K prekopavanju mrličev pri Slovanih K PREKOPAVANJU MRLIČEV PRI SLOVANIH Milko Matičetov V prvem letniku »Ricerche Slavistiche< (1952, 76—77) je prof. Evel Gasparini, naslednik našega rojaka A. Resa na beneški univerzi, navedel med drugim nekaj svojih misli o prekopavanju mrličev pri južnih Slo- vanih, urednik zagrebške revije »Slovo« (I, 1952, 81—82) pa se mu je uprl. Gasparinijev odgovor v Ric. Slav. (II, 1953, 179—183) priča, da se lahko razvije diskusija, ki bo tem koristnejša, čim več konkretnih dejstev bo tako prišlo v evidenco. K makedonskemu prekopavanju, posebej k poljubljanju lobanje, naj tu prepišem z roba svojega Schneeweisa — str. 142 — dve opozorili na sorodna mesta v slovanskem ljudskem pripovedništvu: 1. češka zgodba, Fricz-Leger, La Boheme historique, pittoresque et littéraire, 1867, 344 (povzetek glej v sofijskem »Sborniku za nar. umotvorenija« II, 142); 2. ukrajinska zgodba iz Vasilkovskega okraja (Sb. nar. um. 11, 145—146). Ce pomislimo, da v ljudskih pripovedih večkrat živi spomin na stare navade, potem bo tu le mogoče videti neko zvezo. Spoštovanje do ostan- kov rajnih — posebno do lobanje — je v obeh navedenih zgodbah brez dvoma podobno Schneeweisovim primerom. Kako pa je s prekopavanjem pri Slovencih, dosedanja bteratura o običajih molči. V Orlovem pregledu n. pr. se poglavje o smrti in po- grebu konča ob obletnici (NS I, 314). Ko se je v tej zadevi obrnil name prof. Gasparini, sem mu lahko postregel samo z nekaj skromnimi podatki — po nedavnih lastnih poizvedbah — za Lesce pri Bledu, za Kranjsko goro in za Zabnice v Kanalski dolini, kjer so ob prekopu lobanjo umili, zavili v nov prt in položili spet v grob, k novemu mrliču (gl. Ric. Slav. II, 180). Gradivo sem dal na razpolago brez komentarjev, saj o navadi niti ne vemo, kje je še vse pri nas znana. Za zdaj je izpričana le na severo- zahodnih slovenskih tleh, zato bi ne bilo napak pogledati, prvič ali nimajo morda kaj podobnega tudi zahodni sosedje Furlani in koroški Nemci, drugič ali na širšem alpskem območju res ni nobenega pojava, ki bi vsaj od daleč imel kaj skupnega s prekopavanjem in s skrbjo, ki se pri nas izkazuje lobanji. 13» 195 Milko Matičetov No, taki pojavi obstoje — prim, v zborniku M. Andree-Eys, Volks- kundliches aus dem bayrisch-osterreichischen Alpengebiet, Braun- schweig 1910, 147—155: Schadekultus im Alpenlande. Avtorica poroča celo o poslikovanju lobanj po prekopu, posebej pa se zadržuje pri karnerjih. Te pokopališčne stavbe — kostnice — so bile nekdaj razširjene tudi po Slovenskem; v naš čas so se rešile na ozemlju LRS samo tri (Gornji Mokronog na Dolenjskem, Jarenina na Štajerskem in Libeliče na Koroškem), na slovenskem Koroškem v Avstriji pa nekaj več. (Vsa dosegljiva pričevanja o slovenskih karnerjih je zbral M. Zadnikar, ki bo svoje izsledke kartografsko ponazoril v disertaciji »Romanska arhi- tektura na Slovenskem«.) Ob karnerjih, ki so pri nas doživeli svoj raz- cvet v romaniki in posamič nastajali tudi v gotiki, kasneje pa začeli propadati, tako da je protireformacijsko 17. stoletje z njimi neusmiljeno pomedlo, pa se odpira vrsta nerešenih etnografskih vprašanj. Ali so se s sprejemom te alpske oblike shranjevanja kostnih ostankov zadevni slovenski običaji bistveno spremenili? Ali je bil prenos kosti iz prekopa- noga groba v karner zvezan s posebnim obredjem? Ali je po razpadu, opustitvi, nekod morda po nasilni odstranitvi kamerjev spet zavladalo stanje iz časov, ko ti sploh še niso bili znani? Na ta in druga vprašanja bo treba odgovoriti, če hočemo zadovoljivo pojasniti umivanje lobanje v Kanalski in gornji Savski dolini. Šele takrat, ko nam ta pojav lokalno ne bo več uganka in ko bodo raziskane morebitne zveze proti severu in jugu, zahodu in vzhodu, bomo mogli zatrdno reči, če se nekatere oblike srbskega in makedonskega pre- kopavanja ujemajo s slovenskim samo po naključju, ali pa gre res za sorodnost, ki je po arealni metodi ali kako drugače razložljiva. Résumé , SUR LA RÉEXHUMATION AUPRES DES SLAVES Au sujet d'une notice du prof. E. G as p ar ini (Nota sul costume riesu- matorio degli Slavi, « Ricerche Slavistiche » IL 1953, 179 ss.), l'auteur rapporte deux contes populaires slaves — l'un tcheque et l'autre ukrainien — qui évo- quent, a peu pres, des situations de ce genre (< Sbornik za narodni umotvore- nija » II, 1890, 142 et 145). Quant au nettoyage du crâne et au coutume de l'envelopper dans un drap neuf, récemment découverts dans le Nord-Ouest du territoire ethnique slovene (Žabnice, Kranjska gora, Lesce), l'auteur est d'avis qu'il faudrait, tout d'abord, essayer d'éclaircir ce coutume par des phénomenes de la zone alpine (cfr. p. e. M. Andree-Eys, Volkskundliches aus dem bayr.- ôsierr. Alpengebiet, 1910, 147 ss.), et que ce n'est qu'ensuite qu'on pourrait penser a une connexion avec la réexhumation aupres des Serbes et aupres des Macé- doniens. 196