,V ***•.1 BF g. i; !>•' ionu iJij iiibhlil V iijoni p-.lnj.v ibdf ; ,.„• <>ir:-!u'i.■;•,■■'• .J.;v- j ANTON MARTIN SLOMSEK, / h; ! J ‘)t*V oni . । '■■ r? '>;!<»’! v '*?, ;» ob^ii • •_>?. • • , oiu v <»jxod ".<; po vsinilenji božjim škof Lavantinski, svoje drage ov¬ čice prav lepo pozdravim, ter vsim vernim ljubo zdrav¬ je, pa vse dobro za dušo iuo telo od Boga želim. -o >;t| ar . ihd ■>.!>. jlod oviilorn os idinbb) >ni ' iv jne id »b dO (ni' r •> ■ o itilorn Bgihalen si ‘cloil Preljubi verni kristjani'. vl) pridne ovčice svojga pastirja glas rade poslušajo, ino grejo črez hribe ino doline veselo za njim , kamor jih klice. Tudi jas, vaš škof ino viši pastir, vas klicem za prihoden svet posten čas na veselo dobro voljo svetih nebes. „Duh boži nam priča, de smo otroci boži ino sodelčiči (ravnoerbi) Kristusovi. 4 * (Rim. 8, 16 — 17.) Le v nebesah smo. prav doma; na tem sveti pa le popotva- mo od dones do jutri. Oh naj bi tega nikolj ne pozabili, ino le jiskali, kar je nad nami tam , kjer Jezus na desnici svojga Očeta sedi, ne pa kar je pod nami na zemlji (Kol. 3, 1 — 2.), kar nam vsmileni Jezus priporoča, rekoč: „Jišite pred vsim. božje kralestvo ino njega pravico; vse drugo vam bo naverženo 44 Potreba nam je vse žive dni za nebesa skerbeti, v svetim postnim časi pa posebno serce ino ušesa odpreti izveličanskimu opominvanju svete katolške cerkve, ktera nam z svetim Pavlam veli: „Glejte, zdaj je čas gnade ; glejte, zdaj, so dnevi zveličanja. 44 (II. Kor. 6, 2) Nebeško krono si imamo služiti, vene svetih čednost za večnost spletati., ino si naberati zaklade (šace) , katerih rija in moli ne snedd , tudi tatje ne iz- koplejo ino ne vkradejo. (Mat. 6, 20.) Dobre' delaso nebeški zakladi, ino med njimi nar imenitjej dobre dela tri: mol rti, postiti se ino vb o gaj me dajati. Živlenje naše na tem sveti je kratko’ večnost p« dolg« • 'potreba seje za večnost skerbno pripravljali. Tukaj je setev, tamkaj bo žetev. Pomislimo torej to troje zlato seme nar imenitnej dobrih del, kako bi naj pridno sjali, de bomo' po smerli obilno želi. I. Molitev. Kedar molimo, z Bogam govorimo, hvalimo za prijete dobrote, prosimo za dušne ino telesne potrebe; pa tudi častimo Svetnike, pri- jatele božje, ino hvalimo Boga, ki njim toljko milosti daja. Velika čast je go¬ voriti z kraljam alj z cesarjam; ino kdo bi z toljkim gospodam ne rad govoril! Nar veči čast je pa z Bogam govoriti; nar veči veselje nam torej bodi moliti. Ptičice pojejo, levi rujovejo, vse stvari dajajo hvalo Bogu, mi bi pa ne molili?! Kakor je sapa truplu — tako potrebna je duši molitev, de v gnadi boži ne onemaga ino ne vmerje. „Potreba je vselej moliti ino ne henjati, Jezus uči, (Luk. 18, 1.) ino sv. Pavl veli: „Molite brez nehanja. 44 (L Tez. 5, 17.) ,.N'a visoko goro bi hotla jiti, naj bi vsi ljudje moj glas slišali, ino bi klicala: Ljudje, molite, molite, molite! 44 sv. Terezja govori. Je bilo svoje dni za sveto Terezjo toljko moliti potreba, za koljkor več je potreba nam moliti sedajne dni, v katerih je pohujšanja toljko po sveti, tako malo pa poboljšanja, ker med nami prava vera vmira , ino vgasnuje keršanska ljubezen; vsako leto sovražnikov več, po maHrn pa pravih služavnikov božjih. Šiba božja nam žuga, glasi se lakota, vojska 1 ih kuga (kužna bolezen kolera) ; akd nam Bog ne pomaga, bo slaba za nas. Molimo torej, ljube duše, pa ne le z jezikam, temuč v duhi ino v resni¬ ci', ■zakaj: ,,Bog je duh, in kteri ga molijo, ga morjo v duhi irio resnici'moliti.,, (Joan. 4. 