ASO CLETO) XXV. <19) No- (štev.) .25 EKLO VENIA LIBRE BUENOS AIRES 23. junija 1966 ■ All je tako početje krščansko? Federalistična zveza evropskih etničnih skupin si je za letošnji 16. kongres izbrala Gorico, kjer naj bi bil od 1. do 4. junija. V Katoliškem domu je bilo zanj že vse. pripravljeno, za udeležence pa naročene sobe v hotelu, V zadnji številki Sv. Slovenije smo poročali, da je Slovenska demokratska zveza, ki je imela na skrbi priprave, (kongres pravočasno prijavila krajevnim varnostnim oblastem. Te so zatrjevale, da zanj sploh ni potrebno oblastveno dovoljenje. Dne 24. maja je pa bila SDZ le obveščena, da je za ta-i ke vrste mednarodnega zborovanja po zakonskem odloku iz leta 1935 potrebno posebno dovoljenje predsedstva ministrskega sveta. Spričo tega se je pri S nekaterih .pojavila sumnja, da je v oza-; dju néka tajna sila, ki manjšinskemu kongresu ni naklonjena- Njihova slutnja se je čez štiri dni povsem uresni-t čila. Italijanska vlada v Rimu je manjšinski kogres v Gorici prepovedala in i to na osnovi fašističnega zakona iz le- j . ta 1935- To se je zgodilo prav ob 20 letnici obstoja italijanske demokratske : republike in pod vlado krščanskih demokratov, socialdemokratov, socialistov in republikancev, ki so vsi delali na [ zrušitvi Mussolinijevega, fašističnega J režima, ipa jih ni nič oviralo, nič mo-\ tilo, da so se proti slovenski narodni manjšini v Italiji poslužili fašističnega zakonskega predpisa. Ogorčenje prirediteljev in slovenskega ljudstva ter zastopnikov evropskih narodnih manjšin, ki so bili že v Gorici, je bilo tem večje, ko se je zvedelo, da je predsedniku vlade Aldu Moru in zunanjemu ministru Fanfaniju \ prepoved kongresa nasvetovala vplivna krščansko demokratska osebnost iz Trsta, in da je zakon, na katerega so se sklicevali, bila čisto navadna pretveza. V času, ko je prepoved manjšinskega kongresa prišla v Gorico, je bilo tam že 60 zastopnikov raznih evropskih etničnih skuipin. Bili so zastopniki katalonske manjšine v Franciji in Španiji, Bretoncev v Franciji, Dancev v Nemčiji — njihov zastopnik Svend Johansen je predsednik Federalistične zveze etničnih skupin —, francosko govorečih Flamcev v Belgiji, Poljakov v Nemčiji, sudetskih in šlezkih Nemcev, Albancev iz Kosovega, Sardencev, Ju-žnotirolcev — med drugimi je bil njihov zastopnik tudi poslanec Mitterdor-fer- Goriške in tržaške Slovence so zastopali predstavniki Slovenske demokratske zveze in Slovenske skupnosti, Narodni svet koroških Slovencev pa predsednik in tajnik dr. Valentin Inzko in dr. Vospernik. Prijavljeni so bili tudi delegati SKSZ in Trsta ter Zveze istrskih Italijanov iz Jugoslavije. Ker ni bila dovoljena nobena uradna prireditev, je glavni tajnik evropske manjšinske zveze Skadegard priredil v hotelu Unione samo prijateljsko srečanje delegatov- Na njem sta pozdravne besede spregovorila samo prireditelj sprejema Skadegard in predstavnik goriske občine Fantini. Ostalim ni bilo dovoljeno govoriti. Mučen vtis je na vse delala okolnost, da je bilo v hotelu vse polno policijskih agentov, ki so skrbno nadzorovali zadržanje delegatov. Predsednik goriške SDZ dr. Kacin je zaradi prepovedi manjšinskega kongresa poslal predsedniku vlade v Rim oster protest. Protest je poslala tudi Slovenska skupnost v Trstu. V njem med drugim zatrjuje: „Slovenska skupnost obžaluje, da so oblasti preprečile kongres in ugotavlja, da so se pri tem sklicevale na izrazito fašistični zakon, ki so ga, v kolikor nam je znano, uporabile samo proti slovenskim prirediteljem, in to prav ob praznovanju dvajsete obletnice republike, ki je nastala iz odporniškega ginjene o krščanski demokraciji, ki pa je banja in zmage nad fašizmom.“ Goriški občinski svetovalec dr. Avgust Sifligoj je pa v Kat. glasu v protestu pod naslovom „Kakor pod fašisti“ De Gaullov obisk v Moskvi V ponedeljek je priletel v Moskvo na enajstdnevni obisk Sovjetske zveze sedanji francoski predsednik De Gaulle v spremstvu svojega zunanjega ministra Couve de Murvilla. Pred odhodom iz Pariza je imel De Gaulle konferenco z vladnim predsednikom Pompidoujem, gospodarskim ministrom Debrejem in ministrom za znanost Peyrefittom.. Pred odhodom je zunanji minister Couve de Murville izjavil, da „sedanji j mednarodni položaj dovoljuje ustvariti klimo varnosti v Evropi in normalizacijo nemškega problema. V Moskvi ne bo podpisana nobena' izredna pogodba* „pač pa le običajni kulturni, znanstveni .in vesoljski sporazumi s sovjetsko vlado“. Francija se že dalj časa razgo-varja s sovjeti za izstreljevanje satelitov s sovjetskih raketnih oporišč. Prvi uradni razgovori med De Gau-llom in sovjetskimi državniki so bili napovedani za torek opoldne. Cesta z moskovskega letališča, ki je 30 kilometrov oddaljena od Moskve, je bila okrašena s sovjetskimi in francoskimi zastavami, sprejemu na letališču pa so prisostvovala skoro vsa diplomatska ' predstavništva, akreditirana v Moskvi. Sprevod za De Gaullovim avtomobilom je bil d'olg skoro en kilometer. De Gaulle je prišel v Moskvo z namenom, da bi čim prej odpravil v Evropi železno zaveso (tako baje mislita on in njegova okolica), da bi dvignili francoski prestiž v svetu in da bi napravil nov korak k uresničenju svojih sanj o Evropi od Urala do Atlantika. Nevada De Gaulle meni, da bo v taki -Evropi imela Francija prvo besedo, za njo Sovjetska zveze in nato šele ostale države. Nima pa