pogovorNaš 22 Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 Mag. Marijana Kolenko je ravnateljica OŠ Lava v Celju. Zaključuje dvanajsto leto vodenja šole, ki ji še vedno predstavlja velik izziv, ne glede na to, da se v zadnjih letih srečujemo s številnimi omejitvami, ovirami, težavami tako na vsebinskem kot na drugih področjih vzgoje in izobraževanja. Kot ravnateljica je vpeta v razvoj številnih področij družbeno odgovornega delovanja v Celju: kulture, sociale, humanitarnosti, izobraževanja odraslih, ki pomagajo izboljševati okolje. Dejavna je na številnih področjih, da bi spreminjala stvari ter svoje znanje in izkušnje prenašala na mlade. Vodilo so visoka etična načela Naš pogovor: mag. Marijana Kolenko Na vaši šoli ste se pridružili gibanju Rastoča knjiga. Zakaj? Že nekaj let sem spremljala dejavnosti na področju gibanja Rastoča knjiga, kar me je prepričalo, da je pozitivna in prava stvar za našo šolo. Na šoli že od vsega začetka mo- jega ravnateljevanja v okviru projektov raz- vijamo številne vsebine, ki podpirajo razvoj vrednot pri učencih, saj je ob doseganju učnih ciljev temeljnega pomena, da obli- kujemo celovite osebnosti. Zato sem dala pobudo, da bi pričeli z dejavnostmi v okvi- ru gibanja Rastoča knjiga, za katero smo dolga leta pripravljali ustrezne pogoje: ure- jali odnose na vseh ravneh, razvijali nove programe, oblikovali kodekse obnašanja, se vzgojno 'naravnali', se strokovno krepili, ustvarjali materialne in bivalne pogoje … Katere so bile do sedaj glavne dejavnosti znotraj tega projekta? Najprej smo se z vsebinami seznanili stro- kovni delavci šole, kar je odlično opravil dr. Janez Gabrijelčič. V naslednjem koraku smo zasnovali Koledar odličnosti, mojstr- stva in etike šole Lava, v katerem smo za Silvo Šinkovec, D. J., dr. ped. znanosti, psiholog, defektolog in teolog, je predavatelj, terapevt, voditelj več seminarjev, šol za starše in duhovnih vaj, urednik revije Vzgoja, duhovni asistent DKPS in direktor Inštituta Franca Pedička. leto 2016 izbrali 12 vrednot, ki so nas vo- dile vse leto. Učenci od 1. do 9. razreda so razmišljali o abecedi odličnosti v ravnanju – o delovanju, odnosih, učenju, aktivnostih. 25. maja 2016 smo s slavnostno akademijo obeležili pristop h gibanju Rastoča knjiga in ob osrednjem dogodku izdali knjigo Knjiga z velikim srcem. V letošnjem letu smo izdali že drugi koledar odličnosti, v katerem smo si za vsak mesec izbrali pozitivno lastnost, npr. solidarnost, pravičnost, odgovornost, poštenost, hkrati pa izpostavili negativne razjede sodobnega časa, npr. pohlep, neod- govornost, nedelavnost, neiskrenost … Aprila ste imeli lep dogodek V Celju radi beremo veliki in mali. Kakšno je sporočilo tega dogodka? Je tudi to del kulture Rastoče knjige? Ta dogodek sva zasnovali s knjižničarko, ki skrbi za področje branja v okviru projekta Bralna značka. Že pred leti sva ustvarili za- nimiv bralno-glasbeni dogodek z naslovom Poklon knjigi, lepi slovenski besedi in mestu Celje, ki ga že devet let pripravljamo ob prazniku Mestne občine Celje. S tem do- godkom se učenci vsako leto poklonijo lepi besedi (v mesecu knjige) ter mestu, v kate- rem odraščajo. Poklonijo se s svojo ustvar- jalnostjo – pišejo avtorske pesmi, svoje raz- misleke: kakšno mesto si želijo, kako skozi otroške oči vidijo svoje mesto, kaj bi si želeli