Kaloll&k cerkven llat. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in vel j A po poŠti z, celo leto 4 gld. 20 kr.. za po leta 2 gld. 20kr.. za četerti.!* 1 trld 16 kr V tiskarnici nprejemana na leto 3 gold. 60 kr., za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr., ako zadene na t;, dan praznik, izide Danic* dan poprej. Tečaj XXIV. V Ljubljani 25. vel. serpana 1871. I,i«t 34. Okrožnica sv. Očeta Pija IX do vsili patrijarliov, pervostolnikov, nadškofov, škofov in namestnikov. (Posnetek). Sv. Oče v tem lista hvalo izreku jejo za prelepo, slovesno in spodbudno obhajanje 251etnice po vsem katoliškem svetu. V začetku omenjajo sv. Oče, s kako hvaležnim sercem so sprejemali skazovanja vdanosti in ljubezni od škofov in vernikov v tem dolgoletnem pa-peževanji. Tako takrat, ko je sovražnik papeževe posestva pričel napadati, in potlej ko so bili tudi glavno mesto Hira vzeli. Dalje pravi papeževo pisanje: „Zdaj pa, ko se je doveršil, po sv. Petru nov in v versti rimskih papežev čisto nenavaden prigodek ter smo dosegli sest in dvajseto leto svoje apostoljske službe na prestolu rimskem, ste razodevali tako jasne znamnja svojega veselja zavoljo te imenitne dobrote , ki je NaSi šibkosti podeljena, in skazali ste tako razločno prelepi cvet življenja, v kterem se povsod podučuje keršanska deržina, da smo bili globoko ginjeni; in sklenivši Svoje vošila z Vašimi smo od ondod zajemali nove moči, da zaupljivši pričakujemo Cerkvi polne in dokončne zmage. Naj prijetniše pa nam je delo, da so povsod množiee molivcev tako pregosto v svetiša skupaj vrele, in da so bile cerkve po vesoljnem svetu tako napolnovane cd vernikov, ki so z lastnim pastirjem po očitnih molitvah in prejemanju zakramentov Boga hvalile za dobroto, ki je nam podeljena, in ga živo prosile, da bi Cerkvi podelil zmago." Naša britkost in skerbljivost pa se nam ni zdela samo odvzeta, temuč tudi v veselje spreobernjena, pravijo sv. Oče dalje, ko so jele skupaj vreti pisma verne vdanosti in ko so pričeli v tolikem številu v Rim prihajati od vsih strani ljudje, tudi imenitni vsih stanov, pa še imenitniši v veri, ter so papežu za se in za svoje soder-žavljane varnost in spoštovanje naznanovali; ko je na sto tisoče podpisanih, kteri naj ojstreje obsojujejo rop, storjeni nad sv. Očetom, in terdo povdarjajo, kako vera, f>ravica in deržavljani sami tirjajo, da naj se pograb-jeno nazaj d&; pa da so o tej priliki tudi darovi za sv. Očeta bolj gosto prihajali, ker vse si je prizadelo sv. Očetu pomagati v njih potrebi. Posebno sv. Očeta veseli, da se je o tej priliki edinost sv. Cerkve tako prečudno in očitno pokazala. Ce tudi je Cerkev po vsem svetu raznesena, Če tudi so razni narodi, razne šege, razne zmožnosti in prizadevanja: vendar vse en duh navdaja in poživlja, in ta duh jih toliko bolj prečudno poterjuje, kolikor bolj to-gotno brezbožnost Cerkev preganja in stiska, in kolikor bolj potuhnjeno ji človeško pomoč išejo odverniti. To pa še toliko bolj poživlja upanje, da je zmaga zanesljiva. Ko pa sv. Oče za vse to Boga hvalijo, so tudi prav hvaležni tistim , ki se Božji previdnosti za orodje izro-čujejo in so sv. Očeta obsipali z vso pomočjo, tolažbo, spoštovanjem, vdanostjo in ljubeznijo do njih. Bog naj obilno povračuje vsira, kar sami morejo; to Pij IX k sklepu prosi. Vsakemu posebej t>. radi pisali in hvaležno serce razodeli, kar je pa zavoljo nezmernega števila vošil čisto nemogoče; toraj škofe prosijo, da naj duhovstvu in ljudstvu papeževe občutke razznanijo in dopovedo. Opominjajo poslednjič vernike k stanovitni in čisto zaupljivi molitvi s skoti vred; zakaj če molitev posameznega pravičnega oblake predere, če dveh skupna molitev vse doseže; bode veliko več molitev vse Cerkve to dosegla, da se božja pravica potolaži, peklenske raocl poTarejo, človeška hudobija osramoti ter se mir poverne na zemljo. Škofje pa naj se posebno prizadevajo, da se j&miraj bolj zedinjeni ustavljajo Božjim in •nkv^niiu sovražnikom, kakor gosta vojska, da jih bodo h>žcj premagali. Nasledva blagoslov škofom, duhovnom, vsim vernikom. . Zmag* #r. krUa r M MM. *t*irifi. (K«»nec.) Pod cesarjem Dioklecijanom nobenemu ni bilo dovoljeno na tergu kaj prodajati ali kupovati, ali le iz vodnjaka hladne vode si navleči, dokler ni kteremu ma-liku zažgal kakega daru. V ta nainen so bile na sejmu in po ulicah na vseh voglih razpostavljene mslikovske podobe. Največ so se kristjani branili darovati malikoi.i in brez števila jih je bilo zato različno pomorjenih. ('im grozovitnejše so deželski poglavarji ravnali s kristjani, tim več so veljali pri svojem cesarju. Okoli 1. 