Društvo I ^ll Novo mesto Novo mesto, 15. junij 2019 Leto XVIII, št. 1 Ločenski most v zaskrbljujočem stanju Prometno najbolj obremenjen novomeški most je star 42 let, celovita prenova pa se obeta šele po izgradnji 3. razvojne osi 2 ------------------------------ Pobuda: Prenova Kandijske-ga križišča v Trg novomeške pomladi Prihajajočo 100-letnico novomeške pomladi bi občina lahko obeležila s postavitvijo skupinske skulpture takratnih akterjev 5 ---------------------------------- Nekrolog: Bogdan Osolnik (1920-2019) Izgubili smo častnega člana društva, borca za svobodno življenje in sožitje ljudi, ambasadorja kulture in pravičnosti 7 ----------------------------- Glasilo Društva Novo mesto Odgovorna urednica: Tina Cigler Člani dobivajo IZZIVbrezplačno. Lektorira: Nina Štampohar Priprava za tisk: Etna studio, Boštjan Grubar s.p. Izhaja polletno -15. junija in 15. decembra Letna naročnina 5 evrov. Tisk: Nonparel d.o.o. Foto: Boštjan Pucelj Tudi po 25 letih v korak s časom Društvo, ki ga je v celoviti skrbi za kakovost bivanja v Novem mestu ustanovila skupina prodornih posameznikov, danes šteje 25 let in 120 članov iz vseh treh generacij. Delovanje uspešno prilagaja toku družbenih sprememb, a pri tem ostaja zvesto vrednotam ustanoviteljev. Visok jubilej bo z različnimi dogodki obeleževalo vse leto, za slavnostni uvod pa je poskrbel marčevski zbor članov v sproščeni celodnevni različici. Tina Cigler Slavnostni zbor članov se je začel z ogledom aktualne razstave Dolenjskega muzeja o olimpioniku Leonu Štuklju, sicer tudi častnem članu Društva Novo mesto, nadaljeval s strokovno vodenim sprehodom po prenovljenem Glavnem trgu in zaključil s slavnostno sejo zbora članov, na kateri ni manjkalo pobud in optimizma. »Društvo mora nenehno spremljati dogajanje v lokalni skupnosti ter se nanj hitro in predvsem javno odzivati,« je v slavnostnem nagovoru poudaril njegov ustanovitelj in prvi predsednik Anton Škerlj. Zdajšnji predsednik dr. Tomaž Golob pa je tako z nagovorom kot s poročilom o lanskih dosežkih in načrtom za letošnje leto jasno nakazal, da bo društvo zelo dejavno na področjih kulture, kulturne dediščine, varstva okolja in urejanja prostora. Da ima dejavnost društva konkretne učinke, dokazujejo uspehi, ki jih je nizalo v teh desetletjih - najbrž tudi zato, ker je v občinskem svetu imelo štiri zaporedne mandate (od 1994 do 2010) po dva ali po enega svojega predstavnika. Preprečilo je razprodajo kompleksa gradu Grm po delih, doseglo je prenos lastništva Narodnega doma s Cestnega podjetja na občino in skupaj z njo ustanovilo Ustanovo za obnovo in oživitev Narodnega doma (na njenem računu se je do danes zbralo dobrih 12.000 evrov za prenovo). Doseglo je izgradnjo pešpoti od gradu Grm do Šmihela in naprej do Regrče vasi, s pobudami je prispevalo k temu, da je občina prostor v Drgančevju rezervirala za načrtovani univerzitetni kampus in ne za obrtno cono ter da smo dobili poklicno gledališče. Skupaj z Društvom arhitektov Dolenjske in Bele krajine je uspešno je preprečilo, da bi na Novem trgu 6, kjer je prej stala »nova občina oz. steklenjak«, zrasla stolpnica, višja od kapiteljskega griča. V imenu krajanov Ločne in Pod Trško goro je vložilo pritožbo na Evropsko komisijo zaradi umes- titve državne prometnice v urbani prostor Novega mesta. Izdalo je več obsežnejših publikaciji, med njim tudi zbornike, v katerih je skozi prispevke strokovnjakov spremljalo razvoj mesta. O dosežkih govorijo tudi priznanja, ki jih društvo podeljuje posebej zaslužnim članom. Na tokratnem zboru članov sta ga prejela mag. Mateja Jaklič za zastopanje društva pred Evropsko komisijo v primeru pritožbe glede t. i. 3. razvojne osi, ter Mitja Simič za uredniški prispevek pri izdaji zbornika ob 650-letni-ci Novega