Izvirni znanstveni članek UDK 1 Kant I. Aspekti Kantove izgradnje subjekta skozi problematiko cogita v Kritiki čistega uma: O pojmu subjekta pri Kantu za začetnike VLADISLAV KOTNIK lSll (Institution Studiorum Humanitatis) -Fakulteta za podiplomski humanistični študij. Ljubljana Breg 12, SI-1000 Ljubljana IZVLEČEK Zapis predstavlja dilemo kako misliti Kantovo zapleteno konstituiranje subjekta skozi problematiko cogita v Kritiki čistega uma. Analiza pokaže, kako je Kant postopoma spodbijal temelje Descartesove teorije cogita in vzpostavil neko novo pot razvoja pri obravnavi subjekta in objekta. Če je Descartes trdil "mislim, torej sem", potem Kant pravi "ne mislim, zato da bi bil". Kantova razprava o cogitu je premestila poudarek iz ločnice pojav/stvar na sebi na ločnico med neko nenavadno paradoksno bitjo in videzom biti, ki je vzrok vseh človeških zmot. Ključne besede: subjekt, Kant, Descartesov in Kantov cogito, subjekt in subjektivnost v postmodemi filozofiji ABSTRACT ASPECTS OF SUBJECTS BUILDING THROUGH THE PROBLEMACY OF COGITO IN THE CRITIQUE OF PURE REASON BY KANT: ON NOTION OF THE SUBJECT BY KANT FOR BEGINNERS The essay represents a huge dilemma how to think Kant's complicated building of subject through the problem of cogito in The Critique of pure reason. The analysis shows how Descartes's theory of cogito was gradually disputed by new Kant's attempts in developing subject and object. If Descartes insisted "1 think therefore 1 am", then Kant would say "I don't think therefore 1 am". Kant's handling on cogito has been displaced from the difference plienomenon/noumenon (tliing-in-itself) to the difference between strange existence and its (by-siglu) appearance, which is usually the most frequent reason of all human mistakes. Key words: subject, Kant, Descartes's and Kant's cogito, subject and subjectivity in post-modern philosophy Uvod Pričujoča analiza poskuša prikazati nekatere momente, ki poudarjajo Kantovo obravnavanje subjekta kot odmika od Descartesovega cogita in kot nov vpogled na področje subjekta kot osrednje tematike postmoderne filozofije. Nemška klasična filozofija je cogito prva postavila kot problem. V okviru te filozofije pa je Kant verjetno v okviru cogita najpomembnejši filozof, ki je začrtal osnovne koordinate preinterpretacijc cogita. Subjekt je eden od najpomembnejših pojmov, okrog katerega seje vzpostavila ne le zahodna filozofija, temveč celotna zahodna civilizacija. Iz tega izhaja tudi njegova mnogoznačna, zapletena, bistvena, izzivajoča in neizčrpna tematika. Filozofska diskusija o pojmu subjekta je že od Descartesa naprej poskušala ustanoviti določene relate, s katerimi bi se pojem subjekta lahko povezoval ali nanašal. To so zavest, samozavedanje, jaz, jazstvo, oseba, substanca, individuum itd. Kar je impliciralo njegovo ekspanzijo in domestifikacijo. Nadaljnje dimenzioniranje pojma predstavljajo njegove številne korenske izpeljanke: subjekten, subjektiven, subjektivirati, subjektivist, subjektivističen, sub-jektiviteta, subjektivizacija, subjektivizem, subjeklivizirati, subjektivnost, subjektnost. (c/. SSK.I1) V kolikor sc pri teh izpeljankah ne misli zgolj na njihovo golo semantično ali etimološko zvezo s pojmom subjekta, potem predstavljajo bogato polje večpomenskosti. Sledeča analiza Kantovega subjekta bo vključevala reprezentativna pomena subjekta in subjektivnosti? Problematiziranje bom izvajal na podlagi branja epohalnega Kantovega filozofskega dela, prve Kantove kritike, Kritike čistega uma, ki je v filozofijo vnesla temeljito analizo