POMOŽNI OBJEKTI V TRIGLAVSKEM NARODNEM PARKU SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE V GORENJSKI REGIJI POMOŽNI OBJEKTI V TRIGLAVSKEM NARODNEM PARKU SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE V GORENJSKI REGIJI Založnik Triglavski narodni park Leto izdaje 2022 Pomožni objekti v Triglavskem narodnem parku; smernice za gradnjo in oblikovanje v Gorenjski regiji Avtorji Maj Juvanec Damijan Gašparič Aleša Mrak Kovačič Peter Bulovec Strokovni pregled Saša Roškar, ZVKDS Aleš Zdešar, TNP Tina Komac, TNP dr. Borut Juvanec Citati v besedilu dr. Borut Juvanec Fotografije avtorji B. Juvanec (str. 24, 32) Kartografija GURS RS Oblikovanje in prelom Delavnica, oblikovanje prostora, d. o. o. Izdaja PDF eKnjiga: prva elektronska izdaja, verzija 1.0 ISBN 978-961-93061-8-5 (PDF) Založnik Triglavski narodni park, Bled Leto izdaje 2022 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 134151683 ISBN 978-961-93061-8-5 (PDF) © avtorji, TNP Vsebina 5 UVOD 7 POMOŽNI OBJEKTI 9 OBMOČJE 11 TIPOLOGIJA 15 USMERITVE 17 UMESTITEV V PROSTOR 21 OBLIKA OBJEKTA 25 KONSTRUKCIJA, STREHA IN FASADA 29 GRADIVA IN BARVE 33 DETAJLI IN OKRAS 37 ZUNANJA UREDITEV 40 VIRI IN LITERATURA 3 Uvod Ustrezna arhitektura je tista, ki se prilagaja normalnosti, Publikacija je del prizadevanj za ohranjanje oziroma dvig tista, ki si prizadeva spoštovati potrebe svojega časa: prostor ske kulture na območju Triglavskega narodnega par-arhitektura, ki zajema vse, od družbenih in ekonomskih ka. Predlagane usmeritve želijo vzpostaviti ravnovesje med vidikov do estetskih vrednot. Estetski predmet, s pot rebami prebivalcev, ki se skozi evolucijo načina bivanja katerim se ljudje ne morejo identificirati, načeloma nima oziroma bivalnih navad spreminjajo in vedno odražajo tudi v nobene vrednosti. prostoru, ter ohranjanjem čim bolj skladne in trajnostne poGion. A. Caminada, citat iz filma Christopha Schauba, »The Vrin Project« dobe prostora. Spreminjanje človekovih potreb je potrebno razumeti, spre-jeti in nato tudi usmerjati. Prav tako je potrebno razumeti kon tekst prostora. Ta izhaja iz človekove kontinuitete bivanja skozi stoletja oziroma njenih posledic v prostoru - naši kulturni dediščini. Ko se človekove potrebe srečajo s konteks-tom prostora, so za usmerjanje tega procesa pristojni odloče-valci v postopkih urejanja prostora. Pomožni objekti, torej objekti, ki dopolnjujejo funkcije osnovne stavbe, so pomemben sestavni del doma, domačije oziroma naselja. Njihova umestitev v prostor in podoba prav tako pomembno vplivata na bolj ali manj skladno podobo kulturne krajine. Ta je na območju Triglavskega narodnega parka še posebej občutljiva, kvalitetna in zato vredna posebne obrav-nave ter ohranjanja. Namen smernic je podati kratke in jasne usmeritve, napotke za umeščanje in oblikovanje pomožnih objektov. Namenjene so vsem, ki načrtujejo in izvajajo tovrstne gradnje. Čeprav smernice ne morejo podati vseh odgovorov na dileme v prostoru, lahko služijo kot izhodišče. Ob ustreznem razmisle-ku oziroma utemeljitvi, praviloma s strani strokovnjaka za to področje - arhitekta, pa je prostorske rešitve dopustno (avtorsko) nadgraditi. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 5 Pomožni objekti Pomožni objekti, ki so obravnavani v teh smernicah, so manjši objekti, ki funkcionalno niso samozadostni in s svojim pro-gramom dopolnjujejo osnovni oziroma glavni objekt. Glavni objekt je praviloma stanovanjski, lahko pa je tudi gospodarski (kmetijski, poslovni ...) ali drug družbeni objekt (šola, gasilski dom ...). Pomožni objekti so tako določeni s svojo vlogo v sklopu posesti, domačije oz. kompleksa stavb. Njihova definicija ni vezana na državno zakonodajo, ki klasificira objekte, ker se ta pogosto spreminja. Zaradi spreminjanja načina bivanja ter človekovih potreb, pomožnih objektov prav tako ne velja posebej razvrščati glede na njihovo konkretno uporabo (npr. za spravilo drv - drvarnica, za spravilo koles - kolesarnica, za parkiranje vozil - garaža). Obravnavati jih je potrebno glede na njihovo fizično pojavnost v prostoru, ki je najbolj merodajna in vpliva na kontekst prostora. Arhitektura pomožnih, praviloma majhnih stavb, naj se podreja enakim pravilom oblikovanja, kot veljajo za glavne stavbe, ob tem, da so ti objekti bolj preprosti, podrejeni, tako v oblikovanju, kot uporabljenih gradivih. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 7 Območje Smernice obravnavajo gorenjski del Triglavskega narodnega parka, ki pripada širši gorenjski tipološki arhitekturni regiji. Ta se razteza od Zgornjesavske doline do obronkov Pohorja in Ljubljanske kotline, ter med Karavankami in gorsko verigo nad dolinama Trente in Soče. Usmeritve se nanašajo le na urbanizirana naselja na obmo- čju štirih občin: Bled, Bohinj, Gorje in Kranjska gora. Ostala območja, kot so planine, posamezni zaselki, koče . . imajo večinoma svojstveno tipologijo in se zanje teh smernic ne da neposredno uporabljati. Občine so glavni nosilci urejanja prostora in s svojimi pro-storskimi akti določajo možnosti in usmeritve za gradnjo tudi za pomožne objekte. Pričujoče smernice so vsebinsko dopolnilo veljavnih prostorskih aktov oziroma predsta-vljajo splošne smernice Triglavskega narodnega parka za urejanje prostora. Območje uporabnosti teh smernic ni omejeno z upravnimi mejami, saj se nanaša na področje celotne arhitekturne regije, torej se lahko le-te smiselno (ob upoštevanju morebitnega specifičnega lokalnega konteksta) uporabljajo tudi izven meja Triglavskega narodnega parka oziroma omenjenih občin. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 9 Tipologija Osnova za harmonično podobo kraja je zagotovljena z urav-Skladno podobo kraja tako tvorijo stavbe, ki od daleč delujejo noteženim umeščanjem objektov in spoštovanjem osnovnih preprosto in usklajeno (npr. v smereh in višinah slemen, barvi načel oblikovanja stavb v pokrajini. Ta določajo značilno »ti-streh ...), od blizu pa njihovo individualnost določajo avtorski pologijo« in s tem identiteto kulturne krajine, da lahko ločimo detajli in uporaba gradiv, katerih sodobna interpretacija naj med »gorenjsko«, »bovško-trentarsko« ali »primorsko« hišo. vedno temelji na preteklih vzorcih lokalne tipologije. To ve-To poenotenje, ob prisotni raznolikosti posameznih stavb, lah-lja tako za stanovanjske in gospodarske objekte, kot tudi za ko prepoznamo kot posebno kvaliteto v slovenskem prostoru. manjše, enostavnejše - pomožne objekte. Dvajseto stoletje je preoblikovalo tradicionalni razvoj vasi z zamiranjem kmetijske dejavnosti, intenzivno urbanizacijo, STRUKTURA VASI IN RAZVOJ pretežno pozidavo enodružinskih hiš nekmečkega prebiV hribovitih predelih, v katerih so se prebivalci ukvarjali pred-valstva in na širšem območju Julijskih Alp tudi intenzivnej-vsem z živinorejo, so nastale gručaste ali razložene vasi. Na šo turistično dejavnostjo. V tem času so se v naš prostor ravninskem svetu je prevladovalo poljedelstvo, vasi so sre-zanesle tuje tipologije, predvsem arhitekturni vplivi sever-diščne in obcestne. Težnja vsake gradnje je vedno bila ohra-nih dežel Tirolske in Koroške, pa tudi južnih krajev, kar je njanje čim večje površine obdelovalne zemlje. Meje strnjenih negativno vplivalo na podobo slovenske kulturne krajine. naselij so se skozi stoletja ohranjale in novogradnje so se vključevale v obstoječe stavbno tkivo. Skozi pasove vrtov in »Estetika je rezultat likovnega izražanja in je pravzaprav sadovnjakov je prostor vasi prehajal v obdelovalne površine. stranski proizvod konstrukcije. Vernakularna arhitektura ne V preteklosti, v vernakularni (ljudski) arhitekturi, ki je po-pozna krašenja, dekoracije, a je zagotovo dekorativna in lepa. membno sooblikovala kulturno krajino, sta bili izpostavljeni Izvorno so vsi detajli krašenja namenjeni delovanju, od pre-predvsem funkcija in upoštevanje naravnih danosti okolja zračevalnih odprtin do celotnih konstrukcij zgradb. Medtem (npr. lega na terenu in orientacija - izkoriščanje ali zaščita ko so detajli odvisni od dosegljivega orodja in od spretnosti pred soncem in vetrom). Gorenjske vasi so v preteklosti tvori-graditelja, so celote predvsem sestavi konstrukcij: telesa, le domačije, sestavljene iz stanovanjske hiše, gospodarskega strehe, dodatni objekti posamič in v odnosu do domače hiše... poslopja in lahko tudi več podrejenih pomožnih objektov orga-Ne sestav detajla in ne imeniten izgled vasi v krajini nista bila niziranih okrog skupnega dvorišča, ki se je običajno navezo-nikoli načrtovana namenoma, sta nekak vidni, a stranski pro-valo na osrednjo vaško cesto. Reprezentativni vhod v hišo je izvod potreb, možnosti in zmožnosti narave in človeka, tako bil s ceste, ostali objekti pa so bili v ozadju, dostopni z dvori-rok kot njegovega uma.« šča ali vezani na kmetijske površine v zaledju vasi. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 11 VELIKOSTI IN RAZMERJA STAVB Stavbe, ki jih dojemamo kot lepe, so skladne. Oblikovane so po preprostih pravilih in v razmerjih, ki jih poznamo že iz časov Češnjice pri Kropi je tak v čelu bivalne hiše, gospodarskega dela in v vzdolžnem pogledu. Kvadrat je poudarjen še z ročicami lesenega dela. antike. Osnovo običajno predstavlja kvadrat ali pravokotnik v razmerju zlatega reza ter osnovnih preprostih razmerjih tlori-Tipika je zbir posamičnih značilnosti. Tipika objekta je njegova splošna značilnost šele, ko nastopa večkrat, na vseh straneh in v enakem redu. sa - 2:3 , 1:2, 1:3. V prerezu je okvir gabarita stavbe običajno Tipologija je sistem sestava značilnosti celot in odnosov v njih in med njimi. kvadrat. Ena najdena značilnost še ne predstavlja tipike. Tipologija zahteva množičnost u Za por aharmoničen be posamičnih značilnosti od detajla do celote, na množici objektov, tudi med njimi. izgled stavbe je pomembna usklajenost med razmerjem tlorisa in višine stavbe. Tu velja, da imajo pritlične stavbe tloris v razmerju do 1:2, nadstropne stavbe pa v raz-Razmerja Razmerje je odnos količin, ki se kažejo v arhitekturi s ploskvijo in s prostorom merju , ki ga t ev pečjem loskve od 1:2, tja do 1:4. sestavljajo. Pri tem je prostor rezultat pravokotnih povezav posamičnih ploskev – »Red zaradi v u prepr porabn osti osti arhitekturi je umnost, znanje in iznajdljivost. in zaradi poenostavljanja gradnje. V arhitekturi le redko nastopa nepravilno oblikovanje, njen temeljni namen je vedno uporaba, ki je v nepravilno oblikovanem prostoru otežena. Prva dva pojma so naši dedje dobili od svojih prednikov kot dediščino, iznajdljivost pa je značilnost posameznika, ki za dosego cilja izrablja vse možnosti in okoliščine. Zato nista dva kozolca enaka, ne dve kašči, čeprav nosijo vse svoje značilnosti. Red ne izključuje posamičnih rešitev, če se te podrejajo osnovnim značilnostim od detajla do celote. Red zagotavlja predvsem skladnost.