LJUDSKE PRVINE V URBANIZMU IN ARHITEKTURI KOPRSKEGA OBROBJA (Monografska skica) Ivan Sedej Analiza skromnejših urbanih ambientov v obrobju mesta Kopra je pokazala, da gre v teh primerih tudi za zelo pomembno vprašanje deleža ljudskega stavbarstva v mestni aglomeraciji. Iz oblikovnega vidika ima skromna arhitektura mestnega obrobja, tako kot anonimno stavbno tkivo med ambicioznimi palazzi v središču, izrazito ambientno vrednost. To je neke vrste »vezivo«, ki spaja v sklenjene ambiente posamične umetnostno zelo kvalitetne arhitekture. Poleg posamičnih arhitektur iz ljudske stav- barske plasti pa imajo vrednost sooblikovalnega faktorja tudi ambienti kot celote, ki vežejo socialno opredeljene mestne dele v višjo urbanistično celoto. Urbana struktura Kopra je kljub navidezni kaotičnosti in prepletanju komunikacij najrazličnejše stopnje, izredno jasna. Mesto je prilagojeno obliki lečastega otoka. Osredje — administrativni in socialni center — je večkrat poudarjeno tudi v silhueti mesta. Ideja o hierarhični delitvi sveta je tu izražena v precejšnji meri. Nad trdno gmoto stavb se vzdiguje kubus stolne cerkve z visokim zvonikom. Od poudarjenega centra do obrobnih delov se obrisna linija postopno spušča, dokler ne izzveni v stičišču z morjem. Silhueta je logična posledica mestne rajonizacije in seveda postop- nega razvoja mesta od utrjene naselbine vrh otoka do obsega, kakršnega ima Koper danes. Osredje s stolno cerkvijo in palačo Signorije, z velikima trgoma in z velikimi javnimi poslopji, ki ju obdajajo, ter s palačami v pa- tricijskih ulicah v neposredni bližini, je tako rekoč srce mesta. Osredje pa je povezano s bližnjim in daljnjim mestnim obrobjem s sistemom posred- nih in neposrednih komunikacij — pač glede na pomen in socialni status določenega mestnega dela ali četrti. Mestno osredje pa se obenem naslanja tudi na morje. Povezava je spet odvisna od pomena pristanišča ali dejavnosti ob morju. Današnje pri- stanišče (Pristaniški trg), ki je bilo najpomembnejše tudi v preteklosti, je neposredno povezano s Titovim trgom (trg pred Pretorsko palačo in cer- kveno fasado). Skorajda v osi cerkvene fasade se odpira (današnja Kidri- čeva) ulica, ki strmo pada proti morju, brez bistvenih ovir (če odštejemo 38 Ljudske pesmi v urbanizmu nekaj slikovitih, dokaj ostrih zavojev). Tako je vrednost komunikacije poudarjena tudi oblikovno, z monumentalnim iztekom na glavni trg. Nekoliko bolj zapletena je povezava mestnega osredja s Prešernovim trgom (tržni prostor za Mudinimi vrati) — tu gre za magistralno povezavo mesta s kopnim. Velika renesančna Mudina vrata se namreč odpirajo na nekdaj edino kopno pot po cestnem nasipu, ki je bil utrjen tudi z veliko trdnjavo.1 Povezava poteka prek obširnega Prešernovega trga po Župan- čičevi in po Čevljarski ulici, ki se zliva na glavni trg skozi podhod pod Pretorsko palačo. Obenem se na to komunikacijsko os opira še kratka, vendar nekoliko bolj nejasna povezava z današnjim Staničevim trgom. Drugi mestni deli z logičnimi centri — malimi »pristaniškimi« trgi pa so povezani z osredjem bolj ohlapno. Komunikacijske vezi niso direktne, marveč segajo preko vmesnih trgov. Široko magistralo (današnjo Cankar- jevo ulico), ki povezuje Brolo (Trg Revolucije) z morjem so surovo izsekali v mestno tkivo v času francoske okupacije.