3 Šmarski gospodarski pomenki Občani naj vedo, kaj se v ob- fcini dogaja. Zaverovanost v las­ ten kraj je zelo neumestna, ker je tako težko presojati, kako se razvija gospodarstvo občine. Ob- fan, ki ocenjuje napredek samo z lastnega praga, težko vidi vse in tako ni čudno, če na kakšnem zboru volivcev za vozi v razpravi. Iz ozkosti v poznavanju širših problemov v občini Izvira dosti­ krat kritikarstvo, ki je lahko zelo Vodljivo. Take stvari se dokaj rade pojavljajo in so jih opazili tu in tam tudi zdaj, ko se živo govori o raznih pomanjkljivostih, jci jih je potrebno ipopravljati ponekod: Prav je to, da učinko­ vito odstranjujemo, kar je od­ straniti potrebno, narobe pa je, če bi z veliko metlo čistili tam. Kjer se je nabralo samo malo pra­ hu. V teh dneh so se na odborih krajevnih organizacij SZDL v šmarski občini temeljito- tpogo- varjali o gospodarskih vpraša­ njih v občini, se pogljabljali v gospodarske rezultate prvega četrtletja in odkrivali pomanj­ kljivosti, ki jih je potrebno od­ pravljati in to s sodelovanjem vseh občanov. Primerjali so go­ spodarske uspehe lanskega leta z letošnjimi. Lanskoletni družbeni plan so v šmarski občini dosegli 90,5 %. Prekoračili so ga v tr­ govini, industriji in gostinstvu, medtem ko ga niso dosegli v kmetijstvu. Tokrat so ugotovili, da se gospodarstvo vse bolj pri­ lagaja dopolnitvam gospodarske­ ga sistema in si prizadeva dvig­ niti proizvodnost. Večje šibkosti so vedno še v gospodarskih or­ ganizacijah, ki so na pavšalnem obračunu. Tu marsikje izigravajo obveznosti, ki jih imajo sicer do skladov in v tem manevrirajo ta­ ko, da so na ta račun neupravi­ čeno dvigali osebne dohodke. Tu in tam je povišana produktiv­ nost finančno prikazana, toda to na račun cen, medtem ko se sto­ rilnost dejansko ni povečala. V splošnem pa vendar ni opa­ ziti izrazitih odklonov in so šmarske organizacije v danih po­ gojih dosegale primerne uspehe. Steklarna je v prvem tromeseč- ju izpolnila družbeni plan za 29 % trgovsko podjetje >>DONAT« za 28 7o. Nekatera podjetja pa so tudi zaostala in to gostinsko pod­ jetje v Rog. Slatini ter obrat »-Me­ snine« predvsem zaradi sezonske­ ga značaja proizvodnosti. O tem in podobnem so se pomenkovali povsod. Posebno občutljivo so obravnavali sorazmerje z osebnimi dohodki, pri čemer pa na Smar- skem spet ni občutnih odskokov. Titove splitske misli pa so bile povsod osnova za obsežne in po­ globljene razprave o družbenem življenju v posameznih krajih v občini. Prvo pa, kar nameravajo storiti, je to, da bodo okrepili ve­ zi med občani in gospodarskimi in političnimi organi občine, da bodo občani pravočasno obvešče­ ni o vsem in bodo pomembnejši sklepi vselej rezultat obširne razprave in sodelovanja občanov. To je potrebno ne samo zaradi utrjevanja komunalnega sistema, temveč tudi zaradi tega, da se preprečuje kritikarstvo, ki dosti­ krat izmaliči zdrave razprave na sestankih, da se krepi konstruk­ tivna kritika in ob sodelovanju občanov zagotavlja uspeh. TEKMOVANJE NOGOMETNIH MOŠTEV V SLOV. KONJICAH V nedeljo bo v Slovenskih Ko^ njicah tekmovanje sindikalnih no­ gometnih moštev iz območja ko­ njiške občine. Prijavljena so štiri moštva, in sicer dve iz Slovenskih Konjic (KONUS in mešani) ter po eno iz Zreč in iz Vitanja. V prej- šnih letih so podobna tekmovanja trajala po več dni, letos pa na­ meravajo vse tekme opraviti v enem dnevu. V doopldanskem de­ lu se bosta srečali po dve in dve moštvi, popoldan pa oba zmago- vavca za 1. in 2. mesto, premagan­ ca pa za 3. in 4. mesto. Nastopa­ jočim moštvom bo sindikalni svet podelil priznanja v obliki diplom, zmagovalec pa bo dobil prehodni pokal. AKTIVNOST KOMISIJ Večina komisij pri občniskem sindikalnem svetu v Slovenskih Konjicah, ki so bile izvoljene na prvem zasedanju novega plenuma, je že pričelo z aktivnim delom. Nekatere izmed njih so že pripra­ vile krajše analize iz svojega pod­ ročja ter jih predložile predsed­ stvu v obravnavo. OD ŠENTILJA DO ČRNEGA KALA NASA AKCIJA — POMOČ, TO­ DA V KOLIKEM CASU! — PRE­ SENETLJIVO PRESENEČENJE. Serpentine pred Postojno in pred Crnim Kalom so strah in trepet vsakega voznika motorne­ ga vozila. Verjemite mi, ne samo onih, ki imajo stare avtomobile in izrabljene gume. Strme serpen­ tine »utrudijo^^ tudi nov voz, a tudi nova zračnica — celo plašč kolesa, motor, svečka ali pač kar­ koli lahko odpove. Pot me je vodila ob jadranski magistrali do Splita. Razmeroma dolga pot in kdo bi pričakoval, da bo prva nevšečnost nastopila že pred Postojno. Naenkrat je sprednje kolo za­ čelo zanašati, zraven pa je še drdralo kot za stavo. Le en sam pogled je bil dovolj, da sem ugo­ tovil zakaj gre. To bi ugotovil tu­ di vsak kolesar in še malček, ki se količkaj spozna na motoriza- cijo. Kolo je bilo prazno. In za nalašč v največji strmini takoj iza hudega ovinka. Nove zračnice nisem imel s se­ boj in če bi po tem zaključku lahko še kaj rekel ali pomislil, je tedaj bilo gotovo to, da bom moral zračnico zakrpati. To je bilo dejstvo. Obstajalo pa je še eno dejstvo, ki je žal vselej povezano s po­ potno nervozo. Znano je namreč, da človek, ki se odpravlja na pot vselej nekaj pozabi. Navadno po­ zabi nekaj takega, kar bi najbolj potreboval. In jaz sem pozabil ključ od predalčka, kjer sem imel orodje in pripravo za krpanje zračnice. Morda sem tedaj zaklel, verjetno sem ... prijetno mi vse­ kakor ni bilo. Ostalo mi je samo še eno upa­ nje, da namreč ustavim nek moč­ nejši osebni voz, kateremu str­ mina pozneje pri startu ne bo delala preglavic, in da poprosim voznika, da mi posodi manjkajo­ če orodje in priprave. Kaj kmalu sem uvidel, da so šoferji na poti do tovariša v težavah solidarni, da mu pomagajo, če le morejo. Tako sem poizkusil štoparsko srečo nekajkrat. Že prvič mi je uspelo. Avto je ustavil, bil je Mariborčan, in mi ponudil po­ moč. Toda v hipu se mi je poro­ dila ideja — ali ne bi kazalo pre­ izkusiti docela šofersko solidar­ nost. Zato sem se jim lepo zahva­ lil in nadaljeval s poizkiisom ... z akcijo: prva pomoč šoferju, ki ne more naprej! Šestnajst avtomobilov sem tako ustavljal in le eden ni ustavil, žal je bil tudi ta iz Maribora in je pokvaril prvi vtis. Zadnji je bil z Ljubljane — sivi Mercedes, ki mi bo dolgo ostal v spominu. Oba sva bila v krpanju