Slovenski Izhaja enkrat t mescu. Velja 4 gold. av. velj. na leto. Štev. 8. V Celovcu 15. avgusta 1880. XXIX. teeaj. Pridiga za XVI. pobinkoštno nedeljo. (Spoštovanje samega sebe; gov, 0. A, P.) „Kgred6 milijoni v ptuje dežele za nepotrebno obleko, ki se na vekomaj nazaj ne vernejo. Huda je toča, ki nam poljske pridelke pobere; kar nam pa zemlja eno leto odreče, drugo in tretje leto poverne. Hujša toča je napuh v obleki. Ta nikdar zadosti nima, ta je največi davek, kterega v ptuje dežele plačujemo. Tuje blago je res boljši kup kakor domače, kako dolgo pa traja in kaj pa velja? Šivarjem je treba skoraj več dati, kot za blago. V starejših časih je bila nevesti najlepša dota zdrava pamet, poštena obnaša, pa polna škrinj a platna, ktero si je sama spredla. Hči je obleko od matere poerbala, pa ga spet svoji hčeri zapustila. Danešnje blago le solncu ali dežju pokaži, pa ga moraš zavreči. Tako človek sam sebi krade, sam sebe goljufuje; v mladih letih napuh vkupuje, v starosti pa uboštvo razkazuje. 4. Še hujšo škodo dela napuh oblačila na duši. Stariši mislijo svoje otroke poprej oskerbeti, ako jih bogato oblačijo; pa ravno s tem jim kopljejo jamo nesreče. Marsiktera mati, ki je hčer črez mero lišpala, jej je morala pred časom povoje kupovati. Prevzetne zapustijo večkrat očetovo hišo in gredo služit zavoljo oblačila. Za-peljivcev se pa po svetu ne manjka in tako pridejo osramotene domu. »Telesna obleka pokaže človeka." Zatorej pravi sveti Avguštin: „Kdor svoj život prevzetno oblači, ima ostudno dušo". S prevzetno obleko se veliko pohujšanja daje. Gorje pa človeku, ki pohujšanje daje. Skoraj več greši, kakor uni, ki greh doprinese. Saj sodniki ne obsodijo tistega, ki je strup pil, ampak tistega, ki mu ga je napravil in dal. 5. Kakor se varujemo toče ali ognja ali kake druge nesreče, tako in še veliko bolj bi se morali varovati tistih nevarnost, ki duši žugajo. Predpostavljeni imajo varhe in žandarje, da ljudstvo brez skerbi spati zamore; to pa pustijo, da se duše ob belem dnevu morijo. Zatoraj stariši! storite svojim otrokom, kar je prav in pomislite , koliko nesreče je bila Jakobu ena sama suknja storila, ktero je bil svojemu ljubljenemu sinu Jožefu kupil. Vi posli nosite se le po svojem stanu. Dobro pomislite vselej, da tiste solde, ktere za nepotrebno obleko zaveržete, bote morebiti na stare dni kervavo potrebovali. S tem pa nikakor nočem reči, da bi se morali vedno po starem oblačiti, ampak, kakor sem že rekel, oblačiti se moramo vsi tako, kakor pametni, ponižni in pošteni ljudje. Sklep. Kdor noče poslušati Jezusovega nauka in ne posnemati njegove ponižnosti, pokazal se mu bo morebiti pri nebeških vratih v tisti revščini, v kteri je v betlehemskih jaslicah ležal, v tisti nagoti, v kteri je na križu umiral in mu bo rekel: Prijatelj! ti pre-vzetnež, v živijenju me nisi poznal, zdaj tudi jes tebe ne poznam, poberi se v večno terpljenje! Skerbimo si oblačilo, ki nas bo vredne storilo sedeti pri nebeški ženitnini. Amen. Pridiga za praznik sv. miielja. (Vaga sv. Mihelja; gov. J. A.) „Glejte, da ne zaničujete kterega teli malih, ker povem vam, da njih angelji v nebesih vedno gledajo obličje mojega Očeta, ki je v nebesih. (Mat. 18, 10.) V v od. Po nauku sv. cerkve ima vsak človek svojega angelja varha. Ta natik se opira na besede Jezusove, ker je on sam rekel, kakor smo v danešnjem evangelju slišali, da angelji varhi malih otrok vedno gledajo obličje Očeta v nebesih. Pa ne samo posamezni človek ima vsak svojega angelja varha, cerkveni učeniki tudi učš, da ima vsaka dežela, vsaka fara, ja vsaka hiša svojega angelja varha! — Število angeljev je neizrekljivo. Prerok Danijelj je bil tudi zamaknjen v nebesa in je pred sedežem božjim videl silo veliko angeljev, ko pravi: Tavžentkrat 1000 mu jih je služilo , in desetkrat sto tavžent mu jih je na strani stalo (7, 10.). In sv. Janez pravi v skrivnem razodenji: Pogledal sem in okoli prestola sem slišal glasove angeljev, njih število je bilo desettavžentkrat-deset tavžent in še tavžentkrat tavžent. In Jezus je Petru djal: Moj Oče bi mi lehko več kot 12 legijonov angeljev poslal. — An-gelji se tudi po časti in opravilu ločijo med seboj. Šteje se devet korov angeljev, namreč: angelji, arhangelji, knezi, moči, sile, gospostva, troni, kerubimi in serafimi. Izmed arhangeljev so nam trije tudi po imenu znani in cerkev njih godove obhaja. Ti so namreč Gabrijelj, Eafaelj in Mihaelj. In sv. Mihelja počastiti, smo se danes tukaj zbrali, ker jeonpatron nage cerkve in fare. Nekdaj sem vam pravil od meča sv. Mihela, danes pa hočem od njegove vage nektere besede spregovoriti! Pripravite se! Razlaga. Zakaj ima sv. Mihel vago v roci? in kaj ta vaga pomenja? — Katoljška cerkev sv. Mihelja časti tudi kot zagovarjavca pri sodbi za verne, pravične duše. Vago derži v roci, ker bodo pri sodbi duše vernih sojene po tem, kar so dobrega ali hudega v življenji storile. V eni skledi kleči duša in ima pri sebi dobre dela, v drugi je mlinski kamen, teža naših grehov; in da je še težji, se hudič spodej derži in navzdol vleče. 1. Vaga sv. Mihelja nas pervič spominja, na sodbo, ki bo natančna, ostra in težka; ki ne bo za en las po krivici stekla. — (Se popiše bolj obširno.) 2. Nas pa vaga sv. Mihelja tudi opominja, da morajo tudi naše vage natanjčne, pravične biti; to se pravi, da v kupčiji svojega bližnjega kaj ne goljufamo ali oškodujemo, če hočemo pri sodbi obstati. Zdaj imamo novo mero in vago, jes pa toliko rečem: Naj bo vatel ali seženj ali meter; funt, lot ali kilogram in dekagram; bokal ali liter, da bo le pravično. — Saj veste, da pregovor pravi: Mera in vaga v nebesa pomaga. Krivičen krajcar pa deset pravičnih sne. — Krivično blago nima teka. — Že tukaj navadno dobro ne izide in le škodo prinese; gotovo na duši, velikokrat pa tudi na telesu, na premoženji; n. pr. Gieci. — Če se pa v življenji vest zavoljo tujega blaga ne oglasi — pa navadno na smertni postelji. — Žena mlekarica je vsaki dan za en groš vode devala med mleko. V 17 letih je izneslo to 310 gold. 25 kr. —- Oče, ki je na smertni postelji vse krivično blago povernil, tako da sinovi nič ne podedovajo; raji, kakor bi bil s težkim kamnom krivičnega blaga v večnost šel. — Če bi se tudi tukaj krivično blago sponeslo in ne maščevalo , gotovo bo tam k rajtengi prišlo; na vagi sv. Mihelja se bo vsak krivičen vinar poznal, — toraj kdor krivično blago