spoznanja, njegovih zmožnosti in meja. Prikaz problematike subjekta bom črpal iz osredotočenosti na tri poglavitne točke Kantovega dela: kopernikanski obrat v Predgovoru druge izdaje iz leta 1787, poglavje o paralogizmih čistega uma in postavitev izvorne transcendentalne enotnosti apercepcije kot vrha dedukcije čistih pojmov razuma. "Rojstvo" subjekta pri Descartesu Eno bistvenih obeležij novoveške filozofije, ki je zaznamovalo razvoj celotne nadaljnje moderne filozofije, predstavlja Descartes, mislec 17. stoletja, s svojo gesto, s katero je konstituiral nekaj, kar seje potem, za nazaj, poimenovalo SUBJEKT. Subjekt kot točka absolutne gotovosti, ko ni moč dvomiti o ničemer. Kako Descartcs pride do cogita? Tako da vse moduse kogitacije po radikalni analizi glede intendiranega predmeta podvrže dvomu, pri čemer mu ostaja lc-ta misel "da dvomi". Ta želja priti do točke, v kateri ne bi bilo mogoče dvomiti, najde razlago v Prvi meditaciji 'O čem je mogoče dvomiti' Meditacij: "Že pred nekaj leti sem opazil, koliko lažnega sem v mladih letih dopuščal za resnično in kako dvomljivo je bilo vse, kar sem potlej postavil na ta temelj, opazil sem, da je zatorej nekoč v življenju treba do tal podreti vse in začeti znova od prvih temeljev, če hočem kdaj v znanostih dognati kaj trdnega in trajnega." ? Kakšen Slovar slovenskega knjižnega jezika, elektronska izdaja, verzija I 0, Inštitut za slovenski jezik Fran a Ramovša, ZRC SAZU, Založba DZS, Ljubljana, 1996. Hotimir liurger: Subjekt i subjektivnost (Filozofske rasprave), Globus, Zagreb. 1990, str. 9; Hurgcr subjektivnost označuje za navezanost na posamezno, torej prav nasprotno občosti subjekta. Subjektivnost je izolirano vzajemno delovanje potcnc-ij, ki so konstitutivne za subjekt in niso koordinirane kot celota. Subjektivnost odkriva bitni karakter subjekta, t.j. karakter njegove resničnosti kot čiste aktualnosti. Subjekt ni nič danega, temveč je stalno v naporu konstitucije. Iz te perspektive je razumljiva Heglova teza o naporu pojma. Subjekt je čista aktiviteta in zato zahteva napor uma. (povzeto). Rend Descartes: Meditacije, SM, Ljubljana, 1988, str. 49. pomen ima metodika dvoma za razvoj spoznanja? Descartes je bil prepričan, da se lahko vsako njegovo spoznanje začne z nekim dvomom ali sumom, ki pa je metodičen. Mi lahko sicer o marsičem razmišljamo, toda ne moremo dvomiti nasploh v obstoj. Tako se izkaže za nujno, da tisti, ki misli, tudi obstaja (Cogito ergo sum, Je pense done je suis). Misel je "čisti začetek", izvomost sveta, njegovo bistvo in možnost resničnega spoznanja. Ta misel je osvobojena dogmatičnih spon in po Descartesu neposredno izraža dejstvo lastne svobodne eksistence. Samo prek dvoma lahko pridemo do gotovega človekovega spoznanja. Metoda dvoma predstavlja tehniko lastnega "samo-zasli-ševanja", pre-izpraševanja sveta, je preizkus lastnega Jaza. Lastni Jaz postane skozi pretres dvoma v eksistenci človeka tisti, ki je nedvomno in nedvoumno lastna neposredna zavest, samozavedanje. S to metodo se človek zazre vase, se na novo osmisli -konstituira kot subjekt. V četrtem poglavju Razprave o metodi se prvič srečamo s cogitom kot nastalim preostankom zaradi operacije metodičnega dvoma. Resnica mislim, torej sem je tako gotova, da ji noben skepticizem ne more zamajati njenega temelja, ki po Descartesu postane prvi princip filozofije. Ravno iz tega akta dvoma je evidentno izšlo dejstvo, da jaz sem. Cc bi prenehal misliti, ne glede na resničnost mišljenega, potem nimam nikakršnega razloga, da verjamem, da sem. Bistvo mojega Jaza kot substance je