. j ■ ■■Hi obzorja stroke Mojca Ramšak UDK 7933 PANTOMIMA ROJEVANJA Avtorica v besedilu razmišlja o manj pOgSti rekreativni dejavnosti v prostem ea.su - o trebušnem plesu {orientalskem v Sloveniji) in njegovi zgodovinski poli z Bližnjega Vzhoda in Severne Afrike v ZDA in Evropo. Oh tem predstavlja še napačno razumevanje tega plesa in različne pomene, ki jih je bil deležen od 60. let 20. stoletja dalje. Besedilo je nastalo na podlagi lastne izkušnje in ankete, ki jo je izvedla s tečajnicami v Ljubljani marca 1995 STAUSCE "Mojca, greš z. nami na kavo?" "Ne hvala, ne danes. Mudi se mi na vajo." Vame se je vprašujoče zazrlo troje parov oči. "Na kakšno vajo?" Ne da bi oklevala, ker sem se zavedala prednosti ki jo imam Pri tem, tla jih hO odgovor zalotil nepripravljene in jih presenetil, sem "butnila": "Trebušnega plesa," in pri izjavi pretiravala, ker sem šla pravzaprav na vajo orientalskega ple.sa. Vseli šest zenic se je za dolg trenutek razširilo, troje tisi v hipu umolknilo, dvoje pa se jih je čez čas razvleklo v prizanesljiv nasmešek in nato še ena v posmehljivo nevoščljivega. vseh šest oči se je naslednji hip kot na ukazpomenljiv^zaptči-'o - kam drugam kot v moj "zadek" in boke. Taka je I )ila ena od prvih reakcij na moj -pregrešni", "ekscen-trični* hobi. Osuplost znancev me je Sprva zabavala, čez čas Pa sem se naveličala in jim nehala razlagati, zakaj sem ob torkovih in sredinih večerih zasedena. Vendar sem začela intenzivneje razmišljati o fenomenu telesa sredi našega vsakdanjega izkustva. Glede na lastne izkušnje; ki sem jih dobila iz socialne percepcijc zaznavanja situacij in oseb, ki sem jih vpletla v pogovor o orientalskem Plesu, Sem razmišljala tudi o socialni in kulturni pogojenosti lega plesa. Lastne izkušnje nikakor niso zanemarljive pri preučevanju Plesa. Pomena nekega plesa ne odkrivamo tedaj, ko o njem govorimo, pač pa kadar v njem sodelujemo z dušo in telesom 1 ''•'ykmaii ¡990 82). Tako moja perspektiva ni bila samo opazovanje in beleženje, pač pa tudi lastno doživljanje in na tej Podlagi je nastalo pričevanje o plesu in ljudeh, ki ga ustvarjajo ln izvajajo. Poleg opisa in interpretacije se moje besedilo Nanaša tudi na lastne ocene, stališča in presoje (prim Zebec 1993:45).' Marca 1995 sem pripravila anketo, v kateri sem povprašala štirideset Žena in dekle!, ki so v šolskem letu 1994/95 obiskovale tečaj orientalskega plesa, in sicer pod vodstvom ple- salke, koreografinje in pedagoginje Jasne Knez. Tečaj je pripravila Zveza kulturnih organizacij Slovenije. V anonimni anketi sem zastavila vprašanja, na katera odgovori naj bi, tako sem predvidevala, odražali doživljanja udeleženk orientalskega plesa, njihove želje in pričakovanja ter odziv njihove najbližje okolice, Temeljna pred informacija, ki sem jo dala anketiran kam, je bila ta, da njihove izkušnje potrebujem za raziskavo o manj pogostih dejavnostih v prostem času. Vrnjenih sem dobila dobro četrtino oziroma dvanajst vprašal ni kov. Z anketo sem hotela preveriti pravilnost lastnih opažanj in želela tudi potrditi ali ovreči nekaj predpostavk, ki zavzemajo ves spekter vrednotenja trebušnih plesalk v slovenskem ( ljubljanskem) prostoru. Navajam nekaj iztočnic, o katerih sem razmišljala pred anketo: - Orientalski ples sam po sebi ni nič posebnega (v svojem Primarnem okolju), lahko pa dobi posebni pomen takrat, ko se ga udeležujejo "naše" Slovenke in ko ga uvrstimo ob rob vsakodnevnim dogodkom in medsebojnim odnosom. - Ženskam, ki se ga udeležujejo, sčasoma postane samoumevna oblika rekreacije in ohranjanji fizične kondtcije. Prispeva k lažjemu sproščanju in do neke mere spodbuja ustvarjalnost, ki se prenaša tudi na "neplesni" del življenja. - Z