KURETOV RAZDELEK KURET'S DEPARTMENT 11 NikoKuret Sredozimske maske Midwinter masks i Vilko Novak Življenje, osebnost, raziskovalno delo in pomen Nika Kureta za slovensko etnologijo in kulturo Niko Kuret - His life, persoiwlity, research work and his significance for Slovene ethnology and culture Naško Križnar Niko Kuret in slovenski etnogra&kifilm Niko Kuret and the Slovene Ethnographic Film 121 SREDOZIMSKE MASKE Poglavje iz primerjalnega narodopisja Niko Kmet IZVLEČEK Primerjalno prikazana fiinkcija in tipologija sredo- zimskih mask v nasprotju z maskami predpustnega časa. AUSZUG Vergleichend dargestellte Funktion und Typologie der Mittwintermasken im Verg- leich zu den Masken der Faschingszeit. ABSTRACT Comparative survey of the function and typology of mid- winter and carnival masks. Maskologija prepogosto zanemarja fei\omenološke razlike med pustiiimi in sredozimskimi maskami, da o drugih razlikah ne govorim. Te pa so v izviru, v funkdji in v tipologiji mask. Pri tem pa sredozimske maske dejansko prevladujejo in so že zato vredne posebne obravnave. 1. Čas demonov in rajnikov Sredozimske maske nastopajo v letnem času, kije zavoljo svojih posebnosti priklical vero v duhove narave in nadnarave. Mračni čas okoli zimskega solsticija, ko viharji tulijo po gozdovih, je rodil vero v prihajanje duhov narave in v vračanje duš rajnikov na ta svet. Z vero vanje si je človek skušal razložiti uganko življenja in smrti, narave in njenih pojavov. Prav tako je vsemu človeštvu skupna vera v preživetje človeške duše; posebnega spoštovanja je bila deležna diiša rodovnega prednika.^ Oboji, demoni in rajniki, prihajajo - po starodaviuh predstavah - v skrivnostnih sredozitnskih nočeh na ta svet. Navadno se s strašnim truščem drevijo pod nébesom. 0 tem pojavu, ki je del mitoloških predstav Evrope, Azije in severne Afrike, imamo poročila iz antike, srednjega veka in novejšega časa. V večjem delu Evrope je znan kot divji lov ("divja jaga") aU kot divja vojska, v Normandiji kot pohod Hellequinov. Iz 1 Gl. Funk&VVagnalls Standard Dictionary of Folklore, Mythology and Legend, I. New York 1949, s.v. ancesterworship 54 in s.v. monism 673-674. - Prim, še HDA n (1925-30) s.v. Dämonen (K. B e r t h) 146- 168, HDA m (1930-31) s.v. Geist (Menge!) 472-510, in Jacob Grimm, Deulsche Mythologie, m. Basel 1953, Cap. XXVI: Seelen 245-284, in Caç. XXXI: Gespenster m-lU. 13 Niko Kuret 14 Normandije imamo tudi prvo pisano poročilo o njem, ki se bom k njemu povrnil v nadaljevanju. Iz istega časa so tudi poročila z nemškega območja. V Rolandovi pesmi diihovnika Konrada (Pfaffe Konrad) iz ok. 1.1135 srečamo izraz "wuotigez Heer". Izraz pa je doma le na delu nemškega ozemlja. Prevladalo je ime "Wilde Jage", "divji lov". Prevzeli smo ga tudi Slovenci. Sestava "divje" trume je različna, vsi pa jahajo - divja vojska na konjih, divji lov na drugih, tudi neznanih živalih. Značilno za oboje pa je, da ima vsaka truma svojega vodjo. Le v redkih primerih nastopa brez njega. Prav tako redki so primeri, da se taiima pojavlja brez hrupa, zgolj z rahlim zvončkljanjem. Trumi se včasih pridruži krdelo otroških duš. W.Liungmanje divji trumi posvetil dobršni del svoje obširne raziskave o selitvi izročil z Vzhoda na Zahod (od Evfrata do Rena).