Oktober 2001 Številka 1 Cena: 100 SIT SMEROKAZ o nas 6 e & pesem 7 Uvod 3 Intervju 4 Darilo 5 Nekaj malega Uspešno učen Turčija 8 Vozniški izpit 10 Pa glih dons 11 Taborniki 12 Moj nori dnevnik 13 Koreja 14 Filmske kritike 16 U2 & Zdravko Čolič 18 Ples 19 Slike novih profesorjev 20 Z h . »PA NE ŽE SPET ŠOLA!« je b| pomislil vsak izmed nas, ko se je s ’ f solzico v očeh približeval šoli, 3. septembra, okrog 8-ih zjutraj. No, no ... saj ni tako hudo. V šolo hodimo zato, 'da bomo postali ljudje s svojo 'avtoriteto, logiko in miselnostjo. Z znanjem, ki ga imamo, se nam ne more nihče posmehovati. Res je, da zna biti šolska pot do uspeha in kasneje do kariere težka. Potrebno je vložiti veliko »dobre volje«, samodiscipline in potrpežljivosti. »Brez dela ni jela!« pravi stari pregovor. Saj bo! Gimnazijci to zmoremo. Gimnazijci smo ZAKON! Pač, v življenju nam ne more biti samo lepo. Ali pa? Odvisno je od nas, kakšne volje bomo, kaj bomo do koga ali česa čutili, kakšno atmosfero bomo ustvarjali s svojo prisotnostjo (pri ljudeh), kako delavni bomo ter kako imamo radi sebe in »sobližnje«. Zavedati se je treba, da si sami krojimo usodo svojega življenja. Nihče te ne more v nič prisiliti. To je tvoje življenje, do katerega imaš le ti pravico. Vse, kar delaš, delaš za sebe. In le zate je to dobro. Kaj si drugi mislijo, ni pomembno. Kar ti misliš, je tvoje (pristno). Da se tega naučiš, moraš biti zadovoljen s seboj in samozavesten. Temu pa veliko pripomore ... tudi šola! Zatorej, vredno je hoditi v šolo ... STEZICE oktober ZGG1 Glasilo Gimnazije Novo mesto Seidlova 3 Glavna urednica: Jana Mikec Odgovorna urednica: Maja Erhovnic Tehnični urednik: Nejc Čampa "Pomočnik.": uredništva: Slobodan Malic Dostavijalec pic: Maj Luzar Naklada: Z00 Tisk: "Pr Tajništvu" In za zaključek - ZANESI SE NASE! Če se boš zanašal na druge in bil odvisen od njih, boš na koncu Tl najbolj prizadet in odnesel »ta kratko«. Izhajaj iz sebe. Naj te ne bo sram tega, kar si. Drugi ti lahko delajo le zmedo v življenju ... Glavna urednica Z \ V z \ V v y »Filozofija te nauči živeti.« Marko Hidek Piše: Nejc Gazvoda Vsako novo šolsko leto prinese na tone novega - nove učence (poznamo jih pod skupnim imenom fazani), nove ocene in nenazadnje nove profesorje. Profesor Marko Hidek, ki letos poučuje filozofijo in sociologijo, je eden izmed njih. Na zunaj mu ne bi pripisali, da je profesor. Saj veste,^profesorji so ponavadi sivolasi gospodje strogega videza, kar pa je daleč od tega, kako bi opisali profesorja Hideka - eden izmed mojih sošolcev ga ima še vedno za učenca četrtega letnika. Mogoče je tudi zato pogovor z njim tako zanimiv - kot bi se pogovarjal s prijateljem, ki ima čisto slučajno ogromno pojma o filozofiji in sociologiji. Sproščeno, naravno in neprisiljeno. Najprej bi vas prosil za nekaj suhoparnih osnovnih podatkov - kje živite, kje ste obiskovali srednjo šolo, kako ste se znašli tu? Prihajam iz Novega mesta in tudi hodil sem na novomeško gimnazijo. Trenutno sem absolvent filozofskega faksa, kjer študiram sociologijo kulture in filozofijo. Na šoli bom najbrž ostal eno leto, poučevati pa sem začel po pogovoru z ravnateljico. Kako pravzaprav poteka študij filozofije? Sestavljen je iz klasičnih predavanj in izpitov, kar se meni zdi malce preživeta oblika. Kakšne posebne B8WHaaaaW| usmeritve ali specializacije ni, razen smeri ' ‘ pedagogika, za kar sem se odločil jaz, obstajapa še »smer« svobodnega filozofa. Imate najljubšega filozofa? Uh...veliko ih je, vendar bi se odločil za Nietzsche-ja - poda res dobro kritiko ideologij in družbenih sistemov ter kritiko zgodovinskih filozofskih p objemov nasploh. Na nek način telesu vrne primat, upošteva človeka kot celostno bit e. Rad imam tudi njegov način združevanja umetnosti in filozofskega diskusa. (Sedaj vskoči sošolka, ki bi rada prostem času? izvedela na dela. Nekako jo umirim). Kaj počnete slov kakšnega Nietzschejevega Ogromno stvark- ukvarjam se z ribolovom, gobarjenjem, poslušarfi glasbo (»od klasike do tehna«), obožujem filme (sedal sošolka miri mene) in umetnost nasploh Kakšni filmi so vam všeč (ne morem iz svoje kože)? No...vsi žanri - rad imam kvalitetne zgodovinske filme, gledam pa tudi znanstveno fantastiko, akcijske filme, komedije, drame... Všeč mi je režiser Werner Herzog, kije posnel kultno Drakulo, od sodobne znanstvene fantastike pa The Matrix. (Tukaj pripomnim, da sta se režiserja zgledovala po japonskih risankah in