18 „DOM IN SVET!' 1889, štev. 1. A čuj! kaj z vrha vprek lomasti, Hrešči in poka strahovito, Kot bi drevile se pošasti In gozd podirale srdito; Šumi med listjem piš močan, Kot vstajal bi vihar strašan. A mož razjarjenih ne vzdrami, Trdo, škrtaje se držita. — Vrtinec dvigne se ob jami, Brez volje v njem se v krog drevita. Cuj, nekaj v brezdno ropota, — Na dnu pa škrat se krohota. — Ko Planski Vrh stemne mrakovi, Vihar še danes vre ob jami, V njem stočejo, rohne duhovi, Dokler ljudij spet zvon ne drami; Oh, tu noči so prestrašile, Nihče nad liščka več ne gre. A. H. Vede v sedanjem času. I. Splošnji pregled. (Spisal dr. Fr. L.) I. 48'do 4 ne pozna slavnega izreka: IpVednost je moč? Kako resnično je to, pokazalo se je zlasti v sedanjem veku, ko je nepričakovano hitro in vspešno razvila vednost svojo veljavo na raznih straneh človeškega delovanja. Modroslovje je preosnovalo države, njih ustavo in upravo; naravoslovje je dalo zunanjemu življenju vsled železnic, telegrafa in telefona skoro drugačno lice, predrugačilo bode tudi polagoma poljedelstvo, kakor je skoro do cela predrugačilo rokodelstvo z raznimi stroji; jezikoslovje mogočno vpliva na mišljenje narodov in njihovo teženje po združevanju; zgodovina pa stavi sedanje človeštvo na vzvišeno stališče, na katerem skuša umevati posamezne stopinje v razvoju in napredovanju : vse to daje res moč današnji človeški družbi. O tem more le dvomiti, kdor ne umeva niti vednostij, niti človeške družbe. Države, ki se imenujejo omikane ali kulturne države, zavedajo se te resnice popolnoma. Kakor skrbijo na eni strani, da se množi državno premoženje in tako boljša gmotno stanje, tako se v njih tudi pospešujejo vednosti. Država je namreč močna, ako ima obilno število podlož-nikov in veliko množino narodovega premoženja, a močna je tudi, ako cvete v njej omika, ako se v njej širijo vednosti. In znano je dovolj, da se mogočna Nemčija dandanes prav tako oblastno opira na svoj jekleni meč, kakor na svoj vednostni napredek, na svoje znanstvene naprave. — Enaka je tudi Anglija, Francija, zedinjene države i. dr. Iz tega spoznavamo, kako važno je za razvoj kakega naroda, za njegovo stanje, za njegovo veljavo med drugimi narodi, da goji vednosti; s tem razširja svojo moč, s tem utrjuje svoj obstanek, s tem si pridobiva priznanje, pridobiva si ime za pozne čase. In kar je največ vredno: taka sila ne more žaliti sosed- Vede v sedanjem času. (I. Splošnji peegled.) 19 nega naroda, taka veljava se ne pridobiva na razvalinah drugih držav, mest, dežela: taka veljava je prijetna vsakemu, mila in vendar nepremagljiva. Kako lep zgled so nam Grki! Znanost in umetnost njihova sta vladali po svetu tudi tedaj, ko je njihova državna ali politična veljava že davno bila zatonila. Rimci so premagali svet z orožjem, Grki z umetnostjo in znanostjo. Slovenci smo mal narod. Politične veljave ne moremo nikdar imeti v posebni meri, ker nas je za to premalo. A drugo veljavo si moremo pridobiti in drugo moč si prisvojiti, moč, ki je v vednosti ali znanstvu. Ali smo morebiti obsojeni, da se ne dvignemo do one stopinje duševne omike, do onega vednostnega obzorja, katero imajo drugi, če tudi večji narodi? Tu nam ne more staviti zaprek ustava, in nasprotniki politični nam ne morejo zabraniti krepkega duševnega razvijanja. Toliko manj, ker ni to napredovanje odvisno od velikosti narodove, marveč od njegove nadarjenosti