Peter BUTALA, Ivan VENGUST Študij mehatronike na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani 1 IzhodišÏa Mehatronika jer e lativno mlado inter- disciplinarno podroïje tehnike, ki danes prodira tako v industrijo kot tudi v izobraževalni prostor na vseh nivo- jih izobraževanja – od poklicnega, srednješolskega, višješolskega do uni- verzitetnegainpo diplomskega. Mehatronika postaja vedno bolj ak- tualn avs lovenskem gospodarstvu. Industrija vidi svojo perspektivo tudi v razvoju in proizvajanju mehatron- skih produktov. To spoznanjes eje pred ïasom jasno izkristaliziralo v okviru slovenske tehnološke plat- forme ERTRAC, kjer se združujejo razvita podjetja iz avtomobilske branže. Industrija ocenjuje, da se bonapo droïjume hatronikevbližnji prihodnosti odprlo veïje število zah- tevnih delovnih mest, za katera pa priïakuje visoko usposobljene mlade strokovnjake. O tem, da je mehatronika interdis- ciplinarno in kompleksno podroïje, govori dejstvo, da jezao bvladovan- je razvoja, operacij in vzdrževanja mehatronskih produktov in siste- mov potrebna širokap a leta znanj od strojništva, elektrotehnike in ele- ktronike do sodobnih informacij- sko-komunikacijskih tehnologij, sis- temskih teorij in metod odloïanja. To pomeni, da morajo biti inženirji mehatronike dobro teoretiïno podkovani na vseh navedenih po- droïjih. Danes je tudi jasno, da zgolj teoretiïno znanjen ez a došïa za izzive sodobnega ïasa. To znanje je potrebno aplicirati, to jev graditi vp rodukte, za kar so potrebni tudi trening raznih metod in orodij za delo in praktiïne izkušnje, prido- bljene v projektnem, timskem delu. Vse navedeno paod pira vrsto novih izzivov za izobraževalne insitucije. Ker gre za sodobno podroïje teh- nike, moramo tudi v izobraževalni proces vstopi t iss o dobnimi, ino- vativnimi metodami pouïevanja. Pionir slovenske mehatronike, zaslužni profesor in akademik dr. Janez Peklenik je pred leti vpel- jal na Fakulteti za strojništvo Uni- verze v Ljubljani koncept projekt- nega izobraževanja na podroïju mehatronike [1]. Izkušnje iz dose- danjegap e dagoškega dela ter vrsta uspešno realiziranih študentskih projektov, pri katerih skupine študentov razvijejoi ni z delajop r o - totip kompleksnega mehatronske- ga sistema, kažejo, da sta uïenje zd elom (ang. learning-by-doing) in timsko projektno delo trenutno najboljša naïina izobraževanjan a tako kompleksnem podroïju, kot je mehatronika. 2 Projektno usmerjen štu- dij mehatronike j j Za opredelitev podroïja in pripada- joïih znanj, ki so potrebna za uïink- ovito obravnavanje mehatronike, moramo izhajati iz konsistentne definicije te vede. V literaturi je zaslediti številne definicije, po pre- priïanju avtorjev pa mehatroniko najbolje opredeljuje sledeïa: »Me- hatronika je sinergijska povezava mehanskih sistemov z informacijski- mi tehnologijami in kompleksnimi metodami odloïanja v naïrtovanju in operacijah industrijskih proizvo- dov in procesov« [2]. Ta definicija poudarja tri osnovne gradnike mehatronike. Poleg me- Doc. dr. Peter Butala, univ. dipl. inž., Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo; dr. Ivan Vengust, univ. dipl. inž., Uni- verza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo, PS, d. o. o., Logatec V ïasu, ko poteka preobrazba univerzitetnega študija, je potrebno temeljito razmisliti o tem, kako omogoïiti mladim ljudem osvajanje širokega spektra znanj, hkrati pa tudi