^ Po intenzivnosti in neposred- nosti komunikacijski zvezi med osredjem in posameznimi širšimi prostori (zbranimi krog »pristaniških« trgov) lahko tudi rekonstruiramo pomen, ki so ga ti imeli v okviru starega mesta. Hkrati pa gre tudi za posreden do- kaz o starosti posamičnih delov mesta in končno za potrditev teze o po- stopnem siromašenju obrobja, ki je v nekaterih primerih (Boša draga) imelo malodane naravo »geta«. Ljudske prvine v koprski arhitekturi so v bistvu tako imenovana »regionalna konstanta«. Gre za pojav, da so skromne arhitekture v neka- terih pogledih izvirnejše kot zelo kvalitetni spomeniki. Ker je patricijska in cerkvena arhitektura v Kopru nastajala pod izrazitim beneškim vpli- vom (navezanost na en sam kulturni in vplivni center), je pomen anonim- ne arhitekture toliko večji. Ugotavljamo lahko posrečene in originalne sinteze, ki so nastale ne glede na poreklo vplivov in stilno »čistost«. Pojav je torej v mnogočem soroden kmečki in ljudski arhitekturi (zlasti v Istri in na Krasu). Posamezni prostori v okviru mesta na otoku in posamezne arhitektu- re v mestnem osredju imajo mnogo potez ljudskega oblikovanja. Pomen anonimne arhitekture, ki je v mestnem osredju bistveni del pozidanega prostora in sooblikovalni faktor, se proti obrobju postopno veča. Kvaliteta arhitekture in ambientov v delih, ki jih ni zajela ekspanzija palazzov m prezidav v baročni dobi, je nesporna, ker gre obenem tudi za področja, kjer se je ohranilo največ primerkov arhitekture iz najstarejših časov. V urbanističnem pogledu so tudi v samem obrobju bistvene razlike med posameznimi območji. Boša draga je povsem izoliran mestni del, ki se navezuje na osredje posredno s sistemom ozkih uličic. Zato pa je am- bient krog Prešernovega trga in ob Valvasorjevi ulici navezan na osredje » Castel Leone (1287—1819), grajsko zamišljena mestna vrata, je dobro do- kumentiran s starimi upodobitvami. Kratko zgodovino in vrsto starih upodobi- tev objavlja Giuseppe Caprin: L'Istria nobilissima, Trieste 1905, stran 94—108. 2 o. e. II, stran 241. Ivan Sedej neposi-edno. Nekak vmesni značaj ima prostor med Boso drago in omenje- nim ambientom. V urbanističnem pogledu gre v Boši dragi za specifično obliko razra- ščanja razmeroma osamljenega mestnega dela. V najširšem pomenu gre za podoben koncept zazidave brez transverzale kot v mnogih istrskih vaseh ali na Krasu. Ulično omrežje se izteka na Ribiški trg, ki pa z ostalim me- stom nima močnejših povezav in je samostojno osredje. Ta del kaže raz- meroma konstantno podobo že od srede 13. stoletja. Tu so zbrana pred- vsem bivališča družbeno najnižje plasti v mestu. Ambicioznejše arhitektu- re so v tem prostoru razmeroma redke. Omenimo lahko le nekaj roman- skih hiš, znano gotsko hišo Nazzario-Sauro, nedokončan palazzo v Opekar- ski ulici ter kompleks samostana sv. Ane (beraški red!). Razm.erje med redkimi stilno čistimi arhitekturami ter obdajajočim jih stavbnim tkivom nas navaja k misli, da se je socialna rajonizacija v Kopru s časom poglabljala. Vrhunec je dosegla v baročni dobi. To hipote- zo lahko podpremo z dejstvom, da so vse ambicioznejše stavbe v Boši dra- gi nastale v romanski in gotski dobi. Tudi razmeroma viliko število ohra- njenih romanskih hiš (ena celo z zunanjim stopniščem) priča o precejšnji revščini te mestne »četrti«. Saj lahko pri skromnejši arhitekturi ugotovi- mo neposredno