in krep-kosti. In Slovenec je nadarjen. »Um ti je dan«, to velja nedvomno o Slovencu in zato ga »sreča išče«, da bi je le ne prezrl! Le krepkosti, žilavosti, vstrajnosti nam nedostaje. Mnogokrat pogum upada, vstrajnost pojema, jeklena volja se mehča, da se nazadnje razstopi, kakor vosek. In prav za to krepkost, odločnost, vstrajnost, za to jekleno voljo morajo vnemati narod naš njegova glasila. Tako nalogo si stavi tudi »Dom in Svet«. Že v početku svojega življenja si je stavil namen, da bode vnemal slovenski narod za neumorno duševno delovanje. In ta naloga se mu zdi zelo vzvišena, veličastna. Sedaj, ko stopa mali listič v drugi letnik, zaveda se še jasnejše te naloge svoje in jasno mu je tudi, kako naj jo zvršuje. To namreč kaže pač njegovo ime: »Dom in Svet«. Neče se ozirati samo na dom, ampak tudi v svet hoče gledati, in sicer skrbno, pazno gledati, da tu vidi in spozna, kar je dobrega, in to prinese domov. Posebno pa ni v vednostih mogoče našemu narodu pomagati drugače, kakor s tem, da se oziramo na pridobitve drugih narodov ter je prenašamo na domača tla, s tem, da si prisvojimo, kar so že drugi narodi kot obče blago za vesoljni svet pridobili, in da skušamo tako tudi sami s čvrstim korakom hoditi v prvih vrstah duševnega napredovanja. Poleg tega pa morajo rojaki naši tudi vedeti, kako napredujejo drugi, da jim bode to v posnemo in vspodbudo. Spoznavati morajo tuje narode in njihove napore. Kakor le malo ali pa nič ne ve, kdor vedno doma tiči in nikdar ne pride izven svoje rojstne vasi, tako tudi le malo ve, kdor pozna samo domače šege, domače delo, domače vednostno napredovanje. Zato ima »Dom in Svet« nalogo, kazati milim rojakom, kako napredujejo drugi narodi v raznih strokah umetnosti in znanosti. S tem, upamo, da si ne nakopljemo nikacega očitanja: saj se hočemo od tujcev le učiti, da si sami tem bolje pomoremo, tujce hočemo v dobrih vrlinah posnemati, nikakor pa ne zapraviti narodnih svojstev, ki nam morajo biti draga in nedotakljiva. Kaj zelo želim, da bi čitatelji dobro prevdarili ta načela, da se bodo mogli tem laže ravnati po danih svetih in mogli tembolj umevati teženje in delovanje našega lista. Kdor hoče z nami sodelovati, mora nas dobro umeti. Pri tem delu ni dovolj, da ostanemo v širji slovanski domovini, pri Slovanih — bratih. Saj Slovani žalibog tudi kot celota niso dosegli dosedaj niti prvaštva v umelniji, niti v znanstvu. Ali se ne moremo torej od nikogar druzega učiti 2* 20 „DOM IN SVET!' 1889, štev. 1. nego od Slovana? Gotovo, moremo se mnogo učiti mi Slovenci od srečnejših Cehov in Poljakov in Eusov, tudi od Hrvatov, ker so nam tako bližnji in sorodni. Toda ne edino le od teh. Seči smemo dalje. Tudi Lahi imajo umetnine, in sicer več nego drugi narodi, in Francozi, Angleži, Nemci so v znanstvu daleč dospeli. Zakaj bi se od teh ne hoteli učiti, zakaj bi se teh bali? Saj ne iščemo Lahov, Francozov, Nemcev, saj iščemo vednosti. Da ni vsakemu posamezniku treba ozirati se na vse te strani, zato ponujajo glasila — znanstvena in umetnostna — poročila, presoje o tujih pridobitvah in tako je prestavljajo na domača tla. Tako posreduje glasilo kaj lepo med domačim narodom in med tujimi narodi. Marljivo mora biti glasilo, ko nabira kakor bučelica zakladov drugodi, a domoljubno mora biti in plamteti za narod svoj, da ga ne potujči, ampak mu ohrani od stvarnika mu podeljeni narodni značaj. /j