Avtorica: Andreja Retelj Lektor: Oblikovanje in prelom: Recenzent: Irena Samide Založila: Založba Univerze v Ljubljani Za založbo: Izdala: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani Za izdajatelja: Mojca Schlamberger Brezar, dekanja Filozofske fakultete Ljubljana, 2024. Prva izdaja. Tisk: To delo je ponujeno pod licenco Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (except photographs). Prva e-izdaja. Publikacija je v digitalni obliki prosto dostopna na https://ebooks.uni-lj.si/zalozbaul/ Kataložna zapisa o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani Tiskana knjiga COBISS.SI-ID= 182396163 ISBN 978-961-297-255-4 E-knjiga COBISS.SI-ID 182394627 ISBN 978-961-297-254-7 (PDF) PORTFOLIJO U ITEL Č JIC IN U ITEL Č JEV TUJIH JEZIKOV KAZALO VSEBINE KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 03 Kontekst poučevanja 04 A Učni načrti in drugi pomembni dokumenti .......................................................................04 B Šolska dokumentacija .......................................................................................................................05 C Vloga učenca in učitelja .................................................................................................................... 06 Načrtovanje pouka 07 A Učni cilji ....... .... .............................................................................................................................................07 B Učna priprava ........................................................................................................................................... 08 C Priprava učnih gradiv za pouk in tipi nalog......................................................................... 09 D Pristopi in metode poučevanja .....................................................................................................10 Izvedba pouka 11 A Učno okolje ...................................................................................................................................................11 B Potek učne ure ..........................................................................................................................................12 C Vizualizacija in uporaba različnih medijev .............................................................................13 Razvijanje jezikovnih zmožnosti pri pouku 14 A Govorjenje in interakcija .....................................................................................................................14 B Pisanje .............................................................................................................................................................15 C Branje ..............................................................................................................................................................16 D poslušanje ....................................................................................................................................................17 E Besedišče ......................................................................................................................................................18 F Slovnica ...........................................................................................................................................................19 G Kultura in večjezičnost ........................................................................................................................19 Vrednotenje in ocenjevanje znanja 20 A Načini spremljanja, vrednotenja in ocenjevanja ...............................................................20 B Razumevanje učenčevih napak ....................................................................................................21 Opazovanje pouka in refleksija poučevanja 22 OPAZOVALNI DNEVNIK 23 OPAZOVALNI OBRAZCI 24 Beobachtungsbogen 1 / Opazovalni obrazec 1 24 Globale Beobachtung / Globalno opazovanje ........................................................................24 Beobachtungsbogen 2 / Opazovalni obrazec 2 25 Verlaufsprotokoll einer Unterrichtsstunde / Opazovalni zapisnik učne ure .......25 Beobachtungsbogen 3 / Opazovalni obrazec 3 26 Unterrichtsphasen / Učne stopnje ..................................................................................................26 Beobachtungsbogen 4 / Opazovalni obrazec 4 27 Gezielte Beobachtung – Führen / Ciljno opazovanje – vodenje ..................................27 Beobachtungsbogen 5 / Opazovalni obrazec 5 31 Gezielte Beobachtung – Fördern / Ciljno opazovanje – spodbujanje ......................31 Gezielte Beobachtung – selbständiges Arbeiten / Ciljno opazovanje ....................34 Beobachtungsbogen 7 / Opazovalni obrazec 7 38 Gezielte Beobachtung – Sprachfertigkeiten Hören ...........................................................38 oder Lesen / Ciljno opazovanje – poslušanje in branje .....................................................38 Beobachtungsbogen 8 / Opazovalni obrazec 8 40 Grammatik und Wortschatz erarbeiten – Obravnava slovnice in besedišča ....40 Beobachtungsbogen 9 / Opazovalni obrazec 9 42 Korrekturverhalten der Lehrperson – Popravljanje napak z vidika učitelja ........42 Beobachtungsbogen 10 / Opazovalni obrazec 10 44 Lehrerfragen / Učiteljeva vprašanja .............................................................................................. 44 Reflexion nach dem Hospitationspraktikum/ Refleksija 47 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 48 Priprava 1: Razvijanje bralne zmožnosti 49 Priprava 2: Razvijanje slušne zmožnosti 52 Priprava 3: Razvijanje govorne zmožnosti 55 Priprava 4: Razvijanje pisne zmožnosti 59 Priprava 5: Razvijanje slovnične in leksikalne zmožnosti 63 Priprava 6: Jezikovno občutljivo poučevanje po načelih CLIL-a 67 ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ 69 A Izobraževanja in usposabljanja 70 B Sodelovanja pri projektih na fakulteti in drugje 73 01 PREDGOVOR premalo opremljeni. Za vsako področje smo razvili opisnike, ki bodo pomagali Portfolijo učiteljev in učiteljic tujih ozavestiti in ovrednotiti didaktične in jezikov je sestavljen iz štirih delov: metodične kompetence, ki jih učitelji- ce in učitelji na začetku svoje učiteljske • Kompetence učiteljic in učiteljev poti potrebujejo za izvajanje kakovo- tujega jezika stnega pouka tujega jezika. • Opazovalni dnevnik • Vzorci dnevnih priprav Opisniki so zasnovani tako, da predsta- • Zbirnik izobraževanj in usposabljanj vljajo končni cilj, ob njih pa je lestvica, ki vam omogoča samooceno trenu- V prvem delu so zbrani opisniki za tnega dosežka. Samoocenjevanje je šest ključnih področij, ki jih bodoči zamišljeno kot kontinuirano spremlja- učitelji in učiteljice tujega jezika spo- nje lastnega napredka in ne le kot znavajo na teoretski in praktični ravni enkratni dogodek. Samoocena posa- pri predavanjih, seminarjih in vajah iz meznega področja v določenem času specialne didaktike tujega jezika, pe- lahko uporabnikom portfolija pomaga dagoški praksi in pri različnih izbirnih razkriti močnejša in šibkejša področja, predmetih, ki jih ponujamo na kate- kar lahko izkoristijo kot izhodišče za drah za didaktiko tujega jezika. načrtovanje strokovnih izpopolnjevanj in usposabljanj. Da bi teoretska načela in praktične izkušnje čim bolj učinkovito povezali Drugi del pedagoškega portfolija in jih sprejeli kot sestavni del vašega sestavlja Opazovalni dnevnik, ki vse- profesionalnega razvoja ter načrtovali buje opazovalne obrazce, ki jih bodo- in spremljali lasten profesionalni razvoj či učitelji uporabljajo za hospitacije že v okviru pedagoškega študija, smo in nudijo tudi izhodišča za razgovore izbrali naslednja področja: po opazovanju učnih ur ali posnetkov učnih ur. • Kontekst poučevanja • Načrtovanje pouka Tretji del portfolija vsebuje različne • Izvedba pouka vzorce učnih priprav, ki jih bomo upo- • Razvijanje jezikovnih zmožnosti pri rabljali za načrtovanje pouka. pouku • Vrednotenje in ocenjevanje znanja Četrti del Zbirnik izobraževanj pa je • Opazovanje in refleksija poučevanja namenjen načrtovanju