Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. postale - II Gruppo 70% [ Wk UREDNIŠTVO IN UPRAVA 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83177 PODUREDNIŠTVO 34135 Trst, Vicolo deUe Rose, 7 - Tel. 414646 Letna naročnina, Italija Lir 26.000 Letna inozemstvo Lir 40.000 Letna inozemstvo, USA dol. 30 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 Gorica - četrtek, 10. januarja 1985 - Trst Posamezna številka Lir 600 i PineiAie ccrkvens smmnbc m sesBuiskeiH ibni@i Leto XXXVII. - Štev. 2 (1833) Izbirati je treba premišljeni V mesecu januarju, v poplavi najrazličnejših sredstev družbenega obveščanja, v vedno bolj zaostrenih gospodarskih razmerah ponujamo našo skromno tiskano besedo, ki naj bi dopolnjevala druge vrste oznanjevanja in hkrati prinašala obvestila o utripu Cerkve doma in po svetu. Tega tiska ne ponujamo samo v prodajo, temveč tudi v premislek z željo, da bi naše bralce naredili občutljivejše za duhovna vprašanja in jih seznanili z dogajanji v vesoljni Cerkvi. Katoliški tisk ima nalogo, da vabi kristjane, naj bodo zares pozorni na dolžnost, ki nalaga izbira čtiva. Nimamo pravice, da bi vse brali pod pretvezo: to nam ne škodi. Nimamo nadomestne duše, nimamo pravice postavljati v nevarnost poštenost svojega razuma, celostnost svoje vere, svežino in čistost svojega srca. Branje ni najlažja in najpreprostejša stvar na svetu, čeprav mnogi tako mislijo. Treba je znati brati, odzivati se na branje, znati izbirati in premišljevati svoje branje. To ni tako lahko niti tako pogosto, kakor bi kdo menil. Znati odzivati se na branje pomeni priti do kritičnega, odločnega stališča glede razlikovanja in presojanja stvari, ki so zapisane. To pa ni lahko, postaja celo vedno težje. Velika sprememba, do katere je prišlo v vodenju javnega mnenja zadnjih trideset let, je v tem, da se mnenje ne ustvarja s premišljevanjem, ustvarja se z očmi. Drugače povedano, javno mnenje ne ocenjuje dogodkov na osnovi bolj ali manj prepričljivega časnikarskega komentarja, temveč glede na to, kako velik naslov imajo članki in kje so objavljeni. Dva bralca, ki ločeno bereta isto novico v dVeh različnih časopisih, se povsem različno odzivata nanjo glede na to, ali jo je prvi pretirano poudaril in drugi stisnil pod katerokoli rubriko. Kaj naj storimo, da bomo ostali čuječi? Eno od sredstev je ravno to, da ne beremo česarkoli, temveč da razsodimo in premišljeno izbiramo. Katoliški tisk bi nas moral vaditi v tej izbiri. A kako, ko so pa sredstva, ki jih ima, tako skromna? To velja še posebno za nas, ki res z velikim trudom izdajamo to in ono, a z najboljšo voljo, da bi našim ljudem podajali krepko duhovno hrano. Zato pa zlasti v Mesecu katoliškega tiska prosimo za moralno in materialno pomoč. L.Š. Za Slovence politična izbira ne bi smela biti težka Še nekaj mesecev manjka, pa bodo tudi naši volilci poklicani, da si obnovijo občinske uprave v slovenskih občinah Šte-verjan, Sovodnje in Doberdob. Predvideva se, da se bosta po ustaljeni tradiciji ponovno potegovali v 'teh občinah za glasove SSk in Lista občinske enotnosti, ki je dejansko povezava slovenskih somišljenikov PCI in PSI, čeprav so nekateri od teh vo-lilcev še vedno prepričani o apolitičnosti liste. Dejstvo je, da sta na prvih povojnih volitvah v slovenskih občinah leta 1951 samostojno nastopili KPI in DFS (Demokratična fronta Slovencev), ki je danes PSI. V Gorici pa je DFS samostojno nastopila na občinskih -volitvah že leta 1948. Takrat je prišlo v goriški občinski svet kar 6 slovenskih svetovalcev: dva na listi SDZ (Slovenske demokratske zveze), štirje pa na listi DFS. Leta 1956 se je položaj že spremenil: SDZ je v Gorici na občinskih volitvah prejela 3 svetovalce, DFS pa le enega, v goriški pokrajinski svet pa vsaka lista po enega. Leta 1955 se je DFS razpustila in od tedaj slovenski