spoznavanje sodobnih metodd elainpri dobivanje ustreznih delovnih izkušenj že v ïasu študija. Prispevek obravnava projektno usmerjen pristop k izobraževanju na podroïjum e hatronike na univerzitetni ravni. Mehatronika jet e hniška disciplina, ki povezuje znanja strojništva, elektrotehnike in informatike. Za obvladovanje razvoja, operacij in vzdrževanja mehatronskih proizvodov in sis- temov je potrebna široka paleta specifiïnih in poglobljenih znanj z navedenih podroïij. Na Fakulteti za strojništvo Univerze v Ljubljani je bil program študijam e hatronikeu v e den predd esetletjem in temelji na principu timskega projektnega dela študentov. Lahko reïemo, da gre za primer dobre prakse, ki jo potrjuje vrsta uspešno realiziranih študentskih projektov. S tem predstavlja dobro osnovo za pripravo novih, bolonjskih študijskih programov. MEHATRONIKA – IZOBRAŽEVANJE 82 Ventil 13 /2007/ 2 hanskih sistemov so to informa- cijsko-komunikacijske tehnologije (IKT), kiv kljuïujejo (1) elemente za procesiranje in shranjevanje in- formacij, kot so raïunalniki, mikro- procesorji, DSP-procesorjii p d., (2) elemente za komunikacijo in prenos informacij, kot so industrijska vodi- la, lokalne raïunalniške mreže, brezžiïna omrežja, internet ipd., ter (3) razliïna inženirska programska orodja za naïrtovanjei nr a z v o j, kot so raïunalniško podprto konstru- iranje (CAD), raïunalniško podprta proizvodnja (CAM) ipd.Vkategorijo kompleksnih metod odloïanja, ki predstavljajo »mehki del« in se vgra- jujejo v programsko opremo meha- tronskih sistemov, pa sodijo metode tehniïne kibernetike, krmilne te- orije, adaptivnega krmiljenja, inteli- gentnega procesiranja, samouïenja ipd. V zadnjih letih je bil razvoj še posebej intenziven na zadnjihd veh naštetih podroïjih! Izn a v e denega lahkor a z beremo, da gre za resniïno širok spekter novih in hitro razvijajoïih se znanj. Zato sta temeljni vprašanji, katera znan- ja nuditi študentom in kako jim jih posredovati, da bodo imeli tako us- trezno teoretiïno podlago kot tudi praktiïne izkušnje in na ta naïin pridobili kompetence, ki jim bodo omogoïale uspešno uveljavitev in opravljanje poklica. Profesor Peklenik je v devetdesetih letih razvilk oncept študija me- hatronike, ki deloma temelji na pro- jektni organiziranosti v okviru t. i. izobraževalnega delovnega sistema (IDS), ki povezuje tim študentov s timom mentorjev in instruktorjev s ciljem [1]: – razviti in do prototipa izdelati visokotehnološki proizvod, pri tem pa – vzbuditi v študentu kreativnost, originalnost razmišljanja in sis- temski pristop pri iskanju razvo- jnih rešitev; – omogoïiti razumevanjec e lot- nega procesa razvoja VT-proiz- vodov in tehnološke realizacije ter razmišljanjevglobalnihd i- menzijah; – uporabljati znanja iz osnovnih inženirskihd isciplin pri obravna- vanju kompleksnih razvojnih in tehnoloških problemov; – nauïiti se dela v timu in, kar je posebno pomembno, – rešiti problem v predpisanem ïasu. Navedeni cilji so naravnani pred- vsem v razvoj vrste kognitivnih in funkcionalnih kompetenc študentov, da bodo sposobni uïinkovitega ob- vladovanja razvoja in operacijk om- pleksnih mehatronskih sistemov s sodobnimi metodami in orodji in v industrijskih razmerah dela v glo- baliziranem okolju. To pa je ravno tisto, kar naša industrija potrebuje in priïakuje od univerz. 