285 so pod Dioklecijanom cesarjem na povelje Lizija ciliškega poglavarja v mestu Kgeji zavolj spoznavanja sv. križa trije mladenči, bratje Klavdij, Aste rij in Nco, postavljeni bili pred sodnijo. Kako ti je ime V vpraša pervega Lizija. Klavdij , mu odgovori. Lizija: Glej na svojo mladost, ne končuj je s to norostjo, pojdi in po povelju cesarjevem daruj bogovom, da se rešiš pripravljanih muk. Klavdij: Moj Bog ne potrebuje takih darov; ljubši mu je miloščina pa nedolžno življenje; vaši bogovi pa so hudi duhovi, kteri imajo radi take darove , ali večno terpljenje pripravljajo tem, ki jih darujejo. Nikdar me ne pripraviš, da bi jih molil. Lizija: Z vezite pa bičajte ga, da jenja se norčevati. Klavdij: Ce me še tako hudo kaznuješ, meni ne škoduješ, le svoji duši pripravljaš večno kazen. Lizija: To je cesarjevo povelje, da kristjanje bogovom darujejo, odporni da se kaznujejo, pokornim pa je obljubljena čast in plača. Klavdij: Obljubljena cesarjeva plača je le zemska in minljiva, verovati v Jezusa Kristusa pa — to večno zveliča. Poglavar da mladenča raztegniti na mučilo ali na tezavnico, noge mu žgati z gorečimi bakljami in s podplatov meso rezati ter pred njim ga kazati. — Ne ogenj ne mučenje ne pripravlja bolečin bogaboječim, pravi na to Klavdij, marveč jim koristi v večno življenje. — Lizija ukaže, naj se telo njegovo terga z železnimi kremplji, bedra ob straneh dergnejo z razbitimi črepi-njami, rane pa palijo s plamečim ognjem V teh mukah pravi Klavdij: Ta le plamen in to le terpinčenje pripravlja moji duši zveličanje. V naj večo srečo si štejem, da morem za Boga terpeti m za Kristusa umreti. To je naša osoda, da s terpljenjem si zaslužimo večno življenje. Lizija: Pustite ga in odpeljite v ječo. Predstavite mi druzega. Asterij in Neo, brata Klavdijeva, sta se skazala v enacih mukah enako stanovitna; pripravljena sta bila raji umreti, kot odstopiti od češčenja Križanega in od prave vere Kristusove. (Clavdii Henry Abb, Histor. Eccl. Tom. II. pag. 39.). Vsemu temu groznemu preganjanju ukljub je vera v križanega Jezusa poganom v strah očitno in čudovito napredovala tako, da je proti koncu tega stoletja že razširjena bila po vseh krajih tedaj znanega sveta, in da se je že veča polovica rimske deržave spoznavala k nauku sv. križa. In tako je „kri mučencev, kakor piše sv. Ciprijan, postala seme novih kristjanov." Da, prav vsled teh ognjenih preganjanj je konec tega stoletja vzcvetel iz kervi kristjanov nov krasen cvet na polji cerkvenega življenja, to je puščavniško ali redovniško življenje, iz kterega so sc skoraj prikazali v zgodovini in vladbi Cerkve Božje tolikanj pomenljivi in delavni redovi mnihov ali samostavnikov, kot tolikeri duhovni polki za ča3t Božjo in za zmago sv. križa iskreno se bojujoči. Začetek storil se je v Egiptu. Tisti malikovavski Egipet, kteri je v starem zakonu ukljub prikaznim in čudežem, ki so se godili pred njegovim obličjem, in ki bi bil po njih lahko spoznal roko pravega Boga in njegovo sv. voljo, svoje oči zapiral pred lučjo resnice ves oterpnjen v svoji slepoti: ravno tisti Egipet je v novem zakonu dosti zgodaj svoje po-giansko oko odperl luči kerščanske resnice, po prerokbi: »Spomniti se čem na Rahabo , to je Egipet, in na Bali Ion, da me spoznata" (Psalm. 86, 4). „Tisti dan bode ahar Gospodov v sredi zemlje egiptovske, in napis Gospodov na njeni pokrajini. V znamenje in v spričevanje bode Gospodu vojnih trum v Egiptu. Klicali bodo namreč k Gospodu pred stiskajočim in poslal jim bo rešitelja in branitelja, kteri jih bo oprostil. In znan bode Gospod v Egiptu, in poznali bodo Egipčanje Gospoda oui dan, in častili ga bodo z daritvami in darili, in obljube bodo obetali Gospodu ter jih bpolnovali." (Iza. 19, 19-21.) Ob času apostoljskem že se je po delovanji sv. Simna aposteljna veselo sprejemala kristjanska vera v Egiptu : kmali potem je z velikim vspehom delal tu sv. evangelist Marko. Oznanoval je tu sv. križ, in od per-vaka apostoljskega posvečen za škofa aleksandrijskega in poslan tje, je pasel ondi čedo vernih kristjanov. Ko je v tej službi razun po Egiptu tudi po Libiji, Numi-diji in Mavritaniji vspešno oznanoval sv. evangelij , je bil v naslednjem preganjanji kristjanskem na hudobno hujskanje duhovnikov malika Serapa tudi on mučen in umorjen. V tretjem stoletji je preganjanje kristjansko tod doseglo skor naj višo stopnjo. Po vsem Egiptu so iskali kristjanov in grozno jih terpinčili. Takrat so mnogi izmed njih popustivši svoje posestja odšli proč v puščavo, nekaj da bi ondi našli si zavetje, nekaj pa da bi od-dalj eni od sveta neprenehoma in brez opoviranja mogli Bogu služiti. Taka sta bila med drugimi sv. Pavel pu-ščavnik (227- 340) in sv. Anton (251—356), oče in začetnik redovniškega žvljenja. Sv. Anton je bil še nježen mladeneč, ko sliši v cerkvi nekdaj tele besede: „Hočeš-li biti popolnoma, idi, prodaj vse kar imaš in razdaj ubogim, in imel boš zaklad v nebesih, pojdi in hodi za menoj." Te besede so ga tako prevzele, da je koj prodal vse svoje lepo premoženje, denar pa in vse svoje razdelil med uboge in potem napravil se v puščavo k nekemu bogoljubnemu puščavniku, od kterega se je naučil Bogu popolno služiti. Izvoli si na to za stanovanje neko jamo, kjer živi noč in dan v molitvah, v premišljevanji in telesnem pokorjenji. Tu je velikrat hude skušnjave terpeti imel od hudiobnega duha, kteri se mu je prikazoval zdaj v podobi kače, zdaj v podobi medveda ali zmaja; on pa ga je z znam-njem sv. križa vselej premagal. Povest o tem sv. puščavniku se je raznesla na daleč okrog, in iz daljnih krajev so prihajati jeli k njemu žele pod vodstvom njegovim živčti. Krog njegovega stanu so si postavljali ko-libice ter so z njim vred spodbudovali se v molitvah in zveličanskem premišljevanji. Ko se je njih število razmnožilo, jih je razdelil sv. Anton v razne rede, ktere je on časih obiskoval ter podučeval v duhovnem življenji. y kratkem je po zgledu in prizadevanji tega vodnika in vstanovnika redovnega življenja vsa teban-ska puščava napolnjena bila z mnihi ali redovniki. V tem blagovitem delu je pomagal sv. Antonu zlasti njegov učenec, sveti Pahomij. Ta je vstanovil kmali potem na reke Nila otoku, Tabeni po imenu, pervi samostan ali klošter, v kterem je od 1. 