136 137 OCENE – POROČILA | OTROK IN KNJIGA 116, 2023 OTROK IN KNJIGA 116, 2023 | OCENE – POROČILA njihova glavna skrb pa je namenjena žrtvam zlorab. Tematika (spolnih) zlo­ rab je občutljiva, še posebej v knjigah za najmanjše otroke. O izkušnjah žrtev in načinih, na katere jim lahko poma­ gamo, se večinoma ukvarjajo strokov­ njaki, tematika je namenjena odrasli publiki. Slikanica z naslovom Azul je najprej izšla v čilski založbi Penguin Random House (2016) in nato še pri španski založbi Thule Editions (2017). Naslov Modra je po avtorjevi razlagi filozof­ ski. V klasičnem grškem svetu je bila beseda ‚modra‘ prepovedana. Za morje so rekli, da je črne barve. Jasno, morje je modro, nebo je modro, vendar tega niso smeli izgovoriti na glas. Ampak – ko besedo izgovoriš, se zaveš, da obstaja. To je eden od razlogov, zakaj je avtor slikanici nadel to ime. José Andrés Murillo je najprej v Čilu diplomiral iz filozofije na Papeški kato­ liški univerzi ter nato na Univerzi v Parizu doktoriral iz filozofije in socio­ logije. Kot filozof in žrtev spolne zlo­ rabe se že dolgo bori za pravice otrok. Leta 2010 je skupaj z Jamesom Hamil­ tonom in Juanom Carlosom Cruzom obtožil duhovnika Fernanda Kara­ dima splošne zlorabe v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, nato pa so leta 2013 skupaj obtožili še čilsko katoliško cerkev zaradi prikrivanja Karadimo­ vih spolnih zlorab. Zelo pomembno vlogo je imel skupaj s kolegoma tudi leta 2018, ko je papežu Frančišku spregovoril o svoji težki izkušnji in ga seznanil s sistematičnim prikrivan­ jem zlorab v Cerkvi ter ga pozval h konkretnim dejanjem v zvezi s tem. Z istima kolegoma so ustanovili Funda­ cijo za zaupanje (Para la Confianza), v kateri si prizadevajo za svet brez otro­ ških zlorab. Poleg vodenja fundacije in pred besedilom za to slikanico je napisal knjigo Lucidno zaupanje (Con- fianza lúcida, Uqbar, 2012). Ko je leta 2015 neko mlado dekle, ki ga prej ni poznal, prišlo do njega in mu dejalo, da bi z njim rado naredilo knjigo, je bil takoj za to, saj je nekoč že imel idejo za zgodbo o dečku, ki je padel s kole­ som in mu nihče ni verjel. A v knjigi, ki sta jo snovala leto dni, je tudi spo­ ročilo, da pri spolni zlorabi otrok ne pade, ampak ga nekdo napade. Kolo predstavlja svobodo – ko voziš kolo, obvladaš življenje. Imaš ravnotežje. S tem se knjiga začne in konča. Dobiti nazaj svojo zgodbo pomeni dobiti nazaj svojo samozavest, identiteto, vso svojo naravnanost v svetu. Ilustratorka in oblikovalka Marcela Paz Peña, ki deluje kot samozaposlena ustvarjalka, je na spletu prijavljena z imenom Isonauta. Diplomirala je iz kreativnega pisanja, iz preprečevanja spolnih zlorab otrok, etike in ilustra­ cije. Svoj poklic jemlje kot način, da pokaže stvari, ki obstajajo, a so pogosto zamolčane. Poleg ilustracij za knjigo Modra  ima na to temo ilustracijske delavnice in pogovore na knjižnih sej­ mih, v osnovnih in srednjih šolah ter na fakultetah. Sodeluje z Murillovo Fundacijo za zaupanje, izobraževalnimi ustanovami in različnimi organizaci­ jami. Njene risbe obravnavajo socio­ kulturne teme (nasilje, pravice žensk, razkrivanje spolnih in kakršnihkoli zlorab, tudi oblasti). Kot ilustratorka je sodelovala na razstavah Santiago in 100 besed, pri projektih ohranjanja kul­ turne dediščine in drugje. Marcela Paz