pot v nebesa, kje pot do pravega miru, kakšna je resnica, kje je vir življenja in svobode. Papež sodi in določuje nezmotljivo : kdor njega posluša, stori, kar veleva, opusti, kar zabranuje, gotov je svojega zveličanja. — Seveda se nasprotniki sv. Cerkve rogajo in posmehujejo nezmotljivosti papeževi. Toda popolnoma po krivici ! Drugoverci nimajo prav nič vzroka za to. Henrik Vlil. in Eduard VI., začetnika anglikanske krivovere, Luter, Kalvin, Zvvingli, Mohamed so izrekli takih določb in pravil, ki jih imajo njihovi privrženci za svete in nedotakljive, v enem dnevu več, kakor en papež ali tudi več papežev vkup ves čas svojega vladanja. In oni našteti možje so bili zgol ljudje in nikjer se ni bralo, nikdar se ni slišalo, da bi bil enemu Kristus rekel: „Ti si skala — karkoli boš razvezal." In v kakšnih okolščinah so dajali oni svoje določbe ? V pijanosti, iz časnih ozirov, iz trmoglavosti in upornosti, razdraženi raznih strasti, z nikomur se niso preje posvetovali. Papeži pa pri svojih določbah popolnoma skrijejo svojo osebo, da, s takimi določbami se izpostavijo velikim nevarnostim in preganjanju. Papežem je le na tem, da zmaguje Kristusova stvar, dobro vedo, da od njih izreka zavisi sreča milijonov ljudi in sicer večna sreča. Zato pa se poslužujejo z največjo skrbnostjo najprej vseh človeških pripomočkov: na cerkvenih zborih se snidejo škofje celega sveta; najpobožnejšim in najbolj učenim možem dajo stvar v prereše-tavanje. In dolgo trpi, predno izreče papež kako versko določbo; nič novega ni iznašel, marveč to, kar je Jezus Kristus učil, to časa potrebam primerno razloži in določi, in to razloži in določi nezmotljivo. Tako je Peter v svojih naslednikih papežih skala nezmotljive resnice, na kateri najde vsakdo pravo luč resnice, ob kateri se razbije vsaka laž in zmota, katere pa tudi najhujši naval krivoverskih valov ne bo podrl nikdar. Glejte, to se pravi: papež je varih resnici. Zahvalimo se danes Jezusu Kristusu, da je dal v papežu tako ravno pot k resnici, da nam je tu prižgal neugasljivo luč resnice, in sicer resnice, od katere zavisi vse. Kaj je na vse zadnje na tem, če vem prav za gotovo ali pa manj gotovo raztolmačiti n. pr. kak naravni pojav, toda na tem, da vem prav gotovo, po tej poti se boš izveličal, na tem, dragi v Gospodu, je mnogo, je vse! Zato Jezusu Kristusu prisrčna zahvala naših src, da je sv. Petru in v njem Piju X. zaklical: „Ti si . . .“ Lahko kličemo s sv. Pavlom ponosno in resno : .Vem, komu sem verjel," namreč nezmotljivemu papežu. 11. Rekli smo, da je papež varih resnice, da je edini papež nezmotljivi učenik v stvareh našega zveličanja. Če je torej vrhovni, prvi učenik, je pa tudi prvi, vrhovni voditelj vsega loveštva, ker ravno s tem, da nezmotljivo kaže in uči res-tico, ravno s tem že vodi ljudi k zveličanju. Kakor se dobi v raših dneh mnogo ljudi, ki jim ni po volji nezmotljivost papeževa, jii pa tudi ni malo število takih, ki nočejo ničesar o tem vedeti, d bi imel vodstvo celega človeštva eden vidni poglavar v svojih ri rešile otroka smrti; ni pa se še slišalo, da bi pastir svoje ovce, matere svoje otroke z lastnim mesom in krvjo hranile. Kar pa ne stori niti pastir, niti mati, to stori nam zemeljskim popotnikom °aš ljubi Zveličar. On nam da vse, kar je in kar ima, svoje božanstvo in človeštvo z zaslugami in milostmi, on skriva svoje veličastvo pod neznatno podobo kruha, zato da bi mi brez strahu pristopili k nebeški gostiji in se iznova z njim zedinili. Kaj bi nam še manjkalo na popotovanju, ko se naša duša redi z živim kruhom, ki je prišel iz nebes? Elija je šel pokrepčan po kruhu, katerega mu je angel zapovedal jesti, 40 dni in 40 noči, dokler je prišel do gore božje, do Horeba. (3 kralj. 19.) Izraelci so s čudežno mano pokrepčani po puščavi potovali, dokler so prišli v obljubljeno deželo. To so slabe podobe živega kruha nebeškega, ki zemske potnike čudežno krepča. Zares čudovita je moč tega angelskega kruha! Kar Jezus pred svojim vnebohodom napoveduje svojim učencem (Mark. 16.), tisti čudeži se po duhovno nahajajo pri vseh, ki Jezusa v svetem obhajilu vredno prejemajo. Z močjo tega nebeškega kruha se še zdaj hudiči izganjajo: Duh ošabnosti, nečistosti, jeze, sovraštva, ta mora iti iz srca. „Nove jezike boste govorili,0 je rekel Jezus apostolom. Ako boste vredno prejemali sv. obhajilo, se od vas ( ne bodo slišale več kletve, nemarnosti, obrekovanja, vaš jezik bo govoril to, kar povzdiguje hvalo božjo. „Če boste kaj strupenega pili, vam ne bo škodovalo.0 V sredi spačenega sveta boste ostali nedotakneni, strupena načela brezvernosti in hudobije vam ne bodo nič škodovala, ker imate v presv. Rešnjem Telesu pomoček, ki vas varuje zoper pik strupene kače. In, če so potem apostoli vkljub trpljenju in preganjanju povsod s sveto navdušenostjo in veseljem oznanovali evangelij, bo sv. obhajilo tudi vam podelilo milost. Tudi vi boste v bridkostih sv. veselje, sladko tolažbo in blaženi mir