ima, naj hitro poverne ga. 3. Nas pa vaga sv. Mihelja še opominja, da smo dolžni delati dobre dela. Kakor se bo tam na vagi poznal vsak krivičen krajcar, lako bo pa tudi vsako dobro delo ceno imelo —; hočemo toraj, da bo vaga v naš prid potegnila, delajmo si prijatljev s krivičnim mamonom. — To pa bi ne bile dobre dela, če bi kdo_ za maše dajal, svojo revno žlahto pa stradati pustil; krivico delal in iz tega pa za cerkve in revežem dajal. (Mat. 15, 5.) Sklep. Babilonski kralj Baltazar je pokradel iz Jeruzalemskega tem-peljna veliko drazih in zlatih posod in je pri pojedini sam iz njih pil in njegove babe. — Kar se prikaže roka na steni in piše besede : Mene, Tliekel, Fares! Sošteti so tvoji dnevi — še nicoj bodeš umeri. Vagan si bil, pa prelahek najden. Razdeljeno bo tvoje kraljestvo in Medijancem in Perzijancem dano, kar se je res tisto noč zgodilo. Tudi mi, preljubi, enkrat vagani bomo na vagi sv. Mihelja; to je naše dobre in hudobne dela. Gorje nam, če bomo prelahki najdeni — pogubljeni smo! — Toraj varujmo se greha, posebno vsake krivice; delajmo pa dobro, kar največ moremo, da bomo obstali pri sodbi in da vaga sv. Mihelja k našemu pridu potegne k našemu zveličanju! Amen. Pridiga za XX. pobinkoštno nedeljo. (Od sreče pobožnosti; gov. K, K,) „On je veroval z vso svojo hišo." (Jan. 46, 53.) V vod. Zopet srečamo v danešnjem evangelju Človeka, ki je Jezusa prosil. Čudno pa se nam mora, zdeti: Danes pride neki kraljič sam in prosi svojemu sinu za zdravje, in Jezus noče k njemu v hišo, dokler je vendar k bolnemu hlapcu hajdovskega stotnika šel, kteri se je nevrednega spoznal, da pride pod njegovo streho? Glejte, kak razloček med slabo in živo vero! Oj da bi od vseh kristjanov veljalo, kar se od kraljiča v danešnjem sv. evangelji po ozdravi njegovega sina bere: „On je veroval z vso svojo hišo"! Da bi vsi, kolikor se jih kristjanje imenujejo, ne le verovali, ampak tudi pobožno živeli! Gotovo živeli bi tudi srečno. To srečo pobožnosti vam pokazati je danes moj namen; le poslušajte, ker govorim k časti božji in vašemu zveličanju. Razlaga. 1. Če se le količkaj po svetu oziramo, vidimo dvoje, malo pobožnosti, veliko pa revščine med nami, veliko britkost. Kaj nam to druzega kaže, kakor da brezbožnost nič prida ne stori, pač pa, da so resnične besede večnega Boga: „Skusi si, človek! in vedi, kako grenko je, zapustiti svojega Boga"! Ne da bi rekel, vsi pobožni so tudi premožni in vsi reveži nemarni v božjih rečeh, ker pogosto se le nasprotno nahaja. Pa to je gotovo , da pobožnosc žegen ali blagor božji rodi, kateri bogastvu še le pravo vrednost daje, pa tudi revežu pomaga, da pri vsem svojem siromaštvu le še življenje ima in zadovoljno živi. Da je temu res tako, vam hočem iz sv. pisma očividno dokazati. Zavoljo pobožnega egiptovskega Jožefa je Bog ne le kralja, ki mu je Jožef služil, ampak celo egiptovsko deželo tako blagoslovil ali požegnal, da je bila sedemletna lakota oteta. (I. Mojz. 41, 49.) — Kaj enacega se bere ob času kralja Davida, kateri je ukazal škrinjo zaveze božje, svetišče Izraeljevo v Jeruzalem prepeljati. Pred pa, ko v Jeruzalem, jo je v hišo nekega Obededama, Getejca postavil. (II. Kralj. 6, 11.) Glejte v teh prigodbah, kterih bi lehko še veliko naštel, poterjeno resnico: „Velik dobiček je po-božnost z zadovoljnostjo". (I. Tim. 6, 6.) — Na božjem blagru ali žegnu je vse ležeče; pa ga le tisti prejmejo, kteri se Boga zvesto deržijo. „Mlad sem bil in sem se postaral — pravi David kralj — pa še nisem videl pravičnega kruha stradati." »Pobožnost je za vse koristna, in ima obljubo zdanjega in prihodnjega življenja." (I. Tim. 4, 8.) Zatorej, le Bogu lepo služite in zaupajte na njega, in nikoli ne bote zapuščeni, nikdar božjega blagra ali žegna pogrešali. (5. Moj. 28, 1—14.) „Ako poslušaš glas Gospoda, svojega Boga, da storiš in spolnuješ vse njegove zapovedi, povzdignil te bo Gospod, tvoj Bog, nad vse narode, ki so na zemlji. Prišli bojo nad te vsi blagoslovi: blagoslovljen boš v mestu in na polji, blagoslovljen bo sad tvojega telesa in sad tvoje zemlje, in sad tvoje živine, črede tvojih goved in tamori tvojih ovec. Blagoslovljene bojo tvoje žitnice in tvoji zalogi." 2. Sveto pobožnost pa tudi to priporoča, da ona čloreku dobro vest naredi in ga tako srečnega naredi in ga tako srečnega dela. „Dobra vest je vedna gostarija, pravi sv. Duh, pa je le tistemu lastna, kteri po božjih zapovedih, v milosti in ljubezni božji zvesto živi. Že da pobožnost človeka od hudega odvračuje in ga nagibuje, božje dobrote le po božjej volji, ne pa pregrešno vživati, že to veliko pripomore k sreči človekovi, ker ona ga v berzdah derži, škodljive želje zatira, nenasitljive strasti kroti. Kako mirno mu teče življenje! Ni se mu bati toliko zmešnjav, toliko hudih ur, katere življenje grešnikovo temnijo, tako da je tisto le vedna burja, neprenehan strah, dokler pobožni po pameti, po božji postavi ravna Slov. Prijatelj. M in tako mirno in veselo svoje dni preživlja. In kaj bi še le rekel, kako mu čista duša in upanje božje ljubezni, ki ga pravični ima, življenje slajša? Mislim, da se ne bom motil, če vam rečem, da takrat ste najsrečnejše se čutili, kedar ste v gnadi božjej bili, po kaki vredno opravljeni spovedi ali po kakem drugem dobrem delu. Oj kako vam je takrat serce poskakovalo samega veselja, same radosti! Naj bi bili pri najobilnejši mizi povabljeni, naj bi si bili grešne veseiice do sitega vžili, niste bili nikoli tako srečni, tako židane volje, ko v stanu gnade božje. Solnce vam je takrat še enkrat lepši sijalo, veselje vas je povsod spremljevalo. Glejte, to je prečudna moč pobožnosti; le ona je prava sreča človeka, proti kteri so zlate in sreberne rude le prah. Zatoraj hočete vi pravo srečo, obstoječo zadovoljnost doseči, pobožno živite; tako_ se bote obvarovali veliko zlegov in v svojej vesti vedno gostovanje imeli. 