הדחכה תנכסב םיחמצ לע םירופיס ףסוא םיווהמ הדחכה תנכסב םיחמצב םיקסועה ולא םירופיס רוחשה סוריאהו הטינטנא Antenita y la flor de iris negra: תירוקמ תרתוכ היגטרטסאכ םידלי רפס" :טקיורפה לש תיפוסה האצותה אוהש הטינטנא" רופיסל ןויערה םע ליחתהש ,"םיחמצ רומישל דראליבוג-הדזול יסיס :הרייאו הבתכ בל-רב תימי :תירבעל המגרת לכל הדות תריסא יסיס .2021 תנשב דוע ,"רוחשה סוריאהו רנרל תאיל :תינושל תצעוי םישנאל ןכו ,םייאמצעה םירופיסה לש םירייאמהו םירבחמה דראליבוג-הדאזול יסיסו רשיפ הויז ,ןלוס הנירטק :םייעדמ םיכרוע סנארו הניט :דומיעו בוציע ואיצוהל ורזעו טקיורפב וכמתש COST Action CA18201-מ םתכימת לע ריפס תדבעמ ירבח לכל הדומ איה ,ןכ ומכ .לעופל הקסרומירפ תטיסרבינוא סופד י"ע םסרופ www.hippocampus.si | 2024 רפוק | יסיס .תילגנאה הפשב ההגהב העייסש ,לאלט לשימ ,התרבחלו תביתכב תינתומ יתלבה ותכימת לע בוהאה הלעבל םג הדומ דראליבוג-הדאזול יסיס 2024 © .קותמהו ןטקה הנבל רופיסה תא השידקמ איהו רופיסה תימניח תילטיגיד הרודהמ https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-293-321-0.pdf https://www.hippocampus.si/ISBN/978-961-293-327-2/index.html https://doi.org/10.26493/978-961-293-321-0 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 194235907 ISBN 978-961-293-321-0 (PDF) ISBN 978-961-293-327-2 (HTML) רייאמ/רבחמה לע הלדגו הדלונ ,תינויצולובא תיגולוקא ,דראליבוג-הדאזול יסיס תרקוח יסיס רושעמ רתוי ךשמב .היבילוב לש םיהובגה םירהב ,הינמרג ,היבילוב :ומכ תומוקמב םהלש םיקיבאמה תאו םיחמצ תפוקתב ביבא לת תטיסרבינואב התוהש ךלהמב .לארשיו היכ'צ םיפיה םיימדנאה םיסוריאה תא הרקחש תעב ,טרוטקוד-טסופה איה םויכ .הז רופיס בותכל הארשהה תא הלביק ,לארשי לש הלשמ טקיורפ לע דנול תטיסרבינואב תדבועו הידוושב היח םירוזאב םינוש םיהבגב םיקיבאמ-םיחמצ תויצקארטניאל עגונב תקסועו םיחמצמ דואמ תבהלנ יסיס .היבילוב לש םייפורטה ךנחל הווקמו וגוסמ ןושארה אוה הז רפס .תיעדמ תרושקתב הדילג לוכאל תבהוא יסיס .דחאכ םירוההו םידליה תא עשעשלו Fotografia: Roni Gafny .ןטקה הנב םעו הלעב םע רישלו םעפ ידמ תוחשל ,דוקרלו 36 תיעדמ הרעה םינימ לש הצובקל ךיישו ןוכיתה חרזמל ימדנא הז ןימ .ןמגראה סוריא אוה רוחשה סוריאה לש יעדמה םשה ועבצו ,ר"מס 50 דע ,דואמ לודג חרפ אוה רוחשה סוריאה .לכיהה יסוריא ללכ ךרדב םיארקנה םיפיו םירידנ השולשו "םיפוקז" םינוילע תרתוכ ילע השולשמ בכרומ חרפה הנבמ .רוחש טעמכל ההכ לוגסמ הנתשמ תרתוכה ילע לעמ "הרהנמ" ןיעמ רצוי ילעה דומע .רוחש םתכ םהילעש "םילשפומ" םינותחת תרתוכ ילע םייולת םה ךא ,ףוצ םוש םירציימ םניא לכיהה יסוריא ,םהיבורקל דוגינב .רוחשה םתכה ירוחאמ םילשפומה רב ירובד ידי לע םיקבאומ םה .