Peña, stara 37 let, je bila pred dvajsetimi leti spolno zlorabljena. V slikanici Modra je (ob krhkem bese­ dilu) do popolnosti naslikana ta njena izkušnja. Njena zgodba se je končala z začetkom te slikanice, zato je tudi posvetilo na prvi naslovni strani: Vsem preživelim, ki dan za dnem najdejo pogum, da živijo. Nad tem zapisom (Lubanzi, Naja, Rubi, Mark, Petra in Miha) prikazani otroško, psihološko večplastno in raznoliko, potem sta raz­ redničarka Brina in ravnateljica precej togi. To še zlasti velja za tiste dele, kjer nekako ne najdeta pravega pedagoš­ kega prijema, s katerim bi vendarle razkrinkali, kdo je storilec osrednjega »zločina« v tej šaljivi mini­»krimi­ nalni« zgodbi. Pravzaprav se poslužu­ jeta dolgočasnega, premočrtnega reše­ vanja problema, ki temelji na sistemu kazni in žuganja, da bo tako ali tako kmalu roditeljski sestanek. To je seveda pretkana avtorska poteza, saj nazad­ nje v tekmi (um odraslega proti umu otroka) vendarle zmaga otroška domi­ šljija – 1 proti 0 za otroke torej. Med osebami je zelo večplasten in zanimiv tudi dedek, ki je ob Vidu ena najkompleksnejših in zelo zabav­ nih oseb. Ob tresenju šal in šaljivih življenjskih resnic – navsezadnje je dedek bivši hipi, kot lahko večkrat pre­ beremo – Vidu ves čas predaja tudi glo­ boke in izvirne misli. Daje mu upanje in ga spodbuja, npr. z motivom tretjega očesa. Navduši tudi motiv risanja man­ dal, s katerimi Vida (pa tudi vse nas) na izviren način pouči, kako pomembna je pot, radost ob ustvarjanju novega in kako minljiva je tudi največja umet­ nost, zato je potrebno mandalo iz peska, potem ko je končana, nemu­ doma uničiti. Tako pisatelj na domiseln način v zgodbo vstavlja elemente, ki so zabavni in poučni hkrati. Velika vrednost besedila so tudi izčiščene povedi, izpiljena stavčni in besedni slog pa pričata o poglobljenem načrtovanju in želji po nadaljnjem sno­ vanju fabule. Avtor je namreč sledil kar trem velikim ciljem: najprej predstaviti Vida in ga oblikovati kot osebnost, da si ga lahko bralec sploh predstavlja, potem razviti in razplesti osrednjo zgodbo prve epizode, zatem pa narediti nastavke, ki se že odpirajo v prostor novega romana, 2. epizode, z naslovom Knjižni tat! Sklenemo lahko, da je pisatelju odlično uspelo vse našteto, bralcem pa le še ostane, da po branju 1. epi­ zode nestrpno čakajo na nove, ki bodo gotovo prinesle še veliko zanimivega branja. DAVID BEDRAČ DOBITI NAZAJ SVOJO ZGODBO, DOBITI NAZAJ SVOJO IDENTITETO José Andrés Murillo: Modra. Ilustrirala Marcela Paz Peña, prevedla Barbara Pregelj. Medvode: Založba Malinc, 2022. Problemska literatura, namenjena najmlajšim bralcem, ni precej pogosta. Med silno redke, ki otrokom pribli­ žujejo problem spolne zlorabe, spada slikanica Modra, ki jo je za slovenske bralce izdala založba Malinc ter uredila in prevedla Barbara Pregelj. Ustvarila sta jo čilska avtorja, besedilo je pris­ peval José Andrés Murillo, ilustracije Marcela Paz Peña. Na slikanico (v špan­ skem originalu nosi naslov Azul) so uredništvo založbe Malinc opozorili z zavoda Dovolj.je (https://dovolj­je.si/), ki si prizadeva, da bi o spolnih zlorabah v cerkvi govorili in ne zgolj šepetali, 136 137 OCENE – POROČILA | OTROK IN KNJIGA 116, 2023 OTROK IN KNJIGA 116, 2023 | OCENE – POROČILA njihova glavna skrb pa je namenjena žrtvam zlorab. Tematika (spolnih) zlo­ rab je občutljiva, še posebej v knjigah za najmanjše otroke. O izkušnjah žrtev in načinih, na katere jim lahko poma­ gamo, se večinoma ukvarjajo strokov­ njaki, tematika je namenjena odrasli publiki. Slikanica z naslovom Azul je najprej izšla v čilski založbi Penguin Random House (2016) in nato še pri španski založbi Thule Editions (2017). Naslov Modra je po avtorjevi razlagi filozof­ ski. V klasičnem grškem svetu je bila beseda ‚modra‘ prepovedana. Za morje so rekli, da je črne barve. Jasno, morje je modro, nebo je modro, vendar tega niso smeli izgovoriti na glas. Ampak – ko besedo izgovoriš, se zaveš, da obstaja. To je eden od razlogov, zakaj je avtor slikanici nadel to ime. José Andrés Murillo je najprej v Čilu diplomiral iz filozofije na Papeški kato­ liški univerzi ter nato na Univerzi v Parizu doktoriral iz filozofije in socio­ logije. Kot filozof in žrtev spolne zlo­ rabe se že dolgo bori za pravice otrok. Leta 2010 je skupaj z Jamesom Hamil­ tonom in Juanom Carlosom Cruzom obtožil duhovnika Fernanda Kara­ dima splošne zlorabe v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, nato pa so leta 2013 skupaj obtožili še čilsko katoliško cerkev zaradi prikrivanja Karadimo­ vih spolnih zlorab. Zelo pomembno vlogo je imel skupaj s kolegoma tudi leta 2018, ko je papežu Frančišku spregovoril o svoji težki izkušnji in ga seznanil s sistematičnim prikrivan­ jem zlorab v Cerkvi ter ga pozval h konkretnim dejanjem v zvezi s tem. Z istima kolegoma so ustanovili Funda­ cijo za zaupanje (Para la Confianza), v kateri si prizadevajo za svet brez otro­ ških zlorab. Poleg vodenja fundacije in pred besedilom za to slikanico je napisal knjigo Lucidno zaupanje (Con- fianza lúcida, Uqbar, 2012). Ko je leta 2015 neko mlado dekle, ki ga prej ni poznal, prišlo do njega in mu dejalo, da bi z njim rado naredilo knjigo, je bil takoj za to, saj je nekoč že imel idejo za zgodbo o dečku, ki je padel s kole­ som in mu nihče ni verjel. A v knjigi, ki sta jo snovala leto dni, je tudi spo­ ročilo, da pri spolni zlorabi otrok ne pade, ampak ga nekdo napade. Kolo predstavlja svobodo – ko voziš kolo, obvladaš življenje. Imaš ravnotežje. S tem se knjiga začne in konča. Dobiti nazaj svojo zgodbo pomeni dobiti nazaj svojo samozavest, identiteto, vso svojo naravnanost v svetu. Ilustratorka in oblikovalka Marcela Paz Peña, ki deluje kot samozaposlena ustvarjalka, je na spletu prijavljena z imenom Isonauta. Diplomirala je iz kreativnega pisanja, iz preprečevanja spolnih zlorab otrok, etike in ilustra­ cije. Svoj poklic jemlje kot način, da pokaže stvari, ki obstajajo, a so pogosto zamolčane. Poleg ilustracij za knjigo Modra  ima na to temo ilustracijske delavnice in pogovore na knjižnih sej­ mih, v osnovnih in srednjih šolah ter na fakultetah. Sodeluje z Murillovo Fundacijo za zaupanje, izobraževalnimi ustanovami in različnimi organizaci­ jami. Njene risbe obravnavajo socio­ kulturne teme (nasilje, pravice žensk, razkrivanje spolnih in kakršnihkoli zlorab, tudi oblasti). Kot ilustratorka je sodelovala na razstavah Santiago in 100 besed, pri projektih ohranjanja kul­ turne dediščine in drugje. Marcela Paz Peña, stara 37 let, je bila pred dvajsetimi leti spolno zlorabljena. V slikanici Modra je (ob krhkem bese­ dilu) do popolnosti naslikana ta njena izkušnja. Njena