Železne niti 7 Osnovna šola Železniki -T- Uspehi učenk in učencev Osnovne šole Železniki v šolskem letu 2009/2010 • v . ■ Primož Smid Avtorica: Agata Štravs, 1. a. Mentorica: Irena Bradeško 391 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Datum Tekmovanje Dosežki, priznanja, nagrade Učenci Razred Mentor 02. 02. 2010 Slovenščina Srebrno Cankarjevo priznanje Maja Triler 9. c Majda Tolar Zlato in srebrno Vegovo priznanje in 3. mesto na drž. tekmovanju Vid Megušar 9. c Monika Čemažar Neža Habjan 7. b 31. 03. 2010 Matematika Srebrno Vegovo priznanje Tina Mesec 7. a Vesna Božič Andreja Koblar 7. b Sara Kokalj 7. c Katja Trampuš 8. a Bernarda Kavčič Nejc Kokalj 8. a Cene Prevc 8. b Sandi Kavčič 9. d Monika Čemažar Matic Prevc 9. a Zala Tolar 8. b Jana Kusterle Nadja Kaplja 8. a Nejc Kokalj 8. a Tadeja Šuštar 28. 01. 2010 Angleščina Srebrno priznanje Urška Čufar 9. d Marija Prevc Timotej Nadrag 9. c Vid Megušar 9. c Tadeja Šuštar Sandi Kavčič 9. b 02. 04. 2010 Biologija Zlato proteusovo priznanje Nejc Peternelj 8. b Mihela Lahajnar Kemija Zlato Preglovo priznanje Nejc Kokalj 8. a Mihela Lahajnar Cene Prevc 8. b Srebrno Preglovo priznanje Katja Trampuš 8. a Mihela Lahajnar Urška Košir 8. a Sandi Kavčič 9. b Mojca Kešanski Zlato Stefanovo priznanje Matic Prevc 9. d Anka Arko 26. 03. 2010 Fizika Srebrno Stefanovo priznanje Katja Trampuš 8. a Alenka Bertoncelj Vid Megušar 9. c Anka Arko Sandi Kavčič 9. b Nejc Peternelj 8. b Zlato priznanje Vid Megušar 9. c 30. 10. 2010 Logika Matic Prevc 9. d Monika Čemažar Srebrno priznanje Katja Trampuš 8. a Brigita Prevc 9. c 392 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Datum Tekmovanje Dosežki, priznanja, nagrade Učenci Razred Mentor Drž. tekmovanje iz znanja Zlato priznanje Teja Rakovec 9. a Mihela Lahajnar o sladkorni bolezni Srebrno priznanje Urška Košir 8. a Eva Korošec 6. c Katja Mohorič Nika Rant 6. b Anika Bevk 6. a Miha Benedičič 6. b Damjana Demšar Maja Kalan 6. b Žan Kramar 6. b Tina Pretnar 7. a Eva Megušar 7. a Tadeja Šuštar Andreja Koblar 7. b Tamara Rihtaršič 7. c Neža Luznar 7. c 31. 03. 2010 Angleščina Zlata bralna značka Sara Kokalj 7. c Nejc Peternelj 8. b Jana Kusterle Zala Tolar 8. b Nadja Kaplja 8. a Katja Trampuš 8. a Lucija Tolar 8. a Urška Košir 8. a Irena Tavčar 8. a Teja Čufer 8. a Tadeja Šuštar Jan Šmid 9. d Teja Rakovec 9. a Urška Čufar 9. d Marija Prevc Nadja Kaplja 8. a Urška Košir 8. a 20. 02. 2010 Nemščina Zlata bralna značka Matija Grohar 9. d Majda Tolar Katja Bohinc 9. c Marcela Bešter 9. a Tina Thaler 9. d 393 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Datum Tekmovanje Dosežki, priznanja, nagrade Učenci Razred Mentor Ekipno državno prvenstvo v atletiki - 2. mesto Starejše deklice Ekipa OŠ Železniki Jože Reya Valentina Pintar 1. mesto na državnem prvenstvu v veleslalomu Ekipa OŠ Železniki ♦Lucija Tolar (1. mesto) •Tajda Marenk (8. mesto) ♦Andrej Benedičič (2. mesto) ♦Matic Bradeško (3. mesto) 8. a 6. a 9. c. 9. d Jože Reya Športna vzgoja 1. mesto na državnem prvenstvu v deskanju na snegu