םמצע תא קיבאהל םילגוסמ םניא םהש ןוויכמ ,םתייבר ךרוצל םיקיבאמב םירוחב תונכוש ןה .םייתליהק םייח תומייקמ ןניאש תויאדיחי םירובד ןהש ,)Eucera( תישוחמ גוסמ םירכז טלקמכ סוריאה יחרפב םישמתשמ םירכזה .ביבאה תנועב תוררועתמו ףרוחה תמדרת ךלהמב המדאל תחתמ הארנה לככ ךכו ,חרפל חרפמ םיפפועתמו וב ןושיל םוקמ םישפחמ םירובדה ירכז ,המחה תעיקש ינפל .הליל תורהנמב ןושיל םיפידעמ תישוחמה ירכזש וארה םירקחמ ,ןכ-ומכ .םיחרפה תא םיקיבאמו הקבא םיריבעמ ףוליחל עייסמ םוח .תוריהמב תוממחתמו רקובב תרחומל שמשל תורישי תונופ ולאש רחאמ ,החרזמ תונופה המדאה לע הלילב ונשיש ולאל האוושהב רתוי םדקומ ףועל םהל רשפאמו ,םירובדה ירכז לש םירמוחה .הפושחה 35 )The bee( ריפס לבוי :םוליצ )Sissi( דראליבוג-הדאזול יסיס :םוליצ ,תוארתהל .רקי רבח 33 - ףוסה - לע רשואמ היה אוה לבא ,ויניעב ווקנ תועמד .קתפה תא אורקל םייס הטינטנא .סוריאל רוזעל ול רשפאתהש רודה תא שוגפל הווקתב םשמ ףפועתהו רמא "רקי רבח ,ךילא עגעגתא ינא םג" .האבה ביבאה תנועב וחמצייש םייתורבחו םירוחש םיסוריא לש אבה 32 ,רקיה הטינטנא ,רקיה הטינטנא שגפנ שגפנ ,אבה ביבאב ,אבה ביבאב ךרבח ךרבח .סוריא .סוריא 31 ,רקיה הטינטנא קלחש םושמ הז ,הז בתכמ ארוק התא םא .ליחתמ שדח בלש לבא ,ונניא רבכ ינממ םירבחל ונכפהו דחי אלפנ ןמז וניליב .דואמ ךילא עגעגתא .םיבוט סוריאמ ףועל ,השקה הדובעה לע ךל הדות הקבא אוצמל יתחלצה ךתוכזב .סוריאל ךל תודוה .םיערזו תוריפ רציילו המיאתמ וחימצי רבכ אבה ביבאבו וטבני ילש םיערזה רשפאש םישדחו םיפי םירוחש םיסוריא .הלילה תא םהב תולבל .ךל הדות יריסא היהנ דימת ינאו יתחפשמ ,הבהאב סוריא 30 העיקשה ינפל ברע לכ רוחשה סוריאה לא רזח הטינטנא .ךכ םהל ופלח םימיה ־וחש םיסוריא רפסמ לצא רקבל דיפקהש ירחאו ,ףוצ שופיח לש ךורא םוי ירחא .הקבא איבהל ידכ םיר .םיבוט םירבחל וכפה רוחשה סוריאהו הטינטנא םעטב ףוצ ולש הליגש שדח חרפ לע ורבחל רפסל הצר הטינטנא םימיה דחאב .ותוא אצמ אל םעפה לבא ,רוחשה סוריאה לא רזח אוה .דחוימ .םיבר םיערז וכותבו ירפ םע לובנ חרפ אצמ אוה ומוקמב :ארקו ותוא חקל אוה .ירפל רבוחמ קתפב ןיחבה אוה 29 לש ךורא םוי רחאל םימיה דחאב ...ףוצ רחא שופיח 28 לבא ,ךל חלוס ינא ...ןאכ ןשיתש ינפל 27 .הקבא וז .וכרדל ףעו הטינטנא בישה "תאז תושעל לוכי טלחהב ינא !יאדווב" .ובג לע הקבא ריבעהו םירחא םירוחש םיסוריא רפסמ לצא רקיב הטינטנא .בשח אוה "קיפסמ הזש הווקמ ינא" רעינו ,תושגרתהב ארק "!הקבא ךל יתאבה" .רוחשה סוריאה לא רזח הטינטנא .ןוחטיב רתיל תורהנמה שולש לכ ךותב ופוג תא ,הטינטנא רמא "רדסב הזש הווקמ ינא" "?וישכע ןאכ ןושיל לוכי ינא םאה ,השקבב" ,החונמ ליל .םינפב ןושיל לוכי התא וישכע" .סוריאה הדוה ,"הקבאה לע הדות" ".