možnostjo improvizacije, ki jo nudi ta ples, se krepi občutek za lastno telo, za najrazličnejše možnosti gestiku-lacijc in mimike, - Znanci, prijatelji in sorodniki (velja tudi za ženske) poskušajo včasih izvajali najrazličnejše pritiske' na plešoče. Ti kol posamezna dejanja nimajo prav bistvenih posledic, imajo pa močno sporočilno vrednost, ki stereotipizira tovrstne slovenske plesalke kot; - subjekte z lastnostmi kiča (izzivalno gibanje ob ritmični glasbi brenka! in tolkal, bleščanje gole kože skozi frfotajoče tančice...)," - spolne kokete. s katerimi ni (več) potrebno spoštljivo komunicirati, - ženske z nenormalnimi nagnjenji ali bizarne neprilagojene čudakinje ter nazorske ekshibicionistke, - in celo kot pripadnice neslovenske nacionalnosti ("Ali so to naše Slovenke?", "Izklopile že ta dgU-migu, saj niste bosanka!"), kar je morda posledica neprijetnega spomina na Balkan. Tovrstnim negativnim reakcijam Z odklonilnim emocionalnim predznakom se ob bok postavljajo pozitivnejše, ki se & glavnem nanašajo na dobrodejne psihološke in medicinske učinke plesa. - Orientalskemu plesu (in s tem trebušnemu) se ne pridaja samo erotičnih in lascivnih pridevnikov, pač pa se ga vrednoti tudi kot pozitivno sestavino prostega časa, ki razširja obzorja. Na vse te iztočnice poskušam odgovoriti ob kulturni umeščenosti tega plesa v okolje, kjer so ga ali ga še plešejo. kritično branje tekst it se zahvaljujem Siaiuhor/it Pettann in iVejiKos. titeju Kos deli elemente kiča vplesti r osem skupin 1) vsesplošna razumljivost. pvipnxnust, 2) serijska izdelava, ti omogoča množičen . K razmahu lega plesa so v veliki meri pripomogli tudi egipčanska kinematografija in glasbene komedije. V polni dimenziji so ga predstavile izjemne egipčanske plesalke, kot so Samia Džahial, Tahia Karioka, NaTma Akel, Nabauija Mustaf§ in v Libanonu Nadia Džamal (Guemra 1994: 7). Danes lahko v zvezi s trebušnim plesom v Egiptu govorimo tudi o izraziti sle reo tipizacij i (barskih) plesalk, ki se kaže vse od amerikaniziranih plesnih oblek, ki so podobne striptizet-nim, pa vse do prav takšnih gest iti mimike, kar pa kaže tudi na akulmradjske procese v oblačenju. V islamskem svetu je žensko oblačenje le delno evropeizi-rano, saj so se temu močno Upirale tudi verske ustanove, medlem ko za moške niso veljala ista pravila. Tam, kjer je bilo za moške povsem normalno oblačili se po evropsko, so zadrževali tradicionalna islamska ženska oblačila (južilic 1993: 253-25$>. Zalo ni nič čudnega, da trebušni ples stigmatizirajo tudi skozi oblačilno identifikacijo. Za Egipt npr. velja nenapisano pravilo, da si vsak oče zeli. da bi na poroki njegovega sina nastopila trebušna plesalka, toda nikakor si ne želi. da bi se njegov sin z njo poroči! Plesalka na poroki najverjetneje izvira iz želje po spodbujanju plodnosti v zakonu, podobno kot to Egipčanska trebušna plesalka iz l'). st. Vir: Dešcription de l'Égypte. Gattimard archive oz. Egypt, Everyman Guides, London 1995, str. 163. GLASNIK SED 35/1 995, It. 4 27 obzorja stroke simbolično počnemo pri nas z metanjem rižn. Degradacija trebušnega plesa, ki se je iz posvečenega rituala spremenil v kavarniško atrakcijo, je bila dokončna in nepopravljiva že leta 1S93, ko je zvezda trebušnega plesa 'Little P.gvpf (panda Mah/ur) zanesla svoj ircbuh na Svetovni razstavi v Ghicagu, ob 400-Ietnici odkritja Amerike, preti očmi tedaj še zelo viktorijanske Amerike. Od tedaj je ta ples v duhu Američane vedno asociiral na bre/sramno miga nje z boki kabaretnih plesalk (Gioseffi 1980: 71; Karkutli 1984:46, 47). POHOD ORIENTALSKEGA PLESA NA ZAHODU - NJEGOVO NAPAČNO RAZUMEVANJE IN RAZLIČNI POMENI V začetku Šestdesetih let so v Kaliforniji odprli prve studie za trebušni ples Delno so jih vodile ameriške poklicne plesalke, ki so se same na Orientu srečale s tovrstnim plesom. Arabski priseljenci v ZDA so v lem videli svojo možnost prikazati "avtentičnost" orientalskega plesa in glasbe, ki so jo dobili že z materinim mlekom, čeprav večina od njih ni imela nobene posebne (ali) pedagoške plesne izobrazbe. Taki Orientalski studii .so se .