zgodba se je končala z začetkom te slikanice, zato je tudi posvetilo na prvi naslovni strani: Vsem preživelim, ki dan za dnem najdejo pogum, da živijo. Nad tem zapisom (Lubanzi, Naja, Rubi, Mark, Petra in Miha) prikazani otroško, psihološko večplastno in raznoliko, potem sta raz­ redničarka Brina in ravnateljica precej togi. To še zlasti velja za tiste dele, kjer nekako ne najdeta pravega pedagoš­ kega prijema, s katerim bi vendarle razkrinkali, kdo je storilec osrednjega »zločina« v tej šaljivi mini­»krimi­ nalni« zgodbi. Pravzaprav se poslužu­ jeta dolgočasnega, premočrtnega reše­ vanja problema, ki temelji na sistemu kazni in žuganja, da bo tako ali tako kmalu roditeljski sestanek. To je seveda pretkana avtorska poteza, saj nazad­ nje v tekmi (um odraslega proti umu otroka) vendarle zmaga otroška domi­ šljija – 1 proti 0 za otroke torej. Med osebami je zelo večplasten in zanimiv tudi dedek, ki je ob Vidu ena najkompleksnejših in zelo zabav­ nih oseb. Ob tresenju šal in šaljivih življenjskih resnic – navsezadnje je dedek bivši hipi, kot lahko večkrat pre­ beremo – Vidu ves čas predaja tudi glo­ boke in izvirne misli. Daje mu upanje in ga spodbuja, npr. z motivom tretjega očesa. Navduši tudi motiv risanja man­ dal, s katerimi Vida (pa tudi vse nas) na izviren način pouči, kako pomembna je pot, radost ob ustvarjanju novega in kako minljiva je tudi največja umet­ nost, zato je potrebno mandalo iz peska, potem ko je končana, nemu­ doma uničiti. Tako pisatelj na domiseln način v zgodbo vstavlja elemente, ki so zabavni in poučni hkrati. Velika vrednost besedila so tudi izčiščene povedi, izpiljena stavčni in besedni slog pa pričata o poglobljenem načrtovanju in želji po nadaljnjem sno­ vanju fabule. Avtor je namreč sledil kar trem velikim ciljem: najprej predstaviti Vida in ga oblikovati kot osebnost, da si ga lahko bralec sploh predstavlja, potem razviti in razplesti osrednjo zgodbo prve epizode, zatem pa narediti nastavke, ki se že odpirajo v prostor novega romana, 2. epizode, z naslovom Knjižni tat! Sklenemo lahko, da je pisatelju odlično uspelo vse našteto, bralcem pa le še ostane, da po branju 1. epi­ zode nestrpno čakajo na nove, ki bodo gotovo prinesle še veliko zanimivega branja. DAVID BEDRAČ DOBITI NAZAJ SVOJO ZGODBO, DOBITI NAZAJ SVOJO IDENTITETO José Andrés Murillo: Modra. Ilustrirala Marcela Paz Peña, prevedla Barbara Pregelj. Medvode: Založba Malinc, 2022. Problemska literatura, namenjena najmlajšim bralcem, ni precej pogosta. Med silno redke, ki otrokom pribli­ žujejo problem spolne zlorabe, spada slikanica Modra, ki jo je za slovenske bralce izdala založba Malinc ter uredila in prevedla Barbara Pregelj. Ustvarila sta jo čilska avtorja, besedilo je pris­ peval José Andrés Murillo, ilustracije Marcela Paz Peña. Na slikanico (v špan­ skem originalu nosi naslov Azul) so uredništvo založbe Malinc opozorili z zavoda Dovolj.je (https://dovolj­je.si/), ki si prizadeva, da bi o spolnih zlorabah v cerkvi govorili in ne zgolj šepetali, 138 139 OCENE – POROČILA | OTROK IN KNJIGA 116, 2023 OTROK IN KNJIGA 116, 2023 | OCENE – POROČILA vest, pri čemer mu je v oporo spreje­ manje in ljubezen druge osebe. Kajti zaupanje je mogoče graditi samo tam, kjer obstaja Drugi, nekdo, ki ljubeče odpre prostor za priznanje bolečine in za to, da se bolečina