^ Zbral je obsežno gradivo o ženskem in o moškem demonu, ki da jo vodita. Po poročilih iz antike, srednjega veka in novejšega časa je zajel "evrazijski" prostor od Bližnjega Vzhoda do Anglije. Podatki pričajo, da ženski demon v izročilih odločno prevladuje in da nastopa moški demon le iw omejenem ozemlju. O ženskem demonu govori Burchardiz Wormsa (u. 1025) - tnuna demonov v ženski podobi jezdi na raziuh živalih: "... id est cum daemonum turba in similitudine mulierum transformata, quam vulgaris stultitia holdan vocat, certis noctibus equitare debere super quasdam bestias ..." Guillaume d'A u v e r g n e (u. 1248) piše o vojščakih na konjih "in similitudine equitantium et bellatorum in proelium currentium", in "de ecjuittbus vero noctumis qui in vulgari gallico HeUequin et in vulgari hispanico exercitus antiquus vocantur." Čas, ko so se v našem podnebnem pasu pojavljali pohodi demonov in duš, je moral biti od nekdaj poseben, "svet" čas.' Ponekod mu še danes pravijo "dušni čas" (Letoiiska), na evropskem severu je v rabi ime "yul" Imel je globoko zakoreninjeno izročilo, ki pa je ob nastopu krščanstva trčilo ob odpor mlade Cerkve. Verjetno se je brž pokazalo, da ga bo težko premagati. Cerkev je ravnala na svoj način ("ne podiraj oltarja, postavi nanj svetnika namesto maKka") - poganski "sveti" čas je "pokristjanüa". Postopek je olajšal božični praznik, ki se je znašel sredi starega "svetega" časa. Tako je sinoda v Toursu 1.567^ določua "krščanski" sveti čas, dvanajst diu od božiča do epifanije (6. jan.), sveto dvanaj- sterodnevje (dodekahémeron), ki ga je ljudstvo imenovalo "dvanajstere noči" (pri nas na Štajerskem "volčje noči").* Za prazničnost vsakega "svetega" časa veljajo določena pravila, zapovedi, ki se jih je treba držati. Tako so bila v času dvanajsterih noči prepovedana nekatera opravila in nekatere navade. Kršitelje je čakala kazen. Večina jih je bila določenih že v poganski dobi. Ker prepovedi luso nasprotovale krščanski doktrini, jih Cerkev lü preganjala. V nekaterih dnevih je bilo npr. prepovedano presti, mlatiti, kidati gnoj, vozariti, peči, prati. Prepovedan je bil - morda že v krščanski dobi - celo post! Karel Veliki je s posebno odredbo velel praznovati ("sabbatizare") samo štiri dni po božiču in je s tem s straiü svetne oblasti dopolnil (ali modificiral) cerkvene odredbe. 2 Waldemar L i u n g m a n, Traditionswanderungen Euphiat-Rhein. Studien zur Geschichte der Volksbräuche, ü. Helsinki 1938 (=FF Communications 119), 426427. 3 Gl. HDA DC. 193841, s.v. Zwölften (S a r t o r i), zlasti odst. 3,981-982. * Gl. H. F. H e i 1 b e r g, Das nordische Weihnachtsfest, v: Hessische Blätter für Volkskui\de 5 (1906), 2640. 5 A. Tille, Yule and Christmas. London 1899,122. 6 Gl. 1. N a V r a t i 1, Slovenske narodne vraže in prazne vere, v: LMS1885,150-155. Sredozimske maske - Poglavje iz primerjalnega narodopisja Interpretatio Christiana je zdaj dala "divjemu lovu" novo podobo. Demoni naj bi bih "hudiči", pogubljene duše, tudi duše v vicah. V tako pokristjanjeni obliki se je starodavno izročilo ohranilo skozi stoletja, celo do današnjih dni. Iz njega izstopa izroalo o ženskem demonu, ki vodi divji lov in se trdovratno ohranja v Srednji in Zahodni Evropi, predvsem med Nemci, Čehi in Slovenci. Z delovnim imenom ga imenujem Sredozimko. 