mesta. Zbor članov pa je sprejel tudi sklep, da se v jubilejnem letu zahvali ustanovnim in dolga leta zelo dejavnim članom društva in jim podeli naziv častni član. Prejeli ga bodo Marijan Lapajne, Matjaž Verbič in Marijan Moškon ter se tako pridružili eminentni družbi članov s tem nazivom: Leonu Štuklju, Vladimirju Braču Mušiču, Bogdanu Osolniku, Evi Simič, Antonu Škerlju in Staši Vovk. Nadaljevanje na strani 8. Poštnina plačana pri pošti 8105 Novo mesto BESEDA UREDNICE Da se pri oblikovanju boljšega jutri ne gre povsem zanesti na pristojne službe in stroke, in da širši javni interes v razvojnih procesih mesta nujno potrebuje zagovornika, je bilo jasno že pred 25 leti. Zato smo dobili Društvo Novo mesto, nekakšno slabo vest vsakokratnih nosilcev politične in ekonomske moči. Seveda eno društvo ni dovolj, sploh kadar ge za urejanje prostora, ki je »rezervirano za stroko«, in pri katerem - kot ilustrirata tudi dva članka v tokratni številki -pred širši interes še posebej rade stopijo ožje kapitalske in politične koristi. Škoda, ki s tem nastaja, se trajno zapisuje v prostor, saj s propadajočimi objekti, neustrezno urejenimi javnimi prostori in slabo načrtovanimi ureditvami živimo še desetletja. Zato je smiselno, da se v varovanje širšega javnega interesa vključuje tudi javnost, česar se počasi učimo tudi pri nas. Strah, da se s tem zmanjšuje pomen stroke, je odveč, saj gre v resnici za zavezništvo pri iskanju kakovostnih rešitev. Pred nekaj meseci se je javnost na primer jasno izrekla, da kljub drugačnim načrtom Glavnega trga ne želi deliti z avtomobili in rešitev se z vsakim dnem izkazuje za dobro. Ko smo kot skupina nevladnih organizacij leta 2017 poskusno odprli Urbanko - lokalno pisarno celovite urbane prenove, ki je občane spodbujala k razmisleku, kako izboljšati kakovost življenja v mestu -, je v pičlem mesecu 250 ljudi oddalo več kot 200 različnih predlogov. Eden se je ob angažmaju krajevne skupnosti tudi takoj uresničil. Morda ne bi bilo slabo, da bi si sodelovanje pogosteje privoščili. m>o me er® Izdajanje glasila IZZIV sofinancira Mestna občina Novo mesto. Društvo Novo mesto Gubčeva ulica 11,8000 Novo mesto drustvo.novo.mesto@gmail.com www.drustvo-novo-mesto.si www.facebook.com/drustvonovomesto ODPRTO PISMO DIREKCIJI RS ZA INFRASTRUKTURO Ločenski most v zaskrbljujočem stanju, prenova šele čez nekaj let Prometno najbolj obremenjen novomeški most je star 42 let, zadnja vzdrževalna dela je doživel pred desetimi leti. Njegova konstrukcijsko stanje in prometna varnost sta zaskrbljujoča, zato je Društvo Novo mesto zaprosilo Direkcijo RS za infrastrukturo za odgovore na nekaj vprašanj in pobud. Slobodan Novakovič in Tomaž Golob Most v Ločni je bil zgrajen leta 1977 in je prometno najbolj obremenjen most v Novem mestu. Pričakujemo lahko, da se bo gost promet na mostu in v ločenskem križišču, ki ga še posebej obremenjuje tovorni promet novomeške tovarne avtomobilov Revoz, nadaljeval vse do izgradnje t. i. 3. razvojne osi. Most je slabo vzdrževan, še zlasti nezavidljivo je stanje mostne plošče, ki ima številne vidne poškodbe. Zadnja manjša vzdrževalna dela so izvedli leta 2009, ko so delno obnovili hidroizolacijo mostne plošče, zaporno in obrabno plast asfalta ter zamenjali ograjo. Mestna občina Novo mesto je leta 2009 načrtovala tudi obojestransko konzolno razširitev mostu, da bi lahko zgradila kolesarske steze ter jih navezala na obstoječo kolesarsko omrežje v Ločni in na novo večnamensko omrežje ob Levičnikovi cesti (v izgradnji). Razširitev ni bila izvedena. Ugotovitve Društva Novo mesto Društvo Novo mesto že dlje časa zaskrbljeno spremlja razmere na mostu. Pregledali smo armiranobetonsko mostno konstrukcijo in vertikalno prometno signalizacijo, redno spremljamo prometne