3 Študentski mehatronski projekti Oglejmo si nekolikop o drob- neje, kako poteka projektno delo študentov na študijski smeri Me- hatronika, mikromehanski sistemi Slika 1. TipiÏna sekvenca soÏasnega razvoja kompleksnega mehatronskega sistema MEHATRONIKA – IZOBRAŽEVANJE 83 Ventil 13 /2007/ 2 in avtomatizacijan au n iverzitetnem študiju Fakultete za strojništvo Uni- verze v Ljubljani. Na zaïetku semestra uïitelji omen- jene smeri seznanijo študente z okvirnimi temami projektnega semi- narja. Študentje se potem odloïijo za posamezno temo na osnovi last- nih preferenc in dogovora s kolegi. Za vsako temo se oblikuje pro- jektni tim, v ka- terem obiïajno sodeluje od tri do pet študentov. Velikost tima je odvisnao draz- pisane teme in velikosti gene- racije. Študentje izberejoi zs v o - jih vrst vodjo projekta, ki ima predvsem vlogo naïrtovanjai n koordinacije de- la. Vsakat e ma ima svoje specifiïne cilje, ki jih mora- jo študentje rea- lizirati v doloïe- nem ïasu. Cilji vkljuïujejo tudi prototipiranje rešitev, kis o lahko zelo kom- pleksni meha- tronski sitemi ali njihovi segmenti. Posebna pozor- nost se posveti kreiranju idejnih rešitev ter speci- fikaciji izbrane rešitve, kar je os- nova za nadaljnji razvoj. Zaradi interdisciplinar- nosti se projektni tim nato obi- ïajno struktu- rira v podtime, ki soïasno razvijajo mehanski sistem, krmilno elek- tronikoi npro- gramsko opremo krmilnika. Posamezni podsistemi se razvijejo, nabavijoi ni z delajos eu s t - rezne komponente, ki se nato sestavijo. Sledijo integracija in »oživljanje« sis- tema, poskusni zagon ter testiranje. Ti- piïna sekvenca dela na projektu v treh paralelnih vejah je prikazana na sliki 1. Pri delu se študentje specializirajo na posamezna podroïja mehatronike, paï z ozirom na lastne preference. S sodelovanjem in izmenjavo informa- cij pa prenašajos v o je znanjen ak o - lege v timu. Vzpodbujamo jih, da pri delu uporabljajo sodobna inženirska razvojna orodja, ki so na razpolago v laboratoriju. Tako se nauïijo upo- rabe novih orodij. V okviru pojekt- nega dela se študentje sooïijo tudi z vrsto drugih aktivnosti, kot so nabava materiala, izdelava in kon- trola komponent, NC-programiranje, montaža ipd.T a ko se seznanijoz naravo teh procesov, spoznajo in razumejo proizvodnjo ipd., kar jim razširi obzorje. Pri tem imajon a razpolago razliïno strojno in pro- gramsko opremo, kar jim omogoïa, da se samoorganizirajo in izvedejo veïino projektnih aktivnosti sami. Oprema in orodja so potrebni pogoj za projektno delo študentov. Drugi pogoj pa so motivirani študentje, za- vestno pripravljeni sprejeti izziv in se vkljuïiti v tovrstni naïin študija. To potrjujejo rezultati študentskih pro- jektov. Nekaj zanimivih študentskih mehatronskih projektov je predstav- ljenih v nadaljevanju. Slika 2 prikazuje robotsko montažno celico s 5-osnim SCARA robotom. Izdelan je bil mehanizem SCARA robota z AC-servopogoni, transport palet in robotski krmilnik na PC- raïunalniku. Za krmilnikj e bil razvit robotski jezik. Na sliki 3 je prikazan 3-osni CNC-stroj za laserski razrez ploïevine. Poleg stroja s tremi DC- servopogoni je bil izdelan tudi na PC-raïunalnikutemeljeïCNC-krmil- nik. Študentje so izdelali strojno in programsko opremo tega krmilnika. Slika 4 prikazuje namizni CNC-stroj za graviranje. Pri tem projektu je bil uporabljen odprtokodni CNC-krmil- nik EMC (www.linuxcnc.org). Nekaj primerov uspešnih študentskih mehatronskih projektov je predstav- ljenih v literaturi [3–8]. 