vtesmd^a izgine iz perila kakor bi mignil, ce perete z dobrim Zlaloreg« _ Jergenl inovim mil lom Izhaja enkrat jnesečno. Letna naročnina Din 18.— (inozemstvo Din 36.—), polletna Din 9.—, posamezna številka Din 1.50-Uprava in uredništvo Maribor, Sodna ulica 20. Pošt. ček. račun Ljubljana 12.249. 0110101010051105050505050610050403031006110409060508080808060304070603030303030908080704040810041006060510100906 Si/ofoda ilustrirana kulturna in družinska revija ON! IN Ml FR1TZ BRAININ / TONE MAČEK ONI Ml Mi smo tisti z železno roko, mi menjamo večkrat svoj kroj; domovino priznavamo tisto samo, ki tvori jo konjunkturnibov roj! Uvel — On! Nosimo črno in nosimo rjavo, zakaj bi tudi zeleno ne šlo ? Vse kar je v modi, še plavo je pravo, da le dobiček prikrajšan ne bo! Živel — On! Mi smo za nacijo, čist\o zares, ko pri kozarcih s pajdaši sedimo. Stanovska država je del naših nebes, ko v kinu in radiu vam govorimo! Živel — On! Mi mlada smo garda, trd naš korak, ko puščica ostra je naša sleherna četa, v sovraga naperjen je trojni naš znak, krvavo reakcijo naj stre naša peta! Prosto pot k svobodi, sreči! Mi mlada smo garda, trd naš korak, pred nami korakajo mrtvih kolone ... Žrtve so to, ki jih pomoril je vrag s Poruhrja, Šanghaja in iz Barcelone. Nad njimi prapori žareči! Mi mlada smo garda, trd naš korak, mi hočemo ves naš planet preorati! Naj se nam pridruži, kdor je junak, da pomore nam v brazdah plevel pokončati! K svobodi, bratje koprneči! V združeno opozicijo ali lastno stranko? Naloga socialne demokracije v Evropi obstoja v povojnih letih menda v tem, da ne zavzame nikoli v pravem času k aktuelnim problemom, ki se pojavljajo z elementarno silo, pravilnega, trenutnemu stanju odgovarjajočega stališča, pa najsi bi bilo to stališče oportunistične ali revolucionarne naravi. Ob razmišljanju o vsem tem se moramo nehote vprašati, če ne bomo nekega dne odgovarjali pred zgodovino (in m.orda pred njo že odgovarjamo) za napake., ki so bile storjene, napake, ki so rodile marsikatero nepopravljivo zlo, ki so ponekod zasukale razplet dogodkov za 180 stopinj v nasprotno smer. Tako imamo pred očmi nesrečni kongres italijanskih socialistov, ki se je vršil v Livornu leta 1921., na katerem je delavski zastopnik streljal z revolverjem, da bi izsilil sklepe, ki naj povzročijo v Italiji pravočasno socialni preobrat. Večina kongresa ni bila tega mnenja, ampak je stala na stališču, da je treba italijanske vrste še nadalje organizirati, dokler ne bo dobila stranka matematične večine v parlamentu in da bo šele nato prevzela samostojno vlado Italije. Levica je hotela revolucijo, pa je bila zanjo preslaba, desnica je hotela matematično in nadpolovično večino, pa je ni dobila, zvezo z meščansko levico je pa tudi odklanjala, čeprav ji je Nitti ponujal večino ministrstev, uvedbo republike in še marsikaj. Premalo je bilo skušenj in preneodločni so bili voditelji italijanskega pokreta, ki so odklanjali i direktno akcijo mas i sporazum z naprednimi meščanskimi strankami, ker se niso niti zavedali, da je tudi tak nekrvav način prevzema oblasti lahko revolucionarno dejanje prvega reda, ki more dati pri spretni politiki stranki vso oblast v roke. Končno jc zmagal faši- zem fh z njimi Mussolini, ki ogroža s svojo zunanjo politiko danes ves svet in grozi z eksportom svojega fašizma v vse sosednje države. Nato je prišla zmaga labourizma na Angleškem. Največja država na svetu je imela delavsko vlado. Namesto da so se ozirali na početje fašizma v Italiji, ki se je z blazno brzino oboroževal in že takrat pripravljal svoje naklepe v Afriki in slednjič v Evropi, so vsi prevzeti navdušenja in naivnega pacifizma razoroževali čuvarioo svetovne demokracije in govorili lepe besede o svetovnem miru. Ves lanski abesinski pohod italijanske armiade bi bil izostal, da je bila angleška armada zadosti oborožena in usoda fašizma v Evropi bi bila s tem zapečatena. Zadosti volje in odločnosti je bilo v Angliji celo pri meščanski levici, da celo pri konservativcih, bilo iz kakršnih koli razlogov, da se na tem vprašanju stre evropski fašizem. Vsa odločnost je splahnela pri spoznanju, da je mali nasprotnik napram veliki svetovni sili premočno oborožen. Namesto poraza v lastni državi je žel fašizem na t besinskih tleh svojo drugo zmago. Pa je narasla moč našega pokreta v Avstriji številčno na 48% vseh oddanih glasov. Udarne sile je premogel pokret več nego država z najboljšo vojsko. Pa se je ponovila italijanska tragedija: eni so silili v vlado, da sodelujejo. da prevzamejo odgovornost za dogodke v srednji Evropi, ki jim je dajal fašizem, svoj jasen pečat, drugi so se protivili, grozili z, razkolom in priporočali revolucijo. Niti eno niti drugo niso storili; italijanski fašizem je diktiral uničenje avstrijske socialdemokracije in po velikem osebnem herojstvu februarskih borcev, je bila stranka potisnjena v ilegalno delo, Avstrijo pa vlada fašizem i)o italijanskem vzorcu. Italijanska tragedija1 je doživela na ta način svojo avstrijsko reprizo. Kakor je Macdonald na Angleškem razoroževal radi svojega pacifizma, tako so nemški socialdemokrati radi demokracije mirno gledali, kako se jim redi gad na lastnih prsih, gad, ki je demokracijo sam odklanjal, kajti principi, odnOsno način kot so oni te principe tolmačili, zapisani pred 50 in več leti v debelih knjigah naših učenjakov, jim niso dopuščali, da bi z autoritativno silo pravočasno stopili hidri na vrat. Komunistična levica je bila globoko prepričana, da bo s svojo politiko v parlamentu in v strokovnih organizacijah uničila socialno demokracijo, ki je premogla 10 milijonov glasov in da more za tem uničenjem