GEOGRAFSKI OBZORNIK je njegovo sprejemanje pouka in delo v njem spre- jeto na drugačen način. Počuti se soorganizatorja ali celo kreatorja določenih učnih ur. Nov odnos med učiteljem in učencem spremeni pouk od klasičnega podajanje, prisvajanja in reproduciranja rešitev do spoznavanja, katere so poti do znanja. Nova vloga in miselnost učitelja in učenca odpi- rata tudi nove poglede na znanje, kar je bistvo so- dobne šole in tudi geografije. JUB ILEJ MARIJE K O Š A K S lavko Brinovec Ni geografa na Slovenskem, pa naj uči ali dela kjerkoli drugje, ki ne bi poznal naše slavljenke, mag. Marije Košak. Z vsem svojim dosedanjim de- lom je zapustila neizbrisne sledi v slovenski šolski geo- grafiji. Več kot štirideset let je sooblikovala teorijo in prakso ter usmerjala razvoj šolske geografije na Slo- venskem. Marija Košak, rojena Avčin, se je rodila 2. no- vembra 1933 v Skopju. Leta 1952 je maturirala v Ljubljani. Med letoma 1952 in 1956 je bila red- na slušateljica geografije na takratni Prirodoslovno-ma- tematični fakulteti ljubljanske univerze. Po diplomi leta 1958 je najprej poučevala na osnovni šoli na Ravnah na Koroškem ter v Mežici in Mariboru, po preselitvi v Ljubljano leta 1965 pa je poučevala zem- ljepis, zgodovino in družbeno ureditev na Soli za me- dicinske sestre. Od leta 1972 do 1975 je bila na Zavodu SRS za šolstvo vodja področja za geogra- fijo in pedagoška svetovalka. Leta 1975 je bila iz- voljena za predavateljico višje šole na Pedagoški aka- demiji v Ljubljani. Dve leti kasneje je dobila naziv pro- fesor višje šole, in sicer za predmet Metodika pou- ka geografije in Uvod v geografijo. Poleg tega je do leta 1980 predavala tudi Metodiko spoznavanja druž- be na zunanjem oddelku Pedagoške akademije v Novem mestu. Med letoma 1981 in 1985 je pre- davala Metodiko pouka geografije tudi študentom geografije na Filozofski fakulteti v Ljubljani. V študij- skem letu 1986/87 je predavala Metodiko spozna- vanja okolja na Oddelku za vzgojiteljice ljubljanske Pedagoške akademije. Zadnja leta svojega službo- vanja na Pedagoški fakulteti je poučevala Didaktiko spoznavanja družbe na Oddelku za razredni pouk kakor tudi študentkam vzgojiteljske usmeritve. Leta 1991 je odšla v pokoj. Skoraj poldrugo desetletje po diplomi in z boga- timi izkušnjami osnovnošolskega učitelja in srednje- šolskega profesorja praktika je leta 1972 prevzela načrtovanje in razvijanje pouka geografije v okviru nalog pedagoške svetovalke za geografijo na Zavo- du SRS za šolstvo. To zadolžitev je prevzela v obdob- ju, ko se je tudi geografija znašla pred zahtevo po posodabljanju, aktualizaciji in problemskem pristo- pu pri pouku na vseh stopnjah izobraževanja. Uspe- šno in učinkovito dograjevanje poklicnih in društve- nih nalog ji je omogočilo, da je leta 1975 prevze- la predavateljske naloge za metodiko pouka geogra- fije na Pedagoški akademiji v Ljubljani in tudi na Od- delku za geografijo na Filozofski fakulteti v Ljublja- ni. Njeno teoretično in praktično delo z bogatimi iz- kušnjami je bilo zaokroženo z magistrskim delom Ob- seg geografskih pojmov v osnovni šoli (Oddelek za geografijo Filozofske fakultete, Ljubljana, 1987, 136 strani, 50 strani prilog, 10 kartogramov). Aka- demsko stopnjo magistra je dosegla leta 1988; nje- na mentorica je bila prof. dr. Natalija Mastilo iz Sa- rajeva. Na Pedagoški fakulteti je po ukinitvi katedre za geografijo predavala didaktiko spoznavanja družbe na Oddelku za razredni pouk. Mag. Košakova je sodelovala pri oblikovanju so- dobnega koncepta pouka geografije v osnovni in sred- 24 GEOGRAFSKI OBZORNIK nji šoli. Se posebej je viden njen prispevek pri uve- ljavljanju prenovljenega učnega načrta za spozna- vanje družbe in zemljepisa v osnovni šoli. S tem je postala eden najvidnejših in najizrazitejših predstav- nikov današnje šolske geografije na Slovenskem. Mag. Marija Košak je pisec številnih strokovnih in didaktičnih prispevkov s področja izobraževanja in šol- ske geografije. Kot avtorica ali soavtorica je napisa- la številne osnovnošolske in srednješolske učbenike geo- grafije in delovne zvezke. Pobudnica je bila za števil- ne sestavine didaktičnih pripomočkov in kompletov. Opus mag. Marije Košakove