4 ZakljuÏek in diskusija Koncept izobraževalnega delovnega sistema predstavlja vodilo, po ka- terem z manjšimi modifikacijami delamo že dobro desetletje, in pred- stavlja tudi osnovo pri razmišljanju Slika 2. Montažna celica s SCARA robotom [3] Slika 3. CNC-stroj za lasersko rezanje ploÏevine [3] Slika 4. Namizni CNC-gravirni stroj [5] 84 Ventil 13 /2007/ 2 MEHATRONIKA – IZOBRAŽEVANJE ob olonjskem programu študija mehatronike. Seveda ne smemo prezreti, da veïji del študija, skozi katerega študentje osvajajo osnovna znanja in znanja stroke, poteka na klasiïni naïin. V zakljuïnih semes- trih študija, to jeo d 7. do 9. semes- tra, pa se študentje vkljuïijo v pro- jektno organizirano delo. Peklenikov koncept izobraževalnega delovnega sistema (IDS) rešuje vrsto pomanjkljivosti klasiïnega univer- zitetnega izobraževanja. Oglejmo si nekaj bistvenih izboljšav. Klasiïno izobraževanje bazira na in- terakciji med sistemom pouïevanja (uïitelj)i nš t u diranja (študent). Ta dvas istema sta le redko vi n terak- ciji, npr. med predavanji. Povratne zveze, kis lužijo ocenjevanju, so zgolj obïasne, npr. na izpitu. V ïasu interakcij lahko prihaja do komu- nikacijskih težav, težav razume- vanja ipd., kar so splošno poznani problemi integracije sistemov. IDS pa združuje študente in mentorje v enoten sistem, v katerem poteka nadziran proces izobraževanjazjas- nimi cilji. Mentorji spremljajo delo študentov sproti in ga, po potrebi, usmerjajo v smislu nasvetov in su- gestij. Pri tem prihaja do uporabe kot tudi do transferja znanja. S tem postaja izobraževanje sodoben, projektno usmerjen in timsko izva- jan delovni proces, podoben raz- vojnemu procesu v industriji. Spre- minjapasetu dio dnos med študenti in uïitelji ter asistenti iz klasiïnega konfrontiranega v sodelujoïega. Dobro je tudi znano, da imajo študentje težavo pri uporabi teo- retiïnih zanj na konkretnih proble- mih. Skozi projektno delo študentje nazorno spoznajo, kako upora- biti teoretiïno zanjen akonkretnih inženirskih problemih. Študentje pogosto ne razumejo, da je potrebno konstrukcijske rešitve tudii z delati z dosegljivimi tehnologijami, pri ïe- mer igrajo pomembno vlogo stroški izdelave. Projektno delo, kiz a hteva realizacijo prototipa proizvoda ali naprave, pa jih prisili tudi v tovrstno razmišljanje in razumevanje. Skozi projektno delo študentje spoznajo nepredvidljivost okolja, kis edostikrat pokaže, ko išïejoi n nabavljajo ustrezne komponente na tržišïu. Spoznajo tudi naravo proiz- vodnih procesov v delavnici, kjer izdelujejo posamezne komponetne. Pri tem imajo tudi možnost, da sami izdelajo NC-programe za obdelavo ter obdelajo enostavnejšo kompo- nento na stroju. Vse to jim obogoïa bistveno boljše razumevanje realnih procesov, problemov motenj, komu- nikacij ipd. Skozi projektno delo študentje spoznavajo tudi organizacijo dela, vodenje projekta, delovanje v timu, vlogo odgovornosti posameznika do skupine, pomembnost dogovarjan- ja, izmenjave informacij ipd. To so vsebine, s katerimi se študentje pri klasiïnem študiju sreïujejoz golj na teoretiïni ravni ali paš et on e .V IDS pa dobijo konkretno življenjsko izkušnjo, ki jo sestavlja mozaik do- brih in slabih vtisov. Izkušnje projektnega naïina študija in njegove uïinken aš t u dente lahko strnemo v sledeïa spoznanja: Kompetentnost:p o globljeno znan- je, obogateno z izkušnjami, prido- bljenimi s projektnim delom. Boljše razumevanje