levičarji nimajo več samostojne politične stranke. Pač pa je v tem času nastala neke vrste krovna organizacije SKGZ (Slovenska kulturno gospodarska zveza). Novembra 1954 se je osnovala v Trstu, junija 1955 pa še v Gorici. Po mnenju nekaterih političnih opazovalcev ustanovitev te Zveze ni -bila golo naključje. Takratno slovensko levičarsko vodstvo ni iskalo v prvi vrsti teže na gospodarskem, šolskem, kulturnem in športnem področju, temveč je hotelo prek včlanjenih organizacij in skupin vplivati na politično dogajanje med slovenskimi množicami v deželi. Kajti drugače si razpusta levičarskega političnega vodstva, kateri ostaja še danes prava uganka za marsikaterega njenega somišljenika, ki ne odobrava vstopa v vsedržavne stranke, ni moč razložiti. Mislim, da je botroval nastanku SKGZ prav ta razlog, da se pristašev razpuščene DFS ne prepusti drugim strankam, zlasti ne SDZ. Po 30 letih svojega obstoja se SKGZ, ki je zajela skoro celotno ozemlje naše dežele, kjer žive Slovenci, smatra še vedno za nepolitično organizacijo. Dejansko pa skuša prek 25 članic, ki jo sestavljajo dosledno vplivati na slovenske množice za ustvarjanje javnega mnenja, seveda tudi političnega, kar prihaja do izraza še posebno v glasilu SKGZ »Primorski dnevnik« ob raznih volitvah in podobnih nastopih. Kako misli trenutno uradno vodstvo SSk o odnosih SKGZ-SSk in s političnima strankama (PCI in PSI), ki zbirata tudi Slovence, pove deželni predsednik SSk dr. Rafko Dolhar v intervjuju božične številke »Novega lista« z dne 20. dec. 1984. ko je dejal: »Odnosi niso slabi, lahko pa bi bili boljši, predvsem s SKGZ, s katerimi nimamo volilno konkurenčnih problemov« {vsaj vidnih ne, op. pisca). In ker dr. Dolhar že omenja volilne probleme, naj se ustavim pri prihodnjih upravnih volitvah v slovenskih občinah na Goriškem. Tu bosta spet gotovo nastopili SSk in Lista občinske enotnosti, v gori-škem mestu pa se predvideva, da bodo slovenske glasove prejele SSk, PCI in PSI. Koliko jih bo prejela SSk, pa ne zavisi samo od organizacije volilnega boja, načina propagande ali izbire kandidatov, temveč tudi, kako bo vplivala SKGZ prek svojih članic, zlasti pa prek svojih občil na slovenske volilce. Gotovo so danes potrebni drugačni prijemi za obstoj slovenske manjšine kot pred leti, ko so ti sloneli predvsem na taborski opredelitvi oz. ideologijah, ki so se jih zlasti Slovenci zaradi vojnih dogajanj oprijeli. Danes odnosi med nami in Italijani, z izjemo skrajnežev, niso več tako napeti in ideološko obarvani. Čeprav smo Slovenci našli skupni jezik v Enotni slovenski delegaciji, je pa treba pribiti, da obstaja ena sama slovenska stranka, ki jo tudi italijanska stran smatra za tako. Za italijansko javnost bomo politično Slovenci imeli le toliko teže, kolikor bomo politično samostojno zastopani v raznih ustanovah in podobno. In v luči te ugotovitve za Slovence na prihodnjih u-pravnih volitvah ne bi smelo biti težavno, za koga se opredeliti. Remo Devetak Prepovedani otroški vrtci Beograjske »Večernje novosti« so 20. dec. poročale, da je Izvršni svet skupščine občine Split odločil, da bo prepovedal delovanje otroških vrtcev, ki jih vodijo redovnice. Te bo o odloku obvestil v kratkem odbor za gospodarstvo. V Splitu in na primestnem območju deluje devet cerkvenih otroških vrtcev, ki jih obiskuje 230 otrok. V tefku enega meseca bo občinski odbor za vzgojo in izobraževanje odločil, kam bodo v prihodnosti namestili otroke iz teh vrtcev. ■k ■ Tudi to pot se Italijani niso zmogli odpovedati uporabi petard in drugega razstreliva, ki naj bi s hrupnimi eksplozijami napovedali prihod novega leta. Pri tem je bilo 676 ranjenih ali ožganih (lani 596), v Palermu pa je prišlo tudi do smrtnega primera, ka je zablodeli izstrelek iz pištole ubil nekega moža v njegovem stanovanju. Goriški nadškof p. Anton