38 Didakta september 2015 PODJETNIŠTVO V ŠOLE / Irena Rakar, profesorica razrednega pouka / OŠ Louisa Adamiča Grosuplje Povzeto po članku iz Mojih financ – intervju Viljem Ščuka, 6. 5. 2013 Vsebine, ki odlikujejo podjetnika: – ustvarjalno razmišljanje, – prepoznavanje priložnosti, – oblikovanje zamisli, – spoznavanje pomena in metod tr- žneraziskave in analize, – pomen izdelave poslovnega načrta, – oblikovanje upravljavskega tima, – spopadanje z resničnimi težavami- in mogočimi rešitvami, – spoznavanje podpornega okolja. DELO PO SKUPINAH/ DELAVNICE: Oblikovanje upravljalskega tima Ste tim in bi radi oblikovali dejavnost v zvezi z oglaševanjem: izberite si ime, razpoznavni znak, določite vloge med seboj (vodja, inovator, finančnik, zapi- snikar...), način, kako boste oglaševali, izberite izdelek, ki ga boste oglaševali, termine za sestanke... Pomen izdelave poslovnega načrta Ste mojster za izdelke iz gline: pred sabo imate skupino prijavljenih, kako jih boste navdušili, naredite načrt po- učevanja (10 praktičnih vaj), sestavite vprašalnik za udeležence (preverite, kaj že znajo, želje, na koncu evalvacijo vašega dela). Spopadanje z resničnimi težavami in mogočimi rešitvami, ustvarjalno razmišljanje Radi bi prodali 5 svojih slik (niste profesionalec). Kako bi se lotili posla? Ideje? Oblikovanje zamisli in izdelava poslov- nega načrta Napisali bi radi knjigo. Naredite načrt, določite število ur, ki jih potrebujete, kam in na koga se morate obrniti, da bi jo lahko izdali. Spopadanje z resničnimi težavami in mogočimi rešitvami Od založbe ste dobili negativno kri- tiko o svoji knjigi – kakšna bi bila vaša reakcija? Kako bi se zadeve lotili vnaprej? Pomen izdelave poslovnega načrta Potovali ste po tujini in vtise bi radi delili z drugimi, pa tudi malo zaslu- žili. Na koga bi se obrnili? Kako bi si pripravili načrt predstavitve? Določite število ur, ki bi jih po vašem mnenju porabili za pripravo in delo. Določite višino stroškov priprave in ceno, ki bi jo določili za predstavitev. Zaslužek? Spoznavanje metod tržnega raziskovanja in spoznavanje podpornega okolja Radi bi ustanovili športno društvo. Kako bi se lotili raziskave o željah prebivalcev določenega kraja glede športnih dejavnosti (sestavite vprašal- nik). Kje in kako bi poiskali podporne člane? Kje bi izvajali dejavnost? Kako bi se dogovorili za potrebni prostor? Ozaveščanje in vrednotenje lastnega dela, pogum in znajti se v različnih okoliščinah Katere obrti bi prikazali učencem pri pouku in kako bi se tega lotili? V katere šolske predmete bi vključili to dejavnost, koga bi povabili k sodelo- vanju? Opišite en primer sodelovanja. Vzgoja osebnosti, ozaveščanje in vre- dnotenje lastnega dela, učenje osnovnih veščin Vsi vemo, da so današnji otroci nagnje- ni k ugodju. Na kakšen način bi v šoli učence naučili spoštovati delo? Kako bi dosegli, da bi otrok znal vrednotiti tisto, česar se je iz dela naučil? Primer: Iz učilnic nižje stopnje bi odstranili vse igrače in družabne igre (materialne dobrine). Kaj bi jim ponudili med od- mori – da bi vsebovalo učenje osnov- nih veščin življenja? Napišite predloge in navedite še svoje primere. Ozaveščeno življenje, pravo poslanstvo pri delu, ustvarjalnost Sestavite vprašalnik, ki bo pokazal, kaj učenec rad počne, s čim se rad ukvarja, kaj ga notranje bogati in pri čem najde svoje poslanstvo. Napišite nekaj idej za dejavnosti, ki bi jih ponudili učen- cu, za