razmere na mostu in v križišču, zbiramo opozorila novomeške javnosti. Preučili smo tudi predlog odloka o proračunu Mestne občine Novo mesto za leto 2019, ki gaje občinski svet obravnaval na marčevski seji. Da z mostom ni vse v redu, opozarja zapis v predlogu odloka, da je Direkcija RS za infrastrukturo oktobra 2017 potrdila projektno nalogo za izdelavo idejnega projekta (IDP) obojestranske razširitve mostu za potrebe kolesarskih stez, vendar je statična analiza obstoječe mostne konstrukcije leta 2018 pokazala, da ta ne bi zdržala dodatnih posegov. Z ugotovitvami smo v odprtem pismu 4. 4. 2019 seznanili Direkcijo Republike Slovenije za infrastrukturo. Med drugim smo opozorili na neustrezno vertikalno signalizacijo na mostu in v križišču. Prometni znak za omejitev hitrosti na 70 km/h ob vstopu na most z Andrijaničeve ceste in iz križišča dovoljuje vozilom (tudi težkim tovornjakom), da z neprimerno hitrostjo povzročajo silne dinamične učinke - vibracije. Posebej neprijetno jih občutijo vozila na zadnjem polju in na sredini mostu, saj most opazno zaniha. Hkrati pa na desnem bregu reke Krke pred vstopom na most stoji prometni znak z omejitvijo hitrosti na 50 km/h. Opozorili smo tudi na prepogoste okvare semaforjev, zaradi česar so lahko prometne razmere v križišču zelo nevarne. Direkcija za infrastrukturo je že odgovorila Direkciji smo zastavili nekaj vprašanj in podali nekaj pobud, na kar je že odgovorila v pismu z dne 16. 4. 2019. Povzetke odgovorov objavljamo neposredno pod vprašanji. 1. Ali obstoječe stanje mostovne konstrukcije zagotavlja varen pretok izredno gostega prometa oziroma ali je bil most leta 1977 grajen za današnjo prometno obremenitev (obtežbe)? Pri tem je treba upoštevati, da na mostu v prometnih konicah stojijo kolone vozil in težkih tovornjakov iz smeri Žabja vas. Javnost je treba seznaniti s statično-konstrukcijskim stanjem mostu in z ukrepi za izboljšanje njegove stabilnosti, tudi z vidika statične analize, ki je pokazala, da stanje mostu ne dovoljuje razširitve mostovne konstrukcije za potrebe kolesarskih stez. Prometni znak z omejitvijo hitrosti na 50 km/h stoji tik pred vstopom na most iz smeri Žabja vas, namesto pred cestnim priključkom iz smeri Ragovega oz. vasi Krke, kar bi bila z vidika prometne varnosti primernejša rešitev. Iz smeri Žabja vas pogrešamo prometne znake za usmerjanje kolesarskega in peš prometa (foto: Slobodan Novakovič). Dotrajano in nevarno stopnišče, ki povezuje most z nižje potekajočo cesto med Ragovim in vasjo Krka. Cesta je brez pločnika in razsvetljave (foto: Slobodan Novakovič). Poškodbe robnika in odtoka meteornih voda z vozišča (foto: Slobodan Novakovič). Zavedamo se, da frekvenčno nihanje mostu samo po sebi še ne predstavlja nevarnosti, vendar so na mostu jasno vidne posledice slabega vzdrževanja, zaradi česar se v javnosti pojavljajo vprašanja in dvomi o njegovi varnosti. Povzetek odgovora: Ločenski most je dejansko v slabem konstrukcijskem stanju ter potreben celovite in zahtevne rekonstrukcije. K izdelavi projektne dokumentacije bo direkcija pristopila šele leta 2020, tako da lahko obnovo mostu pričakujemo šele čez nekaj let, vsekakor pa po izgradnji 3. razvojne osi, ko ga bodo razširili s kolesarskimi stezami. 