širili ptpti zahodni obali /DA in v prvi polovici osemdesetih je bilo v Ncvv Yorku šlit iin.šlii ideset sol za trelHišni ples. Trcbušno-plcsna mrzlica je zajela vse sloje žensk, od gospodinj do intelektualk (Karkutli 1983: 60). Tudi v Evropi, zlasti v Franciji, Italiji in Nemčiji, je poslalo obiskovanje tečajev orientalskega plesa prava moda, ki se je v osemdesetih širila kol oljni madež. Za razliko od prvega vala, ki je zajel Ameriko, se je v Evropi želji po razvedrilu in dobrem počutju pridružilo še preučevanje in razmišljanje o tej prastari plesni obliki (prim, Dago 1994: 51). Joggingu, aerobiki, fitnessu, tenisu, jogi in drugim oblikam plesa se je kot oblika rekreacije in sprostitve pridružil še orientalski ples, ki ga je v Ameriki zaznamovala še manija čaščenja "Matere Zemlje" (Gioseffi 1980: 250), vse pa je bilo v povezavi / gibanjem Women's Liberation v 60. letih. Trebušni ples je postal tako popularen med drugim tudi zato, ker pri njem ni omejitev glede starosti, teže ali postave, kar je pomembno za druge plesne oblike. V čem je skrivnost razmaha tega plesa!1 Po mnenju Dietlinde Karkutli. avtorice knjige Das Bauchtanz in voditeljice trebušno plesnih tečajev v Frankfuitu, je vzrok na eni strani velika odprtost Američanov do vsega novega v povezavi s "pričakovanjem ozdravljenja" in končno tudi zavestno poenostavljanje stvari: trebušni ples so namreč priporočali tudi kot sredstvo za pridobitev in obdržanje moža, potem ko ličila, frizura in drago zdravljenje v shujševalnih studiih niso več ppmagali. "Zelo seksi telovadba!", Tlešite trebušni ples in vaš mož bo ostal doma", "Nov polet pri krizi partnerjev", "Naredite svojega moža za sultana", itd., ild., itd. Tako preprosto naj bi bilo urejanje življenja z magično pomočjo trebušnega plesa in laki so bili naslovi knjig, ki so izhajale v času trebušno-plesne mrzlice v Ameriki in Nemčiji Američani so imeli še en pomemben "argument": "Pleši trebušni ples, ker to počne že ves svet." Kdor je holel bili v toku dogajanja se je moral pridružiti temu toku in plesati.* Tako kot je bil moderen havajski ples Hula v petdeseLih (Karkutli 1983: 60 I i) in malo kasneje še "hula-hup" obroči, ki so jih ženske tudi pri nas množično vrtele okrog bokov v začetku sedemdesetih Uporaba obročev je ob primerni dieti pomagala "klesati žensko figuro, in to so vedele že deklice. V množici tečajev in šol za trebušni ples so torej poudarjali predvsem njegov pomen za sprostitev in odpravljanje depresivnosti ter ženskam obljubljali, da bodo z erotičnim plesom med stenami domače spalnice znova očarale svoje naveličane može (Kos 1994: 7), V procesu degradacije trebušnega plesa na vulgarni seksistični spektakel po kavarnah in nočnih klubih velemest najdemo vzporednico degradacije žensk v goli seksualni objekt. Trebušni ples pa je bil, kot sem že omenila, prisoten tudi na feminističnih zborovanjih, npr. leta 1969 v Atlantic Cityju, kjer so plešoče feministke nosile transparente z napisi "Zemlja nam bo vrnila naše trebuhe! Zemlja je ženska, kot smo me! Ženske prsi so ekološko čudo! Dol s fa lični m oboževanjem orožja! (Gioseffi 1980 177. 