pozdravi. Je slikanica, ki podira zidove molka, s katerimi so obdane spolno zlorabljene žrtve. Da se ne zapirajo več vase. Da se počutijo slišane in sprejete. Omo­ goča razbijanje tabujev, krivde, sramu. Je boj proti brezbrižnosti okolice in način, kako spregovoriti o teh nezasli­ šanih dejanjih pred drugimi. Da bodo verjeli. Skozi poetično krhko besedilo pa tudi skozi občutljivo ustvarjene ilustracije prikazujejo psihološke pro­ cese, za katerimi trpijo mnogi spolno zlorabljeni otroci. Knjiga ima 48 strani (24 dvostran­ skih ilustracij vključno s predlisti) in je oblikovana v skladu s kriteriji obli­ kovanja gradiv za bralce z disleksijo. Naslovna stran je – na željo ilustra­ torke – za vsako izdajo posebej izri­ sana, tudi za slovensko. Na zadnjih straneh je poleg predstavitve obeh avtorjev (ob dveh narisanih portretih) in njune zahvale tudi enajst naslovov v razdelku Kam po pomoč. Nad tem pa opozorilo, pojasnilo, spodbuda: »Do spolnih zlorab prihaja v temi tišine, v tišini, v prepovedi govorjenja. Prekiniti tišino in razkriti zlorabo je mogoče le v prostoru, v katerem strah nadomesti zaupanje.« To je glavno sporočilo sli­ kanice, za katero je priporočljivo, da jo odrasli berejo skupaj z najmlajšimi otroki in se z njimi tudi pogovarjajo. Zakaj ima deček temne kolobarje okoli oči, kaj je doživel, zakaj je tako žalos­ ten? Zakaj mu o spolni zlorabi nihče ni verjel? Zakaj se je skoraj prepričal, da se sploh ni zgodila? Ob koncu ugoto­ vijo, da je nekdo dečku vendarle verjel in mu tako pomagal ozdraveti. TATJANA PREGL KOBE DESETNICA 2023 V četrtek, 25. 5. 2023, je bila v Dru­ štvu slovenskih pisateljev podeljena dvajseta desetnica, nagrada za otroško in mladinsko književnost, ki jo pode­ ljuje Društvo slovenskih pisateljev za uveljavljanje izvirnega otroškega in mladinskega leposlovja. Nagrada se podeljuje za obdobje zadnjih treh let.  Program je pripravila Sekcija za otroško in mladinsko književnost, ki deluje v okviru DSP, slavnostni govor­ nik je bil Dušan Merc, predsednik DSP , glasbeni gost pa Tadej Vesenjak. Izbor Mariborska knjižnica, v okviru te Marta Novak, vodja službe za formalno obdelavo gradiva, in Maja Logar, vodja službe za izbor in obdelavo gradiva za mlade bralce, je na pobudo Društva slo­ venskih pisateljev podala sezname mla­ dinskih knjig, ki so izšle med 1. 1. 2020 in 31. 12. 2022. Seznam sem prejela 26. 1. 2023. Hkrati je bil pridobljen seznam članov Društva slovenskih pisateljev, teh je bilo na navedeni datum 335. Čla­ nice in član žirije za nagrado desetnica 2023 so bili Igor Bratož, Aksinja Ker­ mauner (predsednica), Nataša Konc Lorenzutti, Majda Koren in Magda­ lena Svetina Terčon. Na seznamu, ki je bil oblikovan po avtorjih za vsa tri leta hkrati, so bila 1003 dela. Kriterije, zapisane v Statutu o nagradi desetnica, izpolnjuje 105 knjig, kar je razvidno iz seznama literarnih del, ki so ga pre­ jeli člani žirije. Za ožjo obravnavo je je z modro barvo izpisan naslov na nekakšnem darilnem traku, ki objema okno s pogledom na svobodno leb­ deče bele oblake in v tem zaprtem pro­ storu se znajde dominantna ilustracija enega izmed koles kolesa. Ko se je pripravljala na diplomo iz ilustracije na Papeški katoliški univerzi v Čilu, je na ulici našla prispevek Fundacije za zaupanje, ki je govoril o delavnicah vzajemne podpore