zanj in zase. Vso to ustvarjalnost predstavi- jo na javni prireditvi v mestnem središču. Meščanom približajo svojo ustvarjalnost, Foto: arhiv OŠ Lava pogovorNaš Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 23 svoje poglede na mesto Celje, hkrati jih va- bijo, da svoje razmisleke zapišejo tudi oni. V tem letu smo poleg že obstoječih aktiv- nosti izpostavili pomen branja. Branje je izjemno pomembno tako za otroke kot odrasle. Da bi spodbudili k branju čim več ljudi, smo se odločili promovirati branje v javnem prostoru. Ta dan smo podelili tudi priznanja Nagajiva vejica za osvojeno bral- no značko za starše. S takšnimi dogodki želimo širiti zavest o pomenu branja, kul- ture, odnosa do znanja, do knjige, zavest o nenehnem izboljševanju, saj so knjige še vedno največje in najpomembnejše učitelji- ce. Ta dogodek je dodal še eno pomembno sporočilo Rastoče knjige; ljudje se moramo nenehno izobraževati, širiti duha, delovati napredno, se spreminjati, težiti k odlič- nosti delovanja, širiti dobro med ljudi … Tako sestavljamo mozaik številnih bralnih, ustvarjalnih aktivnosti tako otrok – učen- cev kot tudi odraslih: staršev, starih staršev, krajanov, meščanov, da bi vsak nekaj dodal k izboljšanju trenutnega stanja v okolju in družbi kot celoti. Lahko poveste kaj več o bralni znački za starše in zaposlene? Že dolga leta spodbujamo učence k branju, saj predvsem učenci predmetne stopnje ne posegajo več radi po knjigah in zanimanje za branje upada. Ta ugotovitev ni razvese- ljiva, kljub temu da se učitelji trudijo moti- virati učence za branje. Tako je spodbujanje učencev za branje – za dosego priznanja za bralno značko – eden izmed načinov mo- tivacije učencev za branje. Tako smo pred leti, ko smo se vključili v državni projekt bralnega opismenjevanja, začeli intenzivno iskati nove prijeme, kako spodbuditi učen- ce k branju. Odločili smo se, da učencem bralno kulturo približamo na različne nači- ne: učencem so večkrat brali učitelji in tudi ostali zaposleni na šoli, knjižničarka, starši, stari starši, ravnateljica. Tako smo uspešno promovirali branje. Hkrati smo zasnovali tudi bralno značko za starše in lahko reče- mo, da je odziv staršev iz leta v leto večji. Za učence je velika motivacija, ko vidijo svo- je starše, da berejo in enako pripovedujejo o prebranih knjigah, kot morajo poročati oni. Pred tremi leti smo zasnovali še bral- no značko za zaposlene, ki prav tako vsako leto dobiva več privržencev. Uspelo nam je združiti praktično vse deležnike in rezultati so zelo dobri. Učenci tako dobivajo spod- budo z vseh strani. Vse bralne značke za- ključimo z javno podelitvijo priznanj, kar je za vse tudi velika motivacija in eden izmed odličnih načinov, kako trajnostno širiti kul- turo branja tudi v okviru gibanja Rastoča knjiga. Kakšna je vaša izkušnja z Abecedo vrednot in odličnosti? Glede na to, da smo že v preteklih letih za- snovali kar nekaj projektov, v katerih smo pri učencih sistematično razvijali temeljne vrednote, smo z Rastočo knjigo zaokroži- li naša prizadevanja. Že nekaj let sledimo Ogrodju etike in vrednot, projekt Pozdrav ptic miru je dolgoletni projekt, s katerim ši- rimo vrednote miru, svobode, ustvarjalno- sti, aktivnega državljanstva; oblikovali smo Model državljanskih kompetenc. Abeceda vrednot in odličnosti pa nam po- maga obdržati