181. ¡82).111 V osemdesetih so bili v Nemčiji mol i vi pri vrže nk trebušnega plesa različni Nekatere so v njem videle sredstvo za doseganje na moške orientiranih ciljev. Toda v njem so se našle tudi privržen k t- tedanjega zahodnO-nemškega ženskega gibanja, ki so v plesu videle možnost za izgrajevanje ženske podobe v (feminističnih) ženskih zdravilnih centrih m alternativnih projektih. Kako je to možno? Kako je mogoče, da je ples. ki so mu prilepili podobo orientalskega stripliza, pri kalerem že samo ime izraža o po Iz kos t in nespodobnosl in je po splošnem prepričanju "ples, ki vžge" in ki poziva k razbrzdani spolnosti, pri mladih samozavestnih ženskah, ki se ne vidijo in se nočejo videti kot objekti moškega poželenja, doživel takšen uspeh (Karkutli 1983: 61)? Eden od razlogov za te pljuske Orienta v obliki trebušnega plesa je poleg spolne svobode tako imenovane Ixiby boom generacije v šestdesetih prav gotovo tudi spremenjen odnos do lasi nega lelesa v osemdesetih. Modeli idealnih Žensk, ki zapeljivo zrejo na nas z vseh strani, so idoli našega Časa in poleg lepote, vitalnosti, zdravja in mladosti predstavljajo celo - svobodo. Slava lepemu telesu pa poleg fizične popolnosti pogosto pelje uidi v različne nevroze, kot so anoteksija. bu-limija in hlastanje za dragimi lepotnimi operacijami. V osemdesetih letih, ko so ženske začele množično telovaditi "kot nore", so npr Francozinje kar med odmorom za kosilo drvele na tečaje aerobike. Po vrsti nesreč se je ta moda u nesla in ženske so želele telovaditi in utrjevati telo, a na drug način. Izbrale so trebušni ples. V plesnem centru Marais v Parizu je bila v začetku devetdesetih taka gneča za vpis v tečaje trebušnega plesa, da so morali celo zavračali nove prosilke, ki bi se rade vpisale Ti tečaji so 8 5 temi "argumenti" se avtoritet knjige ne i ¡identificira. 9 "Hula-hup" obročp bih mogoče vrteti ukivg pasu zdaj v eno zdaj t; drugo smer. okoli kolen, pa na eni (dvignjeni!) nogi. na rokah, okrog vratu, ipd. Fantje ga niso vrteli, vihali so nosove nad tem športom, ponavadi so poskusili, pa kmalu odnehali 10 Da niela Gioseffi. najbolj zM^t pSfesioriabta trebušna plescrfka vZDÁtfest'oju lastno izkušnjo in vlogo tega plesa v burnih spremembah konec Šestdesetih, opisala v avtobiografskem romanu V njem se prepleta njena osebna travma oh ponesrečenem zakonu z n jeno jilesuo kariero. 1'ri tem s fotografsko natančnostjo opisuje svoje nagibe in vzpon v us/x>šni f>/esni karieri na broadwayskth odrih. Prav tlič prostodušno ne kuka v zakulisje sveta shombusinessa, brezkompromisnih menedžerjev. zadmiljenih dvoran in luksuznih hotelov S jen" zgodba se vrtoglavo vrti okrog lastne promiskiiitete. lezbijštva, prakticiranja Reichovih orgonskih teorij, feminističnih zborovanj Woodstocka in še česa, vedno s skoraj obsesivnlm pojasnjevanjem ameriškega kulturnega konteksta v Šestdesetih. 62 GLASNIK SED 35/1995, št. a à obzorja stroke navadno kulturno mešani. Prihajajo ženske iz Tunizijo, Alžirije, Libanona, ki jim ure plesa predstavljajo sredstvo, da ■se približajo svojim koreninam, in Francozinje, ki prihajajo i/, radovednosti. Nekatere se hkrali učijo arabsko in preživljajo počitnice v severni Afriki, kjer se navdušujejo nad glasbo haladiipnm. Plesne tančice 1994: 33). Drug razlog za popularnost trebušnega plesa lahko pripišemo neke vrste samozavedanju, pri katerem je ples ena od metod za vzpostavljanje harmonije med telesnim in duhovnim. I'ri plesu namreč niso aktivne samo mišiee, pač pa tudi emocije, ki ravno pri trebušnem plesu prihajajo počasi, a rti j pogosteje prav iz trebuha". Poleglega je to ples, pri katerem je dovoljeno in možno bolj improviziran kakor npr. pri baletu, jazzu in drugih ljudskih plesih. Ta.odprtost do spontanosti in skoznjo iskanje ženske identitete ob erotičnih detajlih tega plesa je povzročila, da so ples "posvojile" pred vsiem ženske.'1 ORIENTALSKI PLES V LJUBLJANI In kako je s tem pri nas? V Ljubljani je tečaj orientalskega plesa mogoče obiskovati od leta 1993 naprej pri Jasni Knez. Jasna Knez, plesalka, Plesalka Suhair Zakt v nočnem klubu v Kairu. r<>!