24.) Bog pc gleda te na jezik, ampak na serce, samo duh z Bogam govori , dte si ga ravno naj tudi jezik ino truplo v molitvi časti. Kdor od samih prisvetnih skerbi molitev opusa , brez Boga prazno serce nosi. Nase serce je na (rj ivogleiivslvaijeno ; okrogel svet ga.napolniti ne more, ampak le sama presveta! Trojica , ako'se neprenehama v molitvi k Bogu povzdiga. Ino kako lehko je le Vhogajme dajati nimia vsak; (udi postili 'se vsakdo ne more: moli pa lehko zdrav in bolen, naj si bo kralj alj berač. Oh naj bi le tudi vsi moliti hotli ino pa znali pravJ Kdor prav pobožno živeti želi, naj opravi tri reci: 1. Vsakdanjo molitev. Zarano se škorjančik na polji k nebesam povzdi- gaje svojo pesm juterno žvergoli, ter opomina ljudi zjutraj moliti. V hladni tihi noči slavič za germam milo poje, naj bi človek brez večerne molitve ne zaspal. Če ravno kristjan, veliko in dolgo moliti ne vtegneš , moli pa večkrat. Pokrižaj se zjutraj ko vstaneš, priporoči vsako delo Bogu ; zahvali Boga, kedar vživaš. kar ti dobriga da: na božjo voljo izpusti, ker se ti hudo godi; Bogu se v roke daj, ino vse tebi v dobro izide. Moli kratko, pa dobro. Take molitve so dragi kamenčki, ki sijih za nebeško krono naberaš: dober namen je cisto zlato, ki nam naše dela Bogu prijetne stori. Naj si je ravno zemlja niška, pa visoko nebo, vender Bog človeka, sliši, ako le cisto vest ima. Molitev pravičniga je kluc nebes. (Sv. Au- guštin) Oh de bi saj vi stariši ino redniki za molitvo bolj skerbni bili, in pa o- troke iz mladiga molili učili; cesar se otrok navadi, star človek zna. Veste, de samo tisti vejo prav živeti, kteri znajo prav moliti? Človek brez molitve ino pa truplo brez duše — kaj bo iz njega drujiga , kakor trohnoba ? — Kdor hoče biti pravičen kristjan, mora 2. Svete ned e 1 e i n zapovedanepraznike (svetke alj nedelce) vred¬ no posvečvati. Kako skerben. dober ino vsmilen je Oče nebeški, ki nam je vsakiga tedna nedelo dal, de njega spodobno počastimo, ino za svojo dušo po- skerbimo; naše truplo si pa počije , tudi ljuba živina si lehko odehne ino se Stvarnika toljko dobriga razveseli. Nehvaležen ino hudoben človek si ti, ako Bo¬ gu nedele in zapovedane praznike kradeš, kedar brez potrebe ino pripušenja delaš, se pregrešno dobrovoliš alj očitno grešiš, dneve Gospodove v božje razža- lenje, drugim v pohujšanje, sebi pa v pogublenje obračaš, ter ne porajtas, kar Bog, sveta cerkev in tudi svetli cesar prepovejo. — Oh poslušajte nebesa, zastopi zemlja, kaj se po sveti ob nedelah in svetih praznikah hudiga godi! Poglejte ino pomislite tudi ve, keršanske duše ! kaj je ob teh Bogu posvečenih dneh pre¬ povedano ino greh. Greh je rokodclam (antverharjam), ob nedelah ino praznikah delati, šivati in oblačila za plačilo gotoviti, pa tudi po fabrikah brez posebne potrebe in praviga dopušenja posluvati. Grešijo kupčevavci, kramarji in predajavci, kteri na semenj alj cerkvanje take svete dni blago vozijo ino prodajajo; grešijo pa tudi vsi, ki ob nedelah in praznikah brez potrebe kupujejo, naj si Bo v mpsh , alj :rw poti- ® ' c ino pa taUe roči, hi so z saboto -celiga leta, cc uiuov jedo, tri Očenaše ino Gesena si Marija- pa eno Vero pobjožno v čast bridkiga terplenja ino smer- ti Jezusove moliti; ino kjdr je mogoče, pred jedjo alj po jedi na glas vsa družina skupej. Ob postnih dneh zravno mesa tudi ribe per kosili alj per večerji skupej jesti je prepovedano. 