« s4: Tudi preprost objekt kot je senik, je grajen v izbranem redu. Kamnita STREHA osnova je prekrita s tesarsko izvedbo strehe. Naklon, ki ga narekuje skodlasta kritina, je ena proti ena ali 45 stopinj. Koprivna na Pokljuki. Najpomembnejši likovni stavbni element, ki določa tipologijo gorenjske hiše, je značilna dvokapna strma streha, tradicio-Poenostavljanje gradnje – od detajla do celote – je plod reda, ki določa izbor materiala, orodje, spretnost graditelja, postopke dela in možnost sestavljanja, kadar gre za večje konnalno struk cijizključno e. v naklonu 45° in z navpičnimi čeli. Čopi se, Red v vernakularni arhitekturi ni bil nikoli recept, nedvoumno navodilo. Red v przar epr adi osti azahte rhitekt vnejše uri je izdelave, praviloma pojavljajo na večjih umnost, znanje in iznajdljivost. Prva dva pojma so naši dedje dobili od svojih prednikov kot dediščino, iznajdljivost pa je značilnost posameznika, ki za dosego cilja izrablja vse možnos objek ti in o tih koli , š z či nnamenom e. Zato optično zmanjšati višino strehe oziro- nista dva kozolca enaka, ne dve kašči, čeprav nosijo vse svoje značilnosti. Red n ma e izk lkjot u ču dodatna je zaščita čelnega dela fasade. Značilne so tudi posamičnih rešitev, če se te podrejajo osnovnim značilnostim od detajla do celote. Red zagotavlja predvsem skladnost. vmesne strešice nad deli čelnih fasad, npr. nad vhodom ali gankom, ki ščitijo fasado. Napušči so praviloma plitvi in v so-razmerju z velikostjo hiše. s5: Goljeva domačija na Ovsišah je izvorni tip nadstropne zgradbe. Je zidana, v gospodarskem delu obokana (klet in kašča), v čelu je povsem simetrična. Kasneje, ko so dodali črno 12 kuh POM in O jo in predvsem masivni dimnik, s ŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE Z imetrije ni več. A GRADNJO IN OBLIKOVANJE Simetrija je sistem odslikave oblik na izbrani osi. Pri krogu je teh osi neskončno mnogo, v ravnini pa običajno nastopata ena ali dve osi. Kadar je osi več, nastopa nov element: center, središče, okrog 3 STAVBNO POHIŠTVO Okna so tradicionalno postavljena v zunanji ravnini fasade. Razmerje oken je običajno 4:5. Okenske površine oken na fasadi običajno ne zavzemajo večje površine oziroma največ eno tretjino le-te. GRADIVA Značilni tradicionalni gradivi v regiji sta les in kamen. Grobo obdelan lokalno pridobljeni kamen se je uporabljal za kleti in zidane podzidke v stiku s terenom pri stanovanjskih hišah in gospodarskih poslopjih. Les je služil za konstrukcijo in fasado zgornjih nadstropij, tudi kot kritina v obliki skodel ali žaga-nih desk. Pomožni objekti so bili pretežno v leseni izvedbi. Značilni sodobni material gorenjske tipološke regije je tudi cementna kritina - špičak, ki je nadomestila slamo in les, po likovnem vzoru kritine iz skrila. BARVE Značilne barve, ki določajo identiteto prostora Triglavskega narodnega parka so naravne barve lesa in kamna; rjava in naravno siva ter iz tega izhajajoče barve nadomestnih sivih cementnih kritin. Barve fasad so izključno v belih oz. svetlih tonih izhajajočih iz bele barve tradicionalnih, praviloma gro-bih, apnenih ometov. ZUNANJA UREDITEV IN OGRAJE Celovito podobo naselij poleg stavb tvorijo tudi prostori med njimi. Ti medprostori so bili tradicionalno odprti, lastniška struktura se v prostoru ni odražala. Prostor so zapolnjevali dvorišča, sadovnjaki, »gartlci« (zeliščni in cvetlični vrtovi) in zelenjavni vrtovi. Tudi kmetijske površine so se objektom ponekod popolnoma približale. Oblikovanje teh prostorov je bilo zadržano in ga je določala funkcija. Na gorenjskem so to bili ograjena dvorišča, pašniki ter gartlci in zelenjavni vrtovi. Značilni so leseni plotovi iz vertikalno ali horizontalno postav-ljenih lat. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 13 Usmeritve Gradite najbolje kar zmorete. Nič bolje in nič slabše. Osnovno načelo gospodarnega ravnanja s prostorom je, da Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 ima prenova vedno prednost pred novogradnjo. Potreba po gradnji pomožnih objektov izhaja iz potreb sodobnega življe-nja, ki dodaja vedno več »pomožnih funkcij« k osnovni bivalni vlogi: parkiranje, shranjevanje, zbiranje odpadkov ... S pre-novo je mogoče obstoječim, starejšim, kvalitetnim stavbam spremeniti funkcijo ali namembnost, pri tem pa naj se prete- žno ohranja pojavnost stavbne lupine, strehe, konstrukcije in ostalih značilnih elementov stavbe. Nove gradnje in prenove naj vedno temeljijo na znanju in iz-kušnjah naših prednikov, naši kulturni dediščini. Vselej v zgo-dovini so nove prostorske rešitve - novi objekti - nadgrajevali obstoječe na način, da so zadovoljevali tedanje potrebe upo-rabnikov in