3. Toda življenje človeka brez zopernosti biti ne more, in včasih tudi ne brez velikih neviht. Kaj pa človeka v takem stanu tolaži? Nič druzega ne, ko pobožnost. Ona mu kaže Boga v nebesih , brez kterega sv. volje nobeden las z naše glave ne pade, kteri vse k našemu pridu vodi in našo časno srečo in večno zveličanje namerja. In to mu zaupanje vlija, da pri vsem pritiskanji nesreče vsaj glave ne zgubi in voljno prenaša. Kolikrat se čuje od takih, kterim se kaj navskriž zgodi ali jih je upanje goljufalo, da. glej! berž sežejo po smertno orodje in se spravijo iz tega sveta, da Bogu se usmili. Kaj je temu večidelj vzrok? Kaj druzega, ko brezbožnost, iz katere obupanje pride. Naj bi nesrečneži več vere, več upanja, več pobožnosti imeli, ne bi se tako lehko mišljeno spravili iz tega sveta, kakor se žalibog pogosto godi. Kako se pa kristjan v stiskah obnaša? Čujte sv. aposteljna: Pavlja: „0d vseh strani nadlogo terpimo, pa nam ni britko; stiskani smo, pa ne omagamo, preganjani smo, pa nismo zapuščeni; ob tla smo metani, pa ne poginemo." (II. Kor. 4, 8. 9.) Tako tudi pobožni, čeravno ni apostelj, ne omahuje v nesreči, ampak terden stoji, kakor zid, ker na Vsemogočnega zaupa. Kakor se zlato v ognju, tako se pravični vterpljenji skuša; in vera in kerščansko upanje mu potrebne moči dajeta , da skušnjo srečno prestoji. Naj mu sovražniki vsako drugo podporo spodbijejo, molitve mu ne morejo. V njej najde on, kar mn sovražni svet zareka, tolažbo in moč, da do konca stanoviten ostane; potem pa veljajo njemu besede : „Blagor človeku, kteri preterpi skušnjavo; ker skušen bo prejel krono žiyljenja, ki jo je Bog obljubil tistim, ki ga ljubijo." (Jak. 1, 12.) 4. Prelepo se pobožnost že v življenji razodeva, kaj pa ob smerti še le bo ? Oj kako grenka je vendar smert! Vsaka živa duša se je straši. Stopiti v tesni grob in v gnjilobo, zlatega solnca in dragih prijateljev več ne videti, vse, vse posvetno zapustiti, — oh to je smert! Glejte, tukaj nam toliko zaničevana pobožnost na pomoč pride. Njo za roko derže se nam smerti bati ni. Kakor prijazna zarija po temni noči nam bo, da nas za roke vodi in nam pot razsvitljuje v neznano večnost. Skoraj bomo obhajali god sv. Hilarijona, opata, ki je v pervih stoletjih po Kristusu živel, in je bil oče puščavnikov. Ko smert pride, začne ga groza obhajati; on pa se tolaži rekoč: „Glej, moja duša! že 70 let Kristusu služiš in zdaj te je smerti strah" ? Pri teh besedah mirno ugasne in zdaj se šteje med svetniki. Tako bo tudi nas enkrat le sama pobožnost smertnih težav in strahot rešila; ona nam bo pri smertni postelji na strani stala, nas oserčevala in z sladkim upanjem napolnovala, da bomo usmiljenega sodnika našli. — Da! ravno ob smertni uri se najbolj kaže, kaj pobožnost velja. Zakaj takrat, kedar nas vse zapusti, prijatelji žalostni od nas odstopijo, zdravniki se odpravijo in nič nam ne ostane od celega sveta, ko postelj, na kateri umiramo in mertvaška sveča, ki jo v rokah deržimo — oj takrat! kaj so vse kraljeve krone proti po-božnosti, naši edini prijateljci ? Vse drugo mine in zibne, le ona nam še ostane. Zatoraj deržite se je, in ona vam še v smerti zvesta bo. „Nebo in zemlja bota prešla, pa moje besede ne bodo prešle", pravi usmiljeni Jezus. 5. Slišali smo, da pobožnost obljubo ima sedanjega življenja in prihodnjega. Ako pa ona že za sedanje dni toliko veljave ima, da nam jih zamore srečne storiti, še celo smert nam polajšati, — kaj še le po smerti bo v neznani večnosti? Oj takrat se bo pobožno serce svetilo, ko solnce na nebu, ne bo mu para med vsemi, kar jih živi. — Od sv. Petra Alkantarja, kterega spomin bomo skoraj obhajali, se bere, da se je po smerti sv. Tereziji prikazal, rekoč: „Ne bil bi si mislil, da mi bode pokora toliko veličastvo donesla." Ja, takrat, ljubi moji! se bo še le videlo, da nismo zastonj svojih rok stegovali proti nebu, ne zastonj v cerkev hodili, sv. zakramente prejemali, dobre dela doprinašali, svoje poželjivo meso premagovali, in sploh zapovedi božje spolnovali. Neskončno, neizmerno bo plačilo, katero nas čaka. „Sedajna nadloga, pravi sv. apo-stelj, katera je kratka, se ne da primerjati prihodnji časti, katera se bo razodela nad nami!" Da vam le eno povem: Eden sam očenaš nam bo več časti, več srečnega vživanja prinesel, ko cele kraljestva. Ubogi Lacar, ki zdaj na svetu zdihuješ in zastonj terkaš na bogatinove vrata, pa pri vsem tem ob pobožno upanje in po-terpežljivost ne prideš, kje boš ti tistokrat proti njemu? Kako boš ti povišan! kako poveličan! Zatorej, ljubi moji! nikar si k sercu ne ženite, da se vam tako ali tako godi, — le glejte, da bo vaše serce prav pobožno in vse se bo popravilo, vse se na bolje obernilo; veselite se in poskakujte od veselja, ker vaše plačilo v nebesih bo obilno. Sklep. Preljubi! Kaj naj vam še rečem v hvalo pobožnosti, katero toliko obljubo ima, sedanjega življenja in večnega? Ona nam blagor ali žegen božji prinaša, nas obvaruje veliko zmotnjav, pa tudi v dobri vesti nam obilno veselja napravlja; nas tolaži v terpljenji, še celo ob smerti nas razveseljuje in po smerti nam srečo obeta, katera se z nobenim peresom popisati, z nobenim jezikom dopovedati ne da. Kaj bi se toraj še obotavljali in ne bi hodili po potu pobožnosti, ktera edina k pravi sreči pelje? Naj bo toraj kraljič danešnjega sv. evangelja naš izgled, da verujemo, kakor on, z vso svojo hišo. Potem se slobodno zanašajmo, da ljubi Jezus tudi nam, kakor njemu, vse naše pravične želje dopolni in nas pelje v kraljestvo večnega miru in veselja. Amen. Pridiga o novi meši. (Primicija dan veselja in zahvale; gov, —y.) „To je dan, ltterega je napiavil Gospod, veselimo in radujmo se v njem"! (Ps 117. v 24.) (Konec.) Prosi in moli pri svojej pervej sv. meši, za vidnega poglavarja naše sv. cerkve , za belolasastega vatikanskega jetnika, preljubljenega nam papeža Leona XIII., moli za razširjanje in po-vzdigo naše svete vere; moli in prosi za našega prevzvišenega pastirja, za našega nadškofa Andreja; moli za vse Kristusove služabnike ; moli za celo cesarsko rodovino zlasti za našega presvitlega cesarja Franca Jožefa I., naj bi mu dobrotljivi Bog milost podelil, da bi svoje sovražnike premagal in vse svoje narode in ljudstva k pravi sreči vodil in kerščanstva mir in edinost branil in ohranil; moli za blagor in srečo vsega kerščanstva, za vse narode celega sveta, naj bi oni, kteri še v temi neverstva in terdovratnosti tavajo, spoznali, da ni dano človeku v drugem imenu zveličanemu biti, kot v Jezusovem imenu; moli, blagi I., in prosi za našo faro, da bi se v njej čednost in kerščansko življenje čedalje bolj uterjevalo; moli za nas vse, kteri smo priče danešnje slovesnosti; moli za svoje sedanje dušne in telesne dobrotnike, za učenike , za svoje znance, za prijatelje svoje; moli za pričujoče duhovenstvo; moli tudi za verne duše v vicah, ktere danes od tebe pomoči pričakujejo in tudi