namena ustvarjati osi Pariz—Moskva. Sovjetom De Gaullovo sanjarjenje močno koristi, ker razbija strnjenost zahodnega svobodnega sveta v Evropi ter so mu zato pripravili najslikovitejši] sprejem, kar so jih kdaj koli kateremu koli tujemu državniku. De Gaullu so sporočili preko svojega poslanika v Parizu Zorina, da bo lahko po Moskvi svobodno hodil po ulicah in se razgo-varjal s komur koli bo hotel. Nadalje so mu pripravili potovanje v industrijsko središče Sibirije Novosibirsk, v ev-rospski Rusiji pa v Leningrad, Kijev in Volgograd (bivši Stalingrad). Prav tako mu bodo, kakor poročajo nekatere ; agencije pokazali izstrelitev enega sput-nika z raketnega oporišča v sovjetski centralni Aziji. Najresnejši problem, ki ga bo De Gaulle reševal (in ne rešil) s sovjetskimi komunisti, ja pač vprašanje Nemčije, Tu sta Francija in ZSSR vsaka na drugem tečaju: Moskva je proti združitvi Nemčije, Francija ipa vidi rešitev tega problema prav in edino v združeni Nemčiji. V prvem govoru, ki, ga je imel De Gaulle na večerji v Kremlju, je pozval Sovjetsko zvezo na sporazum v Evropi. Čeprav je Ameriki priznal, da „ima važno nalogo v pomirjenju sveta,“ je poudarjal, da „Francija smatra, da je sporazumevanje med tistimi državami, ki so si bile doslej nasprotne, bistveno evropski problem“. Poudarjal je, da je naloga Evropejcev, da dosežejo sporazum o bodočnosti Nemčije in o varnosti Evrope. Sporazum Evropejcev pa je prav tako potreben za; dosego miru in napredka v Aziji, Afriki in Latinski Ameriki. Vse to pa po De Gaullu nalaga Franciji in Sovjetski zvezi, da se nemudoma sporazumeta. In to je njegov namen, zakaj je prišel na obisk v Sovjetsko zvezo, da s sovjetsko vlado „razpravlja o vprašanjih, ki zanimajo obe državi, Evropo in ves-.ivct“. Sovjetsko zvezo je pozval, naj sodeluje s Francijo, „da se bo Evropa združila in zagotovila mir tako v sta-] rem kontinentu, kakor v ostalem svetu“. Čuenlaj med romunskimi komunisti V sovjetskem bloku se je minuli teden kriza poglabljala. Romunija, ki je že od 7. maja naprej, ko je njen predsednik Ceausescu, eden novih upornikov v sovjetskem bloku, prvič javno govoril proti obstoju dveh vojaških organizacij v Evropi, se pravi NATO in Varšavskega pakta, je pretekli teden postala sredi=če zanimanja tako Moskve kakor svobodnega zahodnega sveta, ker je tja prišel na obisk kitajski predsednik čuenlaj. V Bukarešti je bil sprejet z vsemi častmi, meščani so mu vzklikali v pozdrav, z romunskimi komunisti pa je imel dolge razgovore o problemih komunističnega bloka, se prav-i o sporu med Kitajsko in ZSSR, o Vietnamu in drugih svetovnih problemih. Prva konferenca, ki jo je 'Čuenlaj imel z romunskimi komunisti na sedežu romunske KP v Bukarešti, je trajala štiri ure. Uradno je čuenlaj vrnil obisk, ki ga je romunski predsednik Maurer napravil v Pekingu leta 1954. čuenlaj je sedaj v Bukarešti javno hvalil ro- med drugim zapisal. „Nas ni zlomil fa-j šizem, nas ne zlomijo niti taki moderni čudni ukrepi. To naj vedo vsi, tudi tisti, ki se ra zunaj barvajo s krščanstvom in mislijo, da nas utegnejo slepiti ln izrabi iati s praznim besediče-ne znajo spoštovati. Mi Slovenci terjamo svojo pravice, kot smo jih uživali že pod Avstrijo in se nočemo zadovoljiti s pravico le na papirju in z obljubami! ,. Ko so italijanski krščanski demokrati sredi marca v deželnem svetu Fur-lanije-Tulijske krajine prvič odkrito nastopili za zaščito slovenske manjšine v korist zakonskega osnutka o kazenski zaščiti jezika, kulture in vere narodnih manjšin, ki ga je predložil predstavnik Slovenske skupnosti dr. Jože Škerl ter je bil ta zakon tudi sprejet z glasovi vseh strank razen neofašistov in liberalcev, smo mislili, da so se s tem za vedno odpovedali težnji po nasilni asimilaciji narodne manjšine ter so dejansko sprejeli krščanska načela o narodnih manjšinah. Ob prepovedi manjšinskega kongresa v Gorici moramo pa, žal, ugotoviti, da smo se varali. Kaiti krščansko demokratskega predsednika vlade Alda Mora in njegovega zunanjega ministra iz iste stranke Fanfanija ni prav nič oviralo dejstvo, da sta s prepovedjo I manjšinskega kongresa v Gorici s faši- j stičnim zakonom udarila po slovenski ] narodni manjšini, kajti nobenega dvo-1 ma ni, da je bil udarec namenje» njej! I Toda ta udarec je zgrešil svoj cilj. Škode ni povzročil slovenski narodni manjšini v Italiji, ampak ugledu Italije v svetu, katerega je znova opozoril na trpko usodo slovenske narodne manjšine tudi pod sedanjo demokratsko italijansko državno upravo, o čemer so se predstavniki ostalih evropskih narodnih manjšin lahko sami prepričali na licu mesta. Prepoved manjšinskega kongresa je zapustila bridko spoznanje, da se tudi sedanje italijanske demokratske oblasti še vedno glede postopanja z narodnimi manjšinami na svojem področju bistveno ne razlikujejo od fašistov. Zlasti je žalostna in boleča ugotovitev, da so se prav krščanski demokrati v napadu na slovensko narodno manjšino v Italiji poslužili fašističnega zakona iz leta 1935. človeku se vsiljuje vprašanje, ali za italijanske krščansko demokratske državnike in ipolitike ne velja določilo iz okrožnice papeža Janeza XXIII „Mir na zemlji“, ki v 94. članu ugotavlja, da ja treba glede narodne manjšine „odkrito priznati, da hudo nasprotuje dolžnostim pravičnosti, kar koli kdo stori zoper te manjšine, da bi omejeval njihovo moč in rast, še toliko bolj