kompleksnih sistemov, celotnega razvojnega ciklusa, vk- ljuïno z izdelavo prototipa, timske- ga dela, projektnegav o denja, nede- terministiïnega okolja, stohastiïne narave procesov ipd. Profesionalno obnašanje: študentje senauïijoobnašanjavorganiziranem okolju, prevzemanjao dgovornosti, odloïanja, obvladovanja ïasa ipd. Kooperativnost, koordinacija in komunikacija:p ri delu v timu se študentje nauïijo sodelovanja, usk- lajevanjai dej in rešitev, izmenjave informacij ipd. zaradi doseganja skupnega cilja. Te relacijes oz a veïino študentovn ovost. Kreativno, inovativno razmišljanje: ko se sooïajo z novimi izzivi, za ka- tere odgovori niso poznani vnaprej, so študentje prisiljeni misliti s svojo glavo in generirati in verificirati lastne ideje. Sistemski pristop: mehatronika kot sistemska disciplina sili študente v sistemsko razmišljanje, strukturiran- je problemov, identifikacijo relacij med elementi sistema in okolico, jasno interpretacijo rešitev ipd., kar jim odpira univerzalni pristop k obravnavanju kompleksnih prob- lemov tudi na drugih podroïjih. Samozaupanje: eden od najbolj impresivnih stranskih uïinkov pro- jektnega dela je pridobivanje samo- zaupanja študentov, ki rezultira iz uspešno zakljuïenih projektov. To jim dajeo bïutek, da so sposobni spoprijeti se z zahtevnimi problemi. Glavni problemi, ki jihl ahko zas- ledimo pri študentih pri projektnem delu, so v veïini primerov povezani s pomanjkanjem motivacijei no bv- ladovanjem ïasa. Slednje je za men- torjen a jtežje obvladljiva naloga, ki pa je zaradi primerljivih razmer v industriji zelo pomembna. Problem lahko predstavljajot u di stroški materiala in komponent, potrebnih za realizacijo prototi- pa. Zato je pomembno, das oc i lji študentskih projektov usklajeni s cilji laboratorija oz. njegovih projektov, iz katerih se potem lahko financirajo omenjeni stroški. Takšna usklajenost projektov tudi rezultira v veïjo moti- vacijou deleženih pedagogov, saj so uïinki lahko sinergetski. Cilji takega projekta so obiïajno zelo konkretni, študentjep alahko doprinesejoi z - virne ideje, ker se neobremenjeno sooïijo z izzivom. Hkrati pa vidijo priložnost za svojo promocijoi n samopotrjevanje, še posebej, ïe gre za mednarodni projekt. Literatura [1] Peklenik J., 1996, A New Ap- proach to Education of Uni- versity Graduates for Complex World of Manufacturing, Man- ufacturing Education for the 21 st Century, Vol. III, SME, San Diego, str. 11–14. [2] Tomizuka M., 2002, Me- chatronics: from the 20 th to 21 st Century, Control Engineering Practice, Vol. 10, str. 877–886. [3] Butala P., Vengust I., Sluga A., 85 Ventil 13 /2007/ 2 MEHATRONIKA – IZOBRAŽEVANJE 2003,Project-orientedapproach to educationi nm echatronics – some experiences. V: Bez- jak J. (ur.). Technical creativity in school’sc u rricula with the form of project learning “From idea to the product” – from the kindergarten to the technical faculty: proceedings: 1st inter- national science symposium, Portorož, Pedagoška fakulteta, Ljubljana, str. 125–130. [4] Vengust I., Novak A., Novosel M., Butala P., 2004, Implemen- tation of the open source pro- gramming codeinmec hatronic education, V: Bezjak J. (ur.). Technical creativity in school’s curricula with the form of project learning “From idea to the product” – from the kinder- garten to the technical faculty: proceedings: 2 nd international science symposium, Portorož, Pedagoška