Fizika v šoli 37 Strokovni prispevki Uvod Učenci se z neenakomernim gibanjem prvič srečajo v devetem razredu osnovne šole. Koncep- te spreminjanja hitrosti, pospeška, pojemka in prepotovane poti pri neenakomernem gibanju si marsikateri učenec težko plastično predstavlja. Zato je z didaktičnega stališča zelo priročna videoanaliza športnega dogodka z uporabo spletne strani Y ouT ube. Prednost videoanalize športnega dogodka, objavljenega na spletu, je v tem, da je ves praktični del izvedbe poizkusa že opravljen in posnet, treba je le še zajeti fizikalne podatke. Poleg tega pa so učenci bolj motivirani za reševanje fizikalnega problema, ki se pojavi pri njihovem iz- branem hobiju – športu. Za izvedbo videoanalize nekajsekundnega videa učenci potrebujejo približno eno pedagoško uro, pri tem pa pokrijemo praktično vse cilje pospešenega gibanja. Z nadaljnjo obdelavo po- datkov lahko obravnavamo tudi cilje, ki so zajeti v sklopih II. Newtonov zakon ter Delo in energija. Primer V eliko učencev se v prostem času ukvarja s športom ali pa spremlja športne dogodke. Praktič- no vsi pa dnevno uporabljajo spletno stran Y ouT ube. Vsak športni dogodek lahko analiziramo z uporabo Y ouT uba, potrebujemo le referenčno raz- daljo na videoposnetku (igrišču), čas pa je nazorno predstavljen že v samem videopredvajal- niku. Videoanaliza športnega dogodka Klemen Leban Osnovna šola Frana Erjavca Nova Gorica Izvleček V prispevku je predstavljena eksperimentalna metoda videoanalize športnega dogodka z uporabo spletne strani Y ou- T ube. Cilj videoanalize gibanja je, da učenci na primeru iz resničnega življenja spoznajo fizikalne količine čas, pot, hitrost in pospešek ter njihovo medsebojno odvisnost. Na konkretnem primeru teka nogometaša so opisani postopek zajemanja podatkov o času in razdalji, izračun hitrosti in pospeška ter risanje grafov s(t), v(t) in a(t). Ključne besede: športni dogodek, videoanaliza gibanja, Y ouT ube Video Analysis of Sport Event Abstract This article describes the experimental method Sport Video Analysis, which makes use of Y ouT ube. The aim of the video motion analysis is to acquaint learners with the physical quantities of time, distance, velocity , acceleration, and their interdependence, by means of a real-life example. The running of a soccer player is used as a concrete example to describe the process of capturing time and distance data, calculating velocity and acceleration from the recorded data, and drawing graphs of s(t), v(t) and a(t). Keywords: sport event, video motion analysis, Y ouT ube. 38 Postopek zajemanja podatkov o času in razdalji Učencem sem predstavil primer nogometne videoanalize, natančneje primer videoanalize gola, ki ga je na svetovnem prvenstvu v Braziliji leta 2014 v finalu med Nemčijo in Argentino dosegel nogometaš Mario Götze. Razlaga primera 1. Določanje opravljene poti. Vsak kazenski prostor je od gola oddaljen 16,5 m. Ker so v kazenskem prostoru dolžine 16,5 m trije enaki odseki pokošene trave, je vsak odsek širok 5,5 m. Slika 1: Tlorisni prikaz kazenskega prostora z referenčnimi razdaljami Slika 2: Dolžina kazenskega prostora, označena na videoposnetku T o nam omogoča, da z videoposnetka sorazmerno natančno razbiramo razdalje, ki jih preteče nogometaš. Fizika v šoli 39 Strokovni prispevki 2. Odčitavanje časa. Za lažje razbiranje razdalj videoposnetek upočasnimo s klikom na nastavitveni kolešček. Med napadom spremljamo tek nogometaša, označenega z rumeno, in si zapišemo oce- njeno razdaljo, ki jo preteče v vsaki sekundi. Slika 4: Položaj nogometaša na začetku beleženja njegovega gibanja Slika 5: Položaj nogometaša po prvi sekundi beleženja njegovega gibanja Slika 3: Hitrost predvajanja videoposnetka prilagodimo v nastavitvah. 