osredotočenost na izbrane vrednote, da jim usmerjeno sledimo in jih razvijamo s številnimi dejavnostmi, ki jih izvajajo učenci sami ali s pomočjo učiteljev. Velika prednost Abecede odličnosti je prav v usmerjenem delovanju in na daljši rok ponotranjenju vrednot, kar je najpomemb- nejši cilj – učenci ponotranjijo delovanje in tako se osebnostno oblikujejo v aktivne in odgovorne mlade osebnosti. Za nas je to iz- vrstna nadgradnja vsega obstoječega in lah- ko rečemo, da je pri večini učencev opaziti pozitivne spremembe: učenci pozdravljajo, so prijazni drug do drugega, pripravljeni so si pomagati, delujejo humanitarno (imamo veliko prostovoljcev), imajo odnos do dela, do ljudi … Imate tudi etični kodeks učencev in učiteljev, zaposlenih. Kakšni so sadovi teh dveh dokumentov? Etični kodeks učencev in učiteljev smo oblikovali med prvimi šolami v Sloveniji. Etični kodeks za učence in za učitelje smo oblikovali iz potrebe, saj so bili odnosi v tistem času na izjemno nizki stopnji spo- štovanja. V takšnem vzdušju je bilo ne- mogoče pozitivno delovati in tako smo se odločili ter oblikovali kodeks obnaša- nja, ki je vsem vpletenim jasno postavil pričakovana pravila obnašanja. V kodeks smo zapisali temeljna ravnanja, vedenje posameznika in skupnosti, pričakovano vedenje, ki je pozitivno in vsem vpletenim omogoča dobro počutje, razvoj, kakovo- stno učenje ter varnost. Pred nekaj leti smo oblikovali tudi etični kodeks za starše, saj se je pokazala tudi potreba po dogovoru, kako naj ravnajo starši. Tudi veliko star- šev potrebuje napisana pravila delovanja, razreševanja konfliktnih situacij, kako naj pozitivno pristopajo v šolski prostor, pred- vsem pa ohranjajo kulturno raven komu- nikacije z vsemi udeleženci v vzgojno-izo- braževalnem procesu. Tako smo zagotovili dogovorjena pravila obnašanja vseh vple- tenih in s tem zelo zmanjšali konflikte in nezadovoljstvo. Vaša šola je znana tudi po projektu Pozdrav ptic miru. Projekt Pozdrav ptic miru smo razvili pred 11 leti. Prvo leto je dogodek potekal pod okriljem bralnega projekta Knjigobube, a že drugo leto smo zasnovali lasten projekt ob svetovnem dnevu miru. Projekt je nastal, Velik poudarek dajemo razmišljanju učencev, kaj lahko oni naredijo v svojem ožjem in tudi širšem okolju za več miru, sožitja med ljudmi, za dobre odnose, za odnose brez nestrpnosti, nasilja, agresivnosti, ki jo lahko doživljajo na vsakem koraku. Foto: arhiv OŠ Lava pogovorNaš 24 Vzgoja, junij 2017, letnik XIX/2, številka 74 da bi učencem privzgojili vrednote miru, svobode, pravičnosti, možnost razvoja in izobraževanja v miru in svobodi. Svoboda nam ni podarjena in za mir se je treba boriti – v mirnem času in ne v času nasilja. Velik poudarek dajemo razmišljanju učencev, kaj lahko oni naredijo v svojem ožjem in tudi širšem okolju za več miru, sožitja med lju- dmi, za dobre odnose, za odnose brez ne- strpnosti, nasilja, agresivnosti, ki jo lahko doživljajo na vsakem koraku. Vsako leto povabimo vrtce, osnovne in srednje šole, kulturne ustanove, nevladne organizacije, da se nam v mesecu septembru (seveda tudi ostale mesece) pridružijo s številnimi dejavnostmi, in to v svojih okoljih. Naša ve- lika želja je, da bi v Sloveniji nastala prava pozitivna mreža in da bi september postal mesec miru, sožitja, da bi se naše ideje do- taknile vseh državljanov. V