קי'צנטק 26 רוחשה סוריאל עגונב ויתובשחמ תא קיספהל חילצה אל הטינטנא ,םוי ותואב .וילא רוזחל טילחה םוי ותואב רתוי רחואמו ,םדוקה םויב רקיבש .חרפה רמא "קי'צנטק ,ךבוש ךורב" יתיעט .לצנתהל יתאב ינא...ינא...ממא...ינא" .הטינטנא בישה "...ייה ,מממא" .עיצמ התאש לומגה גוס לע יתעדי אלשכ ךתוא יתטפשו ךיפלכ ילש תוגהנתהב ".רעטצמ ינא ,ךילע סועכל ךירצ יתייה אל .רוחשה סוריאה רמא "ךלש תולצנתהה תא לבקמ ינא ,רדסב הז" .רובש לוקב הטינטנא לאש "?הלילה ןאכ ראשיהל לוכי ינא םאה" ףפועתתש שקבמ ינא ,ןכ ינפל לבא ,הלילה ןאכ ראשיהל לוכי התא ,ןכ" ןמז תצק דוע ךל שי .ךירצ ינאש הקבאה תא יל איבתו םירחא םירוחש םיסוריאל ".העיקשה דע 25 .קי'צנטק ,ךבוש ךורב .רעטצמ ינא 24 .הטינטנא םייס "הסחמ" .םיכח רמא "קוידב" 23 סנכיהל הצילממ ינא ,חרפה ךותבש תורהנמה שולש ןיבמ רוחבל לוכי התא" ."חרזמ ןוויכל הנופש תאזל .הטינטנא לאש "?עודמ" הבישה ,"רקובב תרחמל תורישי שמש ינרק לבקת חרזמל הנופש הרהנמה" םדקומ ףועל םינכומ תויהלו ףוגה תרוטרפמט תא תולעהל ונל רזוע םוחה" .יבא ."רתוי ינאש ירחא יילא קבדנש בוהצה קבאה הז המו" ,הטינטנא רמא "ןיבמ ינא ...וה" "?ףוצ ץצומ הדימ התואב ונל םיקוקז םיחרפה ,הטינטנא ,ןיבמ התא" .םיכח רמא "הקבא וז" תא ריבענש םיפצמ םה הרומתבו ,ףוצ ונל םיעיצמ םה .םהל םיקוקז ונחנאש ."םיברתמ םיחרפה השעמל הככ .םירחא םיחרפל םהלש הקבאה ותוא תא םיעיצמ םיחרפה לכ אל" ,םיכח ךישמה ",עדוי רבכ התאש ומכ ךא" "...םיעיצמ ,רוחשה סוריאה ומכ ,םקלח .ףוצ ומכ ,לומג 22 סוריא ?רוחש המ רוחש 21 .לובלבב הטינטנא לאש "?רוחש המ" עבצב ,םיפיו םילודג םיחרפ םה םירוחש םיסוריא" .םיכח ךישמה "רוחש סוריא" .הלילל הסחמ ונל םיעיצמש ,רוחש טעמכ ,ההכ לוגס "?הביבסב םתוא תיאר אל םאה ןווכתה חרפ גוס הזיאל קוידב עדי אוה לבא ,הטינטנא רקיש "אל...מממא" ...םיכח םה ,תאז םוקמב ךא ,ףוצ ונל םיעיצמ םניא םנמוא וללה םירוחשה םיסוריאה" .םיכח רמא ,"הלילה תא וב תולבל הסחמ םוקמ ונל םיעיצמ הסינכה תא ונל ןמסמש רוחש םתכ וליפא םהל שיו" .יבא וירבדל הצרפתה "!ןכ" ".הסחמל 20 תרחמל רקובב ...רקובב תרחמל .יבא הלאש "?התא הז ,הטינטנא" .תונידעב םיכח לאש "?רדסב התא ?הרק המ" .ףוצ שפחל ופפועתה רבכ םירובדה לכו רחואמ היה רבכ ,ררועתה הטינטנא .תופייעב הטינטנא בישה "ה'רבח ייה" .ושאר תא ספות ודועב הטינטנא רמא "בוט ךכ לכ יתנשי אל לבא ,רדסב ינא ,ןכ" הלילב רתוי רחואמו ,המדאה לע ןאכ יתמדרנש דע ףייע ךכ לכ יתייה לומתא" ".בוט ךכ לכ שיגרמ אל ינא וישכעו ,רוקמ יתדער שממ .אופק היה יכ יתררועתה תא וכותב תולבל רוחש סוריא תאצמ אל םאה" ,םיכח רמא "בוט אל ,אל יוא" "?הלילה 19 תרחמל רקובב ?הרק המ ?הרק המ ךותב תנשי אל המל ?רוחש סוריא ,הטינטנא ?התא הז 18 ךכ לכ !רוק הזיא .