slediti le komunizem in ničesar drugega. Socialni demokrati so bili mnenja, da so oni preveč močna in med narodom' ukoreninjena nemška stranka, da bi jo mogli pretresti vetrovi povojne dobe. Prišlo pa je drugače. Socialna demokracija je zrušena, zavladal je tudi v Nemčiji fašizem > *s *r-t» mi ll i.j» Zmotili so se eni in drugi, krivda pada na obe strani. Najusodnejše pri celi stvari je pa to, da je druga največja država v Evropi vladana po fašizmu in to predvsem po zaslugi takozvane nedosežne pameti, zapisane v teoretičnih naukih. Šele te tri tragedije so rodile pozno spoznanje skupnih nastopov na Češkem, v Belgiji, ustvaritev Ljudske fronte na Francoskem in Španskem z vsem heroj stvoru španskih milicijonarjev, ki branijo danes s puško v roki svoje uspehe. Koliko delavske krvi bi bilo prihranjene, da je socialna demokracija s svojo politiko znala pravočasno stopiti fašizmu na prste, kajti špansko tragedijo je rodil evropski fašizem. Kako se bo končni boj d ob oje val, še ne vemo. Bojimo se, da je spoznanje pametne politike ljudskih front in prevzemanja odgovornosti pred maso prepozno prišlo, da bi bilo v stanu rešiti evropski mir. Dve veliki državi v Evropi s fašističnimi režimi, z izredno ekspanzivno zunanjo politiko, prikrojeno na sistem gotovih dejstev, zbirata danes v sredi Evrope svoje zaveznike po svetovnem nazoru pod parolo: za fašizem in proti demokraciji. Kami se bo tehtnica nagnila je pri vsej neodločnosti in konferenčni maniji demokratske diplomacije težko reči. Kakor je hvalevredno spoznanje prijateljev v dragih državah, da je treba z vsemi sredstvi delati na rešitvi osnovnih tekovin, priborjenih v dolgoletnih borbah, tako izgleda, da se na drugi strani jugoslovanski socialisti iz vseh teh dogodkov nismo ničesar naučili. V Slovenji je bil sklenjen sporazumi z združeno opozicijo, na Hrvaškem, kjer bi mogel tak sporazum pokretu edino koristiti, ustanavljajo Mačkovi pristaši svoje delavske organizacije proti nami. V Srbiji vidimo konse-kventnega opozicijonalca zemljoradnika Dragoljuba Jo-vanoviča tavati semtertje in nihče izmed naših ljudi se ne najde, ki bi dal pobudo za skupno politično akcijo delavcev s kmeti. Kot za Italijane Livorno in za Avstrijce Linz, je bil Vukovar v isti meri usodepoln za naš pokret. Izgleda, da se od Vukovarskega kongresa dalje ne moremo razviti v večje delavsko-kmečko gibanje in človek se ne more ubraniti vtisa, kakor da vlada ponekod prepričanje da pač mora tako biti. Do danes nismo bili v stanu postaviti hrvaško vprašanje v ospredje vseh problemov, . . ,, .( ,, , '' Zato je ostal naš pokret majhen, omejen na sindika-Iistične akcije, podoben otokom na Jadranskem morju. Po dveletnih stikih se je posrečilo ustvariti v Sloveniji politično konfederacijo z ostalo opozicijo in nikogar ni, ki bi temu nasprotoval. Istočasno pa moramo čitati izjave hrvaških politikov, da oni tako konfederacijo z našimi južnimi prijatelji odklanjajo. Zdi se nam več kakor nelojalno, prijavljati stranko v trenutku, ko vsa ostala opozicija, s katero smo navezali stike v najbolj industrijskem delu države, tega namena nima. Napake našega pokreta se z, onimi iz inozemstva ne morejo prispodabljati, ker je ta pokret majhen in nima nikakega bistvenega vpliva na notranjo politiko v državi in to predvsem radi tega ne, ker imamo pri nas nerešen notranje-političen problem-, ki stoji v osoredju zanimanja vsega ljudstva. Toda zakaj hodimo ravno mi okrog tega notranja vprašanja kot mačka okrog vrele kaše? Zakaj prevladuje n. pr. pri Topaloviču v pogledu na notranjo ureditev princip neke samouprave? Lahko bi s pametno in prožno politiko tudi mi prispevali k rešitvi notranje-političnih vprašanj, ki so nesporno nujna in predpogoj za socialno diferenciacijo. Dokler ni rešeno hrvaško vprašanih ne more biti govora o kaki potencirani socialni diferenciaciji in večjem razmahu našega pokreta, zato smo vendar mi bolj kot kdorkoli interesirani na rešitvi tega spora in bi morali biti nositelji sporazuma. Namesto da smo si že davno osvojili program opozicije, ki postavlja rešitev no-tranje-političnega spora v ospredje, smo vedno trdili, da je vse to za nas že rešeno, ljudske mase so bile pa drugega mnenja in so šle mimo nas svoja pota, zato smo ostali tudi temu primerno majhni in osamljeni in se od Vukovarja dalje nismo mogli povzpeti do pokreta, ki bi po svoji moči in po svoji intelektualni sili odgovarjal duhu časa. Dvakrat se nam je nudila prilika postati važen političen činitelj v državi. Tudi ta prilika je šla mimo nas. Prvič, ko smo v svoji paragrafarski hipertrofiji prijavili stranko s programom za notranjega ministra avtoritativne države, ki bi bil preplašil še celo notranjega ministra velike in demokratske Anglije, da je izgledalo, kakor da ustvarjamo stranko za notranjega ministra in ne za delavski pokret. Pozabili smo, da živimo v izrednih prilikah in posnemati smo hoteli takrat še precej demokratično Evropo, medtem, ko bi bili morali vedeti, da režim POLITIČNE NOVICE Epizode iz španskih bojev. V Almandra-leju pri Meridi je petdeset vladnih miličnikov s streljanjem iz nekega zvonika dva dni onemogočevalo napredovanje uporniških čet. Da bi oddelek vendarle prisilili k predaji, so prinesli uporniki na cerkveni prag zavoje z žveplom potresenega platna in posode polne bencina in to zažgali, kar pa jih je stalo pet mrtvih. Čeprav so nato zvonik ovili gosti kolobarji dušečega dima, so vladni miličniki še dolgo streljali. Po preteku treh ur in ko še ni bilo nikogar iz cerkve, so stopili uporniki v cerkev, kjer pa je ležalo vseh petdeset miličnikov mrtvih. Tovorni avtomobili, ki so stali v