Glasnik SED 5 1|1,2 201 1 11 0 Etnografski film Nadja Valentinčič Furlan* * Nadja Valentinčič Furlan, univ. dipl. etnol. in kult. antrop., anglistka, višja kustodinja, Kustodiat za etnografski film, Slovenski etnografski muzej. 1000 Ljubljana, Metelkova 2, E-naslov: nadja.valentincic@etno-muzej.si Smo v obdobju, ko vse več publikacij prestopa v digitalno obli- ko, in verjetno je bilo samo vprašanje časa, kdaj bodo tudi vizu- alni antropologi spletne izdaje prepoznali kot najboljšo možnost za povečanje dostopnosti znanstvenih objav. Prednost takih ob- jav je tudi, da omogočajo povezovanje besedila in gibljivih slik, kar je za vizualno antropologijo še kako pomembno. So tudi zelo ekonomične, 1 čeprav pri zagonu in vzdrževanju take revije kljub temu, da niti avtorji niti recenzenti niti uredniki za svoje delo niso plačani, še vedno nastane kar nekaj stroškov. Pod okriljem V ANEASE – mreže vizualnih antropologov znotraj Evropskega združenja socialnih antropologov (EASA) nastaja povsem nova evropska znanstvena spletna publikacija o vizualni antropologiji AnthroVision. V tem obdobju vabljeni avtorji pišejo članke za prvo, vzorčno številko, ki bo izšla marca 2012. Pobudo za spletno publikacijo je dala Nadine Wanono (Pariz, Francija) na konferenci EASA v Maynoothu na Irskem avgu- sta 2010. Skupaj z Beate Engelbrecht (Göttingen, Nemčija), kordinatorico VANEASE, sta sestavili uredniški odbor. Pova- bili sta dvanajst vizualnih antropologov iz Evrope, ki delujejo v različnih sferah vizualne antropologije. To so: Roger Canals (Barcelona, Španija), Peter Crawford (Aarhus, Danska), Thomas Fillitz (Dunaj, Avstrija), Barbara Glowczewski (Pariz, Francija), Christina Grasseni (Bergamo, Italija), Alan Grossman (Dublin, Irska), Felicia Hughes-Freeland (Swansea, Velika Britanija), Lazlo Kürti (Miskolc, Madžarska), Metje Postma (Leiden, Ni- zozemska), Arnd Schneider (Oslo, Norway), Nadja Valentinčič Furlan (Kranj, Slovenija) in Florian Walter (Berlin, Nemčija). Uredniški odbor se je prvič sestal marca 2011 v Parizu, ker se je Nadine Wanono dogovorila s spletnim ponudnikom Cleo, 2 1 Angleški izraz, ki še bolje zadane bistvo, je cost effective. 2 CLEO – Centre for open electronic operation; povezuje tri akademske platforme: Revues.org (članki, recenzije, poročila), Calenda (napovednik da nam bodo omogočali izdajanje spletnega časopisa z odprtim orodjem Lodel. Prvi dan nam ga je Pierre Mounier Lodel pred- stavil teoretično in praktično, tako da nas je vodil skozi proces tehnične priprave člankov 3 in možnosti njihovega dodajanja na platformo skupaj s prilogami (s fotografijami, kratkimi videoo- dlomki, preglednicami, z zemljevidi in drugimi vrstami priponk v kompatibilnih formatih). Zaradi ogromne količine novega zna- nja bomo pred izdajo časopisa potrebovali še eno dozo praktič- nega dela na pripravi aktualnih člankov za prvo številko, tako da bomo v naslednjih letih uredniki to delo lahko samostojno opravljali od doma. Drugi dan smo posvetili uredniškim zadevam. Prvotni predlog za ime časopisa, Journal of Visual Anthropology, 4 smo zamenjali za naslov AnthroVision in podnaslov VANEASA Online Journal. Ciljna publika so akademiki, antropologi, študentje, humanisti, vizualci, umetniki, muzealci, avtorji filmov in medijskih vsebin. Revija je znanstvena, članke pred objavo pregledata dva recen- zenta. Čeprav je revija v osnovi evropska, lahko v njej objavljajo tudi znanstveniki z drugih celin, seveda pa samo izvirne članke, ne ponatisov ali sintez iz drugih revij. Članki so dolgi od 4.000 do 8.000 besed, recenzije od 500 do 600. Tempo izhajanja bo dve številki letno, možna je tudi izdaja tematskih številk, na primer natis člankov s konferenc ali posvetovanj. AnthroVision omogoča objavo kratkih filmskih odlomkov ob članku ali recenziji, ne pa tudi celih filmov. Možno bo sklicevanje na filme na spletnem film- skem portalu Univerze Tromsø, ki je tudi v nastajanju. Obe spletni platformi bosta partnersko sodelovali in podpirali ena drugo. akademskih dogodkov, razpisi delovnih mest, vabilo k prijavam na kon- ference) in Hypotheses.org (blogi za strokovne diskusije). 