osebnostnega in profesionalnega razvoja uporab- Področij je seveda več, vendar smo nika portfolija. Zamišljen je kot letni se želeli osredotočiti na tista, ki jih pri planer strokovnih izobraževanj, ki lah- prehodu s fakultete v učiteljski poklic ko pripomorejo pri razvoju raznolikih najhitreje izkusijo v praksi in za kate- kompetenc, potrebnih za učinkovito in ra imajo študentke in študenti včasih kakovostno delo pri pouku tujega jezi- občutek, da so ob vstopu na trg dela ka ali za vašo lastno osebnostno rast. 02 Portfolijo učiteljev in učiteljic tujih jezikov je nastal v trimesečnem študentskem pilotnem projektu Načrtovanje sodobnega pouka nemščine v okviru razvojne-ga stebra financiranja A.I.1 »Oblikovanje podpornega sistema in mehanizmov ter izvedba pilotnih primerov izvajanja študijskega procesa osredinjenega na študente«, ki sta ga vodili izr. prof. dr. Andreja Retelj in izr. prof. dr. Irena Samide. Sodelovale so študentke prvega in drugega letnika magistrskega programa Nemščina: Ana Banovec, Marjana Brus, Katja Kalin, Anja Krivec, Kristina Lenarčič, Ana Miladinović, Janja Pogorelc, Nika Topić in Anaja Urek. 03 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA V prvem delu portfolija so zbrani na lestvici od 1 ( Ne obvladam. ) do 5 opisniki za izbrana področja. Pazljivo ( Odlično obvladam. ) in ga na grafu preberite opisnike za posamezno označite z X. Za vsako ponovno vred- področje in ovrednotite vaše znanje notenje uporabite drugo barvo, da oziroma stopnjo doseganja posame- boste lažje opazovali vaš napredek. znega standarda. Vsak opisnik ocenite MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 04 Kontekst poučevanja A UČNI NAČRTI IN DRUGI POMEMBNI DOKUMENTI 1. Seznanjen/-a sem z veljavnimi 6. Seznanjen/-a sem s stopnjami in učnimi načrti (UN), predmetnimi iz- opisniki, ki jih vsebuje SEJO-dodatek. pitnimi katalogi in drugimi pomemb- nimi dokumenti, ki opredeljujejo pouk 7. Razumem, kaj pomeni dejav- tujega jezika. nostno naravnan in na učenca osre- dinjen pouk, kot ga opredeljuje SEJO- 2. Seznanjen/-a sem z didaktičnimi dodatek. priporočili v UN. 8. Razlikujem med posameznimi sto- 3. Poznam cilje in standarde, zapi- pnjami (A/B/C), kot jih opisuje globalna sane v posameznih učnih načrtih za skala v SEJO. nemščino, ki jih je treba doseči pri pouku. 9. Znam prilagoditi teme in slovnična področja glede na opisnike posame- 4. Za v učnih načrtih zapisane cilje znih stopenj po SEJO-dodatek. pouka nemščine znam načrtovati de- javnosti, s katerimi bi cilj lahko dose- gel/-a. 5. Seznanjen/-a sem z vsebino evropskih dokumentov (SEJO, SEJO- dodatek, ROPP), ki imajo pomembno vlogo pri poučevanju tujega jezika. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Zaporedna številka opisnika 05 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA B ŠOLSKA DOKUMENTACIJA Seznanjen/-a sem s šolsko dokumen- tacijo: a. letni delovni načrt učitelja b. letna priprava na pouk c. letno poročilo učitelja d. dnevnik (eAsistent, Lopolis) e. šolska kronika f. druga dokumentacija: …....... MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam a b c d e f Zaporedna črka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 06 C VLOGA UČENCA IN UČITELJA 1. Poznam značilnosti in primerne 6. Znam pojasniti prednosti in izzive načine poučevanja za mlajše in sta- poučevanja tujega jezika v različnih rejše otroke. življenjskih obdobjih. 2. Poznam značilnosti in primerne 7. Zavedam se kulturne in jezikovne načine poučevanja za mladino. različnosti svojih učencev in poznam načela poučevanja večjezičnosti in 3. Poznam značilnosti in primerne večkulturnosti. načine poučevanja za odrasle. 8. Znam se odločati, v katerih prime- 4. Poznam značilnosti in primerne rih je raba prvega jezika smiselna in načine poučevanja za starejše odrasle. učencem v podporo. 5. Zavedam se, da kot učitelj/-ica vsto- 9. Znam prilagoditi raven tujega pam v različne vloge in poznam njih- jezika pri pouku tako, da lahko večji ove značilnosti (posredovalec znanja, del učne ure izpeljem v ciljnem jeziku. motivator, učenčev spremljevalec in ocenjevalec učnega napredka, usmer- 10. Znam smiselno povezati različne jevalec učnega procesa, medkulturni v razredu prisotne jezike, tako da so v posrednik, vzgojitelj, vodja, mentor). oporo pri učenju ciljnega jezika. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 07 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA Načrtovanje pouka A UČNI CILJI 1. Na podlagi zapisanih ciljev v učnem 5. Znam izbrati primerne učne dejav- načrtu znam načrtovati pouk nemščine. nosti za doseganje določenega cilja. 2. Znam formulirati splošne in spe- 6. Znam preveriti, ali in kako dobro so cifične učne cilje za pouk nemščine. učenci in učenke določen cilj dosegli. 3. Znam formulirati cilje tako, da po- 7. Znam načrtovati in izbrati domače krivajo različne taksonomske stopnje. naloge tako, da učenci vidijo smisel v reševanju le-teh. 4. Znam formulirati cilje tako, da so kompetenčno usmerjeni. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 08 B UČNA PRIPRAVA 1. Poznam elemente sprotne učne 6. Poznam specifične izraze, ki jih priprave. potrebujem za učinkovito podajanje navodil. 2. Znam napisati učno pripravo, ki vsebuje vse zahtevane elemente. 7. Znam načrtovati pouk tako, da spodbujam tvorjenje, sprejemanje, 3. Znam prilagoditi potek načrtovane interakcijo in mediacijo. učne ure glede na trenutno situacijo v razredu. 8. Poznam načela medpredmetnega povezovanja in znam vključiti teme 4. Znam predvideti približni čas za iz drugih predmetov v pouk tujega izvajanje posamezne dejavnosti. jezika. 5. Zavedam se pomena lastne refle- 9. Znam smiselno izbrati ustrezne ksije po izvedeni učni uri/enoti. oblike dela (frontalno, samostojno delo, delo v parih, delo v skupinah). MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Zaporedna številka opisnika 09 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA C PRIPRAVA UČNIH GRADIV ZA POUK IN TIPI NALOG 1. Znam izbrati in prilagoditi obsto- 7. Znam pripraviti učna gradiva, ki ječa učna gradiva za doseganje dolo- vključujejo naloge za spodbujanje kri- čenega učnega cilja. tičnega mišljenja, reševanja proble- mov, ustvarjalnost, digitalno pisme- 2. Znam pripraviti učno gradivo, tako nost in sodelovalno učenje. da učenci po korakih vadijo in utrju- jejo snov. 8. Znam načrtovati naloge tako, da nagovarjajo različne učne stile. 3. Znam strukturirati učno snov na delovnih listih tako, da učenci spoznajo 9. Znam razlikovati med vajo in določeno jezikovno obliko, jo vadijo in nalogo. nato uporabijo v praksi (od seznanitve do uporabe). 10. Znam razlikovati med nalogami, ki so primerne za razvijanje in utrjeva- 4. Znam diferencirati naloge glede nje določene spretnosti, in nalogami, na različne taksonomske stopnje. ki so primerne za ocenjevanje. 5. Znam pripraviti vizualno privlačno 11. Znam načrtovati naloge, ki spod- učno gradivo. bujajo medkulturno in večjezično zmožnost. 6. Poznam programe, s katerimi lahko izdelam interaktivno učno gra- divo. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 10 D PRISTOPI IN METODE POUČEVANJA 1. Poznam značilnosti različnih pristo- 3. Pri načrtovanju pouka se znam pov in metod poučevanja tujega jezika, opreti na različne jezikovne teorije, ki so pomembno zaznamovali pouk teorije učenja in teorije poučevanja. tujega jezika (npr. slovnično-prevodna metoda, direktna metoda, slušno-jezi- 4. Svoj pouk znam osnovati na pod- kovna metoda, slušno-vidna metoda, lagi didaktično-metodičnih načel. komunikacijski pristop, medkulturni pristop, dejavnostno naravnan pouk, CLIL ...). 2. Poznam različne učne metode, tipe nalog in vem, kako jih smiselno vključevati v pouk za doseganje učnih ciljev. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika 11 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA Izvedba pouka A UČNO OKOLJE 1. Znam ustvariti spodbudno in pri- 4. Znam pripraviti učilnico tako, da jetno vzdušje v razredu. učence vabi k učenju mojega pred- meta. 2. Znam ustvariti občutek varnosti in zaupanja pri učencih. 5. Zavedam se, kako pomembna sta zračenje in ustrezna svetloba v učilnici. 