Drobci iz zgodovine ljudske dramatike na Slovenskem PRIPOVEDKE O KRAŠKEM PODZEMLJU I v a n G a m s Podobno Ylogo, kot jo ima na nekraškem slovenskem svetu v ljud- skem izročilu rudno bogastvo, ima na kraških tleh votlikavo podzemlje. S svojimi do nedavna neprehodnimi temnimi in skrivnostnimi podzemelj- skimi prostori vzbuja ljudsko domišljijo, takoi da je ljudsko izročilo te vrste izredno bogato, a žal v slovenski folkloristiki še malo obdelano. Na Dolenjskem, kjer je to izročilo še najbolj živos ponekod bolj poznajo jame kot pa hribe. Jamo Velika Vratnico pri Rdečem Kalu poznajo n. pr. od Dobrniča do Novega mesta. Ljudskot izročilo o kraškem podzemlju namreč ni tako hitro kopnelo pod vplivom modernega znanja in raz- iskovanja kot ostalo pripovedništvo, ker smo doslej raziskali samO' delček prehodne kraške notranjosti. Vendar je v moderni dobi tudi tu nevarnost, da bo z raziskovanjem jam utonilo v pozabo. Pri poizvedovanjih o jamah sem opazil naslednje značilnosti, ki jih zapisujem zato, da bi olajšal delo zbirateljem. Številne pripovedke so razširjene menda po vsem slovenskem krasu. Od kraja do kraja se menjava le gora ali jama, v kateri se je izvršil dogodek pripovedke. Med takimi sem opazil naslednje: 1. V notranjosti gore je jezero. Nekoč se bo odprla gora in jezero bo zalilo vasi (Podgora pod Gorjanci, Vrhnika itd.). 2. V brezno je padel par volov. Volovski jarem je prinesla čez nekaj časa voda v tem ali onem studencu. 151 Ivan Gams 5. V brezno so vrgli živega mačka (ali psa). Prišel pa je nato živ iz te ali one jame, ki ima torej zvezo z breznom, in se vrnil na dom. 4. Naslednjo takoi pripovedko je zapisal že Valvasor z besedami: »Nekoč so nekoga spustili na vrvi v eno teh jam; ko so ga spet privlekli na dan, je izgubil um in ostal nor ne le nekaj let, ampak je tudi v blaz- nosti umrl.« (Mirko Rupel, Valvasorjevo berilo, Ljubljana 1951, str. 45.) Valvasor je menil, da pripovedujejo ljudje resničen dogodek: »To mi je potrdil njegov sin in več drugih ljudi kot resničen dogodek.« Na Dolenjskem sem pogosto slišal varianto te pripovedke, da je tisti, ki se je spustil v brezno ali ki so ga rešili iz brezna, čez eno leto umrl. Če je kdo padel v brezno in obvisel na grmu, pa so ga izvlekli iz brezna z grmom vred, je imel ta čudežno zdravilno moč, tako da je rešeni obogatel pri razprodajanju. 5. V brezno je padel človek. Njegov klobuk ali kak drug košček obleke je prinesla voda na dan v tem ali onem izvirku. 6. Menda je obča tudi pripovedka o polharju, ki je padel v brezno (brezna z manjšimi odprtinami imenujejo ponekod na Dolenjskem »polšne«) in se v njej dalj časa preživljal s tem, da je lizal t. im. polšji kamen. Ko je privezal polhom okrog vratu trakove, natrgane iz svoje obleke, in ko so te polhe ulovili, soi spoznali, da je ponesrečeni še živ ter ga rešili. Tudi ta motiv omenja že Valvasor v Slavi III, 31, nekaj va- riant pa je objavil M. Matičetov (Novi svet 1952, 189—192). Krajem, kjer so po Matičetovu doslej slišali to pripovedko {Logatec, Rožempah, Ko- rinj, Gorenja vas pri Mokronogu) je treba prišteti vsaj še Korita pri Dobrniču, kjer nam jo je pripovedoval star kmet. Zbiranje ljudskega izročila o jamah nam ne bi samo bolj osvetlilo kmetov odnos do kraške zemlje, ki jo obdeluje in ki ga obdeluje, marveč bi imelo tudi nekaj praktične vrednosti. Ljudstvo sklepa na kraške pod- zemeljske vodne zveze po prirodnih pojavih, kot je nastop kalnosti ali visoke vode, po temperaturi itd. Podatki o tem, kje je prinesloi na dan jarem ali kos obleke, bi bili tako dobrodošli tistim, ki proučujejo kraške vodne zveze, tako važne za gradnje hidrocentral. Raziskovalcem jam pa bi take pripovedke povedale marsikatero jamo, ki je še ne poznajo. Résumé CONTES SUR LE MONDE KARSTIQUE SOUTERRAIN Pendant la recherche de nouvelles grottes souterraines du Karst, l'auteur a remarqué, que les traditions populaires sur les grottes et les gouffres dans le Karst slovene, surtout en Basse-Carniole (Dolenjsko), ont subsisté encore bien nombreuses. Il cite six motifs qu'il a rencontrés au Karst et ou, d'endroit en endroit, ne change que la grotte ou le sujet s'est déroulé dans une variante ou une autre. Il s'agit de contes sur le lac dans une montagne qui va s'ouvrir, sur un couple de boufs qui sont tombés dans un gouffre et dont le joug a été déposé par une source, sur un sinistré qu'on a sauvé d'un abime, mais qui est devenu fou, apres une année, et en est mort, sur le chasseur de loirs qui est tombé dans un gouffre et s'y est nourri de ^pierre de loirs-». L'auteur invite, enfin, a rassembler du matériel de la sorte. 152