izkoriščali nove tehnične možnosti. Temu načelu sledimo tudi danes, vendar na način, da smo dovzetni za obstoječa razmerja v prostoru in jih nadgrajujemo na trajnosten način. Predvsem naj obvelja razumevanje, da za oblikovanje pomo- žnih objektov veljajo enaka osnovna načela kot za oblikovanje stanovanjskih ali gospodarskih objektov. Posebno pozornost je potrebno nameniti pravilni umestitvi pomožnih objektov na zemljišču, z občutkom za konkreten prostor, z razumevanjem potreb uporabnika in tehničnih zmožnosti gradnje. Stavbe znotraj Triglavskega narodnega parka so podvržene kulturno-varstvenim režimom in se lahko gradijo in prenav-ljajo samo po smernicah in s soglasjem službe za varstvo kulturne dediščine, to je Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenjie in Javnega zavoda Triglavski narodni park. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE 15 Ravnina zahteva navpično razčlembo, gore vodoravno. Človeško delo naj ne tekmuje z božjim. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Umestitev v prostor 17 UMEŠČANJE Pomožni objekti morajo jasno izražati svojo pomožno vlogo v ansamblu objektov na posesti. Umestitev mora biti pros-torsko podrejena glede na položaj glavne stavbe (na zaled-ni strani, ob boku, v ozadju ...). Gabarit pomožnega objekta, tako tlorisna velikost kot višina, morata biti opazno manjša od glavnega objekta in s tem njemu podrejena že na prvi pogled. ZDRUŽEVANJE NAMEMBNOSTI Eno vodilnih načel pri gradnji pomožnih objektov je združevanje čim več različnih funkcij znotraj čim manj objektov, posledično zmanjšanje števila potrebnih pomožnih objektov in pozidave zemljišča. Pri tem pa je potrebno upoštevati načelo, da skupna površina pomožnih objektov ne sme presegati tlo-risne površine osnovnega objekta Vsak ločeno zgrajen objekt zahteva dodaten prostor po svo-jem obodu - t.i. neposredno vplivno območje objekta. Pas okoli objekta, potreben za izgradnjo in vzdrževanje, predstavlja pri majhnih objektih sorazmerno veliko prostora in ima zgolj omejeno uporabnost. Ta prostor ne more opravljati funkcije zelene ali uporabne odprte bivalne površine, kar je s stališča razpolaganja s prostorom zelo potratno. Poraba gradbenih materialov in energije potrebne za vgradnjo je pri več samostojnih majhnih objektih nesorazmerno večja, kot pri večjih objektih. Zato v prvi vrsti skušamo čim več funkcij vključiti že v osnovni objekt. Če to ni mogoče, pa le-te združiti v čim manj samostojnih pomožnih objektov. Na ta način se zmanjša strošek gradnje in porabe gradiv in s tem posledično obremenjevanje naravnega okolja. 18 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | UMESTITEV V PROSTOR CELOVITOST Pomožne objekte se v prostor umešča tako, da tvorijo z glavnim objektom čim bolj smiselno in zaokroženo celoto. Pomo- žni objekti se vežejo na isti dovoz oz. dostop kot glavni objekt. S komunalnimi vodi so povezani z glavnim objektom. Namenjeni so uporabi oseb, ki bivajo/delujejo v glavnem objektu, zato naj bo to razvidno tako v funkcionalni kot pripovedni raz-poreditvi pomožnih objektov. Izjema glede gornjih usmeritev je zlasti upravičena, če tako zahteva funkcija pomožnih programov, npr. požarna ogroženost, vir hrupa, neprijetnih vonjav in podobno. UMESTITEV GLEDE NA TEREN Poleg glavnega objekta morajo tudi pomožni pri umestitvi v prostor upoštevati oblikovanost terena. S svojo umestitvijo lahko izkoriščajo oblikovanost terena v prid funkcionalnosti, nikakor pa ne smemo terena preoblikovati zaradi morebitne enostavnejše izvedbe pomožnega objekta. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | UMESTITEV V PROSTOR 19 Bodite pozorni na oblike v katerih gradijo domačini, kajti to so modrosti izluščene iz preteklosti. Toda opazujte izvor oblik. Če je napredek tehnike omogočil izboljšanje oblike, vedno uporabite to izboljšavo. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Oblika objekta 21 RAZMERJA VELIKOSTI Ključno za estetsko doživljanje stavbe je razmerje med velikostjo fasadnih površin proti površini strehe oziroma sorazmer-ja med sestavnimi deli stavbe. »Razmerja so pomemben element v preprosti gradnji, predvsem zaradi lesenih konstrukcij, ki morajo biti stabilne, s čim manj materiala in z detajli, ki jih preprost graditelj obvlada. Razmerja hiše izhajajo iz konstrukcije in so postavljena prav zaradi nje. So ključni element pojavnosti arhitekture, ki s svojo usklajenostjo določajo obliko. Danes pravimo temu esteti-ka, nekdaj so ji rekli enostavno lepota, ki pa ni bila nikoli cilj in ne namen.« Dimenzioniranje objekta, ki ne upošteva teh »zlatih pravil« razmerij, vodi v neskladno in za oko neprivlačno obliko. TLORISNA VELIKOST Tlorisna velikost pomožnega objekta je prilagojena funkciji oz. programu. Pomožni objekt je lahko majhen - le en kvadratni meter, ali velik - nekaj deset kvadratnih metrov. Velikost ne sme bistveno presegati funkcionalnih potreb. Ne glede na program oziroma tehnološke potrebe mora biti pomožni objekt opazno manjši od glavnega objekta. VIŠINA Pomožni objekti so skromnejši od glavnih objektov, praviloma so v pritlični izvedbi. Izkorišča se tudi prostor neposredno pod poševno streho (podstrešje). Višina mora biti opazno nižja od višine glavnega objekta. V primerih umestitve pomožnega objekta na nagnjen teren je dodatna etaža praviloma le pol-vkopana klet. 22 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | OBLIKA OBJEKTA √2 HARMONIČNA (SO)RAZMERJA 1 Tako kot pri glavnem objektu, so ustrezna razmerja, v tlorisni √2 zasnovi in v prečnem prerezu, ključna za harmonično pojavnost stavb. Najpreprostejše in najbolj uporabljano razmerje izhaja iz kva- √2 3/2 drata in njegove diagonale. Če je osnovnica dolga 1 enoto, je diagonala √2. To je pomembno za detajl in za celoto. 