zvezo med revščino in starostjo poslopja; gmotno bolje preskrbljeni prebivalci so namreč svoja domovanja vedno prilagajali no- vim stanovanjskim in posredno tudi stilnim zahtevam časa in prostora. Prostor pod nekdanjim (domnevnim) srednjeveškim obzidjem (Obzid- na in Kmečka ulica) do Prešernovega trga je sicer že močno načet z novimi gradnjami, vendar si lahko še dokaj dobro obnovimo nekdanjo podobo. Tu gre za področje, ki je v likovnem in etnološkem pogledu manj »čisto«, kot pa je Boša draga. Poleg nekaterih romanskih in gotskih arhitektur (ki v posameznih primerih že segajo v kvalitetno sfero palazzov) v tem prosto- ru srečujemo tudi izrazitejše baročne zgradbe. V anonimno tkivo se po- stopno že vključujejo stilno čistejše in ambicioznejše zgradbe višjih druž- benih plasti. Še zanimivejši je širši ambient Prešernovega trga, Ulice ob Velikih vratih (Porta Maggiore) in Valvasorjeve ulice. Tu je bil delež bogatejših arhitektur precej večji, zlasti v času med 16. in 18. stoletjem. Ambient se tudi brez vidnih cezur prek Čevljarske in Zupančičeve ulice dokaj logič- no staplja s patricijskimi prostori. Gosposki del mesta, ki izzveni s Prešernovim trgom in monumental- nimi Mudinimi vrati, prehaja na tem mestu v skromnejšo četrt povsem neopazno. Če je Boša draga predel s stalnim socialnim predznakom, gre tu za priče postopnega siromašenja, ki pa spet ni bilo tako občutno kot v ambientih, ki smo jih omenili prej. Ohranjena arhitektura iz časa med 13. in 16. stoletjem priča, da so tu v romanski in gotski dobi prebivali razme- roma premožni meščani in verjetno tudi nižje plemstvo (grbi!). Ker je baročna doba s širokopoteznimi adaptacijami in novimi zida- vami to območje iiekako obšla, lahko sklepamo, da se je družbena smeta- na postopno selila v patricijske ulice in na trge bliže mestnemu centru. Po drugi strani pa so morali zaradi prenatrpanosti osredja tudi nekateri 40 Ljudske pesmi v urbanizmu bogatejši posamezniki zidati palače v skromnejšem okolju. Nekdanja bi- vališča (ki so v času nastanka povsem ustrezala tudi bogatejšim slojem) so obogateli lastniki prepuščali najemnikom, ki so obdelovali tudi zemljo mestne aristokracije. Kratka oznaka urbanističnih značilnosti in pričevalnih vrednot, ki jih vsebujejo posamezni mestni prostori v obrobju, je bila potrebna, da bi bolje razumeli ljudske prvine v arhitekturi. Saj se tudi v urbanizmu (Boša draga) kažejo nekatere izrazito ljudske prvine. Seveda pa tu ne gre za neko imaginarno »ljudsko« kvaliteto, marveč za kompleks struktur in vpliv- nih relacij med zelo kvalitetnimi arhitekturami in nekaterimi oblikovnimi načeli v skromnejšem okolju. V obeh skrajnih primerih gre za oblike, ki so neposredno povezane z gmotno močjo posameznih rodovin in slojev ter so s tem v tesni zvezi z reprezentiran jem družbenega statusa in veljave. Prostorska zasnova preprostejše koprske stanovanjske hiše se je v shematski obliki razvila že v romanski dobi. V ljudskem okolju se je to načelo ohranjalo malodane do konca 19. stoletja — podobno kot na pode- želju. »Arheotip« stanovanjske hiše je skromna etažna stavba kvadratič- nega tlorisa — v bistvu gre za vertikalni sestav dveh enoceličnih enot. To je preprost objekt s solidnim obodnim zidovjem in z lesenimi stropovi, vmesnih nosilnih sten ni. Enocelične osnove ,so razdeljene v posamezne prostorske