katerega bi ugotovili, da se rad ukvarja z živalmi (rad v naravi, kuha, piše pesmi). Spoznavanje pojmov, kot so: obrt, mojster, pogum, sposobnost tveganja, upati se... K pouku ste povabili podjetnika (izde- lava pohištva – mizar; steklar, tiskar...) Sestavite zamisel vajinega sodelovanja – predstavitev poklica in poslovanja v dveh učnih urah. Ustvarjalno razmišljanje, prepozna- vanje priložnosti, znajti se v različnih okoliščinah Učence postavite v umetno situacijo in opazujte njihove odzive. Predstavite se kot režiser filma o vaši šoli (povabite jih k sodelovanju, ideje za film, pomoč režiserju, spodbudite tudi tiste, ki si manj upajo). Zapišite opažanja. Razumeti pojme: materialne dobrine, ozaveščeno življenje, vzgajati kot osebnost Spodbudite učence, da naštejejo, brez česa bi lahko vseeno polno živeli. Raz- mislijo naj tudi o svojem odnosu do IKT-tehnologije – koliko in za kaj jo uporabljajo. Prepoznavanje priložnosti, pogum, ustvarjalno razmišljanje, razvijanje duha, ozaveščanje želja, iskanje potencialov Predstavite učencem situacijo: - Imaš kmetijo. Kaj vse bi lahko delal, da bi zaslužil za življenje? Ideje. - Imaš dobre ročne spretnosti. Naštej poklice, v katerih bi lahko uspel? - Odlikuje te vztrajnost, rad tudi pla- vaš in se potapljaš. Kako bi lahko združil ti dve sposobnosti? Kje se najdeš? - Dobro ti gre od rok peka slaščic. Ob- vladaš pa tudi angleški jezik in rada potuješ. Kje se vidiš v prihodnosti? Vztrajnost, prepoznavanje priložnosti, ustvarjalno razmišljanje Didakta september 2015 39 Zaupano vam je vodenje naravoslov- nega tabora. Učence bi radi usposobi- li glede vztrajnosti in prepoznavanja priložnosti. Hkrati pa želite tudi nji- hovo ustvarjalno razmišljanje. Katere dejavnosti bi jim pripravili? Pomen izdelave poslovnega načrta, obli- kovanje delovnega tima, načrtovanje Ustanovili ste frizerski salon. V timu vas je pet. Razporedite si delo. Vsak naj ima svoje zadolžitve. Napišite načrt dela, kadrovsko zasedbo, načrt stro- škov za en mesec, cenik.Imate 7000 EUR kapitala in opremljen salon – brez materiala. Ustvarjalno razmišljanje, vrednotenje svojega dela V učilnici nimate igrač niti iger. Sami se domislite treh novih skupinskih iger, ki bi se jih učenci med odmorom lahko šli igrat. Vrednotenje dela, vzoja kot osebnost, praksa z delom, znajti se v različnih okoliščinah V šoli so uvedli „EKO dan malo dru- gače“. Povezan je z delom učencev. Natančno načrtujte dan s vsaj sedmi- mi dejavnosti, ki bi jih lahko opravili učenci vaše šole (1.–5. r.) namesto sna- žilke, hišnika in kuharice. Dejavnosti morajo biti dovolj varne za otroke. Vzgoja potrošnika, poraba, želja po nečem Zelo si želiš nov mobilni telefon, a ni- maš dovolj denarja zanj. Kakšne mo- žnosti imaš? Telefon stane 300 EUR. Nekatere situacije je potrebno zaigra- ti, nekatere pisno predstaviti. Povsod je potrebno ustvarjalno podjetniško razmišljanje. Ideje so mišljene kot de- lavnice za učitelje, lahko pa se upo- rabijo tudi kot interesna dejavnost za učence nižje ali višje stopnje ali celo izbirni predmet. V primeru uporabe pri pouku je mogoče sodelovanje z lokalnimi podjetji, s katerimi se lahko dogovorimo za sodelovanje. Bistvo uvajanja podjetniškega duha v šole je med drugim ozaveščanje vrednosti lastnega dela, sposobnost tveganja, razvijanje osebnosti, ozave- ščanje svojih želja, vzgoja potrošnika, nadzor ugodja, ki nas vodi v pretirano zapravljanje in podobno.