320 zjedinoval raztresene puščavnike k skupnemu mniškemu življenju. Sv. Atanazij obširno popisuje , kake nauke in pravila je svojim podložnim dajal sv. Anton. Med drugimi: a) Redovniku je naj koristnejše vsakdanje premišljevanje: Dans začnem Bogu služiti, in današnji dan je lahko tudi poslednji mojega življenja, b) Hudobni duh se boji posta, bdenja, molitve, radovoljnega uboštva, usmiljenja in ponižnosti, zlasti pa goreče ljubezni do Gospoda Kristusa. c) Pravo življenje in živa vera na vsegapriču-jočnost Božjo je naj boljši pomoček pognati od sebe satana, d) Delati vselej v pričujočnosti Božji je najboljši pomoček proti zalezovanju hudobnega duha. e) Proti lenobi v službi Božji ga ni boljšega pomočka od premislika: kako kratko je življenje, in kako negotov konec njegov, f) Satan zavida vse kristjane, vzlasti pa te, ki po redovniško, nunsko ali mniško živijo. Tako je služilo v teh pustinjah na tisuče bogoljub-nih mnihov križanemu Jezusu. Koreninice pa rastline so jim bile v živež in voda v pijačo. Vadili so se v poterpljivosti, ter z molitvijo pripravljali k zatajevanju samega sebe in k srečni smerti. Neprimerno ne bode, ako se omenijo na tem mestu rimske katakombe, v kterih so ob času pregahjanja zavetja si iskali sv. papeži, mašniki in kristjanje sploh, kakor sv. puščavniki po egiptovskih puščavah. Rimske katakombe so zgodovinsk spominek kerščanstva in keršanske resnice. Tam so sveti papeži oznanovali sv. evangelij, služili daritev sv. maše, delili sv. skrivnosti. Od tod so vladali oni vidno cerkev, sami pod zemljo, nevidni zunanjemu neprijateljskemu svetu. Tu so poko-povali trupla svetih mučencev, in izkopavajo se še zdaj, kar spričujejo posodice z mučeniško kervijo nekdaj napolnjene in k svetim truplom položene. Tu je počival sv. Peter umorjen 1. 67; tu je pokopan Lin (78), Ana-klet (90), Evarist (109), Sikst I (127), Telesfor (139), Higin (142), Pij I (157), Elevter (192), Viktor I (202), Fabijan (250), vsi mučenci. Po tem tisuč in tisuč mučenih iz raznih stanov. Tu počivajo njihove svete telesa v grobeh, njihove duše pa se radujejo v nebesih. Tu je velika množica izverstnih vojščakov Kristusovega altarja; tu mladi ljudje, otroci, starci, kteri so za Kristusovo vero dali svoje življenje. Trupla mučenikov so prinašali navadno po noči in spuščali jih v katakombe. „Kdo je ta, kterega nesete V" je vprašal papež sam ali pa njegov namestnik. „To je eden naših bratov?" ,,Kako veste to?4 „Mi smo ga obiskali v temnici, šli ž njim k sodnikom, spremili smo ga tudi na morišče!" „Ste li slišali njegovo obsodbo?" Da, slišali smo jo; glasila se je na smert, ker je bil kristjan." „Kako je umeri?" „Ni končal sam sebe, za vero je umeri, tu je posoda z njegovo kervijo." In res na vsakem mestu, kjer so pokopani mučenci, nahajajo se posodbe z njihovo kervijo. Reči se more: „Morte martyrum religio defensa, cumu-lata tides, ecclesia roborata est, t. j. ,,s smertjo mučen-cev je hranjena bila pobožnost ali zveza z Bogom, razmnoževana vera, uterjevana cerkev." Sv. Ambrož. Tri mesce na Jutrovem. LXIV. (Dokončanje Smarnic. — Pobožna gospoda. — Greška cerkev. — Novogreška slovnica. — Pri mil. škofu. — Nova stoljnica in njena potreba. — Zamurke. — Mebetaristi. — Izverstne šole usmiljenih sester, bolnišnica in druge njih naprave. — Dober svet za liberaluhe. — Efez. — Sv. Polikarp. — Tudi mačka hoče ..bakšiš." — ,.Tez-kera." — Odhod in ločenje od tovarša Fridmana. — Tovaršija na parobrodu. — Lezbo. — Mitilene. — Otok Tenedos. — Troada, sv. Pavel s tovarši. — Samotrake in Dardan. — Filipolje, Brut in Kasij. — Dardanele. — Verč se je izlil med novaki — divjaki. Terdnjave. — Galipolje. — V Belem morji. Štambul.) V Smirni 1. rožnika. Menda zavolj včerajšnega velikega praznika (sv. R. Telesa) so šmarnice v kapucinski cerkvi še le I. rožn. slovesno dokončali. Bila je po veliko druzih mašah velika maša s pridigo v greškem jeziku. Prav milo so šolarji peli lavretanske litanije in druge pesmi, ljudstva je bilo veliko pričujočega. Posebno všeč mi je bilo, da prejšni dan pri procesiji, potlej pri sv. maši, kakor sploh tudi ob delavnikih je bilo v cerkvi toliko gosposkih ljudi, pa da se tako spodobno obnašajo. Tudi pri sv. Obhajilu jih je bilo še po prazniku veliko. Bog ima zmiraj in povsod svojih zvestih služabnikov. Jaz sem maše val pri oltarji Jezusovega pres v. Serca, potem sem mesto nekoliko ogledal, zlasti dobro previ-deni bazar ali terg. Bil sem pri zelo ocifirani novi gre-ški cerkvi, ktere stolp se nekoliko od deleč nezmerno lepo okinčan vidi, od blizo pa ni tako lčp; mostovži, stolpiči, turniči na okrog, s kterimi