Sfrae M arflinH fi V P P P U V I ff 7«?r* V Mariboru, Hrte 2 1 X T T . ‘ 1920. M i l i 3317 AKADEM/KI PLE/ 4. JANUARJA 1930 DVORANA UNION JONNY-IAZZ Stoletnica rojstva skladatelja dr. Benjamina Ipavca Slovenski glasbeni svet praznuje danes stoletnico rojstva skladatelja dr. Benjamina Ipavca, najljubeznji- vejše osebnosti v naši glasbeni pre­ teklosti. Prijazni Šent Jurij ob j. žel. slovi po svojih glasbenih Ipavcih. V njem sta zagledala luč sveta brata Benjamin in Gustav Ipavec, ki sta ta- korekoč orala ledino na našem glas­ benem polju, in istotam se je rodil tu­ di Gustavov sin Josip, ki je hodil že m oderna pota. Nobenega izmed njih ni več med nami, a sadovi njihove­ ga, zlasti Benjaminovega in G ustavo­ vega prosvetnega dela, so povsod očitni. Kakor si je Gustav s svojimi drobnimi, narodno navdahnjenimi zborčki na mah osvojil vsa tedanja slovenska srca, tako je njegov par let starejši brat Benjamin v istem ča­ su skušal dvigniti slovensko glasbeno produkcijo do neke tehnično in um et­ niško izdatnejše stopnje in tako, če­ prav skromno, pokazati naslednikom pot napredka v glasbeni umetnosti, ki je do tedaj imela pri nas svoje naj­ boljše predstavnike v prav pohlevnih pijonirjih, kakršni so bili Rihar. Flajš- man, Potočnik i. dr. Dr. Benjamina Ipavca moramo sm a­ trati za razvoj naše glasbene um et­ nosti kot epohalno osebnost, ki ji je dala smer. Ni bil nikak novotar v po- tenčnem sm islu; nasprotno: dolgo ča­ sa je hodil poleg ostalega, široko raz­ m aknjenega evropskega glasbenega sveta, ne da bi zajel iz njega kaj vpli­ vov. Njegova zasluga je poglavitno v tem, da ni ostal pri enostavnih zbo­ rovskih budnicah in podoknicah, tem ­ več, da je nudil svojemu ljudstvu ko­ pico občutenih liričnih samospevov, prisrčnih klavirskih piješ in instru­ m entalna dela večjega obsega. Benja- ihin Ipavec je prvi slovenski glasbe­ nik, ki je spisal večje kantate za zbor in orkester ali klavir (»Kdo je m ar?«, »Na Prešernovem domu«), prvi, ki je pisal tudi za orkester sam (»Serena­ da« za godalni orkester); od njega so Slovenci prejeli svojo prvo skromno operetico »Tičnik« in od njega tudi prvo pravo opero »Teharski plemiči«, dasi se zlasti poslednja poslužuje prav priprostih izraznih sredstev. Toda svoji dobi je dokazal, da je sposobna tudi za močnejše izraze umetnosti in Je pozneje, ko so pod žilavim vod­ stvom dr. Gojmirja Kreka začeli iz­ hajati »Novi akordi« in propagirali smisel za sodobno glasbo, sam tem e­ ljito revidiral sebe, pridno se učil in nam kljub visoki starosti podal cel šopek najlepših glasbenih biserov, ki so se kmalu vsem priljubili, kakor: »Če na poljane rosa pade«, »Ciganka Mairija«, »Menih«, »Božji volek« itd., ali pa zbori, kakor: »Ej, te d a j...!« , »Zapuščen« in druge. Kot komponist je Benjamin Ipavec vplival s svojo izredno prijetno melo­ diko, v kateri mu je bil vzor Mozart, In s fino občutenim izrazom. Vso njegovo muziko preveva neka tajno- stna srčna mehkoba, polna one tihe liubeznjivosti, ki izvira iz kristalno- čistega um etniškega čustvovanja in sl neprisiljeno utira pot do vseh ljudi nepokvarjene volje. Njegov poklic (Bil je zdravnik v Gradcu) ga ni prav nič motil v ustvarjanju vecjno novih In svežih dele; rekel b i^d a ga je pri tem celo bodril, ali vsaj mu vedno »nova prilival ono dobroto, ki ga je di- fiila ne le kot človeka (znan je bil kot izredno človekoljuben zdravnik, ki ga imajo v najhvaležnejšem spo­ minu zlasti bivši slovenski visokošol- cl v Gradcu), tem