4. Je kdo vernih po samim potreben, naj se mu postodhenja ino mešojeja dovoli , naj po priči zdravnika prošnjo skuz svojiga g. fajmoštra v škofijo pošle. Dokler dovolenje iz žkofije ne dojde, imajo fajmoštri ino spovedniki ob¬ last , post preložiti, le verni si nimajo sami po svoji glavi posta otresati. 5. Kdor se postiti ne more, ino' si mesojejo izprosi, naj za toljko več moli ino vbogajime daj a, ino tako božji pravici zadostuje. ,,Moliti, postiti se ino vbogajime dajati je boljši, kakor zaklade zhranjevati.“’ (Tob. 12, 8.) Jno če ne moreš za vsem teš biti, ino ti slabo prihaja, obteši se; za drugo pa pri- tergaj , koljkor premoreš ino trupla svojiga preveč ne miluj (ne cartlaj). Po vsem tim vas prosim ino opominam, vaš viši pastir ino škof vaših duš, ki bom na sodbi odgovor za vas dajal, de svet post zvesto obhajate, pa tudi vi oče tj e ino matere, gospoda rji in gospodinje, gospodjekakor kmetje, pridno skerbite, de bojo vaši podložni, otroci ino družina se zvesto postili , kakor so dolžni. Ne daj Bog , de bi jih zapeljali ali clo silili svet post prelomiti, ino jih učili Bogu ino sveti cerkvi nepokorni biti. Družina, ki se Boga ne boji, tudi svojim prejpostavlenim pokorna ni. Gorje pai vsim, ki pohujšanje dajajo , bolje bi takim bilo , de bi se jim mlinski kamen na vrat obesil, ino poto¬ nili v globočino morja. (Mat. 18, 6.)-Mi pa ostanimo pridni božji otroci, zvesti svoji ljubi materi, sveti khtolški cerkvi, in tudi Bog, nas dober Oce, nas svojih otrok ne bo zapustil. III. Tudi vbogajime radi dajmo, koljkor premoremo, de bota molituv in post milošno (almožno) za tovaršico imela, ki bo zamestila-, kar nam na pravi molitvi ino na vrednim^ posti pomankuje. Posebno vam katolške mis- jone med nevernikimi priporočim, de misjonarje z molitvijo ino milim darmi podpirate, božje kralestvo med neznaboge lepo razširat. Prav serčno vse brate ino sestre svetiga Leopolda braterne zahvalim, ki tako lepo pripoma- II. Bog. ad Nrc. 167jl < (C) gajo za božjo čast no izveličanje ljudi. Prosim ras, ne nareličajte (dovoljte) se, ampak še v prihodno radi pomagajte z molitvijo ino almožno, naj vsi ljudje Boga prav spoznajo ino častijo , v sveto katolško čerkev pridejo ino z nami večno živlenje dosežejo. Kdor apostelnam pomaga, bo tudi apostelnov plačilo prijel. „ Postre¬ lite radi eden drugimu . kakor je vsak dar zadobil, kakor dobri delivci mnogo¬ tere milosti božje, naj bode Bog v vseh rečeh časten skuz Jezusa Kristusa, kate- rimu bodi čast ino oblast od vekomaj do vekomaj. Amen. (I. Petr. 4, 10— 11.) Bogu ino Mariji vas vse priporočim. (Leto pismo se ima tretjo predpepelnično nedelo vernim iz kancelna »zastopno povedali , skuz leto pa vsak terdno zapovedan post poprejno nedelo naznaniti.) Per sv. Andreji v Lavantinski dolini 15. Prosenca 1848. Anton Martin, Lavantinski škof.