Štev, 1. V Ljubljani dne 8, februvarija 1895. Leto I. Planinski --^"./VlSlVVv*- Glasilo „Slovenskega planinskega društva" v Ljubljani. Izhaja 25. dan vsakega meseca. nriiAtvoiiikl . oktobra 1892. I, a preteklo je vsled različnih zaprek še nekaj mcsecev do končne ustanovitve tega prepotrehnega društva. To vseslovensko društvo pa je rodila srčna želja, da bi Slovenci bolje spoznali prirodno lepoto širne svoje domovine in jo potem tolifeo iskreneje ljubili. Ustanovilo je naše društvo idealno navdušenje za prelepe slovenske planine in čudoviti Kras. Početkom je bilo delovanje nekako skromno, a kmalu je prodrla naša ideja v širše kroge, in prav veselo je videti, kako se naše društvo razvija. Zadnje letno poročilo nam priča dovolj, kako se zanimanje za hribolastvo tudi v Slovencih vedno bolj širi. Priobčeni zanimljivi članki kasrjo. da imamo tudi med domačimi hriba--lazci dovolj sposobnih pisateljev. § 3. društvenih pravil našteva med pripomočki, s katerimi dosega društvo svoj namen, pod e) tudi nda prireja in objavlja predavanja o vseh strokah turi-stike ter izdaja, pospešuje in podpira zanimljive plammsbme spisi" in slike". % Da društvo tudi v tem oziru doseže svoj namen, sklenil je odbor „SI. pl. dr.u od leta 189.5. počenši izdavati blagemu planinoslovstvu posvečen mesečnik, kateri hode objavljal zanimljiva predavanja in različne planinoslomc spise in slike, Oziral se bode časopis tudi na promet in donašal različne društvene vesti in domače in tuje turistične in planinoslomc novice ter tudi poročal o delovanju „Slovenskega planinskega društva" in sličnih društev po drugih deželah. Pridbčevali hodemo tudi Hvotopisc znamenitih slovenskih kribolaecev iz prejšnjih časov, tako n pr. o prvaku slovenskih turistov Valentinu Staniču, kateremu gre prvo mesto ne le med Slovenci, temveč tudi med drugimi narodi, kajti on je početnik tako zvane „višje turistike.u Zanimal bode gotovo tudi večji žkotopis Idrijčana Henrika Fregerja, kateri je mnogo potoval po naših krajih, a bil doslej kot znamenit slovenski turist skoraj popolnoma neznan. V nas Slovencih se jc do nedavnega časa premah gojila turistika, in krasote naših dežel so bile tujcem bolj znane nego domačinom. Tujci so se navduševali za. prirodne lepote naših pokrajin, a domačini niso poznali biserov, kateri dičijo slovensko zemljo. Namen našemu časopisu pa je vzbujati zanimanje za slovenske gore. planine in kraški svet ter vnemati za turistih) in delovanje „Slovenskega, planinskega društva u. Le malo imamo mož, kateri nastopajo kot duševni junaki in odločilno vplivajo na razvoj svojega naroda; vender pa jih je veliko število sposobnih, da z iskrenim srcem posvetijo svoje zmožnosti lepi skupni nalogi, katere, se lotijo z vso ljubeznijo in krepostjo. V tej nadi vabimo prav iskreno slovenske turiste in našemu društvu naklonjene pisatelje, da 'podpirajo tudi duševno naš mesečnikf ter jim kličemo z Gregorčičem: „Prijatli! vsem delavcem narodnim slava! Hvaležna jim bode na vek očetnjava I)r u štreni ki (ustanovnikif pravi in častni člani) dobe nPlaninski Vest niku brezplačno. Naročnina za nečlane iznaša 2 gld. na Ido. posamezni listi pa stanejo 20 kr. V LJubljani meseca januvarija 1895. S planinskim pozdravom! 