<>■■ S van t bor Pettan ¡987. koreografinja in pedagoginja, se je plesno oblikovala na Oddelku za izrazni ples Srednje glasbene in baletne šole v Ljubljani pri pedagoginji Živi Kraigher. Klasični balet in sodobne tehnike je izpopolnjevala v londonski Contemporary Dance School ter jazz tehniko v londonskem Dance Centru, Vse življenje raziskuje plesno izraznost in oblike ter kot ple salka avtorskega plesa išče vire v vseh plesnih oblikah sveta, Z orientalskim plesom se je seznanila med bivanjem v Sudanu v sedemdesetih letih in kasneje pri različnih učiteljicah te plesne zvrsli. V osemdesetih se je prvič udeležila tečaja orientalskih plesov na poletni Šoli v Ljubljani pri učiteljicah Kate McGowen ter kasneje pri Insi Sparei in Naimi. Leta 1990 se je vTaffcentU v Uzhekislanu seznanila zuzbeškimiple.si. Razvila je lastno metodo poučevanja, v katero vpleta tudi dihalne vaje in elemente sodobne izraznosti. Ne preučuje Orientalskega plesa ene pokrajine ali države, ampak poudarja izbor vsega, kar se je na učila Združuje torej različne zvrsti v rekreativne namene in vanje vpleta masažo, elemente joge in dihalne vaje (Poletna plesna šola 95: Patjevec 1995: 15). Knezova goji improvizacijo kot ustvarjalno metodo in odrsko obliko, ne pa kot sredstvo (zasebnega) sproščanja. Njena improvizacija je strukturirana in podrobno dodelana, z njo želi narediti nekaj povsem samosvojega. Enkratnosl njene improvizacije, kateri: bistvo pedagoško prenaša tudi na tečajnice, ozavešča idejo o posebnosti lastnega telesa in osebnosti ter o možnostih njunega izražanja. Podatki iz ankete, ki sem jo izvedla marca 1995. kažejo, da je bila povprečna starost udeleženk (tistih, ki so mi vrnile vprašalnike) 32 let (letnik 1963), najmlajša udeleženka je bila stara 19 (letnik 1976) in najstarejša 44 let (letnik 1951). Šest jih je bilo iz Ljubljane, pet iz drugih krajev v Sloveniji in ena iz Srbije. Ob tem naj povem, da je najmlajša udeleženka morala biti stari najmanj 17 let, navzgor pa pri sprejemu v tečaj ni bilo omejitev. Največ (pet udeleženk) jih je imelo visokošolsko izobrazbo (novinarka, profesorica matematike, dokumenta listka et-nologinja, komercialistkn za zunanjo trgovino), dve sta bili študentki, dve sta imeli srednješolsko izobrazbo (upravna delavka, komercialna tehnica) in dve poklicno izobrazbo (kuharica, prodajalka), ena pa je pila še dijakinja. Pel udeleženk je bilo poročenih in sedem samskih, prve so imele po enega ali dva otroka. Vseh udeleženk orientalskega plesa je bilo v šolskem letu 1994/95 približno 100. Ene so hodile na vaje le občasno, druge pa do marca 1995, ko sem izvedla anketo, še niso bile vpisane in jih tako anketa ni mogla zajeti. Največ anket sem dobila vrnjenih prav iz skupine, v kateri sem plesala tudi sama, in iz tiste, ki je z vajami začela dve uri pred našo. tkleleženke so me torej poznale in so se potrudile odgovorili na vprašanja. V drugih skupinah je ankete razdelila lasna Knez. Seveda .Število vrnjenih in izpolnjenih anket ne more biti neko merilo ali model vzorca, lahko pa je dovolj ilustrativno za razmišljanje. Razlogi za izbiro te razvedrilno-rekreativne dejavnosti pri tečajnicah so bili naslednji: želja po rekreaciji, druženju in Zabavi, zanimanje za ples nasploh in privlačnost Orienta. 