je — bi djal — ob-šarjen, so le od deleč prav romantiški viditi, od blizo ne tako. Zobal sem ta dan perve češnje, ktere pa ondi ta čas že minjajo; poprejšni dan pa sem okusil perve hruške. — Ker sem bil med greki, sem iskal slovnice novogreškega jezika, pa dobil sem le greško-italijansko gramatiko, ki je izdelana po Olendorfovi metodi, in dal sem za njo 5 frankov. Žal mi je, da nisem imel prilike saj pol leta ostati med greki ter bi se bil priučil novo-greščine. Pri kosilu sem bil ta dan pri mil. škofu Vinc. Spac-capietra-tu, ki je kaj prijazen in ponižen gospod iz la-zaristovskega reda. Kakor persijanski, tako je tudi on pod veržen neposredoma apostoljskemu sedežu. Pri mizi so bili še trije titularni kanoniki in družba je bila prav prijetna. Pravili so vikši pastir, da v novo stoljnico, ki je zidana, je obernjeno že 500.000 frankov, pa da jih potrebujejo še 300.000, da bi se čisto dodelala in vrav-nala; ni pa denara in delo ne more napredovati. Kdor je tedaj voljan, naj pošlje ta mali znesek omenjenemu nadškofu v Smirno, imel bode delež pri misijonu med Greki in Mohamedani. Razkazaii so mi premil. pastir po kosilu v drugem kraju mesta vstav usiniijenih sester, ki ima 8 razredov in prav veliko deklic iz vsih stanov, pa tudi do 40 sirot. V službi imajo več zamurk, ki so nektere posebno pobožne ; odkupile so jih ali po druzih potih pridobile, ter je njih več še le tukaj keršenih. Kaj vesele so bile, ko sem jih po arabsko nagovoril, ker tukaj se sploh govori le greško ; vsi olikani govore tudi francosko, laško, turško. Tudi Mehitaristi imajo v Smirni svoje cerkve in samostane; podverženi so pa dunajskim. — Vidil sem po šolah prelep red, čudil se veliki prijaznosti in ponižnosti vikšega škofa do otrok in redovnic ter pobožni nasprotni zaupljivosti. Tacih pisarij v vsih šegah olepšave še nisem vidil, kakor tukaj; pa tudi lepe in tenke ročne dela izgotavljajo otroci. Ne more si lahko kdo misliti, kako snažne so stanice. Take naprave so pa res likavne. Sestre imajo v mestu 4 naprave: dvojno šolo, bolnišnico in sirotišnico, pa še zunaj mesta glavni vstav z drugo šolo. Enako olikujejo očetje laziristi moško mladino. To se pravi misijonariti in ljudstvo izobrazovati. Zato pa evropejski liberaluhi in mavtarji prav vpaljeno redove obirajo ; naj bi pač raji šli v Azijo divjake vere učit, kakor da po Evropi vero zatirajo in si ognjeno posteljo v peklu postiljajo. Iz Smirne derži železnica v Efez in druge mesta. Zal mi je, da iz več vzrokov nisem mogel iti v to slavno mesto s v. Jan. evangelista. Iz mesta Smirne so mi pokazali škof kos razdertega zidovja na višavi, v kterem je bil sv. Polikarp mučen. Druzega rožnika je bilo treba misliti na bližnji odhod. Pri kosilcu me je neka mačka tako vperto gledala, kakor da bi imela kako pravico do moje skledčice. Interpeliral sem jo toraj in prašal: Kaj me tako verno gledaš, turška mačka? Se ti toži delati, loviti miš' ? Mar tud* ti v primčr rojakov svojih Noč in dan pristrežaš le samo „bakšis?"__ Bil sem za podpis potnega lista na konzulatu; pa vsilili so mi tudi na turški vradniji nekaki pridevek k mojemu potnemu listu, v arabskem jeziku, ki se imenuje „tezkera" ali spominica, in dal sem zanjo 8 piastrov, pa še kavasu (petarju) bakšis, ker mi jo je prinesel. Opoldne po kosilu sem se poslovil s čast. gosp. prednikom, ki je bil prav prijazen, ni hotel nič darila sprejeti in svojo dobroserčnost je še s tim skazal, ker mi je brez kake prošnje dal pismo do oo. kapucinov v Carigradu, kjer sem bil res sprejet. Prav vesel sem bil, da se bom z ravno tistim par-nikom do Tersta peljal, ker pridni strežnik Janez mi je bil v veliko tolažilo; domačin je le domačin. Popot-vala sva dozdaj skupaj z gosp. Pražanom Fridmanom, zdaj pa sva se ločila, ker on je šel z drugim parobro-dom naravnost proti Terstu, jest pa na parniku „Atrikiu dalje proti Carigradu. Se nikoli nisem vidil nobenega parnika tako zagostenega z ljudmi, kakor je bil zdaj naš, — na sto in sto turških vojakov je bilo na njem, menda novakov, ker vojaškega nič niso imeli na sebi. — Z Bogom tedaj Smirna! menda te ne bom več vidil, pa te tudi od več ne želim. Po štirih popoldne odhajamo. Greki in turki so moji tovarši. Lepe ti drušine ! Greki kričijo, govore, da me ušesa bole ; zgoraj turški novaki ^šum delajo, pojejo, vpijejo: tega ne bo prenašati! Ze ponoči smo šli po kanalu med otokom Lesbom in med kopnim male Azije. Po enajstih je šum vstal, da smo pri Mitilini (Mitilene), ter sem vstal saj v temi pogledat ta lepi otok in kraj, ki je bil pred nami ob levi. Mitilini, po domače Kastro, je bilo lepote, učenosti in bogastva sloveče mesto, domovina Pitaka, Teotrasta, Alkeja, Salfe iu druzih iz starodavnosti znanih osebnost. Mesto ima kacih 14.000 prebivavcev in gerškega nadškofa. 