3. Znam pripraviti razred za izvajanje različnih metod dela in delo v različnih socialnih oblikah. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 12 B POTEK UČNE URE 6. Znam na smiseln in zanimiv način 8. Znam prilagoditi načrtovane de- začeti učno uro. javnosti glede na situacijo v razredu. 7. Znam načrtovati tekoče prehode 9. Znam učno uro izpeljati tako, da iz ene v drugo dejavnost. dosežemo zastavljeni cilj. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika 13 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA C VIZUALIZACIJA IN UPORABA RAZLIČNIH MEDIJEV 1. Znam izluščiti ključne elemente 7. Znam izdelati razlagalni videopo- določene snovi in jih vizualno ustrezno snetek za pouk. predstaviti. 8. Poznam elemente vizualne in 2. Poznam pravila kakovostne pre- obogatene resničnosti (Augmented zentacije (velikost črk, slikovno gradivo, Reality) v učbenikih in jih znam smi- količina besedila). selno vključiti v pouk. 3. Znam izbrati ustrezen grafični/ 9. Znam smiselno vključiti slikovno tabelarični prikaz, ki učencem olajša gradivo (lastno, učbeniško) v pouk, da razumevanje konceptov (infografika). dosežem določen učni cilj. 4. Znam uporabljati interaktivni 10. Znam pripraviti in uporabljati zaslon. spletne učilnice, tako da spodbujajo učenje. 5. Znam smiselno vključiti videopo- snetke v pouk. 11. Znam izbrati različne tiskane in elektronske medije za doseganje 6. Znam spodbuditi učence, da smi- učnih ciljev. selno uporabijo miselne vzorce ali skice pri zapisovanju razlage. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 14 Razvijanje jezikovnih zmožnosti pri pouku A GOVORJENJE IN INTERAKCIJA 1. Znam izbrati smiselne govorne de- 4. Učencem znam pomagati pri javnosti, da h govorjenju spodbudim uporabi komunikacijskih strategij učence z različnimi stopnjami znanja. (postavljanje vprašanj glede razlage, preverjanje razumevanja itd.) in kom- 2. Znam načrtovati različne dejavno- penzacijskih strategij (parafraziranje, sti, ki učencem pomagajo spoznavati poenostavljanje itd.) v pogovoru. in uporabljati različne vrste govorjenih besedil (telefonski pogovori, nagovori, 5. Poznam opisnike SEJA, ki oprede- dialogi, govorni nastop, diskusije, igre ljujejo govorno zmožnost. vlog itd.). 3. Znam izbrati in izdelati različna učna gradiva za spodbujanje govor- nih dejavnosti za urjenje tekočnosti in pravilnosti. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 Zaporedna številka opisnika 15 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA B PISANJE 1. Znam načrtovati dejavnosti, ki 4. Znam učencem podati primerno učence pripravljajo na pisanje različnih ustno in pisno povratno informacijo o besedilnih vrst (uvodna motivacija, pri- njihovem napredku in izdelku. meri, osmišljanje pisanja, seznanjanje z značilnostmi besedilnih vrst). 5. Znam učencem pojasniti, kako be- sedilo strukturirati, doseči koherenco 2. Znam vključiti v pouk smiselne in kohezijo, ter jim pomagati, da lahko dejavnosti za razvijanje pisanja pri samostojno ustvarijo kakovostna be- pouku (pisanje po vzorcih, ustvarjal- sedila. no pisanje). 6. Poznam opisnike SEJA, ki oprede- 3. Znam senzibilizirati učence za ljujejo razvijanje pisanja po različnih ustrezno rabo jezikovnih sredstev, ki so stopnjah. značilna za posamezne besedilne vrste (npr. osebno pismo, zgodba, poročilo, 7. Znam oceniti in izbrati pisne dejav- esej, pismo bralcev, e-pošta, prošnja). nosti, ki krepijo učne procese (slovnica, besedišče, pravopis itd.). MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 16 C BRANJE 1. Znam izbrati primerna besedila 6. Znam presoditi in izbrati naloge glede na potrebe, jezikovno raven in za bralno razumevanje, ki omogočajo zanimanja učencev. povezovanje bralnih aktivnosti z dru- gimi jezikovnimi spretnostmi. 2. Znam načrtovati različne dejav- nosti pred branjem, da se učenci lažje 7. Učencem znam pomagati pri raz- seznanijo z besedilom. vijanju zmožnosti kritičnega branja, kot so npr. zmožnost refleksije, inter- 3. Znam načrtovati dejavnosti med pretacija in analiza besedil. branjem, ki spodbujajo različne načine branja. 8. Znam izbrati književna in druga pisna dela gleda na jezikovno raven 4. Znam načrtovati dejavnosti po in zanimanje učencev. branju, ki učence spodbujajo k aktiv- ni rabi jezika. 9. Znam izbrati kakovostno književ- no delo, ki je vsebinsko in jezikovno 5. Znam prilagoditi raznolike dejav- primerno za ciljno skupino. nosti glede na namen branja, ki razvi- jajo različne bralne strategije, kot sta npr. preletavanje besedila in navzkriž- no branje. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Zaporedna številka opisnika 17 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA D POSLUŠANJE 1. Ustrezno znam izbrati slušna bese- 5. Učence znam podpirati pri upora- dila glede na potrebe, jezikovno znanje bi strategij, da lahko sledijo tipičnim in interese učencev. značilnostim govorjenega jezika (šumi v ozadju, večkratno ponavljanje iste 2. Učencem znam ponuditi vrsto raz- informacije na drugačen način itd.). ličnih aktivnosti pred poslušanjem, ki učencem omogočajo ustrezno pod- 6. Učence znam podpirati pri upora- poro za obravnavo besedila. bi strategij za obravnavanje težjih oz. neznanih besed v besedilu. 3. Učence znam vzpodbuditi, da pri poslušanju uporabijo svoje znanje o določeni temi oziroma izrazijo priča- kovanja v zvezi z besedilom. 4. Znam oblikovati in izbrati različne aktivnosti ter s tem vaditi in razvijati različne strategije poslušanja (npr. pri poslušanju se učenec osredotoči na glavno vsebino, določene informacije itd.). MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 18 E BESEDIŠČE 1. Znam izbrati in omejiti besedišče 4. Razumem, da je učenje besediš- glede na opisnike v SEJO za posame- ča kompleksen proces, ki obsega več zne stopnje. vidikov poznavanja in rabe besede (oblika, pomeni, kontekstualna raba). 2. Znam izbrati in presoditi različne aktivnosti, ki spodbujajo spoznavanje, vadenje in uporabo novega besedišča. 3. Znam ovrednotiti in izbrati naloge, ki učencem in učenkam omogočajo aktivno uporabo novega besedišča v različnih govornih in pisnih situacijah. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika 19 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA F SLOVNICA 1. Znam uvesti slovnično temo tako, da 3. Znam slovnične strukture predstaviti jo učenci spoznajo v smiselnem in avten- z ustrezno vizualizacijo. tičnem kontekstu. 4. Znam uporabljati ustrezen metajezik, 2. Znam oceniti in izbrati slovnične vaje ko razlagam slovnične strukture. in dejavnosti, ki podpirajo učenje ter spod- bujajo ustno in pisno sporazumevanje. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika G KULTURA IN VEČJEZIČNOST 1. Znam izbrati različna učna gradiva, 3. Znam načrtovati pouk tako, da vklju- s pomočjo katerih zbudim pri učencih čujem jezikovni repertoar učencev. zanimanje za lastno in ciljno kulturo. 4. Znam načrtovati učne dejavnosti tako, 2. Znam načrtovati učne dejavnosti tako, da učence osveščam o dodani vrednosti da učence senzibiliziram za ozaveščanje večjezičnosti. stereotipov, sprejemanje drugačnosti, različna stališča. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 20 Vrednotenje in ocenjevanje znanja A NAČINI SPREMLJANJA, VREDNOTENJA IN OCENJEVANJA 1. Poznam različne načine spremlja-5. Znam oblikovati kriterije za ustno nja in vrednotenja učenčevega znanja in pisno ocenjevanje (vsebina, raba in napredka (formativno in sumativno jezikovnih sredstev, pravilnost, tekoč- vrednotenje). nost, koherenca, kohezija ...) 2. Znam sestaviti naloge za prever- 6. Znam uporabiti različne načine janje in ocenjevanje znanja, s katerimi vrednotenja znanja (kriterije, rubrike, merim doseganje različnih učnih ciljev. check-liste, opisno poročilo, oceno). 3. Znam sestaviti test znanja tako, 7. Znam v pouk vključiti elemente da preverjam dosežke učencev pri samoevalvacije v obliki nalog, samo- sprejemanju, tvorjenju, interakciji in evalvacijskih obrazcev, portfolija ali mediaciji. medvrstniškega vrednotenja. 4. Znam sestaviti test znanja tako, da 8. Znam učencu podati povratno in- je primeren za določeno raven jezikov- formacijo o njegovih dosežkih in ga nega znanja in ustrezen za starostno vzpodbuditi k nadaljnjemu učenju. skupino učencev. