IZ TEORIJE ZA PRAKSO 10 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 Primeri orodij samovrednotenja Andreja Verbinc, Osnovna šola Oskarja Kovačiča mag. Mateja Sirnik, Zavod RS za šolstvo V prizadevanju, da se učenci poleg vrednotenja svojih dosežkov učijo tudi razmišljanja o tem, kaj in kako se učijo, spoznavajo svoje strategije učenja, svoja močna in šibka področja, primerja- jo svoje dosežke z načrtovanimi, opisujejo, kako se ob tem poču- tijo, navajamo nekaj orodij za samovrednotenje. Iz članka dr. C. Razdevšek Pučko: Samoocenjevanje – sestavina nove doktrine ocenjevanja (Pedagoška obzorja, 1998, 13, št. 1-2) navajava: »Med pozitivnimi ugotovitvami omenimo tudi povečano spo- sobnost za refleksijo, bolje so znali oceniti svoje postopke in bolj so se zavedali, kdaj potrebujejo učiteljevo pomoč. Izjave učencev o tem, kako so se počutili, dokazujejo, da je samovrednotenje povzročilo in pospešilo razvoj metakognitivnih strategij – učenci niso razmišljali samo o tem, kaj so se naučili, ampak tudi o tem, kako so se učili, in o tem, kateri načini učenja so bili bolj in kateri manj uspešni. Zanimivo je razmišljanje enega od učencev: »Am- pak to je pomenilo veliko več dela. Hočem reči, da je veliko lažje, če kar dobiš oceno in se samo vprašaš: Koliko sem dobil? Vendar je novi način boljši zame, od tega imam več koristi.« ■ 1. primer Pred in po reševanju pobarvaj kroge (zelena – znam, rumena – delno znam, rdeča – ne znam). Pred reševanjem Cilj/namen učenja: uporabljam pojem ploščina pri računanju neznanih dolžin Po reševanju Ploščina vsakega lika je 24 cm 2 . Pošči neznane dolžine. Uporabi poljubno strategijo. Like nariši na list papirja veliki karo in preveri rešitve s štetjem enotskih kvadratov. V učbeniku poišči nalogo in jo reši. Rezultat preveri v rešitvah. Literatura Razdevšek Pučko, C. (1998). Samoocenjevanje – sestavina nove doktrine ocenjevanja, Pedagoška obzorja, 13, št. 1-2. Ballheim. C, idr. (1995). Mathplus 8. Canada: Harcourt Brace and Company. IZ TEORIJE ZA PRAKSO 11 Matematika v šoli, št. 2., letnik 23, 2017 3. primer 2. primer Vrednotenje mojega znanja po zaključenem tematskem sklopu: Naučil sem se: Težave imam še pri: Katere napake še delam? Kaj bom naredil, da bom napredoval in napake odpravil? Moj načrt učenja z zbranimi nalogami: Pri matematiki danes: Opiši postopek/lastnost/strategijo, ki si se jo naučil. Katero/e matematično/e besedo/e si se danes naučil? Kaj pomeni/jo? Opiši jo/jih. Katero/e napako/e si naredil? Si se iz tega kaj naučil? 4. primer Kaj si se danes naučil? Kaj ti je bilo težko? Kaj naj naslednjo uro ponovimo? Samovrednotenje 1. Kaj sem se danes naučil? Dopolnila sem tisto, kar mi ni bilo jasno. 2. Vprašanje, ki se mi poraja v zvezi z računanjem izrazov z racionalnimi števili je … Težave imam pri zadnjih vrsticah izraza in ko moram razultatu določiti predznak (ali pa ga pozabim). 3. Kje bom to znanje uporabil? V srednji šoli. Ko bom računala v decimalkah, koliko stanejo različne surovine v evrih. Samovrednotenje 1. Kaj sem se danes naučil? Računanje izrazov z ulomki, z racionalnimi števili. 2. Vprašanje, ki se mi poraja v zvezi z računanjem izrazov z racionalnimi števili je … Kdaj sta 2 – plus in kadaj ne. 3. Kje bom to znanje uporabil? V testu, v službi, ko bo šlo podjetje v minus. Še nekaj izdelkov učencev: Zapiši. 1. Kaj sem se danes naučil? Izračunati ploščino kroga. 2. Kje bom lahko to znanje uporabil? V vsakdanjem življenju. 3. Vprašanje, ki se mi poraja v zvezi s ploščino kroga je: Zakaj je �r 2 – zakaj na kvadrat? Zapiši. 1. Kaj sem se danes naučil? Kako izračunam ploščino kroga. 2. Kje bom lahko to znanje uporabil? Ko bomo prekrivali okrogel bazen . 3. Vprašanje, ki se mi poraja v zvezi s ploščino kroga je: Če je vedno treba oceniti ploščino? Na kakšen način, kaj boš meril, računal? Super, zelo konkretno. Še malo bolj pojasni. Napiši bolj konkretno.