občutili; Jezus vas bo vedno bolj svoji podobi enake storil; tudi vi boste Jezusa oznanovali ne tako z besedami, marveč s sv. bogoljubnim življenjem in z zgledom lepih čednosti, ker bo Jezus iz vas govoril. In ko dospemo na konec potovanja, ko si bo sovražnik zveličanja še najbolj prizadeval nas pogubiti; glej, tu stopi Jezus k tvoji smrtni postelji, ti da svoje meso in kri za popotnico in za zastavo prihbdnjega vstajenja. Zato se ne boj! Z Jezusom združen boš stopil čez smrtna vrata, hudi duhovi bodo bežali, nebeška vrata se odprla, ker nosiš tistega, ki je govoril: Kdor je moje meso, in pije mojo kri, ima večno življenje. (Jan. 6.) Tako smo zopet spoznali, da je Jezus v sv. zakramentu naše vse. Spremlja nas na zemeljskem potovanju kakor naš najboljši prijatelj, naš ljubeznivi varih, naša dušna hrana. Kdo bi torej toliki ljubezni nasproti ostal mrzel? Ali ne bomo vsega svojega srca njemu posvetili, ki se nam je popolnoma daroval, da bi nas osrečil? Tega prijatelja se oklenimo, ker nam ostane vedno zvest; k temu varih u se zatecimo, ki nas brani vseh sovražnikov; njegove hrane se vredno poslužujmo, in bomo živeli vekomaj. Amen. Ant. Žlogar. Pogled na slovstvo. A. 1. Sociologija. Spisal dr.Aleš Ušeničnik. Izdala Leonova družba v Ljubljani. Cena: broširanemu izvodu K 850, v platno vezanemu K 10'80. Vel. 8°. Str. 839. Ljubljana 1910. Založila Katoliška bukvama. Tiskala Katoliška tiskarna. Zgodovina svete Cerkve nam priča, da so bili papeži v vsakovrstnih nevarnostih, ki so pretile v raznih časih človeštvu, njegovi varihi in rešitelji. Ko so v 15. stoletju — da izmed stoterih navedem le en zgled — Turki povsod, kamor so prišli, vse opustošili, neusmiljeno morili in ropali, so se papeži neprestano in uspešno trudili, da so se razni vladarji združili in šli v boj zoper Turka. Posebne vrste nevarnost pa se je pojavila za človeško družbo v 19. stoletju. »Novošegni duh, ki vže dlje časa prevladuje ljudstva, je dozoril vže na političnem polju svoje pogubne sadove; sedaj pa dosledno sega na narodno - gospodarsko polje. — Mnogo je vzrokov, ki pospešujejo ta razvoj: Mogočno je napredovala obrtnija, ker se vedno izpopolnjujejo tehnični pripomočki in se obrt izdeluje po novem načinu; bistveno se je izpre-menilo medsebojno razmerje med posestniki in delavci; denar je nakopičen •e v maloštevilnih rokah, velika množica pa ubožava: med delavci se vedno bolj razširja samozavest; čutijo se močne in organizujejo se v vedno tesnejših zvezah. Vse to je vzbudilo perečo socialno nevarnost, v kateri [se nahajamo. Kaj vse je v nevarnosti v tem, to čutijo vsi duhovi, ki v upu in strahu gledajo v prihodnost," tako opisuje socialno nevarnost papež Leon XIII. v okrožnici o delavskem vprašanju. Toda on, ki je najglasneje opozoril na nevarnost, je podal tudi zdravil in pripomočkov, da se nevarnost omeji in premaga. Okrožnica o delavskem vprašanju je obenem vznešen poziv k socialnemu delu. In besede svetega očeta v omenjeni okrožnici so vstvarile prava čuda. V vseh krščanskih deželah se je pričelo proučevanje socialnega vprašanja na temelju omenjene okrožnice, pa tudi temeljito socialno delo. V obojnem oziru je bil Pri nas voditelj državni poslanec profesor dr. J. Krek. V svojem ,Socializmu" (Ljubljana 1901) je popisal razvoj socialne misli in podal ogrodje krščanske sociologije. Izreden pojav v naši sociološki literaturi pa je Dr. Al. Ušenič-nikova »Sociologija", ki je izšla prav te dni. V njej nam je podal veleučeni P>satelj sistematični pregled o socializmu, o socialnih strujah in o velikih socioloških vprašanjih, torej popolno socialno filozofijo. Pisatelj je znan kot najboljši slovenski filozof in zato je mogel napisati tako vsestransko dovršeno zistematično delo o socialnem vprašanju, kakor ga nima niti sodobno nemško slovstvo in najbrž tudi druga slovstva ne. Poglejmo nakratko prebogato vsebino knjige. — V uvodu razpravlja pisatelj o socialnem vprašanju in pojasni kaj je socialna veda, našteje sociološke šole in poda razdelitev sociologije. Sociologijo razdeli v štiri dele in sicer obravnava v prvem delu o osnovnih idejah, v drugem o socialnem organizmu, v tretjem o socialnih sistemih in v četrtem o socialnih problemih. V teh štirih delih nam je pisatelj ogromno tvarino sociologije podal v naravnost čudovito jasnem pregledu. — V prvem delu je iz metafizike in etike povzel osnovna sociološka načela. Obravnava namreč sledeča temeljna vprašanja: Človek — oseba in socialno bitje. — Človeška družba je socialen organizem. — Pravica in ljubezen. — Večni zakon. — Zakoni. — Človek in njegove prirodne pravice. — Lastninska pravica. — V drugem delu je analitično-sintetično razvil teorijo o državi, o nje postanku, smotru, nalogah, funkcijah in sestavi. Kaj temeljitejšega kakor je tu pisano o državi bi pač drugod težko dobili. — Najvažnejši je pač tretji del. (Tu pokaže pisatelj kapitalizem kot veliki vir socialnega zla, nato pa opisuje socialne