40 katoliških deržin je pod snurnskega nadškofa. Ves otok ima 12',2 milje velikosti. Mična je ta vožnja ob mali Aziji. Zjutraj ob šestih imamo ob levi samo nepregledljivo morje, ob desni zmiraj gremo tik dežele. Okoli osmih smo se za malo časa ustavili pri otoku Tenedu (Tenedos), s kterega se vidi trioglata terdnjava in lep kupec gostih hiš, izmed kterih moli več mina-retov (stolpov turških džamij ali mošej). Izmed kacih stanovavcev je polovica grekov, polovica turkov. Greki pridelujejo tukaj dobro vino, muškatovec. Zavetnik je blezo še vreden Virgilijeve ojstre sodbe: „Statio maletida cariniš." Sicer je otok znan že iz trojanske vojske: „lnsula dives opum Priami dum regna mane-bant.4' — Peljemo se zdaj vstrič tako imenovane „Asiae propriae," namreč memo Lidije in Mizije — ter memo Troade, ki je neki .°> milje nižej pod nekdanjo slavno Troado. V pervo je bila imenovana Antigonija, po svojem vstanovitelju kralju Antigonu; potlej pa jo je Lizi-mak v čast Aleksandru Velikemu imenoval „Alexan-diia Troas." Sedaj je ondi revna vas Eaki-Stambul, in vidijo se menda le še razdertine nekdanjega mesta. Sv. apostelj Pavel je bil o svojem apostoljskem popot-vanji tukaj s sv. Lukežem in drugimi tovarši, kjer je imel prikazen, da naj ne hodi v Macedonijo in je tudi poslušal ter se podal v Samotrake (poprej Dardana, po Dardanu kralju, ki je neki od tod Trojo zidal); potem je šel v Ncapolis (poprej Datho9), v Filipolje (prej Kre-nides). Tukaj sta 1. 42 pred Kristusom Brut in Kasij konec storila v vojski zoper Antonija in Oktavija. Zdaj je le še revna vas Filiba s podertinami. Ob enajstih, ko pridem iz sobe, smo že v Baher Setid-u, Boghasi-u ali Dardanelah, in gremo tik ob levem bregu — komaj nekaj sežnjev od kopnega; na drugo stran je precej deleč do brega : tukaj malo manjka, da bi ne vergel kamna čez vodo iz Evrope v Azijo. (Malo poprej, ko se je vodovod pričel, sta stebra ob obeh strančh in pa Trojine podertine, kar sem pa zamudil pogledati.) V prave Dardanele pa, kakor kaže, smo prišli še le o poldne; tukaj stoji več bark; srečal nas je lep tursk parnik Sultan. Ob obeh straneh je nekaj prav zalih hiš, zlasti ob azijanski plati, kraj ni več tako gorat in obrasen z drevjem, pa precej zelen. Tukaj nas je tistih 3'„ljubeznjivih" novakov zapustilo, ki so pamik napolnovali. Kaj bi djal o teh divjaških ljudeh? Hvala Bogu, da niso bili Kranjci! Akoravno najberže vsi ali veči del vsi nejeverniki. vender niso posebne nadlege delali in tudi ue vse preveč vpili, kleti nisem nobenega slišal. Kadar jih je kamernik svaril, vravna val, ni bilo viditi posebne terme, k večemu kak natoren klic. Sinoč, ko je vse na gostem spalo kakor kobilice, se je enemu verč razlil in voda je tekla pod marsi-kterira divjaškim herbtoro. Kaj so storili? Ko splašeni zajci so kviško skakali, pa nobenega nisem slišal, da bi bil jezno rantačil ali celo preklinjal. Kako bi marsikdo evropejskih olikašev pri enaki okolišini zelence iz goltanca brusil! Kolika poza na>a olika? „Lubljenec je jel bercati, ko se je obdebelil.4' — Po več krajih so terdnjave ob Dardanelah, ter se ne more ravno lahko po morji v (Jarjigrad. — O 1 J) nam je ob desni obširna okrajina, za njo precej visoki griči, ob levi ozek brežuljkast pas, — ob obeh straneh zeleno in rodovitno viditi, — tu pa tam kaka lepa vas. — Slovenov ni pomanjkanja med popotniki. — Bližamo se Galipnljii (nekdaj < 'allipolis); dospeli smo tje nekako ob ; j4. Čedno mesto je od deleč viditi, ob nizkem homcu, na polotoku na levi se razteza in ima lesene evropej.nke hiše z mwmi prebivavci , med hišami zelenje, na višavi gradič, kakor videmček. To je pervo mesto, ki je bilo prišlo Turkom v roke (13;">7) kacih 1o*e-*tnikov, in kakor se mi je skrivaj pravilo, bi tudi kaj prodal?: tedaj bi naselec zamogel po volji razširiti. Kiai z vodo vred je zdrav Cena večega kosa je 400—500 cekinov, manjšega 200—150 cekinov; mislim, da bi še precej veliko odjenjal. To, se vč, so velike cene; ali turki menijo, da vsi, ki čez Savo pridejo, imajo veliko denara, in toraj od tujih tako veliko išejo. Med seboj si napravljajo veliko ceneje prodaje, — morebiti za polovico. Pisal sem Vam to, češ, morebiti bi kdo iz Kranjskega imel voljo sem-doli priti. Sčasoma se da tukaj natihoma njiva za njivo kupiti po prav spodobni ceni, t. j. če je kdo delj časa tukaj in ima čas to pozvedo-vati. Ali pa bi utegnil kdo priti in morebiti pri nas za hlapca delati, ali dela pri železnici se lotiti in sčasoma kaj vravnati. Dobro bi bilo, ako bi kdo storil začetek, da bi se tukaj sčasoma vas napravila. V tem pomenu govori omenjeno pismo, in misel morebiti res ni slaba. V Bosni in Hercegovini eo Slo-veni, zdihajoči pod turškim jarmom, ki potrebujejo vsestranske olike. Ko so bili turki prihruli v deželo, so slovenske prebivavce, kteri se niso hotli poturčiti, gerje kakor živino klali in morili in jemali jim tudi njih posestva, postali so turki z vojnim tolovajstvom posestniki dežele, in le čudo je, da se je kaj keršanstva in pa slovenstva še premoglo ohraniti v teh prenesrečnih deželah, ki že toliko sto lčt čakajo boljši osode. Ker so v veri in toraj v omiki zanemarjeni, ne le poturčenci, ampak tudi kristjani, zato so očetje Trapisti, ki jih učijo zemljo obdelovati in čedno živeti, velika dobrota za deželo. In ako bi se kteri naših poštenih vernih rojakov tam naselili, bi utegnili ne le sebi pomoči, ampak tudi svojim bratom k omiki pomagati. V tem oziru bi privošili, da bi kaki verni Slovenci v une kraje se naselili (liberaluhi, ki so sami gerši m sovražljivši od turčinov, niso za razširjanje omike pri bližnjem). Trapisti so sicer iz tujih dežel, vender olikujejo narod v serbohervaškem jeziku, kakoršen se tam govori, in lahko bi se Slovenci z njimi razumevali. Kdor hoče bolj natanko te reči pozvediti, naj piše sam do prečast. o. Frančiška, prijor-a pri Marija-Zvezdi v Bosni, pošta: Stara Gradiška. Mali lesniki ali srečkanje za celo leto. (Nabral F. K.) (Dalje.) 