pa, kadar taki zgrešeni ukrepi merijo na za-tor manjšine“, ali pa mislijo, da je vse njihovo, delo krščansko že samo zaradi tega, ker ga opravljajo v neposredni bližini Vatikana, pa čeprav je krivično? munsko „nevtralnost“ v sporu med Moskvo in Pekingom, poleg tega pa je silovito napadel ZSSR in ji očital, da je „šovinistična“ in da „se je prodala a-meriškemu imperializmu“. Prav tako je Čuenlaj napadel ZDA zaradi vojne v Vietnamu in izjavil, da „kljub temu, da je Washington izvedel več protirevolucionarnih udarov v Aziji in Afriki, končno ne bo mogel uiti svoji usodi“. Glede Čistk, ki jih doživljajo kitajski komunisti, pa je Čuenlaj dejal, da „peščica zlobnih elementov vodi umazano protikomunistično dejavnost pod krinko komunizma“. IZ T E D n k Romunski komunistični diktator Ceausescu je prav za obisk Čuenlaja poslal italijanskemu komunističnemu glasilu „L’Unita“ izjavo, da vztraja na razpustu vojaških organizacij NATO in Varšavskega pakta, umik vseh tujih čet iz zahodnih evropskih držav in iz sovjetskih satelitov, odpravo vojaških oporišč in uporabe atomskega orožja. Vendar Ceausescu zahteva razpust najprej organizacije NATO, nato šele Varšavskega pakta, prav kakor je to storil pred štirinajstimi dnevi jugoslovanski komunistični diktator Tito. ¥ T ! D 0 R V Vietnamu se je vladnim vojaškim oddelkom posrečilo v kali zadušiti nov upor vojaštva v mestu Hue, v katerega bližini imajo Amerikanci važno protigve-rilsko postojanko. Uprlo se je 500 juž-novietnamskih vojakov in prešlo k uporniškim budistom. Lojalna vojska je budistično pagodo v nedeljo napadla in zasedla brez odpora. V nedeljo, 19. t. m., pa je minilo leto dni, odkar vlada Južnemu Vietnamu general Ky ter so za to priliko priredili velike vojaške parade, ki so se jih udeležile tudi ameriške čete. General Ky je sedaj razpisal volitve v ustavodajno skupščino. Bodo 11. septembra- Papež Pavel VI. je razširil pooblastila škofom glede posvečevanja duhovnikov pod 24. letom, zadolževanja cerkvenih ustanov — šol in socialnih zavodov, kakor tudi glede pokopavanja nekatolikov na katoliških pokopališčih. Z rtiča Kennedy so Amerikanci odstrelili v vesolje minuli teden 12-nad-stropno raketo Titan, s katere se je v vesoljskem prostoru razletelo na krožno pot okoli Zemlje osem vojaških sa^ telitov. Preko teh satelitov bo ameriški Pentagon vzdrževal popolnoma nemoteno vojaške zveze trenutno med Washingtonern in Saigonom, sicer pa s katerim koli svojim vojaškim oporiščem kjerkoli na zemeljski obli. Nobena zemeljska sila ne bo mogla Amerikancem preprečevati radijskih zvez z njihovimi vojaškimi postojankami. Sateliti letajo nad 35.000 km visoko. Surveyor I, ameriški fotografski aparat na Luni, je minuli torek zakrila senca ter ga bo sedaj štirinajst dni zakrivala Lunina noč. Poslal je Amerikancem nad 10.000 prvovrstnih fotografskih posnetkov luninega površja in okolice ter obzorja, iz katerih so Strokovnjaki ugotovili, da so lunina tla brez prahu, da pa so se noge Surveyorja deloma pogreznile v tla, odkar je pred tremi tedni aparat pristal na Luni. Znanstveniki ne vedo, če bo mogel Surveyor, odn, njegove sončne baterije^ preživeti mraz Lunine' noči, ki znaša skoro —180 stopinj C- Naslednji Surveyor bo - odletel na Luno letošnjo jesen, pred njim pa bodo Amerikanci poslali proti Luni še drug aparat, Lunar Orbiter, ki bo krožil okoli našega satelita. V ZDA bodo imeli letos slabšo letino kot v prejšnjih letih. Zato je pričakovati, da bo ameriška vlada zmanjšala izvoz žita v razne države. ^rjspevajtiTv^skovnt^ SKLAD SVOB. SLOVENIJE! Iz življenja in dogajanja v Argentini Dan narodne zastave V ponedeljek 20. junija je bil v Argentini narodni praznik. Dan je bil posvečen narodni zastavi in obletnici smrti njenega ustanovitelja, generala Manuela Belgrana. Letos je bil že 146- Slavnosti so bile po vsej državi ter so bili po vseh vojaških garnizijah na narodno zastavo zapriseženi vojaški regruti vseh vrst orožja. Glavna prireditev je bila letos v Rosariu ob mogočnem spomeniku narodni zastavi. Teh slavnosti se je udeležil tudi predsednik republike dr. Illia. Teden važnih sestankov Za torek, 21. t. m., je bila napovedana znova seja vseh ministrov in drž. tajnikov. Na dnevnem redu je bil poleg razprave o spremembi zakona o političnih strankah tudi razgovor o položaju državnih podjetij. Ker se pa drž. tajnik za energijo in gorivo Storani mudi v ZDA zaradi razgovorov glede kreditov za gradnjo veleelektrarne El Chocon. je bila sej*, vlade preložena na 28. junija. Med tem bo vrsta važnih sestankov in razgovorov. Tako je notranji minister dr. Paimero že začel razgovore s predsedniki političnih strank in predsedniki njihovih poslanskih in senatnih klubov glede sprememb, ki bi jih bilo treba vnesti v sedaj veljavni zakon o političnih strankah. V torek je bil na razgovoru predsednik ljudskih radikalov dr. Balbin. Minister za narodno obrambo dr. Suarez bo imel verjetno še pred soboto sestanek z .državnimi tajniki za vojsko, mornarico in letalstvo ter njihovimi glavnimi poveljniki in iefi generalnih štabov. V razpravi bo spomenica, ki so jo sestavili poveljniki vojske — divizijski generali — pod predsedstvom glavnega poveljnika vojske generala Pista-rinija že prejšnji teden. Ta spomenica je v javnosti — njena vsebina seveda še ni znana — vzbujala najrazličnejše komentarje. Nekateri listi so že pisali, da je neke vrste „ultimas“ vladi, pa je zadevo pojasnil najprej državni tajnik za vojsko general Eduardo Castro San-phez sam, za njim pa še minister za narodno obrambo dr. Suarez- General Sanchez je dejal, da so mu vojaški poveljniki z glavnim poveljnikom generalom Pistarinijem na čelu po zadnjem sestanku v razgovoru sporočili svoja mnenja o trenutnem političnem, gospodarskem in socialnem položaju, o prevratni akciji komunistov, sploh o sedanji argentinski problematiki na osnovi poročil, s katerimi razpolaga vojska. Državni tajnik jih je tedaj naprosil, naj mu vse napišejo in predlože v pismeni obliki. To se je zgodilo. Drž. tajnik za vojsko je nato o vsebini te spomenice obvestil tudi državna tajnika za mornarico in letalstvo, tako, da bo verjetno to poročilo generalov o sedanjem položaju v Argentini tudi sprejela mornarica in letalstvo za svoje in bi tako postalo stališče vseh oboroženih sil, katerih predstavniki so imeli med tem več razgovorov in sestankov. , Državni tajnik za vojsko general Sanchez se je prejšnji teden dogovoril z ministrom za narodno obrambo za sestanek, na katerem bodo z zgoraj navedenimi vojaškimi osebnostmi razpravljali o tem vojaškem dokumentu. Po tem sestanku bodo predstavniki oboroženih sil imeli razgovor tudi s predsednikom republike dr. Ulijem, da bi se podyzeli ukrepi ki jih zahteva sedanji politični, gospodarski in socialni položaj. Med tem pa listi še naprej ugibajo o vsebini generalske spomenice. Tako npr. nedeljska La Nación v svojem političnem pregledu navaja, da vsebuje kritiko gospodarske politike, vključno petrolejsko, navaja penetracijo komunistov v državno upravo in na univerze, slabo poslovanje državnih podjetij, pomanjkanje primernega političnega načrta, ki bi preprečil brez prepovedi političnih strank, da ne bi državna uprava prišla pri volitvah prihodnje leto v pe-ronistične roke. , (Nadaljevanje na 2. str.) O DIALOGU D Malokatera beseda je v današnji dobi tako pogosto uporabljena, kakor je beseda dialog. Najprej je pomenila dvogovor ali razgovor dveh. Danes pa je v rabi predvsem tedaj, ko imamo v mislih razgovor med komunisti ali predstavniki komunističnih režimov na eni strani in nekomunisti ali nasprotniki komunističnih režimov na drugi strani. Tudi razgovori med komunističnimi režimi in Cerkvijo, ki bi rada olajšala versko življenje svojih vernikov pod komunističnimi režimi, se vključujejo pod oznako dialog. Čim bolj pa je beseda dialog v rabi, tem več je površnosti v njenem pojmovanju in razlaganju. Zato je prav storil dr. Milan Komar, ko je nam v izseljenstvu pokazal jasno, kakšni pogoji morajo biti podani, da je možen pravi dialog. (Glej Zbornik Svob. Slovenije 1965, Pogoji za dialog, str. 7 do 11.) Dialog, ki se ne oslanja na neogibno potrebne pogoje zanj, je morda samo monolog ali pa še to ne. Med neogibno ipotrebnimi pogoji za dialog navaja dr. Komar to, da se človek v dialogu „uživlja v sočloveka, iz čigar besed razbira misli in nagibe in iz vrhnjih misli in nagibov globlje in bolj skrite nastavke. Uživlja se v drugo in drugačno, v različno od svojega“. Dalje pravi dr. Komar: „Dialog se poraja iz ljubezni ih vodi v ljubezen. V ljubezen do resnice in ljubezen do bližnjega.“ Tudi poudarja, da „dialog ne poteka le med sogovornikoma, ni le razgovor ali razmišljanje v dvoje, am- kot vladajočo manjšino. .Slovenska zgodovinska izkušnja OP potrjuje enakopraven, ustvarjalen in obojestransko uspešen odnos tudi med komunisti in katoličani. Razlikovati moramo med dialogom o svetovno-nazorskih vprašanjih in dialogom kot življenjskim odnosom med verujočimi in neverujočimi. Prvenstvenega pomena v naših družbenih razmerah je predvsem življenjski dialog. Enostransko pojmovanje dialoga je „nedavna poudaril tudi ljubljanski nadškof dr. Jože Pogačnik, ki je zarisal sedanjo situacijo odnosov v naši socialistični družbi bolj kot situacijo monologa ter v imenu dialoga nato naštel nekatere želje cerkvene hierarhije, katerih uresničenje bi lahko omogočilo dialog“. V sedanjih mnenjih slovenskih teologov o možnosti dialoga med marksizmom in krščanstvom vidim izraze sprememb v usmerjenosti cerkvene organizacije. Cerkev s svojimi stališči odstranjuje ovire, ki jih je doslej postavljala proti sodelovanju vernikov v socialističnem gibanju, če bi v teoriji in praksi prevladale te težnje, bi ne dvomili več, da Cerkev ne želi svojih političnih institucij, organizacij in akcij, ampak lajša veruje,čim, da se kot delovni ljudje vključujejo v oblikovanje socialistične družbene politike. K razjasnitvi hi .veliko pripomoglo, če bi slovenska Cerkev javno in kritično prevrednotila svoje angažiranje v klerikalni politiki pred vojno, v belogardistični zablodi med voino, svoje željno pričakovanje ško- lo med njimi...“ Vse, kar človeka ne navaja k takemu načinu življenja, je krščanstvu tuje, je alienaci ja. Vsakdo, ki se proti takim alienacijam bori, dela veri in s tem družbi uslugo — po Janžekoviču. Marksisti se bodo vedno borili proti takim alienacijam. Alienacija je v vseh tistih religioznih odgovorih na vprašanje o izvoru življenja, o njega smislu, o smrti, o ono-stranosti, ki se dajejo kot dokončni odgovori, kot dogme; „v odgovorih, ki imajo značaj mita, t- j. brezčasovnega in dokončnega spoznanja, čeprav je spoznanje vedno povezano z zgodovinskimi in družbenimi razmerami. In če takšne dogme monopolizira š’e cerkvena organizacija, ki se razglasi za edinega in popolnega posedovalca ter varuha in razlagalca resnice, za edino instanco, ki daje dokončne sodbe in rešitve, je krog alienaci je sklenjen.