7,n odbor „Slovenskega planinskcifa <■Jrnšlvfiu Fr. Orožen, načelni);. A, Mihuš, tnjiiik. VABILO itn . UMI OBČII ZBOl „Slovenskega planinskega društva1' v ponedeljek dne 11. fefmivavija 18951 letu ob 8, uri zveeer v hotelu „pri Lloydu" na Sv, Petra cesti v Ijj ubljani, ^%. ]. Pozdrav načelnikov. 2. Lotilo poročilo tsvjnikovo. 3. Letno poročilo Magajnikovo. 4. Volitev dvcli računskih pregledovaleev. 5. K;i'/.i)o(ofosti. Odbor „Slovenskega planiuskegri drnStva* v Ljuhlj/iui. Spomini na Skuto. Spisal dr. Josip Sernec. .. -^¡[mam opraviti v Gornjem Gradu, pa bi se rad kake tri dni mndil v Sol-W^.čavskih planinah, — kakovo pot pa mi ti nasvetuješ?" vprašal sem meseca julija 1879. I. v Celjn nekega prijatelja, imenitnega turista. „Če dopoldne v Gornjem Gradu opraviš", dejal je, se lahko popoldne pelješ po okrajni cesti na Kranjsko do Bistriške doline, potem prideš peš do hiše slavnega vodnika -Uršiča, tam prenočiš in kreneš drugi dan na Skuto, odtod pa po Turškem Žlebu na Okrešelj in k Plesniku v Logarjevo dolino ter čez Ljubno V Mozirje, — Skuta je baje „nekaj težavna", pa kakor tebe poznam, ne ho nič prehuda za te". Ker mi takrat pomen besede „težaven" v turističnih krogih še ni bil do cista znan, sem takoj se zahvalil za nasvet in sklenit ravnati se po njem. Prišel sem z malo vrečo na hrbtu prav dobre volje proti večeru do Uršiča. precej majhnega, a krepkega moža, starega kači h 40 let, kateri me je prav prijazno vzprejel, pa se' nekako čudi!, da nisem s seboj imel niti planinskih erevljev uiti visoke palice. Dal mi je koruznih žganeev z mlekom za večerjo, za spavaližče pa mi odkazal posteljo v ravno izdelani prav čedni lovski hiši zraven svoje koče, kjer sem se čez malo ur prebudil bolan v želodcu in v glavi. Po vsej pravici sem to bolezen pripisal nezdravemu vzduliu od novega, še mokrega zidov j a. Prav rad sem zatorej zapustil svoje ležišče ob eni zjutraj, ko je moj vodnik me prišel klicat. Na svojo bolezen se nisem oziral, češ, da bode sveži zrak me skoraj popravil, in tako sva kmalu korakala iz prva po vedno ožji dolini, potem pa na desno po jako strmi poti navzgor. Ne preje ne sleje nisem videl kaj črevljem svojega vodnika enaeega: podplati so bili leseni, popolnoma ravni, iz njih pa je molelo kakih ¡80 čez palee dolgih ostrih žrebljev. Moj tovariš se je seveda ogibal mehkega pota, da ne bi kje obtičal, po skalovji pa je ubral vsak korak prav čudovito godbo. Včasi si mislil, da čuješ škripati sto rodili koles težko naloženih voz! Stopivši na prvi višini iz boste, gleda vodnik po planinskem svetu, kateri se je zdajci razgrnil pred nama, in kažoč proti nekemu planinskemu pašniku, pravi: „Divje koze!" — Jaz gledam in gledam, pa ničesar ne vidim. Šele ko je prav po lovsko natanko meril s svojo palico in ko sem za njegovim hrbtom preko nje motril, zagledam tri rjave pike, pn katerih sem pa šele, ko so se začele pomikati, spoznal lovcu tako zaželene divje koze. Naprej gredoč sem ravno razkladal svojemu radovednemu tovarišu nekaj, o čemer me je bil vprašal, ko prideva do prvega sitnega mesta. Zgoraj strmina, spodaj prepad, pot prav ozek in