POŠTNINA PLAČANA IZHAJA DVAKRAT MESEČNO. UREDNIŠTVO IN UPRAVA V TRSTU, ULICA CEPPA ŠTEV. 9-II — TELEFON 89-33 CENA: POSAMEZNA ŠTEVILKA 15 LIR, 10 DIN. NAROČNINA: LETNA 350 LIR, 250 DIN; POLLETNA 180 LIR, 130 DIN. CENE OGLASOV: ZA VSAK MM VIŠINE V ŠIRINI ENEGA STOLPCA 40’— LIR. Leto IV. št. 60 Trst 7. januarja 1950 Cena lir 15 .BIRBA DREHER" Popotnik po tržaški okolici, ki bi Se rad odpočil in okrepčal ob zlati ■«DUici, se zaman ozira po gostilnah. Nikjer ni napisa, ki bi ga iz daljave vabil v gostilno. Ko se že Približa, mu oko obstane ob tablici •Birra Dreher«. »Birra Dreher« leno in desno. Napisi so v okolici zginili skoraj z večine gostiln, trgovin in obrtniških delavnic. Ostala je le »Birra Dreher«, Lastnik ti takoj pojasni za-tonetko: •Se ne izplača, takse so previsoke,» in ti pokaže tablo v kotu za Klavnimi vrati. V resnici so davčne oblasti v zadnjem času pričele izvajati strogo nadzorstvo nad napisi. Kdor ne pia-ča občinskega davka na napise, ga mora sneti. Davek se odmerja po velikosti napisa. Poleg tega je treba napis predložiti v odobritev tržaškemu občinskemu uradu. (Napisi v slovenskem jeziku niso podvrženi več posebnemu davku.) Posledice previsokega davka so se kthalu pokazale. Kakor rečeno, so lastniki trgovin, gostiln in delavnic rajši vrgli napise med staro šaro. Gotovo ne z lahkim srcem. Napis ni l« samo, da opozarja gosta, kupca in naročnika; z njim je združeno tudi 'me, dobro ime in ponos lastnika. Napis je neločljiv od slovesa tvrdke. »Gospodarstvo» je s posebnim vprašanjem na tiskovni konferenci opo-•orilo Consko predsedništvo na ta hojav, ki bolj kakor kateri drugi Hrav otipljivo prikazuje neverjetne »osledice pretiranega pritiska davčnega vijaka. Ta že tako z vso silo Pritiska na Tržačane v katerem koli Sokliču in ubija zdrav razvoj vsega gospodarskega življenja. Prav ta primer dokazuje, da je že bila prekoračena skrajna meja, do katere se davki lahko stopnjujejo. Zaradi praznikov »Gospodarstvo« še ni prejelo odgovora. Priobčilo ga bo v prihodnji številki. Tuje valute v dolarjih Dne 30. decembra 1949 sD bili te 'nji tujih valut, izraženi v dolarjih v New Yorku naslednji: Funt šterling (1) Francoski frank (100) Nemška marka (100) Italijanska lira (100) Belgijski frank (100) Hol. fiorini (100) Svic. frank (100) Španska pezeta flOO) Portugal. eiskudo (100) Švedska krona (100) Danska krona (100) Norveška krona (100) Palestinski funt (1) Egiptski funt (1) Tečaj vzhodne ^»sproti zapadni se je ustalil in 27. decembra znašal 6,20—6,40 Ost nasproti 1 DM West. 2.36 0.255 17.25 0.152 1.98 23.95 23.25 2.00 3.43 15.60 11.70 10.95 1.80 2.37 MARKE OBTOK FRANCOSKEGA DENARJA . To bilanci Francoske banke, ob-)avljenj g decembra, je francoski . ebarni obtok dosegel 1241 mili-)atd 600 milijonov', to se pravi, da je povečal za 1 milijardo 200 V^tionov v primeri s položajem, je bila objavljena prejšnja bi-'krica. Francozi ugotavljajo, da se ® naraščanje denarnega obtoka '■blažilo; tako je v teku zadnjih mesecev znaša'b 10 milijard, T^dtem ko je v začetku leta zna-povprečno 25 milijard meseč-Dne 31. decembra 1948 pa je ^narmi obtok znašal 992 milijar-?.*> 30. septembra 1949 pa 1219 m,i-'Jard, to se -pravi, da se je v teku mesecev povečal za 227 milijard-" oktobru se je povečal za 9 mi- _______ /lard. V začetku novembra je ob-1^ dosegel 1239, v ,tok dosegel 1239, v začetku decem-za 1241 milijard frankov. 1^00—1950. Kar temeljno loči člo-eka iz isso, leta od človeka iz 1900. eta, se da v sliki, besedi in simbolu s°tov° tisočkrat izraziti. Bistvo pa mi vidi v tem, da je tisti bajni ( °Vek okoli prelomnice stoletja pod-6gel zmoti, da je nekaj trajnega in (efhega na tem spremenljivem sve-,U m da imajo celo življenjske obli-*■ gospodarske oblike in državne Hke nekaj vsebine večnosti. (Wat er Holiander.) Švica se otepa ameriške konkurence Švicarska vlada je postala po- I zorna na Spravo pravcato poplavo ameriških nogavic iz najlona. Se pred nekoliko leti je švicarska industrija nogavic iz umetne in naravne svile I popolnoma pokrila domače potrebe. Danes pa jo izpodriva ameriška industrija nogavici iz) najlona. Švicarji so vse > storili, .da bi iz Amerike lahko nabavljali predivo iz umetnih vlaken in da bi sami doma nato izdelovali nogavice. Toda koncern Du Pont, ki dejansko zavzema monopolski položaj v Ameriki, je odbil švicarske ponudbe. Prodajo prediva iz najlona je izročil neki francoski družbi, sam pa je preplavil evropski trg z izdelanimi nogavi- cami. V začetku je cena takšnih nogavic v Svici znašala 25—30 frankov. V Svici izdelane nogavice, iz naravne svile ali umetnih vlaken, so tem cenam lahko še konkurirale. V tem času pa je bila Švica vprav preplavljena z nogavicami iz najlona, kar je potisnilo cene na 4 švicarske franke. Spričo takšnega položaja so se švicarski industrijci pričeli vznemirjati. Vlada je morala popustiti njihovemu pritisku. Odredila je, da bo v bodoče izdajala u-vozna dovoljenja za uvoz nogavic samo tistim podjetjem, ki bodo) uvozila prav ' takšno količino prediva. Najlonovo predivo zopet dražje V ZDA je nastopila skoro nepričakovano nova konjunktura za predivo iz umetnih vlaken, predvsem iz