za druge verne v Gospodu zaspale; moli, I., prosi, spominjaj se živo v svoji pervi tej in pri vseh naslednjih nekervavih daritvah svojih sorodnikov, svojih bratov in sester, zlasti pa in posebno svojih največih dobrotnikov, dobrega svojega očeta in skerbne svoje matere, bodi za nju vsakdanji priprošnik pri Bogu, tudi takrat ne zabi na nju, ako ju božja previdnost prej kakor tebe iz te solzne doline pokliče; takrat še vedno spominjaj se jih v goreči molitvi, ko bodo umolknile tiste materine usta, iz katerih si se najprej učil spoznavati Boga, tiste usta, ki so sebi veliko in dostikrat pritergovale, da so tebi dajale; tudi takrat spominjaj se jih, ko bodo onemogle , obledele in zaspale tiste roke, ko so te nekdaj kot otroka pestovale in branile telesnih nesreč in nevarnost ; tudi takrat, spominjaj se svojih starišev, ko bodo njih telesni ostanki v černem grobu gnjili, takrat zlasti ne zabi na nju pri daritvi in molitvi, daruj jim solze preserčne hvaležnosti ter voščuj jim takrat večni mir in pokoj. Moli, mili prijatelj I., prosi in moli, te prosim, tudi za svojega prijatelja, za-me. Amen. Pridiga o bratovščinah. Spisal in govoril rajni F. J. Kafol, sloveč pridigar na Goriškem. „Gorje mu, kdor je sam! kedar pade, ga nobeden ne vzdiguje." (Ekl. IV. 10.) V vod. Karkoli jih je na vesoljnem svetu živečih stvari, zmed vseh potrebuje človek za telesno in dušno življenje največ pomoči od svojega bližnjega. Dete bi moralo umreti, ko bi mu drugi ne pri-skerbovali telesnega živeža, in ko bi decu učeniki vedno ne lomili nebeškega kruha svetega nauka, njegova duša bi vselej medlela v smertnem spanju; pa tudi že odraščen in podučen junak bi kmalo duhovni smerti zapadel, in nikdar več ne oživel, ko bi svariteljev in duhovnih prijateljev ne imel, da bi ga skerbno budili in vstati mu pomagali. Resnično, „gorje mu, kdor je sam! če pade, ga nobeden ne vzdiguje." Po Adamu smo sicer vsi, kar nas je ljudi na vesoljnem svetu, otroci edine človeške rodovine, naš občni poglavar je vsegamogočni Oče nebeški; imeli bi eden drugemu pomagovati v telesnih in dušnih zadevah. Pa to veliko rodbino je nebeški Oče kakor svoje človeške otroke v raznih narodih po svetu razdelil, ter jim velel v manjših razdelkih eden drugega za telesni in dušni blagor podpirati. — Še več. Kakor je bil Gospod Bog nekdaj ukazal Kanaansko deželo med dvanajst rodov Izraeljskih otrok razdeliti, tako so se dežele edinega naroda bi rekel v toliko rodov, to je, v škofije razdelile, kjer bi pravoverni pod svojiui višim pastirjem imeli Bogu služiti in eden drugemu za časno in večno srečo skerbeti. — Da celo! kakor je pri dvanajstih rodovih izraeljskih otrok vsaka posamezna družina svoj kos zemljišča dobila; tako je tudi dandanešnji vsaka škofija v toliko duhovnih družin, ki jih fare ali župnije zovemo, razdeljena; vsi otroci teh družin — vsi farani so dolžni eden drugemu s posebno ljubeznijo v pomoč priti, kjer se časne in dušne potrebe vtičejo. Gorje faranom! ako si eden drugemu pod pazduho ne segajo, se ne podpirajo v telesnih britkostih in dušnih zadevah, se ne budijo k pobožnosti, si ne pomagajo z molitevjo , s pod-učenjem, posvarjenjem, z lepimi izgledi, padli bodo , in nobeden jih ne bo vzdigoval. Naj bi se temu v okom prišlo, in vas — farane, ki ste otroci edine duhovne družine, pregovorilo, podpirati se v pobožnosti, iu vterdovati v lepem obnašanji, se je med vami bratovščina živega svetega Boženkranca prečiste device Marije osnovala; zatorej sem namenil, danes od bratovščin govoriti, in bom razložil sledeče: I. kako dobro je, da vsaka far a kako bratovščino ima; II. kako hasnovite so bratovščine prečiste device Marij e; III. kako prav je, da se je v tej fari vpeljala bratovščina živega Roženkranca preblažene Marije device. Od teh svetih reči se bomo danes pogovarjali. Pa preden začnemo, zakličimo v Marijo in za pomoč jo prosimo rekši: „Sveta devica! mi potrebujemo nebeškega razsvitljenja, naj bi prav spoznali, kaj nam hasne v pospeševanje našega zveličanja; bodi nam mila besednica, sprosi ga nam pri Očetu, vse modrosti, nakloni naše serce k goreči pobožnosti in vse nas sprejmi za tvoje otroke!" Začnem. I. d e I. Perva, velika, po vesoljnem svetu razširjena bratovščina je sveta kerščanska katoljška cerkev. Sam Jezus, edinorojeni Sin božji, jo je vtemelil. Kakor je bila Eva, perva mati Človeškega rodu, iz Adamovega rebra vstvarjena, tako se je sveta katoljška cerkev — ta velika bratovščina in druga mati človeških otrok — iz desne Jezusove strani rodila. Vsi udje tega občnega društva so med seboj bratje in sestre v Jezusu Kristusu, so posinovljeni otroci božji; vsi družniki te svete bratovščine žive v občestvu svetnikov, so udje Jezusovega skrivnostnega Telesa, se vdeležujejo njegove rešnjekervi in vseh duhovnih zakladov. Kdor v to bratovščino stopi, dobi znamenje izvoljenja na svoje čelo in se mu ni bati za zveličanje, če zvesto živi po svetih katoljških resnicah. — In tako so pervi kristjani tudi žifeli; vsi so bili enega serca — enega duha v Jezusu Kristusu svojem nevidnem poglavarju; ljubezen do Boga in ljubezen do bližnjega bila jim je vselej in povsod pervo vodilo; zatorej pa tudi niso potrebovali druzih spodbodkov za pobožno, čednostno življenje. — Ali pozneje so se časi spremenili, pobožnost jela je pešati, ljubezen med kristjani jela je hirati, greh je začel kerščanske duše moriti in duh božji je ljudi zapuščal, ker so mesu služili. Ko je to videla, žalovala je perva velika bratovščina — sveta katoljška cerkev in njeni voditelji — rimski papeži in škofi so na pripomočke mislili, kako bi se utegnilo grehu zajez vložiti in kristjane z novo gorečostjo do čednostnega življenja navdahniti, — in omislili so sedanjih bratovščin. Kakor so iz edine človeške rodovine mnogi narodi izšli, kteri pa vendar vsi le Evo za svojo mater spoznajo; tako so iz naročja občne bratovščine — svete katoljške cerkve druge pobožne društva navstale, ki pa vselej le sveto katoljško cerkev za pravo poglavitno mater imajo. In take različne društva za pošteno življenje veliko hasnejo, zatoraj rečem: dobro je, da vsaka fara kako bratovščino ima. Vsaka fara, sem rekel, je duhovna družina, farna cerkev je njeni dom, fajmošter je pa duhovni oče v tej družini. Mično je videti vso duhovno družino okoli altarja domače cerkve v pobožni rajdi zdaj stati, zdaj klečati, med tem ko duhovni oče svete