ta namen pri- pravimo veliko javno prireditev s sporočili mirnega sobivanja. Osrednji dogodek že 11 let pripravljamo v mestnem središču z veli- ko medijsko podporo Radia Celje in Novega tednika Celje. Mediji imajo veliko moč šir- jenja pozitivnega in tudi negativnega. Že- limo si, da bi pozitivno širili naše ideje in tako pomagali oblikovati boljšo, bolj strpno družbo. Kakšne sadove so vam te dejavnosti prinesle? Zdaj že lahko rečemo, da naši dolgoletni projekti oziroma dolgoletne dejavnosti pri- našajo prve sadove naših prizadevanj. Zelo smo izboljšali odnose na vseh ravneh: v šoli, s starši, z okoljem. Z dogodki smo povezali vse generacije, kar se odraža tudi pri obiskih naših dogodkov, prireditev, pri pomoči, ka- dar jo potrebujemo … Naši bivši učenci nadaljujejo z aktivnostmi na srednjih šolah, so zelo dejavni, odgovorni in sodelujejo v različnih srednješolskih skupinah ter se pri- družujejo našim projektom … Kako se dejavnosti in glavne zamisli Rastoče knjige povezujejo z vzgojnim načrtom? Cilji Rastoče knjige so močno prepleteni z vzgojnim načrtom. Oba vodi zamisel, da bi kot posamezniki delovali v skladu s te- meljnimi človeškimi vrednotami, da bi se zavedali pomena vrednot, kot so spoštova- nje, poštenost, pravičnost, odgovornost … Oba odlikuje skrb za dobre odnose, etično ravnanje vsakega posameznika, gradnja str- pnosti, odpuščanje. Veliko skrb namenjata razvoju celovite osebnosti vsakega posa- meznika, še posebej pa se zavzemata za ne- nehno izboljševanje, pozitivno ravnanje ter odličnost delovanja. Prav tako oba delujeta preventivno – umirjenost, sožitje, pozitivno obnašanje … Kakšne možnosti vidite v razvoju vzgojnega načrta določene šole? Vzgojni načrt šole je odlično zasnovan dokument, ki pa mu nikoli ni bila prizna- na zakonska 'teža'. Zato je marsikje oble- žal v predalu in ga v praksi ne izvajajo. Največjo težavo vidim v tem, da zapisano vzgojno delovanje nima zakonske osno- ve in ga zato marsikdo ne jemlje dovolj resno, saj nima predvidenih ukrepov ka- znovanja, temveč preventivno vrednost. Glede na številne vzgojne odklone, ki smo jim priča v šolah, menim, da bi morali vsi vzgojni načrt vzeti kot odlično pomagalo pri vzgajanju pozitivnih osebnostnih la- stnosti pri mladih, kot kažipot za odpra- vljanje pojavov agresivnosti, neprimerne- ga vedenja … Na katere vrednote se vi osebno najbolj opirate, kje so vaša sidrišča življenja? V življenju me vodijo visoka etična načela delovanja, ki se kažejo v odnosu do ljudi vseh generacij – ne glede na status, ideolo- ško in versko opredeljenost, narodnost. Po- nosna sem na to, da spoštujem ljudi in jim ne 'lepim' etiket, da sem pravična, poštena, da delujem v duhu izboljševanja stanja za ljudi in okolje, v katerem delujem, da me vodi socialni čut za ljudi. Ponosna sem tudi na svojo delovno vnemo, odgovornost, kre- ativnost, neomajni optimizem in pogum, srčnost, strpnost ter da cenim različnost. Največjo težavo vidim v tem, da zapisano vzgojno delovanje nima zakonske osnove in ga zato marsikdo ne jemlje dovolj resno, saj nima predvidenih ukrepov kaznovanja, temveč preventivno vrednost. Foto: arhiv OŠ Lava Vzgojni načrt bi morali vzeti kot odlično pomagalo pri vzgajanju pozitivnih osebnostnih lastnosti pri mladih, kot kažipot za odpravljanje pojavov agresivnosti, neprimernega vedenja …