2. Minučni obhodi Na neki točki človekovega razvoja so umišljeni pohodi demonov in rajiükov doživeli materiaUzadjo - človek jih je začel sam mimično predstavljati. Nastopal je v opravi, ki naj bi ustvarjala videz, da nastopajoči ni človek, ampak "nekaj drugega". V njej naj bi se tudi skril pred imiišljenimi nadnaravnimi bitji, ki se jih je bal. V njej se je nazadnje identificiral z bitji, ki jih je predstavljal. Maskiral se je.^ Ohranjene stenske slikarije iz kamene dobe ponazarjajo, kaj se je dogajalo. Da so maskiranci resnično predstavljali bitja "z drugega sveta", je dokazal Kari M e u 1 i, ko je ob primerih imena maskirancev v drugih civiliza- cijah ugotovil, da semantično povsod pomenijo duha ali umrlega? Temu ustreza tudi vedenje maskirancev, kije enako po vsem svetu: ne govorijo ali pa govorijo s spremenjenim glasom, "plavajo" po zraku, tj. venomer poskakujejo in plešejo.' Sredozimski obhodi maskirancev so poštah in ostali del ljudskega življenja od vzhoda do zahoda, od severa do juga Evrope. Prvi pisan dokaz o njih izhaja iz prehoda 10. v 11. stoletje, in sicer iz severne Francije, iz Normandije. V latinski Cerkveni zgodovini normanskega benediktinca OrdericaVitalisa (1075 do vsaj 1143)*° beremo, kako je duhovnik Gauchelin v noči od starega v novo leto 1091, ko se je vračal s previdevanja, srečal neznansko hrumeči pohod vojščakov in žensk (!) na črnih konjih, ki da jih je vodil sam hudič. Eden izmed jezdecev je hotel potegniti Gauchelina k sebi, toda on se ga je ubraiul in se mu iztrgal. Izkupil pa je rano na licu, katere brazgotino je potem nosil vse življenje. Divja truma, ki jo je srečal, je bila - kakor beremo - "familia Herlechini." Predvsem velja pomisliti, da ima dogodek, kakor je opisan, dve plati. Gauchelin je bil prepričan, da je srečal nadnaravna bitja, hudiče, prebivalce pekla. Dejstvo, da ga je eden izmed njih ranu, pa pove, da je šlo za (maskirane ?) ljudi, zakaj duh, naj bo že kakršenkoU, raniti ne more. Iz tega preprosto sklepamo, da je šlo za mimičru pohod. S tem poročuom je izpričan pohod za čas po 1.1000. To seveda ne pomeiü, da sredozimskih mimičnih pohodov ni bilo že davno prej. Pomudimo se pnimenu, ki gaje zapisal Ordericus: Familia Herlechini. Kari Meissen" je bil mnenja, da pomeiü herlekin po srednjeveških virih hudiča: franc, herler pomeiü razgrajati, divjati, flam, hellekin pa mah pekel; kontaminacija naj bi dala besedo herlekin. 7 Gl. Niko K u r e t. Maske slovenskih pokrajin. Ljubljana 1984,11 si. 8 Gl. Kari M e u 1 i, Gesanimelte Schriften, 1. Basel-Stuttgart 1995,33-60. 9 Gl. Karl M e u 1 i. Maske, Maskereien, v: HDA V (1932-33), 1748-1749. 10 Orderid Vitalis Angligenae cenobii Uticensis monachi Historia ecdesiastica libri trededm (1123- 1141). Emendavit Aug. Le Prévost, 1-V. Paris 1838-1855. - O Gauchelinu gl. m, 367 si. 11 Karl Meissen, Nikolauskult imd Nikolausbrauch im Abendland. Eine kulturgeographisch- volkskundliche Untersuchung. Düsseldorf 21981 (= Forschungen zur Volkskunde 9-12). - Gl. še Adrian D e G r o o t, Saint Nicolas, A Psychoanalytic Story of the History and Myth. The Hague-Paris 1965. 