ugotovim, da se za njih zanima tudi profesor, karme blazno razveseli). Gre svet v prihodnost po vašem okusu? Heh, krize seveda niso v redu, me pa fascinira sodobnost in mi je všeč, na nek znanstveno fantastični, tehnološki način. Črnogled pa sem pri ekologiji, naravo namreč obožujem. Mislite, da je na srednjih šolah dovolj poudarka na filozofiji? Ne, filozofije je na splošno premalo, poučujejo jo samo na gimnaziji - na drugih srednjih šolah sploh ne! Filozofija je pomembna za življenje, lahko pomaga mladim pri razvijanju ter iskanju sreče in boljšega življenja Filozofija te nauči živeti. Lahko filozof spremeni svet? Hm...filozofija je nekaj zelo močnega in pravzaprav je že spreminjala svet - na nek način. Govorim o marksističnih idejah, ki so poskušale priti do realizacije v socialističnih deželah, vendar se vse skupaj ni obneslo. Pravi komunizem je pravzaprav obstajal samo v spisih Marxa. Vendar filozofija ni sama sebi namen - je izjemno pomembna za posameznika, pomembna za celo družbo. Profesor je za konec priznal, da se na poučevanje filozofije šele privaja in da jo poskuša narediti čim bolj zanimivo in razumljivo z namenom, da bi jo približal vsakemu posamezniku in ga naučil še kaj drugega, kaj več kot pri drugih predmetih (cikam na razne formule, ki jih itak pozabimo minuto po kontrolni). Nekaj več za življenje. Po govoricah iz tretjih letnikov slišim, da mu to uspeva. Upajmo, da mu bo to uspevalo več kot eno samo leto. ZG OD BI CA ZA RA ZV ED RI LO DARILO... Mladeničje^žetSf za svojo novo ljubezen kupiti darilo za rojstni dan. Skupaj z dekletovo sestro sta odšla v veleblagovnico (zbrati vsak svoje darilo. Mladenič se je odločil, da dekletu kupi rokavice, saj je menil, da je za intimno darilo še prezgodaj, ker še nista dolgo hodila. Njena sestra pa ji je kupila svilene tangice. Mladenič je prodajalki izročil tudi pismo za svoje dekle, ki naj ga shrani v škatlico z rokavicami. Trgovka pa se je zmotila in napačno zapolnila rokavice in hlačke, tako daje pismo za njegovo dekle znašlo pri spodnjih hlačkah. Dekletovo sestro je prosil, naj ji izroči njegovo darilo. Ko je dekle prejelo pismo, je omedlela: »Draga moja! Odločil sem se, da ti za darilo kupim nekaj, za kar vem, da tega ob najinih zmenkih nikoli ne nosiš. Najprej sem ti hotel kupiti take z gumbki, pa je tvoja sestra rekla, da so take, krajše, precej boljše za tebe. Tudi ona nosi takšne in pravi, da ser jih da lažje potegniti dol. Morda ti barva ne bo všeč, toda prodajalka, ki mi jih je prodala, mi je pokazala svoje in povedala, da jih nosi že mesec dni, pa se popolnoma nič ne vidi, da so bile umazane. Prosil sem jo, če tvoje lahko pomerim in ko sem si jih dal gor, je rekla, da so izvrstne. Zaželel sem si, da bi ti jih jaz nataknil, ko te prvič vidim, ker pa ne vem, kdaj se bova ponovno videla, vem, da se jih bo do tedaj dotaknilo že mnogo rok. Ko se jih boš slekla, jih daj sušiti, saj mi je prodajalka rekla, da po uporabi postanejo nekoliko vlažne. No, upam, da jih boš nosila na najinem ponovnem zmenku.«' o NEKAJ MALEGA O NAS Piše: Nejc Gazvoda Pri etiki in družbi smo v osnovni šoli jemali družbeno razdelitev generacij. Ne spomnim se več dobro, vendar bom improviziral - razdelili smo jo na froce, najstnike, študente, starše in upokojence. Če pomislite logično, so najpomembnejši starši, kot gonilna sila, ki gori na nebu naše ljube države in jo bo povedla v lepšo prihodnost (oh...), najmanj pomembni pa generaciji frocev in upokojencev, ker sta si precej podobni - njeni člani nič ne delajo, imajo težave z motoriko in se slinijo (okej, nesramno, priznam). Vendar stvar ni v tem. Najstniki in študentje smo nekam izginili. Nismo pomembni. Nismo niti irevelanti. Smo pač nekje. Nekje vmes. Sedaj vas je to seveda razgrelo in začeli boste vpiti - saj hočemo narediti spremembo, saj protestiramo, saj hočemo imeti pozornost, hm, hočemo imeti oblast!! Mhm, mogoče - a na kakšen način? Z barvanjem svojih las v vse odtenke rdeče? Ali s slačenjem pred parlamentom (krasna poteza, res, po tem nas bodo jemali super resno)? Mogoče s tem, da v okovanih čevljih blodimo okoli in bliskamo z očmi ter si napišemo na majice KILL THEM ALL? Lepo, lepo. Če se spomnite 60. let in uporov, ki so jih dejansko vodili naši starši, ti so naredili neko spremembo. Da, hipiji so bili blesavi, živih barv in so seksali vsepovprek. Toda to je bilo 40 let nazaj in takrat je bilo nekaj takega šokantno, grozljivo, škandalozno in