najlona. Tvrdka Du-Pont de Nemours ne more več niti zadostiti ogromnemu povpraševanju po predivu iz najlona. Razlog za naraščanje povpraševanja je v vse večji uporabi najlona za izdelavo raznih tkanin. Danes se najlon ne uporablja več samo za nogavice, temveč izdelujejo iz njega tudi srajce in športne maj-ce, pižame, puloverje, ovratnike, bluze, obleke ini perilo vseh vrst. Cena umetnih vlaken je v zadnjem času zopet poskočila, in si- cer za 4 odst. Spomladi lanskega leta so cene nazadovale za 10 odst. V novembru je bila prodaja za 10 odst. večja kakor v novembru lanskega leta; zaloge so se zmanjšale za 20 odst. Tovarna Berlington Mille and Fry Products Ine., Detroit, je pričela v zadnjem času izdelovati iz najlona prevleko za avtomobilske blazine. Nova tkanina ima to prednost, da se takšna blazina da očistiti v najkrajšem času brez posebnih kemičnih snovi. Blago za blazine enega potniškega avtomobila stane 39,50 dol. Narodni dohodek v Švici podvojen Po uradnih podatkih, ki jih pri- I naša 1 švicarski letopis za leto I 1948, je znašal švicarski narodni dohodek v letu 1948 18,3 milijarde frankov. Tako se je narodni dohodek v Svici v teku zadnjih desetih let podvojil. V primeri z letom 1947 so Švicarji lansko le-td zaslužili 700 milijonov frankov več. Gre za čisti narodni dohodek, od katerega so odbiti stro- 1938 ški za vzdrževanje proizvodnih naprav. Ce od tega dohodka odbijemo še posredne davke, dobimo tako imenovani dohodek proizvodnih činiteljev, t. j. dela, zemlje in kapitala. Zanimiva je razdelitev narodnega dohodka v letu 1948 po proizvodnih činite-1 jih, primerjana z razdelitvijo v 1. 1938; t : 1948 Nameščenci in delavci Kmetijstvo Industrija, obrt Trgovina, banke zavarov. Gostinstvo, promet Svob. poklici Obramba Podjetniki Obresti rente Vloge Nepremičnine Naložbe v inozemstvu Dohodek Delež nameščencev in delavcev se je v primeri z dohodki pridobitnikov in kapitala povečal. Dohodek nameščencev in delavcev, t. j. njihov delež v primeri z o-stalimi proizvodnimi činiteljl je narastel v primeri s predvojnim časom. Ta pojav so gospodarstveniki opazili že takoj v prvih po- mil. fr. % mil. fr. 7o 4.191 48,1 10.300 58.6 603 6,9 1.235 7,0 691 8,0 1.340 7,6 291 3,3 625 3,6 107 1,2 205 1,2 181 2,1 345 2,0 23 0,3 47 0,3 949 10,3 1.730 9,9 641 7,4 497 2,8 895 10,3 1.156 6,6 130 1,5 70 0,4 8.702 100 17.550 100 vojnih letih, še močneje pa je prišel do izraza 1. 1947 in 1948. Ce ne upoštevamo izpremembe denarne vrednosti in če postavimo za> osnovo 1938 = 100, potem dobimo indeks dohodka za leto 1948 = 120, za leto 1942 = 86 in za leto 1947 = 118. Neposredni davki niso bili upoštevani. RAZDELITEV ŠVICARSKEGA TRANZITA Po švicarskih podatkih, ki so bilj zbrani te dni, je bilo 3.1 milijona ton prometa, ki ise ie razvijal v letu 1947 ilz Svice in v Svico, razdeljenega takole: 50—60 % je šlo čez Rotterdam in Anvers, 35—40 % 'skozi italijanska pristanišča, 3 % skozi Marseille, medtem ko je bilo 4 % razdeljenih med ostala celinska pristanišča. Iz razprave ni razvidno, koliko je šlo čez Trst. Švicarji bi radi svojo mornarico tako razvi i, da bi sami prevažali 20—25 % švicarskega prometa. švicarski tranzit ČEZ GENOVO V novembru je dosegel promet v Genovi 622.466 ton (povprečno 20.748 t na dan, v oktobru 16-821 t na dan). Izkrcanega je bilo 514-473 ton (82.65 % vsega prometa), vkrcanega pa 107.993 t (17-35 %). Švicarski tranzit je znašal 58.815 ton (55.360 t izvoz v Svico in 3455 ton uvoz iz Švice). Švicarski tranzit predstavlja 9.45 % vsega prometa v luki; po morju je prispelo Za Svico 47-3501 žita, 3849 t semen in 2784 t drugih živil. Razvoj avstrijske industrije papirja Avstrijska industrija papirja je izdelala 5-letni investicijski program, ki predvideva letne investicije 60 milijonov šilingov. Polovico kapitala! bo Vnašla doma, ostalega bo treba uvoziti. Težava za uvoz kapitala je v tem, ker gre samo 3,700 mil. dol. izvoza proti devizam, medtem ko se o-stali papir (22,30 mil. šilingov) izvaža kompenzaciji. Uvoz ameriških strojev s pomočjo kreditov ERP ne pride v poštev, ker ameriški stroji ne ustrezajo avstrijski industriji. Ta uvaža stroje predvsem iz Nemčije, Švedske in V. Britanije. Konkurenca severnih pristanišč na obzorju »Triester Verkehrstelle« na Dunaju (Wien I Bauermarkt 2) je odprl tržaški odbor za promet pri Tržaški trgovinski zbornici. Namen novega urada je, da pospešuje trgovinsko izmenjavo med Avstrijo in Trstom. Za predstavnika novega urada je bil imenovan dr. Karl Pelikan. — Tarifa Avstrija_Trst—Zamorje je bila ne koliko znižana v zvezi z razvrednotenjem šilinga. Okolnost, da se Hamburg vedno bolj obnavlja, vzbuja med holandskimi pristanišči vznemirjenost. Doslej se tem pristaniščem ni bilo treba bati konkurence severnih nemških pristanišč. Rotterdam je te dni proslavil popolno obnovo pristanišča. Ravnatelj pristaniške uprave M. Th. Koomans se je ob tej priložnosti tudi dotaknil vprašanja konkurence nemških pristanišč. Omenil je, da se s strani zapadni h zaveznikov ne da-ja več tako velika prednost nemškim pristaniščem kakor doslej. Po njegovem mnenju utegne zbližanje med Nemčijo in zapadnimi državami ugodno vplivati