15 Niko Kuret 16 Novejša razlaga romanista M.M.Flasdiekapa pravi", da je beseda sestavljena iz kel. serb in staroangl. king, kar naj bi pomenilo blodečega duha. Odtod poznejši izraz harkkin (franc. Harlequin)." Bodi tako ali drugače, Gauchelin - in Ordericus ? - sta bila mnenja, da je šlo za nadnaravna bitja. Pojem in pojav hudiča sta prišla v ljudsko zavest po krščai«ki doktrini. Cerkev ga je vrhu tega ponazorila že v 10. ali 11. stol. v svojih liturgičiuh dramah, še bolj pa v njim sledečih dtihovnih igrah (misterijüi) od 15. stol. dalje zunaj cerkve. Vnjih je bila dopuščena vloga hudiča," nastopal sčasoma ni le en sam maskirani hudič, pridružila se mu je - po zahtevah scenarijev - tudi večja družba. Celo udomačil se je, strašilnim potezam so se pridružile komične. Francoskipesnik Ada m de la HalejevsvojoIgrovuti(LeJeu de la Feuillée) že 1.1262 prite^ül komicrü lik hudiča, poglavarja hellequinov. Še več; v Franciji so začele po mestih nastajati združbe mladih ljudi, ki so se napravljali v "hudiče", . noreli po ulicah in uganjali razne nerodnosti. To so bile "diableries" (fr. diable iz gr. diabolos, hudič).^' "Hudiči" so postali važen sestavni del dogajanja v poznejših pasijonskih igrah in pasijortôkih procesijah. V14. stol. so se pridružili v Frandji priljubljenim in razširjenim "charivarijem" (lat. carivarium), "maqi godbi", ramenjeni ljudem, ki so s čimerkoli izzvali javno nezadovoljstvo. Pri tem so uganjali silovit trušč z razbijanjem po kožicah, ponvah, kotlih in drugih kovinskih predmetih. Ko so se charivarijem pridružili še hudiči, so se izrodili v divje, razvratne steke, ki so izzivale nerede, celo poboje in imiore. Cerkev jih je zato prepovedala (sinoda v Langresu 1.1404).'* "Divji lov" je tako posredno dokaj občutno segel v življenje (francoske) družbe. Divji (maskiraiü) pohodi, o čemer je poročal Ordericus, so se sčasoma unesli. Iz pohodov so nastaU mirnejši obhodi, ki so se obranih v naše diu. Sledimo jim od Skandinavije do Balkana. Malo je narodov, ki jih niso ohranili. Sredozimska pač nastopa kot maskiran lik le na omejenem ozemlju Srednje Evrope. Orendistični značaj sredozin^skih maskiranih obhodov - o njem bom govoril posebej - dovoljuje sklep, da gre za kontinuiteto, za nadaljevanje prastarih pohodov demonov in rajnikov, seveda s spremembami, ki jih je vsilil čas. Obhodi sredozknskih mask, kakor in kolikor so se do danes ohraniH, naj bi potekali v starem "dušnem času". Ugotavljamo pa, da se je ta čas razcepil na več terminov od konca septembra do začetka februarja. Jedro ostaja okoU zimskega solsticija, danes dejansko okoli božiča, sicer pa so drugi termini, zlasti svetniški godovi, potegnui staro izročilo nase, kar je posledica zgodovinskega razvoja in sprememb, ki jih je prinašal. 12 M. M. F1 a s d i e k, Harlekin. Germanischer Mythos in romaiüscher Wandlung, v: Anglia 47 (1937), 225 sl. 13 Gl. Otto D r i e s e n. Der Ursprung des Harlekin. Ein kulturgeschichtliches Problem. Berlin 1904. M Niko Kuret, Duhovna drama. Ljubljana 1981,47 sl. (= Literami leksikon 13). 15 OpesnikuFr.Villonuberem,dajevodil takšno združbo, gl.FrançoisRab el ais,Gargantua et Pantagruel, IV, chap. 13 (= Oeuvres de Rabelais, III.) Paris 1932,116-117. 