3 Pred objavo s posebnimi kodami označimo posamezne sestavne dele članka, da imajo članki poenoteno strukturo. 4 Ugotovili smo, da ima več publikacij podobno ime. ANTHROVISION Lazslo Kurti, Nadja Valentinčič Furlan, Nadine Wanono, Florian Walter. Foto: Barbara Glowczewski, Pariz, 23. 3. 201 1 Thomas Fillitz, Alan Grossman, Arnd Schneider, Felicia Huges-Freeland. Foto: Barbara Glowczewski, Pariz, 23. 3. 201 1 Glasnik SED 5 1|1,2 201 1 111 Etnografski film Nadja Valentinčič Furlan Prva številka revije AnthroVision bo vsebovala članke o temelj- nih vsebinah vizualne antropologije, kot so vizualne raziskave, etnografski film, poučevanje vizualne antropologije, vizualna etnografija v muzejih, etični in pravni vidiki, umetnost in vizu- alna antropologija, fotografija, ipd. V naslednjih številkah bomo objavljali tudi recenzije etnografskih filmov, knjig, spletnih stra- ni, razstav, filmskih festivalov in konferenc s področja vizualne etnografije in antropologije. Delovna področja smo si razdelili takole: Beate bo odgovorna urednica, Nadine glavna urednica, Nadine in Florijan sta urednika za področje vizualnih raziskav in eksperimentov, Roger in Metje za področje etnografskega fil- ma, Barbara in Beate za področje nesnovne dediščine, Alan za dialog med kulturami, Beate in Christina pokrivata strokovno literaturo, jaz urejam področje o muzejih in razstavah. Nativni govorci so zadolženi tudi za jezikovno plat člankov, ki so lahko v angleškem, francoskem ali španskem jeziku. Predlagala sem, da tudi drugim evropskim jezikom omogočimo vidnost, zato smo sklenili, da so druge jezikovne različice lahko dostopne v obliki pdf. priponk. Kakšne so torej moje naloge? Vabim avtorje člankov, iščem pi- sce recenzij o razstavah in muzejih ter si ustvarjam krog ljudi na preseku muzejev in vizualne antropologije, da jih lahko zaprosim za 'recenziranje' (peer reviewing) znanstvenih člankov pred ob- javo. Razmislila sem o kriterijih, po katerih lahko presodimo, ali neka razstava ali muzej kvalitetno uporabljata etnografski film in avdiovizualna sporočila, in širše, ali vodita uspešno avdiovizu- alno komunikacijo z obiskovalci in okolico. Člani uredniškega odbora v časopisu ne smemo objavljati svojih člankov, lahko pa napišemo recenzijo, zato vedno iščem tudi dobre prakse avdio- vizualnega sporočanja na razstavah in v muzejih. V Parizu me je v tem smislu zelo navdušil Muzej Quai Branly, bom pa potrebo- vala še en obisk, da bom lahko napisala dobro recenzijo. Upam, da bo to julija 2012 ob konferenci EASA v Nanterru v Franciji, ko se bo spet sestal uredniški odbor. Ta se bo sestajal vsako leto, v neparnih letih med bienalnimi konferencami EASA pa v državi katerega od članov odbora. Delovanje v uredniškem odboru omogoča izjemno priložnost za učenje, izmenjavo izkušenj in srečevanje odličnih teoretikov in praktikov vizualne antropologije. Nova spoznanja in dobre prak- se bom seveda smiselno vključevala v svoje siceršnje delo in ga delila tudi s kolegi. Kot pomemben del svojega delovanja čutim poslanstvo, da odkrivam aktualne teme, ki so vsebinsko pove- zane z muzeji, razstavami, biografsko metodo in neoprijemljivo dediščino, in da vabim k sodelovanju avtorje iz cele Evrope, po- sebno pa tiste iz Slovenije in Jugovzhodne Evrope, ki so med- narodni strokovni javnosti vsaj zaenkrat manj poznani. Vabljeni torej, če imate idejo za članek ali recenzijo za AnthroVison! Dnevi etnografskega filma vabijo k udeležbi vse vrste produkcij vizualne etnografije v najširšem pomenu besede; naj se v festivalskih programih srečajo vizualne podobe različnih kultur in različnih oblik observacijskega filma. Na festivalu so dobrodošli filmi posamičnih raziskovalcev, raziskovalnih ustanov, muzejev, univerzitetnih oddelkov in neodvisnih filmskih producentov, prav tako tudi študentov. Festival nima tekmovalnega značaja, ima pa naslednje sekcije: redni program, študentski film in posebni program. Pravilnik in Prijavnice najdete na spletni strani: www.def.si Povezava: Avdiovizualni laboratorij ISN ZRC SAZU Novi trg 2, 1000 Ljubljana E-pošta: nasko@zrc-sazu.si DEF 2012 – DNEVI ETNOGRAFSKEGA FILMA Ljubljana, 12.–16. marec 2012, peta izdaja Vabilo za prijavo filmov