Izobr až'evanje medicĺnskih sesteľ _ pľedstavitev učne delavnĺce na onkološkem inštifutu Ljubljana Gordana Lokajner Uvod V obdobju hitrega spreminjaqia povsod pričujoče spremembe sproŽajo nenehne in ľastoče zahteve po novem znanju, spľetnostih in sposobnostih prilagajanja. To velja za vsako organizacijo, ne glede na to, ali deĘe v javnem ali zasebnem sektoľju, v gospodarstvu ali negospodarstvu in ne glede na njeno velikost. Znanle, pridobljeno v okviru formalnih in nęformalnih oblik izobratevanja, zastaÍeYa, saj zlasti znanje' pľidobljeno v času formalnega izobraŽevanja, pogosto ne more več nuditi ustreznih odgovoľov na vedno nove zahteve okolja. Ustrezna foľmalna izobrazba je sicer ključna za zaseďbo posameznega delovnega mesta, vendar na delovno uspešnost čędalje bolj vpliva dodatno znanje (Miglič' 2005). Izobrażevanje kot ena temeljnih pedagoških kategorij in funkcij zajema znanje in sposobnosti, nę pa Samo znanje ali samo sposobnosti. Po obsegu in globini znanja in stopnji razvitosti razn1h sposobnosti razlikujemo stopnje v izobraženosti ljudi. IzobraŽenost je potemtakem kakovost osebnosti, ki jo določajo njegovo znan1e in sposobnosti (Tomič, 1999 cit. po Kvas, 2003)' Razlika med splošnim in strokovnim ali poklicnim izobrażevanjem je bolj v vsebinsko-informativnem kot formativnem pogledu. Pri poklicnem izobrażevan1u so v ospredju učne vsebine, ki posredujejo poklicno znanje, sposobnosti in spretnosti, namenjene delu, pĺi splošnem izobraževanju pa je teh veliko manj, zato pa so bolj izpostavljeni nekateri dĺugi cilji, na primer vedenje. Strokovno ali poklicno izobraŽevanje pomeni usposabljanje, kvalificiranje za poklicno delo. Pri njem gre predvsem za lćenje, urjenje, za pridobivanje enostavnejših poklicnih spretnosti in navad, kot pa za poglobljenejše teoretično izobraŽeyaqje (Strmčnik, 2001 cit. po Kvas, 2003). Vsežĺvljenjsko izobraževanje VseŽivljeqjsko izobraŽevanje postaja absolutna nuja za vsakega zaposlenega zato mora organizacija, ki stľemi k uvajanju pozitivnih sprememb, ustvarjati in ohraqiati oko|ie, ki prispeva k stalnemu izboljševaqju kakovosti in v katerega se lahko dejavno G oľdaną Lo kaj neľ, díp l. m. s. o n ko lo ški inštitut Lju b lj ana 90 vkłučuje vsak posameznik, zagotavljanje kakovosti pa mora biti vgrajeno v vse organizacijske procese in funkciie. Organizacija mora zaposlene nenehno spodbujati k ustvarjalnosti in razvijanju novih idej' biti moľa odprta in spľejemljiva Za novo in najpogosteje drugačno prakso, kot je bila v veljavi do sedaj (Miglič' 2005). Teme|jni namęn izobratevanja zaposlenih je, da ima organizacija primeľno usposobljene zaposlene, ki bodo sposobni dosegati njęne cilje in s svojim delom prispevati k njeni uspešnosti (Miglič, 2005). onkološka zdravstvena nega je ena od najhitrejše ramijajoéih se vej, kar zahteva sta|no in redno sledenję novim znaqjem in sposobnostim za dvig kakovosti onkološke zdravstvene nege. Vpliv vseživlenjskega izobrażevanja medicinskih sester na uspešnost obvladovaĺ{a bolečine izpostavljajo tudi različni avtorji (McCaffeľĺy in Ferre|l, 1997; McCaffeľry in Feľľęl|, 2000; o'Brien, Dalton, Konsler, Car|son, 