“ Marksisti pa razumemo vero kot človeški projekt o popolni družbi, bratstvu in ljubezni, enakosti, ki jih človek ni moe?el situirati drugje kakor v Bogu. „Prav tako pa nas še posebej vznemirja mišljenje, da so religiozne ‘diskusije’ pri nas ‘temperatura’ teh in takih diskusij, javno izražanje verskih čustev, le politična zadeva, organizirana akciia nezadovoljnih, naše (množične! opozicije. To mišljenje istoveti religiozna vprovanja Hudi v naši socialistični družbi s političnim opoziciona-hzmnm in seveda navaja na zakHuček, da ie nuino potrebno zoperstavljanje ‘noliHč-ni akrili v relierozni obliki’, na da je potreben administra- tìynì Kot 7r>ripr VPTO.“ rf-rnv/b^rii r»rmVk"t daje Trčkom linrJoTn. tnrH frristjarioifi, Ttomunoin. rfn «svolo Trumani- r.A'r.-no Pi-omlroi -To T"'■'1 ičorn pvpt.IJ UTeS- t on lojo ir ion in ITI T)raV •o. riqp co^onv,rqvil; sistem to ^moerv^a "hrpz prp^s^rTkov. Ta Kofolova ra^f^^liania so daleč rfci T->i ncj-f-vor-iolq. pncTPio 7a diclino*. tam zaide v t°mo, ko skuša razlikovati ..med dmlofrom o svetovno-pqvnrskTi VBr^parnih in dialogom kot vivlipn *c?vim o^nos°m med verujočimi in neverujoeimiT V celoti na dokazu ip. da mu manika tiste širine in pd obrne. ki ju moreta dati le svoboda, ali vsai toŽTia r»r* -nipj in liubezen do vocjrdnp in rio bližnieo-a. P^leo* fo^a Sl Poter nriza«d°va, da bi obšel objektivno r^s^ioo. katero isVanie in priznanje i«v jin'rio rro n a tvoritev nncoiPV za dia-ioo\ Odkiia-iooq iq voktpva. da naj bi OovVov cjtoniio n°vid°z le no- c<7'pd-no. v oTUik^verla saeialistič- mo ko jo TiTl“ vpfilo (lo to V*!! irìrri pflv»oc* ilo tpoTllA?,. noomQTnhni zmoti: t. ni to vsmzčr-nrnoče Markovo Ctudi Engelsovo in Leninovo! pojmovanje relmiie, 2. r°sna 7 VN MARTIN Naših mrtvih junakov in junakinj so se spomnile v nedeljo, 19. junija, članice SDO na svojem rednem sestanku. Duhovno misel s posebnim ozirom na svetle zglede treh slovenskih mučenic ie podal g. župnik Gregor Mali, spominski govor pa je ime] g. R. Smersu. Nova dvorana v San Martinu z odlično razsvetljavo, ki jo je napravilo podjetje g. .Jožeta Leskovarja, je prišla Jarak«» Sterilem«; — 5®*Ietnik i . Njegova življenjska pot se je začela med prvo svetovno vojno v Beli Krajini. Dne 7. junija 1916 je bil rojen na Snečnem vrhu. Očeta m videl nikdar, ker je že pred njegovim rojstvom padel na fronti. V ljudsko šolo je hodil v Dubličah. Ves čas je z bratom pridno pomagal materi na kmetiji-Dogodki druge svetovne vojne s komunistično revolucijo so ga zatekli na Ma-verlenu. Kot narodno zaveden in katoliško vzgojen fant je rdeče nasilje takoj odločno obsodil. Komunisti so ga zato obsodili na smrt in na njegovo glavo razpisali celo nagrado. Njegovo sestro Micko so pa ubili in so trije ne-doletni otroci ostali sirote, ker jim je tudi oče umrl v internaciji. Ob ustanovitvi Vaške straže v Črnomlju se je takoj pridružil čuvarjem slovenske zemlje in slovenskih domačij. Po zlomu Italije je prišel v Ljubljano, vstopil v slovensko domobranstvo in se proti komunistom boril v Vel. Laščah. Leta 1945 je bil vrnjen iz V etrinja. V št- Vidu je preživel vsa komunistična mučenja, med prevozom v Kočevje v grozno smrt, se mu je pa posrečilo pobegniti iz vlaka pri Ribnici in priti v Italijo, odkoder je leta 1948 odšel v Argentino ter si v Berazateguiju postavil lep družinski dom. Poleg poklicnega dela se vneto udeležuje dela v slovenski organizirani skupnosti. Velike zasluge ima pri graditvi Slovenskega doma v Berazategui. Najbolje jih je označil govornik na lanski blagoslovitvi doma g. Ivan Korošec z besedami: „če smo prišli na delo, pa štrbenca m bilo, smo odšli domov, čei je pa on prišel, je ostal, prijel za delo in ves dan sam zidal dom.“ V skromno priznanje so ga rojaki tedaj izvolili za njegovega predsednika- Poleg tega je g. Šterbenc tudi član krajevnega pevskega zbora Haendel, iki ga vodi g. Jože Omahna. Ob 50-letnici jubilantu iskreno čestita tudi Svobodna Slovenija, mu želi vse na jboljše ter iprosi Boga, naj bi ga ohranil še dolgo let v zdravju in moči n-e samo njegovi družini, ampak vsej slovenski skupnosti. do svoje veljave na kolinah v nedeljo, 19. junija, popoldne, številni rojaki so preživeli nekaj prijetnih uric v domačem slovenskem okolju. S LOVEN C! PO S V E T (J PO ŠPORTNEM SVETU AVSTRALIJA O prihodu slovenskih sester v Avstralijo in o njihovem lepem sprejemu, ki so jim ga pripravili Slovenci v Melbournu pod vodstvom svojega dušnega pastirja g- p- Bazilija na cvetno nedeljo, smo v Svob. Sloveniji poročali. Po prihodu v Melbourne so se sestre krepko lotile urejevanja svojega novega središča v Slomškovem domu. Pa tudi za sleherno drugo delo, ki je v korist slovenski skupnosti, vneto poprimejo. Saj jih je p. Bazilij v Mislih tako lepo predstavil ostali slovenski javnosti v Avstraliji. „Sestre so pridne kot čebelice. Kar lepo so že uredile prostor okrog hiše- Nič jim ni prijeti za lopato in kramp, da se fantje Baragovega doma kar lahko skrijejo pred njimi.“ Navaja tudi, da so mu povedale, „da pridejo pomagat k cementiranju plošče pri naši cerkvici. Možje in fantje, kaj pravite k temu?