16 "... ne intersint neque ludant in ludo quod didtur charivari in quo utuntur larvis in figura daemonum, et horrenda ibidem committuntur (... naj se ne udeležujejo igre in naj ne igrajo v igri, ki se imenuje charivari, pri kateri uporabljajo naličja v podobi demonov - (hudičev), in kjer počenjajo grozljive stvari), v: De ludis prohibitis, sinoda v Langresu 1404, navaja D r i e s e n (kakor op. 13) 108. - Nekaj prizorov iz charivarijev upodablja Gervais B u s v Fauvelovem romanu (Roman de Fauvel) ok. 1330, reprodukcije v K u r e t (kakor op. 7), 41-42. Sredozimske maske - Poglavje iz primerjalnega iiarodopisja 17 Tako se čas, ko naj bi rajniki (in demoni) prihajali na ta svet, širi in lü več vezan samo na en termin. Na Letonskem imenujejo to dobo "dušni čas", traja pa od godu sv. Mihaela (29. septembra) še mesec dni, na Finskem od godu sv. Tomaža (29. decembra) do 7. ali 13. januarja. V Rusiji trajajo "svjatki" od 12. decembra do 6. januarja. Ista doba se na Balkanu imenuje "nekršteni dani". Največkrat pa ta čas ni omejen in ga označujejo kot "čas okoli sončnega obrata". Krščanstvo si je določilo svoj "dušiu praznik", 2. november (spomin vernih duš v vicah), ki se je pridružil prazniku "zveličanih" duš, "vseh svetih", 1. novembru. Sredozimske maske nastopajo v naslednjih deželah: 27. septembra (nadangel Mihael): Letonska. Začetek novembra: Anglija. 11. novembra (sv. Martin): Letonska, Estonska. 22. novembra (sv. Cecilija): Češka. 25. novembra (sv. Katarina): Estoiiska. 29. novembra (sv. Andrej): Letonska. 4. decembra (sv. Barbara): Češka, Slovaška. 7. decembra (sv. Ambrož): Češka. 13. decembra (sv. Lucija): Švedska. 29. decembra (sv. Tonaaž): Bavarska. OkoU božiča: Norveška, Švedska, Estonska, Letonska, Danska, Španija, Baskija, Portugalska, Avstrija, Češka, Poljska, Rusija, Hrvaška, Bosna, Vojvodina, Srbija, Makedorüja, Bolgarija, Grčija. 26. decembra (sv. Štefan): Finska, Irska, Ogrska (Transdanubija), Slovenija (Zgornji Bohinj). 31. decembra (staro leto): AngUja, Poljska, Slovenija (Zgornji Bohinj). 1. januarja (novo leto): Estonska, Romunija, Vojvodina, Bolgarija. 6. januarja (sv. trije kralji): AngKja, Portugalska, Švica, Avstrija, Grčija. (O Perchti v Nemčiji in Avstriji ter o Pehtai babi med Slovenci govorim posebej). 17. januarja (sv. Anton pušč.): Letonska. 2. februarja (svečnica): Španija. 3. februarja (sv. Blaž): Češka. 6. februarja (sv. Doroteja): Češka. 12. marca (sv. Gregor): Češka. Sredozimske maske se niso ohranile v Litvi, Belgiji, na Holandskem, v Franciji, Italiji, Furlaniji, Nemčiji (o Sredozimki - Perchti govorim posebej). Lužici.'' Obhodi o sv. Mihaelu (29. septembra) in "vernih dušah" (1. in 2. novembra) so 17 Za spoznavanje evropskih mask sta nam zdaj na voljo dva dosti izčrpna vira. Za enega je poskrbel + Robert VVildhaberv Schweizerisches Archiv für Volkskunde 63 (Basel 1967) in 64 (Basel 1968), v nadaljnjem navajam kot Archiv 63 in Archiv 64. - Drugi vir je obširni katalog razstave Le masque dans la tradition européenne, ki ga je s prispevki strokovnjakov uredii Samuel Glotz (Einehe 1975), v nadaljnjem navajam kot Masque. - Nekaj monografij navajam sproti. Niko Kuret spremenili funkdjo in obhodniki niso maskirani, spremenili so vlogo, pobirajo dar (pedvo), zato da molijo za rajne domače.'''