nepredstavljivo -upirati se zastarelim dogmam družinske tradicije in pokornosti ter biti nekaj... svežega. Danes so hipiji skoraj izumrli. Na nek način so bili zadnji uporniki. Dobro, v sedemdesetih so strašili punkerji s svojo idejo o anarhizmu, vendar so se kmalu oblekli v suknjiče in začeli delati kot uradniki, saj so ugotovili, da jih teta Anarhija ne plačuje najbolje. Naj se Johnny Rotten še tako hvali, da so punkerji zadnji naredili nekaj pomembnega na tem svetu, ko pa sam izgleda s svojimi lasmi in katastrofalnim obnašanjem kot scenski okrasek iz horror-showa. Vendar nočem, da ta sestavek izzveni kot hvalnica hipijem in nasprotje punkerjem (se ne upam, ker bi me I Ajm a ganja man! Aja, ja,ja, ja! Dej bejbi pejt z mano u Ragovca na en joli! O d ^točena sošolka kastrirala, hehe). Vsi so imeli svoje'oobre in slabe strani. Prave težave nastopijo danes. Mladi smo razkropljeni kot še CQikoli. Subkulture sicer cvetijo, vendar je njihov namen ali nasilje (skini) ali preprosta vizualizacija (saj veste, včeraj rejver, danes punker, danes zvečer hipi). Dejansko smo postali grozljivo pasivni. Vlečemo se skozi življenje z določenimi zaporami, ki so nam jih vgradili ali starši ali prijatelji. Piflar, metalec, podgurc, rejver... saj ni razlike. Saj sploh ne vemo, kdo smo in kaj hočemo biti. Okoli nas je toliko različnih stvari, ki jih hočemo poskusiti, na koncu pa se leno vlečemo med njimi in odtrgamo nekaj od ene nekaj od druge. A okoli nas se dogajajo pomembne stvari. Mimo nas mirno tečejo spremembe, ki nam bodo slej ko prej obrnile življenje na glavo, zavedli pa se jih bomo šele takrat, ko bo prepozno. Ne kličem k uporu, ker so zanj potrebne veliko večje in korenitnejše težave. Lepo pa bi bilo, da bi se zavedli sami sebe in da bi se drugi zavedli nas. Kajti v teh časih lahko še tako izstopaš vizualno, izzveniš pa kot nekaj čisto običanjega. Nekaj, česar so vsi vajeni. Spremembe so v nas in v našem mišljenju. Si res želimo srednjo šolo preživeti v popolnem »leru«? Res želimo biti bombandirani z vseh strani in podpirati vsa komercialna sranja, ki nam jih rinejo pod nos? Bodite prepričani v to, kar hočete. Verjemite v nekaj, pa naj bo to bog malih domačih živali ali upanje v to, da vam bo uspelo. Uspelo karkoli. Uspelo dobro pisati naslednjo kontrolno, uspelo osvojiti srce ljubljene osebe, uspelo se pobotati s prijateljem. Kajti čas teče in mi postajamo vse starejši in starejši ter vstopamo v generacijo, ki je zakrivila dve svetovni vojni in eno, ki je še na poti. Si res želimo biti taki kot oni? O O 8 O O O o o o o o o 6 USPEŠNO UČENJE Piše: Karmen Jenič Od 1. septembra je minilo že kar nekaj tednov.V odboru šolskega glasila smo se odločili, da vam, prvim letnikom nekoliko olajšamo to leto, da ga boste karseda lepo in uspešno zaključili. Zavedamo se, da je velik korak vstopiti v novo šolo in novo okolje. Vse je drugačno. Novi obrazi, ki se na začetku ne zmenijo zate, novi učitelji, ki ti grozijo s kontrolnami in maturo, vendar ni vse tako črno kot na začetku. Kmalu spoznaš nove prijatelje, profesorje in njihov način dela. Ker pa je vsak začetek težak, smo vam pripravili nekaj napotkov uspešnega učenja in verjemite, da je res »zakon«. Pa začnimo. Na začetku si moramo pripraviti učni načrt, podobno kot profesorji, v katerem predvidimo kaj in koliko se bomo učili na dan. Dopoldne v šoli nam profesorji polnijo ušesa z vsemi mogočimi informacijami in ko pridemo domov, ne vemo, kje bi se lotili dela. Najprej si moramo pripraviti delovni prostor, v katerem naj bo primemo svetlo, toplo in ne preveč hrupno. Na delovni mizi moramo imeti samo pripomočke, ki jih bomo potrebovali za učenje določenega predmeta. Učiti se moramo vedno v istem prostoru in istem času. Preden začnemo z učenjem, je dobro prelistati vsebino in ugotoviti, kaj sploh se je potrebno naučiti. Med delom si redno podčrtavamo pomembne pojme in dele stavkov, za katere mislimo, da se jih je potrebno naučiti. V posebni zvezek si delamo zapiske, ki nam omogočajo prelet snovi, ko je snov že obdelana in naučena. Najboljši zapiski so zapiski v obliki miselnih vzorcev. Med učenjem je dobro obnavljati gradivo. Ko preberemo poglavje, ga z nekaj stavki obnovimo in si izpišemo pomembne stvari. Med učenjem je priporočljivo tiho in hitro branje. Kadar je gradivo zelo težko, pa je najbolje, da ga obdelamo počasi in ob njem veliko razmišljamo. Učenje naj traja od 30 - 50 minut, odvisno od težavnosti