1 1 Kadar funkcija pomožnega objekta ne zahteva drugače, je tlo-risno razmerje od 1:1,2 do 1:3. Razmerje v prerezu pa mora biti kvadrat (1:1). 2 SIMETRIJA 1 Poleg upoštevanja sorazmerij med različnimi deli stavbe na estetiko pomembno vpliva tudi spoštovanje simetrije. Uravno-3 težen izgled stavbe dosežemo predvsem s simetrično streho, medtem ko nesimetrična streha deluje neskladno. 1 Simetrijo in uravnotežonost uporabimo tudi pri razmeščanju stavbnih odprtin na fasadi. Lepše je, če so okna in vrata po-ravnana in enakih velikosti, kot če so na naključnih mestih. »V tradicionalni slovenski arhitekturi poznamo le dva prime-ra, kjer simetrije ni: kozolec na psa in čebelnjak. Pri kozolcu gre za poenostavljanje in čim večjo izrabo prostora, čebelnjak pa z različnimi strešinami lovi izbrano količino sončnih žarkov in po fizikalnih zakonih vzbuja tokove zraka, ki lajšajo čebe-lam prilet.« POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | OBLIKA OBJEKTA 23 Ne mislite na streho, mislite na dež in sneg. Tako razmišljajo domačini. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Konstrukcija, streha in fasada 25 KONSTRUKCIJA Za konstrukcijske elemente je primaren material les, zlasti za vidne dele konstrukcije. Značilna za Gorenjsko je vidna zavetrovalna konstrukcija - mreža diagonalnih tramov (predvsem na kozolcih in gospodarskih poslopjih), ki je izpostavlje-na na delu objekta, na delu pa prekrita z leseno fasado iz vertikalnih desk. Zaželena je izvedba s tesarskimi lesnimi zvezami. Danes se kot konstrukcijski material uporabljata tudi beton in kovina, ki pa ju velja zakriti z leseno oblogo ali izjemoma ometom, če ne gre za poseben arhitekturni izraz v kontekstu celote avtorske arhitekture. Strešni zatrepi so lahko odprti ali zaprti. Konstrukcija pod na-pušči je vidna. Vse lesene dele je potrebno odmakniti od tal oziroma jih ob stiku s tlemi ustrezno zaščititi pred trohnenjem z globinsko impregnacijo. STREHA Najpomembnejši stavbni element gorenjske hiše je značilna dvokapna streha, tradicionalno vedno v naklonu 45° z navpič- nimi čeli brez čopov. Streha s čopom je v današnjem času s sodobnimi materiali izgubila svojo vlogo. V sodobnem izrazu se ne pojavlja in se je poslužujemo samo izjemoma, npr. pri uskladitvi večjih pomožnih objektov z obstoječo hišo. Strešine pomožnega objekta, ki je prislonjen h glavnemu, naj bodo v teksturi in materialu poenotene s streho glavnega objekta. Izjema so prosojne strehe rastlinjakov, ki pa naj bodo dvokapne in proporcionalne z ostalimi objekti. 26 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | KONSTRUKCIJA, STREHA IN FASADA FASADA Vsak pomožni objekt naj ima, poleg strehe, vsaj dve strani-ci zaprti s fasado. Največ polovica stranic je lahko odprtih in služijo za neposreden dostop. Fasada oziroma zaprta strani-ca je lahko tudi v notranjosti objekta oziroma služi kot stena. Fasada je lahko polna ali izvedena kot konstrukcijski preplet lesenih elementov, praviloma prekrita z leseno fasado iz vertikalnih desk. S tem ohranjamo tradicionalen izgled kulturne krajine, ki je vsebino v objektih vedno čuvala in ne razkazovala. Polna stena ponuja tudi dodatne možnosti spravila stvari in s tem racionalnejšo rabo prostora. Pomembno pa je, da pomožnih objektov ne oblikujemo z ne-posrednim posnemanjem arhitekturnih elementov ostalih kmetijsko-gospodarskih objektov - najpogosteje posnemanje izgleda kozolca - fasada iz lat za sušenje sena, obešanje ne-funkcionalnih »kozlov« na late za okras ipd. STAVBNO POHIŠTVO Morebitna okna naj bodo postavljena v zunanji ravnini fasade. Umeščanje večjih oken ali vrat je priporočljivo v sklopu lesenega dela fasade z možnostjo zapiranja oziroma prekrivanja s polkni iz lesa, enakega izgleda kot fasada. Odpiranje je krilno in v sodobnem času vse bolj tudi drsno. Na območju Zgornjesavske doline so prisotna tudi kovinska - okovana polkna. Površina okna na fasadi naj ne presega 1/3 površine fasade. Če izbiramo tipsko stavbno pohištvo (okna, vrata) naj bo to v naravnih barvah in materialih, v tradicionalnih razmerjih in enostavno oblikovano. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | KONSTRUKCIJA, STREHA IN FASADA 27 Ne bojte se, da bi vas grajali, ker ste iz mode. Spremembe starih gradbenih tehnik so smiselne le takrat, kadar jih znamo izboljšati. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Gradiva in barve 29 ne kamnine so se obrusili z medse- bojnim brušenjem v tekoči vodi, na morski obali ali z vetrom. Stabilnost kamnite stene so graditelji dosegli z gradivu primerno gradnjo in vezivom. Zidanje na suho, brez veziva, je bilo redko, izjemno. »Na suho so zidana manjša pastirska zavetišča in gospodar-Stena iz grobo obdelanega kamna. ska poslopja, redko tudi pastirske koče. [...] Na suho so zidali tu in tam v bohinjskih planinah pritlični del pastirskih koč, na primer na Velem polju« (Cevc, 1984, str. 68 in 72). Kamne so odbirali tako, da so ga kar najbolje prilagodili ležišču že vgrajenega, Del zunanjega ovoja tvorijo kamnite stene, izdelane z malto iz grobo obdelanega poleg tega so zidove zaključili z večjimi naravnega kamna. Planina Ovčarija Stena iz neobdelanega kamna. Uporabljena gradiva smejo biti po svoji kvaliteti oziroma iz-in bolje obdelanimi, pogosto celo s kle-razni vrednosti enakovredna ali podrejena tistim na glavnem sanimi kamni. Obdelane kamne, ki obli-objektu. To velja tudi za nivo obdelave materialov. Osnovo kujejo vogalne vezi, s katerimi so zidovi likovne podobe stavb na območju TNP narekuje pretežna med seboj povezani, imenujemo vogel-uporaba lesa, ki s časom pridobi naravno sivo ali temno rjavo nike oziroma »vogalnike«. patino, odvisno od mikroklimat s kih razmer na lokaciji. Drug lokalni naravni material je kamen - apnenec, ki se odraža v In vezivo? Bolj ko je naravni kamen lež- zidanih konstrukcijah in naravnih fasadnih ometih. išču primerno odbran in obdelan, manj veziva je potrebnega in manjše so fuge. Uporaba naravnih gradiv je zaradi kratkih transportnih poti Stena iz grobo obdelanega ploščato lomljenega Ker morajo biti kamni z vseh strani kamna; gradnja v plasteh, slojevita gradnja. Videz kamnitih sten, izdelanih iz neobdelanih ter gobo obdelanih naravnih kamnov. (Vir: racionalna, varčna in manj obremenjuje okolje. Prav tako Deu, 2018, str. 84) (Planina Praprotnica in Planina Zajamniki) obliti z vezivom tako, da se med seboj predstavlja kontinuiteto v gradbeni tradiciji tega prostora. ne dotikajo, so fuge pri zidovih, izdela-Omogočajo tudi učinkovito razgradnjo. nih iz neobdelanega naravnega kamna, lomljenca in oblic, velike in različne. STREHE Tradicionalne slamnate in lesene kritine so v sodobnosti 78 zamenjali 79 Stavbni deli / Tehnika gradnje in končna obdelava / Stene Stavbni deli / Tehnika gradnje in končna obdelava / Stene trajnejši materiali na cementni ali glineni osnovi (beton, eternit, emajlirana žgana opeka) v sivi barvi. Pri iz-biri kritine je pomembno spoštovanje izvornega materiala, ohranjanja barvnega tona in teksture. Temu odgovarjajo tako lesene skodle oziroma deske kot tudi sodobne kritine z malo-formatno strukturo sive barve. Izogibati se velja strešnikom, ki imitirajo druge materiale. Kot dopolnilni material za kritine pomožnih objektov je do-pustna tudi kritina iz pločevine (fino strukturirana), ki je enostavnejša za vgradnjo in velja za manj plemenit strešni material, ki pa ima v ostrem alpskem podnebju svoje prednosti. Uporaba polprosojnih plastičnih materialov (npr. valovita kritina, celične plošče) ni primerna, razen če gre za rastlinjak. FASADNI ELEMENTI Leseni deli fasad naj povzemajo tradicionalne vzorce in upo- števajo načelo preprostosti, brez romantiziranja oblik. Kamniti deli fasad naj gradijo na podobi suhega zidu s pou-darkom na vodoravnih dimenzijah kamnov, ki tvorijo zid. Ometi se na pomožnih objektih uporabljajo le izjemoma, na pritličnih fasadah zaprtih delov, ki v dimenziji ne presegajo lesenega dela stavbe. 30 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | GRADIVA IN BARVE STAVBNO POHIŠTVO Priporoča se uporaba naravnih materialov: lesa kot najbolj lokalno dostopnega materiala, ki je ob ustrezni vgradnji in ob-delavi tudi trajen oz. trajnosten. V sodobnem času je na voljo stavbno pohištvo iz plastičnih materialov in aluminija (npr. vhodna vrata, garažna vrata, okenski okviri). V primerih uporabe le-teh se poskušamo izo-gibati tipskim, a ne tipološko ustreznim oblikam (npr. izbočen okvir s polnilom in okenci raznih oblik) in se poskušamo čim bolj približati barvi in teksturi stene. Praviloma vhoda v pomo- žne objekte ne poudarjamo. BARVE Barvno lestvico tvorijo odtenki bele (apneni omet), svetlo sive in naravno rjave barve lesa. Črna barva se lahko pojavlja v manjših elementih - zlasti okovju. Izogibamo se rdečkastim in temno rjavim tonom, ki izhajajo iz preživete tradicije barvanja lesa s strojnim oljem. Uporabljen les naj ne bo dodatno barvan, saj se tako naravno stara in dobi srebrno-sivo patino. Les je lahko brezbarvno zaščiten proti škodljivcem za podaljšanje življenjske dobe. TEKSTURA IN RITEM Primerne teksture za oblaganje streh in fasad pomožnih objektov so vertikalne letve, ozke ali različnih širin, ki omogočajo dobro odtekanje vode in sušenje lesa. Če se odločimo za zaprt lesen opaž, so širše deske (nad 12 cm) v lepšem razmerju s celotno fasado kot ozke. Horizontalno se les pojavlja pri fasadah iz brun, ki naj bodo prave dimenzije (deblo) in ne preozka imitacija brun iz profiliranih desk. Tradicionalno deske v leseni fasadni oblogi niso bile enakih dimenzij, zaradi načela racionalnega izkoristka materiala. Danes je racionalnost v industrijski proizvodnji enakih elementov, ki pa vodi v monoton izgled fasad. Pri oblikovanju ritma fasadne obloge lahko npr. ponazorimo stare principe s kom-biniranjem ponavljajočih se vzorcev. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | GRADIVA IN BARVE 31 Ne gradite slikovito. Prepustite ta učinek zidovom, goram in soncu. Človek, ki se oblači slikovito, ni slikovit, temveč je pavliha. Kmet se ne oblači slikovito, pa je slikovit. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Detajli in okras 33 DETAJLI, KI JIH NAREKUJE FUNKCIJA Pri oblikovanju detajlov je pomembna njihova funkcija ter uporaba avtohtonih gradiv in načina uporabe, ki ga le-ta na-rekujejo. Preprost detajl lesne zveze stebra in ročice je dovolj lep sam po sebi in ne potrebuje dodatnega olepševanja z iz-rezljanim okrasjem. Predvsem pa je neprimerno in nepotreb-no kičenje konstrukcije z nenosilnimi dodatki - npr. ročica, ki to ni. MANJ JE VEČ Pri dekoraciji prenovljenih ali sodobno oblikovanih novih objektov se je smiselno držati načela: preprosto je boljše. Pomožni objekti ne potrebujejo posebnega okrasja. Uporaba preprostih geometrijskih likov ali simbolov iz preteklosti naj ima prednost pred sodobnimi anahronizmi. ENOSTAVNO OBLIKOVANJE PO LOKALNIH VZORIH Kadar se uporabljajo posamezni dekorativni elementi na sodobnih objektih, naj bo oblikovanje zadržano. Potrebno je paziti, da ne pride do romantiziranja in slepega kopičenja okrasnih elementov, ki veljajo za »tradicionalno« gorenjske. Uporabljeni likovni elementi naj se opirajo na lokalno okolje in tradicijo in ne na globalne oziroma univerzalne trende v oblikovanju. Pri tem tradicionalnosti ne smemo mešati z »ru-stikalnostjo«, ki za večino ljudi pomeni okras, navdahnjen s preteklostjo, ki pa se prevečkrat izrazi v posnemanju vzorcev iz drugih krajev ali kultur (npr. tirolski slog). Izhajajoč iz tradicionalnega oblikovanja je možno preprosto zasnovan objekt opremiti z drobnimi oblikovanimi dodatki, kot so na primer kljuke, ključavnice, zapahi itd. ali jih dopolniti z zelenjem (cvetlice). 34 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | DETAJLI IN OKRAS SODOBNOST V DETAJLU Kako danes oblikovati detajle, ki spoštujejo tradicijo oziroma so primerno oblikovani, je vprašanje, na katerega naj odgovori usposobljen strokovnjak - arhitekt. Sodobnost narekuje čiste linije in prav tako enostavne oblike. Detajl mora biti usklajen s celoto in biti podrejen proporcij-skim pravilom. Ne sme preglasiti elementa konstrukcije, katerega zaključuje. To se največkrat odraža npr. v strešnih zaključkih - pretiravanje s strešnimi obrobami, premasivnih napuščih, oblečenih v ometane obloge z namenom zapiranja lesene strešne konstrukcije. Objekti brez napuščev na obmo- čju TNP prav tako niso domači, zato je pomembno pravilno oblikovanje obrob napuščev, ki morajo vedno biti dimenzioni-rani skladno z razmerji hiše. Pogosto videna kleparska oblo-ga, ki pretirano previseva rob strehe, je estetsko neustrezna in nepotrebna. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | DETAJLI IN OKRAS 35 Bodite iskreni. Narava drži le z resnico. Resnica, čeprav stara več sto let, ima z nami več notranje povezave kakor laž, ki hodi poleg nas. Adolf Loos, Pravila za gradnjo v gorah, 1913 Zunanja ureditev 37 Podobo naselij poleg stavb tvorijo tudi prostori med njimi (dovoz, dvorišče, vrt ...). Ti prostori naj bodo odprti in pregledni, zasebnost naj se v čim večji meri zagotavlja že s samo umestitvijo objektov v prostor. Če je le mogoče, naj se ohranijo ali obnovijo obstoječe kvalitetne ureditve (travniki, sadovnjaki, drevesa ...). OBLIKOVANJE TERENA Naravno oblikovanost terena je smiselno ohranjati, stavbe naj se terenu prilagodijo. Če je preoblikovanje terena neizogibno, naj bodo spremembe čim manjše, teren naj bo preoblikovan nežno, z mehkimi prehodi. Nagib novo oblikovanega terena naj bo takšen, da omogoča zatravitev. TLAKOVANJE Pri tlakovanju naj se predvidi čim več vodoprepustnih površin, kot na primer pesek, drobljenec, utrjene travnate površine, mačje glave oz. »vašter« (prodniki ali drugi kamni utrjeni v zemlji ali pesku) ... Uporabljeni materiali naj bodo lokalnega izvora oziroma naj bodo v barvi in teksturi podobni avtoh-tonemu kamnu, pesku (apnenec). Kjer je potrebno površine obdelati vodoneprepustno, naj se na zasebnih površinah raje kot asfalt uporabi obdelan beton v ustreznem barvnem tonu. OPORNI ZIDOVI Kamniti oporni zidovi se lahko uporabijo takrat, ko je nagib terena prevelik za »mehko« preoblikovanje. Oporni zidovi naj bodo čim krajši in čim nižji (največja višina do 1,0 m). Oporni zidovi naj se izvedejo kot suhozid, kar pomeni uporabo manjših kamnov lokalnega izvora, ki dobro nalegajo eden na drugega, tradicionalno brez uporabe veziva, zato so tudi fuge tanke. Če je zaradi statične trdnosti potrebno, se izvede armirano betonska ojačitev. Ta se lahko obloži kot klasična kamnita zložba (izgled suhozida) pri čemer je potrebno paziti, da je barva agregata usklajena z avtohtonim kamnom. Zidove se lahko ozeleni, npr. s plezalkami. 