Ekipa OŠ Železniki ♦Brigita Prevc (2. mesto) ♦Neža Zupanc (3. mesto) •Rudi Pintar (5. mesto) 9. c. 8. c 5. So 4. mesto na državnem prvenstvu v krosu Ekipa OŠ Železniki Učitelji športne vzgoje 5. mesto na ekipnem državnem prvenstvu v gorskem teku Ekipa OŠ Železniki Jože Reya 5. mesto na ljubljanskem maratonu Ekipa OŠ Železniki Jože Reya 4. mesto na ekipnem državnem prvenstvu v uličnem teku Ekipa OŠ Železniki Jože Reya 3. mesto na ekipnem državnem prvenstvu v teku trojk Ekipa OŠ Železniki Jože Reya 6. mesto na državnem prvenstvu v akrobatiki Marcela Bešter 9. a Jože Reya Kriket 2. mesto na državnem prvenstvu Ekipa OŠ Železniki Paul Leon Asher 394 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Datum Tekmovanje Dosežki, priznanja, nagrade Učenci Razred Mentor Neža Luznar 7. c Neža Habjan 7. b Katja Jensterle 7. b Barbara Bevk 7. b Tina Pretnar 7. a Nika Potočnik 7. c Ples Zlato priznanje Janja Gartner 7. b Valentina Pintar Maja Ive 9. c Vid Megušar 9. c Ajda Šmid 9. b Jošt Rakovec 9. c Brigita Prevc 9. c Matej Kavčič 9. b 21. 04. 2010 Eko šola 3. mesto na državnem tekmovanju Tajda Koblar 8. c Mihela Lahajnar Neža Habjan 7. b Tina Pretnar 7. a 1. mesto in zlato priznanje Špela Bernard 6. c 1. mesto in zlato priznanje Meta Rejec 3. b 2. mesto in zlato priznanje Blaž Frelih 3. a 20. 06. 2010 Čipkarska šola 5. mesto in zlato priznanje Tina Thaler 9. c Irena Benedičič Lora Štravs 3. a Deja Dolenc 3. b Lana Šmid 3. b Srebrno priznanje Anja Prezelj 4. c Špela Gortnar 5. a Petra Benedičič 5. a Laura Rant 4. c Monika Berce 6. c 395 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Avtorji: Blaž Hudolin (4. b), Sara Kejžar (4. b), Tanja Gartner (4. b), Julija Kovač (4. b), Laura Rant (4. c) in Tina Markelj (4. c). Mentorica: Marija Gasser 396 Železne niti 7 Osnovna šola Železniki Dom tvoje, moje pesmi Majda Tolar PRAVA PESEM Prava pesem se piše sama, prava pesem se bere sama, prava pesem je kakor mama, od življenja samega dana, z rano in rožo zaznamovana in ena sama. Prava pesem se piše zjutraj, prava pesem se piše čez dan in se piše, kadar se piše seveda, na večer in se piše ponoči, prava pesem se piše noč in dan, prava pesem se piše, kadar ni moči srcu biti nič drugega kakor beseda in vsebeseda. Šele potem, če ti sreča v besedo kane, šele potem, če beseda beseda ostane, šele potem, če ti je kdo ne ukrade in če med ničbesedami ne propade, pesem (mogoče prava) nastane zate in zame. (Tone Pavček) Pesem je ena izmed mnogih v pesniški zbirki priljubljenega slovenskega pesnika Toneta Pavčka, ki ji je dal naslov Majhnice in majnice s podnaslovom Pesmi mnogih let za mnoge bralce in je izšla v preteklem letu. V predgovoru k svoji pesniški zbirki je pesnik o sebi iz prve roke zapisal naslednje: ''So pesniki, staroste in starostniki, ki so, kot njihove pesmi, večno mladi: Puškin, Goethe, Petrarka, Ahmatova, naša Prešeren, Župančič in še kdo. In so mladeniči, pravi klasiki: Keats, Lermontov, Burns, Jesenin, Brodski, ali naši Murn, Kette, Kosovel in tudi še kdo. Pesem se ni ne pri enih