2. V križišču in na mostu je smiselno postaviti ustreznejšo prometno signalizacijo, ki bo umirjala promet in povečala prometno varnost. Zamenjati je treba očitno dotrajano semaforsko infrastrukturo v križišču in prilagoditi intervale za varno prečkanje prehodov za pešce. Povzetek odgovora: Prometno signalizacijo, prometni otok za umirjanje prometa ter prehoda za pešce in kolesarje bodo uredili pred mostom iz smeri Žabje vasi v sklopu pravkar potekajoče gradnje večnamenske poti. 3. Zakaj bo direkcija pristopila h gradnji desnih zavijalnih pasov v ločenskem križišču in v križišču v Žabji vasi šele ob začetku gradnje 3. razvojne osi, če vemo, da bi bilo treba ta ukrep zaradi prometnih razmer izvesti že pred leti? Povzetek odgovora: Gradnja desnih zavijalnih pasov bo morala počakati na dokončanje 3. razvojne osi. Razlog za zamudo so težave pri pridobivanju zemljišč v Ločni ter dejstvo, da bi bili obvozi, ki bi jih bilo treba pred izgradnjo 3. razvojne osi urediti pri rekonstrukciji obeh križišč, neustrezni za tovorni promet in bi gospodarstvo utrpelo preveliko škodo. 66 ------------------------ Direkcija za infrastrukturo je leta 2017 potrdila projetno nalogo za izdelavo idejnega projekta obojestranske razširitve mostu za potrebe kolesarskih stez, vendar je statična analiza obstoječe mostne konstrukcije lani pokazala, da ta ne bi zdržala dodatnih posegov, Deformacija cestnega robnika kot posledica dinamičnih učinkov in temperaturnih raztezkov (foto: Slobodan Novakovič). Vzdolžne razpoke na pločniku za pešce (foto: Slobodan Novakovič). Poškodbe na zaključnem vencu pločnika (foto: Boštjan Pucelj). , O « It ^ *’t**r» ™ J tt-t&Us* 'jut* yi.f 77 (Č* it J tu 11 ttn mm .p/ta .1Z t‘J ‘„"/Lz#,, .Tyi- Dokument, s katerim je bil Vodnik leta 1810 po ustanovitvi Ilirskih provinc postavljen za profesorja italijanskega jezika, zgodovine in zemljepisja ter za gimnazijskega ravnatelja ljubljanske gimnazije (arhiv Knjižnice Mirana Jarca, Posebne zbirke Boga Komelja). Največ dogajanja ob Vodnikovem letu bo seveda potekalo v njegovi rodni Ljubljani, v Novem mestu pa je Knjižnica Mirana Jarca februarja in marca pripravila priložnostno razstavo o Vodnikovem delu. Poleg pesniških zbirk je na ogled postavila njegove šolske učbenike, priročnike in druga knjižna dela, tudi njegovo najpomembnejše jezikoslovno delo - slovnico Pismenost ali Gramatika za prve šole, ki je izšla leta 1811. V njej je Vodnik objavil znano pesem Ilirija oživljena, v kateri je izrazil navdušenje nad Napoleonom in francosko oblastjo, ker je dovoljevala pouk v slovenskem jeziku. Na ogled sta bila tudi dva priročnika, sicer prevoda, pri katerih je Vodnik moral poskrbeti tudi za slovensko terminologijo. Gre za Kuharske bukve, prvo slovensko kuharsko knjigo iz leta 1799, s katero je v slovenski jezik uvedel temeljne kulinarične in gastronomske izraze, ter Babištvo ali porodničarski vuk za babice, ki ga je izdal tik pred smrtjo. Razstavljeni so bili tudi nekateri Vodnikovi portreti iz knjižnične slikovne zbirke in posamezni primeri njegovega arhivskega gradiva, ki ga knjižnica hrani v rokopisni zbirki. To gradivo je pred dobrimi petdesetimi leti na podstrešju neke ljubljanske hiše našel nekdanji novomeški dijak in ga kot zvesti uporabnik novomeške knjižnice prepustil v njeno trajno last. Gre za šestdeset dokumentov, ki po večini pričajo o Vodnikovem poklicnem delovanju in ki so pomagali razrešiti nekaj vrzeli v do takrat znani Vodnikovi biografiji. Polihistorjeve sledi na Dolenjskem Leta 1758 v Zgornji Šiški pri Ljubljani rojeni Vodnik je vNovo mesto prvič prišel leta 1768, ko so ga starši poslali k stricu Marcelu, patru v frančiškanskem samostanu. Pri njem seje pripravljal za vstop v gimnazijo, ki jo je do leta 1775 obiskoval v Ljubljani. Še istega leta je vstopil v frančiškanski red in prevzel re- dovno ime Marcelijan. Naslednje leto je spet prišel v Novo mesto in na tukajšnji frančiškanski šoli dve leti študiral filozofijo. Iz tega časa je tudi njegova prva tiskana pesem, ki jo je sam dal natisniti na poseben papir, še vedno pa naj bi bila ohranjena v frančiškanskem samostanu. Nekaj let po končanem študiju bogoslovja v Ljubljani je Vodnik zapustil meniški stan, postal pridigar in začel opravljati duhovniški poklic. A bil je vsestranska