1996; Rushton, 2003). Razumevanje znanja kot kapitala prinaša ekonomske učinke, saj priprišemo Znanju določeno ekonomsko tľŽno vrednost, ki sę oblikuje glede na ponudbo in na povpraševanje po znanju kot specifični obliki blaga na trgu (Kašeljević,2004)' Znanje in kakovostna zđľaYstvena nega onkološkĺh bolnikov V modeľni dobi in času globalizacije je izmenjava podatkov v zdravstvu zelo hitra. Hiter razvoj na vseh podľočjih zdravstva, med drugim tudi na razllinih podĺočjih zdravstvęne nege, zahteva od izvajalcev, da ľedno in natančno sledijo novim dognanjem na svojih področjih. onkološki inštitut Ljubljana je teľciarna zdravstvena ustanova, kar pomeni, da je poleg ođkĺivanja in zdľavljenja ter oblikovanja nacionalnih smeĺnic zdrav|jeĄa onkoloških bolnikov, sama po sebi tudi učna baza zaveč profilov pokĺicev v zdravstvu (zdľavniki, medicinske sestre in zdravstveni tehniki ter ostali poklici v zdravstvu). Znanje kot vrednota je bilo vedno na onkološkem inštitutu Ljubljana (o.I.) vodilo in osnova za razvoj kakovostne zdravstvene nege. SluŽba zdravstvęne nege je samostojna pri načĺtovanju izobraževalnih programov za študente in pripravnike zdravstvene nege, zaposlene na o. [., in pripravi strokovnih seminarjev za mędicinske sestre (MS) in zdľavstvene tęhnike (ZiI) v Republiki Sloveniji, ki sodelujejo pri zdravstveni negi onkoloških bolnikov. onkološka zdravstvena nega zahteva nujno redno spremljanje novosti na področju onkologiie in zdravljenj a raka. Z novostmi je potrebno seznaniti vsę MS in ZT zaposĺene Y zdravstveni negi na o. I. in ostalę sodelavce' ki se srečujejo z onkološkimi bolniki, da bi zagotovili kakovostnejšo zdravstvęno nego le-teh. V nadaljevaĺ{u bom predstavila aktiven program stľokovnega izobraźevanja z učnimi dęlavnicami za zunan1e sodelavce >Zdravstvena nega in obvladovanje bolečine pri bolnikih z rakom< . 9I Oľg aniz acij a izobr ażev anja z učnimi delavnic ami V zadnjih desetletjih se z odkĺivanjem novih načinov zdravljenja in razvojem paliativne oskľbe doba preŽivetja in kakovost Živhenja onkoloških bolnikov izboljšuje. Velik doprinos pri tem ima tudi kakovostna zdravstvęna nega, in sicer tako v fazi zdravhęnja bolęzni kot v fazi napredovale bolezni. obravnava bolnikov z bolečino, kot osrednjim simptomom paliativne oskĺbe, predstavla za medicinske sestre zunaj onkološkega inštituta Ljubljana problem, predvsem z vidika pomaqjkanja znanja in motoričnih spľetnosti pri izvajanju medicinsko-tehničnih posęgov. Na osnovi teh spoznanj smo se v SluŽbi zdravstvęne nege odločili, da bomo organiziral.i strokovno izobtatevanje o nadzoru bolečine. Izobraževanje je bilo sestav|eno iz dveh večjih teoľetičnih sklopov, ki so jim sledile tri učne delavnice. Prvi del teoľetičnega đęla je vseboval preglede tem, ki so predstavili teorętičnę osnoYe posameznih področii iz medicinę oz. zdravstvene nege, ki so jih predstavili strokovnjaki s področja zdravstvene nege in medicinę. Vse učne delavnice so bile organizlĺane v dveh delih, Ęeľ je vodja učne delavnice podal kĺatek povzetek in kĺatko teoľetično podlago za naďaljn1e delo, ki je potekalo v obliki samostojnega dela