četverokotu sredi cerkve, so pričali, da so miličniki mislili najprej na novo linijo obrambe, očividno pa so spoznali, ko so pričele žveplene pare prodirati v cerkev, da nadaljna obramba ne bi imela smisla, in so zato vsi skupaj izvršili samomor — raje kot da bi prišli živi v sovražnikove roke. Po zavzetju Badajoza so uporniki osvobodili 380 političnih jetnikov, ki so prišli iz zaporov vsi živi in zdravi. Kljub temu je uporniško poveljstvo ujete vladne miličnike in aretirane osumljence takoj postavilo pred puškine cevi. Ogromno število usmrtitev v tem mestu je omenilo tudi naše časopisje. Dopisnik »Tempsa« poroča, da je bil tlak pri uporniškem poveljstvu dobesedno pokrit s krvjo usmrčenih, v kateri so ležala še njihova pokrivala in drugi predmeti. V vsaki vasi, ki jo zavzamejo delavske milice, proglasijo vso zemljo za last kmetov, ki organizirajo nato kolektivno delo. Produkte svojega vsakodnevnega dela si na pravičen način medsebojno razdelijo, in sicer dobi vsaka družina živeža kakor tudi drugih dobrin v razmerju s svojo velikostjo in s številom delavskih bojevnikov, ki pri njej bivajo. Razmerje med delavci in kmeti nadzoruje poseben odbor, ki ga tvorijo zastopniki obeh stanov. ♦ Na letališču v Burgosu je bil izvršen neverjetno drzen napad na uporniška letala. Napravljeni v duhovnike so se pripeljali napadalci z avtom na letališče, kjer so uporniški oficirji ravno pregledovali poškodbe nekaterih aeroplanov, prizadejane po vladnih strojnicah. Napadalci so pričeli metati na te aeroplane in na okoli stoječa ročne granate, dveh vidnih nasprotnikov ne prenese. Da smo takrat spretnejše postopali, bi dandanes naši parlamentarni zastopniki vse obsežne točke dotičnega programa znova in znova lahko ponavljali in bili bi močan politični faktor v državi. Drugič smo zamudili postati res prava kmečko-delav-ska stranka, ko nismo ob priliki Jevtičevih volitev vkljub vsemu beograjskemu aparatu mogli zbrati predpisano število podpisov, ker se je mislilo, da bo že nekako šlo. Lista je bila zavrnjena, takratno navdušenje za našo stvar se je pa temeljito poleglo. Danes stoji opozicija drugače napram režimu nego takrat, ona ni več pasivna, ona dela pozitivno politiko. Ne more biti tedaj nič bolj pametno, kakor v vsej državi ini-cijativno delati na ustanovitvi združene opozicije, odpraviti vse zapreke in na ta način po svoje prispevati k ureditvi notranjih sporov. Toda tudi pri nas prevladuje na žalost ona preizkušena politična nevednost o kateri smo govorili (mislimo tu predvsem na naše specifične slovenske in mariborske strankine razmere). Zato ne zajemamo nazven, ne živimo z javnimi življenjem, marveč se bolj in bolj reduciramo na bratovščino sv. Kristofora. Če je pa vzlic prej navedenim momentom) bila stranka potrebna, potem se je moral vsaj na zunaj zapustiti videz, kakor da je to politična grupacija, v katero imajo dostop vsi dolgoletni funkcijonarji in strankini delavci z vsem svojim' uplivom. V stvari pa ona to ne bo. Vse skupaj je podobno okrnjeni armadi, ki je preizkušene vojskovodje postavila na razpoloženje maršalatu dvora, v dobri veri, da je ostalih vojskovodij že zadosti za številčno moč armade in da bi mogel pomnožen generalni štab prej škoditi ko koristiti. Tako je nova stranka že ob spočetju abortirala. Pri tej priliki je pa maršalat čisto pozabil, da imajo tudi generali na razpoloženju še vedno svoje vojiščakc na razpolago, ki so jih nekoč sami vzgajali, in da je disciplina ter strumna enotnost te armade v prvi vrsti odvisna od miroljubnosti generalov na razpoloženju. (Pred leti, ko je proletarijat propadal v bedi in so se javna vprašanja zaostrevala do skrajnosti in so bile naloge socializma v Jugoslaviji tako nujne, ni strankino vodstvo imelo mo- Kako je Masaryk skoval Češkoslovaško drejših opravkov kot da je leta in leta reševalo osebni spor Korač—Topalovič. V tem so se izčrpavale »duševne« in »politične« sile pokreta. Kaj če bi bili tudi v Sloveniji tisti sodrugi, ki so bili klevetani in izrinjeni zgolj zato; ker niso bili analfabeti, sledili temu divnemu zgledu in storili enako, mesto, da so se iz ljubezni do delavstva premagali? Kako bi v tem slučaju izgledala danes enotnost?) Če se je tedaj že hotelo stranko prijaviti, potem bi morala biti ona dostopna vsemu našemu razumništvu, ki je nekoč za pokret delalo1, pa tudi onemu, ki je pripravljeno s svojim delom še le pričeti. Ta članek smo napisali zgolj iz razloga, da stvari koristimo, pa tudi iz razloga, ker nismo bili v stanu te misli iznesti na pristojnem mestu, ki je postalo zadnja leta za nas nekatere tako nepristopno. Josip Ošlak. ki so zažgale en »Caproni«, s katerega se je ogenj razširil tudi na hangar, kjer je zgorelo 20 letal. V splošni zmešnjavi, ki jo je povzročil drzni napad, so napadalci brez sledu izginili. Profesor dr. Julius Tandler Je umrl. Iz Moskve je došlo poročilo, da je tamkaj umrl prof. dr. Julius Tandler v starosti 67 let, za kapjo. Prof. Tandler. ki je bil rojen v Iglavi na Čehoslovaškem, je bil eden najznamenitejših anatomov sveta, redni profesor dunajske univerze in ordinarius njene anatomske stolice, vse do leta 1934. Zapustil je Dunaj in se podal za nekaj časa v Ameriko, potem pa v Sovjetsko Rusijo, kjer je sedaj umrl. Za časa socialistične uprave Dunaja je bil Tandler šef dunajskega mestnega zdravstvenega urada in je kot tak uvedel za prebivalstvo vzorno socialno in zdravstveno skrbstvo. zlasti za delavstvo, ki je v tem pred-njačilo vsem ostalim občinam na svetu. Poleg župana Seitza, finančnega referenta Breitne-ra in reformatorja šolstva Glockla, je bil Tandler četrti vogalni kamen rdečega Dunaja. Zato ga bo delavstvo ohranilo kot vzor v hvaležnem spominu. Strah iim je še vedno v kosteh. Kakor poroča »Neuer Vorvvarts«, se je vršila 27. julija razprava proti tretji skupini socialnih demokratov pri kazenskem senatu višjega deželnega sodišča v Hanovru v Nemčiji. V tej skupini jih je bilo sojenih 51, v prvi 56, v drugi pa 80. Vsi so obdolženi, da so se udejstvovali v, duhu socialnodemokra-tične stranke, ki je prepovedana. Dalmatinski škofje so izdali okrožnico, ki v njej pozivajo organe oblasti, naj strogo pazijo na to, da se bodo turisti spodobno obnašali in da bodo kopalci v kopališčih dostojno oblečeni, da se m < .