prav v mišljenju.4 Mišljenje je torej tisto, ki podeljuje vednost, bolje zavest, o lastni biti. Šele ko mislim, se preko te misli zavem samega sebe in dejstvo, da zares sem. To Dcscartcsovo ustoličenje zavesti, cogita kot subjekta kot bistvene točke spoznanja, to ustanavljanje zavesti kot subjekta najdeva svojo analogijo v postavitvi človeka v osnove modernega sveta. Da bi prišel do tega "trdnega" in "trajnega", Descartes izprazni svojo zavest, izprazni vse njene vsebine, od zunanjih objektov, resnic, zaznav, čutov, domišljije, spomina, matematičnih zakonov, zato ker jc vse to negotovo. Vzrok tega najde v metafori zlobnega duha kot instance, ki človeka sistematično vara. Na kraju tega dvomljenja mu ne preostane nič drugega kot samo dejanje tega dvoma, kogitacijc, torej akta "Jaz mislim". In ta točka je absolutno gotova. Cogito je tako vzpostavljen kot akt gole kogitacije. Smisel kartezijanskega cogita "bolj ko dvomim, bolj mislim", konstatira dejstvo, da se v samem dvomu postavlja mišljenje misli same. Kar nekoliko spominja na Aristotelov noesis noeseos, mišljenje mišljenja, ko misel misli misel samo iz razloga, da je misel sploh lahko rojena. Toda ta Descartesova misel je medleča točka, ki jo moram vseskozi misliti, da bi ta bila. Skratka, "sem, dokler mislim". Torej "mislim, torej sem". Z izjavo cogito ergo sum Descartes seže k biti, saj to izreka glagol sum. Misel je pogoj za to, da vem, da sem. Cogito vodi neposredno k afirmaciji biti. Ob cogitu Descartes ugotovi, da jc razumu samemu, iz lastnih moči možno do neke neizpodbitne resnice, ki jc nikakršen dvom ne more več omajati. S cogitom se odmakne od objektov sploh. Ne zanimajo ga več. Cogito je točka izničenja sveta, ki prekinja oz. ukinja sklenjenost univerzuma, ker ga postavlja pod vprašaj. Do Descartesa je individuum vselej bil del univerzuma, boga, Boga itd. V njegovem cogitu naenkrat zazeva neka luknja, ki vase posrka vse. Subjekt cogito kot luknja, ki vase požre celoten univerzum. Toda cogito šc ni točka, ki bi bila resnično izvzeta iz zunanjosti in iz katere bi bila vsa realnost konstituirana. Še vedno je cogito dojet kot predstava med številnimi drugimi. Šc vedno je del realnosti in ne točka, ki bi bila realnosti in svetu izvzeta tako kot oko, pri katerem sebi ne morem stopiti za hrbet in se videti videčega. Cogito ne vzpostavlja niti sebe samega niti realnosti, ki jo siccr določa, kot nekaj fiksnega. To, kar se zgodi v razvitju konstrukcije cogita, v kateri ima dvom odločilno vlogo, je to, da se subjekt določi za svoj lastni objekt. Descartesova paradigma razpira to možnost razlage, da sc subjekt odpira samemu sebi kot svoj lastni objekt, prav iz Rcne Dckart Rasprava o metodi, Estetika, Valjevo-Bcograd, 1990, str. 28. utemeljitev, daje pri njem subjekt konstituiran kakor tisti, ki vpotegne v svoje območje tudi zunanji svet. To je specifičen začetek koncepta avtonomnega subjekta, zaradi katerega se je na Descartcsa obtožujoče kazalo kot na utemeljitelja "brezobzirnega subjekta". Vendar če dvomim, pomeni, da nisem popolno bitje. S tem Descartes že implicira popolno bitje, boga. Kajti "gotov sem tega, da sem misleča stvar - res cogitans"5 in ničesar drugega. Iz teh sklepov nujno izhaja, da Bog je, ki je zapopadek vseh popolnosti in garant vseh naših predstav. Šele s točko Boga se je Descartesu zaokrožila smiselnost teorije cogita. Še več, menim, da je dokaz boga pravzaprav šele končno veljavno dopolnil cogito. Dokaz boga je torej dokaz subjekta in ne obratno. Od tod Kantov očitek Descartesu, daje svet razstavil. Za njegovo