tudi na vprašanje medsebojne konkurence med holandskimi in nemškimi pristanišči. O prometu v severnih pristaniščih je ravnatelj Koomans navedel naslednje podatke: v lanskem letu je promet v Rotterdamu dosegel 30 % prometa v letu 1938, v Hamburgu pa 31 %. V mnogo boljšem položaju je Anvers, ki je leta 1948 dosegel že 88 prvu polo-vinu petogodišnjeg plana; P una cena kostanja industrije N.R. Srbije; R. Milič: Sistem naših cena; V. Milenkovič: Klauzula naj-večeg povlaščenja i trgovinski odnosi izmedju SSSR i zemalja narodne demokratije; Dr. D. Mišič: Poljoprivreda bivše Jugoslavije sa stanovišta ishrane i siro-vinske baze lake industrije; M. Krajev: O kolhoznom trudodanu; D.J. Hajzler: Lokalna proizvodnja za slobodnu prodaju. ANGLEŠKE KNJIGE Boat Building — In your oxyn back yard — Written; for thè A-mateurs by S.S. Rabi — Založba Cornell Maritime Press, London. Seaton and Rolunthvvaite’ s Pocket Book of Marine Engineery Rules and Tab les, rivised by J.S. Mackaj, — C. Griffin and Co., London. E.C. Talbot —- Booth »Merchant Shippsi (11949—50«< Thei Bookl (of reference on r.he Worlds Merchant Shipping, Samson Low, Marston and C., London. The Operation of Motorship Au-xilliary Machinery, John Lamb, London. The Star Atlas and Navigation Encyclopedia by S.S. Rabi. Me-thods from the Astrolabe to Radar and Loran. —- Comell Maritime Press, London. Knjige si lahko nabaviš) tvi itfržaških knjigarnah. * • ŠVICARSKE KNJIGE PREDRAGE. »Der Bund« poroča, da so se, švicarske knjige za tujce podražile za 10—30 odst. zaradi razvrednotenja tujih valut v zvezi z razvrednotenjem funta. Zaradi tega je izvoz švicarskih knjig nazadoval. Nekaj naročenih knjig je bilo celo vrnjenih. * * Češkoslovaška razstava v Bombaju. Te dni bodo odprli v Bombaju češkoslovaško razstavo, na kateri bodo razstavljeni proizvodi češkoslovaške kovinske industrije in optične naprave. NOVOLETNA KONJUNKTURA V TRSTU Po prednovoletnih kupčijah prehaja trgovina v mrtvo dobo sestavljanja inventarjev. Tržaški poslovni ljudje sklepajo svoje račune, snujejo načrte za bodoče trgovanje ter ugibajo o bodočem razvoju tržnih poslov. Pri svojih zaključkih se naslanjajo predvsem na potek poslovanja v drugi polovici decembra, ki je do neke meje merilo kupne zmogljivosti širših množic potrošnikov. V današnjem obdobju je za trgovca kupna zmogljivost potrošnikov morda edina, vsekakor pa najpomembnejša neznanka. Kako so potekli letošnji novoletni posli v nadrobni prodaji? Odgovori se križajo in si nasprotujejo. Prevladuje mnenje, da je prodaja na drobno zavzela v celoti obseg lanskega poslovanja, bila pa je za vsaj 30 % nižja od tiste, ki so jo zabeležili na koncu leta 1947. Opaziti pa je bilo, da kupci na splošno niso čakali do zadnjega trenutka, kot se je to dogajalo v prejšnjih letih, in so pohiteli z nakupi že pred izplačevanjem raznih nagrad, ki so vrgle na tržaški denarni trg nad 2 milijardi lir. Iz te okolnosti izvajajo nekateri izvedenci, da je kupna moč potrošnikov nekoliko narasla. | 53 milijard za Benetke proti Trstu? V tržaškem tisku se je pojavil nov načrt (Desimon—Pellis) za zboljšanje železniške zveze med Vidmom in Beljakom. Ta načrt predvideva zgraditev 12 km dolgega predora, ki naj bi 2 km severn0 od Pontebe zvezal sedanjo železniško progo Benetke— Videm—Trbiž z Ziljsko dolino, od koder naj bi se zgradila nova proga do Beljaka. V načrtu se predvideva tudi »potenciranje« (bržkone zgraditev še drugega tira) obstoječe proge Videm—Ponteba. Na ta način bi nastala nova prvovrstna železniška zveza med Italijo in Avstrijo in Benetke bi dobile hitrejšo zvezo z Avstrijo, t. j. tržaškim zaledjem. Da se v načrtu govori tudi o razširjenju tržaSke postaje in o zboljšanju proge Trst—Tržič ter o koristi, ki bi ta j nova prvovrstna zveza z Avstrijo in Nemčijo prinesla tudi našemu mestu, je le pesek v oči. Trst ima že dve izvrstni zvezi z Dunajem; tudi zveza z južno Nemčijo čez Jesenice je za Trst krajša in cenejša nego proga čez Videm. Zboljšanje železniške zveze z omenjenima državama je torej potrebno edino le Benetkam v konkurenčni borbi proti Trstu. Proračun predvideva 53 milijard lir stroškov za zgraditev te nove prvovrstne železniške zveze, kar pomeni dejansko 53 milijard lir podpore Benetkam v konkurenčni borbi s Trstom. Ko je bil Trst pod Italijo, je glavno ravnateljstvo italijanskih železnic v Rimu skrbno pazilo, da so ostale prometne zveze (predvsem brzi vlaki) čez Trbiž na Dunaj vedn0 hitrejše kakor iz Trsta čez Trbiž. Tržaška kronika omenja na desetine posredovanj tržašKih poslancev v Rimu, da bi se odpravilo to očividno zapostavljanje Trsta. Nobenega znaka ni, da bi se italijanska prometna politika danes menjala v korist Trsta. ZA BENEŠKO ELEKTRARNO ECA je odobrila 6,558.000 dolarjev za povečanje električne proizvodnje v Benetkah. S tem denarjem bodo Benetke kupile generatorje v ZDA. Italija je pripravljena izdati okoli 3,500.000 dolarjev v lirah za Izvedbo omenjenega načrta, ki naj bi odpravil pomanjkanje elektrike v Benetkah. Po panogah trgovine so bili seveda jestviničarji najbolj zaposleni. Prodaja je presegla povprečje predvsem pri mesu in mesnih izdelkih. Prodaja