|m- ljudstvo ne pohujša. Ob tej priliki smo se spomnili slučaja, ki se je pripetil lansko leto v Radmerju na avstrijskem Štajerskem, kjer je domači gospod župnik ukoril neko ženo, ki je svojega otročička »napol nagega«, kakor se je izrazil, poleti vodila na izprehode. Župnik je posredoval tudi pri občinskem odboru, da je poslal staršem tako pomanjkljivo oblečenega otroka, opozorilno pismo s pozivom, da takega javnega pohujšanja več ne storijo, kajti otrok, ki je imel prekratko srajčko, je bil, pomislite vendar, že 16 mesecev star. — ■ ► •*'( 4000 let staro knjižnico so našli med izkop-ninami starih sumerskih mest Minet el Baida in Ras Šama, ki jih odkopava neka francoska odprava pod vodstvom strassbur-škega profesorja Schafferja v Siriji. V slednjem so izkopali veliko množino žganih glinenih plošč s klinopisi, ki so očivid-no pripadale neki veliki javni knjižnici (kjer seveda ni bilo knjig v našem smislu, ampak je bilo to le veliko skladišče popisanih plošč). V Minet el Baidu so pa odkrili iz iste dobe veliko grobov, v katerih se je nahajalo mnogo bronastih kipov, draguljev, glinastih posod in popisanih ploščic, Pozne priče davno propadle kulture. Ženska St/ofoda Novemu rodu-nov čas September je za matere eden najvažnejših mesecev. Takrat se prične šola in takrat se odloči nadaljnja življenjska pot otrokova. Pri otroku, ki vstopa prvič v šolo, je materi in očetu morda najtežje, kajti takrat se oba določno zavedata, da je s tem dnem napočil tisti čas, ko se otrokova življenjska pot prične končnoveljavno ločiti od življenjske poti staršev, s katero je bila do sedaj več ali manj ozko povezana. V drugo okolje stopa sedaj otrok, drugi ga bodo v bodoče vzgajali, drugi mu bodo uravnavali pota in predpisovali smer. Zato se žal tudi res vse prepogosto dogaja, da se s tem dnem prvega vstopa v šolo prične otrok odtujevati staršem, da za-dobe drugi nad njim premoč in vpliv. Mnogo krivde na tem nosijo starši sami, ki včasih kar nič nočejo razumeti, da je otrok samostojno bitje, sicer majhen, toda cel človek. S trdo roko pritiskajo nanj vedno in povsod, s pogosto nesmiselnim in neupravičenim uka-zovanjem, z grožnjami in celo s kaznimi dosežejo sicer navidezno pokorščino, dosežejo pa tudi, da postanejo otroku tujci, da zgubi otrok sleherno zaupanje vanje. Če hočemo zgraditi nov čas, pa rabi proletarski razred mnogo dobrih bojevnikov in zato ne smemo dopustiti, da se nam zgubi ena sama moč. Z budnim očesom morajo spremljati proletarski starši razvoj svoje dece, skrbno jo morajo vzgajati in budno paziti, da jih ne pritegnejo druge sile v nasprotni tabor. Skoraj nepremagljiva notranja želja sili itak vse vzgojitelje, da skušajo potegniti otroka na svojo lastno pot, da ga skušajo izenačiti s samim seboj, ne samo v načinu ravnanja, ampak celo v mišljenju in čuvstvovanju. Vzgojiti otroka za vzor oziroma vsaj po gotovem vzoru, to je že od pamtiveka najvišji cilj vseh vzgojiteljev. Ne da bi se tega zavedali, skušajo vzgojitelji na ta način vzdržati ali podaljšati mineva-jočo stopnjo zgodovinskega razvoja naroda. Ako mlada generacija potrdi ta red, potem je bil življenja zmožen, ako ga odkloni, pa ustvarja zlepa ali zgrda, z evolucijo ali revolucijo, nov red, nove oblike sožitja ter skuša po prelomu naslednji mlajši rod vzgojiti spet v teh novih oblikah. Zato ni čuda, če se ravno v današnjih dneh o vzgoji toliko govori, če stoje vzgojna vprašanja v središču zanimanja, če se bije tako srdit boj za otroka. Ta pojav razumemo šele, če ga osvetlimo s stališča razrednega boja. Duh naroda in njegove dobe se ne odraža nikjer bolj določno kakor v vzgoji. Vedno določa način vzgoje vladajoči razred družbe in zato se mu nihče ne upa pri vzgoji oporekati, dokler ima neomejeno oblast. Kakor hitro pa dozori čas in prične oblast vladajočega razreda pešati, se začno zanimati za vzgojo tudi dosedaj zatirani razredi, ki se borijo za to, da bi dosegli vpliv na vzgojo, da bi ustvarili novo razredno vzgojo, ki bi odgovarjala njihovim interesom. Zato je boj med dvema vzgojnima sistemoma vedno pojav, ki spremlja boj za oblast med dvema razredoma, kar vidimo posebno jasno v današnjih dneh. Vsa borba narodov, vse stremljenje naprej in kvišku, vse razbijanje starih okov in predsodkov služi samo enemu cilju, ustvariti potomcem lepšo bodočnost. Danes se odpirajo vzgoji nova pota, česar bi se morali vedno zavedati vsi vzgojitelji. Obnova vse naše vzgoje je nujno potrebna, treba je, da popravimo vse naše stare nazore o vzgoji, treba je, da tudi vzgojo končno le prilagodimo zahtevam novega časa, novim izkušnjam, potrebam in zahtevam. Dobre volje za to proletarskim staršem v splošnem ne manjka. Toda dobra volja še ni vse, treba je tudi sposobnosti in priprave za vzgojni poklic, za izvrševanje najvažnejše človekove dolžnosti. Starši in sploh vsi vzgojitelji pogosto podcenjujejo težave vzgoje, zanesejo se, da jim bo povedala že zdrava pamet, katero pot naj uberejo pri vzgoji in še vse premalo je tistih, ki se jim zdi potrebno, da se