od vode in mraza projeden. Uršič hitro prestopi nevarni, kacih 15 korakov dolgi prelaz. Onkraj se obrne in me pozorno opazuje. Nainali som spoznat, da inc hoče zdaj izkušati o mojih turističnih zmožnostih. Sigurno stopnje po tej kočljivi poti, sem kolikor mogoče hladno nadaljeval svoj pripovedek, dokler nisem bil onkraj prepada zraven vodnika — „Hospod, z Vami pa že pojdem, kamor boste liteli!" glasila se je njegova polivala. ™ Ze gredoč po h osti, je moj zgovorni vodnik nekajkrat omenil, da pelje prav siten del najinega pota „na sekrct" *} in da bova, kadar prideva tam mimo srečno, potem dolgo imela najlepšo pot. Na moje vprašanje, kaj pomeni ta beseda, je izkušal kraj opisati, pa se jo pretrgal z besedami: Boste že sami videli!" Naprej gredoč mi naznani vodnik, da so bližava „sekretu." Bila sva nemudoma pri navpični steni. Grozno globoko pod nama se je videla se pol v temi smrečja liosta, pot pa seje skoraj horinzontalno vila tik stene iti prepada, kak erevelj široka, pa drugače prav dobra, tako da sem popolno mirno hodil za vodnikom po tem prezanimivem kraju. Mahoma pa neha pot. kakor bi jo odrezal, namesto nje pa se vzdignjo pod nama nova, prav strma gladka stena, „Vidite, to je zdaj sekret! Čez to steno gori morava, potem pa pojdeva dolgo po najlepših pašnikih. Pride se pa že gori, saj so v peč zabiti železni obodei, za katero se je moči držati. Le gledal boni. če jih po zimi ni mraz zrahljal." Takoj zagrabi Uršič nad seboj takšen obodce, ga trga, se suče škripaje s coklami navzgor, poprime više drugi obodeč pa vpije: „Le za menoj, gospod, ravno tako naredite ko jaz! — Pa mi dajte svojo palico, da boste imeli proste roke." Na trebuhu ležečemu na silno strmi strehi, pokaže se mi zraven njegovih nog roka, v katero mu pomolim palico, ter odločno začnem plezati in se vlačiti za njim, poprijemajoč vselej tisti obodee, katerega je ravno bil izpustil. Tako pridem kakih pet sežnjev više. Zdaj pa obodcev ni več bilo. „Gospod, za ti» travo se lahko držite, ta ne izpusti!" zakliče vodnik pod menoj. V dokaz začne trgati šopek trave, katere se je kakor nalašč prikazalo tu in tam v pečnili malih razpokah. In — kaj se hoče? — taval sem in se vil za njim, zanašajoč se na dr/ečnost trave in na svoja kolena, s katerimi sem se porival naprej. Srečno sva prolazila hudo pečino. Zadovoljno sede Uršič na zelen pašnik, kateri je. polagoma navkreber se dvigajoč, razprostiral se pred nama. Blizu prepada pa je velika skala molela kakor oblok čez zemljo. Pod njo je bilo vse poteptano iu blatno kakor v živinskem hlevu, in v tem naravnem zavetju so se nahajali nenavadno veliki kupi ekskrementov divjih koz. — in sedaj sem vedel odkod prihaja ime „sekret," *) G tej „Škred" (2047 m) s peci j. Kavte. Stopala sva kako poldrugo uro po planinsko») mastnem pašniku, po katerem po Uršičevi trditvi se ni še bila nikdar pasla domača živina. Po potu sem našel v travi ptičje gnezdo s tremi rjavimi, svetlo preškropljenimi jajei, velikimi kakor golobja jajca — ter seveda pustil vse lepo v miru. Više gori mi je kazal Uršič /zanimivo luknjo v zemlji, merečo v presegli okoli Vfa crevlja. Iz te luknje je pihal oster, silno mrzel veter, iti