nauke razklada, svoje otroke k poštenemu življenju budi, pred grehom jih svari, ali pa za nje nedolžno božje jagnje vsemogočnemu Očetu daruje in krepostnega blagoslova za lepo obnašanje — za telesno in dušno srečo jim od nebeškega prestola donaša. — Pa gorečemu pastirju je znano, da je svet zapeljiv in hudoben, da njegove duhovne ovce so zunaj domače hiše v veliki dušni nevarnosti; zatorej se on še druzih od katoljške cerkve nasvetovanih pripomočkov po-služil, naj bi svoje predrage otroke v lepem življenji vterdoval in pred grehom zavaroval; on želi, da bi se njegove ovčice tudi same med seboj v pobožnosti podpirale z lepimi izgledi, z molitvijo, s pogostim vdeleževanjem presvetih zakramentov in z braternim po-svarjenjem. Da se to doseže, on v fari kako bratovščino osnuje, in po njej vse svoje farane še ožeje vbratovski ljubezni skupaj zveže, ter jim priložnost nakloni, da svetih odpustkov večkrat ko navadno doseči in se polne kupe božje milosti vdeleževati zamorejo. Po bratovščinah se godi, da kakor fajmošter v farni cerkvi pred oltarjem za dušni blagor svojih pravovernih skerbi, tako zunaj cerkve farani eden druzega na poti pobožnega življenja podperajo, in če semtertje kdo pade, mu drugi priskočijo ter spet vstati pomagajo. O kako dobro je, da fara kako bratovščino ima! Koliko vspeha bratovščina vsaki fari donaša, se lahko prepričate , če faro , v kteri nobena bratovščina ni, prilikate z faro, ki svojo bratovščino ima. Jes ne bom vam tukaj prilike pristavljal, saj ste že sami dosti modri to presoditi, samo rečem: kerstne bukve spričujejo, da v fari brez bratovščine je devištvo slabo zavarovano, mladina je večidelj razpašena, poštenje onemaguje, nedolžnost v pervem cvetju vsahuje; zatorej je nekdo rekel: fara brez bratovščine je ovčji hlev brez ključavnice na vratih, vsak lehko hlev odpre in ovčico odpelje ali pa ondi zaduši. — Sicer se ne da tajiti, da tudi v faro, ki svojo bratovščino ima , nekterekrati satan predere, in kako ovco zgrabi, pa vendar le tako, ktera noče v bratovščino stopiti, ali pa le tisto, ki se ni iz pravega pobožnega namena v bratovščino vpisala in društvenih dolžnost ne spolnuje; terditi pa smemo, da velik razloček v duhovnem življenji gospodari med farani, ki svojo bratovščino zvesto opravljajo in med unimi farani, ki od nobene bratovščine nič vedeti nočejo; da! svest rečem: bratovščina je dober kvas, ki vse testo v fari nježno skvasi, ona zavaruje nedolžnost in mladino v čednosti redi; bratovščina stori, da pobožnost je v časti, da se presveti zakramenti pogostoma prejemajo, Gospodovi dnevi prav praznujejo, da gorečost do božje službe raste in kerščanska ljubezen se lepo razcveta; bratovščina dela, da se božji tempeljni mično okinčajo, sveti oltarji spodobno ozališajo, da pri svetih cerkvenih obredih se prijetno petje po božjih hišah soglasno razmeva, da se dragi mašni plajšči za cerkev omišljujejo in lepo pozlačene bandera v procesijah okoli nosijo; bratovščina v fari je 'ljubeznjiva zvez kerščanskih sere, je kinč farne cerkve, je pobožen zgled vsej čredi, je čast in veselje faj-moštrovo, je drag pogled ljudem, svetnikom, angeljem, Bogu. — Dobro je, da vsaka fara kako bratovščino ima. To je vedel sv. Alfons Liguori, zatorej je v sleherni fari, kjer je misijonaril, tudi kako bratovščino vpeljal, in ko je škof izvoljen bil, ni mogel fajmoštrom svoje škofije nikdar zadosti bratovščin priporočati. Ravno tako sveti Bonaventura, ki je bil pervo bratovščino v Rimu vtemelil; ravno tako sveti Frančišek Salezjan, tako tudi sveti Vincenc Pavijan, in tako stotero druzih gorečih duhovnih pastirjev in svetnikov. Vem, da bratovščine imajo veliko nasprotnikov, da hudobneži jih psujejo za babjo vero , da posvetneži jih obreknjejo za otročarije; da modrijani jih opravljajo, kakor da bi ne bile dostojne imenitnosti svete vere: Pa vedite tudi vi, da vse to pride le od hudobnega duha; on se je še vselej pobožnim naredbam zoper-stavljal, je vse svoje sovražne žile napenjal, naj bi človeštvo od Boga ločil in v svoje kremplje dobil: Ljubljeni kristjani! ne dajte se motiti, in takih malopridnežev ne poslušajte; marveč zapomnite si, da katoljška cerkev ničesar ne poterdi. kar ni sveto in častitljivo, kar ne služi v božjo slavo in v zveličanje naših duš; bodite prepričani, da v naši edinozveličavni sveti veri ničesar ni, kar bi se otročarija imenovati smelo; zatoraj pustite jih take brezverneže, naj le revkajo nad bratovščinami, naj jih zasmehujejo, naj jih kolnejo; ravno to, da se hudobneži nad bratovščinami togotijo, je najočitnejše znamenje, da one utegnejo za zveličanje močno hasniti, da so bogoljubne vpeljave, daje dobro za vsako faro, kako bratovščino imeti; ker znano je, da malopridneži želijo vse ljudi malopridne imeti, in zlobno zaničujejo, kar bi utegnilo ljudi ravno zboljšati. — Jes pa vam rečem, kar je nekdaj na Laškem grof Popoli na smertni postelji svojemu edinemu sinu rekel. Bil je namreč imenovani grof zlo premožen, pa tudi goreč kristjan in pobožen ud neke ondašnje bratovščine. On smertno zboli in pokliče svojega sina ter mu sledeče zadnje besede govori: „Moj sin! postavim te dediča vsega mojega velicega premoženja. Imel boš na svetu vsega obilno, pa poslušaj, kaj ti svojo zadnjo uro povem: Imel sem na svetu bogastvo, čast in kar sem poželel; pa sedaj me najbolj veseli, da sem bil ud naše farne bratovščine, .ker zaupam, da duhovni zakladi, kterib sem se v bratovščini vdeleževal. mi bodo milost božjo naklonili. Zatorej tudi tebi moj sin! nasvetujem v bratovščino stopiti, in pobožno živeti, ker veš, da tudi ti boš moral vse pozemeljsko zapustiti, in le kar dobrega storiš, boš seboj v večnost vzel." To zgovorivši pobožni grof mirno v Gospodu zaspi. — Tako rečem tudi jes vam ljubi kristjani! vse bote zapustili, samo kar dobrega storite, bote seboj v večnost vzeli. Sveta bratovščina vas nagiblje veliko dobrega si prislužiti, zatorej ne obotavljajte se v njo stopiti, da bodete bogati v večnost šli in božje milosti deležni postali. Da k temu vas še bolj živo naklonim, preglejmo: II. del. Kako basnovite so bratovščine prečiste device Marije. — Nobeden tako ne skerbi za človeške otroke kakor Marija. Kar nam gnad iz nebes na zemljo pride, vse nam le Marija sprosi, le ona jih nam donaša. Kdor se z zemlje do nebes dviguje in v zveličanje gre, ga le Marija podpira, na svojih rokah ga nosi. Nihče ne