več je prihajal ja­ sno do izraza v njegovih skladbah kot odsev njegove žlahtne duše. Benjamin Ipavec pa za svojo dobo ni bil samo glasbeni naprednjak. On je tud! Imel duh časa in je v dobi, ko je začel ustvarjati, v politično težkih letih, po l. 1848., pošiljal med zaspane In potrte Slovence pesmi ljubezni do rodu in jezika, in ako tedaj ne bi bil uglasbil drugega kot samo ono večno lepo »Bodi zdrava, domovina«, bi ostalo njegovo ime vedno v najhva­ ležnejšem spominu vsakega našega človeka. T a pesem je našla pot do vseh jugoslovenskih src in pel jo je tudi bivši potujoči pevski zbor Dimi­ trija Slavjanskega, dasi jo je ta na program ih podajal kot hrvatsko him­ no in je bil šele leta 1906. na svojem koncertu v Gradcu, v Rittersaalu, od komponista sam ega opozorjen na zmo to, kar je naslednjega dne pohvalno zabeležila tudi sam a »Tagespost«. Ker sem že omenil ta časopis, naj do­ dam še to, da je isti napisal pokojne­ mu dr. Benjaminu Ipavcu v svoji šte­ vilki od 21. dec. 1908 krasno posmrtni co, v kateri je posebno naglašal nje­ govo veliko človekoljubnost, čudovito darežljivost in velike skladateljske v r­ line. Sodba nem šega časopisa mora biti za nas še posebno merodajna. * Naša sveta dolžnost je, da se z vda­ nostjo in pobožnim srcem spomnimo človeka, ki nam je odpiral pot v glas­ beni hram. Naša Glasbena M a ­ ti c a pa se kot glavni in reprezenta­ tivni zavod naše in Benjaminove ožje domovine zaveda svoje posebne dolž­ nosti in je sklenila proslavitiumlhvv nosti in je sklenila proslaviti spo­ min velikega Ipavca s posebnim kon­ certom, ki se bo vršil v najkrajšem času, in na katerem se bodo izvajale nekatere izmed njegovih najlepših zborovskih skladb. Pevski zbor je m arljivo na delu za častno proslavo moža, ki je znal tako enostavno in vendar globoko govoriti svojemu na­ rodu v njemu razumljivem glasbenem jeziku. Koncert pa bo počastil Benja­ mina ne le z njegovimi skladbami, tem več tudi s skladbami drugih in si­ cer novejših komponistov, sodobni­ kov iz zadnjega desetletja njegovega življenja in poznejših, kajti ti so bili mogoči le po pripravljalnem delu Ipavca. Z omenjenim koncertom bo torej Glasbena M atica in z njo naše m esto na najprimernejši način se od­ dolžila prvem u večjemu slovenskemu komponistu, ki mu sicer v materijei- nem oziru glasbena sreča ni bila mila. V. M. Naši sveti večeri na obmejni Muti IZ SPOMINOV NA PREDVOJNO IN VOJNO DOBO. S i o ( i Mn« (prejme za slučaj smrti in dožlvetj« »sc ■ zdrave osebe od J. do 90. l*t* i« UpUča I do najvet Din 51.000 - na podporah. 1 Zahtevajte brezplačno pristopno Izjavo R Izpiti usposobljenosti za motocikliste. Dne 31. decembra poteče rok za pola­ ganje izpitov za vodstvo enotirnih motor­ nih koles z motorjem 170 cm* in večje cilinderske vsebine. V bivši zagrebški o- blasti so morali ta izpit položiti vsi mo­ tociklisti že tekom 3 mesecev po uveljav­ ljenju uredbe o zaščiti javnih cest in var­ nosti prometa. Zato se vsi motociklisti, ki še niso položili izpita, pozivajo, da to čim- preje storijo, ker se bo od 1. januarja 1930 naprej proti vsakemu motociklistu, ki ni­ ma šoferske legitimacije, postopalo po za­ konu z občutnimi kaznimi. Prošnjo je vlo­ žiti pri policijskem komisarijatu v Mari­ boru. odnosno pri onem sreskem načel­ stvu, kjer ima prosilec svoje stalno biva­ lišče. Prošnji je priložiti: krstni list, do­ movnico, uradno zdravniško spričevalo, nravstveno spričevalo, 2 fotografiji in takso 180 Din. Navesti je tudi, pri