^ Iz zgornjega sezimma izhaja, da so se sredozimske maske ohranile v večjem delu Evrope. V nekaterih deželah so izginile, zlasti v Srednji Evropi so jih večidel prekrili zgodnji cerkveno motiviraiü obhodi kolednikov. Na Danskem poznajo sredozimske maske le še v odročnih krajih, na manjših otokih in na Grenlandiji. V Franciji se za zimske obhode zbirajo le še otroci - Velika Revolucija, poznejši pretresi in vojske v 19. in 20. stoletju so francosko folkloro usodno prizadeli. V Pirenejih pa na svečnico (2. februarja) še zmeraj slavijo "medvedov dan" (e/ dia del oso), ko v obhodu vodijo medveda po vaseh. Sicer pa je za Zahodno Evropo razkroj ljudske kiilture značilen pojav. Sredozimskim maskiraiiim obhodom sledimo od Skandinavije do Balkana. Na N o r v e š k e m^' v božičnem času vodijofcozfa 0ulebukk), ki sicer nima kozlovske podobe in je pravzaprav antropomorfen lik s črnim naUčjem aU s sajami namazanim obrazom. Včasih ga spremlja koza Qulegeit), podobna naši košuti ali rusi. Oboje pa vedno bolj nadomešča anglosaksonska različica sv. Miklavža - Santa Claus. Tudi na Švedske m" so sredozimski maskiraiu obhodi močno ponehali. Včasih so hodih z (božičnim) kozlom (Julbokk) in pisanim spremstvom. Posebnost so bili na Zahodnem Švedskem obhodi, za katere so se moški našemili v ženske, ženske pa v moške (lussegubbar, lussegummor - androginija !); z godcem so hodiU od hiše do hiše. V Smâlandu so se fantje napravljaU v pošasti in strašila - oblekH so si dolge bele srajce au pa se ovih s slamo. Danes so se taki obhodi imiaknih "Lucijam" (lussibrud), ki so jih poklicali v življenje po drugi svetoviü vojni, postajajo pa čedalje bolj lepotna tekmovanja deklet po mestih in večjih krajih.^ Estonski^' sredozimski obhodi so zlasti na zahodu in jugovzhodu dežele razdeljeni na tri termine. Prvič hodijo o Martinovem (11. novembra), drugič o Katarininem (25. novembra) in tretjič o božiču. Obhodnike imenujejo "berače" in so tako tudi iwpravljeni. Martinove vodi "Martinov oče" (Mardiissa), Katarinine "Katarinina mati" (Kadriema), o božiču jim pa pravijo "joulusandid". Tedaj se jim pridruži lik "božične gosf (jouluhani). O novem letu hodi (novoletni) kozel (näärisokk). NaLetonskem^ poznajo v glavnem sploh samo sredozimske maske, ki hodijo ob staroletonskem zimskem prazniku - danes ga je prekril božič. Tudi letonske maske so se razdelile po terminih. Prve nastopijo že ob Mihaelovem (29. septembra), ko se na Leton- skem začne mesec dni trajajoči "diišiu čas", posvečen spominu rajnih duš. Drugič se pojavijo zvečer pred Martinovim (10. novembra), tretjič pa zvečer pred Andrejevim (28. novembra). Hodijo pa tudi od božiča do praznika sv. treh kraljev, ponekod še dlje, do Antonovega (17. januarja). Skupina mask predstavlja družino, ki jo vodi oče (kakor pri nas i7aTo metamorfozo obhodnikov sta obravnavala vsak po svoje Kari M e u 1 i, Betteliimzüge imd Totenkultus. Opferritual und Volksbrauch, v: Schweizer. Archiv für Volkskunde 28 (Basel 1928) 1-38, in Hanns K o r e n. Die Spende. Eine volkskundliche Studie über die Beziehung "Arme Seelen - arme Leute". Graz-V^en- Köln 1954. 18 liliWeiser-Aal,JulerüssenogJulegeiteiNorge.Oslo 1934. 19 N. K e y 1 a n d, Julbröd, Julbocker och Staffanssäng. Stockholm 1919. 20 Gl. Leopold Kretzenbacher, Santa Luda und die Lutzelfrau. Volksglaube und Hochieligion im Spannungsfeld Mittel- und Südosteuiopa. München 1959 (= Südosteuropäische Arbeiten 53). 21 Ants V i i r e s, Abriss der estnischen Volkskunde. Tallinn 1964. 