snovi. Čim težja je snov, več časa porabimo za njo. Odmori med učenjem naj bodo kratki, da se ne " polenimo ", kajti težko se je znova zbrati in začeti delati intenzivno. Med odmorom ni priporočljivo gledati televizije ali brati, najbolje je odmor izkoristiti aktivno, najboljše so lažje fizične obremenitve. Kaj pravite? Saj ni Tako težko. Najbolje je delati sproti in upoštevati ta pravila, pa boste kmalu spoznali, da ste mnogo bolj uspešni. Verjetno se vsak izmed vas sprašuje, kako vse to učenje čimbolj skrajšati in karseda veliko naučiti. Preprosto! Med poukom nam večkrat misli odtavajo in nismo zbrani, razlaga pa je še kako pomembna, saj si snov zapomnimo 50 % , če samo gledamo in poslušamo, če pa zraven še kaj rečemo in razmišljamo, si zapomnimo kar 70 % snovi. To je pa že kar veliko snovi v glavi brez učenja, a ne? Najbolje je, če smo pri pouku zelo zbrani in poslušamo profesorjevo razlago ter poizkušamo biti navdušeni, saj si pri profesorjih s tem pridobimo velik plus. Verjetno iz osnovnošolskih klopi poznate vso tisto nervozo na dan kontrolne. Najbolje je, če je tisti dan vaš zajtrk obilnejši kot ponavadi, saj boste s tem spodbudili delovanje vaših možganov. V šolo je dobro priti dovolj zgodaj, da se umirite in pripravite vse potrebno. In takrat, ko ste v učilnici za mizo, se sprostite in nikar ne ponavljajte, saj ne boste znali nič več kot prejšnji dan. Ko dobite list pred sabo, najprej preletite vprašanja, nato pa se lotite dela. Napotke preberite zelo natančno, da ne boste napisali ravno obratno, kot zahteva navodilo. Najprej odgovorite na lažja in krajša vprašanja, potem pa se lotite težjih in daljših. Ko se približate zadnji četrtini ure, počasi prenehajte pisati in še enkrat preletite svoje odgovore in naredite le nujne popravke. Tako. To naj bi bil recept. Od vas pa je odvisno, če ga boste upoštevali. Ne pozabite pa, da če boste učenje začeli z dobro voljo, boste dosegali uspehe. Kogar zanima še kaj, pa naj si odgovore poišče pri profesorici Zlatki Butkovec Gačnik in socialni delavki Anici Kastelec, ki sta nam pomagali zbrati gradivo in nam dali tudi napotke. Za konec pa še ena misel, ki velja za vse ljudi. "Če ste prepričani, da zmorete ali da ne zmorete, vedno imate prav", <$V % % \ % %>; tQ, <9/ , # x; X \\\\ 6,- X e%°-% Z, %X> ■- oX ° >/ %/ t(vi- X X . vo x %so /.£>/X'^bcr%// % xxXx X, X9 % %- gmgppgsnal SlžSvSKMBSBS '^3SSSSs8&g5ss^ ss&gSS&z*'** ;XX'XX'p'a'f“e' to*«*’ «Kaj je veaajj £vprašal ^ odgovor,V. , in mu zastav« 5'^S^aniu' SSi=r'-Mde'P* enako a j, pceiSnl ‘. 63 w in s« a žena na ttinen-oVio^5””' T- takšnem soočanju z realnostjo bi človek raje nekam pobegnil., daleč, daleč stran! V druge dežele... In lahko! Kako? Z domišljijo ali pa s spomini na počitnice prebudi v sebi tiste lepe občutke, ki si jih je (miselno) “varno" zapečatil. O, jaz sem imela dobre počitnice! Veliko uslugo sem si naredila, ko nisem šla na maturantski izlet! Tako sem privarčevala nekaj denarja za kasneje... pa... živahno popivanje in poplesavanje pozno v noč ni ravno moj “žani8 Odšla sem v Turčijo!!! Ha, le kako mora biti tam? To veva jaz in “novopečeni“ gimnazijec (katerega iz spoštovanja ne bom imensko izdala g)! No, še sama ne vem točno, kako sem prišla do takšne ideje. Vedela sem samo, da potrebujem spremembo okolja in željo oditi stran od ljudi (s katerimi živim v vsakodnevnem življenju). Imam sorodnika, ki ima agencijo. Kot “nezahtevna “ stranka sem bila zelo kratka: ‘Jaz bi nekam šla! Kamorkoli, lepo prosim ..." In še preden sem izdavila : “Sezam, odpri se!“... hmm (napačna situacija?)... tiste čarobne besede (abrakadabra), sem se že znašla v letalu za v Istanbul. S S svojo prijaznostjo (pem prirasla k srcu tako skupini, s katero sem potovala po Vzhodni Turčiji, tako tujcem, ki sem jih sproti spoznavala. Utrdila sem svoje znanje iz angleščine (mogoče lahko pričakujem c|ve piki več na maturi?) z “Newyorčanom", ki Kljub muslimanski veri in Da pa je doživljanje ^drugačnega nasploh njihovi kuHtJri sem se sveta“ še popolnejše^-za-lo počutila kot doma oz:—kot—da—poskrbi------pravljična, ' sanjska spadam tja. Ok, res je, da ravno podoba narave. Ko si tam, imaš ne bi prenašala preostali harem občutek, da se je čas ustavil, žena v svojem domu, ampak Zakaj ravno ta občutek, ne vem. prevzela me je tista skromnost, Morda zato, ker ne vidiš nikogar, odprtost, prijetnost, spontanost, ki bi živel v naglici. Nihče se z ničemer ne obremenjuje. Živijo v stilu “ take it easy “. i. Ji, k ■ . — . A - • t i - 4 .r; •• . ' ” ,«2 '& rTVifc *Ž=8 /j.L: ,‘iVA:>' . “T-.:, - r~ V- • i' V. ‘ mmmm / zr Z •• /TN X' > ; ■ . r . -• ' ■ ■ \ *^0 s ri “■ r - - (l 1 Pa ženske! Tam ni nobena obremenjena s “kilažo”. Kljub svojemu “majhnemu“ pogledu na svet, le skozi oči (preostali del telesa je namreč zakrit), so lahko zato toliko bolj zanimive in privlačne. Pod rjuhami cunj se lahko skriva marsikaj in ravno to “budi duhove“ moške domišljije. Resnično je več vredna ženska, ki ima “ preveč“ kilogramov. Na podlagi njenih kil ženin ponudi določeno število glav živine. Zelo romantično, kajne? (zaradi tega ravno ne bi ostala v Turčiji... khm, khm) prikupnost ljudi. (Pa naj nihče ne misli, da so me tako dobro sprejeli le zato, ker sem blondinka!). Vodič nam je povedal, da se čutijo dolžni, da obiskovalcem izkažejo spoštovanje (tako kot oni izkažjo spoštovanje s tem, da upoštevajo njihovo kulturo in se prilagajajo njihovi deželi). Da ne bo pomote, to velja le na vzhodu Turčije. Na zahodu so Turki že manj uvidevni do turistov in bolj nagnjeni k Ah, naravo ves čas (ne)namerno izpuščam iz konteksta! Kot da se bojim povedati resnico o njej! Predstavljaj si trenutek, ko zagledaš nekaj, kar ti vzame dih. In potem ne znaš izraziti z besedami to, kar si videl. Tako se počutim zdaj jaz, v tem trenutku, ko to pišem (dne: 5.9.2001, ura: 17.00). Vem, zvenelo bo suhoparno, če rečem: “Strmela sem v naravo, ki je bila tako edinstvena in “pravilna“. Mavrične barve so se prelivale po poljih, travnikih, skalovju, gorah do neba.“ ... modrina neba se je ujemala tako z golimi, skalnatimi grebeni, poraščenimi območji smrek, z največjimi “seansami" sončnic, maka, kadulj... riževimi polji in tistimi štorkljami, ki so bogatile okolje v celoti, ter reke, potoki, (Črno) morje, ki so te magično vabile med svoje vodne kapljice. In zavriskalo mi je srce - v upanju, da se mi ne bo treba nikoli vrniti domov... Ha, ha! Samo mislim si lahko! Po 15-ih dneh sem morala domov. Ta “prinešena“ izkušnja bogati mojo “sončno“ stran življenja in vliva pogum mojemu miselnemu optimizmu. Izkušnja, ki me je očistila “zmede“ v glavi in mi dala novih moči za naprej. Verjetno mi je bilo tako usojeno. Kako bo pa jutri? Insallah! P.S.: Fotorepndaža-aVzhodni jretjrUo^vnaslednji šreyilki (ki bo barvna)!! MINI SLOVARČEK AY - luna YILDIZ-zvezda GüNEß - sonce SU - voda SUS-tišina; tiho IYI AKßAMLAR - dober večer IYI GEßELER - lahko noč IYI GÜNLER - dober dan )GÜNNAYDIN - dobro jutro \SORUN YOK - ni problema 50RUN VAR - problem 3ÜZEL - lepo iiRKiN - ni lepo jjCEK-roža EK - krava SiNEK - muha GEČE - noč ODA - soba KEDi - muca KOREK - kuža BEBEK - dojenček; otrok DAG\— gora AFiYET OLSUN-dober tek TESEKKUR EDERIM - hvala LUTFEN - prosim GERCERMi-ARES? NE - kaj (vprašalnica) SENI SEVIYORUM - rad/a te imam; ljubim te BUSE; ÖPUCUK-poljub MELEK A angel MERHAbX- zdravo. TURKEY 2 ali Kako prijazni so Turki, da namesto nas »rešujejo svet« Sem novopečeni »fazanček«, ki ga je omenila Jana, s katero sem bil v Turčiji. Ker me je že ravno omenila, sem se moral oglasiti. Verjetno ta prispevek ne bo tako dober kot njen - »služi« naj kot dopolnilo. V samem članku bo verjetno kar nekaj besed, ki jih ne boste razumeli. Se zgodi. g Da se boste lažje vživeli v članek oz. T určijo, naredite naslednje: - svoje misli odklopite od vsega, ampak res vsega (šola, politika, novice, mobiteli.... in vse ostalo, kar vas psihično obremenjuje), - naravnajte svojo peč, klimo, kalorifer... na temperaturo 35°C, zamislite si šotor, hišo, blok itd. \in na njih goro satelitskih anten (turška realnost fr skuhajte si pravi čaj, po nožnosti turški, med branjem ga počasi (počasi, po turško javaš) »žvrkljajte«, ia koncu pa si omislite še goro lubenic in marelic, baklav, sutlačev, halv... (Zadnje tri so slaščice, ki močno redijo. Lastne izkušnje, -in se najpomembnejše: Vse stvari delate pooo^čččaaassssiiiiii in »na easyy žaaj imate približno vse razen Turčije. Sedaj lahko začnete brati... Peljem se z minibusom (letalo sem izpustil, saj ga je omenila že Jana), zunaj je še tema. Zraven mene sedi Turek, Kurd, sicer prijazen na pogled, a tuj. Sedel sem ob oknu, zastrmel sem se v robnik ceste. Vse se mi je zdelo brez smisla, dolgočasno. Počasi sem zaspal. Še isti večer se je vse spremenilo. Zlasti potem, ko so nas nastanili v »penzionu« s skupno (1) kopalnico. Kmalu sem spoznal, kakšen bo položaj in življenjski standard mojih 15 dni in 14 noči popotovanja po Turčiji. Pa tudi na samo dogajanje okoli sebe, vse je čok čok (čok-zelo) javaš,se počasi navadiš. Turek, ki je na minibusu sedel zraven mene, je bil lokalni vodič z imenom Ahmed. Sporazumevali smo se v čok borni turkoslovenščini, kot na primer: »Ahmed, ma vas čok rad!