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 Zaporedna številka opisnika 21 KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA B RAZUMEVANJE UČENČEVIH NAPAK 1. Zavedam se, da so napake del 3. Znam analizo napak smiselno učenja tujega jezika. vključiti v pouk. 2. Znam analizirati učenčeve napake 4. Znam napake popravljati tako, da in razumem razloge za njihov nastanek. ne zavirajo učenčevega jezikovnega napredka. MOJA OCENA 5 Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 Zaporedna številka opisnika KOMPETENCE UČITELJIC IN UČITELJEV TUJEGA JEZIKA 22 Opazovanje pouka in refleksija poučevanja 1. Znam globalno ali selektivno opa- 7. Reflektiram svoje poučevanje na zovati pouk. podlagi učnega načrta, medsebojnih obiskov pouka, samoopazovanj, novih 2. Znam izdelati zapisnik opazovane ure. teoretičnih spoznanj, učnih rezultatov in povratnih informacij učencev. 3. Zavedam se pomena kolegialnih hospitacij za svoj profesionalni razvoj. 8. Seznanjen/-a sem z možnostmi nadaljnjega izobraževanja in usposa- 4. Znam podati in sprejeti konstruk- bljanja (npr. katalog Katis, izobraže- tivno povratno informacijo, povezano vanja založb, izobraževanja na FF …). s poučevanjem. 9. Znam ovrednotiti svoj pouk glede 5. Sprejemam konstruktivne po- na različne teorije učenja in pristope vratne informacije svojih kolegov in poučevanja. mentorjev ter jih vključujem v svoje poučevanje. 6. Zmožen/Zmožna sem kritično ocenjevati svoj pouk na podlagi izku- šenj, povratnih informacij študentov in drugih učiteljic ali učiteljev ter učnih rezultatov ter ga ustrezno prilagajati. MOJA 5 OCENA Odlično obvladam 4 3 2 1 Ne obvladam 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Zaporedna številka opisnika 23 OPAZOVALNI DNEVNIK OPAZOVALNI DNEVNIK Pedagoški dosje je namenjen povezo- razvijali veščine opazovanja pouka. vanju teorije in prakse ter refleksiji pro- Obrazce boste uporabili na opazovalni fesionalnega napredka. V njem boste praksi iz nemščine v šolah, predsta- našli različne predloge za opazovanje vljajo pa lahko dobro izhodišče tudi pouka, s pomočjo katerih boste lahko za nadaljnja kolegialna opazovanja. OPAZOVALNI DNEVNIK 24 OPAZOVALNI OBRAZCI Beobachtungsbogen 1 / Opazovalni obrazec 1 GLOBALE BEOBACHTUNG / GLOBALNO OPAZOVANJE Beobachten Sie den Unterricht global und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. / Opazujte učno uro globalno in si sproti zapisujte svoja opa- žanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj 1 Das halte ich in dem gesehenen Unterrichtsausschnitt für sehr gelungen und anregend, dass ich es selbst ausprobieren möchte (Ideen, die ich mitnehme.) / Pri učni uri mi je bilo naslednje najbolj všeč in želim kdaj tudi sam/-a preizkusiti v praksi (Ideje, ki si jih bom zapomnil/-a.) 2 Dazu habe ich Fragen Das ist mir unklar (Das möchte ich mit der Lehrkraft besprechen.) Tega nisem popolnoma razumel/-a in želim vprašati učitelja/-ico 3 Das hat mir nicht so gut gefallen (Begründen.) To mi ni bilo všeč, ker 25 OPAZOVALNI DNEVNIK Beobachtungsbogen 2 / Opazovalni obrazec 2 VERLAUFSPROTOKOLL EINER UNTERRICHTSSTUNDE / OPAZOVALNI ZAPISNIK UČNE URE Zeitrahmen / Meine Bemerkungen / Moji komentarji čas obseg Lerninhalte (Welche Lerninhalte werden vermittelt? Was ist der Stoff der Stunde?) Učna snov (Katera učna snov se posreduje? Kaj je tema učne ure?) Lehr-/Lernaktivitäten (Was macht die LP und was machen SuS?) Učne dejavnosti (Kaj dela učitelj/- ica in kaj počnejo učenci?) Sozial-/Arbeitsformen (Wie wird gearbeitet?) Oblike dela (Kako učenci sodelu- jejo?) Lernmaterialien / Hilfsmittel (Wo- mit lernen SuS? Was benutzt die LP?) Učna sredstva / Učila (S čim se učenci učijo? Kaj uporablja učitelj/- ica?) Unterrichtsphasen (Welche Etap- pen kann man erkennen?) Učne stopnje (Katere stopnje učne ure bodo zastopane?) Teillernziele (Welche Teilziele wer- den angestrebt?) Delni učni cilji (Katere etapne cilje želimo doseči?) OPAZOVALNI DNEVNIK 26 Beobachtungsbogen 3 / Opazovalni obrazec 3 UNTERRICHTSPHASEN / UČNE STOPNJE Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus auf die jeweilige Unterrichtsphase und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. / Opazujte faze učne ure in si sproti zapisujte svoja opažanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Unterrichtsphase / Zeitrahmen Notizen – Was wird gemacht? Zapiski – Kako poteka učenje? učna stopnja / čas Einstieg / Warm-up Začetek / uvodna motivacija Übergang / prehod Erarbeitung / obravnava nove snovi Übergang / prehod Sicherung / urjenje in utrjevanje Hausaufgabe / domača naloga 27 OPAZOVALNI DNEVNIK Beobachtungsbogen 4 / Opazovalni obrazec 4 GEZIELTE BEOBACHTUNG – FÜHREN / CILJNO OPAZOVANJE – VODENJE Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus Führen und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. Opazujte vodenje učne ure in si sproti zapisujte svoja opažanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Skala/lestvica: 1 trifft gar nicht zu / sploh ne drži – 5 trifft völlig zu / popolnoma drži Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Klare Strukturierung des Unterrichts / Jasno strukturiranje učne ure Die Schüler werden über den geplanten Stundenverlauf infor-miert. Das Klassenmanagement funktioniert (Fragen und Dranneh-men, Aufgabenverteilung, Einsatz von Ritualen usw.). Im Stundenverlauf ist ein roter Faden zu erkennen. Die Lehrersprache ist verständlich und präzise. Učenci so obveščeni o načrtovanem poteku ure. Upravljanje razreda deluje (postavljanje vprašanj in izbira učencev, razdelitev nalog, vključevanje ritualov itd.). V poteku ure je mogoče prepoznati rdečo nit. Jezik učitelja je razumljiv in natančen. OPAZOVALNI DNEVNIK 28 Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Hoher Anteil echter Lernzeit / Visok delež časa, namenjenega učenju Das Unterrichtstempo ist dem Leistungsvermögen angepasst. Die vorhandene Zeit wird effektiv genutzt. Störungen werden zügig behoben. erst am Stundenschluss eintragen: Die Zeitplanung hat gestimmt oder konnte korrigiert werden. Tempo pouka je prilagojen sposobnostim učencev. Razpoložljivi čas se učinkovito uporablja. Motnje v razredu se hitro odpravijo. zapišite šele ob koncu ure: Časovno načrtovanje je bilo ustrezno oziroma bi lahko bilo us-treznejše. Inhaltliche Klarheit / Vsebinska jasnost Die Arbeitsaufträge und Anweisungen sind verständlich. Inhalte sind fachlich korrekt. Lehrer*in geht konstruktiv auf Schülerfehler ein. Die Schüler verknüpfen die Unterrichtsinhalte mit bereits Be-kanntem (vernetztes Lernen). Naloge in navodila so razumljiva. Snov je podana strokovno korektno. Učitelj/-ica konstruktivno obravnava napake učencev. Učenci povezujejo vsebino pouka z že znanim (povezano učenje). 29 OPAZOVALNI DNEVNIK Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Transparente Leistungserwartungen / Transparentna pričakovanja Lehrer*in orientiert sich an den Kernlehrplänen und Bildungsstan-dards. Lehrer*in bespricht ihre Leistungserwartungen mit den Schülern. Lehrer*in gibt den Schülern zügig Leistungsrückmeldungen. Verschiedene Formen der Leistungsdokumentation werden benutzt. Učitelj/-ica se ravná po učnih načrtih in izobraževalnih standardih. Učitelj/-ica z učenci razpravlja o svojih pričakovanjih glede njihovih dosežkov. Učitelj/-ica učencem redno posreduje povratne informacije o njihovih dosežkih. Uporabljajo se različne oblike dokumentiranja dosežkov. Methodentiefe / Učinkovitost učnih metod Die Schüler verfügen über ausreichende Methodenkompetenz oder erhalten Gelegenheit, diese Kompetenzen aufzubauen. Die Methoden passen zu den Inhalten. Die Methoden werden korrekt eingesetzt. Die Schüler reflektieren die Methodenwahl. Učenci imajo imajo razvito metodično kompetenco ali dobijo priložnost, da tovrstne kompetence razvijejo. Metode so prilagojene vsebinam. Metode se uporabljajo pravilno. Učenci reflektirajo izbiro metod. OPAZOVALNI DNEVNIK 30 Meine Reflexion über die Stunde / Moja refleksija učne ure Elemente / elementi Mein Kommentar / Moj komentar Klare Strukturierung des Unterrichts / jasno strukturiranje