ne drugih postarala. Pesem, če je prava, se ne stara. Jaz revež, nisem ne pri teh ne pri onih. Grem v kasna, se pravi stara, nespodobna leta, a otrok v meni se še ni postaral. Zato še kdaj zapiskam napiščal ali zabesedim s svojo večno sosedo besedo o lepem in o hudem v življenju. Potem to oboje, ko oboje postane lepo, lepim na hrbet časa in se veselim, če se zapis še tisti trenutek ne zbriše." S pričujočo pesniško zbirko so se morali seznaniti vsi učenci 8. in 9. razreda, ki so 397 Železne niti 7 Osnovna šola Železniki se pripravljali na tekmovanje v znanju slovenščine za Cankarjevo priznanje. Tema letošnjega tekmovanja je bila Dom tvoje, moje pesmi. Izbrano književno delo in priporočena dodatna literatura so bili podlaga za preverjanje bralne zmožnosti ter zmožnosti pisanja razlagalnega spisa. Učenci so brali Pavčkove pesmi zato, da bi prodrli v njihovo globino in da bi sledili razvoju pesniškega duha. Kako uspešno so opravili svoje naloge, pričajo spisi s šolskega tekmovanja, na katerem so učenci pisali razlagalni spis z naslovom Moja prava pesem med ničbe-sedami. Pred vami so trije najboljši. Vsaka izmed učenk je pokazala veliko mero poznavanja pesnika in literarne teorije ter razumevanja njegovih pesmi. 398 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki MOJA PRAVA PESEM MED NIČBESEDAMI Pesem Prava pesem je del pesniške zbirke, ki je nastala pod peresom pesnika Toneta Pavčka in ima naslov Majhnice in majnice. Svojo zbirko je pesnik podnaslovil Pesmi mnogih let za mnoge bralce. Tako že v podnaslovu izvemo, da so v knjigi zbrane pesmi za najmlajše, mlade in starejše in da so nastajale skozi mnogo let pesnikovega ustvarjanja. V pričujoči pesmi se avtor dotakne pesmi same. Na nek način ji kliče: ''Dober dan!'' To pomeni, da je sam s pesmijo zelo povezan. Prava pesem se ne piše samo takrat, ko si vesel, ko si dobre volje. Prava pesem se piše tudi, ko si v težavah, ko ti življenje pokaže zobe. To je izkusil tudi pesnik sam ob smrti svojega sina, obetavnega pesnika. Pesnika je to seveda zelo pretreslo, vendar se je kmalu spet postavil na noge ter pisal odlične pesmi. V prav vsaki opisuje, da življenje ne sme biti trpljenje. Vsak človek je marsikdaj v zagati, v težavah, vendar za dežjem vedno posije sonce. V pesmi Prava pesem se je pesnik poigraval z besedami in stresel vanjo polno ''pravih'' besed. Pesem je sestavljena iz treh kitic. Jezik je umetniško dodelan, poln metafor, preprost in razumljiv vsakemu bralcu. Rima veliko prispeva k uglašenemu ritmu pesmi. Prava pesem je na nek način optimistična, kar je tudi nasploh značilno za Pavčkovo poezijo. Prava pesem je kakor mama, od življenja samega dana, z rano in rožo zaznamovana in ena sama. Avtor besedila ima pesmi rad tako zelo kot mamo. Prava pesem nastane iz globine srca, piše se z življenjem. Če na svetu ne bi bilo Pavčkove mame, potem tudi pesmi ne bi nastajale izpod prstov pesnikovih rok. Avtor teh besedil gleda na življenje kot čudež. Na vse stvari gleda z lepim očesom in uživa v življenju, ki ga biva, čeprav so