enote,z lahkimi predelnimi stenami. Ugotovimo lahko, da gre za dokaj gibljivo prostorsko zasnovo, ki ima v načelu dosti skupnega s so- dobnimi arhitekturnimi pojmovanji — zato taka stavbna zasnova nima sa- mo negativnega predznaka konservativnosti, saj dovoljuje spremembe in prilagajanja s kar se da majhnimi stroški in posegi v samo statično osnovo arhitekture. V 16. stoletju poznamo tudi še ambicioznejše arhitekture s preprostim »enoceličnim« tlorisom (Mladinska ulica 6) — kasneje pa to načelo v višji stavbni sferi postopno izgine, nadomestijo ga bolj zapletene in zahtevnejše oblike. Pač pa je omenjena prostorska zasnova ostala malodane pravilo v skromnejših mestnih delih. Torej gre za »ljudskost« prostorske zasnove predvsem v časovnih relacijah. Obenem moramo poudariti, da sodi v ljudsko stavbno sfero — tako v Boši dragi kot v drugih delih mestnega obrobja — tudi arhitektura, ki so jo prvotno zgradili za potrebe patricijev in bogatejših meščanov in je šele kasneje prišla v roke najemnikov ali siromašnejših lastnikov. Prav te stavbe pa so bile nekak vzor vsem novim gradnjam v skromnejših ambi- entih. Torej lahko v okviru samega mesta najdemo dve vplivni žarišči. Na samo prostorsko zasnovo kasneje zgrajenih poslopij so vplivala tradicio- nalna arhitektonska pojmovanja; drobno okrasje (oblike okenskih okvi- rov, portalov itd.) pa je spet^astajalo pod vplivi bogatejše patricijske in cerkvene arhitekture v mestnem osredju. Ob teh vplivih ne smemo zanemariti pomembnejše strukture — kljub retardacijam tako v zasnovi kot v stilnem značaju drobnega okrasja ne gre za premočrtno »zamudništvo«, marveč za samosvoje prilagajanje so- časni stilni smeri. Pri skromnejših, gotsko zasnovanih stavbah iz začetka 16. stoletja lahko dostikrat ugotovimo, da so se novemu idealu približali 41 Ivan Sedej preprosto tako, da so tradicionalno mero okna povečali ali pa spremenili proporc. Ob vseh stilno oprijemljivih detajlih pa gre pri »ljudskih« arhi- tekturah še za neko konstanto, ki jo srečujemo tudi v kmečkem stavbar- stvu na alpskem ozemlju, pa tudi na Krasu in drugod. Palače in ambicioznejše stanovanjske hiše v Kopru težijo od konca 15. stoletja dalje k simetrični obravnavi fasade — to je povsem v skladu z renesančnimi oblikovnimi pojmovanji. Pri ljudski arhitekturi pa odloča o videzu fasade predvsem notranja prostorska delitev, zato so fasade (razen v kasnejših primerih iz 18. in 19. stoletja) večinoma nesomerne. Torej lah- ko govorimo o dveh elementih — o retardi ranem gotskem načelu obliko- vanja fasade in o izrazito ljudskem pojmovanju arhitekture. Za kmeta in preprostega človeka je (kljub mnogokrat izraženim reprezentativnim tež- njam) hiša predvsem bivališče, zato je fasada redno odsev notranje pro- storske delitve. Reprezentativnost pa se ne kaže v »stilnem« oblikovanju fasade, marveč v predimenzioniranju celote ali posameznih prvin. Tu lah- ko opozorimo na podoben primer iz alpskega stavbarstva — talni načrt kajže in kmečkega dvorca sta često identična, razlika je le v širokopotez- nejših dimenzijah bogate hiše. Podobnost med kmečkim stavbarstvom in stavbnimi oblikami v mestu se kaže tudi v postopni, racionalni zidavi, kakršno poznamo zlasti s širšega kraškega področja in iz Vipavske doline. Adaptacija stanovanjskih hiš je potekala s preprostim dodajanjem, pač v skladu s potrebami