udeleŽenk pod nadzorom medicinskih sester onkološkega inštituta Ljubljana - strokovĺ{akinj na tem področju. UdeleŽęnci so imeli pľiloŽnost sami inajati postopek pod nadzorstvom. Ker smo Želęli ocęniti kakovost izobraževalnih vsebin in znanje udeleŽencev na obravnavanem področju, smo sę odločili zaizvedbo anket. Znanje udeležencev izobraŽevanja smo pľeYeťali s strukturiĺanimi vpľašalniki, ki smo jih udeleŽencem izobraževanja razđeĺlli preď izobtaŽevanjem in po njem. Na ta način smo primerjali znanje pređ pričetkom izobraŽęvanja in po koncu izobraževanja, njihove samoocęnę znanja ter znanje MS glede na stopnjo izobrazbę. Vprašalnik j e vseboval: - demografske podatke (starost, izobrazba, področje dela) - samooceno znanja (točkovana od 1-5) I - zelo slabo 2 - slabo 3 - dobro 4 - zelo dobro 5 - odlično 92 - Specifičnavprašanja: - splošno o bolečini (4 vprašaqia) - subkutana infuzija (3 vprašanja) - epiduralnĹEDK/subarahnoidalni kateter-SAK (6 vprašanj) odgovori na specifična vprašanja so bili točkovani od 0-5: 0 - brez odgovora in nejasni odgovori, 1 - ne vem, 2 - nepravilni (vsi odgovori so nepravilni), 3 - izbrani odgovori so pravilni in nepravilni, 4 - odgovori so pravilni, vendar niso zajeti vsi, 5 - pľavilni (vsi odgovori so pľavilni). od 7 5 razdeljenih je bilo vrnjenih in v celoti izpolnjenih 61 vprašalnikov (81'3 %) Demografske značilnosti y zorca (n=61 ): - povprečna starost udeleŽenkje 40.1 leta - izobrazbena struktura ZT : n: 12 (19.7 %), dipl.m.s. n = 49 (80.3 %) - 73.77 % je zaposlenih v patronaŽni sluŽbi n 26.Ż3 % v bolnišnicah Thbeta ]: Samoocena znanja udeležencev izobraževanja (na lesnici od l-5, kjer l pomeni zelo slabo znanje in 5 odlično znanje) Tabeta 2: Delež odgovoľov po speciJičnih področjih obvladovanja bolečine pľed izobraževanjem vs e h ude leže ncev izo b ražev anj a 0- brez nepravilni (vsi odgovoń so nepravilni), 3- ĺepravilni, 4 Povprečna vrednost Standardna deviacija T test Pred izobraževanjem 2.79 0.61 p:0.000104 Po izobĺaževanju 3.3i 0.68 0 2 3 4 5 Splošno o bolečini 0.4% 0.4% l'Żyo 24.6% 27.5 % 45.9 % Subkutana intuzija 0% 10.9 % 1.6% 26.2% 52.s% 8.8% EDIíSAK 3.6% 29 o/o 9,8v. 13.1% 33% 1.1.s % odgovoń so pravilni, vendaĺ niso zajeti vsi, 5- pravilni ( vsi odgovoĺi so pravilni). 93 Tabela 3: Delež odgovorov po speciJičnih področjih obvladovanja bolečine po izobraževanju vs e h ude leže n cev izo braž eva nj a in nejasni odgovori, 1-ne vem, so nepravilni), 3_ izbĺani odgovoń so odgovoń so pravilni, vendaí niso zajeti vsi, 5- pravilni vsi odgovoń so pravilni). Tabela 4: Delež odgoyorov zdravstvenih tehnikov po speciíičnih področjih obvladovanja bolečine pľed izobľaževanjem Thbela 5: Delež odgovorov zdľavstvenih tehnikov po speciJičnih podľočjih obvladovanja bolečine po izobľaževanju odgovori, l-ne vem, 2- odgovoľi so pravilni in odgovori so pravilni, vendar niso zajeti vsi, 5- pravilni ( vsi odgovori so praviĺni)' 3- 0 1 z 3 4 5 Splošno o bolečini 1.2% 0% 1.6% 27.'l o/. 