« Če se hočeš vživeti v Turčijo, je najbolje, da se sprostiš, dojameš in se vživiš v turško filozofijo, ki zveni takole: magalah in ingallah. Magalah je tisto, kar se nam dogaja trenutno in kar se nam je zgodilo. In to, kar se nam dogaja in se nam je zgodilo, je ena od neštetih možnih variant, hkrati pa je najboljša možna varianta, ki pa jo je seveda za nas izbral Alah (šef). Ingallah pa je tisto, kar se nam bo zgodilo in se s tem, kaj se bo zgodilo, ne smemo obremenjevati, ker se za nas vse obremenjuje šef, ki bo seveda izbral najboljšo varianto. Teoretično komplicirano, v realnosti pa prav preprosto. Povsod po Turčiji videvaš može, ki vedno sedijo v čajnicah, gledajo naravno televizijo (to pomeni ulico in vrvež na njej, ki je seveda čok čok javaš) in »rešujejo svet« (cele dneve govorijo in govorijo, po navadi vsak dan o istih dogodkih, ki so vsak dan bolj zanimivi. V Turčiji, v tisti pravi, pristni, vzhodni, se zelo redko zgodi kaj novega. Najpogosteje pogine kakšna ovca, včasih kura in po tem se o tem dogodku govori se kakšnih 30 let.) Če pa v vas, oprostite, manjše selce, pride okrog 30 turistov in to po možnosti Slovencev iz Slovenije, ki jo skoraj vsak Turek pozna le po Zahoviču, saj so Turki čisti nogometni fanatiki, potem je to najmanj novica stoletja, če ne tisočletja. Hodili smo po vaseh, selih in selcih, po katerih verjetno pred nami ni nikoli hodila evropska noga, še najmanj pa slovenska, smo povsod videli njive, ogromne njive, obdelane njive. Ogromne količine pšenice, koruze, ječmena... Čeprav so nekateri predeli Turčije res čok revni, lakote ne poznajo. Vendar pa možje v čajnicah dan za dnem »rešujejo svet«... Omenil sem satelitske antene. Pri nas ima (po statistiki) že več kot polovica Slovencev svoj mobilni telefon. Oni imajo satelitske antene. To je strup oz. vpliv Evrope. Na žalost. No comment. Želim, da razmislite, ali so Turki oz. muslimani res taki, kot jih prikazujejo v »plastični škatli s katodno cevjo«, zaradi katere (znanstveno dokazano) zamudimo skoraj polovico svojega življenja. Ali bi vi v svojem normalnem življenju, sredi belega dne, sprejeli 30 Turkov, ki bi se slučajno kot turisti znašli pred vašim domom, jim skuhali čaj in razkazali hišo, stanovanje... Oni bi in so... NAS! Güle Güle, S.A. ZA VSE BODOČE VOZNIKI Piše: Petra Dandanes moraš, če nočeš priti kamorkoli, skoraj obvezno inheti avto. No, ne vem za druge sem jaz komaj čakala, da bom lahko začela delati vozniški/zpit, zato da mi ne bo treba prav vsa/rič iskati in »prosjačiti« za prevoz. Ampak narediti izpir~m-4akopreprosto. Ne zato, ker je fako težko voziti, ampak ker je toliko vsega, kar^moFaš_^rej opraviti. In ker sem slišala, da imajo take in podobne težave tudi drugiTborrrposJyjsala 1f BT, Luka, 3.d in Jure, 3.f naju pa pomeni „, Nika, 2 d Ples je začimba mojega življenja!© Vlado, 1.e Ne plešem, ker ml ni v zabavo Anže, 2. a Ples je koordinirano gibanje različnih delov telesa po ritmu. Užitek!!! Denis, 3. e Ples je izražanje s telesom. Maja, 2.b Ples je zakon! Rada plešem s fantom, ki me vodi in zna plesati, in ne s takim, ki ga je treba za sabo vleči kot kamen. Jernej, 1.Š Užitek in zabava! Simon, 2d Gibanje. Ne plešem, ker nimam časa ne volje. Navadno je značilno, da ples navdušuje bolj dekleta kot fante. Fantje pravijo: »Dekleta so pridna, hodijo v plesne šole. Pač sanjske in nežne dušice.» Tedaj pa pride sošolka Špela k sošolcu in pravi: »Hej, Marko, a bi ti hodil z mano na plesni tečaj?« Ta pa v zadregi pravi: »Saj bi z veseljem, samo... Sej veš tole glih ni moška zadeva « Špela pa se vsa razočarana vrne v šolsko klop in razmišlja, kje in kako bi našla novega plesalca. Ne pravim, da so vsi fantje taki. Seveda pa obstajajo tudi tiste redke izjeme, ki se nas, nežnih dušic usmilijo. Vsaj na koncu srednje šole je plesni tečaj, ki nas nauči tistih nekaj malenkosti, ki jih zaplešemo na tistem pomembnem večeru. Tedaj boš le nekaj skorakal, da bo mama videla, da njen sinko zna plesati in bo Tu pa so odgovori nekaterih naših dijakov na vprašanje Kaj jim pomeni ples? oz. Kaj je za njih ples? Polona, 2 d V plesu uživam. Plešem za sprostitev. Pomeni mi