likerjev je šla dobro od rok, tak0 da so nekatere krajevne tovarne kvalitetnih alkoholnih pijač celo izpraznile rezerve. Praznični nakupi pa niso v znatni meri vplivali na razprodajo kolonialnega blaga. Pod predvojno povpreko so bili nakupi oblačil in čevljev. Pri igračah je bilo odlično le povpraševanje po cenejših izdelkih. Precej posla so imeli razprodajale! božičnih drevesc. Računajo, da so jih prodali okrog 14.000, t. j. dvakrat več kakor lani in po precej nižjih cenah. Na trg so prišle skoraj izključno smreke iz Postojnščine in iz Karnije. Jelk je bilo le malo. Menimo, da bi bile žele sortirane jelke vsekakor večji uspeh glede prodajnih cen. Javni lokali v središču mesta so bili za novo leto prenatrpani in so s tem dobro končali poslovno leto. V predmestjih, zlasti pa na podeželju je praznovanje prehoda iz starega v novo leto zdaleč zaostalo za tradicijami prejšnjih let: to je morda prvi vidni pojav naraščajoče gospodarske stiske v naši okolici. PROTI VISOKIM TELEFONSKIM PRISTOJBINAM Trije tržaški gospodarski listi »II Traffico« (mesečnik), »II Mare« (tednik) in »La Libera Industria« (polmesečnik) protestirajo proti visokim telefonskim pristojbinam, ki jih je uvedla telefonska družba TELVE, ki ima v zakupu telefonsko mrežo. Dne 1. julija 1948 je družba povišala telefonske pristojbine za 100 %, medtem ko je prav ta družba v Italiji povišala telefonske pristojbine samo za 30 %. Gotovo je, da so telefonske pristojbine postale veliko breme vsakemu pridobitniku in zasebnemu naročniku. * * Združenje malih industrij (Associazione Piccole Industrie), ki izdaja tudi list »La Libera Industria«, je priobčilo svoja pravila, ki bodo potrjena 29. januarja na občnem zboru, K združenju lahko pristopijo mala in srednja industrijska podjetja, ki imaj0 sedež v »tržaški pokrajini«. V pravilih ne najdemo nikjer Svobodnega tržaškega ozemlja, pač pa samo »tržaško pokrajino« (provinco). Podobna združenja se ustanavljajo tudi v Italiji, tako n. pr. v Vidmu. * * Ameriška tovarna avtomobilov Kaiser-Franz ima v Rotterdamu v Holandiji delavnico za montažo avtomobilov. V teku prvih šestih mesecev je bilo montiranih tisoč avtomobilov, ki so jih izvozili v razne države, tudi v čezmorske dežele. _ O podobnih načrtih za Trst so krožile govorice, toda Trst se mora zadovoljiti sam0 z govoricami. • • Tržaška petrolejska čistilnica »A-quila« je prodrla na dražbi za dobavo 13.000 ton bencina Avstriji. * » Zadrugar, vestnik Delavskih zadrug za Trst, Istro in Furlanijo, poroča v svoji zadnji številki, da so Delavske zadruge v preteklem letu odprle več novih poslovalnic, tako n. pr. 30. oktobra v Nabrežini. Odprte so bile tudi: poslovalnica št. 13 in mesnica št. 10 na Elizejskih poljanah; obnovljeni sta bili poslovalnica na Kolonji in poslovalnica št. 4 s priključeno mesnico št. 9 na trgu Perugino; odprti sta bili poslovalnica in mesnica v ulici proti Zavijam, popolnoma obnovljena poslovalnica v Sv. Križu in Nabrežini. Modernizirane so bile poslovalnice št. 38 v ulici Toti in 41 v Julijski ulici. V zadnji številki »Gospodarja« navedene cene gosposkih v *ek nam pričajo, oa so one v j '■ stoletju! te obleke, na ji jih Primerjamo z današnjimi ce-JjMi oblek ali pa s cenami dru-j 8a blaga v omenjenem stolet-c ■ izredno drage. To draginjo ^ Mo laže razumeli, ako pomisli-l °> da tedaj niso imeli niti me-JMicnih predilnic, niti tovarn j tkanine in da so morali presti tkati vse na roko. j, : rav nasprotni pojav opažamo lj.*. tedanjih cenah hiš in ženijo nepremičnin splohi, ki so „ M v primeri z današnjimi ce- '•kih aDr •ho neprimerno cenejše. Severo zidali tedaj še tako ve-in z raznimi udobnostmi Miljenih hiš kakor jih vidi-» danes, a kljub temu je tre-hj. Priznati, da so bile tedanje t® zelo poceni. Nekaj pojma o panjih gospodarskih hišah dobila ' ako si ogledamo n. pr. hišo tj®°si grb patricijev Leo (š it {^.deljen z navpično črto na dve Mz ici’ v ievi polovici zgoraj rav 3 *n sP°daj tri debele vodo-t,-JM Proge, v desni polovici pa °be: zgoraj proge in spodaj rozeta), ki stoji v začetku ul. S. Silvestra, t. j. v tisti ulici, po kateri greš od Mestne hiše na pro-sluli trg Cavana. Druga taka hiša je n. pr. hiša tedanjih patricijev in poznejših grofov Peta^ čev, ki stoji v začetku ulice, ki gre nekoliko korakov pred zgoraj omenjeno hišo iz ul. S. Silvestra proti morju. Ta hiša nosi grb grofov Petačev: ščit s 7 žeblji v obliki pete na obuvalu. Nekaj hiš tedanjega tipa lahko vidimo v predmestjih, n. pr. desinfekcijsko hišo zadaj za veliko bolnišnico. Seveda se je tudi v starem mestu ohranilo več hiš iz XV. stoletja; hiša baronov Marenzijev blizu cerkve s. Rosario pa je iz poznejše dobe. Vsekakor pa so se Marenzi priselili iz Brescie (Lombardija) v Trst že pred XV. stoletjem, omenjeno hišo pa' so si dali zgraditi pozneje, ko so v Trstu obogateli s trgovino. Ker že govorimo o Marenzih, bodi omenjeno, da je eden njih, Alovise (Lojze) Marenzo trgovali v družbi z Mihajlom Pirmanom in Lantierijem iz Brescie. Čeprav se Pirman (po dom. Rusec) ni znal niti podpisati, je bil eden Kramljanje o tržaški zgodovini KO SD BILE HIŠECENEJŠEKAKUR OBLEKA izmed najaktivnejših in najpod-jetnejših tržaških trgovcev tistega časa, tako da ga je tedanji cesar Friderik IH. odlikoval. Marenzi so postali s časom navdušeni Avstrijci; baron Marenzi, lastnik obširnega posestva na Greti, živi še danes kot upokojeni avstrijski general v Gradcu. Ce ni edini, je pa prav gotovo eden izmed zelo redkih še živih potomcev nekdanjih tržaških patricijev. Zgoraj smo omenili tudi iz Brescie priseljenega trgovca Lantie-rija. Ta družina jei znana povsem PrimorsKem. Tržaška trgovca Anton in njegov brat Giannatonio de Cantieri sta že 11. 