sisteme, ki hočejo temu zlu odpomoči. Ti sistemi se dajo strniti v tri velike socialne sisteme, ki jih pisatelj kratko označi z besedami: individualizem, socializem, solidarizem. Individualizem vidi v socialnem zlu le gospodarsko zlo, premagati pa ga hoče z načelom svobode. Zato se imenuje ta nazor navadno gospodarski liberalizem. Kritika pisateljeva o tem sistemu jasno pokaže nezmožnost liberalizma rešiti socialno vprašanje. Obširnejše in tako temeljito, da bodo morali tudi tuji učenjaki v šolo hoditi k našemu pisatelju, kritikuje socializem (socialno demokracijo). Kdor prouči ta oddelek dr. Al. Ušeničnikove Sociologije (str. 246 do 454), pač ne potrebuje nobenih drugih virov, da bi se bolje poučil o tem vprašanju. Največ hvaležnih bralcev pa bo imela razprava o tretjem sistemu, ki hoče odpomoči socialni bedi, o solidarizmu (krščanskem socialnem sistemu). — Tudi ta oddelek je jako obširen (str. 457 do 571) in je pač središče vse knjige. Pisatelj opisuje, ko je podal pojem krščanskega solidarizma, njegovo zgodovino prav do naših dni; potem pa iz zgodovine krščanskega solidarizma, iz papežkih okrožnic in iz krščanske filozofije poda osnovna načela krščanskega solidarizma. »Smoter krščanskega solidarizma je: premagati socialno zlo in ustanoviti zopet pogoje prave blaginje. Subjekt njegovih teženj so najprej tisti, ki so pomoči najbolj potrebni, delavski stanovi, delavci, kmetje, mali obrtniki in trgovci, a potem tudi vsi drugi upravičeni socialni sloji; dalje narodi in države, in v najširšem pomenu človeška plemena in vse človeštvo. Oblika, način, kako naj krščanski solidarizem doseže smoter, je nova socialna forma po smotrni reformi. Novo formo dobi družba po socialni reformi. Ta reforma mora biti najprej nravna (nravni preporod človeške družbe, nravno uveljavljenje načel pravičnosti in ljubezni); potem pravna (pravno uveljavljenje načel socialne pravičnosti, uveljavljenje soglasja med individualnimi in socialnimi interesi); socialna v ožjem zrri-slu (demokratizacija družbe in organizacija stanov); ekonomska (odprava gospodarske mizerije s pravo reformo socialne ekonomije); naposled tudi splošno kulturna. Činitelji te reforme so: Cerkev, država, socialni organizmi v državi, posamezniki.“ (Str. 523.) V četrtem delu podaje pisatelj navodilo, kako vršiti socialno delo na podlagi krščanskih principov. Kaj takega smo zlasti živo pogrešali in ker je pisatelj tukaj še izredno poljuden, bodo po njegovi Sociologiji prav radi tega segli vsi, ki hočejo kakorkoli socialno delovati. Naj podamo vsebino tega dela z besedami pisateljevimi. Na strani 574. piše: »Ako naj se reši socialno vprašanje, je treba najprej nravnega preporoda. Le nov rod bo rešil socialno vprašanje. Če pa vprašamo, čigavo je pred vsem socialno vprašanje, po pravici odgovarjajo delavci, obrtniki, trgovci in kmetje, da njihovo. Socialno vprašanje je konkretno zlasti delavsko vprašanje, obrtniško in trgovinsko vprašanje ter kmetsko vprašanje. A oglašajo se že tudi ženske s svojim ženskim vprašanjem. Veliko nalogo pri reševanju socialnega vprašanja ima država, dežele in občine. Zlasti so socialne naloge občine nov socialni problem. Med vsemi socialnimi problemi najsplošnejši, najgloblji in najtežji pa je problem, kako naj se pravično uredi razmerje med delom in kapitalom. Naposled treba dodatno posebej rešiti še vprašanje, kako naj se ima duhovnik k socialnemu delu. — Tako bi bili najvažnejši socialni problemi: I. nov rod. II. Delavsko vprašanje. III. Obrtno vprašanje IV. Trgovsko vprašanje. V. Kmetiško vprašanje. VI. Žensko vprašanje. VII. Socialne naloge občine. VIII. Razmerje med delom in kapitalom. IX. Duhovnik in socialno delo". — Vsa pisateljeva izvajanja o teh oddelkih so obenem tudi kakor program socialnemu delu za prihodnjost. Kaj naj še dodamo? Dvoje povdarjamo. O knjigi sami rečemo: Dr. Al. Ušeničnikova Sociologija bo vedno, kakor se je izrazil poročevalec v Slovencu (1910 št. 105) »slovensko socialno filozofično delo par excellence“. — Naša dolžnost pa je, da si knjigo nabavimo in jo proučujemo. Papež Leon XIII. pravi: »Skrb za srečo ubožnega ljudstva je stroga dolžnost za vse, ki imajo kakšno veljavo v družbi po dostojanstvu ali po bogastvu ali po izobraženosti". (Primeri: Socijalno vprašanje, spisal dr. Josip Pavlica, Gorica, 1.1902, na strani 154.) Kot najboljši pripomoček pc učiti se, kaj treba storiti, da moremo zadostiti omenjeni zahtevi Leona XIII., je nam Slovencem dr. Al. Ušeničnikova Sociologija Zato pač ne bo slovenskega duhovnika, ki bi knjige ne naročil in proučil. To bode tudi najlepše priznanje in čestitka veleučenemu gospodu pisatelju,' — ki nam je spisal delo, ki bo vedno v čast slovenskemu imenu, - da bo njegova knjiga v rokah vsakega slovenskega duhovnika, da se bomo vsi po njej učili spoznavati prave socialne • deje in jih izkušali uveljaviti v socialnem življenju. Dr. Al. Ušeničnikova „ Sociologija" bo tako izdatno pripomogla k rešitvi socialnega vprašanja vsaj med Slovenci. Želimo pa, da se razširi daleč preko mej naše domovine. A. S. 2. Staršem in vzgojiteljem. Navajajte otroke, da bodo hodili pogostoma k sr. obhajilu. Spisal O. Julij Lintelo. (Slovenski prevod je oskrbela in knjižico izdala Marijina družba v ljubljanskem semenišču.) 