“ Slovenske sestre bodo v Melbournu med drugim vodile otroški vrtec ter vgajale slovenske otroke zlasti v času, ko bodo njihovi -starši v službi. Obiskovale bodo tudi slovenske bolnike. Ena od sester je-prevzela tudi vodstvo slovenskega eerkv. zbora v Melbournu. V Svob. Sloveniji smo, kot znano, ostro obsodili grd napad Slovenskega vestnika v Melbournu na pok. Narteja Velikonja. S tisto številko je ta list tudi prenehal izhajati. Odbor Društvo Slovencev v Melbornu je nato vzel zadevo v svoje roke in je za konec aprila za- čel izdajati društveno glasilo Vestnik znova kot razmnoženimi- V uvodnem članku „Zakaj in čemu?“ med drugim ugotavja naslednje: „Pred pol leta je Slovenski vestnik nenadoma umolknil. In prav v letu, ko bi, če bi v naših žilah piala prava slovenska kri, morali praznovati Vestni-kovo desetletnico. Najbolj vznemirljivo dejstvo je, da je izostanek Vestnika vzbudil tako malo 'komentarja. Imeli smo smrt brez žalosti, kot da je nekdo umrl, ki nam je bil tuj. Grobarjev je bilo več kot pogrebcev. •— Slovenski vestnik, kakršen je bil, je kazal Znake naših slabosti. Glavni vzrok za ustavitev Vestnika je bilo pomanjkanje strpljivosti sodelavcev in moči. Drugi razlog je bilo pomanjkanje sredstev.“ V nadalnjem funkcionarji društva ugotavljajo, da bo društvo napravilo vse, da bo zopet prišlo do tiskanega lista, če se mu bo posrečilo prebroditi vse težave. Končno društvo tuli zatrjuje, „da nima nikakšne zveze s skupinico, ki je priredila zabavico v korist nekakšnega lista „Zarja“, ki sploh ne obstoja! Umrli so: V Adelajdi ga. Marija Rošker iz Gosakove družine v Sedlašku pri Ptuju; v Footscrayu Filip Šmit :z Hrastnika; v Geelongu ga. Cecilija An-drcšek; v Canberi pa ga. Cvetka Škerbic roj. Falež. Naj počivajo v miru. Slovenski orkester Bled v Melbournu jè 15. aprila nastopil na koncertu International Night v prid katoliške emigracije. Fantje so doživeli lep uspeh in so morali svoj program razširiti. Vestnih SFZ Pregled odbojkarskega tekmovanja v San Justu I. ‘Skoraj začuden sem slišal v San Justu ob koncu tekem vprašanje: „Kaj se ti zdi, ali smo kaj napredovali?“ — Dostikrat namreč izgleda, da je važno ■samo to, da mladinski športni dnevi so in da kolikor toliko srečno potečejo, več pa ne. Ker se je celo tekmovanje v odbojki vršilo v razmeroma najkrajšem času m na istem igrišču, mi je res lahko podati nekaj pripomb glede odsekov, igralskih družin, igralcev, sodnikov, nadzorne komisije in gledalcev. Iz vsega tega pa bo sledil odgovor na vprašanje. Najprej lahko z veseljem ugotovimo, da so se tekmovanja udeležili vsi odseki, ki so že kdaj .nastopali z odbojko. Kadar se bo osamosvojil odsek SFZ iz Carapachaya še v odbojki m se bodo pojavile še carapaehayske odbojkarice, bo te vrste revija naše mladine zajela najmanj sto mladih ljudi. Vsaka igralska družina predstavlja določeni odsek. Ni vseeno, kako se ta družina pojavi na igrišču, kako pozdravi ob pričetku igre, kako se poslovi, kako je oblečena in kako v celoti odig.'a svojo vlogo. Igralska družina ni marogasta skupina ljudi, ki so se zbrali v zadnjem trenutku, ki jim manjka enotnosti in strumnosti verjetno tudi v ten-ničnem pogledu. Zakaj bi se za domače tekme ne potrudili tudi v tem pogleda! Ves zunanji vtis nastopajočih družin vpliva vzgojno na naše najmlajše in na prireditelje naraščajskih tekmovanj. Pohvale vredni so odseki, ki so bili v tem oziru popolnoma na mestu. Vsak igralec naj bo ponosen, da lahko predstavlja svoj odsek in da pokaže, kaj zna- Torej bo napel vse sile, da bo svojo nalogo dobro izdelal. Ta ne obstoja samo v tem, da dobro podaja, brani ih zabija žogo, da ni individualist in podobno, ampak k njegovi vlogi spadajo tudi vse besede, kretnje in zlasti obnašanje v spornih zadevah na igrišču. Kar težko je gledati igralce, ki se med igro ne obvladajo, ki ne prenesejo' tovariševih napak, sodnikovih odločitev in iščejo krivdo za poraz svoje družine tam, kjer je ni. Igra je preizkusni kamen za vsakega igralca in je šola za njegove telesna in duševne sile in izredna prilika, krotiti svoj značaj. K sreči pa je tako obnašanje med našo mladino j zelo redko, a na žalost silno izstooi, | kadar se pojavi na domačih igriščih, ! zelo obžalovanja vredno pa, kadar se j to zgodi pri gostovanju doma ali dru-.god. Zato , posebej, popdarjamo. ,pravi,.| športni duh tistih igralcev, ki pomirljivo vplivajo na tovariša v igri in takoj pristanejo na sodnikove odredbe, S tem dvignejo ugled svoje družine in lepo vplivajo tudi na gledalce. Sodnikovo delo je včasih zelo težko Ne samo zato, ker mora biti nepristranski, ampak ker ima pred seboj igralce in družine, ki so na različnih razvojnih stopnjah. Na ta način, da strogo sodi boljše in mileje slabotne, je možno, da se novinci sploh lahko razvijejo, vendar traino tako stanje ne more obstojati. Sodniki imajo v svojih rokah sredstvo, ki naj pomaga naši odbojki, da pride kmalu na dostojno višino: to je, da sodijo enotno, postopoma strožje n po najnovejših pravilih igranja v odbojki. Na ta način bo vsak igralec vedel, da so tekme resna stvar in da nepripravljen ne more igrati. To pa bo primoralo vaditelje, da bodo vedno več zahtevali od tekmovalcev. (Bo še prihodnjič) Redni sestanek SDO bo prvo nedeljo po mladinski maši v obliki celodnev-tega tečaja. Opoldne na razpolago kosilo. Popoldne začetek ob 15. Knjižnica SDO. Opozarjamo članice na vrnitev knjig in uporabo knjižnice, ki bo zopet na razpolago 1. nedeljo. Jugoslovanska nogometna