bo zveličan, kdor Marije ne časti, se njej ne priporočuje; pa tudi Marijinih prijateljev še nikdar pekel požerl ni. Zatorej nam veli sveta katoljška cerkev vsak dan v Marijo klicati z besedami: „Sveta Marija, mati božja! prosi za nas grešnike zdaj in na našo smertno uro," in je v čast prečiste device mnogo bratovščin po kerščanskem svetu poterdila ter z obilnimi odpustki obdarila, češ, naj bi se pravoverni v tiste zapisovali, Mariji se posvečevali in zveličanja se zagotovljali. Kar pa najjasneje nam pokaže, kako hasnovite da so Marijne bratovščine, so te tri resnice, namreč: a) da Marija je naša občna mati; sam Jezus jo je na hribu Kalvariji s križa doli nam vsem za mater dal; po tem takem so Marijine bratovščine naše ljubeznjive matere in kdor v nje stopi, spolni le dolžnost otroka do mater. b) Marija je posebna besednica grešnikov. Ona grešnikov ne zaničuje, ker zavoljo grešnikov je božjega Sina rodila; zdaj vedno stoji med grešniki in božjo jezo, grešnike k pokori vabi in nebeško jezo mehči, grešnike v spokorjenju podpira in božjo milost jim donaša. Toraj so Marijne bratovščine pribežališča grešnikov; kdor želi odpuščanje grehov doseči in pred božjo jezo se zavarovati, bo našel v Marijinih bratovščinah gotovega zavetja. c) Marija je mila pomočnica na smertno uro. Takrat, kedar se vsa peklenska derhal zoper umirajočega sovražno dvigne in mu hoče dušo požreti, kedar nobena človeška pomoč nič več ne zda in nikjer več na svetu tolažbe ni; kedar se zdi, da je tudi nebeško bitje svojo očetovsko roko odtegnilo in človeka vsem žalostnim tugam prepustilo, v hipu, ko ima duša časnost z večnostjo zmeniti, priskoči nebeška pomočnica, preblažena Marija, vsem svojim izro-čencem. jih brani temnih zapeljivcev, jih tolaži, ter božje usmiljenje jim nakloni. Tako tedaj so Marijine bratovščine zavetnice pred nesrečno smertjo, kdor se hoče pogubljenja rešiti in zveličati, v Marijine bratovščine naj stopi in zvedel bo v smertni uri, da zoper Marijne varvance vsa peklenska moč nič opraviti ne more. Kristjani! Marijne bratovščine so bratovščine naše občne matere, so pribežališča grešnikov, so zavetnice pred nesrečno smertjo. — Kdo zamore še kaj važnejšega reči? kdo še hasnovitejo naredbo izmisliti? Kdo kaj boljšega človeškim otrokom nasvetovati memo tega, da naj se takih bratovščin poprimejo? Da! moja gospa! v te bom klical, in ti boš moja pomočnica; v tvojo bratovščino se bom vpisal, in ti boš polno kupo tvoje ljubezni in milosti božje v mojo dušo vlila; pod tvoje varstvo bom pribežal in ti božja mati boš sedaj in na mojo smertno uro za me prosila; ti si moja lju-beznjiva mati in jes hočem za vselej tvoj pokorni sin, tvoja ponižna hči biti! Kdor zmed vas je enacih misel, naj pristopi, z menoj vred naj tri perste na desni roki vzdigne, mi prisežemo pod Marijinim banderom služiti in prejmemo na persi sveto znamenje Marijinih otrok, Marijinih služabnikov. Kdor pa se vstavlja Marijin častitelj biti, in se mu gabi nad njenimi bratovščinami, naj odstopi, naj zapusti danešnji snid, on tukaj deleža nima in ga ne bo imel v nebeškem kraljestvu, zakaj „nihče se ne zveliča, če ne po prečisti devici Mariji:" govori sveti German. V Parizu, poglavitnem mestu francoske dežele, je na sredi mesta lepa farna cerkev „naše ljube gospe zmagovavke". Farani so bili v verskih rečeh tako nemarni postali, da celo leto 1835 ni bilo pri vsem svetem obhajilu v tej cerkvi več kakor 720 ljudi, in fara vendar šteje več ko 25.000 duš. Taka nemarnost je faj-moštra ojstro bolela, mislil in premišljeval je, kaj in kako storiti, tej reči v okom priti, pa zastonj; za svete nauke in pridige se ni nobeden zmenil, cerkev je bila vedno prazna. Kar mu leta 1836 pri sveti meši misel pride, se k Mariji oberniti. Vstanovil je uno slovečo bratovščino najsvetejšega in čistega serca Marije za spre-obernjenje grešnikov. In glej, v kratkem času se jih je čudo veliko spreobernilo in sicer največ najbolj terdovratnih grešnikov, da je bilo očitno, kako resnično je pribežališče grešnikov prečista devica Marija. Sedaj ondašnje cerkve nikdar prazne ne najdeš, in ko vanjo stopiš, ter hvaležne spominščine čudovitnih spreobernenj po stenah pregleduješ in pa neštevilno množico gorečih kristjanov pred Marijnim nastranskim oltarjem klečati vidiš, se ti serce nježno taja in reči moraš, tukaj je Marija z vso svojo milostjo doma. Obstojim, da serce mi je gorečega veselja igralo, in svete solzice so se mi po licih cedile, ko mi je bila čast prišla na bra-tovščinem oltarju premile Marije sveto mešo služiti. Glejte kristjani! toliko hasnejo bratovščine prečiste device Marije. Najterdovratnejši grešniki se po njih spreobernejo, in cele obširne fare se k novemu pobožnemu življenju zbude. Da! resnično je, da, kedar se zdi, da hudobni duh je vse pogospodaril, da je ni več nikjer nobene pomoči za zveličanje; takrat je še pomoč pri Mariji, takrat zamore še kaka Marijina bratovščina rešenje donesti in k novi pobožnosti ljudi, fare in dežele obuditi. — Iz vsega tega pa tudi lahko- spoznate: III. del. Kako prav je, da se je v tej fari vpeljala bratovščina živega Roženkranča preblažene Marije device. Sicer se ne sme reči, da tukaj med vami, farani! taka nemarnost v verskih rečeh gospodari, kakor se je v imenovani Parižki fari godilo: marveč vam se mora čast dati, da ste za pobožnost dobro vneti, da presvete zakramente še pogostoma pre-jemljete in da poštenje tukaj svojih štovateljev najde; pa vendar, ne zamerite mi, tudi v tej fari je še dosti napak in napčnosti, je še obilno grešnega razsajanja in malopridnega zapeljevanja. In kar je najžalostneje, je to, da, čeravno se je pred letom tukaj sveti misijon opravljal, vendar pobožno življenje ne raste, marveč, sploh rečeno, še le hira in peša; pohujšljivci in zapeljivci se niso vkro-tili, temveč še zlobneje divjajo, očiten greben nosijo in se dan na dan celo množijo. Da se vsemu temu v okom pride , nedolžnost pred pohujšanjem zavaruje, takim nesrečnežem pa milost nebeškega razsvifcljenja in gnada spreobernjenja sprosi, je prav, da se je tukaj bratovščina živega Marijnega Roženkranca vpeljala; zakaj vemo, da molitev svetaga Roženkranca je že večkrat vsemu kerščanstvu nebeške pomoči zoper sovražnike donesla je bo tudi tej obširnej fari zoper vse zalezovavce nedolžnosti; vemo, da Marija prečista devica je na molitev svetega Roženkranca že mnogim grešnikom