1910. Založila Katoliška bukvama v Ljubljani. Tiskala Katoliška tiskarna. Str. 44. Cena 25 vin., pri naročilih na 10 ali več izvodov po 20 vin. V prvi svoji okrožnici z dne 4. oktobra 1903 je papež Pij X. omenjal sedanjega prežalostnega položaja človeškega rodu. »Komu ni znano," pravi, ,da človeško družbo razjeda bolezen hujša, kot kdaj v minulih časih, ki še od dne do dne narašča in jo tišči v poguben pogin? Dobro vam je znano, kakšna je ta bolezen: odpad od Boga in oddaljevanje od njega... Temu zlu pa se moramo upreti. Zaradi svoje slabosti se tega dela plašimo, toda v zaupanju na Boga smo se odločili edino na to delovati, „da vse v Kristusu prenovimo, namreč, da bode Kristus vse in v vsem. Zvest temu načelu deluje sv. oče ves čas svojega vladanja za prenovljenje človeškega rodu v Kristusu. V najpopolnejši meri se bode to prenovljenje izvršilo, ko se bodo vsi verniki združevali s Kristusom v zakramentu sv. Rešnjega Telesa, in sicer tolikrat, da jim bo evharistija neprestano „lek, ki nas očiščuje vsakdanjih napak in nas varuje smrtnih grehov.4 (Trid. zbor, seja 13., poglavje 2.) Po zakramentu sv. Rešnjega Telesa se namreč verniki najtesnejše združijo s Kristusom in po prejemanju tega sv. zakramenta se v resnici prenove v Kristusu. Po posameznih vernikih se potem prenovi cela družina, župnija, vsa človeška družba. Zato je papež Pij X. dne 20. decembra 1905 izdal odlok o pogostnem in vsakdanjem prejemanju sv. obhajila. Ne-dvombeno je ta odlok najvažnejše in najdalekosežnejše delo Pija X. in bo imel — ko se bo začel v vseh škofijah dejansko izvrševati — tudi največji vpliv na prenovljenje človeške družbe v Kristusu. Ves krščanski svet se trudi, da vstreže želji sv. očeta, ki je obenem želja Kristusa. Izdajajo se navodila in pišejo knjige, kako naj se ljudstvo pouči o potrebi pogostnega in vsakdanjega prejemanja sv. obhajila. Med tozadevnimi spisi so najbolji P. Lintellovi, ki je izdal tako navodilo o potrebi prejemanja vsakdanjega svetega obhajila tudi za posamezne stanove. Sam papežev odposlanec na svetovnem evhari-stiškem shodu v Metzu, kardinal Vanutelli, je izjavil, da P. Lintellovi spisi najbolj točno pojasnjujejo besede papeža Pija X. Jako srečna je bila torej misel, ki jo je izvršila Marijina družba v ljubljanskem semenišču s tem, da je začela izdajati v slovenskem jeziku P. Lintellove spise o pogostnem in vsakdanjem prejemanju sv. obhajila. Prva je izšla knjižica z naslovom: Staršem in vzgoj iteljeml Navajajte otroke, da bodo hodili pogostoma k sv. obhajilu. Če hočemo, da pride pogostno in vsakdanje sv. obhajilo v navado, je treba poskrbeti, da pristopa mladina pogosto k mizi Gospodovi. „Če hočete videti kdaj celo množico gorečih kristjanov ob božji mizi, zbirajte naprej male angele okrog tabernakelja," pravi msgr. de la Bouillerie. Prav glede tega, da bi otroci pogosto in vsak dan prejemali sv. obhajilo, je pa še veliko predsodkov. P. Lintello pa temeljito pobije vse take predsodke, tako da kdor prebere njegovo knjigo in preudari razloge, ne bo prav nič premišljeval in bo gotovo poslušen sv. očetu, ki vabi k pogostnemu in vsakdanjemu sv. obhajilu. Delo katehetov, pridigarjev in izpovednikov, ki navajajo zlasti mladino k pogostnemu in vsakdanjemu svetemu obhajilu, bo ostalo le nepopolno, če ne bodo zato zavzeti tudi starši in če starši sami ne bodo pomagali, da bi mladina večkrat pristopila k mizi Gospodovi. To bo pa dosegla naznanjena knjižlcal Zato naj se razširi med ljudstvom; vsi vzgojitelji in starši naj jo dobe v roke! Razširjanje te knjižice je v resnici apostolsko delo. Goreč župnik, ki pozna P. Lintellove spise, je takoj, ko je zvedel, da se pripravlja slovenski prevod knjižice »Staršem in vzgojiteljem 1“, naroči! 500 izvodov. Naj bi našel mnogo posnemovalcev in kmalu bi bilo ljudstvo dovolj poučeno o pogostnem in vsakdanjem svetem obhajilu. K mizi Gospodovi bi pristopale dan za dnevom množice pobožnih vernikov, in želji sv. očeta Pija X. bi bilo ustreženo. 3. Ave Marija! Slovenski nabožni list za jugoslovanske izseljence v Ameriki. — O tem listu, ki ga urejuje misijonar P. Kazimir Zakrajšek, smo poročali lansko leto. (Glej »Duhovni Pastir", 1. 