pobliže seznanijo z vzgojnimi vprašanji. Ako ne bodo starši zamudili nobene prilike, da proučijo sodobne vzgojeslovne struje in da izluščijo iz njih vse ono, kar se da s pridom uporabiti za lastnega otroka, bodo hodili svojo vzgojno pot bolj zavestno in z odprtimi očmi, ne samo tipaje in ugibaje pravo jedro, bo mnogo manj zgrešenih poti. Zlasti pa ne smejo starši pozabiti na ono, kar je pri vzgoji najvažnejše in od česar je v prvi vrsti odvisen uspeh vzgoje, da je treba namreč z otrokom ravnati vedno kot z enakopravnim članom človeške družbe, da je torej treba v občevanju z njim opustiti ves trdi'pritisk in vsako silo, ki se najjasneje odraža v nepotrebnem in odvišnem ukazovatiju, v grožnjah in kaznih. Le če opustijo vsa ta nasilna vzgojna sredstva, si bodo pridobili starši zaupanje otrok in to zaupanje bodo ohranili še tudi tedaj, ko bodo druge moči vplivale na otroka in jim ga skušale odvzeti. Potem šele bo lahko zgradil nov rod nov čas, ki bo brez nasilja in brez pritiska, v katerem se bodo gibali samo svobodni in enakopravni ljudje. ZDRAVSTVO 17.000 ljudi umrlo na raku. V državi Newyork je umrlo v letu 1934 17.000 ljudi za rakom: vendar je bilo to visoko število smrtnih žrtev pričakovati, dokler je vladal aluminij v kuhinjah privatnih hiš in restavracij. Nad tem se gotovo vesele zdravniki, grobokopi in tvornice aluminija, gospodinje se pa morajo te posode skrbno izogibati, ker je škodljiva. BOLEZEN JETER IN ŽOLČA. Jetra imenujemo veliko žlezo, ki leži na desni strani človeškega drobovja. Jetra proizvajajo žolč, to je zelenkasto rumeno, grenko tekočino, ki se nabira v žolčnem mehurju; od tu se izliva v tenko črevo in je za prebavo največje važnosti. Radi tega pride vsled obolenja jeter, kakor tudi vsled zastoja delovanja jeter ali zamaščenja jeter, bolezni žolča, žolčnih kamnov (ki povzročajo hude bolečine) vedno do težkih prebavnih motenj, zaprtja, splošne telesne slabosti, le- nivosti črevesja, oslabljenja, a dostikrat tudi do zlatence, rumene kože, bljuvanja in pomanjkanja apetita. Dnevno enkrat je piti Planinka čaj, ki vsled vsebujočega natrija pospešuje tvorje-nje zdravih želodčnih sokov, vzdržuje kri lahko tekočo in hrani rudeča krvna telesca. V glavnem se je treba hraniti z zelenjavo in sadjem, pije naj se posneto mleko, ogibati pa se je vshe težkih jedil, kakor mesa, jajc, maščobe in pa ostrih začimb ter alkohola. Gospod, 35 let star, je več mesecev bolo-val na težki koliki žločnih kamnov, bil je zelo slab in suh. Vsled štiritedenskega zdravjlenja s Planinka čajem, kakor tudi hranenja s pinjenim mlekom in rastlinsko hrano so prenehale bolečine, dobil je zdravo prebavo in se je tudi telesno zelo okrepil. Reg. br. 529/36. ŽENSKO/RAZNO Priklade ali privage pri mesu. Pogosto se gospodinje pritožujejo1, da jim nameče mesar preveč kosti kot ipriklado ali privago k me- d su. Take pritožbe bi odpadle, če bi vse gospodinje točno vedele, koliko sme mesar dodati priklade. Zato priobčujemo, kolik je po obrtnem redu dovoljen in običajen odstotek priklade: Goveje meso: 1. Vratovinai se proda-ia samo z vsebuiočimi kostmi brez priklade. 2. Prsi se prodajajo z vsebujočimi kostmi brez priklade, ali pa še z 10% ipriklade (srce, jetra). 3. Rebra z vsebujočimi kostmi, ali pa še istotako 10% priklade (sTce, jetra). 4. Trebušni deli smejo imeti kot priklado 10% kosti za juho. 5. Pleče in stegno, če sta popolnoma očiščena kosti, masti itd., 25% ipriklade (kosti za juho). Telečje meso: 1. Vratovina se prodaja z vsebujočimi kostmi brez priklade. 2. Prsi z vsebujočimi kostmi in še z 10% prikla-dte (stranski deli). 3. Stegno z vsebujočimi kostmi in z 15% priklade (glavina). 4. Pleče z vsebujočimi kostmi in še z 10% različnih kosti kot oiriklado. 5. Ledvična pečenka z vsebujočimi kostmi in še z 10% različnih kosti. i i j |3 Dekliški i/ tablah, abUki dve levi in dve desni in sicer 30 do 35 vrst, kakor pač hočemo ta rob imeti širok. Ko imamo rob gotov, pletemo naprej navadno, na desni strani desne petlje, na levi pa leve in dovzemamo in snemamo točno po kroju. Ko pridemo do črte a—b, začnemo plesti kak drug, najbolje luknjičast vzorec, kakršnega pač znamo. Ko pridemo do črte c—č, pa pletemo spet navadno naprej. Vratni izrez obzan-kamo kakor običajno. Tudi hrbet začnemo spodaj z istim nasnutkom, pletemo najprej rob dveh levih in dveh desnih, ki mora biti seveda enako širok kakor pri sprednjiku, pletemo nato do črte a—b navadno, nato do črte c—č drug vzorec, nato pa končamo spet navadno. — Enako pletemo tudi rokav z nasnutkom 50—55 petelj, samo da mora biti pri rokavu rob dveh levih in dveh desnih dvakrat širši, da ga lahko zavihamo za polovico nazaj. Ko smo vse štiri kose spletli, moramo pulover sešiti. Pri tem pa moramo paziti, da pridejo črte, kjer se začne oni srednji okrasni rob, točno skupaj, ker drugače ni lepo. Kako je treba pletenine sešiti, zlikati in sploh lepo napraviti, o tem smo pisali v prvem zvezku. K temu kroju pripominjamo še, da se dajo lepo porabiti raznobarvne volne, ki jih imamo slučajno doma. Okrasni rob okoli in okoli pletemo lahko z drugobarvno volno, če hočemo, pa lahko še oni del pri vratu pletemo s tretjo barvo. Lepa kombinacija je n. pr. rujava, rumena in rdeča. Prinašamo navodilo in kroj za dekliški pulover z raglan rokavi, ki tudi neizurjeni pletilji ne bo delal težav. Kroj A nam kaže sprednji del, kroj B zadnji del, kroj C pa rokav. Pripominjamo, da je ta kroj za malo in drobno postavo, približno za desetletno deklico. Za večje in močnejše postave ga bo treba primerno povečati. — Kroj najhitreje in najtočneje povečamo, če kroj, ki je premajhen, na sredi skrižem prerežemo, nato