Obramlmi vestnik. * SluCaJ BZ«tlšje". Brez pobožnega zavijanja in namigavanja si lahko pogledamo iz oči v oči. Slučaj smo imenovali dogodek, in sicer zato slučaj, ker velja to — ne za stan, temveč za posameznika in je vse to tudi s tega stahšča presojati. Menimo, da smo v tem oziru čisti in stojimo zaradi tega še danes na istem stališču, kakor smo to stali za.izida škofove brošure, da presojamo stvar z vzgojnega stališča in ne s politiškoizkoriščevalnega. Ne rečemo pa, da bi se ne dalo kritikovati brošure s pedagoškega, a še bolj s strokovnjaškega stališča. Toda rajši smo tedaj molčali v tem oziru, da se nam ni raoglo očitati politiškega izkoriščaoja slučaja. Sedaj se je izkazalo, da ne sme biti človek — prepošten! Tako moralo uči BSlovenec"! — Prvič smo pa sedaj čuli glas, da Bmi še n i k o 1 i nismo pisali y takem tonu n. pr. o liberalnih advokatih ali učiteljih, če je kdo izraed njih grešil, ker ne dclamo nikoll odgoyornega celega stann za grehc posamezaika!1* To nas je tembolj presenetilo, ker pravi dslje BSloyenec" (št. 78), ,,da ou nikdar ne dela iz žalostnih zadev politikum." Nehote se pri tem sporaicjamo nedolžae in žalostae nepolitiške zadeve — vprašanja gmotnega stanja kranjskega učiteljstva. Nočemo dalje govoriti! — Tudi o drugih sličnih slučajih smo rajši tiho, ker hočemo presojati slične slučaje s tpga stališča, na katerega smo se postavili in s katerega edinole se sme tak slučaj presojati. Ne tajimo! Tudi mi smo obsojali propaliee svojega stanu, kakor jih roora obsojati vsak stan, zakaj ni ga stanu, v katerem bi se ne našlo enega ali več propadlib in nagnjenib k socialno slabemu bodisi v enem ali drugem oziru. Tu nam je govoriti o seksualnem življenju človeka! Zopet nam prihajajo na misel nSlovenčeve*1 besede: BDe5ek y najnevarnejši dobi, ko nista niti volja niti značaj dovolj utrjena." Da, gospodje, tu je jedro tega in vseh sličnih slučajev in ost, ki nam jo je zasukati na drugo stran, da se izognemo zlu. Vzgoje, dobre vzgoje v tem oziru nam je potreba in ne, kakor se to dogaja po naiih slavnih avstrijskih vzgajališčih in žolah, da se spolnemu vprašanju in vprašanju seksualnega življenja y naših šolah dosledno izogiblje, in to celo na takih zavodih, ki imajo vzgajati može, i n ne dečke po nazorih — kakor so naša c. kr. učiteljišča. Gorje mu, če si ni sam pridobil v tem oziru naobrazbe, zakaj največ gorja rodi nevednost, ki daje tu volji prosto pot — in obsojen je značaj! H?ala Bogu, da se učiteljski stan, drži y tem oziru dobro y primeru z drugimi stanovi, in kar sijepridobilo učiteljstvo glede znanja na obravnavauem polju, si je moralo pridobitisamo. Presojajmo stvar tudi v drugem oziru trezno in izhajajmo z individualnega stališča, da le nepopolen iudividij se da voditi od okolščin. Slučaj je, da se je tu naletelo ua tak — ne po lastni krirdi — nepopolen individij, katerib pa uSiteljstvo v primeri z drugimi stanovi nima mnogo. Ne trebimo torej gnilobe na nepravem mestu: Ni kriva tu nižja uprava in je ni obsojati; ni kriv tu stan iu ga ni obsojati; ni kriya — po lastni krivdi — morebiti, tu oseba dejanja — krira je pa tu yišja uprara, ki nam jo je obsoditl, temeljito obsoditi, in to je iiaša državna naredba solstra y tem oziru! — nSloyenec" seveda namenoma vedno piše o mladem učitelju — in debelo so tiskane te besede ! — dasi dotičnik takrat š e n i b i 1 ii č i t e 1 j. Zakaj piše tako, ni težko uganiti! Ako bi mu boteli mi vračati z enako mero, bi nam ne bilo težko BSlovenčevega" učitelja nadomestiti — z mladim, pa tudi starim duhovnikom in katehetom! A to ni po našem okusu! Ge pa bodo nečistniki gonili obrekljivo pesem dalje, bomo seveda tudi mi morali poseči po drugem orožju, da brauimo čast stanu! Sedaj je to čisto odviano od njih samih! * Dr. Snsteršiča se čudimo, da kot inteligent govori po shodih o učiteljstvu take stvari, kakor jih je govoril na shodu na Jesenicah, katerim besedam menda sam ne verjame. Ees je, da ima vsa stvar politiško ozadje, toda tako nizkotna sredstva, kakršnih se on poslužujp, bi vendar smatralo učiteljstvo preponiževalaim, ako bi se stališči zamenjali. BPryo besedo pri vzgoji otrok morajo iraeti starši, učitelj pa " V tem oziru nam zadostuje le slučaj Postojna in klerikalni odlok glede telovadbe sokolskega naraščaja, kjer se staršem o d v z e m a kar kratkomaio vso pravico do vzgoje otrok in se učiteljstvu uradno nalaga dolžnost, da izvršuje in čura ta protizakonit ukaz (po dr. Šusteršičevih načelih samih, prosim!). Ne bijte vendar sami sebe po nosu! Kar se pa tiče šolstva in njega ureditve, naj dr. Šusteršič pomisli, da ujegove besede ne slišijo in čitajo le laiki, temveč jih precenjuje tudi inteligenca. Če se mu ne zdi preponiževalno, zidati svojo politiko na izvržkih, naj nadaljuje! * BNo, no!" Ni všeč klerikalcem, da bi učiteljstvo v politiki ne podrepovalo politiškim strankam, kakor je to delalo dosedaj. nSloyenec" kriči o ,,dvojni morali". Politiškega idealizma pa kar ne more ločiti od šolskega in naroduega idealizma. Kar se pa tiče sredstev y boju, naj bo ^Slovenec1* uverjen, da se učiteljstvo ne bo posluževalo laži, hujskanja zoper kak stan in demagoštvc, temveč se bo opiralo le na golo resuico in dejstva, ne bo pa delalo po nSloven5evera" zgledu ali po zgledu g. Trseglava, ki meni, da ga ima »Tov." posebno rad. — Pač moogo zaslug si je že pridobil na polju hujskanja zoper učiieljstvo in gotovo se ga bodo učiteljska društva spomuila pri imenovanju častnih članov kot Bresničnega prijatelja učiteljskcga stanu". — Oe so sam ne sramuje svojih dejanj, si pa daje s tem sam kvalifikacijo! To je uaša beseda! Ce se mu zdi, naj gode naprej svojo ekslemenatarsko pesem! Njegovi ljudje radi poslušajo krvi žejnega muzikanta!