1909., str. 275.). — Družba sv. Rafaela v New Yorku za slovenske izseljence, ki list izdaja, nas prosi sedaj, da objavimo glede njenega glasila nastopno naznanilo: »Naš mesečnik »Ave Maria" je sicer v prvi vrsti namenjen ameriškim Slovencem in njih verskim potrebam. — Toda kot glasilo slovenske izseljeniške družbe sv. Rafaela v Ameriki ima gotovo svoj pomen tudi za vse Slovence zunaj Amerike. Namen njegov je namreč seznanjati tudi rojake zunaj Amerike s tukajšnjimi razmerami, da se ne bodo tako lahkomišljeno in brezskrbno izseljevali v daljno tujino, kakor se to pogosto godi. — Slovenska društva so tudi sklenila na predlog velč. g. dr. Kreka pri letnem zborovanju S. K. S. Z. na Koroškem, da naj se po vseh slovenskih društvih ustanavljajo posebni »odseki sv. Rafaela", ki naj vzamejo v oskrb izseljeništvo Slovencev v Ameriko. Ti odseki bodo pa mogli uspešno delovati le, ako bodo sami dobro poznali razmere tukaj, razmere med potjo itd. Zato bo zanje ravno list »Ave Maria" velike važnosti, da, podlaga, na kateri bodo mogli razviti svoje delovanje. — Zato je sklenil odbor družbe sv. Rafaela v New Yorku, da se dovoli vsem slovenskim društvom list po posebni ceni v avstrijskem denarju. Tako velja list za društva letno 1 K pod pogojem, ako ga naroče vsaj 3 iztise (enega za duhovnega voditelja, enega za knjižnico in enega za odsek sv. Rafaela). Posameznikom ga damo po K 1'50. Toda za vse te velja to le, ako list naroče pri slovenski podružnici sv. Rafaela v Ljubljani. List pre-jeman iz New Yorka velja kakor do sedaj 75 cent. ali K 3-75. — Prosi se tudi, da tisti, ki so list prejemali, pa naročnine še niso poravnali, to nemudoma store zaradi troškov, ki jih ima družba, Naročnina naj se pošlje na našega zaupnika: g. Alojzij Kocmur, solicitator v odvetniški pisarni dr. Vlad. Pegana v Ljubljani." B. 1. Christian us Pesch S. J. Praelectiones dogmaticae. Tomus VII. Editio tertia. Friburgi Brisgoviae. Sumptibus Herder. MCM1X. Vel. 8°, XIII —f- 469. Nevez. K 7‘68, vez. K 9 60. — Sedmi zvezek Pescheve dogmatike zaključuje tvarino o zakramentih. Prvi trije zakramenti so bili obdelani v šestem zvezku, ostali štirje tvorijo vsebino precej obširnega sedmega zvezka. Kar smo rekli o šestem zvezku. (Prim. D. Pastir 1909, p. 223), velja v isti meri o sedmem: tvarina je tako pregledno obdelana, kakor težko kje drugod, dokazi jasni in lahko umljivi. Z ozirom na obširno literaturo, ki je zadnji čas izšla o zakramentih, je tudi ta zvezek v novi izdaji dobro izpopolnjen. Pisatelj se je zlasti potrudil, da bi podal natančno in jasno sliko prvotne kršč. discipline glede zakramentov. V tem oziru so zlasti važni nekateri dodatki o traktatu o sv. pokoli in sv po-slednem olju. Z novimi dokazi iz spisov najstarejših cerkv. očetov pisatelj pojasnjuje katoliški nauk o splošnem prepričanju prvih stoletij, da ima Cerkev neomejeno oblast, odpuščati vse grehe. Posebno obširno se peča z znanim ediktom papeža Kaliksta: »Ego et moechiae et fornicationis delicta poeni-tentia functis dimitto". Navedenih je tudi nekaj novih dokazov za zakramen- talni značaj sv. posl. olja. Kdor čuti potrebo po obsežnejšem dogmatičnem delu o zakramentih, bo težko dobil kaj boljšega, kakor je šesti in sedmi zvezek Pescheve dogmatike. Gotovo pa ne bo našel nikjer zbranih toliko lepih tekstov iz del cerkvenih očetov, ki se ozirajo na nauk o sv. zakramentih, kakor v teh dveh zvezkih. Sn. 2. Christianus Pesch S. J. Praelectiones dogmaticae. Tomus VIII. Editio tertia. Friburgi Brisgoviae. Sumptibus Herder. MCMX. Vel. 80. X + 344. Nevez. K (r48, vez. K 8-40. — Zadnja dva zvezka Pescheve dogmatike govorita o vlitih čednostih. V osmem zvezku poda pisatelj najprej nekaj splošnih načel o vlitih čednostih ter njih odnosu do pridobljenih čednosti in darov Sv. Duha; nato pa podrobnejše obravnava teologične čednosti vere, upanja, ljubezni. Na koncu knjige je kot dodatek kratko poglavje o krščanski popolnosti. V obširnem traktatu o vliti čednosti vere se pisatelj večkrat ozira na modernistična načela o veri, ki so bila obsojena v encikliki „Pascendi“ in dekretu ,Lamentabili“. Proti modernistom zlasti zagovarja umski značaj vere in se spusti v precej podrobno kritiko njih zmotnega nauka o evoluciji na podlagi verskih izkušenj posameznika. V tem oziru se je traktat o veri v novi izdaji nekoliko raztegnil, dočim je sicer knjiga v tretji izdaji ostala skoro ne-izpremenjena. Ker so o vlitih čednostih z dogmatično-filozofskega stališča redkokedaj spiše kaj obširnejšega in zanesljivega, je to Peschevo delo ne male vrednosti. Vsakdo, ki prečita osmi zvezek, bo prišel do prepričanja, da Pesch ni le temeljit dogmatik, ampak tudi globokoumen filozof. Sn. 3. Kanzelvortrage fiir Sonn- und Feiertage. Gehalten in der Kirche St. Martin zu Freiburgvom Pfarrer Heinrich Hansjakob. Dritte, verbesserte und vermehrte Auflage. Vel. 8°. (XII+556 str.) Cena: 9'60 K. — Mož, ki je spisal te govore, je v nemški katoliški novejši literaturi znana prikazen. Rojen je bil leta 1837. na Badenskem, in posvečen v mašnikaleta 1863. Samorasel po mišljenju in delovanju je vstopil v javno življenje s tisto samozavestjo, ki diči može, ki se bore za načela. Ker se je pa v svojem političnem življenju pokazal le preveč i,črnega“, je prišel v tako tesno dotiko s tedanjo liberalno badensko vlado, da ga je poslala dvakrat v zapor v trdnjavo, prvič za štiri, drugič za šest tednov. Zdi