SLOVENSKI GRAFIČARJI 8 DRAGO ZOREC IN SEDEM KIPCEV O Dragu Zorcu, Slovencu, ki ima večplastno medijsko podje- tje v Avstraliji, smo v reviji Grafi- čar že večkrat pisali (3/2004, str. 6–8; 1/2005, str. 6, 7; 6/2005, str. 6–8; 1/2007, str. 8–10). Tu- di tokrat bomo predstavili števil- ne nagrade, ki jih je v preteklem letu prejel. Še posebej pa se bo- mo posvetili t. i. tiskarskim oskarjem, ki jih podeljuje ameri- ško tiskarsko združenje (Printing Industries of America). Tovrstne nagrade za kakovost v grafični dejavnosti se imenujejo po pr- vem severnoameriškem tiskarju denarja Benjaminu Franklinu in jih imenujejo kar benny. Lansko jesen so bile tiskovine Zorčevega podjetja, ki je dopol- nilo 30-letnico obstoja, nagraje- ne s kar sedmimi (!) tiskarskimi oskarji in številnimi drugimi na- gradami. Brošura, namenjena la- stni promociji podjetja, ki je bila tokrat podnaslovljena Oda obrti, je bila nagrajena z bennyjema v najuglednejših kategorijah: pra- vijo, da tega ni mogoče izdelati (They Said it Couldn’t be Done) – torstne bennyije je dobil že v le- tih 2003, 2004 in 2005 –, in naj- boljša predstavitev po mnenju žiri- je (Judges’ Best of Show). Dobitni- ke teh dveh bennyjev vedno ra- zglasijo šele na slavnostni prire- ditvi; tiskarji so samo obveščeni o nominaciji, o morebitni nagra- di pa ne. Poleg teh je brošura Zorčevega podjetja D&D Glo- bal Group prejela še pet grafičar- skih oskarjev, in sicer v nasle- dnjih kategorijah: lastni promo- cijski material podjetja, ki šteje 20 ali manj zaposlenih (Print/Gra- phic Arts Self-Promotion–Printers with 20 employees or less), vroči tisk s folijo in reliefni tisk (Foil Stamping and Embossing/Debos- sing), štiri- ali večbarvne knjižice (Booklets, 4 or more colors), poseb- na nagrada za inovacijo (Special Innovation Awards) in uporaba okoljevarstvenih materialov (En- vironmentally Sound Materials). V zadnji kategoriji je Zorec pre- jel bennyje že petkrat, ker vedno uporablja izključno certificirane osnovne in pomožne materiale (na primer papir, tiskarske barve in kemikalije pomožnih sred- stev). Tudi na področju inovacij je bil večkrat nagrajen, predvsem za vpeljavo in uporabo dvanajst- barvnega tiska MCP (Multi Co- lor Process), ki je tudi zaščiten. Poleg tiskarskih oskarjev je Dra- go Zorec prejel še šest plaket Award of Recognition. Največkrat nagrajeni grafični izdelek, osma izdaja promocijske brošure Zorčevega podjetja, je enake velikosti (230 × 365 mm), obsega (24 strani) in knjigoveške oblike (dvojni knjižni blok, ki ju združuje osemstranski ovitek) kot v preteklosti, a tehnološko zahtevnejša od predhodnih. Za- posleni podjetja D&D Global Group so s svojim znanjem, iz- kušnjami in inovacijami resnič- no ponazorili odo obrti, kot so podnaslovili izdelek. Skratka, morebitnim naročnikom so do- kazali, da so sposobni izdelati vr- hunske grafične storitve in izdel- ke, tako na področju oblikova- nja, fotografije kot tudi kakovo- stnega tiska in zahtevne dodela- ve. Na naslovnici je detajl bogato dekorirane ameriške tiskarske preše Columbian Georgea Cly- merja iz začetka 19. stoletja. Ne- kateri dekorativni elementi so hkrati lakirani in dodelani v iz- bočenem slepem tisku. V notra- njosti brošure je raznovrstno in zelo zanimivo poudarjena upo- rabnost in prednost sublimacij- Slika 1. Drago Zorec na slavnostni podelitvi v Chicagu lansko jesen prejema enega izmed sedmih bennyjev. 9 OGLAS skega rastra, dvanajstbarvnega ti- ska MCP ter njegove razširitve s kovinskimi barvami – MCPC (Multi Color Process Metalic). Za dosledno ponazoritev flouro- scenčnih barv so uporabljene ski- ce v Parizu rojenega in v Avstrali- ji živečega umetnika Michela Canettija. Tudi v tej številki je predstavljeno delo slovenskega umetnika; tokrat je to v tekstilne izdelke oblečena hiša Mateja An- draža Vogrinčiča. Zorčevo podjetje je v tridesetih letih delovanja osnovno kakovo- stno tiskarsko dejavnost razširilo na področja oblikovanja razno- vrstnih – predvsem akcidenčnih – tiskovin in embalaže ter obli- kovanje spletnih strani, poleg te- ga ponuja vrhunske fotografske storitve kot vodilni tovrstni avstralski studio, vodijo in orga- nizirajo distribucijo izdelkov ter tudi marketinških storitev. Slika 2. Posnetek s slavnostne prireditve; z leve proti desni stojijo: Irena Lukač s slo- venske ambasade v Washingtonu (ZDA), Danica in Drago Zorec ter Michael