kom se je naučil voziti in s kako tipo motor­ nega vozila se namerava zglasiti k izpitu. Komisija bo poslovala v Mariboru. — Vallka kavarna SS. in 26. B o žičn a p le sn a č a ja n k a ob 5 v Palal* da Dansa Jaz se često spominjam svetih ve­ čerov na Muti, ki sem jih preživel ne samo v krogu svoje družinice, ampak v krogu naših obmejnih Slovencev še v predvojni dobi. Družina Slovencev na Muti in v njeni okolici v tisti dobi sicer ni bila velika po številu. Zakaj prehud je bil pritisk nasprotnikov v gmotnem in moralnem oziru in takrat je bilo treba resničnega junaštva, če se je kdo tudi na zunaj kazal Sloven­ ca. Saj se je s tem izpostavil zasm e­ hovanju, zasram ovanju in neštetim ši- kanam, ker so imeli nasorotniki oblast in denar. Vendar se je ta maloštevil­ na četa Slovencev odlikovala po tr­ dnem narodnem prepr canju in je v tistih težkih časih stala neomajno na braniku ter uspešno kjubovala nem­ škim in nemškutarskim valovom. In k temu so kolikortoliko pripomogli tu­ di naši slovenski sveti v cč;ii. Kakor vse leto, tako je bila sloven­ ska šola Ciril-Metodove družbe na Muti tudi na sveti večer odprta vsem onim, ki so ostali zvesti m aterini be­ sedi in svojemu narodu. Saj je bila na­ menjena njim, ki jih ni upognil teror nasprotnikov: bila je njihov drugi dom in zatočišče, kjer so se zbirali v vese­ lih in žalostnih urah. in vse leto je bilo obojih dovolj. Zato je bile samo ob sebi umevno, da se je ta, po oko­ liških hribih tako raztresena sloven­ ska družina zbrala tudi na ta večer v slovenski šoli in preživela sveti ve­ čer deloma vsaj tudi v svojem drugem domu. Naše ljudstvo ima silno rado pol- nočke. Obiskuje jih tudi v najslabšem vrem enu, pa čeprav m ora prehoditi ure in ure dolgo pat do farne cerkve v največjem sneženem m etežu in v najhujši burji. Le starci, starke in otro ci ostanejo doma. Kar je pa krepkih fantov in deklet, zrelih mož in žen, ti se pa dvignejo in gredo k poln očki. Tako je menda povsod v naši do­ movini; seveda prav nič drugače jii v Dravski dolini. Na sveti večer pa na^ človek ne po­ seda rad v gostilni, čeprav se je dru­ gače ne izogne. Zato ure rajši v pri­ vatno hišo k znancem in prijateljem, ako pride prezgodaj k p ilnočki, da ne prezeba v cerkvi, ali pa kje zunaj. A ker slovenski okoličani niso imeli mnogo takih znancev in prijateljev na ponemčeni Muti, je bilo docela narav­ no, da so prihajali v slovensko šolo in so ondi čakali polnočnice. Ker so pa vedeli, da so jim vrata slovenske šole vedno odprta ter so se tu počutili vsaj kakor doma, če ne še bolje, zato so prihajali že zgodaj zvečer. Ko so od­ pravili domače pobožnosti, pa so šli na pot. In tako so se zbirali pri nas že kmalu po sedmi uti zvečer pa tja do polnoči. Največ je bilo seveda Pri- možanov n. pr. Poitiiikovi, Pohterni' kovi, Glavarjevi, Repatčevi. Zavcer- jevi, Zavrtnikovi in drugi. Skoro no ben sveti večer pa tudi ni manjkalo vsaj nekaj zastopnikov iz hudo po nemčene Gortine, kjer je kraljeval ne­ ki Janesch. Tudi oddaljene Pernice, hribovski Št. Jerner in pa Trije Kralji so bili skoro vedno udileženi. Tako se je naša silno prostorna — nekdaj graščinska kuhinja — napolnila vsak sveti večer do zadnjega kotička žen in deklet, a tudi mož in fantov. Naši hribovci so okorni tudi v go vorjenju. A ob takih večerih se jim je razvozljal jezik tako, da je bilo prav živahno. Vsak je vedel kaj povedati. Najpreje smo se razgovarjali o domu in gospodarstvu. Potem smo vsaj po­ vršno obrali vse