se, da ga je tako burno politično življenje sicer nekoliko potrlo, vendar nikakor strlo, ker je v vseh svojih kasnejših spisih resnico oznanjal na vsa usta. Ti-le govori, o katerih sam pravi, da niso sestavljeni po govorniških pravilih, vsebujejo res nekaj samostojnega, samoraslega. Kdor jih pregleduje, mi bo moral pripoznati, da so eminentno praktičnega smotra, ds hočejo ne le oznanovati besedo božjo, ampak jo tudi braniti pred sovražnimi napadniki. Poznavanje in primerna uporaba sv. pisma in prepričevalen nastop govornikov jako ugodno vpliva na čitatelja. Kajpada takih govorov, kot so tu nanizani za vse nedelje in praznike, ne bo nihče rabil. A našel bode v njih čitatelj gradiva, ki si ga bode po svojih razmerah opredelil in razvrstil, našel bode pa tudi v njih svetega ognja za vzvišeni govorniški poklic. Pridige prihajajo v dežel v tretji izdaji, to je znak, da so našle doslej mnogo čitateljev. „Hans am See“, kakor se je nazival psevdoni-mno v svojih spisih, je značajen, katoliški duhovnik, brez sladkoslastnih primesi dolgoveznih — literarnih cvetičev, a mož, ki resnico globoko pojmuje in z vnemo poučuje. Resnica nad vsej Dr. A. Karlin. 4. Philosophisches Jahrbuch. Herausgegeben von Dr. C. G u t-berlet. Druck und Verlag der Fuldaer Actiendruckerei. B. XXII. (1909). Nekoliko zapoznelo — a bolje pozno kakor pa nikoli — naj poročam zopet o tej katoliški nemški filozofični reviji. Da povzamem najprej bilanco XXI. zv. (1908), treba reči, da je bilo to leto zlasti plodonosno. Poleg specialističnih filozofskih vprašanj (iz logike o ekvipolenci sodb, iz kozmologije o nauku Aristotela o času, potem o vekotrajnosti — ki je o njej napisal subtilno razpravo naš rojak prof dr. Fr. Žigon -) je prinesel ta letnik celo vrsto razprav o splošno zanimivih in aktualnih vprašanjih. Starina Gutberlet je priobčil tri jako poučne spise. Prvi je o stanju sodobne psihologije. Tu loči in označuje filozof Gutberlet z veščo roko razne moderne psihološke struje. (Na to študijo je opozoril že Fr. Terseglav v „Času“). Drugi spis govori o pragmatizmu, o tej silno nevarni amerikanski pozitivistični filozofiji, ki meri vso resnico po koristnosti, po praktičnem pomenu (noetični utilitarizem). V tretjem spisu pa referira avtor o marljivih študijah staršev W. in C. Štern o »psihologiji otroka'. Iz teh študij, kakor kaže, bo vzrasla kar cela nova veda, ki bo imela tudi za pedagogiko velik pomen. Sternova sta izdala še le prvo monografijo, o otroškem govoru, a že ta nudi polno važnih spoznav o otroški duši, o razmerju, ki je med otrokom in živaljo, in tudi o težkem vprašanju, kako je nastal človeški govor sploh. Zanimiva je tudi študija A. Schneiderja o modernem nemškem spiritualizmu. Pisatelj kaže, kako pojema materialistično naziranje (dogem materializma se oklepa le še masa sirovih, neizobraženih, malomiselnih svobodomiselcev), a v svetu miselcev prodira spiritualizem. Seveda je le ta pri večini še monističen: priznavajo ali samo duševen subjekt in jim je svet le tvorba subjekta, ali pa priznavajo sicer tudi objektivnost izven subjekta, a tudi njej bitno notranjo osnovo iščejo le v kozmičnem duhu. Tako se tudi sami love za fikcijami, ker se boje krščanskega Boga. Važna je tudi razprava L. Escha o čutnih organih rastlin. Profesor Haberlandt je zbral ves dosedanji material o tem vprašanju, (tudi sam ga le nemalo doprinesel,) in na podlago dejstev oprl sklep, da se živali ne ločijo bistveno od rastlin. L. Esch priznava dejstva, a zanikuje posledice. Haberlandt se moti, ker zamenjava mike z občuti. Miki delujejo tudi na rastline in provzročajo razne reflekse, n. pr. tiste zanimive pojave heliotropije in geotropije (peresa se obračajo proti solncu, korenina sili le proti središču zemlje), toda miki in refleksi Še niso občuti. Haberlandt je to nehote dokazal, ko je opazoval take reflekse tudi pri zamorjenih rastlinah. Leta 1909. je bilo za splošnost malo manj izdatno. Razprave tega letnika so večinoma bolj specialistne. Strokovnemu filozofu so kajpada take še ljubše, ker pravzaprav edino take morejo obogatiti in poglobiti njegovo znanje. Tako strokovnjaka zanimajo zgodovinsko-kritične razprave, ki jih je prinesel ta letnik; o D. Humeju, R. Descartu, W. Champeaux, o tem ali onem mestu iz Kanta, ali tudi n. pr. razprave o logistiki in relacijski logiki, 0 absolutnem momentu v predstavi, o prostoru, o božji aseiteti v neoplato-nizmu itd., navaden izobraženec se takih razprav ogne. Vendar je prinesel tudi ta letnik mnogo tvarine, ki more služiti tudi splošni izobrazbi. Taka je razprava M. Esserja o stvarjenju iz nič nasproti moniznu, ali H. Tosettija 0 problemu svobode zlasti z ozirom na kazenskopravno literaturo, ali G. Hahnova o vprašanju, zakaj pri starih prirodna veda ni mogla naprej in zakaj je v naši dobi tako silno napredovala. Tiste, ki si skušajo pridobiti tudi bolj svojsko filozofsko izobrazbo, bo pa zanimala tudi razprava P. Balzerja o »specifičnih čutnih kvalitetah v luči fizikaličnih dejstev", saj je to tako silno pre-porna točka, da kar izziva mladega modrijana na študij, da »zavzame svoje stališče." Vsekako torej »Philosophisches Jahrbuch" kot strokovno glasilo za filozofijo zvesto izvršuje svoje zvanje in še mnogo stori tudi za splošno izobrazbo. Še posebej pa moramo omeniti bogato filozofsko literaturo, s katero seznanja čitatelje, in pregled filozofskih revij, ki ga podaja v vsakem zvezku. Tudi XXIII. letnik je dobro započel svoje delo. Zato bodi ta revija vsem Slovencem, ki jim je do natančnejšega poznanja filozofskih vprašanj, toplo priporočena. Dr. A. Ušeničnik. 