Socialistična mladina po kongresu Zveza socialistične mladine Slovenije je na nedavnem kon- gresu v Moravcih spregovorila dokaj pogumno in dokaj zanimivo o vseh problemih, ki tarejo mlado generacijo danes. Morda v vseh dnevih kongresa niti ni bilo najbolj zanimivo dejstvo, da je prišlo do združevanja dveh organizacij v enot- no fronto socialistične mladine, najbolj zanimivo, po našem mnenju, je dejstvo, da je skoraj 200 mladih ali malo manj kot polovica delegatov, sodelovalo v razpravah in zeto zainteresirano spregovorilo o svojih problemih. Med njimi so bili tudi člani predsedstva Občinske konfe- rence zveze socialistične mladine Ljubljana-Center: Karel DESTOVNIK, Lijana KALČINA, Miran KOREN, Igor MAKO- VEC, Ivan SUŠNIK in Jože ŽLAHTIČ. Z njimi smo se pogovarjali o nalogah, ki čakajo neposredno njihovo organizacijo po 9. kongresu ZSMS. Objavljamo avto- riziran zapis pogovora, ki ga je vodil in za objavo pripravil jiovinar Slavko DRLJE. Bitka za samoupravljanje DOGOVORI: 9. kongres ZSMS je nedvomno razgrnil široko paleto nalog, ki čakajo ZSMS. Clani ZSMS ste se s sprejetjem resolucije zavzeli, da se boste bojevali za to, da bo ZSMS družbenopolitična organizacija, ki bo demokra-tično politična oblika razredne zveze vseh mladih, ki so se odločili za socialistično samo-upravljanje In si so se zanj pripravljeni bojevati na pod-Iagi skupnega programa in enotnl v akciji. V resoluciji je tudi zapisano, da mora biti ZSMS dejavnlk demokratične družbene kontrole, organiza-tor samoupravno socialistično nsmerjene akcije mladih, de-javnik v boju za vključitev ti-stega dela mlade generacije, ki še ni aktiven in politično formiran v samoupravno so-cialistično akcijo mladih in v ZSMS itd. Kako se bo vseh teh nalog lotevala bodoča občinska kon-ferenca ZSMS Ljubljana - Cen-ter? MAKOVEC: Vse te naloge, ki ste jih našteli, bi razdelil pravzaprav v dva dela: sedaj, ko še praktično nimamo orga-nizacije, bo prva naioga usta-navljanje osnovnih organdza-cij povsod, kjer mladi delajo ln žive. To je ena naših naj-važnejših nalog. Ob tem bodo potrebne tudi vsefoinske spre-membe, ki se pojavljajo z no-vo organiziranostjo in se za-vzemati za vsete naloge, ki so na papirju in jih prenesti v življenje. 2e na našem pred-sedstvu smo omenjali neka-tere stvari, denimo podrofije šolstva. Zame je tu temeljno vprašanje, ne toliko, kako bo-mo formalno organizirali mla-dino, ker to bomo lahko nare-dili, postavili bomo predsed-nike in predsedstva, če pa bo-mo hoteli zagotoviti tudi vse-binske spremernbe, bomo mo-rali spremeniti nekatere bist-vene stvari. In to ne samo med mladimi, zlasti bo to naloga vseh sub-jekbivnih sdl, kajti tu gre de-jansko za vzpostavljanje tistih odnosov med šolajočimi se in med tistdmi, ki jih šolajo, fco-rej odnos: uditelj-učenec, da Bta oba subjefcta vzgojnega procesa, In ne tako kot je bilo doslej, ko je bil učenec prak-tično objekt. To povzroča še vrsto vsebinskih sprememb, o katerih smo že govorili. če bo-mo uspeli, potem je to fcisti bistveni premik, ki ga lafako naredimo. Druga stvar, spodbuditi bo-mo morali bitko za samoupra-vljanje. Mislim, da je osnavni problem v tem, da so tam, kjer ne gre samouprava, tudi slabše politifino organizdrani. Žal bi moralo biti ravno ob-ratno, tam, kjer so samoupra-vno najslabše organizirati, bi morali biti politično najmoč-nejši, da bi samoupravo laliko spodbudili. In tu mislim, da to ni le stvar mladine, temveč vseh subjektivnih sil naše dru-žbe, ker ne gre le za organiza-cijske spremembe, gre za glo-blje vsebinske spremembe. Ta-ko si na kratko predstavljam te stvari. ŽLAHTIC: Nadaljeval bi tarn, kjer je nehal moj kolega, pri Solstvu. To je še vedno pe-reč problem. Vzgoji in izobra-ževanju se nujno pridružd še sintetični element: marksistič-na vzgoja in izobraževanje. Na