יל רק 17 .םולכ אוצמל חילצה אל ךא ,הלילה תא וב תולבל םוקמ אוצמל הסינ אוה .רמא אוה "ףייע ךכ לכ ינא !אל יוא" "?יבאו םיכח ,ילש םירבחה ןכיה" ומצע תא אצמ םואתפו ,םירובדה וירבח תאו ןמזה תשוחת תא דביא הטינטנא .הפושחה המדאה לע םדרנ ףוסבל .הסחמ אללו דבל 16 .שתומ היה הטינטנאו עוקשל הלחה שמשה ,ופקנ תועשה ,חרפל חרפמ ףפועתה רבכ אוה ןמז המכ עדי אל אוה .החונמל ןכומ היה אוה לבא .ומצע תא לאש "??הלילה תא הלבא הפיא" ".הסחמ אוצמל בייח ינא ,תיבהמ ידמ קוחר ינא" 15 ינא .ףייע ךכ לכ ינא .וב ןושיל םוקמ ךירצ 14 לוכי ינא לבא ,ףוצ רציימ ינניא" .חרפה בישה "םירחאה םיחרפה ומכ אל ינא" ךל עיצהל "...לש רחא גוס ?ףוצ ללכ ךל ןיאו לודג ךכ לכ התאש ןכתיי ךיא" ,ותוא עטק הטינטנא "?ףוצ ןיא" "!טלחומ ןמז זובזב הזיא .לבלובמו סעוכ ,חרפהמ קחרה ףפועתה הטינטנא .םלענ רבכ הטינטנא לבא ,המכוחב חרפה רמא "רתוי רחואמ יל קקדזת" 13 ?ףוצ ןיא !ןמז זובזב הזיא רחואמ יל קקדזת ...רתוי 12 ?ףוצה הפיא 11 םיפוקז תרתוכ ילע השולש ויה חרפל .הפהפיה חרפל ביבסמ ףפועתה הטינטנא "ןאכ תויהל בייח הז" .חתפה ינפל שממ רוחש םתכ םע םילופנ השולשו .בשח אוה ,עתפל .תונרקסב המינפ סנכנו םירוחשה םימתכה דחא לע תחנ אוה :ךרו עוגר לוק עמש .תוביבחב חרפה רביד ,"םויה םדקומ תעגה ,קי'צנטק םולש" "?אוה ןכיה ,ףוצ תחקל קר יתאב ?המל ידמ םדקומ" ,בישה הטינטנא "?םדקומ" 10 רחמ ןאכל רוזחא חוטב ינא" .רמא אוה "קותמ שממ היה הזה דחºאה" ".ףוצ דוע ליבשב .רזומ בוהצ קבאב הסוכמ היה הטינטנא ,םינוש םיחרפמ ףוצ ץצמש ירחא קבאב הסכתמ ינא ףוצ ץצומ ינאש םעפ לכב" ,ההת אוה "?הז המ ...'ץואאאא" ".עדי חוטב אוה ,םיכח תא ךכ-רחא לאשא ינא ...הזה בוהצה .רוחש טעמכ ,ההכ לוגס ,הפיו לודג חרפב ןיחבה הטינטנא ,עתפל ".םיעט ףוצ ןומה היהי הזה לודגה חרפלש חוטב ינא" ,ארק אוה "!ואוו" 9 חרפ הזיא !ואוו ול שי חטב !לודג !ףוצ ןומה 8 חילצה אל הטינטנא לבא .ףוצ רחא םשופיחב וידחי ולחה םירבחה תשולש .ודבל ביבס ףועל ךישמהל טילחהו םירחאה לש בצקב דומעל .םיכחלו יבאל רמא "רתוי רחואמ םכתא גישא" "!הנהת .רדסב" .רתויב םיבוטה םיחרפה תא שפיחו ביבס ףפועתה אוה םיחרפ .ףוצ גישהל ןכיהמו תוחנל ןכיה םירורב םינמיס וגיצה םיחרפהמ קלח .םיעט ףוצ םבוחב ונמט ,תאז תורמל לבא ,םירורב ךכ לכ ויה אל םירחא .חרפל חרפמ ורבועב רשואמ ךכ לכ היה הטינטנא 7 !הז תא וארת !סנכנ ינא 6 םיכח יבא הטינטנא 5 ־תהל ילב חרפל חרפמ ףפועתהל הלכי איה .םתשולש ןיבמ תבהלנה התייה יבא היה הטינטנא .רקובב תרחמל םהילא רוזחל ידכ לולסמה תא קוידב רוכזלו ףייע ולש הנושארה םעפה התייה וז .וליבשב שדח היה ףוצ שופיח .הרובחב ריעצה !ודבל ףוצ שפחל ידכ קיפסמ לודג היה אוה ףוס ףוס ,דאמ שגרנ היה אוהו .הלועפל ןכומ היהו םיכוראה וישוחמ תא הקינ ,ושאר תא ענענ אוה .