zveza je obvestila Svetovno nogometno zvezo, da so igralci prve in druge nogometne lige postali profesionalci. To sporočilo je posebno važno za prihodnje olimpijske igre. Jugoslavija namreč ne bo več mogla nastopati pri teh igrah z igralci teh lig-. Drugi slovenski predstavnik v drugi nogometni zvezi Slovan iz Ljubljane je pred koncem odstopil od tekmovanja. Moštvo je zašlo v hudo finančno krizo, poleg tega je bilo zaradi slabih rezultatov na zadnjem mestu in bi izpadlo iz lige. Maribor pa je bil letos nekoliko slabši in se je uvrstil šele na sedmo mesto. Na prvi pripravljalni tekmi pred svetovnim prvenstvom v Evropi je argentinska nogometna reprezentanca premagala moštvo Danske z 2:0. To sredo pa se je moštvo pomerilo z reprezentanco Italije v Turinu. Na svetovno smučarsko prvenstvo v alpskih disciplinah, ki bo prihodnji mesec v Portillu, ‘Čile, bodo tudi Španci poslali šestčlansko ekipo. Špance, trenira znani Francoz Perinet. Po svetovnem namiznoteniškem prvenstvu je moštvo Jugoslavije nastopilo še na francoskem mednarodnem prvenstvu v Parizu. V četrtfinale so se uvrstili Veeko, Korpa, Markovič in šurbek. Toda do polfinala sta prišla le Korpa in Markovič. V dvojicah sta bila Koripa-Vecko izločena v polfinalu po sovjetskem paru Goromozcv—Amelin s 3:0, Mirko in Stanek (ČSSR) pa sta z enakim rezultatom odprayila. šurbeka in Markoviča. ŠAH Tigran Petrosian je ponovno osvojil naslov svetovnega šahovskega prvaka-Izzivalca Borica Spaskega je premagal ' z 12-5 proti 11.5 točkami. OBVESTILA Društvo Slovenska vas bo v soboto, 25. junija, ob 20 proslavilo 150-letnico argentinske svobode. Program: obe narodni himni, glasbene točke in igra: EL CURA DE LOS PAGOS LARGOS. —. V nedeljo, 26. junija, ob 15.30 pa se bomo spomnili prve obletnice smrti ustanovitelja naše vasi msgr. Janeza IV. kulturni večer SKA bo v soboto, 2. julija, ob 7 pri Bullrichu, Sarandi 41, Capital- Predaval bo g. p. A- Kukoviča D. J. o Koncilu in 'njegovem pomenu. Zvezni sestanek SFZ bo v nedeljo, 3 julija, po mladinski sv. maši v Slovenski hiši. Fantje vabljeni! Za kuharski tečaj sprejema odbor -SDO prriave do 4. julija. Tečaj bo v Slovenski hiši. Vodila ga bo ga. Sladičeva. Slovenski dom v Carajsaehayu vabi v radejjo, 10. julije,, tiri kolina in družabno prireditev. Sestanek dekliškega krožka Našega dgma bo v nedeljo, 10. julija, po maši. SKAD vabi vse člane in prijatelje na sestanek, ki bo v soboto, 25. junija, ob 19 v Slovenski hiši. Predava g. p. Kukoviča- Sestanek SFZ Ramos Mejia bo v soboto, 25. junija, ob 8 zvečer. Seja odbora, predsednic in športnih referentk bo 26. junija ob 11. V nedeljo, 26. junija, ob 16 bo v Slovenskem domu v Carapxchayu misijonska prireditev. Pridejo misijo-nalji z zanimivimi slikami in filmi. Vsi plijatelji misijonov lepo vabljeni! Seja športnih referentov SFZ bo v torek, 28. junija, ob 20. iSeja učiteljskega sveta MOZS bo v sredo, 29. junija, ob 19.30 v Slovenski hiši. Pred sejo (ob 19) bo sv. maša za pok. go. Hildo Sušnik. Slovenska hranilnica „SLOGA“ Ramos Mejii je darovala mladinskemu skladu Zedinjene Slovenije 15.000 pesov. Prisrčna hvala za lep dar, kakor tudi za priznanje za delo, ki ga odsek opravlja. Dekliški krožek Našega doma v San Justu vabi vse članice k telovadnim vajam, ki so ob nedeljah po sv. masi in ob sredah ter petkih od 19. do 21. Hladnika (sodelovanje vaškega pevskega zbora, recitacija m govor pokojnikovega sošolca g. dr. Tineta Debeljaka) ter dneva padlih junakov (govor g. Staneta Mehleta, recitacija in sodelovanje otroškega pevskega zbora. Rojaki toplo vabljeni! — Odbor duštva Slov. vas. Svoje prihranke lahko mirno zaupate SLOVENSKI HRANILNICI C. C. SLOGA — LTD A. Vam ‘bodo vedno na razpolago in dobro obrestovani. Za zaupno informacijo se oglasite v naši pisarni BME. MITRE 97, RAMOS MEJIA ob sobotah od 16—20 ob torkih od 18—20 ESLOVENIt LIBRE Editor responsable: Milos Redactor : José KrosalJ Itedacción y Administracija Bamćra Falcon 41'58, Buenos T. E. 69-9508 Argentina JAVNI NOTAR Francisco Maral Cascante , Escribano Püblico Pta. baja, ofic. 2 CangalJo 1642 Buenos Airea T. E. 35-8827 CORREO ARGENTINO Central B FRANQUEO PAGADO Concesión N* 5775 TARIFA REDUCIDA Concesión N9 3824 Registro Nacional da la Prspiodarf Intelectual No. 817.086 Naročnina Svobodne Slovenije za lete 1966: za Argentino $ 1.400,—. Pri pošiljanju po pošti doplačilo $ 100,—. Za ZDA in Kanado: 12 dolarjev za pošijjar-nje z letalsko pošto, in 8 dolarjev ga pošiljanje z navadno pošto. TaJleres Gràfic.os Vilko S. R. L., Estadoa Uniđbs 425, Ds. Aires. T. E. S3-7213 Ur. FRANC KNAVS i ODVETNIK Lavaile 1290, p. 12, of. 2, Capital j T. E. 35-2271 Uradne ure 17—29 Na telefonu tudi dopoldne »■anaaaeaaiaaneaataiaaaiiBfaiaaaaiaaeaMaeaataaa« NAŠ DOM SAN JUSTO v soboto 91. julija 1966 Tebe, ki si vedno ljubil slovensko 'pesem in ja sam rad pel, vljudno vabimo na koncert Galusa. Pridi, da bomo peli vsi kakor eno- srce! Se še spominjaš pesmi: Nocoj pa, oh nocoj, Završki fantje, Rožmarin TO BO . .. / • ■' praznik slovenske pesmi V nedeljo, 26. junija, ob 17 v dvorani Slovenske hiše. Preskrbi si vstopnice v predprodaji ali eno uro pred koncertom v Slovenski hiš'i SLOVENSKO GLEDALIŠČE V BUENOS AIRESU Slovenska hiša, Ramón Falcon 4158 Sobota, 2. julija, ott 20 Nedelja, 3. julija, ob 18 Sobota, 9. julija, ob 20 LISICA IN GROZDJE (A RAPOSA E AS UVAS) Komedija v