gnado zveličanja sprosila, sprosila jo bo tudi vam, dragi bratje in sestre! ki ste v bratovščini svetega Eoženkranea. In kako bi molitev svetega Roženkranca nam ne naklonila Marijne ljubezni in nebeške milosti, saj je ni pod solncem lepše bolj ginljive molitve memo te. Premišljevati svete skrivnosti Marijne slave, Jezusovega včlovečenja, našega rešenja in nebeške zmage črez peklenskega silnika, vsako teh skrivnost oplesti z zlato lilijo Gospodove molitve in z deseterimi dragimi rožicami Marijnega po-češčenja, ali se zaiuore kaj bolj mičnega misliti? vsi ti duhovni šopki se še v nježen venec navežejo na beli trak svete apostoljske vere, ter se angelju varhu sporočijo, naj jih pred nebeški tron nese in ondi v Marijno milo naročje položi. Kdo bo dvomil, da troedini Bog ne bo po tem takem iz nebeškega svetišča polne kupe svojega blagoslova po Marijnih rokah v našo dušo razlivati dal? — Pač, kedar mi roženkransko molitev opravljamo, in imeni „Jezus" in „Marija" izgovarjamo, vsa peklenska moč od nas beži, nebesa pa se nad nami razklepajo, in doli rosi milost Boga Očeta, pomoč Boga Sina, razsvitljenje svetega Duha in materna ljubezen prečiste Marije device, naše serca se božjih darov polnijo , in na kviško dvigajo, meseno peželjenje umolkne in pobožnost se oživlja, nad po-zemeljskim se nam gabiti jame in hrepenjenje do nebeškega nas navdaja, mi se v stan preseljujemo, v kterem je naš pravi poklic, da s telesom sicer na zemlji živimo, naš duh pa se v nebeških širjavah zamaknjen raduje. Glejte, toliko koristi sveta roženkranska molitev. Svest rečem, da vpeljava te roženkrančne bratovščine v tej fari ni človeško osnutje, marveč tukaj je perst božji; Marija devica, ktero so bili vaši nekdanji preddedje svojo varhinjo izvolili in njej to krasno farno cerkev posvetiti, je hotla tudi vas sedaj z vso ljubeznijo objeti in na svojo materno serce pritisniti ter po tej bratovščini vas vse pod svoje krilo zbrati kakor koklja svoje piščeta pod perute zbira. — Saj ne bodite terdovratni do tako mile matere; ona vam je svoje materno serce odperla, odprite jej tudi vi svoje otroške serca: ona vas kliče v svoje naročje, poslušajte, ubogajte jo in ne delajte se gluhonemih ; ona vas vabi v svojo bratovščino in vam ob-ljubuje nebeško plačilo, ne branite se biti bratje in sestre pod pe-rutami te bratovščine, da ne zgubite nebeške dike. Ne rekajte, „se bojim v bratovščino stopiti, ker tako novo dolžnost prevzamem, in če je ne dopolnim , se še poprej pogubim." To ni res. Kdor v kako bratovščino stopi, zamore vselej duhoven dobiček imeti, nikdar pa kake škode terpeti, uči sveti Frančišek Salezjan. Če spolniš, kar bratovščina tirja, dosežeš odpustkov; si deležen društvenih zakladov; če pa bratovščinih dolžnost ne spolnuješ, nimaš sicer nobenega dobička, pa tudi nobenega in najmanjšega greha ne. Po tem takem smem reči od vsacega, kteri se v bratovščino stopiti brani, da se brani le pobožno živeti, se brani v nebesa iti. Za- upam, da med vami ni takošnega abotnika, marveč, da ste spoznali , kako dobro je, da vsaka fara kako bratovščino ima, kako hasnovite so bratovščine preeiste device, in kako prav je, da se je v tej fari vpeljala bratovščina Marijinega živega roženkranca, zaupam, pravim, da se bodete vsi v tej bratovščini pospešanja svojega zveličanja poiskali. Sklep. Ljubljeni kristjani! kako resnično da je, da človek zamore po bratovščini svetega Roženkranca, če jo zvesto derži, dušno zveličanje doseči in še v tem življenju z Marijno pomočjo hudih zaderg rešen biti, lahko sprevidimo iz sledeče dogodbe, ktero francoski misijonar Blen tako-le pripoveduje: Neka vdova premožnega in žlahtnega stanu pošlje svojega edinega sina, junaškega mladenča po opravilu do kralja; pa preden ga od doma odpravi, ga v bratovščino Marijnega roženkranca zapiše , mu molek v roke da, ter ga prosi, naj vsakdan zvesto roženkranc moli in molek vedno pri sebi* nosi. Mladeneč obljubi in gre. Pride do kralja, mu materne sporočila razloži, pa kralj jih overže. To mladenča hudovoljnega stori. Ostane še nekoliko časa v poglavitnem mestu , slabi tovarši ga dobe in zapeljejo, da se ž njimi vred zoper kralja zaroti. Zarota se zasledi, mladenča zaprejo, ga prepričajo in k smerti obsodijo. Ko ga na morišče peljejo, zagleda poleg pota kip Matere božje in od daleč zdihne rekoč: „Sveta Marija, mati božja, prosi za me grešnika sedaj na mojo smertno uro." Ko je te besede izgovoril, se mu zdi, kakor bi Marija glavo nagnila. Serce se mu oveseli, on zaprosi stražnike, naj bi mu dovolili Marijinemu kipu se bližati, da bi ondi zadnjo molitev opravil. Mu dovole. In on poklekne pred Marijo, vzame molek iz žepa, in zadnjikrat tisto skrivnost, ktera ga je kot uda svete roženkranske bratovščine zadela, s tako go-rečostjo zmoli, da so ga solze polile. Zdaj vstane, in reče: na! preblažena mati! še moj molek in sprosi mi milost, ter hoče na Marijin kip molek obesiti. In glejte kaj se zgodi; ko mladeneč molek obeša, ga Marija z obema rokama objame in na persi pritisne, kakor bi hotla reči: Ker si ti moj roženkranc zvesto molil in mene v pomoč klical, varovala te bom na tvojo smertno uro. Vsa pričujoča množica, ko tak čudež vidi, veselja stermi, velik krič zažene, prosi mladenču prizanesli in ga spustiti. Novica se kralju donese, in on mu milost stori, ter ga zdravega njegovi materi na dom pošlje, in pa še njej vse dovoli, za kar ga je po sinu prosila. Kristjani! kakor imenovani mladeneč ste se tudi vi — zapeljani od slabih tovaršev zoper svojega nebeškega kralja spuntali; spuntali ste se , ko njegove zapovedi zaničujete in grehu služite; spuntali ste se, ko Jezusa in njegove nauke zasramujete in malopridnežem roko deržite; spuntali ste so, ko blage počutke v sebi morite, gerdo razsajate, nedolžnost prodajate, cerkve onečiščujete, Gospodove dneve skrunite, svoje telesa nečistosti izdajate, pijančevanju strežete, strašno kolnete, sovraštvo v sercu redite in krivično živite. Nebeški kralj je že sodbo nad vami izustil, smert je vas v oblast dobila, zdaj vas ta neusmiljeni rabelj na morišče vleče, kjer vam bo glava odsekana in vaša duša peklenskemu trinogu izdana za večno terpljenje. Oh ti nesrečni grešnik! kaj bo s teboj, kedar te smert na morišče — na bolno posteljo privleče in ti svoj ostri meč na persi pomeri; kaj bo s teboj, kedar ti bo začela kite iu žile rezati, po životu tergati in te hudo