zračnic začetnika. Toda zakrpala sva jo hitro. Verjetno zato, ker je bila luknja velika. Kajti kmalu sva jo tudi brez vode našla. Medtem, ko sva montirala ko­ lo nazaj, se je ustavil pred nami še tuj avtomobil in voznik je vprašal, če potrebujeva pomoč. Povedala sva mu, da sva napa­ ko odstranila. Tedaj pa nama je dejal: Kaj vi domačini ne veste, da tudi na tem odseku ceste de­ luje prva pomoč šoferjem. In tako sva od njega zvedela, da je po­ trebno le ustaviti po en avto iz obeh strani in voznike prositi. da tehniku v rumenem spačku povedo, kje se nahaja voznik, ki potrebuje pomoč. Tujec je po pozdravu odpeljal dalje, midva pa sva končala delo. Tedaj pa sem se spomnil še nečesa. Koliko časa bi moral ča­ kati na pomoč rumenega spačka? Ustavil sem zato po en avto iz o- beh smeri in jih prosil, da pove­ do tehniku, kje se nahajam z ok­ varo. Čakal sem samo 25 minut — štirideset minut pa sva porabila s prijaznim lastnikom sivega lju­ bljanskega mercedesa, da sva po­ pravila okvaro na zračnici. To­ rej bi bila druga varianta hitrej­ ša, manj naporna in učinkovitej­ ša. Kajti strokovno zakrpana zračnica je vselej varnejša, kot če si domišljaš, da si jo sam dob­ ro popravil. Da je to res, sem lah­ ko ugotavljal vso pot, kajti vsak kompresor mi je zaradi »strokov­ no« zakrpane zračnice prišel prav. prav. Med tem časom, ko mi je pri­ jazni tehnik pojasnil, da oprav­ lja službo pomoči od Šentilja pa do Cmega Kala in da je po nje­ govem mnenju taka služba za razvoj obmorskega turizma zelo pomembna, se je pri nas ustavil še voznik Vespe. Šepala mu je. Nekaj z njo vsekakor ni bilo v redu. Sramežljivo se nama je pri­ družil in dejal: »Oprostite, toda če že stojite, ali vas še jaz lahko prosim za pomoč. Nekaj pač ni v redu.« Tehnik je pregledal najprej osnovne motorjeve dele in takoj ugotovil, da je svečka motorja zaradi poddimenzioniranosti za~ žgana. Lastnik Vespe je kupil novo in se vesel odpeljal naprej. Tudi zanj je bilo to srečanje ko­ nec nevšečnosti. Ob tej priložnosti sem jih še slikal — zraven pa še znani ru­ meni spaček, ki šoferju na cesti lahko pomeni več kot polno vo­ zilo pripomočkov. Tehnik Jože mi je ob slovesu še povedal, da se srečajo tudi s hujšimi okvarami. Tako je prav pred eno uro naletel sam na dve tovarišici, ki sta popravljali mo­ tor. Ustavil je svoje rumeno vo­ zilo, še sam pogledal in ugotovil, da jima je popustila tesnilka. Ce bi njega ne srečali, bi ne mogli naprej. Tako pa sta se odpeljali. Žal je še povedal, letos Kopr­ čani še niso vključeni v sistem pomoči na cesti. Naslednje leto pa bo to vsekakor potrebno. In ne samo ob slovenski obali — tudi naprej proti Splitu bi morala bi­ ti mreža vozov tehnične pomoči razpredena. Upajmo, da se bo njegova želja kmalu uresničila, saj je na jad­ ranski magistrali vse več avtomo­ bilov in zato vse več okvar. M. Iršič O NESREČAH IN IZOSTANKIH Pretekli teden je bilo v Emaj- lirki pomembno posvetovanje o problematiki izostankov, o vzro­ kih za porast le-teh in o nujnosti nekaterih ukrepov, ki so potrebni, da se odstranijo osnovni vzroki in pogoji za povečevanje odstotka članov kolektiva, ki so