včasih prisotne tudi limone, ki ti zagrenijo trenutke. V vsakem primeru se moraš potruditi in se potegniti iz težav. Življenje zagotovo ni samo uživanje. Zdi se mi povsem normalno, da mladi v teh letih zelo radi uživamo, se imamo ''fajn'' in nam je všeč, če drugi delajo namesto nas, oziroma je nam treba čim manj delati. Vsi pa vemo, da to ni prav, vendar bi lagala, če bi trdila, da mi ne prija, da na primer ob sobotah vsi pospravljajo po hiši, jaz pa sem lahko na računalniku. Tone Pavček je v zbirki opisoval prav vse teme življenja. Pisal je o otroštvu, šolanju, ljubezni, o besedi ... Meni osebno so najbolj všeč pesmi o ljubezni, saj sem ravno v teh letih, ko smo mladi najbolj zaljubljeni in radi pogledamo za kakšnim fantom. Pavček je tudi sam šel skozi to obdobje in napisal pesmi tudi za svoje simpatije. Pesnik Tone Pavček se je rodil 29. septembra 1928 v Šentjurju pri Novem mestu, sedaj pa živi v Ljubljani. Po končani gimnaziji je študiral pravo, vendar kot pravi sam - zanj pravo ni bilo pravo. Bil je novinar pri časopisih, na radiu in televiziji in nekaj časa glavni urednik Mladinskega gledališča v Ljubljani. Dve desetletji pred upokojitvijo je bil tudi urednik Cankarjeve založbe. Nekaj let je bil tudi član Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Izšlo je že 15 zbirk Pavčkove poezije. Za zbirko Majnice in fulaste pesmi je dobil prestižno nagrado večernica, saj ta velja za eno najboljših slovenskih mladinskih zbirk. Ob prebiranju Pavčkovih pesmi začutiš, da je življenje nekaj lepega. Pesnik nam svetuje, naj življenje ne bo trpljenje, ampak dogodivščina, v kateri nismo samo na vrhu. Ampak najbolj važno je, da se naučimo vstati, ko smo na tleh. Pesnik življenju pravi: ''Rad te imam!'' Imejmo ga tudi mi. Brigita Prevc, 9. c 399 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki MOJA PRAVA PESEM MED NIČBESEDAMI V celi pesniški zbirki Toneta Pavčka Majhnice in majnice je ogromno pesmi z naslovom ali vsebino, ki opevajo pesem. A prava pesem je ena sama. Pripoveduje nam, kdaj, kje, kdo in kako se pesem piše - tista prava. Vsak lahko pesni - poklicno ali za šalo - a ni nujno, da se mu posreči in napiše pesem, s katero ti sapo vzame. Pravi kraj in pravi čas sta potrebna, da napišemo nekaj resnično dobrega. Ob branju pesmi Prava pesem sem se zamislila in ugotovila, da nam Pavček razlaga, da naj vsak piše in piše. Nekega dne, ko si prizadet ali srečen zaradi okolja in dogodkov okoli sebe, pa se ti nasmehne sreča in dobiš navdih za pesem, ki je mogoče tista prava. Vsakemu se bo to zgodilo. Ali bo to tudi zapisal (mogoče tudi objavil in resneje nadaljeval s pisanjem) ali pa bo na ta navdih pozabil, pa je odvisno od posameznikov. Občutek, da se moram še veliko naučiti in spoznati veliko drugega, meni neznanega, me je obšel ob branju pesmi. Njena tema se dotakne vseh, ki jo preberejo. "Prava pesem je kakor mama, od življenja samega dana, z rano in rožo zaznamovana in ena sama." Te vrstice si razlagam, kot da je prava pesem samo ena, ki se rodi iz naših zamisli oz. celotnega