Vital Bom-marco je 31. decembra 1984 objavil odlok, s katerim razglaša ustanovitev nove župnije, ki se bo imenovala župnija Sv. Mav-ra-Sesljan in bo obsegala ozemlje od morja proti državni cesti št. 14, potem po kolovozu do železnice in nato ob železnici do meje med goriško in tržaško škofijo. Iz pričujoče skice so te meje konkretno razvidne. Novo ustanovljena župnija posega na območje dosedanjih župnij Naselje svetega Marka, Mavhinj, Nabrežine in Devina. G. nadškof utemeljuje ,potrebo po novi župniji s tem, da je bil dolžan poskrbeti za vernike območja Sv. Mavra, ker se je to na novo razvilo, sesljansko ozemlje pa urbanistično znatno spremenilo. Ta razmejitev naj bi pospeševala duhovni blagor in družbene odnose med prebivalci nove župnijske stvarnosti. ZAKAJ TE SPREMEMBE Sesljan je staro naselje ob cesti Devin-Nabrežina, ob križišču obalne ceste za Trst in stare, ki od davna prek Krasa skozi Nabrežino vodi v tržaško mesto. Do konca druge svetovne vojne je bil Sesljan ribiška in delavska vas s cerkvico sv. Jožefa na pol poti v sesljanski zaliv; cerkveno pravno je spadal pod Mavhinje in je mav-hinjski župnik upravljal tudi Sesljan. Po zadnji vojni so pa nastale v Seslja-nu velike spremembe. Najprej se je začel razvijati turizem zaradi bližine sesljanske-ga zaliva, ki je bil in je mikaven kraj za kopalce. Turizem je silil domačine, da so sc v vedno večjem številu začeli posvečati gostinstvu. Nekdanje vaške gostilne so se spremenile v moderne hotele in trgovine za turiste. Turizem je začel klicati v vas tudi tuje naložbe. Prišli so podjetniki iz Trsta in od drugod ter začeli graditi nove hiše, odpirati nove lokale. Tujci pa niso bili slovenskega rodu. Poleg gostinskih obratov ob cesti so začeli graditi hiše in vile tudi stran od ceste, kajti Sesljan je vedno bolj postajal predmestje Trsta. Temu, recimo naravnemu razvoju zaradi turizma, se je pridružil še politični moment: tik ob starem Sesljanu so namreč zgradili Naselje sv. Mavra ali Borgo San Mauro za istrske izseljence. Gre za veliko naselje, saj iz škofijske statistike izhaja, da je štelo 1971. leta 1.480 duš. Cerkveno je bilo to naselje samostojna župnija, ustanovljena leta 1963 z lastnim župnikom, dočim je Sesljan ostal še vedno le mav-hinjska podružnica. Temeljite spremembe v Sesljanu in okrog njega so zahtevale primerno rešitev tudi na cerkvenem področju. Toda kakšno? Že pokojni nadškof Cocolin se je bavil s tem vprašanjem, a se ni mogel odločiti za dokončno rešitev. Začasno so posebnemu kaplanu poverili, naj skrbi za vernike italijanskega jezika na področju Devina, Sesljana ter Vižovelj. Toda razmere so zahtevale trajnejšo rešitev. Sedanji nadškof Bommarco jo je videl v tem, da je meje župnije sv. Mavra raz- tegnil še na sesljanski vikariat in vključil tudi nekaj ozemlja iz devinske ter nabre-žinske župnije. Južna meja nove župnije je morje, severna pa železniška proga Tržič-Trst. Župnija je tako razpotegnjena ob cesti Devin-Trst. Vižovlje so v celoti ostale v mavhinjski župniji, ker so severno od železniške proge. ŽUPNIJA S SLOVENSKO MANJŠINO V novi župniji prevladujejo italijanski verniki, so pa še vedno prisotni tudi slovenski staro in novo naseljenci. Dejansko bo župnija italijanska s slovensko manjšino. Določeno je, naj ima mavhinjski župnik dušno oskrbo za slovenske vernike v novi župniji, župnik župnije Sesljan-Nase-lje sv. Mavra pa za italijanske v mavhinjski župniji. Tako je določeno uradno. Kaj pa praktično? Ker so zakoni in upravne odredbe eno, drugo pa potrebe vsakdanjega življenja, vidimo mirno sožitje obeh narodnosti v novi župniji, če se uresničita dva pogoja: 1. V narodno mešani župniji mora župnik vsaj za silo poznati jezik vseh vernikov na svojem področju, tako da jih lahko pozdravi v njih jeziku, jim prebere kako liturgično berilo, somašuje, kadar je potrebno in podobno. Župnik v Mavhinjah vse to lahko stori. Kaj pa župnik v novi župniji? Kolikor vemo, ima slovenske prednike. Če se bo potrudil, da bo govoril jezik obeh narodnosti v svoji župniji, bo pokazal, da spoštuje vse. S tem si bo odprl tudi njihova srca. 2. Piero Parentin, Istran po rodu, piše: »Nova župnija v Sesljanu ni poklicana samo, da prispeva k srečavanju med prebivalci Naselja sv. Mavra in Sesljana, ampak tudi k spoznavanju problemov slovenske skupnosti. O tej pa bi bilo prav, da se odpre in obogati celotno skupnost s svojimi vrednotami.