bolni ali ponesrečeni. To je že druga pomembna zade­ va, ki jo je v zadnjem času spro­ žila Emajlirka. Najprej so nam­ reč predvsem zato, da bi omogo­ čili delavcem, da se izognejo hu­ di gneči pred in po delu na Ma­ riborski cesti, sklenili, da bodo de­ lovni čas spremenili. Začeli bodo delati deset minut prej, končali pa bodo tudi toliko prej. Tudi poškodbe na poti domov namreč sodijo med pogoste izos­ tanke. Razen tega pa so opozo­ rili na vrsto notranjih problemov, ki jih bodo v naslednjem obdob­ ju odpravili. Povečati bo potrebno skrb za čistočo pri strojih, v od­ delkih, zlasti pa bodo pazili na komunikacijske hodnike. Razen tega sodijo, da bo potrebno neka­ tere stroje še posebej zavarovati, pri nekaterih pa tudi spremeniti način dela, in sicer tako da bo de­ lo ob stroju čim varnejše. Istočasno so razpravljali tudi o izostankih z dela zaradi bolezni. Odstotek bolnin se je namreč v zadnjem letu precj povečal. So­ dijo, da ni objektivnih pogojev za to stanje, če izvzamemo obdobje, ko je takemu rezultatu veliko pri­ pomogla epidemija gripe. Ko so govorili o bolninah, so menili, da je v škodo kolektiva, če nekateri skušajo izrabljati bol­ niške dopuste in če včasih zahte­ vajo bolniški dopust za vsako ce­ no. Pri tem so menili, da bo mo­ ralo biti tesnejše sodelovanje med kadrovsko socialno službo, ambu­ lanto in ekonomskimi enotami, saj le tako bo učinek akcije večji. Delavka v dekor oddelku oblikuje rob otroškemu krožniku Hiše brez zemlje ? Ujeli smo ju v živem pomenku sredi travnika. Branko But, se­ kretar KZ Šmarje pri Jelšah in ing. Benja Šepec morata dobro premišljevati o mnogih zadružnih problemih, ki jih ni malo. Tova- rišica Benja dela v posebni skupi­ ni, ki skrbi za odkup zemljišč. Le­ tos so nameravali povečati druž­ beno posest za 250 ha, toda to je težko izvajati. »Res je zelo nerodno!« je povze­ la tovarišica Benja. »Ponudb sicer ni toliko, kakor smo pričakovali, posebno ne okoli Rogaške Slatine, čeprav je tu največ ljudi zaposle­ nih. Da, tu je dosti polproletarcev, zaradi česar so kmetijske površi­ ne še bolj razkosane in razdrob­ ljene. To je že eden izmed težkih problemov pri nas. Na drugi stra­ ni pa nam je okoU 15 kmetov po­ nudilo zemljišča v odkup, toda ... Veste, zemljo bi mi radi odkupo­ vali, za to smo zelo zainteresirani in imamo odobrena sredstva. S hišami in stavbišči sploh, s tem so težave. Tega ne moremo odkupo­ vati z istimi sredstvi in smo celo obdavčeni. Kmetje pa spet: kaj jim bo hiša brez zemlje! To razu­ memo, toda predpisi nam vežejo roke.« »To je res! Nekaj bomo morali ukreniti!« je dejal sekretar Bran­ ko But. »Popolnoma razumljivo je to, če nam kmet ponudi v od­ kup celotno posestvo, da bi mo­ rali odkupiti tudi gospodarsko po­ slopje in hiši, pa čeprav to za nas ni zanimivo. Morda bo celo po­ trebno take objekte podirati, če bomo hoteli uspešno širiti družbe­ no lastino. To je pri izvrševanju plana za širitev družbene lastine prav gotovo problem številka 1, o katerem bodo morali odločujoči činitelji voditi računa.