zanazajšnjo sestavitev pa potrebuje boga. Kant meni, da ni možnosti, da bi iz mišljenja izpeljali bit, kar je storil Descartes. In smatra, da je cogito še ohranil kot nek košček sveta. V resnici pa je po Kantu treba misliti cogito kot tisto točko, ki je izvzeta svetu, kot instanco, ki svet šele konstituira, ne pa, da izhaja iz konstituiranega sveta. Na tem mestu se spomnimo, kako se je problema med Descartesom in Kantom lotil razlagati oz. definirati Slavoj Žižek. Njegova poanta je v tezi, da je to, kar Kant napravi s svojim "transcendentalnim obratom" ("transcendental turn") nek manifest, ki naznanja nemožnost lociranja subjekta v "verigo biti" ("great chain of being"), v univerzum kot harmonično ccloto, v kateri ima vsak element svoje mesto. S Kantom je subjekt iztirjen v najradikalnejšem smislu (the subject is "out of joint"). Pri Descartesu je ta iztirjenost oz. iztirjena pozicija subjekta še vedno prikrita. Kartezijanski univerzum stoji znotraj meja foucaultovskc "klasične epi-steme". Na podlagi iskanja in dosega točke absolutne gotovosti v cogito ergo sum, se Descartesu še ni porodila ideja o cogitu kot korelativu celotne realnosti, t.j. kot zunanja točka realnosti, osvobojena od realnosti same, in ki upodablja horizont realnosti (v smislu žc povedane Wittgensteinovc metafore o očesu, ki nikoli ne more postati del videne realnosti)/' Kantov zaseg v polju subjektnosti Skratka, Descartesov cogito še ni osvobojen sveta, je del sveta, "izhaja" iz sveta. Kant pa nasprotno zahteva, da cogito konstituira svet, ga opredeli in ne obratno. Svojo misel dovrši v t.i. kopernikanskem obratu. Kant uporabi slavno primerjavo s Kopernikom v Predgovoru k drugi izdaji Kritike čistega uma, ki kasneje postane zaščitni znak njegove filozofije ("kopernikanski obrat v filozofiji"). Metafizika se je izkazala za tisto področje vednosti, za katero je značilno, da se um v začetnih procesih spoznanja po nekem zagonu vselej zatakne, celo takrat ko hoče spoznati a priori tiste zakone, ki jih potrjuje vsakodnevno izkustvo. Njeno postopanje je bilo neke vrste tavanje med pojmi. Celotna metafizika je slonela na klasični definiciji resnice, da mora biti misel v skladu s predmetom. Skratka, naše spoznanje se mora ravnati po predmetu: spoznava po predmetu (Verkenntnis nach den Gegenstiinden).7 V tej predpostavki so propadli vsi poskusi metafizike. Zato predlaga obratno predpostavko: ravnanje predmetov po našem spoznanju ("daB wir annehmen, die Gegenstiinde miissen sich nach unserem Erkenntnis Ibidem, str. 65. Slavoj Žižek: "Kant: the subject out of joint", v: FV, letnik XIII., št. 2/1992, Ljubljana, str. 233; "Kartezijanski cogito je predstava", dodaja Žižek. "Hisher nahm man an. allc unserc Erkenntnis miisse sich nach den Gegenstiindcn richtcn;" (Do sedaj se je predpostavljalo, da se mora vse naše spoznanje ravnati po predmetih;") Immanuel Kant: Kritik der reinen Vernunft (odslej KrV), Band II, Wisscnschaflliche Buchgescllschaft Darmstadt. 1998, str. 25 (Vorrede zur zvveitcn Auflage"). richten ...").x Za primerjavo in lažjo ponazoritev se Kant zateče h Koperniku. "Es ist liiemit eben so, als mit den ersten Gedanken des Kopernikus bewandt, der, nachdem es nlil der Erklarung der Himmelsbewegungen niclit gut fort wollte, wenn er annahm, das game Sternheer drelie sich tun den Zuschauer, versuchte, ob es niclit besser gelingen mochte, wenn er den Zuscltauer sich drehen, und dagegen die Sterne in Rulie lie/.!. In der Metaphysik kann man nun, was die Anschaung der Gegenstdnde betrifft, es auf ahnliche Weise versuchen. "