םיעבצו םיחרפ הברה לש הפהפי ףונ הארו ולש רוחהמ אצי הטינטנא ".הנשב ילע הבוהאה הנועה" ,בשח אוה "ביבאה תנוע" ".רתויב םיפיה םיחרפה תא ךל הארא " ,יבא לוקב הארק "!המידק" 4 ,הטינטנא !ררועתה !עיגה ביבאה 3 .ףרוחה ףוס תא םינמסמ ולחה םיחרפה ,ןוכיתה חרזמב קחרה קחרה .הכוראה ףרוחה תנש ירחא ררועתהל וליחתה תונטק םירובד .רוחה ךרד קעצ י ּבא "!ררועתה ,הטינטנא" .םי ּכח רמא "?ןוכנ ,דבל ראשיהל הצור אל התא" .םיבוט םירבח הטינטנאו י ּבא ,םי ּכח םיקחרמל םילויטב רתויב ברה ןויסינה ול היה .םהיניבמ רגובמה היה םיכח אוהו ,םיכורא .רתויב קותמהו םיעטה ףוצה ילעב םיחרפה תא אוצמל ןכיה עדי 2 הדחכה תנכסב םיחמצ לע םירופיס סוריאהו הטינטנא רוחשה דראליבוג-הדזול יסיס :הרייאו הבתכ בל-רב תימי :תירבעל המגרת רנרל תאיל :תינושל תצעוי "הדחכה תנכסב םיחמצ לע םירופיס" םירפסה תרדס לע תבכרומ התויהב .COST Action ConservePlants לש הלועפה ףותיש יצמאמ תועצמאב םייחל ררועתהש םידלי רפס םכינפל םירקוחה .הדחכה תנכסב םיחמצ ינימ לע הנגהה תיזחב תאצמנ ConservePlants ,הל הצוחמו הפוריאמ םירוסמ םירקוחמ רתוי הבוט ךרד וזיאו םידלי םע דחוימב םיליגה לכמ םישנא םע עדי ףותישל םג אלא ,תיעדמה םתדובעל קר אל ,םיביוחמ ונלש .םירופיס תועצמאב רשאמ םיריעצ תוחומ קתרל םירופיס .הבהאב ובתכ ונלש םיבהלנה םירקוחהש ,הדחכה תנכסב םיחמצל עגונב בל יבוש םירופיס גיצהל םיאג ונא ,הז ףסואב םידמועה םירגתאהו םתובישח יבגל תובושח תונבות םיקפסמו ,וללה םימיהדמה םיחמצה לש םהייחל ידוחיי רהוצ םיעיצמ הלא .ורומיש תא םדקלו עבטל הבהא חפטל ,דחאכ ךנחלו רדבל דעונ רופיס לכ .םהינפב יבוש םירופיסב עוקשל םכמצעל וחינה .ולא םירופיס תועצמאב עבטה םלוע יאלפ תא רוקחנ !שגרמ יוליג עסמל ונילא ופרטצה םיהדמה יגולויבה ןווגמה לע רומשלו ןגהל עסמל ואצו ,הדחכה תנכסב םיחמצב םייח חור םיחיפמש ,םירישעה םירויאבו בלה !ונלש ץראה רודכב ,רשיפ הויז ConservePlants Action Chair This publication is based upon work from COST Action CA18201 - An integrated approach to conservation of threatened plants for the 21st Century, supported by COST (European Cooperation in Science and Technology). COST (European Cooperation in Science and Technology) is a funding agency for research and innovation networks. Our Actions help connect research initiatives across Europe and enable scientists to grow their ideas by sharing them with their peers. This boosts their research, career and innovation. www.cost.eu הרייאו הבתכ דראליבוג-הדזול יסיס הדחכה תנכסב םיחמצ לע םירופיס סוריאהו הטינטנא רוחשה :תירבעל המגרת בל-רב תימי :תינושל תצעוי רנרל תאיל