« Oba sta bila ob tem resno za­ mišljena. To res ni enostavna stvar. Mladina beži z vasi, marsi­ kje ostajajo- stari ljudje sami na posestvih in ti nudijo, razumljivo, vse skupaj kmetijski zadrugi. Druge pomoči ne bo, kakor spre­ jeti vse skupaj. Na Smarskem ča­ ka zaenkrat na to rešitev 15 go­ spodarstev. »Kostrivniški obrat za predela­ vo sadja nam je nekaj časa delal velike skrbi,« še je pristavil tova­ riš But. »Bali smo se, da ne bo mogel steči, toda zdaj smo k sreči že na konju. To je za šmarsko sadjarstvo velikega pomena, po­ sebno pa še za proizvodnjo črne­ ga ribeza, ki se vedno bolj uve­ ljavlja. Vreme: to nam letos zelo nagaja.« »Dela je vedno čez glavo. Za klepet ni dosti časa, toda pome­ niti se moramo večkrat, če hočemo najti pravo pot iz zagat, ki se nam rade pojavljajo,« se je nasmeh­ nila mlada inženirka. »Kmetijstvo pa je prihodnost naše občine, to­ da samo, če bomo načrtni, vztraj­ ni.« Odlikovanja konjiškim gasivcem Na tekmovanju ftasivskdh društev v Ločah pri Slov. Konjicah so bila na krajši »lavnosti razdeljena zaslužnim gasivcem in članom gas.ivskih društev posebna gasivska priznanja. Tov. Cug- mas iz Draže vasi pri Slov. Konjicah je prejel priznanje I. stoonje, pet članov je prejelo gasivsko priznanje II. stop­ nje, šest članov pa priznanja III. stop­ nje. Med dobitniki priznanj je bila tudi tov. Pepca Pekovšek iz Slov. Konjic, ki je stara že nad 60 let ter je najsta­ rejša članica gasfvskega društva v ob­ čini. Zanimivo je tudi to, da je tudi njen mož, zdaj že več let upokojenec, zelo aktiven član gasiivskega društva v Slov. Konjicah, saj je vsak dan obvez­ no v gasiv ksm eomduCKGšsaMLMM no v gasivskem domu, kjer skrbi, da je vsaka stvar na svojem mestu in v taikoj mporabnem sitanju. Za varnost prometa Komisija za varnost prometa pri občinsikem ljudskem odboru v Slov. Konjicah je preko svoje­ ga sekretariata ogledala vse ceste 11-, III. in IV reda na območju občine, pri čemer je dala več su­ gestij za postaviltev iprometnih znakov za čim varnejšo vožnjo. Pri tem je seveda upoštevala ved­ no bolj naraščajoči promet, ki je v zadnjih letih nastal tudi na stranskih cestah. Na njeno pobu­ do so bili v Slov. Konjicah pre­ barvani prehodi za pešce in dolo­ čena parkirna mesta za avtomo­ bile in motoma kolesa. Prometni oiTgani pa vedno strožje nadzoru­ jejo izvajanje prometnih predpi­ sov. FRAN ROŠ: SPOMINI NA SRBIJO 1941 1943 18 Delo v novem uradu se mi je že po svoji naravi upiralo, poleg ^ega pa naj bi bilo v korist kvizlinški beograjski vladi in posredno •okupatorju. Kmalu pa sem se pomiril. Aktivnost urada je bila mini- "^alna in je sličila sabotiranju. Kolegi so mi bili zelo dobri, med ^nmi tudi pregnanec Vajdetič iz Celja poleg beguncev iz Bačke in Makedonije. Tu je služboval tudi ruski emigrant Mihajlo Paramonov. Belo­ gardisti so ga po letih po oktobrski revoluciji še zelo mladega od- ^'lekli iz Rusije. V Ćupriji si je ustanovil dom. Naciste je strahotno sovražil. Iz urada je pogosto hodil domov poslušat radijske oddaje jz Moskve in Londona, da nam je potem referiral. Semkaj so pri­ hajali po najnovejše vesti sodniki, profesorji, učitelji in drugi, da so novice širili dalje. Samo dvakrat je neki nemški