pa položimo vse štiri dele na drug papir in sicer za toliko narazen, za kolikor ga je treba povečati. Tako-le: ovecam Najprej pletemo spredneji del, ki ga začnemo spodaj. Za nasnutek bo treba 110—120 petelj, kakršno pač imamo volno. Najprej pletemo Svinjsko m e so se prodaja brez pri-klade, samo z vsebujočimi kostmi. Za gospodinje je ipa tudi važno, da vedo, za koliko odstotkov smejo mesarji povišati cene posameznih delov mesa, kadar jiih prodajajo brez ip r i k 1 a d e. Zato priobčujemo še najvišje odstotke teh poviškov, ki se smejo zahtevati. Goveje meso: 1. Pljučna pečenka, popolnoma očiščena, se sme prodajati "največ z 80% priibitkom na dnevno ceno zadnjega dela. 2. Stegno, pleče in bržola, če je dobro očiščena in brez kosti, se sme prodajati z 25% priibitkom na običajno ceno. Telečje meso: 1. Stegno (za zrezek), očiščeno vseh mren, loja in žlez, brez kosti, se zaračuna s 60% dodatkom k dnevni ceni. 2. Pri očiščenem plečetu brez kosti se lahko pribije 40%. 3. Pti ledvični pečenki, ki se prodaja brez priklade, ®e pribije 20%. Borovničevec. Maline so drage in si zato marsikatera gospodinja ne more napraviti malinovca. Ker pa pride ipozimi silno prav, če je pri hiši kak sadni sok, naj pripravi vsaka gospodinja vsaj borovničevec, ki ima jako dober okus, če ga znamo pravilno pri- praviti. V naslednjem prinašamo recept za surov borovničevec, ki je mnogo bolj okusen in mnogo bolj jedilen kakor prekuhan. — 3 I borovnic stlačimo in jih pustimo stati do ipri-hodnjega dne. Drugi dan raztopimo v dveh litrih vode 5 dkg kisline vinskega kamna (Weinsteinsaure). Borovnice pretlačimo skozi cunjo, primešamo k borovničevemu soku 2Vi >kg sladkorja ter vodo z raztopljeno vinsko kislino. Vse skupaj pustimo stati 1 dan in večkrat dobro premešamo. Potem precedimo sok skozi gosto krpo in nalijiemo v steklenice, ki jih pa ne smemo zamašiti, ampak samo zavežemo s tkanino radi prahu. Šele čez 1—2 meseca smemo steklenice zamašiti. Borovničevec se jako dolgo drži. — Roke in zobe osnažiš od borovnic z Inmonovim sokom. Dobri keksi. Kadar hoče gospodinja napraviti otrokom posebno veselje, jim napravi kako drobno pecivo. Najpogosteje pridejo v takem slučaju na vrsto keksi. Pri keksih je treba paziti, da ne damo nikoli celih jajc, ampak samo rumenjake, kajti beljak napravi kekse trde. V ostalem se pa ravna kakovost keksov po tem, koliko vzame gospodi- nja od enega in drugega dodatka. Če ni preveč moke, ipa dovolj rumenjakov, sladkorja in masti, so keksi vedno dobri. Jako diobre kekse dobimo, če vzamemo namesto mleka smetano. — Pri nas imamo za kekse ta-le preizkušen recept: V skledi zmešaj 15 dkg sladkorja z 2 rumenjakoma in dodaj % 1 sladke smetane. Na d«ski vdrobi 10 'dkg surovega masla ali čiste svinjske masti s 40 dkg moke in napravi iz vsega skupaj testo, kateremu dodaš .še 'A zavitka pecilnega praška. Nato je treba testo razvaljati, izrezati razne oblike in jih peči. Žene in matere, započnite odločen boj alkoholu in nikotinu! Alkohol in nikotin sta oni dve mamili, ki sta najcenejši, najlažje dosegljivi in zato tudi najbolj razširjeni med vsemi sloji, žal tudi med delavstvom. Vsa mamila pa služijo enemu samemu cilju, omamljati človekovo duševnost, da pozabi človek na vse tegobe in neprijetnosti, da postane vsaj za kratek čas dobre volje, da vidi svet vsaj za par ur spet bolj v rožnati luči. Danes pa so zlasti za delavski razred taki časi, da ne smemo uporabljati nobenih mamil, jasno in trezno moramo gledati res- Mesto tz raju Bretanja je v Franciji to, kar je v Nemčiji Bavarska. Vsak poučen ve, da je mesto Plonezec v Bretaniji. V Plonezecu živi človek, ki je bil nekoč čuvaj svetilnika v Alžiru in ki je mnogo potoval po svetu. Vkljub temu, da je imel precej trdo glavo kakor vsi njegovi sosedje, je pa bil spretnejši, pre-drznejši in zelo gibčen. Tako je prišel kmalu do precejšnjega bogastva. Ta človek je pripovedoval nenavadno zgodbo. Bretanjci izpijejo precej vina. V vinu pa je resnica, pravi star pregovor. Nekdanji čuvaj je imel sorodnika duhovna. K temu duhovnu pride nekoč neka stara in drobna ženica, ki za časa razgovora o zveličanju duše med ostalim reče: »Ja ja ... Težki so časi... Mlada nisem več. Zelo ljubo bi mi bilo, če bi sebi lahko zasigurala eno mesto v raju. Ali pravijo, da so ta mesta precej draga.« Duhovnik napne ušesa. Misli ona simbolično ali resno? Mogoče želi samo mašo? Mogoče duševne tolažbe? Ne, ne, ni mogoče, da to ona misli dobesedno. Žena pa je resnično mislila na pravo mesto v raju. Duhoven je to kmalu spoznal. Začeli so se čisto resni razgovori, duhovnik je dejal, da mu je potreba nekaj dni, da dobi zvezo z merodajnimi krogi, čez teden dni pa pride s sledečo izjavo: Mesto v raju stane 60.000 frankov (šestdeset tisoč). Vsa zasopla se vsede žena na stol. Nenadoma in na največje čudo duhovnikov, ki je bil vsemu vajen ali kaj takega še ni nikdar doživel, pa se je povrnila žena čez nekoliko dni z gotovino ter izročila pobožnemu Služabniku božjemu 60.000 frankov. Za eno mesto v raju. Izgledalo je, da je stvar v redu. Ali duhovnik ni več mirno mogel spati. Ni ga toliko pekla vest, kolikor ga je vznemirjal težak sum: Nisem li mogoče premalo zahteval? Takšno jagnje bi bilo treba drugače ostrici. Zakaj, za ime božje, zakaj nisem rekel 80.000 (osemdeset tisoč) ... In nekega dne mu prinese sveži morski vetrič novo misel. Nekega dne — bilo je to leta 1924 — se zopet odpravi k tej ženi in reče: »Spoštovana gospa. Vaše mesto v raju vam je zasigurano za tistih 60.000, ki ste mi jih izplačali. Da se pa ne bi pozneje mogoče razočarali in meni z druge strani groba očitali: Veš, mesto je stojišče!