11 Potrebno pa ju opozoriti na dejstvo, da trebušni ples ni izključno ženski, ampak ga t< geografskih območjih, odkoder izhaja, plešejo tudi moški Tako npr. r današnjem Egiptu »a družinskih slavjih, kot so poroke, plešeta oba spola, včasih pit celo moški med seboj. Prizori iz filmov, ko ženska plese in jo maski kleče na eni nogi s ploskanjem "spodbuja". so poslectjca izkrivljene ¡mIoIk' o trebušnem plesu 12 Jasna Knez in Ione Stojko sta izdata albinn /otograjij Izgubljeno telo s posnetki plesalke na ulicah evropskih mest. že nekaj časa pa snemata in zbirata gradivo za video o plesni improvizaciji na najrazličnejših lokacijah mesta in v drugih okoljih. GLASNIK SED 35/1995, 51. 4 29 obzorja stroke MU Na vprašanje Zakaj sfeepridnižila orientalskemu plesu, kaj si od njega pričakovala in ali vaje izpolnjujejo tvoja pričakovanja in zakaj? so odgovoril t takole: Ker pri delu veliko sedim, sem začutila potrebo po rekreaciji. Aerobiko sem zamenjala z orientalskim plesom, kjer je poudarjena tudi drža in dihanje, - Osvojitev osnovnih korakov, sprostitev telesa v esteiskem kreativnem delu, druženje, družabnost. Vaje delno ižpolnju jejo moja pričakovanja. - Že prej sem plesala, potem sem prenehala. Zanimale so me tudi druge plesne tehnike, predvsem folklorni plesi. Od orientalskega plesa sem pričakovala Sproščeno, ženstveno gibanje. Izpolnil je pričakovanja. - Zaradi želje po plesu, da si pridobim telesno gibčnost, da čutim telo. Zelo sem zadovoljna z vajami, ki mi omogočajo ravno to. - Rada plešem, pri tem dobim občutek za telo in koordiniranje gibov. Spoznala sem; da je to le ž ko. Preveč bi rada z umom kontrolirala telo, namesto da bi se prepustila glasbi in njenemu ritmu. - Ze vrsto let sem si želela plesati trebušni ples, ker se mi zdi, da je eden najbolj "pristnih" plesov. Od vaj sem pričakovala veliko manj, zato sem toliko bolj zadovoljna. Enkrat na teden se sprostim v prijetni družbi in se učim o sebi in o drugih. - Ker mi je bila všeč orientalska glasba. Od plesa sem pričakovala zabavo tn rekreacijo. Popolnoma izpolnjuje moja pričakovanja. - Balzam za dušo in telo po večletni prekinitvi s plesom Sem bolj jaz, tako fizično kot psihično. Uresničiti željo po dejavnosti, ki jo imam zelo rada. - Gibanje in glasijo. Vaje presegajo priča kov: mja. Dragoceni so še trenutki masaže, prijetno je druženje, neverjetno je bogastvo gibov. Moja želja po plesu je vseskozi zelo močna, Pri življenjskih odločitvah sem želje potlačila, sedaj pa selil zelo vesela, da lahko uživam v tem plesu. Osem let sem čakala na ta trenutek. Pričakovanja so izpolnjena, počutim se bolj ženstveno. Naj omenim, da tečajnice v Ljubljani ne plešejo in ne vadijo za nastope, pač pa zase. Nastopata le voditeljica Jasna Knez in njena "pomočnica" Nataša Rogelj. Njuni nastopi niso "barski", pač pa nastopata na prireditvah in proslavah, v gledaliških predstavah (npr. Knezova v Mi k lovi Zali, v plesnih predstavah Damirja Zlatarja Freya, v projektu Matjaža Fariča 6. april), na orientalskih večerih, recitalih arabske poezije ipd. Iz odgdVorov je razvidno, cla pri nas v Sloveniji orientalskega plesa ne moremo razumeti kol odmev mode v Ameriki in drugod v Evropi, pač pa bolj kol željo po drugačni "mehkejši" obliki rekreacije in širjenju obzorij. "OPOLZKO SO PREMIKALE LEDJA IN SE VEŠČE ZVIJALE" Tako je označil trebušne plesalke pesnik Martial.'1 Na neki način se danes v podobi trebušnih plesalk v arabskem svetu kaže tudi kulturno kanaliziran ekshibicionizem, ki je pogojen s preganjanjem golote v arabski kulturi Na drugi strani to velja I udi za katoliško cerkev in ameriški purita-ni/.em. Od tod bržkone izhaja tudi vulgarna atrakcija varieteja na Zahodu. Ko civilizacija goloto preganja, je njeno razkazovanje speklakel s čarom prepovedanega, v določenih oko- Studijski posnetek egipčanske p les alkejalilah ( Lazzaire Zamoza ). Foto: z zgoščenke Amar 14,Jalihthfš