1407 kupila neko posestvo v Marianu na Furlanskem. Anton je deset let pozneje postal lastnik vsega bratovega premoženja na Goriškem, ter s tem tudi začetnik goriške veje te rodovine, poznejših gro- I fov Cantieri. Oba brata sta pri-I šla semkaj iz; mesteca Paratico, v okraju Brescie, na meji okraja Bergamo. V drugi polovici XV. stol. so v starih tržaških dokumentih omenjeni štirje Cantieri: Davidi,) pran), Anton, in Peter, 'vsi iz Paraticov. Prvi trije so trgovali z omenjenim Pirmanom Ru-scem, Peter pa s tudi že imenovanim, Lojzetom' Marenzom. Eni so se imenovali iz Bergama (da Bergamo), kakor n. pr. David, drugi pa iz Brešje (da Brescia), kakor n. pr. Anton. Iz tega je razvidno, da so bili poznejši grol-je Cantieri potomci tržaških trgovcev, po rodu iz Paratica. Imenovani Pirman - Rusec je najprej kot najemnik in pozneje kot lastnik stanoval in trgoval v hiši v Trstu dobro znane rodovine Montecchi-Cancellieri. Ta hiša je za nas važna, ker je njena vrednost najvišje ocenjena izmed vseh tedanjih tržaških hiš; bila je sicer prodana na dražbi za samih 150 zlatih dukatov (278.600 današnjih lir), ker ni mogel Rusec plačati svojega dolga v znesku 200 dukatov, ocenjena pa je bila na 300 dukatov (557.200). ^Najdražja tedanja gosposka hiša v mestu za manj nego 600.000 današnjih lir! Za ta denar si ne moremo danes kupiti niti lesene barake. Res je sicer, da je vrednost zlata poslej občutno nazadovala. Kljub temu pa je razlika neverjetno velika. In res ne bi mogli tega niti verjeti, ako ne bi imeli zanesljivih dokazov (objavljenih v prejšnji številki), da so stale razkošne damske obleke s srebrnimi pasovi vred, toliko kolikor najboljše mestne hiše. Tudi o rodovini Montecchi -Cancellieri in bivši posestnici zgoraj imenovane hiše nekaj besed. Jurist Peter de Montecchi, kancler (»cancelliere, odkoder izvira njih poznejši priimek dei Cancellieri) tržaškega Magistrata, se je preselil 11. 1420 iz Sassuo-la (Modena v Lombardiji) v Trst in se pozneje poročil s Tržačanko Lucijo de Cernja (Cergna). Lastnik te hiše je bil Krištof (sin Petra Montecchi in Lucije Cernja), ko mu jo je cesarska kamo-ra zaplenila in jo dala v najem Pirmanu I. 1470. Krištofa, ki je bil trgovec so že imenovali dei Cancellieri. Imel je dva sina: znanega tržaškega kronista Pietra dei Cancellieri in kanonika Battista. Krištof, ki je bil zagrizen nasprotnik Avstrije, je bil leta 1468 izgnan od tukaj, dve leti pozneje pa mu je bila zaradi tega zaplenjena hiša. Nekoliko ceneje nego Krištofova je bila 1. 1401 prodana hiša z vrtom v okraju Cavana Iga 240 dukatov, še cenejše a. 1451 v o-kraju Riborgo) za 200 dukatov, druga za 140 in tretja za 80 dukatov. Manjše mestne hiše so prodajali celo za 18,32, 28, 25 in 15 dukatov (nekaj manj nego 28.000 današnjih lir). Cene okoličanskih hiš in zemljišč, ne bomo omenjali, ker so bile v pravilnem razmerju s cenami mestnih hiš. Isto velja za stanarine in najemnine sploh. —od— Začetek leta 1950 ni prinesel značilnih tržnih novosti na tukajšnjem in bližnjih trgih. Porast blagovnega prometa ob koncu letu 1949 ni na splošno dosegel predvidevanja. Živahnejši nakupi so vsekakor trenutno uravnovesili ponudbo in povpraševanje, zlasti na področju živil široke potrošnje. Cene pri proizvodnji so nekoliko napredovale Pri nekaterih proizvodih, kakor pri olju in v manjši meri pri živalskih proizvodih, vendar gre za neznatno nihanje začasnega značaja. Splošna tendenca tržišč se v zadnjih dveh letih v bistvu ni iz-premenila; poslovni ljudje ne pričakujejo zboljšanja tržnega položaja v bližnji bodočnosti. Poudariti je, da je bilo leto 1949 leto hude krize, ki je zajela v največji meri in v prvi vrsti kmetijsko proizvodnjo. Opazovalci menijo, da je tudi tržno poslovanje pred obdobjem večjih in stopnjujočih se težkoč. * • ŽITARICE Večji nakupi so dovedli do zmerne okrepitve pšenice in pšeničnih izdelkov. Na področju postranskih žitaric ni beležiti izrazitih novosti. Nekoliko šibkejše s0 kvotacije riža. Cene vseh vrst žitaric so se po mnenju opazovalcev uravnovesile za daljšo dobo. Na bližnjih tržiščih Benečije se cene sukajo okrog naslednjih kvota-cij: pšenica I 6600 do 6650 lir za stot, 11 6550 do 6600, III 6400 dQ 6450; koruza 4200 do 4400; rž 3900 do 4220; oves 4300 do 450Q lir za stot. ŽIVINA V prvih dneh letošnjega leta se je ponudba živine znatno skrčila; cene so zaradi tega na nekaterih trgih nekoliko nazadovale. Zmanjšanje ponudbe je vsekakor presenetilo nakupovalce. Najnovejše kvotacije živinskih trgov so naslednje: Videm: voli I 195 do 200 lir za kg žive težer II 150 do 180; krave I 165 do 205, II 140 do 165; biki