in s prosto- rom, ki pa ga je bilo v mestih seveda izredno malo. Prav zato najdemo tu- di v mestu podobne motive kot v vaseh. Tu mislimo predvsem na motive rizalitov in plastičnega nizanja m.as v okviru stavbne enote. Seveda je za- radi pomanjkanja prostora v mestu stvar nekoliko drugačna — hiše so se lahko razširjale predvsem v višino, zato so v koprskem obrobju tudi tako krepke razlike med višinami in jih skorajda ne moremo primerjati z izra- zito gabaritno disciplino v osredju. Rast posameznih hiš v višino, ki je pri ambicioznejši arhitekturi ved- no podrejena enotnemu konceptu — tudi kadar gre za nizanje čistih etaž različnega stilnega naglasa, je v skromnejših ambientih dosti bolj brezob- zirna. Pogosto ohranjevanje fasadnih osi pa nima toliko oblikovane nara- ve, marveč je v večji meri odsev notranje prostorske delitve — saj so eta- že seštevek povsem enakih celic. Kljub temu osi le niso pravilo, še manj pa »konstanta«. Vse te oblikovne komponente dajejo tudi posebno naravo ambientom in urbanskim prostorom. Veliki palazzi in bogatejše meščanske hiše v pa- tricijskih ulicah sicer nimajo ravnih fasadnih ploskev, saj je struktura mestnega ožilja taka, da so ravne ulice malodane nemogoče (Cankarjeva ulica deluje kljub skoraj dvestoletnemu prilagajanju,' še danes kot tujek v mestnem tkivu), vendar gre za disciplinirano in enotnemu konceptu pod- rejeno nizanje pročelij. V Boši dragi in drugih skromnejših ambientih pa 3 kljub rekonstrukcijam iz klasicistične dobe in najnovejšim posegom v ulico deluje zlasti ulična fasada ob samostanu kot torzo. Bistvena »napaka« te komunikacije so za Koper tuja merila. 42 Ljudske pesmi v urbanizmu SO ulični pogledi dosti bolj slikoviti, ulice so večkrat zlomljene, v njih na- stajajo ožine in v malih trgih nepravilne, razbite in razčlenjene stranice z objekti, ki često silijo v prostor (Boša draga. Ribiški trg). Spet pa so te po- sebnosti posledica revščine in razmeroma najmanj ugodnega gradbenega zemljišča. V patricijskih aglomeracijah je za hišami precej vrtov in praz- nega, nepozidanega prostora — v Boši dragi in v kareju krog Porta Mag- giore in Valvasorjeve ulice pa imamo opraviti s strnjeno in gosto pozida- nimi »bloki« brez dvorišč in z le redkimi vrtički, pa še tu gre često za po- vršine, kjer so nekoč stale stanovanjske hiše. Kljub utilirani posledič- nosti gre tudi za zavestno oblikovanje — »vsiljene« prvine so pač s časom in s tradicijo postale oblikovne konstante. Poleg razlik med »stilno« in »ljudsko« arhitekturo v Kopru moramo analizirati tudi podobnosti. Tlorisno enocelično shemo, ki je bila skupna tako bogati kot revnejši arhitekturi do začetka 16. stoletja, smo že omenili. Poleg tlorisa pa velja omeniti še oblikovanje fasad iz iste dobe. Iz stalne tlorisne sheme je izvirala tudi podrobnejša prostorska delitev, ta pa se je izrazila na fasadah z značilno eno osjo in z motivi polifor. V nasprotju z arhitekturo iz renesančne in baročne dobe so tudi gotske hiše višjih obli- kovnih kvalitet, oblikovane dokaj svobodno — vzemimo le vogalno bifore na hiši Nazzario-Sauro. Skupna vsem stavbam iz tega časa je tudi zidava. Skromnejše in bogatejše hiše iz romanske in prehodne dobe so sezidane iz pravilnih kvadratičnih kamnitih kvadrov. Tudi v kasnejših dobah je zi- dava identična — lepo zidani vogali in slabši material kot stensko