5. Das Leben unseres Herrn Jesu Christi, des Sohnes Gottes, in Betrachtungen von M. Meschier S. J. Freiburg in Br. Herdersche Verlagshandlung. 1910, 7. izdaja, 8°, str. XXXII. in 1240. Cena: nevez. K 9 60, vez. K 13'20. — Naš čas sicer ne ljubi preveč askeze, da, mlačni verniki jo celo mrze. Zato hoče moderna nabožna literatura s solidnimi deli razjasniti asketična vprašanja in razpršiti vse predsodke. Med novejšimi aske-tičnimi pisatelji bezdvomno prvači sloviti P. Meschier. Daši je že ob večeru svojega življenja kot 80 leten sivolasec, vendar še vedno snuje in ustvarja, misli in popravlja svoja dela. Ocene v naslovu označene knjige ne bom pisal, ker jo je že svoj čas objavil »Duhovni Pastir" (leta 1892, str. 364). Nanizati želim le nekaj domislic. P. Meschier razmišlja o Jezusu Kristusu. Kaj je Jezus Kristus za duhovnika? Jezus Kristus je središče svetovne zgodovine in našega življenja. Jezus Kristus je naš življenski program — individualni in socialni. Zato si moramo prizadevati, da ga globlje spoznamo. Žalibog, da Kristusa vse preslabo poznamo. Pač zato, ker redkokedaj čitamo, premišljujemo in proučujemo sv. pismo, zlasti sv evangelije, ker premalo razmišljamo o Kristusu in ker ne prebiramo dobrih življenjepisov o Jezusu Kristusu. Sv. Jeronim je zapisal tele duhovite besede: »Ignoratio Scripturarum ignoratio Christi est" (Migne, P. L. 24, coli. 18, prologus in Isaiam). Pravo globlje spoznavanje Jezusa Kristusa je torej potrebno, da sami svetejše živimo in druge uspešnejše vodimo k izveličanju. Kdor začne prebirati to klasično delo Meschlerjevo, bo bolj spoznal svojega Gospoda ter ga vzljubil kot so ga ljubili sv. Pavel, sv. Ignacij, sv. Franc Šaleški in drugi stotisoči svetih mož, ki krase katoliško Cerkev. Izvršujmo, kar nam naroča sv, Peter: »Rastite v milosti in spoznanju našega Gospoda in Zveličarja Jezusa Kristusa* (II. Petr. 3, 18). Za kristološke cerkvene govore bodisi na kmetih, zlasti pa še v mestih je Meschlerjevo delo preizvrsten vir. Ne legend, temveč Meschlerja, DI-dona, Riharda Kralika uporabljajmo, ko govorimo o življenju Jezusa Kristusa. Povdarjam, da je Meschier kot izobražen in ikzušen mož vreden, da si naroči vsak duhovnik njegova dela Pričujoča knjiga je nekak »Vademecum" za katoliškega svečenika. — Kolikokrati zahrepeni človek po »slovenskem Mesch-lerju". Mi imamo pač premalo asketičnega slovstva. Meschier in naša duhovna suša podžigata Človeka k delu. Naš jezik je v zadnjih 20 letih tako napredoval, da bi nam najboljši katoliški leposlovni pisatelji zlahka poklonili tudi kako solidno asketično delo. V krščanstvu je vse tako solnčno lepo in prebogato, da zaželimo opisati vso krasoto Kristusove religije. Kdaj bo vstal pri nas nabožen pisatelj, ki bo v klasičnem jeziku obravnaval asketična vprašanja? Posezimo po Meschlerju, da se naseli v naših srcih oni sveti res duhovniški idealizem. Premišljujmo o Jezusu Kristusu, vsaj so meditacije o evharističnem kralju neke vsakdanje duhovne vaje, ki jih svečenik sam vodi in sam doživlja. Kdor pa obvlada slog in mu čas dopušča, naj študira in piše, da nas kmalu vzradosti s kako asketično knjigo: slovenskimi meditacijami o Kristusu, Mariji, svetnikih, zakramentih, Sv. Duhu, sploh o rožno lepem, pomladanje krasnem krščanstvu. J. D. 6. Thomae a Kempis De imitatione Christi libri quatuor. Textum edidit, considerationes ad cuiusque libri singula capita ex ceteris eiusdem Thomae a Kempis opusculis collegit et adiecit Hermannus Ger-lach. Editio tertia aucta et emendata. Cum approbatione rev. archiepiscopi Friburgensis. Friburgi Brisgoviae. Sumptibus Herder. MDCCCCX. 