I 190 do 215, II 155 do 180; teleta l 285 do 310, II 230 do 260; prašiči do 100 kg 185 do 200, od 100 do 150 kg 200 do 215, nad 150 kg 210 do 230; prašički od 12 do 20 kg 220Q d0 3400 lir za komad; jančki 220 do 260 lir za kg žive teže. Padova: voli I 210 do 230, II 130 do 150; krave I 190 do 210, II 120 do 130, III 80 do 90; teleta nad 100 kg I 370 do 400, II od 70 do 80 kg 320 do 340; suhi prašiči za rejo 170 do 180; zajci 180 dD 200; gosi 300 do 320; kapuni 650 do 680; race 400 do 420; kokoši 460 do 500. OLIVNO OLJE Cene olivnega olja so se pričele nepričakovano dvigati. Podražitev se je pričela na siciljskih trgih in se nato razširila na apuljska tržišča, ki so za zdaj najvažnejša središča za nakupe tržaških dobaviteljev. Zadnji ceniki v Bariju so naslednji: olivno olje do 1 stop. kisline 360 do 380 lir za kg, od 1 do 1.5 Stop. kisline 340 do 350, od 2 do 3 stop. 330 do 340, do 8 stop. 315 do 320 lir za kg. VINO Tržišča vina se glede cen nahajajo v primerjavi z vsemi ostalimi kmetijskimi proizvodi v najtežjem položaju. Neznatno povpraševanje sili cene k nazadovanju. Pripomniti je, da vinska kriza ni še v znatni meri zajela tukajšnjo precej pomembno proizvodnjo vina. Cene vina pri proizvodnji so v tržaški okolici za okrog 30 do 50 % višje kakor cene pri virih italijanske proizvodnje. Verona: »Valpolicella« 420 do 450 lir za stop/hi; Soave 440 do 470; »Verona« 380 d0 400 lir za st op/hi. Firenze: običajna vina 1949 9 do 10 stop. 2800 do 3300 za hi, od 10 do 11 stop. 3300 do 4000, od 11 do 12 stop, 4000 do 5000, nad 12 stop. 5000 do 6500; fina vina 1948 od 11 do 12 stop. 5200 do 6500, od 12 do 13 stop. 6500 do 7500, od 13 do 14 stop. 7500 do 8500 lir za hi. Bari: rdeča vina za rezanje »Barletta« 3000 do 32Q0 lir za hi; običaj- na Corato 2700 do 2800; fina bela vina 3200 do 33Q0 lir za hi. MLEČNI IZDELKI Povpraševanje po mlečnih izdelkih se je po novoletnih praznikih znatno skrčilo. V zalogah so velike količine neprodanega blaga. V nazadovanju so cene masla, zlasti pa cene trdih sirov tipa parmezan. Veliko tržišče mlečnih proizvodov v Lodi ju beleži naslednje cene: maslo I 910 do 920 lir za kg na debelo, II 860 do 870; parmezan 1948 900 do 990, 1949 660 do 720; ementhal 600 do 620; gorgonzola I 550 do 580 lir za kg. KAVA Na krajevnem tržišču kave prevladuje še vedno tendenca krepkih cen, kar pripisujejo predvsem tržnemu položaju pri virih proizvodnje. Zadnji ceniki v Trstu, fco skladišče prodajalca, za kg: Rio I 1000 lir, II 950; Santos I 1330, II 1200; Haiti 1245; Salvador 1275; Kostarika 1400; Moka 1245. Za kavo f.co tržaško prosto pristanišče veljajo naslednje cene za vrečo kave (50 kg): Rio I 44 dol., II 39; Santos I 65, II 59; Haiti 52; Salvador 60; Kostarika 68; Moka 450 angleških šilingov. RABLJENI AVTOMOBILI V Trstu veljajo naslednje povprečne cene za rabljene avtomobile: Fiat 500 C 1949 tovorni, 650.000 lir; Fiat 500 B 1948 »Berlina« 600.000; Fiat 1100 E 1949 1,150.000; Fiat 1500 C 1940 700.000; Lancia Aprilia 1940 Cene glavnih surovin ,na svetovnih trgih so bilie oh začetku tega leta nekoliko nižje od onih, ki so jih beležili ceniki ob začetku preteklega 'leta. Prvi letošnji tržni bilteni prinašajo vesti o | splošni tendenci k podražitvi, ali | o tendenci krepkih cen, čeprav ni pričakovati v bližnji bodočnosti velikih tržnih izprememb in nenadnih podražitev. Najznačilnejša poteza; svetovnega trgovanja v prvih dneh letošnjega leta je podražitev cinka ter gumija. Skoraj vse ostale surovine svetovnega trgovanja so ostale na prejšnjih položajih, razen žitarice in bombaža, ki beležijo nekoliko višje cene. KOVINE Cink se je v New Yorku podražil za 0,25 stotink dolarja za funt. Podražitev cinka zaznamujejo tudi na londonski borzi kovin. Se dalje traja živahno .povpraševanje po bakru, čeprav se niso cene v bistvu izpremenile. Glede svetovnega trgovanja s svincem ugibajo opazovalci o morebitnih posledicah pravkar sklenjenega sporazuma med Jugoslavijo in Anglijo, po katerem bo Jugoslavija dobavljala Angliji precejšnje količine svinca. Meni- 800.000; Lancia Aprilia 1948 1,500.000; Studebaker Champion 6 cil. 2785 kub. cm 2,500.000. GORIVO V Trstu za stot f.co grosist. Trda drva 800 do 900 lir; koks 2000 do 2300 lir. STEKLO Običajne šipe 75Q lir za kv. m, dvojne šipe 1150. RAZNA ŽIVILA V TRSTU Običajna krušna moka 80 % 83 do 85 lir za kg na debelo; koruzna moka 57 dQ 63; testenine 120 do 130, sladkor 240; kakav 820; običajni riž 94 do 102; olivno olje 370 do 470; semensko olje 296 do 300. SADJE IN ZELENJAVA V Trstu f.co trg na debelo: pomaranče 40 do 130 lir za kg; kaki 30 do 48; mandarine 25 do 140, jabolka 11 d0 100 lir, orehi 300 do 330, banane 450 do 510 lir za kg. Česen 85 do 100, cvetača 38 do 100, Čebula 50 do 55, krompir 20 do 35, paradižniki 30 do 160. BRODNINE Zadnje kvotacije brodnin iz Trsta v naslednja pristanišča so: za tono kemičnih proizvodov do Aleksandrije 10.50 dolarja, do Istambula 12.50, do Izmira 11.50, do Fort Saida 10.50, do Bejruta 11.50, do Pireja 10.50; železnine in podobno blago do Istambula 12.50, do Izmira 13.50, do Aleksandrije 10.50 dolarja. jo, da bodo te pošiljke povzročile zmanjšanje