| 2 | 2017 | RaZReDni POUk | 29 kotičEk BraLnE značkE Piše red. prof. dr. Dragica Haramija, predsednica Društva Bralna značka Slovenije – ZPMS Darilna slikanica Kako je gospod Feliks tekmoval s kolesom Društvo Bralna značka Slovenije – ZPMS je tudi za letošnjo generacijo prvošolcev pripravilo darilno slikanico. Učen­ ci jo bodo prejeli 17. septembra 2017, ko je vsako leto dan zlatih knjig, začetek nove bralne sezone pri Bralni znački. Društvo želi na ta način povabiti otroke v svet branja, jih z darilno izdajo odlične slikanice opomniti na pomen bralne pismenosti za njihov vseživljenjski razvoj. na tem mestu bi se veljalo posebej zahvaliti mentorjem branja in staršem za vse dejavnosti, povezane z branjem in s knjigami. Slikanico pisatelja Petra Svetine in ilustratorke ane Raz­ potnik Donati z naslovom Kako je gospod Feliks tekmoval s kolesom je izdala založba Miš (2016), izid darilne izdaje je omogočilo trgovsko podjetje Hofer, izšla je v nakladi 26.000 izvodov. Slikanica je multimodalna knjiga, ki hkrati pripoveduje zgodbo z besedilom in ilustracijami in z odnosom med njima, zato je za kakovostno branje slikanice potreben celo­ stni pristop k branju obeh kodov sporočanja. v nadaljevanju je predstavljena ena od možnosti celostne­ ga branja. na naslovnici je upodobljen gospod Feliks, ki leži na travi in drži svoje kolo v zrak, kakor da ga vozi po nebu, ne po tleh, in se ob tem neskončno zabava (nasmejan je, njegov obraz žari od zadovoljstva). Z otroki se pogovorimo, kaj vidijo na naslovnici (avtorja besedila, ilustracij, založba, naslovno ilustracijo); otroci povežejo podatke iz naslova in ilustracije ter ugibajo, o čem bo pripovedovala zgodba. Ustavimo se tudi pri veznih listih: na njih je polno koles (prav in narobe obrnjenih za vožnjo z njimi, a so vsa usmer­ jena v desno/naprej, tako da vabijo v nadaljevanje slika­ nice), na kolesih pa drobni zanimivi predmeti (bombon, balona, vetrnica) in živali (kokoš, ptica, mačka). Zastavimo jim vprašanja o vsakem kolesu, npr. kako razumejo ilustra­ cijo kolesa in polža (in kakšno lastnost predstavlja polž v drugih literarnih delih). na notranji naslovnici se pozitivno vzdušje gospoda Feliksa še okrepi, pelje se s kolesom, spet lahko opazimo njegov nasmeh, brado, spleteno v kitke, oči ima zaprte, izraz na obrazu ujame užitek ob vožnji. Besedilo in ilustracije beremo hkrati: kmalu mladi bralec/poslušalec ugotovi, da nekatere informacije pridobi iz besedila, druge (predvsem videz Feliksa, njegovega bivalnega prostora) iz ilustracije. na naslednji strani izvemo, da se je gospod Feliks rad pogovarjal s študenti (za njim je upodob ljen kip Minerve, v rokah drži dva pomembna atributa). temeljna tema zgodbe je kolesarska tekma, ki se je odvijala 14. junija: gospod Feliks gre v množici kolesarjev peš v drugo smer; nato se odloči tekmovati s starim kolesom nekega študenta. na naslednji dvojni strani so tri ilustracije, ki odlično pred­ stavljajo Feliksovo hitrost, ta pa je v besedilu izražena s stopnjevanjem. Feliks je bil presenečenje kolesarske dirke, zanj so se začeli zanimati novinarji in komentatorji, navi­ jače je razbesnel, ko se je usedel pred nekim lokalom in v miru bral časopis in srkal limonado. nato je spet sedel na kolo, prehitel druge tekmovalce, ljudje so spet navijali zanj … ko se je tik pred ciljem peljal ob jezeru, si je zaželel osveži­ tve. Zanj je bilo tekmovanje gotovo, nihče, razen študenta, pa ni razumel Feliksovega zadovoljstva: kolo je zdržalo. ali je torej Feliks vseeno zmagal? Zakaj pa nekateri to razume­ jo kot poraz? Je zmagalo staro kolo? na videz preprosto besedilo odpira veliko vprašanj in možnosti za pogovor, npr. kaj je tekmovalnost, kdo je zma­ govalec, kako se vedejo gledalci, ali je njihov odziv poziti­ ven, kakšna čustva jih preplavljajo, kako se počuti gospod Feliks … Slikanica ponuja otroku (in razredni skupnosti) veliko možnosti za razvijanje empatije. Vir: Založba Miš. Učenje in nenehno strokovno spopolnjevanje sta pomemben del poklicne poti vsakega posameznika, zato vas vabimo, da se udeležite usposabljanj, ki jih ponuja Zavod RS za šolstvo. Pripravili smo različna usposabljanja, razvrščena so v šest tem: Vseživljenjsko učenje Jezikovne kompetence učiteljev in vzgojiteljev Učne težave in učenje učenja Inovativni pristopi k poučevanju Vodenje javnega zavoda z uporabo IKT Kakovost z uporabo podatkov NPZ in mature, podpora procesom samoevalvacije in izboljšanje učenja in poučevanja Usposabljanja so namenjena: • kolektivom vzgojno-izobraževalnih organizacij, • strokovnim delavcem s posameznih področij in predmetov ter • vodstvenim delavcem. Pester nabor seminarjev in konferenc je dostopen v spletni aplikaciji KATIS, kjer se tudi prijavite. http://www.zrss.si/inovativni-javni-zavod/zrss/ Razširjajmo znanje je zgodba, ki nas vse povezuje. Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada • Projekt Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018 oglas_rp_tisk_krivulje.indd 4 14. 07. 2017 18:22:44