učne ure hoher Anteil echter Lernzeit / visok delež časa, namenjenega učenju Inhaltliche Klarheit / vsebinska jasnost transparente Leistungserwartungen / transparentna pričakovanja Methodentiefe / učinkovitost metod 31 OPAZOVALNI DNEVNIK Beobachtungsbogen 5 / Opazovalni obrazec 5 GEZIELTE BEOBACHTUNG – FÖRDERN / CILJNO OPAZOVANJE – SPODBUJANJE Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus Fördern und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. Opazujte, kako učitelj/-ica spodbuja učence in si sproti zapisujte svoja opažanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Skala / lestvica: 1 trifft gar nicht zu / sploh ne drži – 5 trifft völlig zu / popolnoma drži Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Lernförderliches Klima / Spodbudna učna klima Der Umgangston ist respektvoll. Es werden die angegebenen Regeln befolgt. Der Lärmpegel ist proportional zum Arbeitsprozess. Lehrer*in lobt und ermutigt die Schüler, sich mit den Aufgaben aus- einanderzusetzen. Način komunikacije je spoštljiv. Upoštevajo se postavljena pravila. Raven hrupa je sorazmerna z delovnim procesom. Učitelj/-ica pohvali in spodbuja učence, da se soočajo z nalogami. OPAZOVALNI DNEVNIK 32 Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Sinnstiftendes Kommunizieren / Smiselna komunikacija Lehrer*in erklärt die Bedeutung von Aufgaben. Lehrer*in berücksichtigt die Bedürfnisse der Schüler. Die Schüler stellen Fragen zum Verständnis. Die Schüler stellen kritische Fragen und fragen nach weiteren Infor-mationen. Učitelj/-ica razloži pomen nalog. Učitelj/-ica upošteva potrebe učencev. Učenci postavljajo vprašanja za razumevanje. Učenci postavljajo kritična vprašanja in sprašujejo po dodatnih infor-macijah. Individuelles Fördern / Individualizacija oz individualno spodbujanje Lehrer*in verteilt verschiedene Arbeitsaufträge. Einzelne Schüler werden von Lehrer*in betreut. Schüler mit guter Leistung können Routineaufgaben vermeiden und sich auf ihre eigenen Schwerpunkte konzentrieren. Schüler mit Sprachdefiziten oder anderen Behinderungen erhalten Unterstützung. Učitelj/-ica naloge diferencira. Posameznim učencem se učitelj/-ica posebej posveti. Učenci z dobrimi rezultati se lahko izognejo rutinskim nalogam in pos-vetijo bolj zahtevnim nalogam. Učenci z jezikovnimi primanjkljaji ali drugimi ovirami prejmejo dodat-no podporo. Intelligentes Üben / Učinkovitost urjenja Die Übungsaufgaben entsprechen dem Ziel der Stunde. Die Übungsmaterialien sind ansprechend gestaltet und leicht verständlich. Es bleibt genug Zeit für Trainingsphasen. Lehrer*in unterstützt die Schüler bei der Auswahl geeigneter Lernme- thoden. Vaje so usklajene z učnimi cilji. Gradivo za vaje je privlačno oblikovano in enostavno za razumevanje. Ostane dovolj časa za utrjevanje. Učitelj/-ica podpira učence pri izbiri primernih učnih metod. 33 OPAZOVALNI DNEVNIK Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Vorbereitete Umgebung / Pripravljenost učilnice Die Gestaltung des Klassenzimmers ist passend. Das Klassenzimmer ist geräumt. Es gibt alle notwendigen Medien und Materialien. Belüftung, Akustik und Licht sind gut. Ureditev učilnice je primerna. Učilnica je pospravljena. Na voljo so vsi potrebni mediji in materiali. Zračenje, akustika in svetloba so dobri. Meine Reflexion über die Stunde / Moja refleksija učne ure Elemente / elementi Mein Kommentar / Moj komentar Lernfreundliches Klima / spodbudna učna klima Sinnstiftendes Kommunizieren / smiselna komunikacija Individuelles Fördern / individualiza- cija oz individualno spodbujanje Intelligentes Üben / učinkovitost urjenja Vorbereitete Umgebung / pripravlje- nost učilnice OPAZOVALNI DNEVNIK 34 Beobachtungsbogen 6 / Opazovalni obrazec 6 GEZIELTE BEOBACHTUNG – SELBSTÄNDIGES ARBEITEN / CILJNO OPAZOVANJE – SAMOSTOJNO DELO Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus selbständiges Arbeiten und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. Opazujte samostojno delo med poukom in si sproti zapisujte svoja opažanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Skala / lestvica: 1 trifft gar nicht zu / sploh ne drži – 5 trifft völlig zu / popolnoma drži Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Vorbereitete Umgebung – Pripravljenost učilnice Der Klassenraum ist so gestaltet, dass er für offene Lernmethoden geeignet ist (z. B. Lernstationen, Projektarbeit). Lernmaterialien sind je nach Interessen und Leistungsvermögen unterschiedlich. Es werden die Spielregeln für selbstständiges Arbeiten befolgt. Die Schüler kümmern sich um die Ordnung im Klassenzimmer. Učilnica je postavljena tako, da je primerna za odprte metode učenja (npr. učne postaje, projektno delo). Učna gradiva so različna glede na interese in sposobnosti učencev. Upoštevajo se pravila za samostojno delo. Učenci skrbijo za red v učilnici. 35 OPAZOVALNI DNEVNIK Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Lernfreundliches Klima – Spodbudna učna klima Die Schüler werden ermutigt, unabhängig zu arbeiten. Die Schüler helfen sich gegenseitig. Bei der Tandem- und Gruppenbildung achten die Schüler darauf, dass niemand übrigbleibt. Die Schüler akzeptieren die unterschiedlichen Lernzeiten und Fähig- keiten ihrer Mitschüler. Učenci se spodbujeni, da delajo samostojno. Učenci si med seboj pomagajo. Pri oblikovanju tandemov in skupin učenci pazijo, da nihče ne ostane sam. Učenci sprejemajo različne čase učenja in sposobnosti svojih sošolcev. Aufgabenklarheit – Jasnost nalog Die Schüler nehmen an der Planung von Aufgaben teil. Die Schüler legen ihre eigenen Aufgaben fest. Die Schüler können die Aufgabenschwierigkeit selbst einschätzen. Die Schüler diskutieren ihren Lernprozess. Učenci sodelujejo pri načrtovanju nalog. Učenci določajo, katere naloge bodo reševali. Učenci lahko sami ocenijo težavnost naloge. Učenci razpravljajo o svojem učnem procesu. Kompetenzorientierung – Kompetenčna usmerjenost Lehrer*in nimmt sich Zeit, die Arbeit der Schüler zu überwachen. Die Schüler können die Aufgabenstellungen auf unterschiedlicher Kompetenzstufe bearbeiten. Die sozialen und selbstständigen Fähigkeiten der Schüler werden ge-fördert. Lehrer*in beurteilt die individuellen Lernergebnisse basierend auf Kompetenzstufen. Učitelj/-ica si vzame čas za spremljanje dela učencev. Učenci lahko opravljajo naloge na različnih kompetenčnih stopnjah. Spodbujajo se socialne in samostojne sposobnosti učencev. Učitelj/-ica ocenjuje individualne učne rezultate na podlagi kompetenčnih stopenj. OPAZOVALNI DNEVNIK 36 Aussagen / trditve 1 2 3 4 5 Selbstregulation – Samoregulacija Die Schüler entscheiden selbst, wann, wie und mit wem sie arbeiten möchten. Die Schüler verwenden Lernstrategien, die für die Aufgabe geeignet sind. Bei Fragen wenden sich die Schüler zunächst an ihre Mitschüler, bevor sie Lehrer*in kontaktieren. Die Schüler übernehmen ihre eigenen Leistungskontrollen. Učenci sami odločajo, kdaj, kako in s kom želijo delati. Učenci uporabljajo učne strategije, ki so primerne za določeno nalogo. Pri vprašanjih se učenci najprej obrnejo na svoje sošolce, šele nato na učitelja/-ico. Učenci prevzamejo nadzor nad lastnimi dosežki. Individuelles Fördern – Individualizacija oz individualno spodbujanje Schüler helfen einander. Es gibt Lernmaterialien für verschiedene Fähigkeitsniveaus. Es wurde eine Diagnose des Lernstands für Schüler mit sonderpäda-gogischem Förderbedarf erstellt. Es gibt gezielte Förderungen basierend auf der Lernstanddiagnose. Učenci si med seboj pomagajo. Na voljo so učna gradiva za različne ravni sposobnosti. Izvedena je bila diagnoza učnega stanja za učence s posebnimi potre-bami. Obstajajo ciljno usmerjene spodbude, ki temeljijo na diagnozi učnega stanja. 37 OPAZOVALNI DNEVNIK Meine Reflexion über die Stunde Elemente – elementi Mein Kommentar – Moj komentar Vorbereitete Umgebung – pripravlje- nost učilnice Lernfreundliches Klima – spodbudna učna klima Aufgabenklarheit – jasnost nalog Kompetenzorientierung – kompetenčna usmerjenost Selbstregulation – samoregulacija Individuelles Fördern – individualiza- cija oz individualno spodbujanje OPAZOVALNI DNEVNIK 38 Beobachtungsbogen 7 / Opazovalni obrazec 7 GEZIELTE BEOBACHTUNG – SPRACHFERTIGKEITEN HÖREN ODER LESEN / CILJNO OPAZOVANJE – POSLUŠANJE IN BRANJE Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus Entwicklung der Sprachfertigkeiten und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. Wählen Sie eine Sprachfertigkeit aus (Lesen oder Hören). Opazujte, kako se pri pouku razvijajo jezikovne spretnosti. Izberite in se osredotočite na eno spretnost (branje ali poslušanje). Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Beobachtungsaspekt / Opazovalni vidik Mein Kommentar / Moj komentar Einstieg – Uvod Wir wird Motivation und Neugierde der SuS geweckt? Wie wird das Vorwissen aktiviert? Wie wird der Text (Audio, Vi- deo, Lesetext) vorentlastet? Wie werden Verstehenshilfen gegeben? Wie werden Lernziele bekannt gegeben? Kako se spodbujata motivacija in ra- dovednost učencev? Kako se aktivira predznanje? Kako se pripravi na branje/ poslušanje besedila (avdio, video, pisno besedilo)? Kako se spodbuja razumevan- je? Kako se napovejo učni cilji? Präsentation der Materialien – Predsta- vitev gradiva Welche Lernmaterialien werden einge- setzt? Wie werden Texte präsentiert? (ganz/ab- schnittweise) (Katera učna gradiva se uporabljajo? Kako se predstavijo besedila? (cela/po odsekih) 39 OPAZOVALNI DNEVNIK Beobachtungsaspekt / Opazovalni vidik Mein Kommentar / Moj komentar Lese-/Hörstil – Načini branja/poslušanja Welcher Lese- oder Hörstil wird trainiert? Kateri načini branja ali poslušanja se va- dijo? Arbeits- und Sozialformen – Učne oblike Übungstypen – Tipi vaj/nalog Welche Übungen/Aufgaben bekommen SuS vorher/während/nachher? Kakšne vaje/naloge se rešujejo pred bran- jem/poslušanje, med njim in po njem? Wie erfolgt Verständnissicherung/Ergeb- niskontrolle? Kako se preverja razumevanje? Transfer – Prenos znanja Gibt es einen Transfer? Wie werden die Aufgaben nachbereitet? Kako poteka prenos znanja v prakso? S kakšnimi nalogami? OPAZOVALNI DNEVNIK 40 Beobachtungsbogen 8 / Opazovalni obrazec 8 GRAMMATIK UND WORTSCHATZ ERARBEITEN – OBRAVNAVA SLOVNICE IN BESEDIŠČA Beobachten Sie den Unterricht mit dem Fokus Erarbeitung und Bewusstmachung einer grammatischen Struktur oder Wortschatzarbeit und machen Sie Notizen während der Unterrichtsstunde. Opazujte učno uro in se osredotočite na obravnavanje slovnice ali besedišča. Sproti si zapisujte svoja opažanja. Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Beobachtungsschwerpunkt – Opazovalni Meine Bemerkungen – Moja opažanja vidik Lehraktivität – Dejavnosti učitelja Was macht die LP bei der Erarbeitung und Bewusstmachung der neuen Struktur (z. B. Lehrervortrag, fragend-entwickelndes Vor- gehen)? Wie ist das didaktische Vorgehen: induktiv oder deduktiv? Kaj počne učitelj pri razvijanju in ozaveščanju nove strukture (npr. učiteljevo predavanje, vprašalno-razvijajoči pristop)? Kakšen je di- daktični pristop: induktiven ali deduktiven? Lernaktivität – Učna aktivnost Was machen die SuS bei der Erarbeitung oder Bewusstmachung der neuen Struktur? Wie zeigt sich das Prinzip der Lerneraktivie- rung? Kaj počnejo učenci pri razvijanju ali ozaveščanju nove strukture? Kako se kaže načelo aktiviranja učenca? 41 OPAZOVALNI DNEVNIK Sozialform/Arbeitsform – Socialna oblika/ oblika dela Welche Sozialform/Arbeitsform wird organi- siert? Katera oblike dela so organizirane? Visualisierung – Vizualizacija Werden die Erarbeitung der Regel und die Regeldarstellung visualisiert? Wie? Ali se vizualizirata razvijanje pravila in njegova predstavitev? Kako? Verständnissicherung – Zagotavljanje razu- mevanja Wird überprüft, ob die Regel verstanden wor- den ist? Wenn ja, wie? Wird überprüft, ob die SuS die Regel prak- tisch anwenden können? Wenn ja, wie? Ali se preverja, ali učenci pravilo razumejo? Če da, kako? Ali se preverja, ali znajo učenci praktično uporabiti pravilo? Če da, kako? OPAZOVALNI DNEVNIK 42 Beobachtungsbogen 9 / Opazovalni obrazec 9 KORREKTURVERHALTEN DER LEHRPERSON – POPRAVLJANJE NAPAK Z VIDIKA UČITELJA Anzahl phonetisch-phonologische Fehler morphosyntaktische Fehler lexikosemantische Fehler pragmatische Fehler gramatikalische Fehler inhaltliche Fehler Was wird korrigiert? Kaj se popravlja? fonetično-fonološke napake morfosintaktične napake leksikosemantične napake pragmatične napake slovnične napake vsebinske napake unmittelbar zeitverschoben Wann wird korrigiert? Kdaj se popravlja? neposredno po napaki pozneje direkt von der Lehrperson indirekt von der Lehrperson sprachkontrastiv Wie wird korrigiert? Kako se popravlja? neposredno posredno jezikovno-kontrastivno 43 OPAZOVALNI DNEVNIK gar keine geringe großzügige LP korrigiert fast jeden Fehler Fehlertoleranz toleriranje napak brez tolerance nizka toleranca visoka toleranca učitelj/-ica popravlja skoraj vsako napako freundlich hilfsbereit bloßstellend Aufreten der LP herabwürdigend odziv učitelja na na- pake prijazen pripravljen pomagati sramotilen ponižujoč Danbarkait Akzeptanz Blockade Verweigerung Ignoranz Lernerreaktion odziv učencev hvaležnost sprejemanje blokada zavračanje ignoriranje OPAZOVALNI DNEVNIK 44 Beobachtungsbogen 10 / Opazovalni obrazec 10 LEHRERFRAGEN / UČITELJEVA VPRAŠANJA Anzahl der Fragen Faktenfragen (Was-Fragen), Vprašanja po dejstvih (Kaj?) Informationsfragen Informativna vprašanja Denkfragen (fordern vom Schüler, laut zu denken, einen logischen Zusammenhang zu konstruieren oder aus dem Gedächtnis zu rekonstruieren; Wie- und Warum-Fragen) Vprašanja, ki spodbujajo razmišljanje (zah-tevajo od učenca, da glasno razmišlja, ustvari logično povezavo ali rekonstruira iz spomina; Kako? in Zakaj?) Geschlossene Fragen (an den Zusammen- hang muss erinnert werden, nur eine richtige Antwort) Zaprta vprašanja (treba je nekaj priklicati iz spomina, samo en pravilni odgovor) 45 OPAZOVALNI DNEVNIK Offene Fragen (viele verschiedene Antworten werden vom Lehrer akzeptiert oder Fragen wie „Wer weiß noch mehr darüber?“) Odprta vprašanja (veliko različnih odgovorov je sprejemljivih ali vprašanja kot „Kdo ve še kaj o tem?“) Beobachtungsfragen (Fragen über Gegen- stände, die im Unterricht zu beobachten sind; die Schüler werden aufgefordert, ihre Wahr- nehmungen zu interpretieren) Opazovalna vprašanja (vprašanja o posameznih delih pouka; učence se spodbuja, da inter- pretirajo svoja opažanja) Kontrollfragen (Könntet ihr mal ...?) Kontrolna vprašanja (Bi lahko ...?) Appellfragen (Zustimmen, Ansicht teilen, Ablehnen) Apelativna vprašanja (strinjanje, deljenje mnenja, zavrnitev) Divergente Fragen: Beim anspruchsvolleren “divergenten” Denken müssen neue Sach-, Sinn- oder Problemzusammenhänge durch- schaut oder aufgebaut werden, die zum Teil oder ganz im Widerspruch zum bisher Be- kannten stehen. Divergentna vprašanja: Pri zahtevnejšem divergentnem mišljenju je treba razumeti ali ustvariti nekaj novega, nov smisel ali uvideti problematične povezave, ki so delno ali v ce- loti v nasprotju s tem, kar nam je bilo do sedaj poznano. OPAZOVALNI DNEVNIK 46 Konvergente Fragen: Beim “konvergenten” Denken wird bereits Bekanntes und Vertrau- tes auf neue Probleme oder Situationen an- gewendet bzw. weiterentwickelt. Konvergentna vprašanja: Pri „konvergent- nem“ mišljenju se že poznano uporabi ali razvije za soočenje z novim problemom oz. situacijo. Kettenfragen: Lehrer*in stellt mehrere Fragen unmittelbar hintereinander und ver- mengt sie zumeist noch mit Sachinformatio- nen. Verižna vprašanja: Učitelj/-ica zastavi več vprašanj neposredno drugo za drugim in jih običajno premeša še s stvarnimi informacija- mi. Suggestive Fragen: Lehrer*in will von den Schülern gar nichts Neues erfahren, sondern verpackt seine/ihre Aufforderung, zuzustim- men, in Frageform: “Seid ihr jetzt auch, so, wie ich euch den Sachverhalt erläutert habe, der Meinung, dass ...?“ Sugestivna vprašanja: Učitelj/-ica od učencev sploh ne želi izvedeti nič novega, ampak svojo zahtevo po strinjanju skrije v obliko vprašanja: „Ali sedaj, ko sem vam razložil/-a, še vedno menite, da ...?