38 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | ZUNANJA UREDITEV OGRAJE Ograje naj se izvedejo le, kadar je to nujno potrebno, sicer naj bo prostor čim bolj odprt. Ograja oziroma plot naj bo nizek - do 70 cm, če se ograjuje zelenjavni vrt pa do 100 cm. Ograja naj bo izdelana kot suhozid ali iz lesa, lahko je izdelana iz vertikalnih letev ali iz horizontalnih lat, ki povezujejo vertikalne stebričke. Prvi tip je primeren za ograjevanje manjših zele-njavnih in cvetličnih vrtov, drugi, bolj odprt tip, pa za razmeje-vanje površin (npr. razmejitev vrta in ceste). ZASADITEV Pri zasaditvi se je smiselno držati načela manj je več. V čim večji meri naj se ohranjajo tipični vzorci kot so na primer sadovnjak, »gartlc«, »dvoriščno drevo« ... Tudi nove zasaditve naj se opirajo nanje; oblikujejo se odprte travnate površine s posameznimi drevesi, med njimi manjši zelenjavno - cvetlični X X vrtovi, večje markantno drevo se lahko zasadi na dvorišču ... Izogibamo se dolgim linearnim zasaditvam, za zagotavljanje zasebnosti raje smotrno umestimo posamezne manjše skupi-ne dreves ali grmovnic. Žive meje naj bodo prosto rastoče ali pa nizko pristrižene (do 70 cm). Sadimo avtohtone rastlinske vrste oziroma takšne, ki so vizu-alno (oblika rasti, barva) skladne z naravno krajino v okolici. Izogibamo se uporabi vseh (potencialno) invazivnih rastlin-skih vrst. Primerne vrste za uporabo so na primer sadna drevesa (jablana, hruška, češnja), lipa, lipovec, javor, oreh ..., grmovnice: leska, bezeg ..., vzpenjalke: trta, vrtnice ..., živa meja: gaber, bukev ... VRTNA OPREMA IN DODATKI Čim več potrebnih elementov poskušamo rešiti že v sklopu objektov oziroma z zasaditvijo (npr. senca pod drevesom, klop pod napuščem objekta ...). Ostali elementi vrtnega pohištva in opreme naj bodo iz naravnih materialov, oblikovani zadržano. Vrt naj bo čim bolj naraven, brez dodatnega okrasja oziroma naj bo to okrasje začasne, sezonske narave. POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE | ZUNANJA UREDITEV 39 viri in literatura • Amt für Raumentvicklung Graubünden (ARE) . . [et al.], 2018. dediščine, Glasnik slovenskega etnološkega društva, Geschützte und ortsbildprägende Bauten, Wegleitung Bauprojekte. letnik 49, številka 3/4. Slovensko etnološko društvo. Chur: Amt für Raumentvicklung Graubünden (ARE). • Gantar, D. . . [et al.], 2020: Naše hiše, Priročnik za lastnike, • Amt für Raumentvicklung Graubünden (ARE), Bündner Vereinigung uporabnike, načrtovalce in izvajalce novogradenj in für Raumentwicklung, 2018. Geschützte und ortsbildprägende Bauten, prenov stanovanjskih stavb. Ljubljana, Idrija: Urbanistični Wegleitung Nutzungsplanung. Chur: Amt für Raumentvicklung inštitut Republike Slovenije, Občina Idrija. Graubünden (ARE): Bündner Vereinigung für Raumentwicklung. • Juvanec, B., 2009. Arhitektura Slovenije 1, Vernakularna • Bolčina, M., Glažar, T., de Gleria, V., Zorec, M., 2017. arhitektura, alpski del. Ljubljana: i2: Fakulteta za arhitekturo. Jezersko, kako prepoznati, ohranjati in živeti s tradicijo. • Juvanec, B., 2019. Slovenija, arhitektura in Ljubljana: Občina Jezersko, Fakulteta za arhitekturo. dediščina. Ljubljana: i2: SAZU. • Broder, T., Otero, D., 2017. Bauten und Anlagen ausserhalb der • Kandus, B., Korenjak, A. . . [et al.], 2018. Kako prenoviti Bauzonen, Eine Arbeitshilfe für die Erarbeitung und Beurteilung von idrijsko rudarsko hišo - katalog ukrepov. Ljubljana, Idrija. BAB - Gesuchen. Chur: Amt für Raumentvicklung Graubünden (ARE). • Kristan, M. . . [et al.], 2021. Gradimo za jutri II: od • Caduff, H.P. . . [et al.], 2006. Landwirtschaftliches prepoznavanja do obnove stavbne dediščine Zgornjega bauen in Graubünden. Chur: Kanton Graubünden. Posočja. Tolmin: Posoški razvojni center. • Čerpes, I., Grohar, J., Perović, V. in Vidic, A., 2019. Tipologija • Loos, A., 1913. Aber suche den Grund der Form auf - Gedanken von stavb: priročnik. Ljubljana: Ministrstvo za okolje in prostor. Adolf Loos, Regeln für den, der in den Bergen baut. Natur und Land • Deu, Ž., 2001. Stavbarstvo slovenskega podeželja: značilno (vormals Blätter für Naturkunde und Naturschütz), 1980/3. oblikovanje stanovanjskih hiš. Ljubljana: Kmečki glas. • Odprti Krog, 2016. Bohinj, stavbna tipologija 1. • Deu, Ž., 2006. Podeželske hiše na Slovenskem. • Odprti Krog, 2018. Sinteza tipologije vasi v Bohinju in Gorjah. Ljubljana: Kmečki glas. • Odprti Krog, 2017. Stavbna tipologija Bohinja. • Deu, Ž. . . [et al.], 2014. Gradimo za jutri: priročnik za trajnostno • Roškar, S., 2020. Od stoga do kozuca: priročnik za rabo in gradnjo s katalogom ponudnikov. Kobarid: Posoški razvojni center. vzdrževanje kozolcev na območju projekta Arhitektura gorenjskih • Deu, Ž., 2020. Tipologija bohinjskih planin ter vasi. Jesenice: Razvojna agencija Zgornje Gorenjske. usmeritve za vzdrževanje in obnovo planšarskih • Rotar Kokalj, T., Roškar, S., 2012: Stavbe na podeželju v Karavankah, objektov. Bled: Triglavski narodni park. Brezmejna doživetja kulturne dediščine Avstrijska Koroška - • Egger, A. . . [et al.], 2017. Umgebungsgestaltung BAB. Gorenjska: stavbna dediščina in kultura bivanja v Karavankah: Chur: Amt für Raumentvicklung Graubünden (ARE). priročnik - 1. izd. Kranj : BSC, Poslovno podporni center. • Fister, P., 2009. Identiteta kot vrednota arhitekturne 40 POMOŽNI OBJEKTI V TNP - SMERNICE ZA GRADNJO IN OBLIKOVANJE