Upokojenost med bogatejšimi? Komisija se srečuje z mnogimi problemi — Premajhna podpora družbenopoliticnih organov in Organizacij Postopek za ugotavljanje iz-vora premoženja v sistemu obdavčevanja občanov ni no-vost. 2e dosedanji davčni predpisi so določali, da se zoper osebo, ki poseduje pre-moženje, razpolaga ali troši sredsfcva, ki so znatno večja od dohodkov, ki so jt ostali po plafiilu davkov, lahko uve-de poseben postopek, v ka-terem se raziskuje, od kod takl osebi premoženje. V no-vem zakonu o davklh občanov Iz leta 1972 je rečeno, da se zoper tako osebo lahko uve-de poseben postopek za od-mero davka od nenapoveda-nega dohodka. Novost je v pristojnosti, ker posebni po-stopek ne vodi več upravnl organ pač pa posebna komi-sija, katere člane in namest-nike imenuje občinska skup-šflona. Komisija za ugotavljanje iz-vora premoženja v našd ob-Ciini je bila Imenovana marca 1972. Steje sedem članov, od tega so štirje zaposleni v go-spodarski dejavnosti, ostall trije pa v družbenih dejavno-stih. Junija letos je občimska skupščina na podlagi spre-membe zakona o davkih ob-čanov imenovala namestmka, tako da sedaj komisija za ugotavljanje izvora premože-nja šteje 14 članov oziroma namestnikov. Komisija se je od ustanovitve do danes se-stala osemkrat. Vletu in pol je bežigrajska komdsija naredlla veliko, če-prav rezultati nlso takšnd kot jih je marsikdo pričakoval. Do sedaj je komisija dobila 28 pobud oziroma predlogov za uvedbo postopka. Prav go-. tovo je razveseljivo, da so največ pobud poslali občani saml. Pa poglejmo kako so se predlogi zbirali: davčna uprava je poslala sedem pri-merov, UJV pet, pravosodni organi dve, družbenopolititoi organi dve, občani neposred-no pa kar 12. Najbolj je pre-senetljivo, da komisija za družbeni nadzor ni poslala nobene pobude. Zatajile pa so tudi krajevne skupnosti, ki bi lahko veliko prispevale s terena, posebno, ker je naša občima zelo velika in v njej živi veliko število občanov. Zelo zanimiri so podatki proti katerim osebam so da-ne pobude za uvedbo po-stopka. Med »osumljenci« Jt največ obrtnikov — 12, sedem je direktorjev, en upokojenec, ostalo pa so redno zaposleni občani različnib. poklicev. Davčna uprava zbdra podatke desetih davčnih zavezancev, o katerih. imajo določene po-datke iz svojih lastnih evi-denc. Vzrok za zbiranje teih podatkov je obstoj premo-ženja, ki po grobih ocenah presega prijavljene oziroma obdavčene dohodke. Poglejmo še kako je ko-misija zbirala podatke o pre-moženju občanov. Priejšnj© leto je davčna uprava zbirala podatke o premoženju obča-nov, pridobljenem v desetih letdh. in sicer: podatke o na-kupu nepremičnin, dražjih uvoženih. avtomobiliih, viken-dih, motomih čolnih iin stro-jlh. Republiški sekretariat je komisiji posredoval podatke o dražjdh uvoženih avtomo-bilih in uvoženih večjih stro-jih. Razen tega pa je občin-ska uprava pripravila tudi podatke o dodelitvi zemljišC v družbeni lastnini za čas 10 let in podatke o izdaji gradbenah dovoljenj za pet let nazaj. Komisija je že razpravljala o petih primerih o umestnosti uvedbe postopka, vendar še ni izdala sklepa o uvedbi po-stopka, niti ni sprejela odlo-čitve o ustavltvi postopka. Sklepi še niso izdani zato, ker je komisija poslala ene-mu občanu poziv, da pred-loži podatske o svojem pre-moženju, v ostalih štirih pri-merih pa je potrebno podatke preveriti. Komisija