osebnost. Bil je urednik številnih pratik in izdajatelj prvega slovenskega časopisa Ljubljanske novice. Kot jezikoslovec je imel velike zasluge za dvig ravni slovenskega jezika. Poleg tega je bil tudi prevajalec, učitelj in novinar. Njegovo delovanje so vodili narodnoprebudni in razsvetljenski nazori. Nanj je pomembno vplival duhovnik in jezikoslovec Marko Pohlin, pozneje pa razsvetljenec, gospodarstvenik in mecen Žiga Zois. Ko je kot duhovnik petnajst let služboval po različnih krajih na Kranjskem, gaje pot še enkrat zanesla na Dolenjsko, tokrat v Ribnico. V Ribnici, za katero je pozneje v svoji Veliki pratiki menil, da je eden najlepših trgov na Kranjskem, je pet let opravljal službo kaplana. Tu je vnovič srečal nekdanjega gimnazijskega sošolca Antona Rudeža, ki je pozneje postal lastnik ribniškega gospostva in graščine Gracarjev turn. Z njim je Vodnik ohranil stike skoraj vse življenje, seznanjal ga je s svojim prosvetnim delom, mu pošiljal v presojo slovarsko delo, za katerega je Rudež tudi sam prispeval gradivo. Domnevno najlepše balade, ki jih je Vodnik zapustil v rokopisu, so prav iz ribniške doline in Rudeževe zbirke. Čeprav je pesništvo zavzemalo le majhen delež njegovega ustvarjanja, velja Vodnik za prvega slovenskega posvetnega pesnika. Svoje prve pesmi je najprej objavil v prvem slovenskem pesniškem almanahu z naslovom Pisanice od lepih umetnosti. V tretjem zvezku Pisanic so leta 1781 izšle štiri Vodnikove pesmi, med njimi najbolj znana Zadovoljni Kranjec. Leta 1806 je izdal prvo slovensko posvetno pesniško zbirko z naslovom Pesme za pokušino, v kateri je 17 pesmi. Čez tri leta je izdal še prevod avstrijske brambovske poezije v zbirki Pesmi za brambovce. Posthumno je bila leta 1840 izdana še ena njegova zbirka z naslovom Pesmi. V Novem mestu se ga pogosto spominjamo, ima tudi svojo ulico Valentin Vodnik je bil od nekdaj priljubljena tema knjižničnih oziroma literarnih razstav v Novem mestu. V osrednjem slovenskem dnevniku Delo leta 1978 zasledimo novico o razstavi ob 220. Valentin Vodnik (1758-1819). Pesnikova podoba, natisnjena v spomin na odkritje Vodnikovega spomenika v Ljubljani, 30. junija 1889 (arhiv Knjižnice Mirana Jarca, Posebne zbirke Boga Komelja). obletnici pesnikovega rojstva v tedanji Študijski knjižnici. Ob tej priložnosti je bilo razstavljenih skoraj 150 eksponatov, po večini last novomeške knjižnice, nekaj gradiva pa je prispevala Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani. Lokalno časopisje poroča tudi o razstavi, ki jo je leta 1983 pripravil bibliotekar in slavist Karel Bačer, na odprtju pa je predaval literarni zgodovinar dr. Jože Koruza, eden najboljših poznavalcev Vodnikovih del tistega časa. Do začetka 20. stoletja je ob Vodnikovem rojstnem dnevu vsako leto februarja v Novem mestu potekala Vodnikova svečanost, kije bila del repertoarja Narodne čitalnice. Tovrstne Vodnikove svečanosti, ki so jih prirejali slovenski rodoljubi, so v marsikaterem kraju na Slovenskem popestrile kulturno življenje. Pomena Vodnikovega dela so se na Slovenskem začeli zavedati zlasti v revolucionarnem letu pomladi narodov, tri desetletja po njegovi smrti. Pozneje je njegov kult postopoma usihal, v ospredje je stopal lik pesnika Franceta Prešerna. A glede na Vodnikove zasluge in pionirsko delo na različnih področjih mu je premalokrat dano stopiti iz Prešernove sence. Novomeška knjižnica že zaradi Vodnikovega slovstvenega in literarnega prispevka vsaj ob večjih jubilejih obudi spomin nanj, Novo mesto ga je v preteklosti počastilo s tem, da je po njem poimenovalo eno od ulic. Navsezadnje gre za enega najpomembnejših mož 19. stoletja pri nas. Pesme za pokušino, 1806 (arhiv Knjižnice Mirana Jarca, Posebne zbirke Boga Komelja). 