40 3. Računanje hitrosti in pospeška Iz zabeleženih podatkov izračunamo hitrost, pospešek in pojemek ter jih predstavimo z ustreznimi grafi. Naj pripomnim, da sem jih za razlago narisal v Excelu, učenci pa so imeli navodilo, naj grafe narišejo prostoročno v zvezek. T udi tabelo so narisali na roke in potem vsak podatek preračunali s kalkulatorjem. Slika 6: Položaj nogometaša po drugi sekundi beleženja njegovega gibanja Slika 7: Položaj nogometaša po tretji sekundi beleženja njegovega gibanja Slika 8: Položaj nogometaša po četrti sekundi beleženja njegovega gibanja Fizika v šoli 41 Strokovni prispevki Slika 9: Graf poti v odvisnosti od časa s(t) Slika 10: Graf hitrosti v odvisnosti od časa v(t) Slika 11: Graf pospeška v odvisnosti od časa a(t) Tabela 1: Tabela poti, hitrosti in pospeškov t [s] Δt [s] s [m] Δs [m] v [m/s] Δv [m/s] a [m/s²] 0 0 0 0 0 0 0   1   6 6     1   6     6 6   1   4,5 4,5     2   10,5     -1,5 -1,5   1   5,5 5,5     3   16     1 1   1   3,5 3,5     4   19,5     -2 -2 Uporaba videoanalize športnega dogodka pri drugih športih Učenci so vsak svoj šport samostojno videoanalizirali, saj je bilo gradivo namenjeno delu na daljavo. T udi druge športne dogodke, kot so košarka, rokomet, plavanje, športno jahanje itd., lahko vi- deoanaliziramo prek Y ouT uba, pomembno je samo to, da znamo razbirati referenčne razdalje v okolici. Referenčne razdalje pri dvoranskih športih so vedno lahko črte na igrišču, katerih dolžine so javno dostopni podatki. s [m] v [m/s ] a [m/s 2 ] t [s] t [s] t [s] 42 Za referenčno razdaljo na primer lahko uporabijo blazine na steni, če vedo, kako široke so. Pri konjeniškem športu za referenčno razdaljo lahko uporabijo ograjo, če vedo, kako dolg je posamezen del ograje, in če se konj premika ob ograji. Pri plavanju za referenčne razdalje lahko uporabijo položaj vrvic s trakovi ob bazenu. Slika 12: Košarkarsko igrišče z referenčnimi merami Slika 13: Ograja kot referenčna razdalja Fizika v šoli 43 Strokovni prispevki Zaključek Metoda videoanalize športnega dogodka je zelo praktičen didaktični pripomoček, ki z upora- bo Y ouT uba za osnovnošolce ni prezahteven. Zbiranje podatkov o času gibanja športnika je po zgoraj opisani metodi preprosto, še najtežje je na videoposnetku poiskati ustrezno referenčno razdaljo. Sam se močno nagibam k temu, da bi se pouk fizike v osnovni šoli izvajal čim bolj praktično, pri čemer bi bili učenci samostojno aktivirani. Če učenci standarde znanja dosegajo z vklju- čevanjem znanja fizike v področja svojih interesov, je pridobljeno znanje po mojem mnenju trajnejše in bolj osmišljeno. Slika 14: Tloris olimpijskega bazena z referenčnimi razdaljami Viri in literatura [1] https://www.youtube.com/watch?v=1QJ6P8Yxil4 (6. 4. 2022) [2] https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Basketball_-_FIBA_-_field_diagram_-de.svg [3] https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arlington_Park_BTS-2247_-_40944730383.jpg [4] https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Swimming_pool_50m_2008.svg