razpoložljivosti svinca na ameriškem trgu in da bo vsled tega cenai te kovine verjetno napredovala. Med vsemi ostalimi neželeznimi kovinami so v zmernem nazadovanju cene cina, ki ga proizvajajo na šterlinskem področju. MANGAN Poročajo, da je Indija v znatni meri pospešila proizvodnjo in izvoz manganove rude. V prvih desetih mesecih je Indija izvozila okrog pol milijona ton manganove rude, t. j. 200.000 t. več kakor v vsem letu 1948. Na ta način je Indija pričela konkurirati z velikimi svetovnimi dobavitelji mangana, kot so to SZ, Južna in Zapadna Afrika ter Brazilija. ZDA pa so prvič vi povojni dobi naročile 60.0001 ton mangana v Egiptu v vrednosti 400.000 dolarjev in sicer od družbe »Sinai Mining«, ki je pod angleškim vplivom. KAVČUK Nekatere velike ameriške družbe so napovedale podražitev gumijastih izdelkov. Prvi ceniki beležijo okrog ,5 odst. porasta. — Na področju proizvodnje sinte- tičnega kavčuka je značilna vest, da si ameriške družbe ne bodo odslej več izmenjavale znanstvene informacije tehnične narave. Vsak proizvajalec bo zaradi tega nadaljeval študije in preizkušnje na lasten račun. VOLNA Predvidevajo, da ne bo svetovna proizvodnja volne zadostila celokupnemu povpraševanju. Računajo namreč, da bodo letos na svetu proizvedli okrog 4300 mil. funtov volne, medtem ko bi potrošnja zahtevala vsaj 4.700 mil. funtov. Svetovne zaloge volne pa so se skrčile od 5.200 mil. funtov v začetku 1. 1947 na 2.600 mil. funtov na koncu preteklega leta. Po razvrednotenju funta šter-linga so mednarodne cene volne narasle za okrog 40 odst., kljub temu pa so nakupi na glavnih svetovnih trgih volne) še vedno zelo živahni. Verjetno je, da se bo volna še podražila, vsekakor pa bo hranila dosedanje visoke cene. Ni pa povsem izključeno, dal bodo previsoke cene povzročile padec potrošnje in da bo vsled tega prišlo do zopetne pocenitve, Tržna zgodovina zadnjih 30 let je že večkrat zabeležila silovita nihanja pri svetovnih kvotacijah volne. BOMBAŽ Egiptski bombaž jel zdaj najdražji na svetovnih trgih. Cena vrste egiptskega bombaža »Ash-mouni« se je zvišala v zadnjem trimesečju skoraj za 45 odst., čeprav je bila egiptska valuta razvrednotena le za 30 odst. Indijski bombaž se je pocenil v istem obdobju za okrog 10 rupijev za candy (1 candy = 745 funtov), Cene ameriškega bombaža so pa ostale približno na isti stopnji. K AK AO Po razvrednotenju funta šter-linga so jpričfelef mnoge jdržave, ki so prej kupovale kakao z dolarji, nakupovati to kolonialno blago na trgih šterlinskega področja, Prav pri tej zal Angleže ugodni konjunkturi pa se je pridelek kakaa na šterlinskem področju znatno skrčil. Skupni pridelek kakaa v angleških afriških kolonijah je v letu 1949 dosegel le 227.000 ton v primeri s 387.000 t. v letu 1948. Povpraševanje po kakau in njegovih izdelkov se je sploh zvišalo v svetovnem merilu. Zelo je pričela nakupovati kakao zlasti Zapadna Nemčija. Mnogi opazovalci menijo, da gre za pravo preobrazbo okusa na škodo ostalega kolonialnega blaga. Kakao Zlate obale stane cif. evropska; pristanišča 205 ifuntoV šterlingov za t. (135 f. št. v septembru). V New Yorku kvotira zdaj kakao 23,50 stot. dolarja za funt (v preteklem septembru 18,35). IZVOZ EMAJLIRANE POSODE IZ CSR CSR izvaža emajlirane izdelke na 100 raznih trgov. Vrednost tega izvoza doseže 165 milijonov Kč. Glavni odjemalci so Angleška Zapadna Indija, Nigerija in Zlata obala, nadalje Malaja, Sandijeva Arabija, Kolumbija, B/divija, Venscuela, Turčija, Portugalska, Francija in Holandija. Cehi so si pridobili te trge, ker znajo prilagoditi barve in zunanjost posode željam odjemalcev na Bližnjem in Daljnem vzhodu, v Afriki in Južni Ameriki. Vrednost češkoslovaške izvožene emajlirane posode je že dosegla 85 tyg angleškega izvoza emajlirane posode. Pridelek hmelja je bil letos na Češkoslovaškem slabši kot lansko leto. Pridelali so 87.200 stotov, t. j. 10.000 stotov manj kakor leta 1948. Nazadovanje kažejo tudi izvozne postavke. Leta 1937 je CSR izvozila 244.000 stotov hmelja, t. j. skoro trikrat toliko, kakor je letos pridelala. Pridelek po hektarju je nazadoval od 12,7 v letu 1937 na 12 stotov. Podjetje za izvoz hmelja si je pomagalo na ta način, da so češkoslovaškim pivovarnam dodelili manj kmelja. Trst, Ulica Moreri 7 ■ tel. 56-08 -Rojan Avtobusna postaja Trst - Biljatemica št. 3 - tel, 5125 Potniške proge z avtobusi : VOZNI RED TRST—PIRAN Ob d e li ai vt m i k i h : Odhod iz Trsta (avtobusna postaja) ob 7.30. — Odhod iz Kopra (proti Piranu) ob 8.45- — Prihod v Piran ob 9-30. — Odhod iz Pi' rana ob 16-55. — Odhod ilz Kopra (proti Trstu) ob 17.45. — Prihod v Trst (avtobusm postaja) ob 19. Ob nedeljah in praznikih: Odhod iz Trsta (avtobusna postaja) ob 8- — Odhod iz Kopra (proti Piranu) ob 9.05. — Prihod v Piran ob 9.45. — Odhod iz Pirana ob 17.30. — Odhod iz Kopra (proti Trstu) ob 18.20. — Prihod v Trst (avtobusna postaja) ob 19.30. VALUTE V MILANU Funt šterling Napoleon Dolar Francoski frank Švicarski frank Funt št. papir Avstrijski šiling Zlato 30. XII. 5.1. Min. Maks. 8.175 8.200 8.100 8.200 6.850 6.825 6.800 6.850 652 650 650 654 162 162 162 162 152 . 