D o p i s i. Kranjsko. Iz krogov učiteljic ženskih ročnih del. Upam, da prištevate tudi uČiteljice žen. roč. del k učiteljskemu stanu, kajti tudi ine se ubijamo z trdimi glavicami, še bolj pa z neokretnimi in od dela trdimi prstki kmetskih deklic; radi tega uljudno prosim, da sprejmete v Vaš cenjeni list sledeče: Vsako delo je vredno plačila, ter je tudi povsod plačano kakor se gre, le isti kateri se morajo nbijati z otroci, so glede plač vedno častna izjema, tako tudi me uciteljice žen. roč. del. Visoki c. kr. dež. šol. svet nam je v našem sodnem okraju za novo leto poslal za naš trud po 40 oziroma 47 K. Poučujem na teden po 4 nre, torej mi pride (ker sem bila toli srečna, da sem dobila 4.7 K) približno na uro 28 h, za katere pa raoram čakati skoro pol leta. Isti, kateri nam odmerja take beraškc remuneracije, gotovo ne ve, kaj se pravi na kmetih poučevati žen. roč. dela, drugače bi ne smatral to za nekako razvedrilo nam učiteljskim ženam, katere imamo posla dosti v družini. Napitnine, katere dobo razni nslužbenci za ncvoleto, so večje kot pa te imenitnc remuneracijc. Lepa je tudi razdelitev, skoro nikdar okroglo število, ali dobiš 59 K ali 47 K itd., zakaj ne 60, 70 K itd. Nobeno leto ne veš, koliko si zaslužila, navadno vcdno manj. Lansko leto 59 K, letos 47 K; ako bodemo tako nazadovali, bode slednjič — nič. Uljudno prosimo, da naj nam visoki deželni šolski svet določi stalno remnneracijo po številu ur, kakor lo dolo.a § 40 zakona z dne 29. aprila 1873 dež. zak. St. 22, ali pa naj nam ukaže, da prenehamo z pou.evanjern. Rajše delamo zastonj kakor pa za tako sramotno beraške remuneracije. Štajersko. ,,Lehrerbund" in mi. Veliko, skoraj prevcč prahu dvignila je zadnji čas nedolžna notica .,Slovenskim učiteljeni na Sp. Štajerskem — v preudarek", ki je v .Domovini" in v ,,Učit. Tovarišu" malo pošegetala one tovariše in ona društva, ki gredo kar črez drn in strn za rLebrerbundom". Tudi jaz sem član ^Lehrerbunda" in prisostvoval scm že veckrat njegovim zborom, a vendar nikakor ne morem nmeti onega ogorčenja, s kojim obsoja društvo za društvom in scdaj še naš cenjeni Rešetar povzročitelja dotične notice. Prav nič me ni vznemirila, ko sem jo našel v -Domovini", in ne, ko sem jo eital v -Tovarišu". Čital sem jo potem zopet in tudi sedaj leži pred menoj, a vse zastonj, ogorčen ne morem biti. Nasprotno, navdaja me z zadovoljstvom in -»Štajerski učitclj" mi je simpatičen. V duhu stoji pred menoj navdušeno naroden učitelj, ki z grozo opazuje, kako se zbirajo črni oblaki nad milim mu narodom, kako se od severa in juga vedno bolj sklepajo dolge roke, ki ho.ejo zadaviti uarod naš, kojega klerikalizem s svojo demoralizajočo samopašnostjo v to najbolje preparira. Groza ga obliaja, če pomisli, da so našemu milemu narodu morebiti že štete ure. Sveto hoče služiti domovini sveti, vse svoje inoči hoče uporabiti v blaginjo naroda, a iskreno žcli, da bi tako ravnal tudi vsak zaveden Slovenec, ker sicer narodu ni rešitve. Vsaka, tudi le navidezna narodna malomarnost in brezbrižnost ga zaboli v dno duše, ker se ž njo narod le slabi. Le v vedno napredujoči naobrazbi, torej v šoli in v rodoljubnem delovanji idealno navdabnenega učitcljstva vidi spas naroda. Prepričan je torej, da mora ravno učiteljstvo svoje delovanje uravnati vselej po geslu: Vse za narod! In sedaj se hoče še to učiteljstvo pokvariti! V družbi nemških tovarišev se ono mirno napaja ob sirenskih glasovih socialnih demokratov, ki ga vabijo k nmitmarschieren"! Ono mirno posluša, ko naglaša nemški poslanec narodnostni moment v učiteljevem delovanji in nikdo ne pojasni, kako se v Gradcu ceni narodno delovanje Nemca in kako ono Slovenca. Slovensko učiteljstvo se hvali, da vrlo podpira nemški učiteljski list, slovenski solski list pa se zvija v smrtnib bolečinab. Brez ugovora odobrava razpravljanje o centralizaciji oblastnij, a narodu našeinu bil bi centralizem sedaj še gotova smrt. Tužna nam majka! Torej tudi ta up bo šel po vodi, tndi nčiteljstvo bi se utegnilo odtujiti narodnim idealom! — V takem duševnem stanji mislim si jaz -Štaj. učit.", ko se mn je izvil oni skromni vzdih, ki se je konečno preril v predale -Domovine" in nTovariša". Tožiti, dolžiti se ne upa nikogar, pač pa vpraša, ponižno vpraša: Jc li to res tolika pregreba, da se moramo z ogorčenjem od njc