Makin, predsednik CEO, PIA/GATF (ZDA). Slika 3. Drago Zorec in njegovih novih sedem bennyjev ter šest plaket. Hkrati so od lani na ogled že prvi muzejski predmeti, naprave in stroji z grafičnega področja, ki jih je Drago Zorec začel zbirati že pred mnogimi leti. Poleg ome- njene lepotice (tiskarske preše Columbian) so v zbirki tudi an- gleški preši Albion in Atlas,števil- ne naprave za dodelavo (na pri- mer zažlebljenje, stiskalnice), ve- lik nabor črkovnjakov z stavskim gradivom, poleg tega tudi studij- ska kamera, filmski projektor, fotografski reflektorji iz začetka 20. stoletja in številni drugi pri- pomočki. Skupaj je Drago Zorec prejel že dvajset bennyjev, lani pa še šte- vilne druge nagrade: ameriško grafično združenje IAPHC je iz- delkom Zorčevega podjetja po- delilo 21 nagrad (za leto 2006), ki so združene pod imenom me- dnarodnega pregleda kakovostnega tiska (The International Gallery of GRAFIČNA PRIZNANJA 10 Superb Printing); poleg najvišje nagrade (The International Best of Show) še 15 zlatih medalj, tri srebrne in dve bronasti. Avstral- sko združenje PICA (Printing In- dustry Craftsmanship Awards) je podelilo dve diamantni nagradi in dve plaketi. Zorčevo podjetje je prejelo tudi dve nacionalni zla- ti medalji. Kot Sappijev tiskar le- ta za Avstralijo je bil nagrajen z dvema srebrnima nagradama, poleg tega tudi z največjo Agfino nagrado za najbolj inovativno upodobitev slikovnega materiala v tiskarstvu. Za Draga Zorca in njegove so- delavce sedem ni več pravljično število, je realnost, za katero pa so morali trdo in kakovostno de- lati. Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani KITAJCI PRIHAJAJO! Pa kaj? A res? Kitajska je postala ena vodilnih držav na področju tiska, poskuša pa nareditiše korak naprej s pomo- čjo tehnoloških inovacij. Kitajci so med največjimi izu- mitelji na področju grafike, saj so razvili lastno pisavo, izumili pa- pir, tisk in premične črke (?), ki pa zaradi raznovrstnosti njihove pisave niso bile preveč uporabne. Je dežela, ki je tisočletja razvija- la svojo kulturo, med komuni- stično ureditvijo pa v deželi po- leg parol ni bilo vidnega gospo- darskega napredka. Danes je drugače. Kitajska zagotovo ni več samo kmetijska država, ki si jo predstavljamo iz osnovnošolskih knjig za geografijo, posejana z idiličnimi riževimi polji – je dr- žava neverjetne gospodarske ra- sti. Vsak dan uporabljamo stvari na katerih piše: izdelano na Ki- tajskem, vendar se tega ne zave- damo. Peking, glavno mesto Kitajske, v katerem je dnevno registriranih več kot tisoč osebnih avtomobi- lov, šteje 13 milijonov prebival- cev. Celotna Kitajska ima pribli- žno 1,3 milijarde prebivalcev. Dnevnoštevilo raste veliko hitre- je kot velikost googlovega po- štnega nabiralnika. Samo od ja- nuarja do oktobra 2007 je bilo več kot 12 milijonov rojstev. Kitajska grafična industrija Na Kitajskem je okoli 180. 000 grafičnih podjetij, v katerih je za- poslenih 3,4 milijona delavcev, kar je več tiskarjev kot v Evropi in Ameriki skupaj. Tiskarska industrija je razdelje- na na tri najpomembnejše regio- nalne baze. To so Pearl River Delta, Yangtze River Delta in Bohai Sea, kjer je največja kon- centracija grafičnih podjetij. Vse glavne regionalne baze so na ju- gu, kjer imajo dobro logistično podporo pri izvozu. Mesto Šenzen (sliki desno) Izpostaviti velja mestoŠenzen v pokrajini Guangdong, 25 kilo- metrov iz Hongkonga, ki ima 15.500 grafičnih podjetij, v kate- rih je zaposlenih 530.000 ljudi. Podjetje Leo Paper Group Leo Paper Group je eno od podjetij, ki so že dalj časa usmer- jena na evropski in ameriški trg. Glavna dejavnost so knjige in embalaža. V tiskarski dejavnosti je zaposlenih 24.000 in na po- dročju embalaže 2000 ljudi. Velikosti podjetija so nepred- stavljive ne samo za slovenske, ampak tudi za evropske razmere. Obkrožajo ga blokovska naselja z zelenicami, v katerih prebivajo zaposleni; slika desno spodaj. Slika 4. Naslovnica nagrajene brošure. LITERATURA IN VIRI D&D Global Group 27. 12. 2007 Graphic Arts Information Network 27. 12. 2007 IAPHC: The Graphic Professionals Resource Network 27. 12. 2007 Kohn, P. High-definition print is only the start for Mel- bourne innovator News Release, 8. 12. 2007 SAPPI 27. 12. 2007 Twyman, M. Printing 1770–1970 The British Library, London, 1998 Victorian PICAs a glittering evening Australian Printer magazine, November 2007, str. 11