za ljudi, ki so bili zlorabljeni. Udeležila se jih je, čeprav s težkim srcem, saj je o svoji zlorabi molčala, in slikanica Modra je postala njena zgodba, takoj ko jo je avtor bese­ dila bil pripravljen z njo ustvariti. V tem kontekstu je začela risati stran za stranjo, detajlno – vsako fazo, ki jo je dejansko doživljala. Najprej občutljivost, s katero (skrit za očali) deček opazuje svet, ki mu je ljub. Ob nedeljskih popoldnevih poganja pedale na kolesu in občuti veter na obrazu. Svoboden. Srečen. Izogne se vsakemu kamnu in jami na poti. V sanjah (druga ilustracija) sredi ima­ ginarnega gozda jaha velikanskega sivomodrega zajca in skozi ‚letalska‘ očala zre v daljavo daleč nad režečimi in tulečimi volkovi pod njim. Za njim se vije napis (znova simbolično na nekakšnem darilnem traku): Skrivnost je v tem, da ne nehaš poganjati. Četudi se prestrašiš ali utrudiš. Deček izpusti balanco, razpre roke in – brez strahu – še naprej potiska pedale. In dalje leti in sanjari med oblaki z razprtimi rokami na veliki sivomodri ptici. Ampak – ko pade, glavnega junaka zgodbe zaboli. Prav to predstavlja temačna, komaj osvetljena ilustracija padajočih ptičjih peres: še veliko večjo bolečino kot sam padec povzroča to, da dečku nihče ne verjame, ko o tem govori. Nasled­ njih nekaj dvostranskih ilustracij je boleče temačnih, grotesknih. Dimen­ ziji obeh figur sta nerealni, drobcena podoba prestrašenega dečka v stekle­ nem kozarcu in predimenzioniran del obraza ter roka, ki sega po njem. Kako resnično izrisano strašno občutje otroka, ki so ga ujeli, se ga polastili in zbili na tla! Kako zelo so ga prizadeli, še posebej kaže simbolična podoba, kjer se deček v fetalnem položaju pojavi obkrožen z muhami, nekaj jih je celo na njem. Narisan je spomin na čas, ko se je tudi sama ilustratorka poču­ tila tako ranljivo in umazano (čeprav ni bila sama ničesar kriva), da je ni skrbelo niti to, da je polna gnusnih muh. Morbidne, temačne in še pose­ bej pretresljive so dvostranske ilustra­ cije z različnimi (grdikavimi) človeš­ kimi figurami, ki imajo na obrazih poudarjen brezbrižen izraz, ko ostane žalosten in osamljen deček na nasled­ njih ilustracijah brez ust. Brez ust je nekdo, ki mu je odvzeta komunikacija in je sam vase zaprt tudi zaradi brez­ čutne okolice. Nato (sam na dvostran­ ski ilustraciji) izgubljen v neskončnem oceanu obupa tišči k sebi lestev, da bi se rešil iz temnega mehurčka in črnega oblaka, ki ga za seboj pušča spolna zloraba. Lestev je simbol: nekdo se bo moral potruditi, da bo prišel do nje­ govega izoliranega sveta. Toda nekega dne … Tu se ilustracije odprejo, sve­ tle in dinamične in vse bolj ožarjeno obarvane dečka pospremijo do konca pripovedi, ko začne znova zahajati v park. Ker se je nekdo začel zanimati zanj, mu verjeti in mu s tem pomagal ozdraveti. Kot se je z risanjem zdra­ vila ilustratorka. Prav ilustracije za to knjigo so jo osvobodile, zato verjame, da bo tema, ki hodi z roko v roki s tišino, postala vidna tudi drugim. Slikanica Modra je pogumna zgodba o preživetju spolno zlorabljenega otroka. O otroku, ki se kljub slabemu ravnanju, zlorabi in zanemarjanju uspe pozdraviti in si povrniti samoza­ 138 139 OCENE – POROČILA | OTROK IN KNJIGA 116, 2023 OTROK IN KNJIGA 116, 2023 | OCENE – POROČILA vest, pri čemer mu je v oporo spreje­ manje in ljubezen