“ Killer- oder Fangschussfragen: Lehrer*in hat bemerkt, dass ein Schüler träumt, stört oder mit Nebentätigkeiten beschäftigt ist. Er nimmt ihn dran, um ihn bloßzustellen: “Na, du, kannst du uns die Aufgabe noch mal er- klären? Du passt ja gerade prima auf!” Vprašanja iz zasede: Učitelj opazi, da učenec sanjari, moti ali je zaposlen s stranskimi de-javnostmi. Vpraša ga, da ga izpostavi pred razredom: „No, ti, nam lahko še enkrat razložiš nalogo? Tako super pozorno slediš!“ Die Lehrerfrage: Formen und Fehlformen nach Hilbert Meyer 47 OPAZOVALNI DNEVNIK Reflexion nach dem Hospitationspraktikum/ Refleksija po opazovalni praksi Das habe ich für mein eigenes Lehren profitiert: Za svoje poučevanje sem pridobila/-a: Das habe ich vermisst: Pogrešal/-a sem: Das hat mir nicht gefallen: Ni mi bilo všeč: Ich hatte Probleme mit: Težave sem imel/-a pri:. Ich schlage vor, das zu än- dern: Predlagam, da v prihodnje spremenite: VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 48 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Učitelji in učiteljice uporabljajo za pri- Na začetku toplo priporočamo, da si pravo na pouk zelo različne obrazce. zapisujete tudi učiteljev govor, saj se Nekateri pišejo dolge in zelo natančne boste tako naučili potrebno besedišče priprave, drugi pa si zapišejo le ključne in jasno ter kratko in jedrnato podati elemente. Čeprav oblika priprave ni navodila, da jih bodo učenci čim bolje natančno določena, si boste v času štu- razumeli. dija in zlasti na začetku kariere morali napisati priprave zelo natančno in bolj V projektu smo oblikovali različne vzor- obširno kot morda pozneje.Ravno na- ce učnih priprav, ki nam pomagajo tančno pripravljena učna ura in skrbna pri osnovanju učnih ur tujih jezikov. priprava vam bosta pri izvedbi učne Pripravili smo obrazce za razvijanje ure; še zlasti tedaj, ko se bo kje zatak- bralnega in slušnega razumevanja, za nilo, pa v pomoč, da se hitro vrnete k delo z besediščem, priprave za spod- rdeči niti ure, da se ne zmedete, česa bujanje govorne zmožnosti in pripravo ne pozabite in da zastavljeno prilago- za medpredmetno povezovanje. dite dani situaciji. 49 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Priprava 1: Razvijanje bralne zmožnosti Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Text (Link) / besedilo (povezava) QR-Code zum Text / QR-koda do besedila Vor dem Lesen / Dejavnosti pred branjem Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 50 Während des Lesens / Dejavnosti med branjem Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika Nach dem Lesen / Dejavnosti po branju Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika 51 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Reflexion nach der Stunde / Refleksija po učni uri Das muss ich ändern: / To moram spremeniti: VIRI: VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 52 Priprava 2: Razvijanje slušne zmožnosti Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Audio/Video: (Link) / zvočni posnetek/video QR zum Audio/Video / QR-koda (povezava) Vor dem Hören / Dejavnosti pred poslušanjem Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika 53 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Während des Hörens / Dejavnosti med poslušanjem Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika Nach dem Hören / Dejavnosti po poslušanju Lehraktivitäten Lernaktivitäten Methode / Sozialform Teilziele / delni Zeit / čas / dejavnosti / dejavnosti cilji učitelja učencev metoda / učna oblika VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 54 Reflexion nach der Stunde / Refleksija po učni uri Das muss ich ändern: / To moram spremeniti: VIRI: 55 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Priprava 3: Razvijanje govorne zmožnosti Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Lehrmittel / Pripomočki: • slikovno gradivo • težko izgovorljive besede • kartice z besediščem (Zungenbrecher) • kartice za igro vlog • delovni list • kartice za urjenje dialogov • lutke • literarno besedilo • izhodišča za debato in diskusijo • poljudnoznanstveno besedilo • videoposnetek • igra • zvočni posnetek • igralne karte • drugo: ................................ Einstieg / Uvod Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 56 Hauptteil / Glavni del Reproduktive Aufgaben – naloge za spoznavanje in utrjevanje vzorcev Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Reproduktiv-produktive Aufgaben – naloge za spodbujanje vodenega govora Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev 57 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Produktive Aufgaben – naloge za spodbujanje samostojnega govorjenja Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Schluss / Zaključek Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 58 Reflexion nach der Stunde / Refleksija po učni uri Das muss ich ändern: / To moram spremeniti: VIRI: 59 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Priprava 4: Razvijanje pisne zmožnosti Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Lehrmittel / Pripomočki: • slikovno gradivo • miselni vzorec • kartice z besediščem • grafični organizatorji • kartice s situacijami • delovni list • literarno besedilo kot impulz • vzorčna besedila • poljudnoznanstveno besedilo • drugo: ................................ • (spletni) slovarji Einstieg / Uvod Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Aktivierung des Vor- wissens / aktiviranje predznanja VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 60 Hauptteil / Glavni del Reproduktive Aufgaben – naloge za spoznavanje značilnosti besedilne vrste (zgradba, stil, stalne fraze) Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Reproduktiv-produktive Aufgaben – naloge za vodeno pisanje posameznih delov besedila Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev 61 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Produktive Aufgaben – naloge za spodbujanje samostojnega pisanja Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Feedback / povratna informacija Reflexion und Schluss / Refleksija in zaključek Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 62 Reflexion nach der Stunde / Refleksija po učni uri Das muss ich ändern: / To moram spremeniti: VIRI: 63 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Priprava 5: Razvijanje slovnične in leksikalne zmožnosti Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Einstieg / Uvod Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 64 Hauptteil / Glavni del Erarbeitung / obravnavanje nove snovi Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Sicherung – Übung und Wiederholung / utrjevanje, ponavljanje in preverjanje Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev 65 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Produktive Anwendung der Grammatikstruktur oder des Wortschatzes / Transfer / produktivna raba slovnične strukture ali besedišča / uporaba znanja Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev Reflexion und Schluss / Refleksija in zaključek Lehraktivitäten / Lernaktivitäten / Zeit / čas Teilziele / delni cilji dejavnosti učitelja dejavnosti učencev VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 66 Reflexion nach der Stunde / Refleksija po učni uri Das muss ich ändern: / To moram spremeniti: VIRI: 67 VZORCI DNEVNIH PRIPRAV Priprava 6: Jezikovno občutljivo poučevanje po načelih CLIL-a Schule / šola Klasse / razred Lehrer*in / učitelj/-ica Ziel der Stunde / učni cilj Vsebina Inhaltliche Ziele / vsebinski cilji Komunikacija Sprachliche Ziele / jezikovni cilji Fachsprache / strokovni jezik Sprachfertigkeiten / jezikovne sprejemanje tvorjenje interakcija mediacija zmožnosti Kognicija / taksonomske stopnje pomnjenje, razumevanje, uporaba analiza, evalvacija, ustvarjanje VZORCI DNEVNIH PRIPRAV 68 Kultura Potek učne ure Dejavnosti učitelja in Faze učne ure Čas Pripomočki učenca Uvodni del Glavni del Zaključek VIRI: 69 ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ Zbirnik izobraževanj in usposabljanj ževanjih in usposabljanjih učinkovito vsebuje obrazce, ki so namenjeni be- spremljamo in evalviramo naš profe- leženju udeležb in pridobljenih kom- sionalni razvoj ter ugotavljamo, na ka- petenc na seminarjih za učitelje in terih področjih smo močnejši in katera učiteljice tujih jezikov, webinarjih in področja so tista, ki bi se jim veljalo še