obsega številne bib- liotekarske enote. S svojimi raziskovalnimi in strokov- nimi prispevki je posegla na različna področja mo- dernizacije pouka geografije in oblikovanja didak- tike geografije. Pionirsko delo je naša jubilantka opravila pri na- črtovanju in osvajanju sodobnih oblik in metod geo- grafskega izobraževanja. Zlasti se je posvetila obravnavi pojmov pri pouku geografije. Nesebično je prenašala svoje znanje in izkušnje na učitelje, saj je redno aktivno sodelovala na vseh srečanjih učiteljev geografije v okviru Zveze geograf- skih društev Slovenije (predavanja, diskusijski veče- ri, okrogle mize, seminarji, zborovanja), v okviru se- minarjev Zavoda SRS za šolstvo in na seminarjih ka- drovskih šol Pedagoške akademije oziroma fakulte- te. Če k temu dodamo še vse študente, potem lahko ugotovimo, da so dejansko cele generacije učiteljev geografije na vseh stopnjah izobraževanja posred- no in neposredno povezane z njenim vsestranskim strokovnim, še posebej pedagoškim raziskovalnim de- lom in popularizacijo geografske stroke. Drugo področje delovanja, s katerim se je traj- no uvrstila med aktivne člane Zveze geografskih dru- štev Slovenije, je njeno aktivno delo v društvu, v ka- terem je kar sedem let vodila šolsko sekcijo. Po zbo- rovanju v Mariboru je za eno mandatno obdobje prev- zela vodenje Geografskega društva Slovenije. Veli- ko let je bila tudi član uredniškega odbora naše re- vije, Geografskega obzornika. Zelo pomemben je njen prispevek v strokovnem glasilu za področje šolske problematike v Geograf- skem obzorniku. Prav po njeni zaslugi so postala spoz- nanja in izkušnje sodobne geografske metodike do- stopna vsem praktikom. Se posebej pomembno je, da je k delu pritegnila vrsto bivših učencev in tako razširila krog ustvarjalcev sodobnih vzgojnoizobra- ževalnih oblik in metod dela. Dolgo je oblikovala ra- dijske šole s področja geografije in bila med prvimi sooblikovalci šolske televizije za to predmetno po- dročje. Mag. Marija Košak je za svoje požrtvovalno, bo- gato in mnogostransko delo, s katerim je obogatila slovensko šolsko geografijo, prejela več javnih priz- nanj. Tukaj velja posebej poudariti strokovna prizna- nja. Leta 1976 je prejela Pohvalo Geografskega druš- tva Slovenije, ob petinsedemdesetletnici Zveze geo- grafskih društev Slovenije pa llešičevo priznanje, ki je naše najvišje stanovsko priznanje za najvidnejše in odmevnejše delo na področju geografskega izo- braževanja. Leta 1990 je dobila priznanje Zavoda za šols- tvo za prizadevno delo in vidnejše strokovne dosež- ke v slovenskem šolstvu. Ob petinsedemdesetletnici Univerze v Ljubljani je dobila priznanje Pedagoške fakultete za prispevek k razvoju Pedagoške fakultete. Ko se ob njenem življenjskem jubileju spominja- mo njenega bogatega in plodnega dela, pa to ne po- meni, da se od nje tudi poslavljamo. Zelo aktivna je še vedno pri pisanju učbenikov in delovnih zvezkov. Se mnogo stvari je, ki jih je dolžna posredovati slo- venskim geografom. Zato ji ob jubileju želimo, da na- daljuje s svojo aktivno dejavnostjo na geografskem področju. Kot je v preteklosti razveseljevala sloven- ske geografe s svojim delom, naj bo tudi v bodoče. Za to ima vse: veliko znanja, pedagoških izkušenj in vse sposobnosti, pa tudi življenjske energije. UČBENIK IN DELOVNI Z V E Z E K : Ž I V I M V EVROPI Neva Os te rman Še pred začetkom letošnjega šolskega leta sta pri založbi Modrijan izšla nov učbenik in delovni zve- zek za pouk zemljepisa v 6. razredu osnovne šole z naslovom Živim v Evropi. Tudi drugi učbenik iste založbe (lansko leto je pri njih izšel Sodobni svet, Geografija za 7. razred osnovne šole) pomeni veli- kanski kakovostni skok naprej v vsebinskem, didak- tičnem in oblikovnem pogledu. Avtorji učbenika Ju- rij Senegačnik (urednik za geografijo na založbi Mo- drijan in soavtor večine besedila), Borut Drobnjak in Marta Otič sodijo med uveljavljene avtorje s področ- ja šolske geografije. Že ob bežnem pregledu učbe- nika se čuti, da so vsi trije avtorji izhajali iz svojih bogatih izkušenj, ki so si jih pridobili kot učitelji prak- tiki. Recenzenti učbenika izhajajo iz različnih stro- kovnih profilov. Dr. Franc Lovrenčak in dr. Mirko Pak 25