druge osebe. Kajti zaupanje je mogoče graditi samo tam, kjer obstaja Drugi, nekdo, ki ljubeče odpre prostor za priznanje bolečine in za to, da se bolečina pozdravi. Je slikanica, ki podira zidove molka, s katerimi so obdane spolno zlorabljene žrtve. Da se ne zapirajo več vase. Da se počutijo slišane in sprejete. Omo­ goča razbijanje tabujev, krivde, sramu. Je boj proti brezbrižnosti okolice in način, kako spregovoriti o teh nezasli­ šanih dejanjih pred drugimi. Da bodo verjeli. Skozi poetično krhko besedilo pa tudi skozi občutljivo ustvarjene ilustracije prikazujejo psihološke pro­ cese, za katerimi trpijo mnogi spolno zlorabljeni otroci. Knjiga ima 48 strani (24 dvostran­ skih ilustracij vključno s predlisti) in je oblikovana v skladu s kriteriji obli­ kovanja gradiv za bralce z disleksijo. Naslovna stran je – na željo ilustra­ torke – za vsako izdajo posebej izri­ sana, tudi za slovensko. Na zadnjih straneh je poleg predstavitve obeh avtorjev (ob dveh narisanih portretih) in njune zahvale tudi enajst naslovov v razdelku Kam po pomoč. Nad tem pa opozorilo, pojasnilo, spodbuda: »Do spolnih zlorab prihaja v temi tišine, v tišini, v prepovedi govorjenja. Prekiniti tišino in razkriti zlorabo je mogoče le v prostoru, v katerem strah nadomesti zaupanje.« To je glavno sporočilo sli­ kanice, za katero je priporočljivo, da jo odrasli berejo skupaj z najmlajšimi otroki in se z njimi tudi pogovarjajo. Zakaj ima deček temne kolobarje okoli oči, kaj je doživel, zakaj je tako žalos­ ten? Zakaj mu o spolni zlorabi nihče ni verjel? Zakaj se je skoraj prepričal, da se sploh ni zgodila? Ob koncu ugoto­ vijo, da je nekdo dečku vendarle verjel in mu tako pomagal ozdraveti. TATJANA PREGL KOBE DESETNICA 2023 V četrtek, 25. 5. 2023, je bila v Dru­ štvu slovenskih pisateljev podeljena dvajseta desetnica, nagrada za otroško in mladinsko književnost, ki jo pode­ ljuje Društvo slovenskih pisateljev za uveljavljanje izvirnega otroškega in mladinskega leposlovja. Nagrada se podeljuje za obdobje zadnjih treh let.  Program je pripravila Sekcija za otroško in mladinsko književnost, ki deluje v okviru DSP, slavnostni govor­ nik je bil Dušan Merc, predsednik DSP , glasbeni gost pa Tadej Vesenjak. Izbor Mariborska knjižnica, v okviru te Marta Novak, vodja službe za formalno obdelavo gradiva, in Maja Logar, vodja službe za izbor in obdelavo gradiva za mlade bralce, je na pobudo Društva slo­ venskih pisateljev podala sezname mla­ dinskih knjig, ki so izšle med 1. 1. 2020 in 31. 12. 2022. Seznam sem prejela 26. 1. 2023. Hkrati je bil pridobljen seznam članov Društva slovenskih pisateljev, teh je bilo na navedeni datum 335. Čla­ nice in član žirije za nagrado desetnica 2023 so bili Igor Bratož, Aksinja Ker­ mauner (predsednica), Nataša Konc Lorenzutti, Majda Koren in Magda­ lena Svetina Terčon. Na seznamu, ki je bil oblikovan po avtorjih za vsa tri leta hkrati, so bila 1003 dela. Kriterije, zapisane v Statutu o nagradi desetnica, izpolnjuje 105 knjig, kar je razvidno iz seznama literarnih del, ki so ga pre­ jeli člani žirije. Za ožjo obravnavo je je z modro barvo izpisan naslov na nekakšnem darilnem traku, ki objema okno s pogledom na svobodno leb­ deče bele oblake in v tem zaprtem pro­ storu se znajde dominantna ilustracija enega izmed koles kolesa. Ko se je pripravljala na