200 LET TANDLERJEVE TISKARNE • • Najstarejši tisk v Novem mestu \ OBUJENA KULTURNA DEDIŠČINA Pred 200 leti je v hiši na Glavnem trgu 32 družina Tandler odprla tiskarno. V njej so leta 1819 natisnili najstarejšo do danes znano novomeško tiskovino, leta 1831 prvo slovensko v Novem mestu tiskano besedilo, leta 1848 pa tudi prvi novomeški časnik Sloiveniens Blatt. Judita Podgornik Zaletelj, foto: Peter Cigler tiskovine za urade in ustanove (obrazci, pobotnice, poročila, šolska spričevala, pravila, osmrtnice, obvestila in drugo) ter posamezne tiskovine za zasebnike. Leta 1831 so ob svečani vnovični vzpostavitvi novomeškega kapitlja -Francozi so ga odpravili leta 1810 - natisnili pesem Jakoba Zupana Lik Noviga mesta o voskersji zbora svoje fare, kar velja za prvo slovensko besedilo, tiskano v Novem mestu. Nabor tiskovin se širi, tiskajo tudi knjige Danes na življenje in delo družine Tandler v Novem mestu spominja spominska plošča na hiši na Glavnem trgu 32, kjer so Tandlerjevi imeli tiskarno. Po tem ko je Henrik leta 1836 umrl zaradi kolere, je tiskarno prevzela njegova žena Marija Najpozneje leta 1819 je Henrik Tandler, rojen leta 1795 v Celju, ustanovil tiskarno v Novem mestu. V njej so leta 1819 natisnili letni razpored novomeške normalke, kar velja za najstarejši do danes poznani tisk, ki je bil natisnjen v Novem mestu. V tiskarni so tiskali šolska izvestja, okrožnice, različne Tandler, rojena leta 1797, prav tako v Celju. Vse do polnoletnosti sina Konstantina, ki se je rodil 1823 v Novem mestu, je tiskarno vodila sama, pozneje pa skupaj z njim. V njenem času so poleg že ustaljenega dela začeli tiskati tudi knjige, večinoma z nabožno vsebino. Sin Konstantin je tiskarno sprva vodil z materjo, od leta 1848 pa samostojno. Prav v to leto sodi tudi njegov najpomembnejši tisk. Takrat je namreč začel tiskati Slovveniens Blatt, prvi novomeški časnik, ki je bil sicer pisan v nemškem jeziku, namenjen pa slovenskim narodnjakom. Njegov pobudnik je bil dr. Jožef Rosina, urednik pa Fran Pollak. Izhajal je od 4. julija do 29. decembra 1848. Začetek konca tiskanja Konstantin Tandler je v naslednjih letih tiskanje vse bolj opuščal in se posvečal predvsem trgovini s knjigami in papirjem. V svoji trgovini je knjige tudi izposojal, in to še pred letom 1865, ko je Novo mesto dobilo prvo javno knjižnico. Okoli leta 1865 se je Konstantin preselil v Gradec, kjer je postal uspešen knjigarnar. Tiskarno v Novem mestu je prevzel njegov brat Friderik. Rodil se je 1836 v Novem mestu, v Zagrebu pa se je izučil za trgovca. Tudi on se je bolj posvečal knjigotrštvu in papirništvu, tiskarno pa popolnoma opustil. Nadaljeval je z izposojevalnico knjig in vključil predvsem bralce, ki niso bili člani Narodne čitalnice. Leta 1907 je knjigarno in • V TEJ STAVBI JE LETA 1819 * HEINRICH TANDLER ODPRL PRVO TISKARNO NA DOLENJSKEM. 10.MAJA 1848 JE BIL V NJEJ TISKAN SLOVENIENS BLATT. PRVI DOLENJSKI ČASNIK. DOLENJSKI ČASNIKARJI 1998 OB 150-LETNICI papirnico prodal Urbanu Horvatu in se preselil na svoje posestvo v Šmihelu pri Novem mestu, kjer je leta 1918 umrl. S smrtjo Friderika Tandlerja je vsaj za sto let ugasnila družina tiskarjev, ki so delovali v Novem mestu. Povzeto po: ■ Ludvik Tončič: Tiskarstvo na Dolenjskem, Novo mesto, 1989 » Dolenjski biografski leksikon, https:// www.nm.sik.si/si/eknjiznica/bioleks/ ■ Slovenski biografski leksikon, Rodbina Tandler, https://www.slovenska-biografija.si/rodbina/sbi682563/ l BODITE NEUSTAVLJIVI MAGNEZIJ Krka 300 Granulat za pripravo napitka vsebuje magnezijev citrat in vitamin Bz. Magnezij in vitamin Bz prispevata k zmanjševanju utrujenosti in izčrpanosti ter normalnemu delovanju živčnega sistema. Magnezij prispeva tudi k delovanju mišic. MAGNEZIJ Krka 300 granuiat za napitek MAGNEZIJEV CITRAT 300 mf magnezija 