KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU Razred 20 (1) INDUSTRISKE SVOJINE Izdan 1 juna 1934. PATENTNI SPIS Slev. 10916 Fa. Alex. Friedmann, Wien, Avstrija. Priprava za preprečenje izstopa olja pri osnih ležajih vozil na tračnicah. Prijava z dne 10. julija 1933. Velja od 1. decembra 1933. Zahtevana prvenstvena pravica z dne 23. julija 1932. (Avstrija). Pri osnih ležajih vozil na tračnicah je treba ono mesto, kjer izstopa os iz leža-jevega ohišja, tesniti z varovalno pripravo proti prahu, katera je običajno razporejena v žepu ohišja in obstoja n.pr. iz dvodelnega, uokvirenega obroča iz klobučevine ali usnja. Ta način tesnitve zadošča proti dostopu prahu ali vode. Proti izstopu olja iz notranjosti ležaja pa taka tesni-tev ne nudi nikakšne zaščite in se morajo uporabljati še druga sredstva, da ne dospe olje do varovalne priprave proti prahu in da preko slednje ne kaplja na prosto, česar se je zlasti bati pri obilnem obtekanm olja v ležaju. Kot tako sredstvo so se na osi v notranjosti ležaja na onem mestu, kjer os izstopa, nameščali brizgalni obroči, kateri odbrizgavajo v notranjost ohišja ono olje, katero sili vzdolž osi k varovalni pripravi proti prahu. Razven tega so se tudi še predvidevali na notranjih stenah ležaja nastavki v obliki zaslonov, v svrho da bi se odbrizganemu olju reprečil dostop k varovalni pripravi proti prahu. Te razpored-be pa imajo nedostatek, da se pri obilnem obtekanju olja v ležaju ono olje, katero se meče ob notranje stene ohišja, reflektira na oni del osi, ki leži med brizgalnimi obroči in varovalno pripravo proti prahu, ali pa da se dotično olje brizga tudi direktno .skozi prosto obročasto špranjo med iz- stopno odprtino ohišja in osjo na varovalno pripravo proti prahu. Predmetni izum pa obstoja v posebni razporedbi brizgalnih obročev glede njihove relativne lege k posebno izobličenemu zaslonu okrog izstopne odprtine osi v ohišju, katera razporeda tudi pri obilnem obtekanju olja v ležaju preprečuje, da olje ne more dospeti do varovalne priprave proti prahu. Ta nova razporedba ima še to posebno prednost, da v aksijalni smeri zahteva malo prostora, kar je važno n.pr. pri čelnih ležajih, pri katerih mora biti iz razlogov trdnosti naba kolesa nameščena čim bližje k nosilni ploskvi osnega čepa. V smislu izuma je pričenši neposredno pred žepom, v katerem je nameščena varovalna priprava proti prahu, okrog izstopne odprtine razporejena otla ploskev zaslona s padajočim nagibom proti notranjosti ležaja in ta otla ploskev oklepa brizgalnih rob osi, kateri je razporejen čim bližje pri varovalni pripravi proti prahu, dočim je pred otlino, pokrito po zaslonu, razporejen na osi eden ali več brizgalnih robov. Način delovanja te pirprave je obrazložen na podlagi priložene risbe. Sl. 1 kaže navpični podolžni presek skozi oni del osnega ležaja, kateri vsebuje varovalno pripravo proti prahu. Sl. 2 kaže v Din. 15. sliki 1 predočeni osni ležaj v preseku po črti A-A slike 1. Na ohišje 1 osnega ležaja je na izstopnem mestu 3 osi 2 priključen plošnat žep 4, v katerem je kot varovalna pripravna proti prahu razporejen n.pr. dvodelen, uokviren obroč 5 iz klobučevine. Pri žepu 4 je, pričenši neposredno ob odprtini 3, razporejen rob 6 v obliki zaslona, kateri je s svojo otlo ploskvijo nagnjen proti notranjosti ležaja ter oklepa brizgalni rob 7, ki je na osi nameščen čim bližje pri varovalni pripravi proti prahu. Olje, katero se meče od tega brizgalnega roba, brizga torej samo ob otlo ploskev zaslona 6 hi teče vsled konstantnega nagiba zaslona k notranjosti ležaja nazaj v ležajevo ohišje. Nadaljna brizgalna robova 8 i 9 sta razporejena na osi v notranjosti ležaja pred otlino 10, katero pokriva zaslon 6. Ta dva robova mečeta iž ležajeve špranje 11 prihajajoče olje proti notranji steni 12 ohišja, od katere se olje reflektira. Proti izstopni odprtini 3 usmerjeni refleksijski curki se večinoma prestrežejo o ! zunanje ploskve zaslona 6, katera jih tako odvaja k zbiralni posodi za olje, da na noben način ne morejo dospeti k varovalni pripravi proti prahu. Neznatne množine olja, katere dospejo v špranjo med brizgalnima robovoma 7 in 8, se mečejo deloma od brizgalnega roba 8 zopet v notranjost ležajevega ohišja in deloma od brizgalnega roba 7 na otlo ploskev zaslona 6, katera jih zopet odvaja proti notranjosti ležaja. Kakor se vidi, je izključeno, da bi tudi pri obilnem obtekanju olja v ležaju moglo dospeti olje k varovalni pripravi proti prahu. Patentni zahtev: Priprava za preprečenje izstopa olja pri osnih ležajih vozil na tračnicah z varovalno pripravo proti prahu, katera je na izstopnem mestu osi razporejena v žepu ležajevega ohišja, označena s tem, da je pii izstopni odprtini (3), pričenši neposredno ob žepu (4), razporejena otla ploskev nekega zaslona (6) s padajočim nagibom proti notranjosti ležaja, katera tesno oklepa brizgalni rob (7), ki je razporenjen na osi blizu varovalne priprave proti prahu, dočim je pred zaslonom (6) proti notranjosti ležaja razporenjen na osi eden ali več nadaljnih brizgalnih robov (H in 9). Ad patent broj 10916 Ficj ,d. " v;* A • ‘ • r >-•" «A I... X - ¥'■ ' i y/ •• ' •> -.v-:. . - r -v, ! . ,/ ;■ ! . * • / -v ' . •;vV‘ ••• •■fV'.. f.4 ' . ' ■ V' v..; ■ i f . \h 'v' i.. , . t i r . ■' t i Jv-:: ; : - f- « • .. i -,'-V v-.. Ađ patent broj 10916 a A—A : * ■ - •