če si glavo pomolil k njej. slišal si iz notranje globine votlo tuljenje, kar kaže, da je znotraj velikanska votlina. Dolgo pa nisem smel poslušati te čudne godbe, ampak kmalu sem moral odmakniti potno svojo glavo od premrzlega piša. Imela sva zdaj pred seboj na zapadli Grintovčevo strmino, proti severu pa sva se bližala strmim pečinam, iz katerih je Skuta molela kakor top rog, pred njimi pa je bilo mnogo večjih in manjših snežnih planjav. Zagotavljal mi je vodnik, da je to leto za mesec julij še nenavadno mnogo snega (ali, kakor je on dejal, snieha). Stopaje po prvem ne prestrmem snežnem polju, mi je pravil, da pelje tod drugače po leti čisto dobra, suha pot. Kmalu pa prideva k dosti strmejšim snežnim streham. Sneg je bil precej zmrzel. Navadno se ga je vodnik ognil ter lazil po vseh štirih z menoj po skalovju, le liekaterikrnt. če je bita pečina pregladka in prestrma, sva stopila na tak sneg. Vselej pa me je zvesti tovariš resno svaril, naj počasi in previdno stopam za njim, ter je pred vsakim korakom po dva in trikrat suuivši s coklo napravil stopnje, po katerih sem molče jako počasi za njim se pomikal navzgor. Dokler sva korakata po taki gladki, polzki strmini, ni nehal svariti, pri lazenju po skalovju pa je bil dosti manje skrbi.) i v za me, smatrajoč takšno hojo po zmrzlem snegu po vsej pravici za Najnevarnejšo. Tu pa tam mi je z zadovoljnostjo pokazal rdeča znamenja na pečini — napravljena po 'ninogozaslužnem Friseliaufu. ter me s tem prepričal, da sva na praverti potu. — če prav o „potu" ni moglo več govora biti. ko ga nikjer ni bilo. Zadnjo uro pa sem skoro ves čas lazil po pečinah po vseh štirih brez palice in brez suknje, katero oboje mi je odnašal moj postrežljivi tovariš. Nisem mogel dovolj občudovati spretnosti in predrznosti svojega vodnika. Lazil je naprej kakor veverica. Nekaterikrat je, kolikor je mogel, objemal kako predebelo, gladki» navpično skalo, nastavljal noge na gladki kamen, črrr, črrr. črrr . . . so kraspale cokle po skali hitro druga za drugo, zgoraj pa je z rokami ravno tako naglo naprej taval, — in hipoma seje z rokami prejel za kak 17* do dVa sežnja višji rob ter se z lahka postavil na njega — samo naglo drganje z žreblji po gladki steni je dvigalo njegovo truplo. Ne vem. če je mnogo hribo-lazeov kaj enacega videlo! Smeje je poslušal moje občudovanje, pa kmalu se je kje usedel ali ulegel iu mi roko ali tudi palico pomolil navzdol, da mi je tako pomagal laziti do njega. Xa zadnje prideva čisto v megli na lop vrh. — Uršič mi razodene, — da sva na ¡Skuti! Žal, da so so zadnjo pol uro pod vrhom začele mogle poganjati okoli naju, iu polog tega mi je vesolje precej kratila še moja ljubezen. Želodec so mi je prehudo uprl proti ogljikovi kislini, katero sem vdihal po noči od svežega apna. Večkrat som se moral na potu ustaviti in dočakati, dokler so ta spor ni polegel, in se na vrhu po tolikšnih težavah mi je kratil ta revolueijski želodec moje veselje, sicer pa na vrhu zadnjikrat. Predno sem odšel, me je črna kava ozdravila in pokrepčala, in megla je bila vsaj toliko milostna, da jo tu pa tam zapustila Skutsko glavo ter mi dovolila gledati v globine okoli sobe in