2 mg vitamina Bz ® Okus po pomaranči in limeti. ® Brez konzervansov. ® Brez umetnih barvil, arom in sladil. ® Ena vrečka na dan. Prehransko dopolnilo ni nadomestilo za uravnoteženo in raznovrstno prehrano. Skrbite tudi za zdrav življenjski slog. IZTRGANO POZABI Zdenko Hlavaty (1925-2018), arhitekt Igor Vidmar Zdenko Hlavaty seje z osmimi križi na hrbtu lotil slikarstva in magistrskega študija arhitekture (foto: Igor Vidmar). Spoštovane članice in člani Društva Novo mesto, prosimo vas, da nam na naslov društvo.novo.mesto(a) gmail.com pošljete svoj elektronski naslov, da vas bomo lažje in hitreje obveščali. Zdenko Hlavaty je bil eden tistih Novomeščanov, zaradi katerih je bilo Novo mesto nekaj posebnega. Tudi zanj lahko ugotovimo, daje bil nekaj posebnega. Ni znal biti tiho, kar mu je kdaj pomagalo, verjetno še večkrat pa ga je spravilo v težave. A se ni dal. Bil je kot maček, vedno se je pobral. Bil je človek z neverjetno energijo in bistrostjo uma, vedno je razmišljal širše kot drugi in rešitve videl tam, kjer jih drugi niso pričakovali. Če bi se pred leti, ko je iskal nove izzive, namesto slikarstvu in nadaljevanju študija na fakulteti za arhitekturo posvetil pisanju, bi lahko napisal izvrsten roman o svojem življenju, saj je v njem snovi za več knjig. Rodil se je v Ljubljani, kjer je oče Robert HIavaty, Tržačan, študiral medicino. Ko je oče diplomiral in sta se z mamo lahko poročila, so se vrnili v Trst, od koder pa je moral oče pred nasiljem fašistov kmalu zbežati nazaj v Ljubljano. Zdenko je tam obiskoval osnovno šolo in kmalu po italijanski okupaciji leta 1941 šel kot petnajstletni fantič v ilegalo. »Tako kot večina mojih vrstnikov tudi jaz nisem maral Italijanov,« je povedal ob najinem zadnjem obsežnejšem pogovoru. Na vlak in v partizane Italijanska okupacija je bila otroška igra v primerjavi z nemško dve leti pozneje. Ko so v Ljubljano jeseni leta 1943 vkorakali soldati z dvignjenimi iztegnjenimi rokami in pozdravom »Heil Hitler!«, je Zdenko sedel na vlak in se odpeljal na Dolenjsko, do Trebnjega in od tam v hosto, kjer ga je skupaj s prijatelji pobrala Cankarjeva brigada. Najprej je bil navaden borec, kmalu pa so ga poslali na osvobojeno ozemlje v Belo krajino, kjer je bil v štabu poročevalec. A Zdenko tu ni dočakal osvoboditve domovine. Tri mesece pred koncem vojne se je javil na razpis za letalsko šolo in poslali so ga v Sovjetsko zvezo, na vojaško šolo v Harkov v Ukrajino, od koder se je po dveh letih vrnil v domovino kot letalski inženir. A stvar bi se lahko končala drugače. Tik pred koncem šolanja se je - svojeglav, kot je bil vse življenje - uprl nekim zadevam in hoteli so ga izključiti. Na koncu ga je rešil Ilija Došen, narodni heroj in predstavnik jugoslovanske vlade, ki je takrat po naključju prišel tja. Po vrnitvi v domovino so ga zaposlili pri vzdrževanju bombnikov, ko pa je izrazil željo, da bi postal pilot, so ga poslali v pilotsko šolo v Beograd, kjer se je izšolal za lovskega pilota. Informbiro in zapor na Svetem Grgurju Delal je kot poskusni pilot in šolal mlade pilote, ko je prišlo do informbiroja. V nepravem času se je skregal z nekim Hrvatom, ki je imel brata generala, ki sta pobegnila v Rusijo. Zaradi tega je bil sumljiv tudi on. Med zasliševanjem si je izmislil, da namerava tudi Hlavaty pobegniti v Rusijo, kar je bilo dovolj, da so ga zaprli ter za sedem let in pol poslali na otok Sveti Grgur pri Golem otoku, kjer je bilo prav tako koncentracijsko taborišče za informbirojevce. Kaj so tam počeli z njim, ni hotel nikoli govoriti, toda po dveh letih so ga po posredovanju očetovega prijatelja Mitje Ribičiča na njegovo veliko srečo izpustili in rehabilitirali. Arhitektura in Krka V vojsko se takrat kljub želji po letenju ni vrnil, ampak je odšel