Januš Golec:1 Propast in dvig. Ljudska povest. Nikakor si ne smemo domišljati, da je pognal iz lahkomiselnega rakarja kak boljši poscstnik ali celo bogataš. Kaj še! Lahko zasluženo, še lažje zapravljeno, jc veljalo tudi za rakarje. Rakarski poklic je bil pri resnih posestnikih osovražen in so odvračali od njega svoje sinove z vso strogostjo. Rakarji so bili v časteh pri krčmarjih, katerim so polnili žepe in delali pri njih v jesenskem in zimskem času dolgove na bodočo lovsko srečo in izkupiček. Kako je bilo z rakarji v verskem ter v moralncm ali nravstvenem oziru, ni treba razlagati natančneje, saj je lenoba vseh grdob grdoba! f Velikokrat opazujemo, da postane kedo voditelj kake organizacije, dasi se niti gnal ni za to raesto. Tako je bilo z Lapuhovim Vinkom iz Sromel^ Naenkrat so govorili ljudje: »Veliki in čedni Vinko je vodja vseh rakarjev po spodnjih krajih.« Resnica je bila ta govorica. Najbrž Vinko sam ni znal, kaj je storil posebnega, da mu je .7-iupal rakarski svet vse zadeve glede sporov lovišč ter prodaje rakov na debelo pb cenah, katerim se je židovski'kupec tolikokrat skraja protivil in prisegel pri vseh prerokih, da bo blago rajši prepusiil poginu, nego bi &a preplačal v svojo zgubo. Lapuhov Vinko je bil že po prikupljivi zun., njosti fant od fare. Krepke ter velike postave, fantovsko vedrega obraza in kakor pri jagnjiču »kravžasti« lasje eo mu liki vzmeti silili klobuk postrani. Po tedanjem običaju je nasil v levem ušesu okrogel uhan, na katerem se je p*otresaval nemirno pri najmanjši kretnji preluknjani trikot. Uc^ati je znal, da se jc drobil o