« Zena se zopet vsede. Kaj je napraviti? »Morda bi se lahko,« reče duhovnik in zmaje z ramama, »dalo kupiti eno sedišče —, toda ista so, to vam moram reči, precej zahtevana. Mogoče že razprodana.« On ima dobre zveze. Končno ji pove, da eno tako sedišče' stane 80.000. In na kraju žena sklene prodati še nekaj od svojega imetja in reče: »Da- la Vam bom še tistih 20.000 frankov. Zakaj mtiogo ljubše mi je eno sedišče kot pa stojišče, ko se gre za večnost.« Ali sedaj se v to stvar vmeša dobri bog, kateri je, kakor znano, precej počasen, pa vendar dosegljiv. Dobra žena je imela mnogo sorodnikov, ki so se zelo zanimali za imetje svoje stare matere, tetke in sestre. Ti nekaj zaslutijo ter začno raziskovati. Hitro se je zvedelo vse in nekega dne nastane silen škandal. Duhovnika izobčijo. Vse pobožne duše so lahko sedaj mirno dihale. Ali ne dolgo. Izobčeni duhovnik ni razsipal denarja. Nasprotno, osnoval je ž njim — in kdo mu to more zameriti — mlekarno. Potoval je po svetu seveda še vedno v ornatu, ker je to bolje privlačilo. V svojem gospodarstvu je imel najmodernejše stroje in si tako v kratkem času pridobil precejšen kupček denarja. Svojega sorodnika — čuvaja svetilnika je pogosto obiskoval. Oba sta ljubila dobro jed in pijačo, tako sta večkrat skupaj izpraznila marsikatero steklenico prvovrstnega vina. Na enem takih sestankov se zgodi, da je duhovniku postal ovratnik pretesen, oči mu izstopijo, pojavi se mali udar kapi in začne hropsti... Sorodnik občuti, da se mu bliža zadnja ura. Vzdigne se in reče grešniku »To je kazen božja! Zdaj imaš, kar si zaslužil.« Bivšemu duhovniku je kakor mora leglo na prsa. Zamišljeno je taval po okolici,, izgovarjal neke nerazumljive besede in nekega dne pride čisto zlomljen k svojemu sorodniku, če bi mu hotel pomagati vrniti se v naročje edino rešujoči cerkvi. Seveda bi lahko. Sorodnik se prime dela. Predvsem obišče merodajnega škofa. Ta se silno razjezi. »Nikdar, nikdar!« Ko se je duhovna burja polegla, začne sorodnik previdno s svojimi dokazi. Bivši duhovnik ima pol milijona frankov. Škofu se stemni pred očmi — potem začne razmišljati. Po kratkem odmoru vpraša: Če je resnica, da se bliža zadnja ura. Za to on lahko garantira, reče hitro sorodnik. Zmaga na celi črti in 10% provizije čuvaju svetilnika za prijateljsko posredovanje. Duhovniku je bilo dovoljeno, da se ponižno povrne cerkvi. Odpravi ga v samostan za menihe-spokornike. Tam se še sedaj pokori, a svoj denar je prepustil cerkvi. Sedaj je vprašanje, če ni vendar na boljšem mamica iz Plonezeca, ki je celo svoje življenje srečno preživela v prepričanju, da jo po smrti čaka mesto v raju. In to sedišče, popolnoma razumljivo, pravo sedišče. Spisal Kurt Tucholsky, prev. Puno niči v obraz. Kdor bo vedno takrat, kadar ne bo zadovoljen s svojo usodo in z usodo drugih, pokadil ipar cigaret ali izpil par kozarcev vina, se mu vsa zadeva takoj ne bo več zdela tako huda, če si bo takoj mislil, da bo že boljše in da je pač treba potrpeti in si med tem časom sladiti življenje, kakor pač kdo more. Prav zato je pa tudi omamljanje z alkoholom in nikotinom tako po-gubonosno za posameznika in za vso človeško družbo. Najboljši ljudje zgubijo vse svoje udarne in oporne sile in utonejo v mamilih. Delavskemu razredu se stavlja danes toliko važnih vprašanj, katere je treba povoljno rešiti, rešiti tako, da bo v prid sedanji in bodočim generacijam. Zato se ne smemo zatekati k mamilom, ki nam otopijo duševnost, da ne vidimo več nobenih vprašanj, da se hočemo tako izmuzniti odgovornosti kakor ptič noj, ki vtakne glavo v pesek in se potem tolaži, da drugi njega ne vidijo. —- Boj alkoholu in nikotinu pa je v prvi vrsti zadeva žen in mater, ki imajo na družino največji vpliv. Ta boj pa ne smejo začeti iz brezmiselniim prepovedovainjem, očitanjem in zbadanijem, ker bi tak boj dosegel ravno nasprotje in bi se mož in sin prav nalašč še bolj oklenila alkohola in nikotina. Če bo dom veder in prijazen, če se bo vsakdo v njem dobro počutil, če bo znala gospodinja pripraviti vso družino do pravilnega posmatranja življenja, bo vsak član družine kmalu spoznal, kje mu je mesto in kaj mu je dolžnost, in si tega spoznanja tudi ne bo veo skušal vtopiti v nobenem mamilu. Navaden zavojček za približno 1 kg marmelade, cena Din 4'_ Navodila za uporabo dobite pri Vašem trgovcu. Razpošilja Dr. A. OETKER, Maribor Jelka Vuk: (13-letna deklica) Mavrica se norčuje Sedem barvic stkanih v mičen pajčolan, punčka kodrolasa, glej, imam. A nobene — punčka vitkostasa — prav nobene ti ne dam. Gledaš, gledaš, občuduješ, punčka črnooka. Vidim, da zaroto kuješ. — Želja v tebi je visoka . . . Stopi, stopi sem k meni, vzemi, vzemi pajčolan! Vzemi, saj ga vidiš, vzemi in če moreš, brž se z njim. odeni! Rada, če to zmoreš, rada ti ga dam. (HcošUa Svoboda Na ribiški jadrnici Čas je na jadrnici hitro mineval. In kmalu je prišel tisti dan, ki ga ne bom zlahka pozabil. Solnce je toplo sijalo s sinjega, brezoblačnega neba, morja ni motil noben veter; razprostiralo se je v nedogled široko in mirno. Bil je dan, kakršen je za ribarjenje najbolj pripraven. Mornarji so poiskali mreže in trnke in jih vrgli v morje, da polovijo kar se da veliko rib. , Imeli so srečo. Kmalu je bil krov poln vsakovrstnih rib. To me ie razvnemalo in navduševalo. Rad bi bil tudi sam pomagal pri lovu. To so ribiči zapazili, kmalu mi je eden izmed njih ponudil vrvico, na kateri je vjsel trnek, ki je že bil v vodi. — »Drži,« je dejal, »če potegne, pa pokliči.