22 Jan Albert J a n s s o n, Die lettischen Maskenimmige. Riga 1953. 18 Sredozimske maske - Poglavje iz primerjalnega narodopisja 19 v Bohinju !), v spremstvu so pa še drugi liki, poleg antropomorfnih tudi teriomorfni {kozel s kozo, konj, medved, žerjav idr.). Priljubljena je svatovska družba, z njo hodijo cigan, Žid, predstavniki raznih poklicev idr. Pohod mask je vselej zelo hrupen. Živa je še vera, da maske prinašajo blagoslov, zato jih željno pričakujejo. Opravljajo pa tudi pedagoško funkcijo: preverjajo, kdo je bil priden, kdo ne; poredne tepežkajo. L i t v a^ sredozimskih maskiranih obhodov ne pozna več. Spominjajo se pa še nekdanjih obhodov z medvedom, o božiču. F i n C i^* so se prvotno maskirali ob svojem starem prazniku mrtvih (kekkri), danes se maskirajo zlasti na Štefanovo (26. decembra) in ob novem letu (nuutti). Pomembna je maska kozla, zato maskirance na splošno imenujejo kozle, čeprav so antropomorfni. Tako ločijo "božične" kozle (julu), "štefanske" kozle (tapani), "novoletne" kozle (nuutti-pakki). Kozli pridrvijo v hišo z velikim hrupom, z njimi so še razni zoomorfrü liki. Na D a n s k e m" je bilo v 17. in 18. stol. vsako maskiranje prepovedano, zato je zamrlo. Ohranilo se je le deloma v odročnih krajih, na manjših otokih in na Grenlandiji. Za S e v e r n o N e m č i j 0^* so bili značilni obhodi konja-serca z jezdecem (Schimmelreiter). Zlasti v Prusiji so bUe priljubljene maskefoze in kozk, medveda in štorklje. Spremljali so jih našemljena, ki so si počmili obraz in se ovUi s slamo. Na Bavarskem hodi o Tomaževem (29. decembra) strašilo z verigo, ki z njo grozeče rožlja, in s kladivom v roki, ki z njim tolče po oknih. Pravijo mu "der Thama mit'm Hamma" (= der Thomas mit dem Hammer, Tomaž s kladivom). Za A n g 1 i j o^' je znano, da našega pusta ne pozna, ohranila pa je sredozimsko maskiranje ob različnih terminih. V začetku novembra, ob starem prazniku mrtvih, se pokazqo ostanki mask, te nosijo značihio ime the soulers, vodi jih pa the Old Tup z ovnovo glavo, ogmjen v ovčjo kožo. Na staro leto zvečer nastopi v Walesu Mari Lwyd (aU Grey Mare), ogmjena v rjuho in s pravo konjsko lobanjo na drogu. Na večer pred praznikom sv. treh kraljev (5. januarja) oživi v Wessexu starodavni spomin na keltskega boga Cemunna, znanega po jelenjem rogovju na glavi. Nekdo ga predstavlja s strašUno rogato masko. Na novega leta dan in na dan pred sv. tremi kralji je nastopalo v Abbot Bromleyu z jelenjimi rogovi našemljenih šest plesalcev, the Horn Dancers. (Zdaj nastopajo v začeucu septembra.) Z njimi jeMaid Marian in norec, the Fool, naokrog pa skačejo značilni angleški hobby horses, ki klepečejo s čeljustmi kakor naša rusa. Ostanki nekdanjih sredozimskih obhodov so na I r s k e m^ že močno karnevalski. Skupino the Wren boys vodi captain z dvema norcema, the fools, z njimi je burkež in ekvidni lik Capall Maide. Spremljajo jih godci. 23 Stasys Skrodenis, Kostüme und Masken in Litauen, v: Archiv 63 (1967) 127-133, in Jonas B a 1 y Fastnachtsbräuche in Litauen, v: Archiv 45 (1948), 41-49. 24 Urpo V e n t o, La tradition de la mascarade en Finlande, v: Masque 153-160. 25 Carsten Bregenhoj, A propos de la mascarade de la douzieme nuit, dans l'ile d'Agersö, v: Masque 127-133. -H.Henningsen, Bâdeoptog i danske s«flcf