nam prijazne, pa tu­ di sovražne sosede. P a smo prešli k resnim dogodkom, pravljicam in po­ vestim. Na mizi je bi! cel kup sloven­ skih knjig, po katerih je zlasti listala mladina. Na ta večer smo navadno s fanti in dekleti izbrali igro in določili . igralcem vloge. Zakaj pozimi je na de­ želi največ časa za pripravljanje ta ­ kih stvari. Moja ženka je prav pri­ dno posegala v govor od štedilnika, kjer se je kuhal v velikem loncu ja­ bolčnik, ki je skrbel za to, da je jezik tekel bolj gladko. Velik hleb kruha je vabil udeležence kar sam, da so se ga lotili. Ko^ pa smo odpravili resni del, smo pričeli z zabavnim. Dasi ni­ smo bili gladkih grl, smo kliub temu katero »rekli«. Največ zabave in smeha pa so vzbu* dile razne družabne igre, katere so priljubljene zlasti na sveti večer. Vli­ vali smo svinec jn iz njegovih oblik prerokovali bodočnost vsakem u posa­ mezniku. Seveda je bilo treba pri tem precej domišljije, da si razbral iz ne­ razločnih oblik vsaj nekaj podobnega. Mnogo lažje in enostavneje je bilo drugo prerokovanje. Na mizo smo poveznili šalice. Pod vsako smo skrili nekaj drugega, n. pr. denar, kruh, ključek, prstan, oglje, culičico. fantka, punčko. Ce nismo imeli zadnjih dveh figuric pri rokah, smo si jih kratko- malo napravili iz curj, oziroma iz le­ sa ali krompirja. Ko se je ;ačelo to prerokovanje, je nastala ob dolgi mizi velika gnječa. Vse je z napetostjo gle­ dalo, kako mešam šalice sem in tja. Ko pa so bile dobro prem ešane, pa sem pozval to ali ono deklino, da od­ krije in vidi svojo bodočnost za pri­ hodnje leto. Če je zadela prstan, je pomenilo, da se prihodnje leto vsaj zaroči, če že ne poroči; ključ ji je dal oblast gospodinje; s culičico bo mo­ rala od hiše; denar ali ključ značita bogastvo v izobilju; punčika ali pa fantek pa nista bila nič kaj razvese­ ljiva za dekleta. Najhujše je pomenilo pač oglje, nam reč — smrt. P ri teh igrah je bilo seveda polno smeha in medsebojnega draženja ta ­ ko, da nam je pretekla ura, kakor bi pihnil. Ako nam je preostajalo še kaj časa, potem smo se pa spravili na m etanja — copate. P ri tem sicer ni bilo to­ liko smeha' radi prerokbe, tem več ra­ di izvedbe. Copata je mogla nam reč pokazati samo dve m ožnosti: da osta­ neš prihodnje leto v hiši če je bila obrnjena v sobo; ali pa da pojdeš od hiše, ako je kazala proti vratom . Pafi pa je bila izvedba za okorne kmečke postave precej težavna, še bolj pa smešna. Če tudi so to igro izvajali večinoma fantje in samo še korajžnej- ša dekleta, vendar je copata m arsika­ terem u padla le na glavo, mesto, da bi jo zalučal sede z nogo za hrbet. , Tako in podobno nam je potekel čas do polnoči. Ko so pa zapeli v farni cerkvi zvonovi in vabili k polnočki, smo si voščili vesele praznike te r o d ­ šli v cerkev. Tako je bilo nekdaj ob svetih ve­ čerih na Muti. Še danes se jih rad spominjam. In najbrže pridejo tudi še m arsikaterem u takratnih udeležencev na misel, če ne drugače, pa vsaj na sveti večer. —skt. Kolinsko cikorilo ima vsaka gospodinja najrajši, / ker lahko z njo skuha res dobro belo kavo. Priporočamo pa tudi našo »Redilno kavo«, ki ne potrebuje nikakega druge­ ga dodatka in je sama z mlekom prav okusna in zdrava 7« s Preklicana zaroka. »Zakaj pa si preklicala svojo zaro­ ko, Lojzka?« »Ker me je zaročenec nalagal. Pt' misli samo, ko je pred kratkim odpo­ toval. mi je rekel, da bo ostal zunaj tri dni, in kaj se je zgodilo? Vrnil sc ie še isti večer in me zasačil v druž­ bi nekega mladeniča.«