polnilo. Izrazit primer drzne sinteze dveh različnih stilnih pojmovanj je fasa- da koprske stolnice. Gre za združitev gotske in renesančne fasade brez prehodov in prilagajanja. Gotsko pritličje, ki je oblikovano v formah in po načelih cvetne gotike, nosi izrazito renesančno »etažo«, ka pa je v so- zvočju s pritličjem predvsem v merilih in seveda v kvaliteti. Podobne sin- teze, le na nižjem kvalitetnem nivoju, srečujemo tudi pri ljudski arhitek- turi. Večinoma gre za kombinacijo gotskih in baročnih prvin. Kljub temu se prvine med seboj ne bijejo. Ker gre za enako kvaliteto (kamnoseško), predvsem pa za prostodušen izraz funkcije prostorov, se različne stilne prvine zelo dobro ujemajo. Poleg tega moramo omeniti še razmeroma nevtralne oblike baročnih okenskih okvirjev, ki so na skromni periferni arhitekturi navadno brez profilov. Iz povsem likovnih pogledov je spet dokaj posrečena kombinacija med baročno oblikovanimi okni s profilira- no preklado in renesančnimi ali gotskimi okni s profiliranimi policami. Kljub rasti stavb v višino so skromnejše adaptacijske posege v ljudski sferi opravljali predvsem v pritličnih — tu so se v baročni dobi uveljavili preprosti portali z ravno grobo ali finejšo »štokano« preklado in podboji ter večja kamnita okna. Verjetno so imele adaptacije tak nelogičen potek, ker se je spremenila funkcija pritličja. Kadar gre za hišo, ki je prešla iz meščanskih ali celo plemiških rok v roke paolana, je bila taka sprememba nujna — saj je pritličje postalo izrazit gospodarski prostor s hlevom za osla in celo za govedo. Isto velja za hiše obrtnikov, ki so imeli v hladnih spodnjih prostorih delavnice. 43 Ivan Sedej Pomembnejšo funkcijo so pri skromni ariiitekturi dobila pritličja verjetno šele v 16. stoletju, predvsem pa kasneje. V tem času se namreč pokažejo velike »izložbe« — predimenzionirana okna v pritličjih s krepki- mi kamnitimi policami, ali pa preprosti vhodi s prekladami, ki so obenem tudi že preklade »izložbenega« okna. Kako je bil trgovski ali delavniški prostor v Kopru organiziran pred 16. stoletjem, lahko le domnevamo, saj se starejši detalji niso ohranili. Je pa renesančna ali baročna »izložba« obenem tudi že dokaz socialnega stanja. Zanimivo je, da se taka okna in motivi kažejo v socialno više stoječih mestnih delih — v Boši dragi oken te vrste skorajda ni, zato pa so toliko pogostejša v širšem okolju Prešer- novega trga in vzdolž Kidričeve ulice — skratka na trgovskih magistralah. Zanimiv trgovski ambient se je ohranil tudi na stičišču Tominčeve, Kolar- ske in Ulice talcev; poleg značilnih skromnejših etažnih arhitektur ga pou- darjajo prav motivi s krepkimi kamnitimi policami. Socialna rajonizacija, predvsem pa relativna izolacija Boše drage se- veda ni posledica administrativne prisile, kot so to posredno trdili ne- kateri avtorji.^ Izročilo, češ da večina ljudi iz Boše drage nikdar v življe- nju ni stopila na glavni trg pred stolnico, je iz trte zvito. Upoštevati mo- ramo velike cerkvene in mestne slovesnosti, slovesne maše, procesije itd., ki se jih je tako kot v Benetkah udeleževalo tudi preprosto ljudstvo. Saj so bile velike spektakularne slovesnosti namenjene predvsem ljudstvu — o tem poleg drugega dokaj zgovorno pričajo upodobitve beneških slikar- jev. Izolacija je bila pač posledica stanovskih razlik. Zaradi skromno od- merjenega