8°. Str. 515. Cena K 2 88, vez. K 3-30. — Konsideracije so prav umno izbrane. Dejal bi, da nekako okrepčajo utisk prejšnih besed iz prave „lmitaci|e\ Viri vsem po-smetkom so navedeni pod črto. — Oblika je lepa. L. 7. Die Kunst zu leben. Ein Handbiichlein fiir Erzieher und zur Selbsterziehung von Fr. Albert Maria Weifi O. Pr. — 12°. — Str. XIX in 561. — 1909 v sedmi izdaji. Cena K 5'04, lično v platno vezani knjižici K 7-20. Kdo ga ne pozna neumorno delavnega apologeta, ki je svoje življenje zastavil v apologijo krščanske vere in morale. Kdo je ne pozna njegove apologije krščanstva? Komu še ni prišla v roke lična knjižica Lebensvveisheit in der Ta sc h e? Nekakov „pendant“ k temu delu je naša knjiga: Die Kunst zu leben. Po zunanje je prav tako razdeljena v poglavja, kjer se menjavajo prozaični in pesniški spisi. Že v uvodu nas pisatelj seznanja z namenom svoje knjige. Velikanski napredek, ki ga proslavljamo na koncu 19. stoletja, žal, ni povzročil veče zadovoljnosti v človeštvu, veče sreče pri posamnih ljudeh. Kulturni svetovni napredek človeku še ne pomore do sreče, ako človek nima samega sebe v oblasti, ako ni — vzgojen. Werde nur du selber etvvas Ganzes, werde nur selber deiner Herrl tako nas uči pisatelj. Potem nam pa v osemnajstih poglavjih slika umetnost življenja v kratkih aforizmih. — Umetnost smotreno živeti, živeti novo življenje, umetnost omikano živeti, značajno, naravno, nadnaravno živeti. Nadalje nas uči delavno, umetnostno, srčno živeti. Opisuje tudi umetnost z ljudmi živeti, med svetom živeti, s časom živeti, z naravo živeti. Naposled nas — času primerno — uči srečno in za večnost živeti. — Ne morem se pa posloviti od knjige, da ne bi omenjal dodatka, k' ga je pisatelj bravcu predložil. V krepkih potezah namreč naslika življenje in delovanje svoje blage matere, ki jo imenuje Tabito. Ta prisrčno Pisani životopis delavnega življenja bo brez dvojbe vžgal srčnih čuvstev in trdnih sklepov v duši onih, ki si ga bodo privoščili. Knjiga je pisana in razdeljena tako, da jo v roke vzame lahko tudi oni, ki nima vsak dan več časa na razpolago, kakor samo nekaj trenotkov. Priporočati se sme laikom in duhovnikom ; oboji jo bodo s pridom brali. Dr. A. Karlin. 8. Predigten und Ansprachen zunachst fiir die Jugend gebiideter Stande. Von Msgr. Dr. Paul Baron de Mathies (Ansgar Albing). Erster Band. Predigten vom ersten Adventsonntag bis zum weiBen Sonntag nebst elf Gelegenheitsreden. Freiburg in B. Herder. 1910. — 8°. (X. + 222) K 3' — . — Msgra de Mathies smo doslej poznali kod duhovitega essayista (Religion in Salon und Weld, Nimm und lies, Harmonien und Dis-harmonien der Seele), romanopisca in pesnika; pravkar omenjeno delo ga nam pa kaže kod pridigarja pred »mladino izobraženih stanov", kateri govori o »liturgični lepoti cerkvenega bogoslužja". — Kot pridigarja ga moramo soditi po merilu, ki ga sam neizprosno zahteva v essayu „Die Erziehung zum religiosen Menschen": „Nobena pridiga naj se ne sestavi tako skrbno, naj se ne pridiguje tako dobro kakor pridiga pred mladostnim avditorijem 1“ Noben publikum ni tako sprejemljiv za liturgične lepote cerkvenega bogoslužja kakor ravno mladina." (Harm. u. Disharm. der Seele, pg. 142). — Po našem mnenju avtor tem svojim zahtevam s pridigami in nagovori za mladino ni popolnoma ustregel. Manjka jim namreč glavne, vodilne misli, za katero naj bi se poslušalci navdušili: vrsti se misel za mislijo brez naravne, neprisiljene, organične zveze, rahlo nanizane brez navdušenja, ognja in govorniškega poleta! — To pomanjkljivost svojih nagovorov je avtor sam najbrže dobro čutil, ko se v predgovoru brani proti sumničenju, da je izdal „Musterbeispiele“, pač pa jih je dal v tisk na željo »nekaterih prijateljev, ki so blagohotno mislili, da bi te pridige lahko koristile tudi kot »duhovno branje". — Kljub temu priporočamo to knjigo, ker so v nji zbrane lepe misli najboljših liturgičnih in eksegetičnih pisateljev, kakor so Gihr, Belser, v. Keppler, Meschler, Reck, Weifi, Wolter i. dr. — Knjiga ima »imprimatur" friburškega nadškofa in je posvečena rektorju H. Svvoboda. Andr. Kopitar. 9. WHder Hort i g. Fortsetzung der »Witterungen der Seele" (1849. — 1864. Von Alban Stolz, 4. Auflage, mit dem Wanderbiichlein aus dem J. 1848. (Gesammelte Werke. Billige Volksausgabe.) 12°. (VIII. 674) Freiburg und Wien 1908. Herdersche Verlagsbuchhandlung. K 3 60; vez. K 4 56. Možje misli so tudi možje dela. Alban Stolz je mnogo mislil in bogato deloval kot pisatelj. Vse domislice je zapisal ter jih poklonil svetu v premišljevanje. Očitali so mu, da je prerad razkrival svojo dušo. »Divji med" je lepa zbirka njegovih misli. Knjiga nudi malo zgodovinskih podatkov in dogodkov iz Alban Stolzevega življenja, seznanja nas pa z duševnim življenjem in mišljenjem pisateljevim. Lepe primere, dobro odbrane slike, pregovori in kleni nauki krase omenjeno delo. Precej uporabnega najde v njem duhovnik za kateheze in pridige. Cela knjiga je zrcalo pobožne in plemenite duše pisateljeve. I. T. 10. Venite adoremus! Katholisches Lehr- und Gebetbuch fiir die studierende Jugend. Von Michael Riegelsberger, Ptarrer. Vierte Auflage. 24°. VlIl-j-364. Herdersche Verlagshandlung. Cena vezanemu molitveniku K 1’40. Knjižica ustreza dobro svojemu namenu. Prvi, poučni del obsega kratek navod k bogoljubnemu življenju za mladino, drugi potrebne molitve za dom in za cerkev. Molitve se tesno oklepajo cerkvene liturgije, kar je hvalevredno. Himni za posamezne praznike so sprejeti v molitvenik v latinskem izvirniku. Založba »Katoliške Bukvarne". Tisk »Katoliške Tiskarne". Odgovorni urednik: Alojzij Stroj.