daviti? kaj bo s teboj, kedar ti bo smertno verv okoli vrata djala, te dušila, in tako strašuo morila, da boš oči vperal, da se ti bo merzel pot po obrazu cedil, da boš globoko sapo pojemal in vsako besedo že le na pol izgovarjal? Nesrečni grešnik! kako boš trepetal, ko boš okoli sebe videl gerde peklenske kače in strašne černe pošasti, ki bodo na te zijale in na tvojo dušo čakale, da bi jo v peklenski brezden nesle? Nesrečni grešnik! kaj bo s tvojo dušo, kedar jo bodo peklenski zmaji v večni ogenj vergli in z vsem terpljenjem obsuli. Oh kakošen jok! kakošno vpitje! kakošno škripanje z zobmi! Sam sebe boš preklinjal, preklinjal boš dan svojega rojstva, svoje sta-riše boš preklinjal, preklinjal boš svoje prijatelje, tovarše in znance, sveto vero boš preklinjal, — nebesa in Boga boš preklinjal, — ali vse to bo tvoje terpljenje še le pomnožilo, večno boš preklinjal in večno terpel. Grešnik — nesrečni brate! grešnica — nesrečna sestra! Še je zate pomoč; — ti si še le na poti proti morišču; — in glej poleg pota stoji Marijna podoba, pri njej je tvoje pribežališče. Glej, kako mili je njeni obraz, zdi se, kakor da bi te k sebi klicala. Glej, v roci derži sveti roženkranc, zdi se, kakor da bi ti ga ponujala. Ali se ne boš k nji približal kakor imenovani mladeneč? Ali si ne boš njej priporočeval, da bi za-te prosila zdaj in na tvojo smertno uro? Ali se ne boš v njeno materno naročje podal, da bi ti milost sprosila pri razžaljenem kralju nebeškem? Oh brate! oh sestra! pristopi, vzemi sveti roženkranc, ki ti ga Marija ljubez-njivo ponuja, zapiši se v sveto bratovščino in zvesto spolnuj društvene dolžnosti. Bodi Marijin sin, in ona bo tvoja mati, srednica in pomočnica. Kedar boš na smertno posteljo prišel, te bo ona tolažila in smertni pot ti z obraza brisala. Na zadnjo uro boš ti njej sveti roženkranc nazaj dal; ona pa te bo ljubeznjivo objela, pred ostrim sodnikom te zagovarjala, in te sprejela v nebeško večno veselje. Amen. Družba sv. Mohora. Natisk družbinih knjig bode kmalo doveršen, začetka septembra se bode pričela razpošiljate?. Naj danes kratkoma objavimo, kako je družba letos se razvijala in kako gospodinila. Število družbenikov je letos zopet nekoliko poskočilo; ker vpisanih jih je vseh: 25.430 udov in sicer letnih: 24.925 in dosmertnih 505. Lani jih je bilo pristopilo 499 dosmertnih, 24.834 letnih, tedaj vkup 25.333 udov. Po raznih škofijah se razdelijo tako le: 1. Goriška ... 74 dosmert. 2887 letnih, vkup 2961 udov. 2. Keršte .... 42 3. Lavantinska . . 125 4. Ljubljanska . . 209 5. Terž.-Koperska . 24 6. Sekovska ... 7 7. Somboteljska. . 1 8. Zagrebačka . . 8 9. Senjska. ... 3 10. Poreška ... 3 11. Videmska ... 12 Razne druge . 9___ Vkup 505 dosmert. 24.925 letnih, vkup 25.430 udov Vsak družnik bode prejel šestero knjig in sicer: 1. „Slo venski Goffine" 3. snepič; 2. „Filotea" ali navod k pobožnemu življenju. 3. ,,Občna zgodovina", 7. snopič. 4. „N a 8 e Škodljive živali-' v podobah 1. snopič. 5. „S 1 o v e ti s k e V e č e r n i c e 1 35. zvezek in 6 „K o 1 e d a r" za leto 1881. Naj jih spremlja božji blagoslov, da dosežejo vzvišeni svoj namen. Slovenci! sprejmite vsako z ukaželjno radostjo in domoljubnim sercem, prebirajte jih prav marljivo, da Vam bistrijo um, požlaht-nujejo serce, budijo ljubezen do domovine in da med tem, ko Vam razlagajo lepoto zveličavne Vaše vere in blagor čednostnega življenja, Vam kažejo edinopravi pot do časne in večne sreče. Vsi dohodki znašajo gl. 26.642.08 „ stroški . . „ 26.623.39 ostane gotovine 18.69 Matici je priraslo 115 goldinarjev; tedaj iznaša njena glavnica 15.718 gold. 79 kr. gotovine in 200 gold. v obligacijah, ki je postavno varna in obrestinosno založena v družbini hiši. V podporo domačega slovstva in v spodbujo pisateljev je razpisal odbor tudi za 1. 1881 osem claril in sicer: a) Sto in štirideset gold. za štiri krajše izvirne povesti, vsaki po 35 gold, v obsegu vsaj '/* tiskane pole. b) Sto in štirideset gold. za Štiri podučne spise raznega zapopadka, vsakemu po 35 gold., v obsegu "/a tiskane pole. Najbolje ustrezajo družbinemu namenu: razprave o narodnem gospodarstvu, poduki iz pravoslovja, naravoslovja in zdravilstva, čertice iz cerkvene ali posvetne zgodovine, potopisi, život,opisi slavnih mož itd. Zlasti pesmi, izbrane 2395 8319 9459 1360 152 125 115 79 11 12 11 2437 » 19 8444 r 9668 m 99 1384 » 99 159 n yy 126 n 99 123 ii v 82 ii 99 14 n 99 12 » 99 20 ii zastavice, vganjke, smešnice in sploh spisi pošteno šaljivi bodo jako dobro ustregli. Pisatelje pa, kteri za družbo pišejo, prosimo, naj ne zabijo, da njihovih spisov ne bere le peščica bralcev, temveč več nego 25.000 udov jih prebira; izmed bralcev pa pripada ogromna večina priprostemu ljudstvu, zato spisi nikdar naj ne bojo previsoki ali preučeno osnovani in sestavljeni. Ložej so priprostemu človeku umljivi, prej ga bodo podučili in mu blažili um in serce. Rokopisi naj se družbinemu tajniku pošljejo do 1. majnika 1881 brez podpisanega imena, ktero naj se priloži v zapečatenem listu. — Prisojena darila bodo izplačana na god sv. Mohora dne 12. julija 1881. Duhovniške zadeve. Kerska škofija. C. g. Bulacher Avg. je dobil mestno faro Sovodje; 6. g. Solner Jož. faro št. Urh v lav. dolini in 6. g. Binder Henr. faro Sirnica. C. g. Boštjančič Jan. pride za eksposita v Podgrad. Cč. gg. grejo za kaplane: Mikuluš Anton v Sovodje, Mihi Fr. v Doberlovas in Miklau Urban v Doljni Dravberg. — Umeri je 6. g. penz. fajm. Kaiser Baim. R. I. P.! Lavantinska škofija. Č. g. Kreft A. je dobil faro Kalobje, 6. g. Hirti Fr. pride za beneficijata v Ptuj. Prestavljeni so čč. gg. kaplani: Bohanec J. k sv. Urbanu nad Pt., Slavič Fr. Frau-lieim in Arnuš Fr. v Zibiko. V pokoj se je podal 6. g. Čurin J. Ljubljanska škofija. Č. g. Gnezda Jan. je povišan na čast knezošk. duhovnega svetovalca. Umerla sta čč. gg. Jerančič Tom. in Zabrezovnik Juri. R. I. P.! Teržaška škofija. Č. g. B r e z o v a r Jožef, kaplan v Lanišči je prestavljen vBoljunee. C. g. Urbanec Anton, upravitelj tinjan-ske župnije, pride za kaplana v Plavje, od koder bode osker-boval tudi tinjansko župnijo. Za šolske darila je najpripravnejša knjiga Ant. Mart. Siomšeka: basni, prilike in povesti. Prodaja tiskarna družbe sv. Mohora v Celovcu. Za šolske darila po znižani ceni. Odgovorni izdajatelj in vrednik Andrej Einspieler. Natisnila tiskarnica družbe sv. Mohora v Celovcu.