zabavo. Petra, 3.f Zame je ples življenje. Pri plesu se sprostim. Dam vse tegobe iz sebe. Daš si duška! Domen, 1.c Ne maram plesati, ker plesa ne maram in me tudi zato nihče ne sili v to. Silva, 2.b Brez veze mi je. Ne počutim se dobro, ko plešem. Mogoče tudi zato, ker ne znam plesati in me je sram plesati pred drugimi. Tanja, 1.c Ples je zato, da porabiš odvečno energijo. Plešem živahne plese, ne maram pa počasnih. Renato, 2.b Mislim, da je ples nekaj dobrega. Sprošča energijo. Ples je namenjen užitku. Približno tako mnenje o plesu imajo naši dijaki. Če bi se pa tudi vi želeli vključiti v kakšno plesno šolo in naučiti se osnovnih korakov, imamo tudi v Novem mestu nekaj plesnih šol, le pozanimati se je treba. Če pa koga zanimajo afriški plesi, ste pa vabljeni tudi v krožek prosto izbirnih vsebin, kjer se bomo naučili nekaj drugačnega gibanja,' ne le suhoparne korake. Plesni pozdrav! NEKAJ NOVIH OBRAZOV NA ŠOLI (poleg fazanov) PRILOGA ZA DIJAKE IN MENTORJE V SREDNJI POKLICNI ŠOLI II. STOPNJA DRUGAČNE ZVEZDE Gradivo za dijake • Zvone Šeruga: Severna in Južna Amerika. V: Drugačne zvezde, 1. del, Samozaložba, Ljubljana 1990, str. 1-83. • Zvone Šeruga: Biseri sveta - v očeh svetovnih popotnikov. V: GEA, letnik XI, maj 2001, str. 32-35. (Tudi: spletne strani ZRSŠ.) • Boris Petkovič: Prijazne poti štirinajstih dežel - Z malo Kajo okoli sveta. V: Dolenjski list, letnik 48, št. 9, 6. marec 1997, str. 17. (Tudi: spletne strani ZRSŠ.) • Sonja Merljak: Pri prijaznih ljudeh o prijaznih poteh - O družini Šeruga na poti okoli sveta. V: Delo, 20. december 1996, str. 13. (Tudi: spletne strani ZRSŠ.) • Romana Dobnikar Šeruga: Družina Šeruga na staromodnem potovanju - Čaj je zakon, vodke pa nikjer. V: Nedelo, 29. julij 2001, str. 11. (Tudi: spletne strani ZRSS.) • Manca Košir: Kako deluje časopis. V: Miha Mohor, Manca Košir, Marija Stanonik: Naš časopis. Delovni zvezek za izbirni predmet šolsko novinarstvo za 7., 8. in 9. razred devetletne osnovne šole, Založba Rokus, Ljubljana 1999, str. 34-74. • Andrijan Lah: Vse strani sveta, Rokus, Ljubljana 1999, str. 9-11, 185-187. Literatura za mentorje • Jana Kvas: Potovanje besed 1 - 3. Učbeniki za književnost v triletnih srednjih šolah (ustrezna poglavja oziroma poglavja o potopisu), DZS, Ljubljana 1996 - 1998. • Marja Bešter, Martina Križaj Ortar, Marija Končina, Mojca Bavdek, Mojca Poznanovič, Darinka Ambrož, Stanislava Židan: Vrste besedil in Obravnava besedilnih vrst. V: Na pragu besedila 1. Učbenik za slovenski jezik v prvem letniku gimnazij, strokovnih in tehniških šol, Založba Rokus, Ljubljana 1999, str.71-92 in 97-103. • Drago Bajt: Pišem, torej sem, Založba Obzorja, Maribor 1993, str. 114-116. • Matjaž Kmecl: Mala literarna teorija, Založba Borec, Ljubljana 1997 in druge izdaje. • Leksikon Literatura, Cankarjeva založba, Ljubljana 1999 in druge izdaje. • Marta Pavlin Povod ni k: Sporočanje za šolo in vsakdanjo rabo, Založba Rokus, Ljubljana 1996, str. 139-141. Priporočila mentorjem • Dijaki berejo, doživljajo in vrednotijo razpisano potopisno literaturo in se izražajo o njej. • Spoznavajo značilnosti potopisa. • Pri razčlembi potopisnega besedila opazujejo: zunanjo zgradbo besedila; motivno-tematske prvine, književni prostor in čas, književne osebe; objektivnost in subjektivnost pripovedi, jezik in stil pisanja; spoznavne, etične in estetske prvine besedila. • Publicistične in druge vrste besedil (npr. vest, poročilo, intervju, reportaža, dnevnik, pismo, opis poti, predstavitev kraja, oseb(e), življenja ljudi ...) primerjajo s potopisnim besedilom ali njegovimi deli ter jih razčlenjujejo. • Pišejo krajša poustvarjalna besedila, v katerih izražajo svoje doživljanje in vrednotenje razpisane teme. Razpis za drugo stopnjo sta pripravili Marija Sivec in Vida Vidovič. IV. STOPNJA NESKONČNOST VSAKE SMERI JE ZMERAJ BLIZU Gradivo za dijake • Evald Flisar: Popotnik v kraljestvu senc. Ganeš, Ljubljana 1992. Priporočena literatura za dijake • Aleksander Zorn: Potovanja zaradi pisanja. V: Popotnik v kraljestvu senc. Ganeš, Ljubljana 1992, str. 329-335. • Helena Grandovec: Intervju Sodobnosti, Evaid Flisar. V: Sodobnost, I. XXXIV, 1986, št. 2, str. 113-123. • Milan Skledar: Intervju Sodobnosti, Evaid Flisar. V: Sodobnost, I. XLI, 1993, št. 10, str. 796 -803. Priporočena literatura za mentorje • Tea Štoka : Iskanje izgubljenega dvojnika. V: Čarovnikov vajenec. IV. izdaja. Julija Pergar, Ljubljana 1995, str. 387-398. ' • Nina