drugih organiziranih srečanjih, na- posvetiti. Skrbno evidentiranje vam je menjenih pridobivanju teoretičnih in lahko v pomoč tudi pri napredovanjih praktičnih znanj s področja poučeva- na delovnem mestu, saj ob številnih nja tujih jezikov in drugih področij, ki priložnostih hitro pozabimo, katerih lahko pomembno doprinesejo h ka- izobraževanj smo se udeležili in kje kovostnemu izvajanju pouka tujega imamo potrdila, ki jih je ob vlogi za jezika. V času študija in pozneje lahko napredovanje treba priložiti. z evidentiranjem udeležb na izobra- ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ 70 A Izobraževanja in usposabljanja Osebni podatki: Ime in priimek študenta/študentke Študijski program ali oddelek Podatki o izobraževanju: Naslov izobraževanja/seminarja/delavnice Kratka vsebina izobraževanja Datum in trajanje udeležbe Ime in institucija organizatorja ali spletni naslov webinarja Pridobljene kompetence: Seznam ključnih kompetenc, ki ste jih pridobili na izobraževanju Seznam dejavnosti, s katerimi ste pridobili kompetence Dodatni komentarji: Refleksija izobraževanja za vašo profesionalno rast Priloge Vabilo Potrdilo o udeležbi 71 ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ Osebni podatki: Ime in priimek študenta/študentke Študijski program ali oddelek Podatki o izobraževanju: Naslov izobraževanja/seminarja/delavnice Kratka vsebina izobraževanja Datum in trajanje udeležbe Ime in institucija organizatorja ali spletni naslov webinarja Pridobljene kompetence: Seznam ključnih kompetenc, ki ste jih pridobili na izobraževanju Seznam dejavnosti, s katerimi ste pridobili kompetence Dodatni komentarji: Refleksija izobraževanja za vašo profesionalno rast Priloge Vabilo Potrdilo o udeležbi ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ 72 Osebni podatki: Ime in priimek študenta/študentke Študijski program ali oddelek Podatki o izobraževanju: Naslov izobraževanja/seminarja/delavnice Kratka vsebina izobraževanja Datum in trajanje udeležbe Ime in institucija organizatorja ali spletni naslov webinarja Pridobljene kompetence: Seznam ključnih kompetenc, ki ste jih pridobili na izobraževanju Seznam dejavnosti, s katerimi ste pridobili kompetence Dodatni komentarji: Refleksija izobraževanja za vašo profesionalno rast Priloge Vabilo Potrdilo o udeležbi 73 ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ B Sodelovanja pri projektih na fakulteti in drugje Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ 74 Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila 75 ZBIRNIK IZOBRAŽEVANJ IN USPOSABLJANJ Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila Ime projekta Nosilec projekta Kratka vsebina projekta Čas trajanja projekta Pridobljene kompetence v času projekta Dokazila LITERATURA Bertaux, P., Carmel Coonan, M., Frigols Martín M.J., Mehisto, P. (2010). The CLIL Teacher’s Competences Grid. https:/ tplusm.net/CLIL_Competences_Grid_31.12.09. pdf. Blömeke, S. (2004). Phasen und Orte der Lehrerbildung: Erste Phase an Universitäten und Pädagogischen Hochschulen. V S. Blömeke, P. Reinhold, G. Tulodziecki & J. Wildt (Hrsg.), Handbuch Lehrerbildung Westermann Klinkhardt. 262-274. Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Strasbourg/Cambridge: CUP. Dagarin-Fojkar, M., Grahut, M., & Skubic, D. (2022). Teacher competences for teaching English as a foreign language in the first educational cycle of primary education. European Journal of Educational Research, 11(1), 423-433. https://doi. org/10.12973/eu-jer.11.1.423 Danielson, C. (2017). Danielson C. (2016), The Framework for teaching: Six clusters supporting high level learning. https://go.boarddocs.com/wi/elmbrook/Board. nsf/files/AQFMBS56814F/$file/FFT%20Clusters-%20Math%202016.pdf. Goullier, F, Carré-Karlinger, C., Orlova, N., Roussi, M. (2016). Pepelino. Europäisches Portfolio für Pädagoginnen und Pädagogen im Elementarbereich Sprachen und Kulturen im Fokus. Europäisches Fremdsprachenzentrum / Europarat: Graz. Gröschner, A. & Schmitt, C. (2012). Kompetenzentwicklung im Praktikum? Entwicklung eines Instruments zur Erfassung von Kompetenzeinschätzungen und Ergebnisse einer Befragung von Lehramtsstudierenden im betreuten Blockpraktikum. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 5(2), 112-128. Hillyard, S. (2011). First steps in CLIL: Training the teachers. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 4(2), 1-12. doi:10.5294/laclil.2011.4.2.1. Müller-Fohrbrodt, G., Cloetta, B. & Dann, H.-D. (1978). Der Praxisschock bei jungen Lehrern: Formen, Ursachen, Folgerungen : eine zusammenfassende Bewertung der theoretischen und empirischen Erkenntnisse. Ernst Klett. Newby, D, Allan, R, Fenner, A.-B., Jones, B., Komorowska, H. & Soghikyan, K. (2007). European Portfolio for Student Teachers of Languages. A reflection tool for language teacher education. Graz: Council of Europe Publishing. Newby, D. & Horak, D. (2011). Die Implementierung des Europäischen Portfolios für Sprachlehrende in Ausbildung (EPOSA) in der Lehrer/innenbildung in Österreich: Beispiele der guten Praxis. ÖSZ Praxisreihe: Bd. 15. Newby, D. The European Portfolio for Student Teachers of Languages. Babylonia 3: 07. 23-26. Rossner R. (2017), Language teaching competences, Oxford University Press. Schwab, S, Weinmann, H., Bertschy, I., Egli Cuenat, M., Tomasini, D., Wepf, L., Suhr, S. & Ritz T. (2009). Passepartout. Katalog von Kompetenzbeschreibungen für die Grundausbildung von Lehrpersonen, die an der obligatorischen Schule Fremdsprachen unterrichten. https://www.ecml.at/Portals/1/ECML%20 programme/Passepartout%20Katalog%20Kompetenzbeschreibungen. pdf?ver=2019-04-02-093558-147 Thürmann E., Vollmer H.J. (2012). Schulsprache und Sprachsensibler Fachunterricht: Eine Checkliste mit Erläuterungen. V Röhner C. and Hövelbrinks B. (ur.), Fachbezogene Sprachförderung in Deutsch als Zweitsprache, Juventa, Weinheim, 212-233. Document Outline Kompetence učiteljic in učiteljev tujega jezika Kontekst poučevanja A Učni načrti in drugi pomembni dokumenti B Šolska dokumentacija C Vloga učenca in učitelja Načrtovanje pouka A Učni cilji B Učna priprava C Priprava učnih gradiv za pouk in tipi nalog D Pristopi in metode poučevanja Izvedba pouka A Učno okolje B Potek učne ure C Vizualizacija in uporaba različnih medijev Razvijanje jezikovnih zmožnosti pri pouku A Govorjenje in interakcija B PISANJE C BRANJE d poslušanje E Besedišče f slovnica g kultura in večjezičnost Vrednotenje in ocenjevanje znanja A Načini spremljanja, vrednotenja in ocenjevanja B Razumevanje učenčevih napak Opazovanje pouka in refleksija poučevanja Opazovalni dnevnik Opazovalni obrazci Beobachtungsbogen 1 / Opazovalni obrazec 1 Globale Beobachtung / Globalno opazovanje Beobachtungsbogen 2 / Opazovalni obrazec 2 Verlaufsprotokoll einer Unterrichtsstunde / Opazovalni zapisnik učne ure Beobachtungsbogen 3 / Opazovalni obrazec 3 Unterrichtsphasen / Učne stopnje Beobachtungsbogen 4 / Opazovalni obrazec 4 Gezielte Beobachtung – Führen / Ciljno opazovanje – vodenje Beobachtungsbogen 5 / Opazovalni obrazec 5 Gezielte Beobachtung – Fördern / Ciljno opazovanje – spodbujanje Gezielte Beobachtung – selbständiges Arbeiten / Ciljno opazovanje – samostojno delo Beobachtungsbogen 7 / Opazovalni obrazec 7 Gezielte Beobachtung – Sprachfertigkeiten Hören oder Lesen / Ciljno opazovanje – poslušanje in branje Beobachtungsbogen 8 / Opazovalni obrazec 8 Grammatik und Wortschatz erarbeiten – Obravnava slovnice in besedišča Beobachtungsbogen 9 / Opazovalni obrazec 9 Korrekturverhalten der Lehrperson – Popravljanje napak z vidika učitelja Beobachtungsbogen 10 / Opazovalni obrazec 10 Lehrerfragen / Učiteljeva vprašanja Reflexion nach dem Hospitationspraktikum/ Refleksija po opazovalni praksi Vzorci dnevnih priprav Priprava 1: Razvijanje bralne zmožnosti Priprava 2: Razvijanje slušne zmožnosti Priprava 3: Razvijanje govorne zmožnosti Priprava 4: Razvijanje pisne zmožnosti Priprava 5: Razvijanje slovnične in leksikalne zmožnosti Priprava 6: Jezikovno občutljivo poučevanje po načelih CLIL-a Zbirnik izobraževanj in usposabljanj A Izobraževanja in usposabljanja B Sodelovanja pri projektih na fakulteti in drugje