Raks Sharki 2. I išči na h pa celo škandal. Javni mediji, ki imajo izjemne možnosti za delovanje, so posebej poudarili zaneseno in celo vsiljivo prikazovanje in razkazovanje telesa ravno v tistih kulturah, kjer sta telo in spolnost opremljeni z negativnim in pozitivnim predznakom hkrati, kar navsezadnje pripelje do dvoličnosti in razklanosti. Če samo analiziramo kostume današnjih trebušnih plesalk in njihove podobe na različnih kasetah, zgoščen k ah, video posnetkih ipd. ugotovimo, da prikazujejo podobo sproščene, napol gole ženske z idealno telesno težo, ženske, kakršne danes v vsakdanjem Življenju v Egiptu ne srečamo. Na ta način je telesna individualizacija plesalk skozi telo in z njim popačena in spremenjena do te mere. da ugaja predvsem določenim kulturnim krogom, telesni eksibicionizem pa poudarja kult mladosti. Nič čudnega ni torej, da imamo tudi v Sloveniji tako stereotipno podobo teh plesalk, in da se je do sedaj še vsakdo bolj ali manj vidno zdrznil, ko sem omenila trebušni (orientalski) ples kot eno od oblik preživljanja prostega časa. Za slovenske razmere je značilna dvojna zadrega, kadar se omenja trebušni ples Na eni strani gre za predstavo o barski plesalki, kar je lahko blizu prostituciji, na drugi pa za njen erotičen mik. Po tej plati pač - glede na vrednotenje spolnosti in telesa - spadamo v krog teh' shizoidnih" kultur. Gibi kolkov in stegen, nihanja medenice, vibracije bokov in trebuha ter valovanje rok vsekakor opozarjajo na drugačno zapeljivost in zavedanje ženskosti, na tako, ki jo lahko primerjamo tudi z navdušenjem nad lambado konec osemdesetih in z omenjenim "hula-hupom" desetletje prej. Jasna Knez je plesala tudi z ženskami v Sudanu in Uzbekis-tanu, kjer, kot pravi, vlada radost nad tem, da ima ženska telo in da pleše, medtem ko v Sloveniji ženske še vedno hrepenijo po alpskem plesu, po Mirku, Janezu (prim. Paljevec 1995: 15). Izkušnje tečajnic pri omenjanju svojega hobija se bolj ali manj navezujejo na zgoraj omenjene predstave o trebušne m plesu In kljub vsemu se je kdo tudi iskreno razveselil in jim čestital za "pogum" in vključevanje v tečaj orientalskega plesa. Najilustrativnejši so sami odgovori na vprašanje KomU vse si povedala za svoj hobi? Ali si pri tem imela kakšne 13 Marcus Valerius Martiatis (40-104) 62 GLASNIK SED 35/1995, št. a à ■ ■■■ - ■ . . . ,. 'l|tlM>:t(ll|.ll . ': !.i.,i,.,i^;,TIj:tp|. ■,.■-.... ■ i.'" ■ '■,. : ir.1, ' ■ :: ij» . j.; zadržke? - Doma, prijateljicam, v službi. - Doma, prijateljem - vsi ,so sprejeli z bolj ali manj velikim navdušenjem. - Kolegom v .službi, družini. Ne! - Prijateljem, sodelavcem. - Povedala sem domačim, bili so navdušeni. Povedala sem Uidi nekaterim svojim znancem. Zadržkov nisem imela. -Samo najbližjim prijateljicami in sodelavkam v službi. Nobenih zadržkov. Povedala sem tistim, za katere mislim, da rte gledajo na trebušni ples kot na nekaj "čudnega" v našem okolju. - Prijateljem in prijateljicam, Nimam zadržkov. - Povedala sem seveda doma, svojemu fantu, prijateljem, Sodelavcem, tudi nekaterim sorodnikom. Zadržkov nisem imela, ker plešem zaradi sebe. - (Skoraj) vsem. Nobenih. - Staršem, sestri, fantu, prijateljem, sodelavkam. O tem ne govorim z ljudmi, za katere vem, da jih zanimajo povsem dnige stvari kot mene. - Povedala sem prijateljem, kolegom, sestri. Imela sem željo, tla bi vsakič poudarila, da dobim pri tem plesu pravo bogastvo neverjetne domišljijsko bogate gibljivosti. - Povedala sem sodelavcem, prijateljem in nekaterim znancem. Zadržkov nisem imela. Imamo različne hobije, pa 'Udi veselja do le-teh. Kako so ljudje reagirali? Kako ženske, kako moški, kako starši, partner... 