Šoba: Kako brati Flisarjeve zadnje tri romane?. V: Jezik in slovstvo, I. XLVI, 2000/01, št. 7-8, str. 335-344. • Leksikon Slovenska književnost. Cankarjeva založba, Ljubljana 1996, str. 96-97. • Matjaž Kmecl: Mala literarna teorija, Založba Borec, Ljubljana 1976 in druge izdaje, geslo: potopis, str. 307. • Andrijan Lah: Slovenski potopis. V: Jezik in slovstvo, I. XXIX, 1983/84, št. 5, str. 163-168. « Marja Bešter, Martina Križaj Ortar, Marija Končina,. Mojca Bavdek, Mojca Poznanovič, Darinka Ambrož, Stanislava Židan: Obravnava besedilnih vrst. V: Na pragu besedila 1. Učbenik za slovenski jezik v prvem letniku gimnazij, strokovnih in tehniških šol. Založba Rokus, Ljubljana 1999, str. 100-103. Priporočila mentorjem • Dijaki poglobljeno berejo, doživljajo in razčlenjujejo potopisno besedilo. • Besedilo opazujejo; prepoznajo njegove motivne, tematske in jezikovne prvine. • Priporočena dodatna literatura naj bo dijakom v pomoč pri razumevanju potopisa v umetnostnem in neumetnostnem besedilu. • Pri pisanju šolskega eseja naj bo izhodišče dijakovo osebno doživljanje in vrednotenje izbranih besedil ter samostojen pogled na dom in svet. Razpis za IV. stopnjo je pripravila Mirjam Podsedenšek. III. STOPNJA VSAKA NOVA MAVRICA JE DRUGAČNA Gradivo za dijake Knjiga: • Tomo Križnar: Nuba, čisti ljudje, Samozaložba, Ljubljana 1999. Videoposnetek: • Nuba, čisti ljudje, samozaložba, Naklo 2000 ali Nuba: ljudje z druge strani, Samozaložba, Naklo 2001. Časopisni članki: • Maja Megla: Unicef sponzorira koncentracijska taborišča, Tomo Križnar, popotnik. V: Ona, leto 2, št. 16 (18. 4. 2000), str. 10-14. • Irena Štaudohar: Tomo Križnar - intervju. V: Mag, leto 6, št. 34 (23. 8. 2000), str. 44-47. • Igor Pirkovič: Če rešujemo Nube, rešujemo sebe, pogovor s Tomom Križnarjem. V: Demokracija, leto 5, št. 45 (9. 11. 2000), str. 26-28. • Silvo Babič: Nubam se zdi James Bond primitivec; načrtni genocid arabskih fundamentalistov nad Nubamiše kar traja. V: Večer, leto 57, št. 5 (8. 1. 2001), str. 8. Strokovna literatura: • Marja Bešter, Martina Križaj Ortar, Marija Končina, Mojca Bavdek, Mojca Poznanovič, Darinka Ambrož, Stanislava Židan: Na pragu besedila 1. Učbenik za slovenski jezik v prvem letniku gimnazij, strokovnih in tehniških šol, Založba Rokus, Ljubljana 1999. Priporočena literatura za mentorje • Mare Cestnik: Popotnik prelamlja vsiljeni mo/k; Križnarjeva knjiga o izginjajočem ljudstvu Nuba. V: Delo, leto 41, št. 120 (27. 5. 1999), str. 21. • Zlatko Skrbiš: Negacija ideaiiziranosti, Tomo Križnar: Nuba, čisti ljudje. V: Razgledi, št. 19 (13. 10. 1999), str. 21. • Tomo Križnar: Moški so kot Jezusi, žene kot Marije. V: Gorenjski glas, leto 52, št. 46 (11. 6. 1999), str. 25-26. • Andrijan Lah: Vse strani sveta, Založba Rokus, Ljubljana 1999. • Matjaž Kmecl: Mala literarna teorija, Založba Borec, Ljubljana 1977 in druge izdaje. Cilji tekmovanja (priporočila mentorjem) • Dijaki berejo potopisno besedilo, ga doživljajo (izrazijo svoja občutja, predstave, mnenja), razčlenjujejo (poimenujejo in razčlenjujejo motivno-tematske in idejne sestavine, razčlenjujejo oblikovno-kompozicijske sestavine in ugotavljajo njihovo vlogo v besedilu) in vrednotijo (spoznavne, etične in estetske sestavine potopisa ter navajajo zunaj- in znotrajliterarne argumente zanje); pozorni so na avtorjevo književno perspektivo; spoznajo značilnosti potopisa. • Dijaki si ogledajo videoposnetek, znajo navesti vrsto in temo besedila, obnoviti vsebino posnetka, razčleniti (povzeti lastnosti besedilne vrste) in vrednotiti posnetek. • Dijaki berejo časopisne članke, jih doživljajo in vrednotijo, znajo navesti tvorca in naslovnika, njuno družbeno vlogo, vrsto in temo besedila ter bistvene podatke iz besedila, povzeti tipične lastnosti besedilne vrste. Dijaki razlikujejo med posameznimi vrstami besedil: umetnostna/neumetnostna, govorjena/zapisana, enogovorna/dvogovorna, subjektivna/objektivna; prepoznajo sporočilni namen besedila in način razvijanja teme. Izbrano gradivo znajo preoblikovati v neumetnostno besedilno vrsto (vest, poročilo, intervju, reklama) ali v polumetnostno vrsto (ocena, dnevnik, reportaža, spomini). Motive iz potopisa in videoposnetka znajo poglobiti in poustvarjati (npr. v predstavitvi osebe ali kraja, pismu, izjavi, reklamnem besedilu itd.), napisati vodeno in samostojno interpretacijo dela besedila. Razpis za III. stopnjo je ob sodelovanju Janka Potrate pripravila Valentina Kobal.