oficir (v civilu davkar) prišel iz Jagodine inšpicirat -ćuprijsko davčno upravo. Prvikrat je dal po­ klicati predse nekaj največjih davčnih dolžnikov iz mesta in se je neznansko penil nad njimi, a tudi nad šefom. Drugič pa je komaj prestopil prag, ko je sirena naznanila prihod zavezniških letal, in je moral pobegniti. Ob osvoboditvi je Ćuprija izkazala 60 milijonov dinarjev ne­ plačanih davkov, kljub temu ni davkarija med okupacijo odredila niti ene rubežni dolžnikov. Šef Lompar, duhovit in energičen člo­ vek, je bil že leta 1945 poklican na odgovorno mesto v beograjskem ministrstvu financ. Poslopje čuprijske »poreske uprave« pa je z vse­ mi knjigami vred v poletju 1944 raznesla letalska bomba. Primanjkovalo je kruha in masti, zato smo se odrasli omejevali na fižol. Močno sem oslabel in v avgustu 1942 sem nekoč na ulici omedlel. Prinesli so me na dom. Sosedje in drugi prijatelji so me obiskovali in vpraševali, ali nam morda ne manjka živil. In pričeli so nam prinašati moko, mast, olje, ne da bi hoteli slišati besedo o povračilu. Oštevali so nas, ker jim prej nismo zaupali svoje stiske. Odslej in po novi žetvi nam je bilo bolje. Kot nameščenec sem prejel nekajkrat po 50 kg žita ali moke, kot »izbeglica« pa od ob­ čine tudi koruzo. Niso se slabo odrezali tovariši, nameščenci slad­ korne tovarne. Z dela tam so si na razne načine prinašali sladkor domov. Govorili so: »Zdaj si vračamo komaj kak promile od vsega, kar so nam doma pokradli!« Sladkor so zamenjavali za druga živila. Še so v Srbijo prihajali begunci. Tako so avgusta 1942 po veliki bitki na Kozari prispele bosanske družine na vozeh z volovsko vprego. Namestile so se začasno po gostilnah, neprimerno bednejše od nas. Od časa do časa, zlasti v dneh oddaje žita, so se v Ćupriji po­ javile močnejše skupine nemške vojske in žandamerije, da bi stra­ hovale seljake. Prijatelji po raznih krajih Srbije smo se obiskovah. Tako sem se pomudil tudi v Varvarinu, kjer se je naselil transport Litijanov, Slovencev iz Mežiške doline in Ciganov iz litijske okolice. V Kruševcu so se Slovenci, med njimi dosti Celjanov, ob ne­ deljah zbirali v neki gostilni sredi mesta in prepevali slovenske pesmi. Tedaj so semkaj radi prihajali domačini Srbi, da so jih po­ slušali in »častili«. Pri tem seveda ni manjkalo smelih besed, čeprav je bil Kruševac vroč kraj s pogostimi blokadami in streljanji. Naša mladina je tu uspešno delala v obveščevalni službi. Tudi v Jagodini in Paračinu sem bil gost svojih prijateljev. Nisem pa utegnil obiskati dobrih znancev v Zaječaru in še drugod. Slovenski pregnanci iz vseh krajev Srbije pa smo se srečavali v Beogradu. V njem smo videli svojo centralo, čeprav nas ni smela vezati nobena legalna organizacija. Toda skozi Beograd so vodile skoraj vse naše zveze z domovino. Iz njega nam je prišla marsi­ katera moralna in gmotna pomoč. Dogodki na bojiščih so potekali počasi in brez večjih odločitev. Nemci so dosegli rob Stalingrada in Kavkaza, niso pa mogli več napredovati na celotni vzhodni fronti. V Afriki so se izkrcali Ame­ ričani in Angleži. Nam tu pa se je bližala druga zima v pre­ gnanstvu ...