fakulteta, Ljubljana, str. 100–106. [5] Vengust I., Butala P., 2005, A desktop CNC machine tool – an educational case study in mechatronics, V: Bezjak J. (ur.). Te chnical creativity in school’s curricula with thef o rm of project learning “From idea to the product” – from the kinder- garten to the technical faculty: proceedings: 3 rd international science symposium, Portorož, Pedagoška fakulteta, Ljubljana, str. 21–26. [6] Butala P., Vengust I., Sluga A., 2006, The challenge of new technologies for students in- novation projects – the case of a WEB machining service. V: Bezjak J. (ur.). Technical creativity in school’s curricula with the form of project learn- ing “From idea to the product”: from the kindergarten to the technical faculty: proceedings: 4th international science sym- posium, Portorož, Slovenia. Somaru, Ljubljana, str. 25–31. [7] Butala P., Vengust I., Peklenik J., 2006, Project oriented educa- tioni nm echatronics.V :B utala P., Hlebanja G. (ur.). 39 th CIRP InternationalS eminar on Man- ufacturing Systems: The mor- phology of innovative manu- facturing systems. Department of Control and Manufacturing Systems, Faculty of Mechani- cal Engineering,L jubljana, str. 567–570. [8] Vengust I., Vrabiï R., Kušïer L., Butala P., 2006, Virtualni CNC- sistem, Ventil, Vol. 12, No. 6, str. 376-383. Mnenje iz industrije Mehatronika in mehatroniki – Kaj in zakaj? V zadnjem ïasu pogosto slišimo izraza mehatronikainme hatronik. Kaj je to in ïemu služivin dustriji? Zgleda, da se tehnika vraïa, vsaj na tem segmentu, nazaj na zaïetek. Tehnika v današnjem smislu na zaïetku ni bila loïena na strojništvo in elektrotehnikoinkasneješenae lektroniko in raïunalništvo. Iz zgodovine nam je znan izraz ‘Stara tehnika’ za ïastitljivo zgradbo na Aškerïevi ulici v Ljubljani, kjer je domovala elektro-strojna fakulteta. Razvoj stroke je privedel do že zgoraj omenjenih smeri, ker je bil obseg znanja tak, da ena oseba ni obvladovala vseh podroïij. Ta delitev obstajaodna jnižjih strokovnih nivojev pa do akademske sfere. V realnem življenju pa to zgleda takole: na proizvodni napravi pride do težave, ki jo je treba odpraviti. Sofisticirane proizvodne naprave in linijesos kupek mehanskih in elektronskih elementov, podprtih z ustreznim raïunalniškim programjem. Na linijo prideu krepat mehanik, ki pogosto ugotovi, da je naroben e ka jze lektriko, elektroniko ali pa je napaka v raïunalniškem programu. Na koncu naj bi se ob napravi zbral cel konzilij in jo spravil v red. Minute teïejo in evri tudi! Opisana hipotetiïna situacija je privedla dote ga, dasov e dno bolj zaželeni delavci, ki obvladajo to kompleksno problematiko. Izobraževalni sistem do nedavna takih kadrov ni proizvajal. V naši firmi smo se že pred leti tega lotili tako, da smo strojne vzdrževalce dodatno izobrazili za nekatere enostavnejše posege tudi v nestrojniški del. Stvar se jeo bnesla. Odgovor izobraževalnega sistema na to jep o klic mehatronika, kin i modna muha, ampak realna potreba v naši industriji, kis en a j bolj kaže na nižjih strokovnih nivojih. Potrebni pa so tudi strokovnjaki na višjih izobrazbenih nivojih, ki lahko s specialisti posameznih podroïij uspešno delajo tudi na podroïju razvojainkonstrukcijeso dobnih tehnologij.T akjepo gled na mehatronikoizin dustrije in mislim, da ima ta staro-nova veja tehnike lepo bodoïnost. Franci KovaÏiÏ, ETA Cerkno, d. o. o., 86 Ventil 13 /2007/ 2