je doslej zaključila Stiri priinere. En primer je končan z izdajo odločbe o odmeri davka od nemapovedanega dohodka. V postopku je komisija ugoto-vila še druge negativne po-jave, ki so še bolj pomem-pni kot sama odinera davka. To so visoko dodeljenj kre-diti v različnih bankah brez zakonitih podlag, zavlačeva-nja iin neplačevanja obvezno-sti in drugo. Vse te primere je komisija posredovala prd-stojnim službam in organi-zaoijam. Stranka je zoper to odločbo vložila pritožbo, ven-dar ta še ni rešena. Drugi primer je komisija ustavila, ker je občan naknadno ddka-zal, da njegovo premoženje ni večje od dohodkov, ki so mu ostali po plačilu davkov. Tretji prkner je komisija od-stopila davčni upravi zaradi utaje davkov, četrti primer pa republiški komisiji, Komisija ima torej precej dela in gradiva za delo, ven-dar pa manjka široka družbe-na podpora tn ustrezna za-gotcmtev strokovnega kadra. Vsi uvedenl postopki so dol-gotrajni, ker v veaHBem prl-meru sodelujejo fcudi druge organizacije in organi, ki svo. jega dela ne opravijo v določe-nem času. Vsebinski, organi-zacijski in kadrovski proble-ml delovanja komisije so bili vedkrat predmet kritičniih obravnav, tako v družbeno-političnih organizacijah kot v pristo.fnih strokovnih organih. Vsi ugotavljajo, da komisija nl storila vsega, kar bi mo-rala nareditd. Pripomniti pa je treba, da razni organi tn organizaci.ia, ki pri delu ko-misije sodelujejo, tudi ne iz-polniuieio vseh svojih na-log. Komisija čuti predvsem veliko pomanikanie podatkov s terena. Povedali smo že, da kraievne skupnosti niso poslale *oml«i1i nobene po-bude za uvedb* p*«topka, čeprav ima.jo zato veliko mož-nosti. Predsednik komisije za ugo-tavljanje Izvora pi*w>žeoja je v poročilu nanisal. da ne-upraivičemo pridoftivanie pre-moženja ni le posledica dav-čnih zataiiitev. temveč nastaja tudi s ka?™viml deianjl, dru-glmi odkritimi krSitvami aH izteravaniem predpisov in sa-mounraivDJh aktov. krSeniem dobrih poslovnih običajev, uveljavljanje privilegijev in podobnega. Ravno za to delo komlsije za ugotavljanje iz-vora premoženja ne bi snelo še nadalje ostajati brez kon-kretne podpore družbenopo Mtičnlh organov. Komisija potrebuje za iz-vedbo te naloge načrten pri-stop, zato je aktivnost organi-zirala na podlagi dogovorje-nega akcijskega programa, v katerem so jasno opredelje-ne naloge posameznih orga-nov. Akcijski program pbčin-skih organov je naslednji: od-delek za družbene službe in splolns zadeve ba ugQtoy»| seznam obCanov, W so bffl dolžni prijaviti premoženje po 5. in 6. tofikl družbenega dogovora; oddelek za gradbe-ne in komunalne zadeve pa bo posredoval podatke o pre-moženju po 1. točki na pod-lagi točkovanja stavb in po-datke o ostalih nepremični- nah pridobljeinih v desetih letih. Za sprotno obveš^anje ko-misije pa bodo upravnl or-gani sproti obveščali komi-sijo o podatkih iz svojega de-la in sicer: Obveščanje in so-delovanje pri tehDBftnih pore-gledih novozgrajenih gradbe-nih objektov občanov, dosta-vljanje podatkov o dodelitvi zemljišča v družbeni lastnini, dostavljanje podatkov o licl-taoijskem, gradbenem in uporabnem dovoljenju in do stavljanju podatkov o weCjih Zaradi velikosti terena in velikega števila prebivalstva bo organiziran sestanek pred-stavnikov krajevndh skupno-sti, predstavnlkov krajevnih organizacij SZDL in osnovnih organizacij. V.BEZNIK