153 152 153 1.475 1 475 1.475 1.500 22 22 21 22 940 930 930 940 BANKOVCI V CURIHU dne 4. I. 1950 ZDA (1 dol.) 4,28 Anglija (i. f: št.) 10— Francija (100 fr.) 1,10 Italija (100 lir) 0,65 Avstrija (100 šil.) 13,60 „ehoslov. (100 kr.) 1,20 Belgija (100 fr.) Holand. (100 fl.) Švedska (100 kr,) Izrael 1 f, št.) Španija (100 pez.) 9,— Argent. (100 pez.) 29,— BORZA VREDNOSTNI PAPIRJI V TRSTU Južna žefeznica Splošne zavarov. Assicuratrice Riun. Adr. Sic. Jerolimič «Istra-Trst» «Lošinj» Martinolié Premuda Tripkovič Tržaški tramvaj Openski tramvaj Terni 1LVA Zdr. j adr, ladjedel. Ampelea Arrigoni 8,56 101.— 66,— 8.50 30 XII. 5. 1. Min. Maks. 2 525 2.580 2.525 2.700 6.285 ‘ 6.250 6.250 6,325 790 780 780 790 1.965 1.910 1.910 1.965 1.900 1.900 1.900 1.900 580 580 580 580 8.000 8.000 8.000 8.000 1.475 1.475 1.475 1.475 3.565 3.565 3 565 3.565 6.910 6.910 6 910 6.910 580 580 580 580 1.010 1.010 1.010 1.010 267 269 267 283 230 231 230 240 169 160 160 169 800 800 800 800 1000 1000 1000 1000 — MEDNARODNA TRZISCA = CHICAGO Pšenica (stot. dol. za bušel) 14/XI1 27/XII 220.75 217.— 3/1 217 75 Koruza „ „ „ „ 131.50 131 — 131.50 NEW YORK Baker „ ,, „ 18.62 18 62 18.62 79.— 78— 77.60 Svinec „ „ 12.— 11.— 12— Cink „ „ „ 9.75 9.75 10— Aluminij „ „ 17,— 17— 17— Nikelj „ „ „ 40.— 40— 40.— Krom (dol. za tono) 38— 38— 38— Ž. srebro dol. za steklenico 73,— 72— 72,— LONDON Baker (f. šter. za d. tono) 153.— 153— 153— Baker blister „ „ 149.50 149.50 149.50 Svinec „ „ „ „ 98.50 98.50 98.50 Antimon „ „ „ 185.— 185— s 185— ALEKSANDRIJA Bombaž „Karnak" L (talerjev za kantar) 96.95 96.40 99— „ „Zagora“ L „ „ ) 82.80 85.25 84.50 SANTOS Kava Santos C (kruzejrov za 10 kg) 194— 190— 210.60 Tržaški tranzitni trg sadja Tržaški tranzitni tog sadja ni še zdaleč zavzel važnosti, ki jo je imel v. predvojni dobi. Krajevni operaterji se trudijo, da bi pospešili trgovanje s sadjem predvsem na račun kompenzacijskih poslov z žaganim in tesanim lesom. V prvih enajstih mesecih 1949 so poslali na Češkoslovaško okrog 27.000 stotov južnega sadja, v Avstrijo okrog 8000, manjše količine Pa v Jugoslavija. Madžarsko in Nemčijo- Znatno večji je bil promet s suhimi smokvami (Avstrija 85-000 stotov, Ceškos'ovaška 4QOO, Nemčija 100), ter s suhim grozdjem (skupaj 73.000 stotov, od tega za Avstrijo 57.000, za Češkoslovaško 7000, za Nemčijo 1700), suhih češpelj ameriškega izvkva je bilo odposlanih 29.370 stotov v Avstrijo- Češkoslovaška je uvozila tudi 8450 stotov dateljnov. Precej lešnikov je bilo namenjeno Avstriji (9000 stotov) ter Češkoslovaški (7100). V zadnjih dveh mesecih se je povečala zlasti trgovina suhega sadja, namenjenega v Nemčijo. Viri dobave suhega sadja so v glavnem južna Italija, Levant, ZDA (suhe češplje) ter Irak (dateljni). DOBRA LETINA V ZSSR. Glavni tajnik Komunistične partije ZSSR Malenkov je v svojem pregledu o gospodarskem in političnem razvoju ZSSR ob proslavi oktobrske revolucije navedel, da je 1. 1948 sovjetska žitna letina skoraj dosegla pridelek iz leta 1940, Letos ga je prekosila za 2 milijona ton, to je več, kakor je potrebno za naravni prirastek prebivalstva, ki je znašal 2—3 milijona ljudi. Manj ameriškega pelroleja za Anglijo Angleški minister za gorivo je sporočil predstavnikom ameriških petrolejskih družb v Angliji, da bo Anglija poslej lahko nabavljala s šterlinskega področja 75.000 sodov petroleja na dan več kakor doslej in da bo zaradi tega znižala uvoz petroleja iz ZDA za 50 %. Računajo da s0 ameriške družbe doslej dobavljale Angliji okoli 140.000 sodov petroleja na dan, predvsem' s pomočjo kreditov iz Marshallovega načrta. Angleški ukrep bo zadel predvsem družbe Vacuum Oil Co. Ltd,, podružnico družbe Socony Vacuum Oil, Esso Export, podružnico družbe Standard Oil of New Jersey, Caltex, ki je last družbe Texas Co, in Standard Oil of California. Korist pa bodo imele od angleškega ukrepa Anglo-Iranian Oil in Royal Dutch-Shell. Ukrep je povzročil velik0 nezadovoljnost med Američani. ZASTOJ V IZVOZU TESTENIN »24 Ore« (Milan) ugotavlja, da je izvoz italijanskih testenin danes nemogoč. Podjetja so se morala prilagoditi samo notranji potrošnji. Njihova zmogljivost je trikrat večja od današnje zaposlenosti. Cene italijanskih testenin so na zunanjem trgu previsoke. Treba je omogočiti nakup žita po nižjih cenah. Potem bi bile tudi cene testenin lahko nižje. Glavni urednik LOJZE BERCE' Odgovorni urednik STANISLAV OBLAK Založnik Založba »GOSPODARSTVA« Tiskarna Založništva tržaškega tiska t LA60MARSIN0 Macchine per uffici Officina riparazioni Agente per Trieste e provincia Lodovico Saksida Via Canal Piecolo 2 Telefono 83-24 STUDEBAKER 1950 OSEBNI IN TOVORNI AVTOMOBILI Zelo kor.sino in uporabno ameriško vozilo. — Najmanjša poraba goriva. — Ojačane vzmeti in najmodernejši komfortni pribor. Tovorni avtomobili od 1/8, 3/4, 1, IV2 ™ 2 ton TVRDKA AUTIIEPORT - TRST ITLICA VA LUSTRI X X 10/h — TEL,. 88-07 Prodaja tudi v kompenzaciji - Takojšnja predaja v Tržaški prosti luki in v Kopru - Cene zmerne Avtopodjetje S.TJLR. družba z o. z. TRST-ROJAN - Ulica Moreri 7, tel. 56-08 Prevoz blaga s hitrimi prevoznimi sredstvi ♦ ♦ ♦ Vene zmerne * * * TRANSPORTNA DOVOLJENJA ZA ITALIJO IN JUGOSLAVIJO