258. Glej, da se zdrav spokoriš, dokler bi lahko grešil, da se ti bati treba ne bo. Ako se hočeš še le spokoriti, kadar ne moreš že več grešiti, bo le pregreha tebe pustila, ne pa ti nje. (Sv. Avguštin.) 259. Kogar vidiš, da pravično živi, naj se mu ravno še tak hudo godi; njega srečnega imenuj, čez vse hvali in povišuj; sej so nebesa njegove. (Sv. Krizost.) 260. Venca ne dobi, kdor ne premaguje; zmagal pa ne bo, kdor se ne vojskuje. 261. Če nedolžna hočeš bit' devica, naj bo sramož-ljivost tvoja tovaršica. 262. Boljši je pri kmetih čisto in ubožno živeti, kakor med gospodo na poštenju siroteti. 263. Hočeš ti v življenje enkrat it' od tod: križ in pa terpljenje je kraljeva pot. 264. Sramožljivost je device ljuba zar*ja juterna, če nje nima tvoje lice, si devištvo vgasnila. 265. Sveta čistost in poštenje v srečen zakon pri-pelja ; srečno zakonsko življenje da zvestoba zakonska. 266. Je boljši, da kamen na tistem mesti leži, kjer razberzdano družince sedi, ki celo hišo pohujša, da božji žegen od hiše beži. 267. V tvojem serci Bog prebiva, dokler čisto vest imaš: božja roka te zakriva, da se v hudo ne podaš. 268. Oh! boljši je na kmetih med nedolžno živin^co biti, kakor po gradih in mestih med zapeljivce hoditi. 269. Deklice, ki truplo svoje preveliko lišpajo, rade svoje duše pozabijo; le pregrešnemu svetu dopadejo, Bogu se pa zamerijo. 270. Nič se nam na svetu tukaj toljko bati ni, kakor: se Boga manj bati kakor pa ljudi. 271. Truplo je stvarjeno za dušo, ne pa duša za telo; ako dušo kdo zapravi, trupla rešil tud' ne bo. Je duša izveličana, bo srečno tud' telo. 273. Srečen, kdor Bogu prav služi, naj mašuje ali pluži. Pri Bogu sercč, pri delu rokč. 274. Nar lepši je mladina, ki se Boga boji, nar veči čast za sina, ki stariše prav časti. 275. Ljubezen, kjer je, dela velike reči: ako jih ne, prava ljubezen ni. (Sv. Gregor.) 276. Človek, ti si na kupčiji, dokler še živiš: glej, da dragih jagod ne zgubiš; vari se, da jih sovražnik ne dobi, da se z njimi tvoja barka ne vtopi, da ne prideš prazen k večni domačiji. (Sv. Efrem.) 277. S svetniki veseliti se želimo, al križev in težav se pa bojimo; kdor pa s svetniki terpeti noče, mu \ njih veselje priti ne bo mogoče. 278. Lahko se veseli nebeškega življenja, kdor se deležen st'ri Gospodov'ga terpljenja. Razgled po svetu. V Avgusti Vindeliski (Avgsburgu) so imeli judje svoj cerkveni shod ali sinodo, v kteri so rabini z znatno večino zavergli svet, da bi bili judje zadovoljni z zgolj rokomavškira zakonom brez kacega verskega obreda. Sv. Oče Pij IX, ki so bili 16. rožn. dosegli leta sv. Petra, kar je bil v Rimu, so 23. vel. serp. tudi mesce in dni sv. Petra doživeli. — Na prošnjo predsednika družbe za kat. mladino so sv. Oče za 23. avg. in za osmino podelili popolnoma odpustke tistim, ki prejmejo ss. zakramente in molijo v papežev namen in za sedanje potrebe sv. Cerkve. Bog živi Pija IX! Doliinger mavtar? Germanija, katolišk list v Berlinu, piše: „Iz dobro zvedenega vira so nam poslane te le verstice: Naznanim kakor čisto autentično resnico, da dr. Doliinger je ud mavtarske beznice v Karlsruhe." Oe je to res, se bo še slišalo. — Tedaj mavtar bi bil papež tistih, ki si tatinsko prilastujejo ime starih katoličanov, zato blezo so ,,stari," ker pobijajo kat. resnico kakor „novo", zoper ktero je pa že Martin Luter pridigal! — V Carigradu je že delj časa papežev poslanec msgr. Franchi, ki vravnava neke verske zadeve. 28. julija se nameri, da se srečajo na sprehodu peteri vozovi sultanovi in voz papeževega poslanca. Ko sultan spozna, da je ondi poslanec Franchi, ukaže zdajci ustaviti in pošlje k njemu svojega pervega adjutanta, kteri gre k poslancu sv. Očeta in mu reče: „Prevzvišenost, sultan moj gospod mi je dal prečastno nalogo Vam povedati, da je njegovemu veličastvu čez vse drago to srečanje, in želi zvediti, kako se imata Njih Svetost in Vaša pre-vzvišenost." — Ko je sultan slišal priljudni odgovor poslancev, se je nasmehljal v znamnje zadovoljnosti in po obnovljenem pozdravu se je odpeljal v svoj cesarski dvor Dolma-bagaže. Zvečer pa se je povsod po Carigradu govorilo o tem dogodku; vsi so prasali, če je to res, če je mogoče, ker to je zoper vsako šego in navado, da bi se sultan tako ponižal; katoličani so bili zadovoljni, italijanuhi, mavtarji, krivoverci id., pa so imeli trud zakrivati svoje pobitje in zamerzo. Dnevnik „La Turquie," ki ima vrednika nekega goropadnega mav-tarja, se ni mogel več premagovati in izlil je žolč v bedastem in neslanem spisu „izlamstvo in papež," v kterem je namerjal zasmehovati papeža in njegovega poslanca v Carigradu, pa zderknilo je liscu tudi na sultana, češ, njegovo veličanstvo in ves dvor so se s takim počešenjem