kongresu smo o teh stvareh precej govorili, slišali smo vr-sto predlogov za rešitev, ven-dar menim, da je bistvo v tem, da najprej vzgojimo tak-šen kader, takšne prosvetne delavce, ki bodo sposobni na osnovah marksizma podajati snov. To je namreč eden tistih bistvenih pogojev, če želimo sploh priti do tiste stopnje, ko naj bi pričeli vzgajati ljudi. Pojavlja se strahovit pro-blem, ko imamo več kot po-lovico mladih slovenskih uči-teljev, ki jih vzgajamo v naših zavodlh, ki ne znajo sami sebe vzgojno preobraževati, kaj šele da bi ti znaJi vzgajati in pre-obraževati tiste ljudi, ki šele stopajo v življen.}e. Marksizem so pri nas do se-daj, koliikor so ga sploh pre-davali, podajali izredno orto doksno aii pa je obstajal v oblikah, ki so bile teoretifino izredno heterogene, bile so prepojene z vrsto drugih ideo-logij, od nihilizma, skeptici-zma in podobnega. V idejnem snovanju učnih načrtov in uč-nih procesov bo potrebno da-jati izreden poudarek preobra-zbi učiteljev in njiiiovemu marksističnernu vzgajanju. Mi-slim, da je to eden lzredno po-membnih problemov, tu se lahk.0 začne celatna preobraz-ba družbe. Družbena lastnina je naša lastnina DOGOVORI: Ker je teh na-štetih nalog v resoluciji toliko, bi btlo morda zanimivo, da se pogovorimo o tem, kako bo ZiMivlS, po vašem mnenju, de-javnik aemokratične družbene kontrole, in kot drugo, kako se bo organizacija mladih lotila vključitve v samouprav-vno sociaiistično akcijo mla-dib in v ZSM8 vseh tistih, ki še niso aktivni in politično lor-mirani? Ste že razmišljali o tem, kaj to jutri v vašem programu pomeni, na kakšen način boste opredeljevali to delovno nalogo? MAKOVEC: Osebno si de-mokratično družbeno kontro-lo predstavljam tako: izvolili smo vrsto delegatov v vsemo-goče organe. V nasi organiza-oiji se bomo o določenili stva-reh pogovorili in jih potem čez svoje delegate v družbi uveljavljali. DOGOVORI: Je morda kdo razmišljal drugače? DESTOVNIK: Družbeno kontrolo smo si do nedavnega predstavljali tako, da pač ne-kdo mora to kontrolirati, ni-smo pa ml tisti, ki se moramo temu posvetiti. Sedaj bomo morali končno spoznati, da smo to tudi mi. V tem je tudi odgovor na vprašanje, zakaj ne maramo organov družbeme kontrole in zakaj nismo razu-meli samoupravne delavske kontrole znotraj TOZD. Imeli smo jo za nekakšen policijski nadzorni organ. MAKOVEC: Ja, v tem bi se strinjal z Destovnikom. Treba je razvijati občutek za družbe-no lastnino. Do sedaj smo imeli popolnoma napačne predstave o družbeni lastnini, to na bilo naše, to je bilo »od nekoga«. Naše je bilo samo tisto, kar si imel v žepu, kar si dejansko imel, stroji, tovar-ne — to za je bilo 'družbeno, to nd« bilo pomembno. To naj čuva milica, direktor ali kdo drug. Zato je potrebno razvi-jati ta občutek, da je prav-zaprav vse, kar je družbene-ga, tudi moje in moram tudi sam skrbeti za vse te stvari. Ta občutek si lahko najbolj privzgoj4mo v brigadah, kjer s svojim delom nekaj ustvar-jamo, ne za to, da bi zaslužili, temveč da dobimo občutek, da delamo za nas, da moramo to kasneje čuvati. Zanimivo je, da Imarno v naši družbd zelo malo prijav iz delovnih organlzacij, ljudje nočejo povedati, da v njihovi delovni organizaciji kradejo, čeprav vsi o tem govorijo in vsi te stvari tudi dobro vedo. ¦ šele takrat, ko nekoga zapre- jo, vsa pravijo: »Saj smo go-vorili!« l'o ne Do mogoCe v pnnoctnje. Ljuaje nanntsu mso uneii oočuuia, da neK.uo, ki »goijuia« poajecje, v Distvu »goguia« lucu njm. jjjauje imajo oočucek, daso okraaem le iaKxai, ko mu ti neposreano iz zepa tutraaejo aeaar, sicer pa ne. VeiLKOKrat se je tucti dogajaio, a& je eno poajetje varaio drugo, tocta co je oiio v reau, ker je Diio »to za nas«. Za nase aooro, tak-šne stvari so tiUe aruzbeno opravicevane — komerciaini Uipen ne giede na posiecuee. S wm pa so Jjuctje m