dogajanja v življenju. Vsako pesem zaznamujejo lepi in malo manj lepi dogodki. Meni se zdi vsaka pesem neke vrste igra besed, Pavčku pa beseda besed. Pesnik v vsaki svoji pesmi poveličuje/slavi življenje, ki sta mu ga dala mati in sv. Jurij. Veseli se vsakega dneva posebej, prav tako pa tudi vsake pesmi, ki nastane. A sam misli, da ni eden izmed pravih pesnikov, kot so Prešeren in Kette. Omenjena Slovenca sta napisala le po eno zbirko pesmi. Res dobrih pesmi - pravih. Le s to zbirko sta se ljudem ohranila v spominu. Sam pa je napisal že 49 knjig, dobrih in malo manj dobrih. Tone Pavček je Majhnice in majnice razdelil na kar nekaj poglavij oz. tem (rojstvo, otroštvo, šolanje, ljubezen, beseda, starost, življenje ...). V vsaki je opisal dogodke svojega življenja. Od rojstva pa do enainosemdesetega leta. Kje se je rodil, opisuje v kar nekaj pesmih. ''Življenje je dar,'' pravi. Hvaležen je patronu sv. Juriju, ki ga je v najhujši zimi - njega, majhno in slabotno dete - obvaroval smrti. Šolati se ni maral preveč. Le prvo leto v šoli mu je bilo všeč, ko je bil šolar še doma, na Dolenjskem. Kasneje pa se je šolal v Ljubljani. Dokončal je gimnazijo in pravo, a se je zaposlil kot voditelj na radiu in malih zaslonih, kasneje pa kot urednik založbe. Najbolj so mi bile všeč pesmi, ki opevajo ljubezen. Nekatere si bom celo prepisala v dnevnik, saj sem tudi jaz zaljubljena in nora. Od vseh prebranih ljubezenskih pesmi in pesmi nasploh se mi je najbolj vtisnila v spomin Nova faca. Ob branju pesmi, ki so opevale stare predmete in so vsebovale starinske besede, pa sem se na smrt dolgočasila. Saj vem, da se Tone Pavček zelo boji, da bi pozabili na star jezik in pravo, knjižno slovenščino, a vseeno mislim, da mu ni treba pretiravati. Knjiga mi je bila še kar všeč, z njo pa sem pridobila znanje o marsičem. Sedaj vem, da moram pisati (pa ne le pesmi, ampak tudi zgodbe in spise), saj mi bo nekega dne uspelo in sestavila bom nekaj presneto dobrega. Daša Gortnar, 9. a 400 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki MOJA PRAVA PESEM MED NIČBESEDAMI Pesnik Tone Pavček je v svoji knjigi Majhnice in majnice zapisal, da je pesem dar življenja, beseda besed. Mislim, da je to želel sporočiti tudi v pesmi Prava pesem, kjer nam je želel povedati, da prava pesem pride iz srca, pa naj bo kratka, dolga, preprosta ali zapletena, da je vedno ena sama. V prvi kitici nam je pesnik sporočil, da se prava pesem piše sama ter da se bere sama. Jaz se s tem popolnoma strinjam. Prava pesem ti vedno tako hitro pride na misel, da se skorajda ne zaveš. Prav tako je takrat, ko se bere, saj se tudi takrat komaj zaveš, kako hitro jo prebereš in kakšen pomen ima. Podobna se mi zdi tudi misel, da je pesem kot mama ter da nam je dana. Misel si razlagam, da je pesem, ko je napisana ali ko si jo sami izmislimo, nam dana, kot nam je vsakemu lastna mama. V tej kitici pa me presune misel, ki pravi, da je pesem z rano in rožo zaznamovana in da je ena sama. To je resnica. Pesem lahko nastane, ko je človek zelo žalosten in se