natihoma naznanili za katoličane in podložne rimskega papeža. Nasledek je bil, da je ministerstvo za notranjstvo mavtarju za tri mesce njegov časnik ustavilo, še preden je izšel. „Turquie" in njen blatnik imata tudi po avstrijanakih krajih precej tetek in popol-bratov; nič ne mara, da so že pisali kake pisma požaljenja v Carigrad. V Rennes u na Francoskem so bili 12. avgusta domu odpušeni tisti preslavni zvavi generala Charette-a (Saret-a), ki so veliko let služili papežu, poslednjič pa se v francoski vojski tako moško obnašali, da jih je vse občudovalo. Naslednjo nedeljo so bili še vsi, častniki in prosti, brez orožja skupaj pri sv. maši. Po maši jim je Charette naznanil prelepo pohvalo generala De Cissey-a, kako serčno so darovali domovini serce, pest in kri, se posebno skazali v bitvah pri Cercottes-u, Bron u, Coulmiers-u, Patav-u in Mans u, se odlikovali s pogum-nostjo pred sovražnikom, dobrim redom in izverstnim duhom; da njih plemenita neprestrašenost dela njim in njih zmagovitemu generalu Charette-u prav obilno čast itd. — To pač na novo priča, da dober kristjan je tudi dober vojšak. — Charette pa jim je med drugim naznanil, s kako britkira sercem se od njih loči, ki so 11 let žalost, veselje in darežljivost z njim delili. Napovedal pa jim je, da ostajate še dve veliki reči: zanesljivost v pravično reč in pa upanje v zmago. ,,Ohranimo se vredne naše naloge, in Bog nam bo dal zmago!" je zaklical general in pristavil še nektere besede priserčne zahvale. Zvavi so odgovorili s kliccm: »Slava Piju IX!" Veliko se jih je solzilo pri tem gin-ljivem poslovljanji. \aj strasnejsi sovražnik edine Italije, kakor se je pričalo celo v sami laški zbornici, je primanjkljej (deticit), in osoda vsih preganjavcev Cerkve od Judeža do Bonaparta je ta; da se sami končajo, ne da bi se čakalo na druzega, ki bi jih pobijal. Tako je Napoleon III šel v vojsko zoper Prusijo, ki je bila njegova smert (smert njegove slave), Lanza in Sella pa delata pro-števe (razmere med prihodki in izdajki), ki bodo njun propad, pravi „Unita." — Bizmark tapa za Napoleonom. To jasno dokazuje „Genf. Korresp.", pa ko bi tudi nič ne dokazoval, je to brez tega očitno. Slavo obeh primerja ta list s tistim strahovito velikanskim in lepim stebrom ,,Vendom-om" v Parizu, ki so ga rudečkarji une tedne poderli in v blato vergli. Kliče pa obema Jobove besede: „Si ascendit usque ad coelum superbia ejus et caput ejus nubes tetigerit, quasi sterquilinium in rine perditur." (Job. 20, 7.) Kakor je Napoleon se ob ča6u Cerkvi pri-kupoval po hinavsko, kadar mu je kazalo, potlej pa zoper njo delal; tako dela tudi Bismark. Napoleonova politika je priklicala laške zmešnjave, dopustil je, da so rudečkarji Boga in pravico zasramovali, zapiral pa jih je, ko so se njega (Napoleona) lotili; tako dela tudi Bismark. Oba sta otroka punta, oba bota tudi njegova žertva. — Prašanje drugo pa jc , če bode Avstrija, ki je tudi sama veliko grešila in še greši, tista šiba, ki bode pomagala zadevati prevzetnega BizmarkaV Z a Francijo ni lilagra, razun da si spet kralja izvoli. To dokazuje msgr. Segur v novo-spisanem delcu z napisom: „Vive le Roi!" (Živio kralj!) Podaril je en iztisek sv. Očetu in dobil za odgovor pohvalno pismo, ki ima toliko veči veljavo, ker v novo obsojuje tiste liberalne nauke , ki sedanjo dobo prestole prevračuj«jo. Sv. Oče pravijo: V resnici, ne le samo brezbožne ločine se zaklinjajo zoper Cerkev in občinsko družbo, ampak tudi vsi tisti ljudje, ki objemajo tiste liberalne nauke, ktere je sv. Prestol tolikokrat zavergel, akoravno se jim prišteva čisto dobra vera in naj bolji nameni. Ti nauki, ki so vgodni načelom, iz kterih izvirajo vse rovarstva, so veliko bolj nevarni, morebiti zato, ker so na pervi pogled viditi bolj blagi..." Sv. Oče dalje pojas-nujejo, kako očitno brezbožne nauke sprejemajo le do čistega apačeni ljudje; potuhnjeni nauki pa, ki se skrivajo pod plajš domorodstva (n. pr. „Prej Slovenec potlej katoličan'4) in gorečnosti za vero (n. pr. hinavski Dollin-gerjanci, ki se štulijo za ,.stare katoličane") — taki potuhnjeni strupeni nauki lahko zapeljejo tudi čedne ljudi, da ne vede zabredejo v naj veči zmote in do očitnega rogovilstva. Tudi grof Henrik Chambordaki je poslal Seguru pohvalno pismo, v kterem zlasti hvali bistro logiko, moč dokazov in zanesljivo svestost v tvarini. Gotovo bode to delo veliko pripomoglo, da se Francosko poslednjič k redu verne. li Odese se sliši, da je do tal pogorelo mesto Hock. Pogoriša povsod strašno divjajo. Znano je, da se te strahovitosti pripisujejo skrivnim hudodelnim družbam. Sad nejevere in brezbožnosti so take divjanja. — Iz Carigrada naznanujejo, da so v Damasku be-duini zrojili. Ubogi katoličani po unih krajih. O sliodu avstrijanskega in nemškega cesarja in deržavnikov piše „Unita:" „Veliki vroči prasanji ste dve: prašanje jutrovo in prašanje večerno! Pervo ob-8ega: Turčijo, Rumunijo, Egipt. Drugo tiče izpraznjenje francoskih okrajin od Prusov; novo povzdignjenje francoskega kraljestva ; povernitev papeževe časne oblasti; versko kipenje po Nemškem; nektere manj tehtne reči. Iz vsih teh prašanj izvira naj tehtniše zastran zvez (alijanc). „Unita" meni, da po tolikih shodih bode zmešnjava jezikov še veči. Spreobernjena turkinja. Časnik „Dalmazia catt." ima iz Fortopus a 31. jul. mično dogodbo. 