16.4% 53.7 % Subkutana intuzija 1.6 yo 0Yo 0Yo 47% 36.6% 14.8 yo EDK/SAK 410/- 0.3% 5.',7 % 34.4% 29.8% 27.6 yo 0 I 2 3 4 5 Splošno o bolečini Ż.1oÁ o% 2.1% 2s% 29.2% 41.6% Subkutana infuzija o% 16.6% 0% 27.8% 52.8 yo Ż.8 yo EDK/SAK O o/n 25 o/o t8.r % 15.3 % 30.5 % ĺt.t o/o 0 1 2 3 4 5 Splošno o bolečiní 0Yo O o/n 8.3% 18.7 % 16.'7 v. 56.3 yo Subkutana inÍüzija 0% ov, 0% 47.2% 38.9 0/. 13.9 o/o EDK/SAK 2.8% o% 6.9 % 33.3 oÁ 30.6% 26.4% 94 0 I 2 J 4 5 Splošno o bolečini 0% 0.s % t% 24.s % 2',7.1% 46.9 % Subkutana infuzija 0Yo 9.s % 2% 25.9 Yo 52.4 o/o I0.2yo EDK/SAK 4.4% 29.9 0/. '7.8% 12.6% 33.7 % 11.6 % Tabela 6: Delež odgovorov diplomiľanih medicinskih sesteľ po SpeciÍičnih področjih obvladovanja bo lečine pred izo braževanjem in ĺejasni odgovori, 1-ne vem,2- odgovori so pravilni in nepravilni, 4 - odgovori so pravilni, vendar niso zajeti vsi, 5- pravilni ( vsi odgovoń so pravilni)' Tąbela v Delež odgovoľov diplomiranih medicinskih Sesĺer po SpeciJičnih področjih obvladovanja b o l e čine p o im bľa:ževanj u in nejasni odgovori, l-ne vem,2- 3_ izbrani odgovoń so pravilni in odgovori so pĺavilni, vendaÍ niso zajeti vsi, 5- pravilni ( vsi odgovori so pravilni). Ręzultati ľaziskave so pokazali: - UdeleŽęnciizobraŽęvanja statistično pomęmbno (p= 0.000l04) bołe ocenjujejo Svoje znanje po končanęm izobraŽevanju. Naša ocena je, da so znanja medicinskih sester na primarnem in sekundarnem nivoju Zdľavstvenega varstva ocenjena s povprečno vrednostjo 3, prenizka za dęlo z bolniki, ki imajo bolečino. Kot terciarna ustanova Smo obvezni nuditi ta znanja kot dodatno izpopolnjevanje in tako posredno izboljševati kakovost zdravstvene nege bolnikov z bolečino. - Udeleženci so imeli najmanj znanj o EDK/SAK in so na tem področju glede na zniżanje odstotka ođgovorov v najniŽjih kategori|ah (0, I, 2) po izobraŽevaĺ{u in povečanje odstotka popolnoma pravilnih odgovoľov tudi največ znanj pĺidobili. - Na specifičnih področjih splošnih znanj o bolečini in o subkutani infuziji ni bilo zaznatibistvenih Spręmemb, kljub temu, da se je zniŽal odstotek odgovoĺov NE 0 2 3 4 5 Splošno o bolečini 1.5 y;o 0% 0% 29.1 Yo 16.3 % 53.1 % Subkutana intuzija 2% 0% 0% 46.9 % 36.1 % 1s% EDK/SAK Ż.l % 0.3 0/. 5.4% 34.7 % 29.6% 27.9 % 95 VEM in nękoliko povečal odstotek popolnoma pravilnih odgovorov po izobraźevanju. Na teh dveh področjih smo cęlo zazna|i povečan odstotek odgovorov 3 (pravilni in nepravilni odgovoľi) po izobraŽevanju. Pľedvidęvamo, da je razlog v razhajanju znanj o sami subkutani aplikaciji različnih zdravil in subkutani dolgotrajni protibolečinski infuz|ji' pridobljenih v času foľmalnega izobraż,evanja. Morda je razlog tudi v tem, da je bilo v času funkcionalnega izobraževanja premalo poudarjeno, katera so najprimernejša męsta za namestitev subkutane protibolečinske infuzije in na kakšen način to vpliva na kakovost Živhęnj a bolnikov. - Glede na odstotek odgovorov po posamęZnih kategorijah nima stopnja izobrazbe udeležencev bistvenega vpliva na qiihova znanjapreďizobraźevanjem in po njem (Lokajner, PęčnikVavpotič, Skęla Savič, 2005). IzobraŽevaĄa s področja nadzota bolečine, ki seje do sedaj izvędlo (od leta 2003) petkĺat, seje udeleŽilo skupaj 133 medicinskih sester. Istočasno potekajo strokovna izpopolnjevanja zaposlenih MS in ZT na področju nađzora bolečine