« — Kaj takega se deček mojih let hitro poprime, pa sem prijel za vrvico in čakal. Vrvica je bila zelo močna in precej debela. Držal sem jo krepko, da bi mi ne ušla iz rok, če bi prijela kaka večja riba. Slonel sem ob ograji in pazil na vsak sunek. Kako rad bi bil ujel kaj posebnega, velikega. Nestrpno sem pričakoval sunka, ki bi pokazal, da se je nekaj ujelo, ter gledal nepremično v vodo. In res: nenadoma je potegnilo v vodi s tako silo, da me je vsega streslo. Prijel sem vseeno še krepkejše za vrvico in potegnil k sebi. Ali pri trnku je povleklo še vse močnejše, in sicer tako, da je prav malo manjkalo, da nisem strmoglavil čez ladjino ograjo v morje. Sunek se je ponovil in vrvica je znova povlekla, s tako silo, da sem se bal, da ne zdržim. Zavpil sem na vso moč; ribič je pritekel; opazil je nevarnost in zgrabil hitro za vrvico. Roke so me že močno bolele in težko sem dihal. Ribič je potegnil krepko k sebi, toda tudi njega je kmalu vrglo nazaj k ograji. Vrvica je bila tako nategnjena, da sem se že čudil, kako da se ne pretrže. Priskočili so še drugi in vsi so vlekli na vso moč. »Kakšna pošast visi na trnku,« so dejali ribiči in vlekli neprestano k sebi. Toda »pošast« le ni hotela na površje. Upiral sem oči v prozorno vodo, da bi kaj videl. Zdelo se mi je, da se vendar nekaj približuje, čeprav polagoma, površini. Ribiči so vlekli, vedno močneje, napenjali mišice in težko dihali. Nekaj temnega se je jelo po dolgem času približevati; nekaj, kar ni hotelo in ni hotelo slediti skrajno napeti vrvici. Stari ribič je nato dejal: »Prevelika je, da bi jo dobili na ta način na krov.« Šel je po neki, kopju z velikim trnkom podoben drog, ki je ležal na krovu. Nagnil se je čez nizko ograjo naše male, ali tako lepe in prijetne jadrnice in čakal, krepko držeč z obema rokama dolgi suličasti drog, pripravljen, da ga vsak hip sune v pošastno ribo, ki se je pod vodo besno premetavala. Vsi smo sedaj molčali, skoro si nismo upali niti dihati. Vsi smo napeto zrli v vodo. Ribiči so vlekli na vso moč. Vrvica se je vidno krajšala. Žival se je še vedno zaletavala in premetavala, toda bila je že zelo blizu površini. Naenkrat se je nekaj dvignilo, vrvica je nenadoma popustila, da so ribiči odskočili. Bokom jadrnice se je naglo bližala ogromna temna masa. — »Zdaj,« je zavpil ribič z okovano sulico v roki in krepko ž njo sunil v vodo. Dobro je zadel; obtičala je živali za vratom. Ribiči so sedaj še enkrat krepko potegnili. Na površini se je pokazala ogromna riba, ki je znova pobesnela; skušala je znova uiti, toda krepke roke so jo medtem že potegnile do ograje; roke so nato še enkrat popustile, pa spet potegnile. Žival se je končno udala. Zdaj sem videl, da ji tiči sulica — mornarji ji pravijo harpuna — v grlu. Spretni stari ribič jo je zadel na pravem mestu. Vsi smo morali sedaj pomagati, da smo ogromno ribo povlekli na krov. To ni bilo lahko delo. Vzlic temu je na jadrnici vladalo veliko veselje. Ko je riba ležala na krovu, sem videl, da je nad dva metra dolga, da se čudovito leskeče. — »Danes smo imeli sijajen plen« — je dejal stari mornar. KONZUMNO DRUŠTVO ZA MEŽIŠKO DOLINO r. z. z o. z. — Poštni predal 3. — Telefon int. 5. Poštni ček. račun 15.925. — Brz. Kodes Prevalje. Centrala in skladišče: Prevalje Prodajalne: 1. Prevalje, 2. Leše, 3. Guštanj, 4. Muta, 5. Črna I., 6. Črna II., 7. Mežica, 8. Sv. Helena, 9. Pekarna Prevalje. Sprejema hranilne vloge in jih obrestuje po najvišji obrestni meri. — Pristopnina 5 Din. konzumno društvo rudarjev Hrastnik, r. z. z o. z. — Ustanovljeno 1906 Ima 3 prodajalne, zadružno gostilno in pekarno. Član postane lahko vsak. Delež Din 100.—. Sodrugi, sodružice podpirajte Vašo zadrugo, Vaš Delavski dom. slovenska narodna podporna jednota največja slovenska gospodarska in dobrodelna zadruga v SEVERNI AMERIKI. — Najboljša zavarovalnica za življenje, za bolezen, poškodbe itd. — Posluje v Zedinjenih državah in Kanadi. — Ima približno 50.000 članov v obeh oddelkih in blizu 635 podružnic po raznih krajih Amerike. PREMOŽENJE NAD 6.000.000 - DOLARJEV Za nasvete in informacije se je obrniti na: Glavni urad S. N. P. J , 2657-59 So. Lawndale Ave., Chicago, III. Splošna gospodarska in konzumna zadruga za Gorenjsko lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllll r. z. z o. z., Jesenice-Fužine, Cankarjeva 3. Prodajalne: Sava, Jesenice, Borovlje, Kor. Bela, Dobrava, Sp. Gorje, Mojstrana. — Zadružne gostilne: na Savi v Del. domu, na Kor. Beli, nasproti postaje. — Zadružni kino: Radio poleg Del. doma. — Delavska domova: na Savi-Jesenicah, v Sp. Gorjah! Knjigarna Kleinmayr & Bamberg Ljubljana, Miklošičeva cesta 16. / Telefon 31-33 najstarejša v Jugoslaviji, priporoča svojo bogato zalogo strokovnih in zabavnih knjig v vseh jezikih, kakor tudi muzikalij za petje, klavir in druge instrumente. Knjige in časopise, v zalogi se ne nahajajoče, dobavlja iz inozemstva v najkrajšem času. Najlažiji, najtrpežnejši in najudobnejši telo-vodni čevlji pripravni za vse vrste športa. Od vel. 30—34 Din 29.— ., „ 35—42 „ 35.— Najbol priljubljeni in največ zahtevan otroški čevelj iz finega telečjega boksa z čvrstim usnjenim podplatom. Od vel. 30—34 Din 69.— „ „ 35—38 „ 79.— Visoki čevlji iz močne kravine z neraztrgljivim in nepremočljivim gumastim podplatom. Neophodni za šolsko deco, za dež, blato in snsg. Od vel. 30—34 Din 45.— „ „ 35—38 „ 59.— 03 Najprikladnejši dekliški čevlji za šolo in ulico, iz finega okrašenega boksa z za-porko čez rist in močnim usnjenim podplatom. Trpežni in čvrsti čevlji iz močnega debelega usnja in z gumastim podplatom zelo prikladni za nemirne dečke. Od vel. 30—34 Din 39.— „ „ 35—38 „ 45.— Tiska: Ljudska tiskarna d. d. v Mariboru. Zastopnfk; Josip Ošlak v Mariboru. — Izdala v imenu konzorcija in urejuje: Jostft Ošlak v Mariboru.