30. jul. je bila ondi keršena 171etna turkinja, poprej imenovana Debora, zdaj pa Marija Angela. Doma je iz Mostara, od kmetiske rodovine. Njena mati je bila katoličanka, pa se je bila poturčila. Objokovala je potem svoj odpad, je še nekoliko po naši veri živela, spolnovala poste, in čez vse želela, da bi ta njena hčerka postala katolikinja. Dva svoja majhna otroka, ki sta umerla, je bila dala kerstiti po katoliški dojnici; pa vse to skrivaj pred možem, ki je pred nekimi leti umeri. Dobra Marija Angela je v moško preoblečena po noči pobegnila srečno izmed turkov, spremljana od nekterih katoličanov, in pribežala je v Vid, majhno vas na podertinah nekdanje Narone; ker je pa to na meji, se je zdelo nevarno in pripeljali so jo v Fortopus. Turki so divjali, ko se je to zvedilo, in šli so k pašatu, naj bi jo po konzulatu nazaj dobil. Paša pa je terdo odgovoril: Treba jo je bilo varovati, kakor to gre. — Šli so še k mudiru (sodniku) v Gabeli, kteri je bil nekoliko nadležin, pa tudi to je kmali minulo. Ko je ves vihar potihnil, so jo tedaj kerstili. Opravilo je bilo siio ginljivo. Vse se je jokalo veselja. Ljudje iz naj imenitniših rodovin so si v čast šteli ji za botre biti. V dopolnjenje tega djanja je Božja previdnost poslala iz Turčije tudi dobrega katoliškega mladenča, s kterim se bode bogoljubna Marija Angela poročila, zidala se bode jima hiša v Forto-pusu, kjer se nikomur kruha ne manjka, kdor ima dobro voljo za delo. Iz Ljubljane. Prečast. o. Salezij Volčič, apo-stoljski vizitator na Sedmograškem, so se povernili 22. t. m. zdravi v Ljubljano. Prehodili ao na dolgo in široko vso deželo, kar je že omenila Dan., prihodnjič pa pride nadalje in sklep. Rojstni dan cesarjev se je obhajal z navadnimi slovesnostmi uni petek. Bog daj, da bi za prihodnji god bila že doveršena vesoljna sprava, in toraj edinost in zadovoljnost med vsimi. Umetniško. V 22. listu t. 1. si bila, draga Dan., naznanila svojim bravcem, da g. Janez Šubic iz Poljan na Žalostni gori na presno oslikuje obok v presbite-riji. Ker je zdaj delo, ne samo na Žal. gori, ampak tudi v farni cerkvi sv. Vida v zadovoljnost in veselje vsih farmanov dokončano, naj oboje slikarije nekoliko omenim. Na Žalostni gori so na oboku 4 veči podobe, namreč: oznanjenje, obiskovanje, smert in vnebovzetje Marije Dev.; vmes med temi podobami so 4 evangelisti, na sredi oboka je Bog Oče, z dopadajenjem na Marijo gledajoč. Ker je v altarju podoba žalostne Matere Božje, tedaj tukaj Marija kristjanu, ki v cerkev stopi, kaže, kako je bila v veselju in v časti ponižna, v žalosti pa popolnoma v Božjo voljo vdana, in kristjan ima priložnost premišljevati svoje življenje, kako ima Marijo posnemati, da bo njen pravi otrok. V farni cerkvi je pa na oboku: Jezusovo rojstvo, sv. trije Kralji, spremenjenje in vstajenje, vmes med temi podobami pa Jezus v kervavem potu na Oljski gori, ko ga Judež izdaja, potlej bičanje in s ternjem kronanje; sredi oboka je Jezus sodnik. Pod obokom so pa na eni strani ss. Mohar in Fortunat, na drugi slovenska aposteljna ss. Ciril in Metod, in nasproti sv. Peter in sv. Andrej. Vse podobe so kaj živo izobražene in sleherni, kteri jih je do zdaj videl, je svojo zadovoljnost in pohvalo nad njim izrekel. Gospod Šubic se je res umetnika pokazal, kar ga pa še zraven tega posebno priporoča, je njegovo lepo obnašanje, pridnost pri delu in skerbljivost, da bi vse prav in dobro naredil. Priporočim ga torej za enake dela svojim duhovnim tovaršem. Podobnik. V Mariboru se je vstanovil centralni odbor za volitve, in izvoljeni so v odbor: Košar, Zarnik, Bohi-nec, Ipavec, Pajk, Prelog, Rade j, Rola, Robič, Sernec, Rapoc, Dominkuš, Jurčič, Koceli, Železnikar. Za poslance so nasvetovani dosedaj: Šuman, Prelog, Herman, Sernec, Košar, Adamovič, Vošnjak. Kandidate za mesta bo odbor kmali povedal. Iz Gorice. Preč. gosp. Štetan Bensa, konzist. kancelar, je postal kanonik metropolitanske cerkve v Gorici. — Iz Gorice je ravnokar prišlo veselo naznanilo, da od 18. do 22. sept. bodo ondi v semenišču duhovske vaje. Več prihodnjič. tšuhovshe spremembe* V ljubljanski škofiji. Umeri je v Trebnem 18. avgusta t. 1. pred dvema letoma posvečeni čast. gosp. Peter Prijatelj R.I.P. V lavantinski škofiji. Prestavljeni so sledeči čč. gg. kaplani: Jož. Sorglechner v Šetale; Fr. Pole za I v Vitanje; Ant. Drozeg k sv. Urbanu pri Ptujem; Jože Kolarič za I v Trebovlje; Jože Sever v Koprivnico ; Blaž Cilenšek v Drami je ; J a n. Jakopina v Loko; Martin Lapuh v Iram ; M. S k e r b e c za II v Trebovlje; Ant. Breznik na Kalobje ; Jože Hemah za II na Vransko. — Za kaplane so sledeči čč. gg. novomašniki nameščeni: Matej Slekovec v Središče; Jak. Korosak k sv. Rupertu pri Laškem; Martin Napast v Kapele pri Brežicah; Fr. Leber v Podsredo; Rupert Šuta v Laporje. — Č. g. Fr. Napr udnik je stopil v pokoj. Oobrotni darovi. Za s v. Očeta. Čast. g. J. Dolžan 8 gld. v dober namen. — Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blazuik v Lju bljani.