« To so lepe besede Istrana, ki pričakuje odprtja samo z ene strani, in sicer s tiste, ki je še preveč odprta do italijanske kulture. Za mirno in uspešno sožitje v novi župniji slovenski verniki pričakujejo, da se bodo Istrani in Italijani odprli slovenski kulturi in tradiciji, ki ju ne poznajo, ker njih jezika ne govorijo in ga morda celo nočejo znati. Medsebojno spoštovanje se pa začenja pri spoštovanju jezika, če tega ne bo, bo ostal vtis med nami Slovenci, da je nova župnija prej pomoč k narodni asimilaciji kot pa k uspešnejši rasti božjega kraljestva na tem koščku Krasa. Dokler bodo v jezikovno mešanih župnijah italijanski in furlanski verniki ter dušni pastirji čakali, da se bomo samo mi Slovenci »odpirali«, tj. asimilirali, ne morejo pričakovati, da bo med nami resnično pretakanje verskih in kulturnih vrednot, to je medsebojno bogatenje. Pertini in papež za novo leto Predsednik italijanske republike Pertini je za novo leto naslovil na Italijane že običajno poslanico, v kateri je najprej obsodil zločinski atentat na brzec Neapelj-Milan in zahteval, da je treba krivce poiskati ter nato kaznovati, pri čemer je treba s preiskavo poseči tudi v tujino, kjer naj bi bili centri mednarodnega terorizma. Zavzel se je za pogajanja glede jedrskega orožja, saj bi tak sporazum sprostil ogromne vsote denarja, ki gredo sedaj za oborožitev, v kerist lačnih po svetu. Z današnjo tehnologijo bi se dalo ustvariti pogoje, da bi si države, ki trenutno trpijo pomanjkanje, same lahko pomagale. Kar se tiče Italije, je pa dejal, da se je industrijsko opomogla, kar nalaga vsem odgovornim dolžnost, da se spoprimejo z brezposelnostjo, predvsem i. mladinsko. Papež Janez Pavel II. pa je na Novo leo ob opoldanskem nagovoru omenil obnovljeni dialog med ZDA in Sovjetsko zvezo (ki se je v ponedeljek 7. januarja že pričel) in dejal, da so pogajanja o razorožitvi modra izbira, saj pomenijo žarek upanja za človeštvo, ki trepeta pred uničenjem zaradi smrtonosnega orožja. Velesili sta danes nujno vezani druga na drugo. Pri pogajanjih morata upoštevati dejanske interese in pristati na učinkovito medsebojno nadzorstvo. Preseči je treba egoizem in ideološke zahteve, ki samo krepijo sovraštvo, mednarodno napetost in prevrat- ništvo. Samo razorožitev lahko prispeva k rešitvi velikih nalog našega časa kot sta lakota in napredek ljudstev. Požar je uničil šolsko stavbo Neznanci so podtaknili požar v stavbi zavoda za industrijo in obrt »Galvani« v Trstu, ki je opustošil pritličje šolskega poslopja in ves desni trakt, kjer so bili prostori ravnateljstva, tajništva, arhiva, skladišča ter šolske telovadnice, škoda gre v nekaj stotin milijonov lir. Podtaknjeni požar na tem zavodu je že tretji tovrstni atentat na italijanske višje srednje šole od začetka letošnjega šolskega leta dalje. Pred tem je ogenj poškodoval stavbo liceja Dante Alighieri in zavoda za geometre. ★ ■ Zunanji minister Andreotti se je mudil dva dni v lordaniji, kjer je imel v Amanu razgovore s kraljem Huseinom. Ta ima v načrtu ustanovitev jordansko-pale-stinske države. Palestinski del bi obsegal območja, ki jih drži sedaj zasedena Izrael. Andreotti je pozval Huseina, naj nadaljuje s svojimi napori, da pride do pogajanj s Palestinsko osvobodilno organizacijo