v Koper, kjer je končal gimnazijo. V Ljubljani se je vpisal na arhitekturo in se zaposlil v nekem ljubljanskem podjetju, od koder je že po treh mesecih s priporočilom direktorja odšel v Novo mesto, kjer je Boris Andrijanič zbiral ekipo, ki bo postavila farmacevtsko tovarno. Kot glavni projektant je »zgradil« obrata fermentacije in galeni-ke, inštitut, tabletni obrat in niz skladišč. Poleg tega je prek Krkinega biroja ali industrijskega biroja Ljubljana projektiral številne stanovanjske objekte in bloke v Ljubljani, Šentjerneju, Žužemberku, Kočevju in Trebnjem, kjer sta bila »njegova« tudi tovarna Ona-On in zdravstveni dom. Projektiral je del počitniškega naselja v Nerezinah in poskrbel za načrte za adaptacijo Krkinih zdravilišč v Dolenjskih in Šmarjeških Toplicah ter v Strunjanu. Med njegove pomembnejše projekte nedvomno sodita portoroško mednarodno letališče in tamkajšnja vzletno-pristajalna steza, narisal pa je tudi načrte za novomeško letališče in dolenjski smučarski center na Gačah. Slikarstvo in magisterij Ko seje leta 1991 upokojil, seveda ni obmiroval, še naprej je projektiral in sanjaril, svoje sanjarije pa marsikdaj narisal tudi na papir, na katerem sta se na primer v Por-tovalu znašla mestno smučišče in smučarska skakalnica, med Por-tovalom in Krko pa številni športni in prostočasni objekti, tudi bazen. Njegova posebna ljubezen je bil Kočevski rog, kjer je narisal letališče na Ribniku, razširil je sedanje smučišče, naredil središče za military, olimpijsko konjeniško vzdržljivostno disciplino, zajezil je potok Črmošnjičica in naredil jezero za veslanje in jadranje ... Skupaj s sinovi Zdenkom, Janom in Dušanom je poskušal pri Sv. Roku na obrobju mesta narediti športnorekreacijski park, ki je nekaj časa celo deloval. Slikarstvu se je posvetil pri triinosemdesetih in prav nič ni bilo videti, da čopiča ne suka že celo življenje. V gimnaziji je bil sošolec Mikija Mustra, njuno nadarjenost pa je tedaj opazil tudi njun učitelj, znani slikar in arhitekt, Plečnikov učenec in Prešernov nagrajenec Boris Kobe, ki jima je predlagal, da se po maturi vpišeta na likovno akademijo. Seveda je imel Zdenko slikarstvo v genih, saj je bil slikar in zelo duhovit karikaturist tudi njegov oče Robert Hlavaty. Zdenko je svoja dela razstavljal v Beogradu, v Folgraidi v Trentu, v Opčinah, na Bazi 20 in v Novem mestu. Nekajkrat so bile njegove slike razstavljene tudi skupaj z očetovimi. Po očetu, karikaturistu, je imel najbrž tudi lastnost, ki človeka lahko včasih tudi tepe - da je bil brez dlake na jeziku in je vedno naravnost povedal, kaj si o čem misli. Z osmimi križi na hrbtu se je vrnil med študente na fakulteto za arhitekturo in leta 2010 pri petinosemdesetih oddal obsežno magistrsko delo Revitalizacija kulturne krajine Kočevskega roga. Nalogo je napisal na štiristo straneh in slišal pohvalo profesorjev, da take magistrske naloge še niso dobili v roke. »Magisterij sem šel delat, ker sem videl, da je danes že vsak pezde magister, jaz pa sem bil samo inženir,« je povedal in dodal, da je na fakulteti poslušal predavanja nekaterih tedaj že upokojenih profesorjev, ki so ga dobro poznali, saj so bili vsi po vrsti, ko so bili še študenti, pri njem na praksi. Toda izpitov ni delal pri njih, temveč pri njihovih mlajših kolegih, pri katerih ni bil deležen protekcije, a je tudi ni potreboval. Po magisteriju je postavil v kot tudi smuči, pa ne zaradi novega akademskega naziva, ampak ker so mu smučanje prepovedali otroci, saj v teh letih človek ni več tako stabilen kot v mladosti. Zdenko pa nikoli v življenju ni bil prav previden. Zdenko Hlavaty je umrl oktobra lani, star 93 let. Pokopan je na pokopališču v Srebrničah. Zapis je nastal na osnovi članka, objavljenega v Dolenjskem listu 30. julija 2015.