'Prosim, navedi kakšno njihovo izjavo. - V službi so me spraševali, kdaj jim bom kaj zaplesala. - Približno vsi enako - vsem sem pojasnila, da je lo zvrst Umetnosti; tako so se tudi strinjali z menoj. - Ženske - radovedno. Moški nekoliko presenečeno, brez bistvenih pripomb, vsaj v moji navzočnosti. ■ Različno. Kdaj bo nastop. - Moški: "A prideš v petek na žur, boš lahko plesala na mizi?" Mi zanemarljivo dejstvo, da me ta človek sploh ne bi povabil, če ne bi Vedel, da znam trebušni ples. Ženske (vsaj veČina njih): zavist na obrazu in kakšen vzdih, češ, kakšna si. - Reakcija: začudenje ali odobravanje. - Ne, niso Spremenili obnašanja. - Bili so navdušeni in radovedni- Ženski del "občinstva" l^azmiš||;ij da bi se priključil kateremu od naslednjih tečajev. Želijo tudi videti, kaj delamo. ■ Partner je bil zelo zadovoljen, ker ve, kako gledam na trebušni ples. Veliko let me že uči pravilnega dihanja in pravi, da šele zdaj razumem, kako je treba dihali. Ženske se večinoma nasmihajo, moški pa so precej pikri. Moj šef je rekel, da mu bom morala plesali na mizi. Seveda se je šalil! ^'pam, da res! Opomba M. R.) - Vsi so reagirali z navdušenjem. Starši me pri tem podpirajo prijatelji spodbujajo. * listi, ki sem jim povedala, so to sprejeli z naklonjenostjo 111 pohvalami. Moj ožji krog ljudi ve, da sem prej veliko plesala m zalo to ni bilo nobeno presenečenje. Ženske rečejo, da je lo lepo in da bi to morda počele tudi one (če bi imele čas, predznanje itd.). Moški so lo sprejeli tudi z navdušenjem in niorda je bilo v njihovih očeh opaziti iskrivost domišljije (trebušni ples je le trebušni ples). Predvsem moški prijatelji Pa tudi ženske me velikokrat prepričujejo, naj jim zaplešem Orientalski ples. Ko sem šla prvič na vajo, sla prišla k fantu na o| is k dva moška prijatelja. Domenili so se, da me ob prihodu domov presenetijo. Namesto pozdrava so vsi zaplesali. ■ Večinoma so se pomenljivo zasmejali in rekli: "Ooooo!" ' otejii ko sem povedala stavek o bogastvu gibov, so malo obzorja stroke zresnjeni prikimali. - Različno. Starši; "Zakaj ti je 10 potrebno?" Oponašali so mi moja leta in čas, ki ga posvetim plesu. Ženske so z zanimanjem spraševale, kaj počnemo, moški so bili predvsem prosi aški in zbadljivi, partner je bil vesel zaradi moje dolgoletne želje, pa tudi zbadljiv. Nekatere udeleženke orientalskih plesov v Ljubljani so zaradi nekakšne kulturne "obremenjenosti" skozi vzgojo pridobljenega razumevanja lastnega telesa pri nas, predvsem na začetku tečajev, občutile nelagodje pri izvajanju tisi i h gibov, ki izrazilo posnemajo rojevanje. V takih primerih je Jasna Knez "posredovala" s prepričljivostjo besede in umestitvijo plesa v ustrezno miselno okolje in nam vsem pomagala pri otresanju "prahu stoletij". Po njenih besedah so pri intenzivnejšem uporabljanju bokov in prsnega koša tečajnice imele težave, ki izhajajo iz privzgojenega dojemanja telesa, po katerem so nekateri deli ali gibanje kakega dela telesa manj "vredni" od drugih ali pa posebej označeni kol "nespodobni' Če ženska že od malega živi v takem razcepljenem dojemanju svojega telesa, se v njej sproži konflikt, zaprtost, zavrtost in krčevitost. Knezova ima z otroki drugačne izkušnje, saj se ti zaradi neobremenjenosti odzivajo bolj spontano, poleg tega pa jim približa orientalski ples skozi njihov svet (vijuganje denimo primerja z valovanjem morja, z. letom ptice, metulja...) (priin. Paljevec 1995. 15). Neka učenka Leile Haddad, ki že od leta 1981 vodi tečaje trebušnega plesa v pariškem plesnem centru Marais, je o svojih začetkih med drugim izjavila naslednje: "Sprva sem močno oklevala, preden sem pokazala trebuh, potem pa sem se ga naučila kazati in zdaj sprejemam svoje telo, kakršno pač je" (Plesne tančice 199