i i “Lokar-presekovi” — 2010/5/26 — 9:09 — page 1 — #1 i i i i i i List za mlade matematike, fizike, astronome in računalnikarje ISSN 0351-6652 Letnik 14 (1986/1987) Številka 1 Strani 62–64 Matija Lokar: PRESEKOVI RAČUNALNIŠKI PROGRAMI Ključne besede: novice. Elektronska verzija: http://www.presek.si/14/800-Lokar.pdf c© 1986 Društvo matematikov, fizikov in astronomov Slovenije c© 2010 DMFA – založništvo Vse pravice pridržane. Razmnoževanje ali reproduciranje celote ali posameznih delov brez poprejšnjega dovoljenja založnika ni dovo- ljeno. PRESEKOVI RAČUNALNISKI PROGRAMI Vsak začetek je težak. zato smo bili v ure dni št vu Pr eseka prijetno presenečeni, ko smo takoj po izidu četrte številke , v kateri smo objavili razpis za Presekove programe, dobili dve kaseti s progr"ami. Prva je prišla kaseta iz Pirana, poslal pa jo je Stanislav Trstenjak. Kasnej e sta na naš naslov prišli še dve kaseti. Led je tako prebi t i n upamo , da bo naša akcija zaživela. Povejmo še enkrat, da je glavni namen t e akci j e vzpodbuditi menjavo pr ogr amov, ki jih uporabljate učenci i n učitelji pri šol skem delu. zato upamo, da bodo progr"ami še vnaprej prihajali na naš naslov . Dobrodošlo bo tudi vsako mnenje o naši akciji, predlogi , zami sli , • • • • Predstavimo programe kar po vrsti, kakor so prihajali. Vsi so namenjeni računalniku ZX Spect r um. Stanislav Trstenjak nam je na kaseti posl al kar devet programov. V spremnem pismu piše, da jih je kot učitelj f i zi ke in tehnične vzgoj e s pridom uporabljal pri pouku. Programi so namenjeni predvsem pouku fizike v sedmem in osmem razredu kot dodatek k demonstracijskim eksperimentom. GIBANJE : V programu je shematsko predstavljeno vozilo, ki se giblje enako~li enakomerno pospešeno. Hkrati z gibanjem se r i še graf pot-čas. Po izrisu grafa program i zpiše formulo za izračun poti , ki je predstavljena tudi grafično, s pomočjo ploščine. Pohvaliti velja zlasti velike črke, s katerimi se izpisujejo formule. ~~ : Program i zriše vezje, na katerem praktično izvajamo eksperiment. Program prikaže tu di for mul o za izračun upornosti in graf tok-napetost. UPORNIKI : Program prikazuj e značilnosti pri zaporedni in vzporedni vezavi upornikov. Ob grafi čnih predstavitvah značilnosti je nUjno potrebna raz l aga učiteljev. TOPLOTA : Program je uporaben pr i demonstracijskem poskusu za določanje specifične toplote vode , oz. pri ugot avl j anju zančilnosti segrevanja vode in ledu. Služ i za tabeliranje podatkov, risanje grafa temperature v odvisnosti od časa. IZDELKI : Ta program lahko uporabljamo pri pouku tehnične vzgoje, za r i sanj e izdelkov v pravokotni pro jekciji. Program predstavi osem izdelkov , pr imernih za izdelavo v osnovni šoli, narisanih v pravokotni pro jekciji. Opr emlj eni so z orienatacijsko kosovni co in kratkim navodilom za i zdelavo predmeta. 62 Pri programih j e dobro to, da lahko hitrost izvajanja programa prilagodimo razlagi, saj moramo za vsako akcijo pritisniti tipko. S pomočjo teh programov lahko popestrimo pouk, saj progr-ami nadomeš čajo zamudno risanje in pisanje po tabli. Pohvaliti velja tudi to, da se vsi važnejši podatki izpišejo povečani. Še avtor jev naslov: St ane Trs tenjak, Rozmanova 4, 66330 Pir-an. simon Kajtna i z OŠ A.Aškerca , Ri mske Toplice je poslal dva programa, ki sta namenjena učencem nižjih r azr edov osnovne šol e . RACU1!ANJE 1 utrjuje znanje iz seštevanja in odštevanja, RACUNANJE 2 pa preverja znanje množenja in deljenja števil do 100. Programa odlikuje velikost številk, s katerimi izpisuje račune. Učence niŽjih ra zredov verjetno pritegne tudi to, da jih računalnik ogovarja po i menu, ki ga vnesejo na začetku programa. Škoda pa, da pr ogram ne ispisuj e različnih komentarjev , se ne šali z uporabn ikom •• •• Pri programih take vrs t e moramo namreč paziti na čim večjo različnost ' dodatkov ', saj je program namenjen samostojnemu utrjevanju znanja , ki pa brez primerne spodbude kaj kmalu postane dolgočasno. Nasl ov: Simon Kajtna, Trsteniška ulica 3, 63272 Rimske Toplice. Brane Lužar je posl al tri programe. Vsi so pisani v Basicu, kar omogoča enostavne spremembe in prilagoditve programa . Programi so zel o skrbno grafično opremljeni, od uporabe šumnikov, ki je v šol ski h programih nujna, do risb, ki popestrijo razlago. ~ je program, ki naj bi učenca petega razreda naučil računanja prostornine kocke in kvadra. 'Namenj en je samostojnemu delu učencev, saj je opremljen z razlago, ki jo spremljajo tudi slike. Razlagi sledijo primeri, na koncu pa je test, ki je namenjen preverjanju naučenega znanj a . Tudi program~ je sestavljen na enak način: iz razlage, primerov in testa. Tema je množenje ulomkov. Tako kot pri prvem programu je tudi tu veliko pozornosti posvečeno lepemu in preglednemu izpisu. Ul omki se i zpisujejo v običajnem, nelinearnem, zapi su, tako da uporaba računalniškega zapi sa ne moti uporabnika. Programa lahko uspešno nadomestita razlago učitelja, ki se na ta način l ahko bolj posveti posameznemu učencu. Zato je smiselna uporaba gesla na za četku, ki omogoČa, da vsi prično z del om istočasno. Računalnik zahteva gesl o t udi na koncu, zat o da si učitelj lahko ogleda rezultate t es ta. Nasl ov: Lužar Brane , Pr eser j e 3, 61352 Preserje pod Krimom. , Prav posebno pohval o pa zasluži zadnji program, ki ga bomo predstavili v tej š t evilki. Da bi olajša l izvedbo občinskega tekmovanja za Vegova priznanja, j e učenec 8. r OŠ Dani l e Kumar i z Ljubljane, Milan Hudnik naredil 63