treh dejanjih Igra je namenjena odraslim Režija: STANKO JEREBIČ Scena: ARH. MARIJANI EILETZ Igrajo: Pavči Maček Eiletzeva, Marija Kutnar Jeločnikova, Frido Breznik, Maks Borštnik, Jože Černak, Abesinec Ludvik Pangos Ob obletnici Hladnikove smrti Gospod urednik, pošiljam vam tale spominček na rajnega monsignorja Hladnika. Dne 20. junija je namreč minilo leto dni, odkar ga je Bog poklical k sebi. Rajnega gospoda sem spoznal meseca februarja leta 1939 na Paternalu, kjer je imel novo mašo g. Zmet. Na tej ! novi maši se nas je zbralo veliko Slo- ; vencev. Prišel je tudi g. Doktorič iz Uruguaya. Z njim sem se poznal še iz Jugoslavije. G. Doktorič je bil v Radomljah, jaz sem pa delal v Bonačevi tovarni na Količevem. V teku sedem let, kolikor sem bil v tej službi, sem večkrat hodil v Radomlje k maši. Včasih tudi v ! Dob. Prav po božji previdnosti sva se dobila tukaj neposredno pred začetkom druge svetovne vojne. Obujala sva lepe spomine na. domovino. Po novi maši, sem se zanimal, kje bo redna slovenska maša. Zato sem si naročil Slovenski list, kjer jd bila vedno oznanjena, kakor tudi vsi slovenski sestanki. Maša je bila navadno na Pater- ralu ali na Avenidi del Campo ali pa v ulici Avalos pri sv. Neži. Moje prvo romanje v Lujàn je bilo leta 1939 meseca oktobra. Od tukaj smo šli na vlak na postajo Liniers. Ko je vlak privozil na postajo, sem videl na lokomotivi slovensko in argentinsko zastavo. Ko sem zagledal našo zastavo, so mi solze zalile oči. Spomnil sem se na slovensko Primorsko, kjer naši ljudje ipo letu 1918 niso smeli več izobesiti slovenske zastave. Tukaj, tako daleč od domovine, pa svobodno vihra! Od vesslja in sreče sem jokal. Od tedaj naprej sem se vsako leto udeleževal slovenskega romanja v Lujàn in to delam še danes. Neko nedeljo sem šel obiskat v Devoto (mestni del v Buenos Airesu, op. ur.) dva brata Kraševca. Bilo je leta 1941. Pol kvadre od hiše, v kateri sta stanovala omenjena Kraševca, sem srečal Janeza Hladnika. Pozdravila sva se. Povedal sem mu, kam sem namenjen. Tedaj mi je povedal, da oba zahajata v slabo družbo. O tem sem se kmalu tudi j sam prepričal. Ko sem prišel k njima,] sta mi začela pripovedovati: „Hladnik! je bil tu, pa sva pred njim zaprla vrata.“ Postal sem hud in sem ju pokaral: „Ali vaju ni sram zapirati vrat pred duhovnikom?“ Smejala sta se kot dva norca. Tako sem bil jezen, da sem sej tudi jaz obrnil in od njiju odšel. Od; takrat ju nisem nikdar več videl. Pozneje sem zvedel, da je ravno tisti, ki je ipred Hladnikom zaprl vrata, leta 1958 zjutraj odšel na delo, iz katerega se ni vrnil nikdar več. še danes nihče ne ve, kam je izginil. Ljudje so ugibali, da se mu je zgodila kaka nesreča, in' ker dokumentov ni imel nobsnih, nihče ne ve, kje so ga pokopali. Njegov brat je pa bil več let mrtvouden. Decembra messca lansko leto je tudi ta umrl. Pogrebni zavod je imel tudi z njim težave. Ker ni imel dokumentov', ga niso marali pokopati. Vsako leto meseca septembra je bila prireditev Duhovnega življenja v dvorani sv. Jožefa v ul. Ascuenaga. V njej so bile razne prireditve. Napovedovalec programa je bil Rudolf Živec, tudi mešani pevski zbor pod vodstvom Cirila Jekšeta nam je zapel več pesmi, da nam ! je obujal spomine iz domovine. Ta pevski zbor še danes prepeva pri sv. maši na Paternalu. Na vseh teh jprireditvah je bil Janez Hladnik glavna osebnost. G. Janez Hladnik je prišel večkrat tudi v okolico Lurdesa. Kar na hitro je obiskal Slovence. Vedno se mu je zelo mudilo. Ni čudno, zmeraj je imel dosti opravkov. Nekajkrat sem hodil z njim tudi jaz. Nekoč sva že zvečer prišla k neki slovenski družini. Gospod Janez Hladnik je povedal, da pobira naročnino za Duhovno življenje. Dobil je dva pesa, kolikor je bila tedaj naročnina in še nekaj za tiskovni sklad. Tako je povsod dobival po dva pesa, kamor sva prišla, nato pa sva šla hitro naprej. Nato sem ga spremil do omnibusa. Pet vozil je šlo mimo, pa nobeden ni hotel ustaviti, končno se ga je le eden usmilil, ker šofer ni čutil sovraštva do duhovnika- Ko je bil že v Lanusu na svoji fari, nas je povabil stare in nove naseljence na asado. Res nas je prišlo lepo število.. Videl sem, kako so mu domačini pomagali peči meso. Nato sta se oglasili dve gospe z napovedjo, da bosta začeli zbirati prispevke za nakup najpotrebnejših stvari za gospoda Hladnika, ker si sam nič ne kupi, vse razda in hodi zelo revno napravljen " okoli. Nabrali sta. čedno vsoto ter sta mu potem kupili razne stvari. Ko sem bral Mauserjevo povest Kaplan Klemen, se mi je zdelo, da je bil rajni gospod Hladnik ravno tak. Vse je razdal. Tudi tistim, ki so ga sovražili. Monsignorja Hladnika sem videl zadnjikrat avgusta meseca leta 1964 v Lurdesu. Bil je zamišljen. Gotovo si je mislil: Kolikokrat sem pripeljal slovenske romarje k Mariji. Letos jih vodim zadnjikrat. In resnično je bilo tako. Ko smo leta 1965 romali v Lurdes monsignorja Hladnika ni bilo več med nami, kajti 20. junija tega leta je odšel k Bogu po plačilo. Ko obujam te spomine nanj, še danes ne morem verjeti, da nas je msgr. Hladnik zapustil za vedno. Mi ga pozabili ne bomo. Vedno ga bomo imeli pred očmi, vedno se bomo spominjali tistih let, ko je bil med nami, delal za nas in nam pomagal. Vsi se ga bomo spominjali v molitvi, saj je bil toliko let naš dob‘3r dušni pastir za vse, nam, ki smo ga imeli radi, in tistim, ki so pred njim zapirali vrata.