obračati, da moramo zaničevati pisca in mu očitati zaspanost? Mislim, da he, temveč vzkliknili bi lahko: ,,Še Slovenska ni propadla, dok tnu taki ucitelji živijo!" Da je temu ves tako, bočemo videti pri razmotrivanji dotičnib vprašanj. . Prvo se glasi: ,,Ali je mogoče slovenskim učiteljein, da korakajo složno — ali kakor se je izrazil v svojem govora drž. poslanec Seitz: ^mitmarscliieren !" — z brezdomovinskimi socijalnimi demokrati, ki so pri vseli volitvab po spodnještajerskih mestih in trgih podpirali ncmškutarstvo?" Čc srao narodnjaki, ne moremo biti brezdomovinci in ne morcmo korakati z brezdomovinskimi socijalniiru demokrati. Vsak narodujak se mora braniti zvezc % brezdomovinci, naj so ti potem že klcrikalci ali socijalni demokrati, kojib .ni kakor drugi poznajo le lasten žep in lastcn trelmb, ki sta cdina njihova ideala. S tem pa ni rečeno, da bi se ne mogli slovenski učitelji skupno posvetovati tudi z učitelji, ki pripadajo socijalnim demokratom, kadar se gre za stanovske zadeve. S socijalnimi demokrati, kot politično stranko pa mi slovenski učitelji ne moremo simpatizovati. Oni niso vselej in povsod svobodomisleča in napredna stranka, ampak se vežejo tudi s tlačitelji proti tlačenim t. j. z nemškutaiji proti Slovcncein, kakor z reakcijonavnimi klerikalci proti naprednjakom. Če je torej drž. poslanec Seitz prosil učiteljstvo v Gradcu, da bi s socijalnimi dcmokrati ,,mitmav.schiercii", moral bi ga bil kdo našib zavrniti, da to ni mogoče, dokler oni paktirajo z najhujšimi nasprotniki našega naroda. Ker se to ni zgodilo, vendar pa ne moremo dvomiti o narodnem prepričanju mnogih slovenskih nčiteljskib delegatov, se moramo vendar vprašati, kako si mislijo prizadeti tovariši rešitev tega problema? So li socijalni dernokrati obudili kes in obljubili poboljšanje, ali so pa naši odposlanci Seitzu ploskali, v žepu pa f. . . kazali, kar bi pa ne bilo niti častno, uiti možato. Drugo vprašanje: _Ali ni bilo slovcnskemu učiteljstvu tesno pri srcu, ko je odmeval gromoviti ,,Heil!" v pozdrav na zborovanje došlemu državnemu poslancu M a 1 i k u, in ni li zagorelo spodnještajerskim učiteljem pod nogami, ko je omenjeni poslanec ob splošnem pritrjevanji naglašal važnost narodnostnega raomcnta za učiteljstvo?" jc tudi jako zanimivo, a vendar ga nočem razmotrivati, ker je prinesla -Schulund Lehrerzeitung" v svoji 23. štev. naslednjo izjavo: ,,Zur Beruhignng diene, dass Abgeordneter Malik, dic natiouale Frage niclit beruhrte, sondern ausdriicklich erklarte, dass er in der nationalen Vcrschiedenheit kein Hindernis fur die Einigung dcr Lehrerschaft erblicke. Die -Heilrufe* haben wobl keine weitere Bedeutung". — Se vzame lojalno naznanje. — Tretje vprašanje se glasi: ,,Ni li za slovensko učiteljstvo poniževalno, če izjavi predsednik ,,Lebrerbunda", da so najbolj navdušeni podpiratelji nemškega drnštvcncga glasila nSchul- u. Lehrerzeitung" slovenski u.itelji, dočim je slovenski učiteljski list -Popotnik" poročal, da jc zbog- brezbrižnosti blizu poloma?"*) *) To jc bil uzrok, da smo ponatisnili rtotifni dopis iz ^Domovine". Uredn. Kdo se bo drznil trditi, da je slovenskemu učiteljstvu v čast, ako -Popotnik" umira, -Scbul- u. Lehrerzeitung" pa vsled naše obilne podpore dobro uspeva? -Popotnik", kojega je narodno zavedno slovenskoštajevsko učiteljstvo ustanovilo in vzdrževalo z velikimi žrtvami v prejšuih ,,suhih letib", naj bi prcminol sedaj, ko se je naSe število skoraj podvojilo in so se nam vrcmena vsaj nekoliko zjasnila? In to bi naj ne bilo poniževalno za slovensko nčiteljstvo, če bi preminnl s 1 o v e n s k i šolski list v času, ko podpiramo mi nemški list z večjo vnemo, kakor Nemci sami? To je gotovo sramotno! A te sramotc ne odpravi nikakoršno ogorčenjc, tu morcjo pomagati le poštne nakaznicc in poštno položni listi. Poslužujmo se istih v prvi vrsti naSim lisloni v prid!!! Vsak zavedcn narodnjak podpira in naroča pač najprcd le domače časopisc in potem šele drugorodne, kar se pa pri nas učiteljib ne zgodi vedno, dasiravno to eno drnštvo trdi. Vsled naše brezbrižnosti umirajoč slovenski šolski list in z našo podporo nspevajoč neinški list vendar ne pričata o naši narodni zavesti? Če si pa letos naroeimo vsi oba na?a lista in vrbutega še -Sclml-u. Lehrerzeitung", nas bo menda tudi Killer pohvalil, a zadovoljen bo tu