želi nekako izpovedati nečemu ali nekomu. Zato zapiše pesem in mu je lažje. Prav tako kot ob žalostnih lahko pesem nastane ob veselih, lepih in srečnih dogodkih, saj se jih človek vedno rad spominja in jih, kot pravi pesem, vedno nosi v srcu. Če bi primerjala prvo in drugo kitico, bi zagotovo omenila, da je prva kitica bolj čustvena in izpovedna. Popolnoma drugačna pa se mi zdi druga kitica, ki je "realna" in opisuje vse malo bolj suhoparno, kot pa je opisano v prvi kitici. Vsaj jaz si to tako predstavljam. Druga kitica pripoveduje o tem, da se prava pesem lahko piše kadar koli, tudi takrat, ko si sam, kadar te kaj teži, si prizadet in žalosten - in kot je zapisal pesnik v pesmi, da prava pesem nastane takrat, ko v srcu ni moči biti nič drugega kot beseda in vsebeseda. To si razlagam na tak način: Ko si resnično žalosten in ne veš več, kaj bi s seboj, takrat se v srcu zapiše pesem. Čeprav ne veš, da jo pišeš, si jo zapisuješ, ko premišljuješ o svoji žalostni usodi in kako se le-ta poigrava s teboj. To pesem v srcu pa človek piše z vsebesedami, ki človeku (posamezniku) ogromno pomenijo oziroma mu pomenijo vse. Tako se v srcu piše prava pesem. Tretja kitica govori o tem, da je pomembno, da se prava pesem zapiše, če ti uspe. Prave pesmi ti ne sme nihče ukrasti in ti je pravzaprav ne more, saj je samo tvoja. Propasti med ničbesedami-besedami, ki ne pomenijo nikomur nič, pa tudi ne sme. Le če si pesem nekam zapišeš, pa naj bo to na list papirja ali v srce, bo tam ostala zapisana in, kot pravi Tone Pavček, prava. Glavne teme pesniške zbirke Majhnice in majnice so: rojstvo, otroštvo, šola, ljubezen, beseda, dopisi, starožitje, zemlja, življenje. Teme si sledijo v nekem življenjsko zaporednem času. Najprej se rodiš, nato okušaš otroštvo, zatem se šolaš, nato si poiščeš ljubezen za vse življenje, potem sledi obdobje, kjer izrečeš mnogo besed, proti koncu si star in na koncu eno z Zemljo. V zadnji temi pa pesnik občuduje življenje. Moja najljubša tema je življenje, saj so mi všeč pesmi v njej, pa tudi zato, ker imam rada svoje življenje in ga ne bi zamenjala z nobenim drugim človekom in je ena sama prava pesem, v kateri je mnogo lepih in tudi manj lepih trenutkov, ki mi bodo vedno ostali v spominu ne glede na to, kaj se bo še pripetilo. Tako si jaz razlagam pravo pesem. Čeprav pesnik Tone Pavček, ki ga občudujem, da je naredil tako dobre pesmi, včasih razmišlja drugače kot jaz. V tretji kitici pravi ali bolje rečeno namiguje, da lahko prava pesem nekako zatone v pozabo - a jaz se s tem ne strinjam, saj mislim, da se prava pesem nikoli ne pozabi in večno ostane v tvojem srcu. Maja Triler, 9. c 401 Železne niti 7 ▼ Osnovna šola Železniki Avtorica: Meta Rejec, 3. b. Mentorica: Minka Rant Avtorica: Naja Prezelj, 2. a. Mentorica: Barbara Demšar 402 Železne niti 7 Osnovna šola Železniki -T- Avtor: Nejc Markelj, 4. b. Mentorica: Danica Mohorič Avtor: Tadej Marenk, 4. b. Mentorica: Danica Mohorič 403 Železne niti 7 Osnovna šola Železniki Avtor: Urh Kokalj, 4. b. Mentorica: Danica Mohorič 404