diplomo iz ilustracije na Papeški katoliški univerzi v Čilu, je na ulici našla prispevek Fundacije za zaupanje, ki je govoril o delavnicah vzajemne podpore za ljudi, ki so bili zlorabljeni. Udeležila se jih je, čeprav s težkim srcem, saj je o svoji zlorabi molčala, in slikanica Modra je postala njena zgodba, takoj ko jo je avtor bese­ dila bil pripravljen z njo ustvariti. V tem kontekstu je začela risati stran za stranjo, detajlno – vsako fazo, ki jo je dejansko doživljala. Najprej občutljivost, s katero (skrit za očali) deček opazuje svet, ki mu je ljub. Ob nedeljskih popoldnevih poganja pedale na kolesu in občuti veter na obrazu. Svoboden. Srečen. Izogne se vsakemu kamnu in jami na poti. V sanjah (druga ilustracija) sredi ima­ ginarnega gozda jaha velikanskega sivomodrega zajca in skozi ‚letalska‘ očala zre v daljavo daleč nad režečimi in tulečimi volkovi pod njim. Za njim se vije napis (znova simbolično na nekakšnem darilnem traku): Skrivnost je v tem, da ne nehaš poganjati. Četudi se prestrašiš ali utrudiš. Deček izpusti balanco, razpre roke in – brez strahu – še naprej potiska pedale. In dalje leti in sanjari med oblaki z razprtimi rokami na veliki sivomodri ptici. Ampak – ko pade, glavnega junaka zgodbe zaboli. Prav to predstavlja temačna, komaj osvetljena ilustracija padajočih ptičjih peres: še veliko večjo bolečino kot sam padec povzroča to, da dečku nihče ne verjame, ko o tem govori. Nasled­ njih nekaj dvostranskih ilustracij je boleče temačnih, grotesknih. Dimen­ ziji obeh figur sta nerealni, drobcena podoba prestrašenega dečka v stekle­ nem kozarcu in predimenzioniran del obraza ter roka, ki sega po njem. Kako resnično izrisano strašno občutje otroka, ki so ga ujeli, se ga polastili in zbili na tla! Kako zelo so ga prizadeli, še posebej kaže simbolična podoba, kjer se deček v fetalnem položaju pojavi obkrožen z muhami, nekaj jih je celo na njem. Narisan je spomin na čas, ko se je tudi sama ilustratorka poču­ tila tako ranljivo in umazano (čeprav ni bila sama ničesar kriva), da je ni skrbelo niti to, da je polna gnusnih muh. Morbidne, temačne in še pose­ bej pretresljive so dvostranske ilustra­ cije z različnimi (grdikavimi) človeš­ kimi figurami, ki imajo na obrazih poudarjen brezbrižen izraz, ko ostane žalosten in osamljen deček na nasled­ njih ilustracijah brez ust. Brez ust je nekdo, ki mu je odvzeta komunikacija in je sam vase zaprt tudi zaradi brez­ čutne okolice. Nato (sam na dvostran­ ski ilustraciji) izgubljen v neskončnem oceanu obupa tišči k sebi lestev, da bi se rešil iz temnega mehurčka in črnega oblaka, ki ga za seboj pušča spolna zloraba. Lestev je simbol: nekdo se bo moral potruditi, da bo prišel do nje­ govega izoliranega sveta. Toda nekega dne … Tu se ilustracije odprejo, sve­ tle in dinamične in vse bolj ožarjeno obarvane dečka pospremijo do konca pripovedi, ko začne znova zahajati v park. Ker se je nekdo začel zanimati zanj, mu verjeti in mu s tem pomagal ozdraveti. Kot se je z risanjem zdra­ vila ilustratorka. Prav ilustracije za to knjigo so jo osvobodile, zato verjame, da bo tema, ki hodi z roko v roki s tišino, postala vidna tudi drugim. Slikanica Modra je pogumna zgodba o preživetju spolno zlorabljenega otroka. O otroku, ki se kljub slabemu ravnanju, zlorabi in zanemarjanju uspe pozdraviti in si povrniti samoza­