občudovati velikansko in grozno pečevje proti Babi in Ojstrici. Uršič mi je izkušal razkladati vrhe, sedla in doline, pa lo malo sem si mogel predočifi svet, ker večinoma so bili kraji, proti katerim je kazal, v sivi mogli. Čez pečine sva plazila po Isti poti nazaj, samo poiskala in izkoristila sva si tista snežna polja, katera niso bila prestrma in na podnožju brez nevarnosti. Po Urštčevem nauku sem namreč zajahal svoje zavihano ogrinjalo in. držeč sprednji konec proti prsim, spustil se po teh saneh navzdol, on pa jo, stoječ in na palico se naslanjaje, dirjal za menoj. PorisI lin z»ht«ro zaatoiij. Optični zavod. PH. GOLDSTEIN prej E. Uexingcr v Ljubljani, Pod tranco št. 1, priporoča svojo bogato zalogo naočnikov, daljnogledov, kukal, barometrov, termometrov, kompasov itd. VsikoršnI popravki to izvrójcjo hit» Is con». Ubald pl. Trnkozy, lekarnar S* k S r f.h>''U""" ¡tíc/ttiicm irt/H, pol''// roturirt. it i>ri poroča | svojo bogato založeno lekarno. | Adolf Hauptmann v Ljubljani, na Sv. Petra cesti št. 41 in v Slo-novih ulicah št. 10—12. Tovama oljnatih barv, lirnc/.ii, laka in k leja. Zaloga slikarskih in pleskarskih predmetov, Tiskarna in kamenotiskarna A. KLEIN & Comp. v Ljubljani, v Špitalskih ulicah št. 5, se priporoča v narocitev vseh v to stroko spadajoči h del 2 in na zalogo raznih tiskovin. ................GRIČA R i n MEJAČ.................. v Ljubljani,- v Slonovih ulicah št. 9 priporočata svojo bogato zalogo ¡zgotovljene moško in ženske obleke ter najboljše perilo in zavratnice. Zlasti opozarjata na nepremična lodnasita oblačila in plažče »i turist«. Saročila po mtri se ilcfšujejo točno in ceno na Dunaji, ILuitrovani eoniki se razpošiljajo frnnko in. zastonj. Vlimam „SI. pl. druMeaf* znižane cene. t Restavracija „Pri Zvezdi" |j na cesarja Josipa trgu. VeliJu svtrfen fi-t, utekle», anion in kef/lJiSče. Priznano iavrstne jedi in pijače in skupno obedovanje. K. Fcrlincf raimrokV. F. M. REGORSCHEK v Ljubljani, v Špitalskih ulicah št. 3. V olika /,»!<( ¡i l» pristnega koioskeg» in tirolskega nepremagljivega polelneK» iit v. finske (¿it loilna v običajnih barvah s» liriboLazcc in lovce kot branilo proti mo-kruli in mrazu. Razen tega liuli velika ¡zbira iovNklli telovnikov, poiljopliev, M|>o je pristni, komično čisti likf-r iz kranjskih pilili insliili zelišč. Ta posebno skrbno iz najzdravilnejsili zeliič in cvetlic brc/, špirita, olja, osAnc in sirupa napravljeni likčr prekaša vho dosedaj znane likero po okusu in dišavi, Ker I udi dobrodejtio vpliva na želodec in ga ogreva ter čudovito poživlja lelo, imeti bi ga morali pri vsakem domu. Dobiva se samo pri izdelovalci J. KL A II Iv It-Ji v Ijjubljaiti. v Špitalskih ulicah „Pri Voglu*'. TVJiluiel Marzolini f priporoča svojo kavarno V1- „Café Mercur" na Mestnem trgu št. 5 v Ljubljani. & Kavarna jc zelo velika, elegantna in zračna, ima dva ^ nova biljard» in novo igralno inixo s kameni- ffi) ,, limi plačami. — ltazsvclljava je sijajna, časopisov V: J nad trlile.net, domačih in tujih. ff I >14» va luboni«, likerji prlfitni.^ | Odgovorni urednik Jon. llAu|itinaH. — Izdaja in zal;.g* „Slov. plan. društvo". — Tiska A. Kleiu k Comp, v Ljubljani,