zemljišča in goste naseljenosti so bile uličice v Boši dragi še ožje kot drugod. Vsak prost prostor so takoj pozidali — tako pa je posta- jala zveza z rriestnim središčem vedno bolj ohlapna, dokler se celotno ob- močje ni zaprlo vase. Logična zveza z ostalimi deli mesta je postala tako rekoč morska pot. Ribiški trg je tako postal izhodišče Boše drage. Kljub specifičnim oblikam urbanizma in arhitekture, ki smo jih v pričujoči skici označili za ljudske prvine v koprski arhitekturi, pa o for- malnih karakteristikah ali ljudski kvaliteti ne moremo govoriti, saj gre za izrazito sociološki pojav in socialno opredeljeno arhitekturo. Bistvena se- stavina je torej konzum in socialni status naročnika ali prebivalca. Delitev na »ljudsko« in »visoko« arhitekturo je v mestnih aglomeracijah še dosti težja kot na podeželju. Kmečka arhitektura je dokaj jasen pojem — ne glede na kvaliteto arhitekture ali ambienta jo opredelimo po dejavnosti. V mestih pa je taka delitev do neke mere tvegana. Za sila skromno hišo v predmestju se lahko izkaže, da je bila v plemiški lasti — ali lahko tako zgradbo uvrstimo v ljudsko stavbno sfero? Verjetno lahko, saj nam priča, da zgornje »ljudske« in spodnje »patricijske« meje tako rekoč ni, prav v »sredini« pa gre za sila zanimiv splet problemov, ki bi seveda zaslužili po- sebno, predvsem etnološko in sociološko obravnavo. podatki v mestnem muzeju v Kopru. 44 Ljudske pesmi v urbanizmu RESUMÉ LES ÉLÉMENTS POPULAIRES DANS L'URBANISME ET L ARCHITECTURE DE LA PERIPHERIE DE KOPER L'auteur aborde dans son article la question de la part de l'architecture ppoulaire dans l'ensemble architectural de la ville, prenant comme exemple concert la ville de Koper et sa périphérie. Il détermine les éléments populaires dans l'architecture de cette ville et constate que ces éléments possedent, sous certains rapports, plus d'originahté que les beaux monuments de la véritable architecture urbanie. L'auteur établit ensuite le fait que le schéma fandamental de j'!a maison d'habitation de Koper date, du moins en ce qui concerne les demeures assez simples, déja de l'époque romane. Il constate aussi que la di- stinction entre l'architecture populaire et l'architecture noble pose plus de problemes dans les agglomération urbaines que dans la campagne. L'architec- ture rurale est une notion assez claire — elle est définie par sa fonction meme, sans égard a sa qualité ou a son ambiance. Dans le villes pourtant une telle distinction comporte certains risques. On peut par exemple découvrir qu'une maison de faubourg fort modeste a été la propriété d'un noble — est-il alors permis de la classer dans la sphere populaire? On dirait que oui, car une telle construction apporte la preuve qu'il n'y a pour ainsi dire aucune limite entre le niveau supérieur de l'architecture »populaire« et le niveau inférieur de celle «patricienne»; c'est justement la, au »milieu«, que l'on rencontre un complexe fort intéressant de problemes qui mériteraient certainement une étude spéciale, tant ethnologique que sociologique. i: LITERATURA 1. Giuseppe Caprin: L'Istria nobilisima, I, in II., Capodistria 1905. 2. Domenico Venturini: Guida storica di Capodistria, Capodistria 1906. 3. Ivan Filipovič in Marta Bevk: Stare listine pripovedujejo, Razstava iz- branih arhivalij. Izdal Mestni arhiv v Kopru, Koper 1966. 45