v obliki učnih delavnic, organiziranih na vseh oddęlkih o. I. Rezultati raziskave so pokazali, da smo s teorętičnim izobraževanjem in z učnimi dęlavnicami izboľšali znanja udeleŽencev na tęh področjih. Zaključek Do znanja in obvladovanja veščin je mogoče priti z izobraŽevanjem teľ lastno aktivnostjo' Proces poklicnega in strokovnęga izobraževanja naj bi bil toľej v prvi vrsti usmerjen k posredovanlu znanj, spretnosti in navad, potrebnih za opravljanje poklica. Končanje šolanja pa še ne pomeni' da je kdo tudi v resnici usposobljen za opravljaqje poklica' Brez znanja in obvladovanja veščin ni moŽno razyitiĺnizdelati produkta oziroma opraviti storitev (Ferjan, 1998). V SluŽbi za zdravstvęno nego in oskĺbo poleg predstavljenega strokovnega izobraževanja aktivno poteka strokovno izobraŽevanje >Standardni postopki mędicinskih sester V zvezi z venskim podkoŽnim pľekatom_venska valvula<. V pripravahje program izobraŽevanja medicinskih sęster na področju varnega dela s citostatiki. Cilj >SluŽbe za zđravstvęno nego in oskbo onkološkega inštituta Ljubliana< je cęlovito oblikovati in ponuditi potrebna znanja in vęščine iz onkološke zdravstvęne nęge v obĺiki strokovnihizobraževanj z učnimi delavnicami in na tak način nekako ublaŽiti pľimanjkljaj znanj in veščin medicinskih sester zunaj onkološkega inštituta Ljubljana na tem področju. 96 Líteľatuľa - Ferjan M' Naj bosta strokovna in poklicna izobrazba veščina ali vrędnota. Organizacija 1998; 31 (5): 288-96 - Kešeljevič A' Intelektualni kapital kot nadgradnja človeškega in socialnega kapitala. Organizacija 2004: 37 ( I ): 43-50 - Kešeljevič A. Pomembnost Z znanjem neposredno povezanih procesov v organizaciji. Organizacija 2005; 38 (l):5-12 - Kvas A. Formalno izobrażevanje medicinskih sester v Sloveniii. obzor Zdr N 2003;37:23 -'l - Lokajner G., Pečnik Vavpotič T., Skela Savič B. Znanje medicinskih sester o zdravstveni negi in obvladovanju bolečine pri bolnikih z rakom - ocena uspešnosti teoretičnega izobraž,evanja z učnimi delavnicami. V. Kersnič P.'Filej B., Zboľnik predavaqj in posterjev, 5. Kongres zdravstvene nege, Ljubljana 12- 14. 05.2005. Ljubliana: Zbornica zdravstvene nege Slovent1e, Zveza društev medicinskih sester in zdravstvenih tehnikov Slovenije, 2005: - McCaffery M., Ferrell B. R. Nurses' Knowledge of Pain Assessment and Management: How Much Pľogress Have We Made? Journal of Pain and Symptom Management 1997; Vol.14, No.3: 175-88 - McCaffeľy M., Ferľell B. R. Nuľsęs' Peľsonal opinions About Patients' Pain and Their Effect on Recoľded Assessments and Titration of opioid Doses. Pain Management Nursing 2000; Vol 1, No 3, 79-87. - Miglič G. Načrtovanje organizacijske stľategije izobrażevanja. organizacija 2005; 38 (6): Ż7I-77 - o'Brien S. Dalton J. A., Konsleľ G.,Carlson J. The knowlage and attitudes of expeľienced oncology nurses ľegarding the management of cancer-ľelated pain. Oncology Nursing Forum 1996; vol 23: 5I5-2I. - Rushton P., Eggett D., Sutheĺland C. W. Knowladge and Attitudes About Cancer Pin Management: A comparison of Oncology and Nononcology Nuľses. oncology Nursing Forum 2003; vol 30, No 5:842-62. 97